din anul 2007, atuul tau de DREPT!
4504 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Hotararea nr. 362/2019 privind instituirea schemei de ajutor de minimis aferente programului de finantare a investitiilor pentru modernizarea si dezvoltarea statiunilor balneare

INTEGRAL: Hotararea nr. 362/2019 privind instituirea schemei de ajutor de minimis aferente programului de finantare a investitiilor pentru modernizarea si dezvoltarea statiunilor balneare


Publicata in Monitorul Oficial nr. 450 din 05.06.2019.


CAPITOLUL I
Obiectivul Programului


Articolul 1
(1) Programul de finantare a investitiilor pentru modernizarea si dezvoltarea statiunilor balneare, denumit in continuare Program, este un program de finantare a proiectelor de investitii pentru modernizarea si dezvoltarea statiunilor balneare sau balneoclimatice prevazute in anexele nr. 1 si 2 la Hotararea Guvernului nr. 1.016/2011 privind acordarea statutului de statiune balneara si balneoclimatica pentru unele localitati si areale care dispun de factori naturali de cura, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Prin prezenta hotarare se instituie o schema de ajutor de minimis elaborata in conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea art. 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 352 din 24 decembrie 2013, denumit in continuare Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013.
(3) Prezenta schema nu intra sub incidenta obligatiei de notificare catre Comisia Europeana, in conformitate cu prevederile art. 3 din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 privind aplicarea art. 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.
(4) Prezenta schema se aplica exclusiv in localitatile si arealele pentru care este acordat sau se va acorda statut de statiune balneara sau balneoclimatica, prevazute de Hotararea Guvernului nr. 1.016/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.


Articolul 2
(1) Programul este implementat de catre Comisia Nationala de Strategie si Prognoza, denumita in continuare CNSP, in conformitate cu atributiile ce ii revin prin Ordonanta Guvernului nr. 22/2007 privind organizarea si functionarea Comisiei Nationale de Strategie si Prognoza, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) CNSP are calitatea de furnizor si administrator al acestei scheme de minimis.


Articolul 3
Obiectivele principale ale schemei de minimis urmaresc stimularea dezvoltarii infrastructurii in localitatile si arealele definite ca statiuni balneare sau balneoclimatice in vederea implementarii de solutii terapeutice inovatoare pentru un spectru larg de afectiuni, incurajarea operatorilor economici de a investi in unitatile medico-balneare si de recuperare, crearea/modernizarea infrastructurilor conexe de utilitate publica, crearea de noi locuri de munca, calificarea si profesionalizarea personalului ce activeaza in domeniu.


CAPITOLUL II
Bugetul schemei de minimis si modalitatea de acordare a ajutoarelor de minimis


Articolul 4
(1) Prezenta schema este valabila pentru incheierea angajamentelor legale pana la data de 31 decembrie 2020, cu posibilitatea prelungirii pana la data de 31 decembrie 2022, cu respectarea prevederilor nationale si ale Uniunii Europene in domeniul ajutorului de stat.
(2) Platile in cadrul prezentei scheme se efectueaza pana la data de 31 decembrie 2022, respectiv data de 31 decembrie 2024 in cazul prelungirii valabilitatii schemei in conditiile alin. (1).


Articolul 5
(1) Bugetul anual maxim al schemei de minimis este reprezentat de echivalentul in lei a 130 milioane euro.
(2) Bugetul alocat schemei de minimis pentru anul bugetar 2019 este de 400 milioane lei credite de angajament si 80 milioane lei credite bugetare pentru realizarea de plati in baza angajamentelor legale emise.
(3) Finantarea prezentei scheme de minimis se suporta din sume alocate de la bugetul de stat prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, pentru CNSP, titlul "Alte transferuri".
(4) Prin implementarea Programului se estimeaza acordarea de ajutor de minimis unui numar de minimum 1.300 de beneficiari.


