din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3185 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Procedura privind acordarea de finantari din fondurile obtinute din aplicarea timbrului monumentelor istorice, din 12.09.2019

INTEGRAL: Procedura privind acordarea de finantari din fondurile obtinute din aplicarea timbrului monumentelor istorice, din 12.09.2019


Publicata in Monitorul Oficial nr. 758 din 18.09.2019.

CAPITOLUL I
Dispozitii generale


Articolul 1
(1) Institutul National al Patrimoniului, denumit in continuare INP, acorda finantari din sumele colectate ca urmare a aplicarii timbrului monumentelor istorice, pentru urmatoarele domenii:
a) elaborarea de reglementari tehnico-economice, de norme si metodologii privind elaborarea de documentatii specifice, executarea de lucrari pentru protejarea monumentelor istorice;
b) amenajarea in vederea pregatirii monumentelor istorice pentru vizitare gratuita, precum si pentru realizarea unor programe sau proiecte culturale.
(2) Finantarile se pot acorda pentru proiecte care au ca scop protejarea si promovarea monumentelor istorice, in cadrul urmatoarelor subprograme:
a) Subprogramul de cercetare aplicata, studii si investigatii pentru restaurarea monumentelor istorice;
b) Subprogramul de reparatii curente si intretinere;
c) Subprogramul interventii de urgenta - ante- si postdezastru;
d) Subprogramul de punere in valoare - interpretare si prezentare - a monumentelor istorice;
e) Subprogramul actiuni tematice;
f) Subprogramul de restaurare;
g) Subprogramul de elaborare a documentatiei tehnice pentru interventii asupra monumentelor istorice;
h) Subprogramul educatie si formare.
(3) Finantarile se pot acorda in urma unei sesiuni de selectie de proiecte. Finantarile se pot acorda si pentru proiecte multianuale, ce vor fi cuprinse intr-un program distinct, anexa la bugetul Ministerului Culturii si Identitatii Nationale, conform legii.


Articolul 2
(1) Alocarea fondurilor obtinute din aplicarea timbrului monumentelor istorice pentru destinatiile prevazute la art. 52 alin. (1) din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabileste anual de catre Consiliul de administratie al INP, cu respectarea strategiei nationale privind protejarea monumentelor istorice, aprobata de Comisia Nationala a Monumentelor Istorice, si a programelor Uniunii Europene in domeniul patrimoniului cultural.
(2) Finantarea activitatilor si lucrarilor prevazute la art. 52 alin. (1) lit. b) si c) din Legea nr. 422/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se face prin acordarea de catre INP de finantari pentru proiecte, in conformitate cu prevederile prezentei proceduri.
(3) Numarul de sesiuni de selectie de proiecte, prioritatile anuale, limitele minime si maxime ale finantarilor alocate pentru fiecare domeniu si pentru fiecare subprogram dintre cele prevazute la art. 1 alin. (1) si (2), precum si fisele de evaluare cuprinzand criteriile si punctajele pentru fiecare subprogram se aproba prin decizie a managerului INP, cu consultarea prealabila a Consiliului de administratie al INP, si se publica pe pagina de internet a INP cu cel putin 30 de zile inainte de termenul-limita stabilit pentru depunerea proiectelor.


Articolul 3
Finantarea se acorda numai in conditiile existentei unor surse de finantare proprii sau atrase ale beneficiarului finantarii, in numerar, intr-un cuantum care nu poate fi mai mic de 10% din valoarea totala a finantarii solicitate.


CAPITOLUL II
Organizarea procesului de selectie a proiectelor


Articolul 4
(1) Fiecare sesiune de selectie de proiecte se organizeaza si se anunta public de catre secretariatul INP, in termen de 30 de zile de la aprobarea filei de buget anuale de catre Ministerul Culturii si Identitatii Nationale, cuprinzand sumele cu aceasta destinatie.
(2) Continutul anuntului public privind selectiile de proiecte este aprobat prin decizie a managerului INP si cuprinde informatii cu privire la:
a) cuantumul total al finantarii pentru respectiva sesiune de finantare;
b) tipurile de proiecte ce vor fi finantate in sesiunea respectiva, inclusiv sumele defalcate pentru fiecare tip de proiecte;
c) termenul-limita pentru depunerea/transmiterea proiectelor;
d) conditiile de participare, inclusiv suma maxima a finantarii/proiect;
e) fisele de evaluare cuprinzand criteriile si punctajele pentru fiecare subprogram, precum si alte informatii privind depunerea documentatiei de solicitare a finantarii.


Articolul 5
Selectia de proiecte se organizeaza in aplicarea si cu respectarea urmatoarelor principii:
a) principiul promovarii competitivitatii si a unui sistem concurential deschis: acordarea finantarilor