CAPITOLUL III
Beneficiarii de ajutor de minimis in cadrul Programului


Articolul 6
Pot beneficia de prevederile Programului societatile de orice tip, respectiv intreprinderile care sunt inregistrate potrivit Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si care indeplinesc cumulativ, la data depunerii solicitarii de finantare, urmatoarele criterii de eligibilitate:
a) sunt inregistrate la oficiul registrului comertului, au sediul social sau unul dintre punctele de lucru si isi desfasoara activitatea pe teritoriul localitatilor si arealelor prevazute de Hotararea Guvernului nr. 1.016/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) codul unic de inregistrare (CAEN) pentru care solicita finantare este eligibil in cadrul Programului daca este autorizat conform art. 15 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la momentul depunerii primei cereri de rambursare/plata. Solicitarea finantarii se face pe un singur cod CAEN;
c) nu au depasit plafonul de minimis de 200.000 euro pentru o intreprindere unica, asa cum este aceasta definita de Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, respectiv de 100.000 euro pentru beneficiarii care desfasoara activitati de transport de marfuri in contul tertilor sau contra cost pe durata a trei exercitii financiare consecutive, respectiv anul in curs si ultimele doua exercitii financiare precedente. Plafoanele se aplica indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmarit si indiferent daca ajutorul este acordat din fonduri de la bugetul de stat sau din fonduri ale Uniunii Europene; termenul de "intreprindere unica" include toate intreprinderile intre care exista cel putin una dintre relatiile urmatoare:
(i) o intreprindere detine majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau ale asociatilor unei alte intreprinderi;
(ii) o intreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte intreprinderi;
(iii) o intreprindere are dreptul de a exercita o influenta dominanta asupra altei intreprinderi in temeiul unui contract incheiat cu intreprinderea in cauza sau in temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
(iv) o intreprindere care este actionar sau asociat al unei alte intreprinderi si care controleaza singura, in baza unui acord cu alti actionari sau asociati ai acelei intreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau ale asociatilor intreprinderii respective. Intreprinderile care intretin, cu una sau mai multe intreprinderi, relatiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate intreprinderi unice.
d) nu se afla in stare de dizolvare, reorganizare judiciara, lichidare, executare silita, inchidere operationala, insolventa, faliment sau suspendare temporara a activitatii;
e) nu au fost subiectul unei decizii emise de catre Comisia Europeana/alt furnizor de ajutor de stat/Consiliul Concurentei de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, in cazul in care au facut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executata si creanta integral recuperata, cu penalitati aferente, dupa caz;
f) detin un drept asupra imobilului, respectiv proprietate, inchiriere sau concesiune pe termen lung, la data depunerii cererii de finantare, precum si pe o perioada de minimum 10 ani de la data platii finale a ajutorului de minimis, asa cum reiese din documentele depuse, pentru care poate fi acordat dreptul de executie a lucrarilor de constructii, in conformitate cu legislatia in vigoare;
g) face dovada detinerii surselor de cofinantare ale proiectului in valoare de cel putin 50% din valoarea totala a investitiei, sub forma de majorare de capital subscris si varsat, profit reinvestit, imprumut din partea actionarilor sau a altor intreprinderi asociate sau credit bancar.


Articolul 7
(1) In cazul in care valoarea totala a ajutoarelor de minimis acordate unei intreprinderi unice pe o perioada de 3 ani fiscali consecutivi, cumulata cu valoarea alocarii financiare acordate in conformitate cu prevederile prezentei scheme, depaseste plafoanele de minimis mentionate la art. 6 lit. c), intreprinderea solicitanta nu poate beneficia de prevederile schemei, nici chiar pentru acea fractie din ajutor care nu depaseste aceste plafoane.
(2) In cazul fuziunilor sau al achizitiilor, atunci cand se stabileste daca un nou ajutor de minimis acordat unei intreprinderi noi sau intreprinderii care face achizitia depaseste plafonul relevant, se iau in considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor intreprinderilor care au fuzionat. Ajutoarele de minimis acordate legal inainte de fuziune sau achizitie raman legal acordate.
(3) In cazul in care o intreprindere se imparte in doua sau mai multe intreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate inainte de separare se aloca intreprinderii care a beneficiat de acestea, si anume, in principiu, intreprinderii care preia activitatile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. In cazul in care o astfel de alocare nu este posibila, ajutoarele de minimis se aloca proportional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor intreprinderi la data la care separarea produce efecte.
(4) Ajutorul de minimis acordat prin prezenta masura poate fi cumulat cu ajutoarele de minimis acordate in conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei, in limita plafonului stabilit in regulamentul respectiv, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Ajutoarele de minimis pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate in conformitate cu alte regulamente de minimis in limita plafonului de 200.000 euro, respectiv 100.000 euro pentru intreprinderile care efectueaza transport rutier de marfuri in contul tertilor sau contra cost, echivalent in lei.
(6) Ajutoarele de minimis nu se cumuleaza cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleasi costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeasi masura de finantare prin capital de risc daca un astfel de cumul ar depasi intensitatea sau valoarea maxima relevanta a ajutorului stabilita pentru conditiile specifice ale fiecarui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare adoptata de Comisia Europeana.
(7) Ajutoarele de minimis care nu se acorda pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate in temeiul unui regulament de exceptare sau al unei decizii adoptate de Comisia Europeana.


Articolul 8
(1) Nu se acorda ajutor de minimis in cadrul Programului pentru activitatile de:
a) productie sau comercializare de armament, munitii, explozibili, tutun, alcool, substante aflate sub control national, plante, substante si preparate stupefiante si psihotrope;
b) productie sau comercializare de produse energetice definite potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, activitati de leasing, activitati de investigare si protectie;
c) pescuit si acvacultura, acoperite de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comuna a pietelor in sectorul produselor pescaresti si de acvacultura, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 si (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 354 din 28 decembrie 2013, respectiv:
(i) 031 - Pescuitul;
(ii) 032 - Acvacultura;
d) productie primara a produselor agricole, asa cum sunt enumerate in anexa nr. 1 la Tratatul de instituire a Comunitatii Europene;
e) prelucrare si comercializare ale produselor agricole listate in anexa nr. 1 la Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, in urmatoarele cazuri:
(i) cand valoarea ajutorului este stabilit pe baza pretului sau a cantitatii produselor de acest tip achizitionate de la producatorii primari sau puse pe piata de operatorii economici respectivi;
(ii) cand ajutorul este conditionat de utilizarea preferentiala a produselor nationale fata de produsele importate.
(2) Prin prelucrarea produselor agricole se intelege orice operatiune efectuata asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu exceptia activitatilor desfasurate in exploatatiile agricole, necesare in vederea pregatirii unui produs de origine animala sau vegetala pentru prima vanzare.
(3) Prin comercializarea produselor agricole se intelege detinerea sau expunerea unui produs agricol in vederea vanzarii, a punerii in vanzare, a livrarii sau a oricarei alte forme de introducere pe piata, cu exceptia primei vanzari de catre un producator primar catre revanzatori sau prelucratori si a oricarei altei activitati de pregatire a produsului pentru aceasta prima vanzare; o vanzare efectuata de catre un producator primar catre consumatori finali este considerata comercializare in cazul in care se desfasoara in localuri distincte, rezervate acestei activitati.
(4) In cadrul schemei nu se acorda:
a) ajutoare pentru export, si anume ajutoarele legate direct de cantitatile exportate, de infiintarea si functionarea unei retele de distributie sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
b) ajutoare conditionate de utilizarea preferentiala a produselor nationale fata de produsele importate;
c) ajutoare pentru achizitionarea vehiculelor de transport rutier de marfa acordate operatorilor economici care au ca obiect de activitate prestarea de servicii de transport de marfa in contul tertilor sau contra cost.
(5) In cazul in care o intreprindere isi desfasoara activitatea atat in unul dintre sectoarele exceptate prevazute la alin. (1), cat si in unul sau mai multe sectoare sau domenii de activitate incluse in domeniul de aplicare a prezentei scheme, prevederile acesteia se aplica ajutoarelor acordate pentru sectoarele neexceptate.
(6) Pentru a beneficia de prevederile schemei, intreprinderea in cauza trebuie sa se asigure, prin mijloace corespunzatoare, precum separarea activitatilor sau o distinctie intre costuri, ca activitatile desfasurate in sectoarele excluse din domeniul de aplicare nu beneficiaza de ajutoare de minimis acordate in conformitate cu prezenta schema.


CAPITOLUL IV
Tipurile de ajutor financiar


Articolul 9
Prin Program se poate aloca fiecarui beneficiar o suma nerambursabila de maximum 200.000 euro, reprezentand maximum 50% din valoarea cheltuielilor eligibile, exclusiv TVA, aferente proiectului, respectiv 100.000 euro pentru intreprinderile care efectueaza transport rutier de marfuri in contul tertilor sau contra cost, echivalent in lei.


Articolul 10
Obiectul finantarii trebuie sa se incadreze in una sau mai multe dintre cheltuielile eligibile prevazute la art. 14 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2018, cu modificarile si completarile ulterioare.


Articolul 11
(1) Activele achizitionate, mijloace fixe sau obiecte de inventar, trebuie sa fie noi.
(2) In cazul activelor achizitionate, ajutorul financiar va fi acordat numai daca acestea exista la locul implementarii proiectului si, dupa caz, sunt puse in functiune, cu respectarea reglementarilor tehnice aplicabile. In caz contrar ajutorul financiar nu se acorda.
(3) Nu se acorda ajutor financiar pentru activele achizitionate in sistem de leasing, second-hand si cele care au constituit obiectul unei subventionari/finantari nerambursabile din alte surse.


CAPITOLUL V
Procedura de inscriere si selectie in cadrul Programului


Articolul 12
Pentru a beneficia de ajutor de minimis, intreprinderea solicitanta trebuie sa obtina un Acord de finantare din partea CNSP.


Articolul 13
(1) Inregistrarea cererilor de acord pentru finantare se realizeaza pe intreaga durata a sesiunii alocate, in limita bugetului anual alocat schemei, de la data comunicata de CNSP pe site-ul sau cu cel putin 10 zile inainte de data deschiderii acesteia.
(2) In cazul in care bugetul anual alocat schemei s-a epuizat, dar exista cereri de acord pentru finantare care nu s-au incadrat in bugetul alocat, dar care indeplinesc cumulativ criteriile de eligibilitate prevazute de prezenta hotarare, CNSP emite un proiect de acord pentru finantare.
(3) Pe baza proiectelor de acorduri pentru finantare si in ordinea in care acestea au fost emise, CNSP aproba acordurile pentru finantare dupa suplimentarea bugetului anual alocat schemei in anul in curs sau in limita bugetului alocat in anul urmator, in conformitate cu prevederile legilor bugetare anuale.
(4) In vederea obtinerii unui acord pentru finantare, intreprinderea solicitanta depune sau transmite la Registratura CNSP din strada Cristian Popisteanu nr. 2-4, sectorul 1, Bucuresti, o cerere-tip de acord de principiu pentru finantare semnata de reprezentantul legal sau imputernicitul societatii insotita de un plan de investitii si de lista documentelor, stabilite prin ordinul prevazut la art. 16 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2018, cu modificarile si completarile ulterioare.


Articolul 14
Modelul cererii-tip de acord de principiu pentru finantare, structura planului de investitii si lista documentelor justificative care vor trebui depuse de intreprinderea solicitanta, precum si modalitatea de indeplinire a criteriilor de eligibilitate ale prezentei scheme in functie de importanta economica a investitiilor pentru modernizarea si dezvoltarea statiunilor balneare vor fi stabilite prin ordin al presedintelui CNSP, la propunerea Consiliului de Programare Economica, denumit in continuare CPE, ce va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in termen de maximum 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.


Articolul 15
Analiza proiectelor eligibile va fi efectuata in vederea aprobarii de catre CPE, printr-o comisie de lucru a CPE, stabilita in conditiile art. 8 alin. (8) din Ordonanta Guvernului nr. 22/2007, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in ordinea depunerii si in limita bugetului anual alocat schemei, in functie de importanta economica a investitiilor pentru modernizarea si dezvoltarea statiunilor balneare.


Articolul 16
(1) In scopul verificarii solicitarilor si implementarii schemei, CPE verifica documentele depuse, in conformitate cu cele stabilite prin ordinul presedintelui CNSP prevazut la art. 16 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2018, cu modificarile si completarile ulterioare, din punctul de vedere al veridicitatii conformitatii si coerentei informatiilor inscrise in planul de investitii, completarea tuturor campurilor cererii de finantare, codul CAEN eligibil, inclusiv a legaturii activelor achizitionate cu fluxul activitatilor/subactivitatilor care sunt necesare desfasurarii activitatilor ce se subscriu codului CAEN pentru care se solicita finantare.
(2) CPE va verifica, pe baza declaratiei pe propria raspundere a solicitantului, ca este respectata regula cumulului, precum si faptul ca suma totala a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal in cursul caruia a fost depusa cererea de finantare, fie din surse ale statului sau ale autoritatilor locale, fie din surse comunitare, insumata cu cuantumul ajutorului de minimis solicitat in cadrul prezentei scheme nu depaseste la nivelul intreprinderii unice pragul de 200.000 euro, echivalentul in lei, respectiv 100.000 euro pentru beneficiarii care desfasoara activitati de transport de marfuri in contul tertilor sau contra cost.


Articolul 17
In urma procesului de evaluare a cererilor de acord pentru finantare, CPE poate propune emiterea:
a) unui acord pentru finantare, daca sunt indeplinite criteriile de eligibilitate conform prevederilor prezentei scheme;
b) unei solicitari de informatii si/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finantare, in cazul in care:
(i) exista neconcordante in informatiile furnizate;
(ii) se constata necesitatea unor documente suplimentare in vederea solutionarii cererii. In acest caz, termenul de evaluare a cererii de acord pentru finantare curge de la data la care cererea este considerata completa in sensul prevederilor prezentei scheme. Intreprinderea solicitanta transmite completarea documentatiei in termen de maximum 10 zile lucratoare de la primirea solicitarii de informatii si/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finantare, prin intermediul mijloacelor electronice securizare si sub semnatura electronica a reprezentantului legal. Documentele transmise de intreprinderea solicitanta din propria initiativa in vederea completarii cererii de acord pentru finantare nu se iau in considerare;
c) unei scrisori de respingere a cererii de acord pentru finantare, in cazul in care:
(i) cererea de acord pentru finantare nu este insotita de documentele stabilite prin ordinul prevazut la art. 16 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2018, cu modificarile si completarile ulterioare;
(ii) nu sunt indeplinite criteriile de eligibilitate;
(iii) intreprinderea nu respecta termenul de maximum 10 zile lucratoare de la primirea solicitarii de informatii si/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finantare.


Articolul 18
(1) In termen de maximum 30 de zile calendaristice de la primirea unei cereri de acord pentru finantare, CPE solutioneaza cererea respectiva.
(2) CPE finalizeaza procesul de evaluare a cererii de acord pentru finantare de la data la care documentatia este considerata completa in sensul prevederilor prezentei scheme.


Articolul 19
Pe baza propunerilor CPE, CNSP emite acordurile pentru finantare si le aproba prin ordinul presedintelui CNSP sau scrisorile de respingere a cererilor de acord pentru finantare, in termen de maximum 5 zile de la data primirii comunicarii din partea CPE.


Articolul 20
(1) CNSP va informa in scris beneficiarul, prin intermediul notificarii de acord pentru finantare, cu privire la cuantumul maxim al ajutorului si caracterul de minimis al acestuia, facand in mod explicit trimitere la Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, mentionand titlul acestuia, si la referinta de publicare din Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2) CNSP transmite solicitantului scrisoarea de respingere, cu detalierea tuturor motivelor ce au condus la emiterea acesteia.


Articolul 21
CNSP publica lunar pe site-ul sau situatia cererilor de finantare aflate in analiza, pentru care s-au emis acorduri pentru finantare, proiectele de acord pentru finantare sau pe cele respinse.


Articolul 22
(1) In cazul in care solicitantul se considera vatamat intr-un drept al sau sau intr-un interes legitim prin primirea scrisorii de respingere, acesta are dreptul de a urma procedura prevazuta de dispozitiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Solicitantul se poate adresa CNSP, formuland o contestatie, in scris, care va cuprinde:
a) datele de identificare ale solicitantului;
b) obiectul contestatiei;
c) motivele de fapt si de drept pe care se intemeiaza contestatia;
d) dovezile pe care se intemeiaza;
e) semnatura reprezentantului legal.


Articolul 23
Pentru solutionarea contestatiilor, CNSP va constitui o comisie de contestatie, formata din 3 membri care nu au participat la procesul de verificare.


Articolul 24
Comunicarea solutionarii contestatiei se va face prin fax, e-mail sau prin posta, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire.


CAPITOLUL VI
Procedura de plata a ajutorului de stat aprobat


Articolul 25
Beneficiarul are obligatia sa efectueze cheltuielile in termen de maximum 12 luni de la data primirii acordului de finantare si sa depuna documentatia aferenta cererii de plata la sediul CNSP, in termen de maximum 15 luni de la data primirii acordului de finantare.


Articolul 26
In vederea platii ajutorului de minimis, intreprinderea transmite la Registratura CNSP, dupa efectuarea tuturor cheltuielilor, o cerere de plata si un raport auditat al cheltuielilor realizate, precum si al modului de indeplinire a criteriilor de eligibilitate ale schemei.


Articolul 27
(1) CNSP verifica conformitatea documentelor transmise si indeplinirea conditiilor prevazute de prezenta schema in vederea efectuarii platii.
(2) In cazul in care se constata lipsa unor documente sau neconcordante intre datele si informatiile transmise, CNSP transmite o solicitare de completare a cererii de plata a ajutorului de minimis.
(3) Plata se efectueaza in termen de 30 de zile de la data la care documentatia este considerata completa.


Articolul 28
Acordul de finantare va fi anulat si alocatia financiara nerambursabila acordata, impreuna cu dobanzile aferente, va fi recuperata si in cazul in care obiectele/bunurile, fie mobile, fie imobile, finantate in cadrul acordului nu sunt folosite conform scopului destinat, precum si in cazul in care acestea sunt vandute, inchiriate sau instrainate sub orice forma prevazuta de legislatia in vigoare, oricand pe perioada de 10 ani de la accesarea sumelor in acest Program.


Articolul 29
In situatia neefectuarii cheltuielilor sau in cazul in care cheltuielile nu corespund cu elementele de cost aprobate prin notificarea anexa la acordul de finantare sau bunurile rezultate din programul de investitii nu sunt noi si puse in functiune, dupa caz, beneficiarul nu primeste finantare pentru acestea.


Articolul 30
(1) Beneficiarii care vor primi acordul de finantare vor deschide conturi curente la Trezoreria Statului pentru derularea operatiunilor de incasari si plati.
(2) Beneficiarii - societati infiintate in conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, vor utiliza pentru gestionarea sumelor reprezentand ajutorul de minimis contul 50.70 "Disponibil din subventii si transferuri".
(3) Virarea efectiva a ajutorului de stat se face de catre CNSP in contul 50.70 "Disponibil din subventii si transferuri", deschis la unitatea Trezoreriei Statului in a carei raza isi are domiciliul fiscal intreprinderea beneficiara de ajutor de stat, in termen de maximum 15 zile calendaristice de la data la care cererea de plata a ajutorului de stat este considerata completa in sensul prevederilor prezentei scheme.
(4) Intreprinderile au obligatia de a verifica valoarea ajutorului de stat virat de CNSP in contul 50.70 "Disponibil din subventii si transferuri". In situatia in care se constata existenta unei sume necuvenite, intreprinderile au obligatia de a informa de indata CNSP in vederea restituirii acesteia.
(5) Restituirea sumelor incasate necuvenit se realizeaza in conturile deschise cu aceasta destinatie la Trezoreria Statului, daca sumele se restituie in anul in care au fost incasate, respectiv daca sumele se restituie in anii urmatori anului in care au fost incasate.
(6) Pentru sumele necuvenite incasate de catre intreprinderi, CNSP percepe dobanzi si penalitati aferente, datorate de la data incasarii pana la data restituirii, conform Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.


Articolul 31
Se admit compensari intre tipurile de cheltuieli eligibile ce fac obiectul acordului de finantare, fara a se putea depasi valoarea totala a ajutorului de minimis aprobat.


Articolul 32
Cheltuielile efectuate, inclusiv dosarul achizitiei si/sau facturile emise inaintea intrarii in vigoare a acordului de finantare, nu sunt eligibile.


Articolul 33
(1) In cazul in care beneficiarii eligibili renunta la finantare pentru una sau mai multe activitati pentru care a fost emis acordul de finantare, acestia au obligatia de a transmite CNSP o cerere de renuntare totala/partiala la finantare, urmand sa primeasca ajutorul de minimis numai pentru activitatile si cheltuielile ramase nemodificate in urma cererii de renuntare partiala la finantare.
(2) In situatia in care aplicantul admis la finantare renunta la implementarea proiectului de investitii fara a depune o cerere-tip de renuntare totala/partiala, acesta nu va mai beneficia de finantare in cadrul Programului pe parcursul valabilitatii acestuia.


CAPITOLUL VII
Monitorizarea si controlul beneficiarilor Programului si recuperarea ajutorului de minimis


Articolul 34
Monitorizarea si controlul beneficiarilor Programului se vor face de catre CNSP si de catre alte structuri specializate ale statului, conform art. 35 alin. (1).


Articolul 35
(1) Atat reprezentantii CNSP, ai Curtii de Conturi a Romaniei, cat si cei ai organelor de inspectie economico- financiara din cadrul Ministerului Finantelor Publice au dreptul sa verifice anuntat/inopinat la sediul beneficiarilor veridicitatea si conformitatea declaratiilor, activitatilor si cheltuielilor facute in cadrul Programului, precum si respectarea prevederilor prezentei scheme de minimis si a angajamentelor din acordul de finantare.
(2) Beneficiarul trebuie sa accepte si sa faciliteze controlul asupra utilizarii ajutorului de minimis acordat prin Program. In caz contrar, se dispune recuperarea ajutorului de minimis.
(3) Pe durata efectuarii controlului la adresa unde intreprinderea a realizat investitia si la sediul social, reprezentantii organelor de control trebuie sa aiba acces la documentele contabile, in original, care fac obiectul finantarii.
(4) In cazul in care, in urma controalelor sau la sesizarea organelor de control abilitate ale statului, se constata ca nu sunt indeplinite conditiile prevazute in acordul de finantare sau in schema de ajutor de minimis, CNSP va propune recuperarea totala a ajutorului de minimis acordat si va anunta Consiliul Concurentei ca a fost declansata recuperarea ajutorului de minimis, impreuna cu dobanzile aferente.


Articolul 36
(1) Recuperarea ajutorului de minimis se va efectua conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 20/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include si dobanda aferenta, datorata de la data platii ajutorului pana la data recuperarii acestuia. Rata dobanzii aplicabile este cea stabilita prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere in aplicare a Regulamentului (UE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 140 din 30 aprilie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 248 din 24 septembrie 2015.


Articolul 37
Beneficiarii ajutorului de minimis au obligatia ca pe perioada derularii proiectului de investitii si pe o perioada de 10 ani de monitorizare sa afiseze la loc vizibil outdoor sau indoor, la locatia realizarii proiectului, si pe pagina de internet de promovare, elementele de identitate vizuala dupa cum urmeaza:
a) sigla Guvernului Romaniei;
b) sigla cofinantatorului, CNSP;
c) fraza "Proiect A«denumirea completa, astfel cum se regaseste in cuprinsul acordului de finantareA», cofinantat de Guvernul Romaniei prin Programul de finantare a investitiilor pentru modernizarea si dezvoltarea statiunilor balneare, aprobat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2018".


Articolul 38
In situatia in care, pe perioada contractuala, precum si pe durata celor 10 ani de monitorizare beneficiarul ajunge, din cauze imputabile acestuia, in situatia de inchidere operationala, faliment, dizolvare sau insolventa sau instraineaza bunurile ce fac obiectul proiectului finantat cu ajutor de minimis in baza prezentei scheme, se va proceda la recuperarea ajutorului de minimis acordat prin Program.


CAPITOLUL VIII
Raportarea si monitorizarea ajutoarelor de minimis


Articolul 39
Beneficiarul finantarii nerambursabile va da o declaratie privind ajutoarele de minimis de care a beneficiat intreprinderea unica pe parcursul precedentilor 2 ani fiscali si al anului in cursul caruia depune cererea de finantare, in conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013.


Articolul 40
Schema de ajutor de minimis si toate actele subsecvente date in aplicarea acesteia vor fi publicate integral pe site-ul CNSP la adresa www.cnp.ro si, in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare, se transmite spre informare Consiliului Concurentei, in conformitate cu art. 17 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2014, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 20/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.


Articolul 41
Raportarea si monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate in baza prezentei scheme se fac in conformitate cu legislatia Uniunii Europene si cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 175/2007, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.


Articolul 42
CNSP pastreaza evidenta detaliata a ajutoarelor acordate in baza prezentei scheme pe o durata de 10 ani de la data la care ultima alocare specifica a fost acordata in baza prezentei scheme. Aceasta evidenta trebuie sa contina toate informatiile necesare pentru a demonstra respectarea conditiilor impuse de legislatia Uniunii Europene in domeniul ajutorului de minimis.


Articolul 43
CNSP are obligatia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate in derulare, si de a dispune masurile care se impun in cazul incalcarii conditiilor impuse prin prezenta schema sau prin legislatia nationala sau a Uniunii Europene aplicabila la momentul respectiv.


Articolul 44
CNSP are obligatia de a transmite Consiliului Concurentei, in formatul si in termenul prevazute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 175/2007, toate datele si informatiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel national.


Articolul 45
Consiliul Concurentei poate sa solicite date si informatii suplimentare si, dupa caz, sa faca verificari la fata locului.


Articolul 46
Pe baza unei cereri scrise, CNSP va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurentei, in 20 de zile lucratoare sau in termenul fixat in cerere, toate informatiile pe care Comisia Europeana le considera necesare pentru evaluarea respectarii conditiilor acestei scheme de ajutor de minimis.


Articolul 47
Operatorii economici beneficiari de ajutor in cadrul Programului vor tine o evidenta specifica a ajutoarelor primite conform prezentei scheme, a altor scheme de minimis si a altor ajutoare de stat. Acestia sunt obligati sa arhiveze evidenta specifica si sa o pastreze o perioada de 10 ani de la semnarea acordului de finantare.


Articolul 48
Monitorizarea acestei scheme de ajutor, conform Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutorului de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 175/2007, revine CNSP, care va transmite Consiliului Concurentei informatiile necesare in vederea intocmirii inventarului ajutoarelor de stat si a registrului ajutoarelor de stat/de minimis.


Articolul 49
Pentru a crea posibilitatea verificarii ex-ante a eligibilitatii potentialilor beneficiari ai masurilor de ajutor, in conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 437/2016, CNSP, in calitate de furnizor al masurii de minimis, are obligatia incarcarii in Registrul general al ajutoarelor de stat acordate in Romania, RegAS, a prezentei scheme, in termen de 5 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a acesteia.


Articolul 50
Contractele, platile, obligatiile de recuperare a ajutoarelor si rambursarea efectiva a respectivelor obligatii, aferente acestei masuri, se vor incarca in RegAS in termen de 7 zile lucratoare de la data semnarii contractului/actului de finantare, respectiv de la data instituirii platilor, a obligatiilor de recuperare a ajutoarelor sau a rambursarii efective a respectivelor obligatii.


CAPITOLUL IX
Confidentialitate


Articolul 51
Documentele justificative depuse de catre solicitanti in cadrul Programului sunt confidentiale, membrii Comisiei de specialitate, cei ai Secretariatului Comisiei, cei ai CNSP si ai organelor de control avand obligatia de a nu dezvalui informatii mentionate in acestea catre terte persoane, cu exceptia cazului in care informatiile sunt furnizate organelor abilitate ale statului in exercitarea atributiilor ce le revin.


Articolul 52
CNSP este autorizata sa publice, in orice forma si mediu, incluzand internetul, informatiile referitoare la numele beneficiarului, obiectivul proiectului, suma ajutorului de minimis acordat, asezarea geografica a proiectului, respectiv localitatea si judetul, precum si stadiul implementarii proiectului si realizarii rambursarilor ajutorului aprobat.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice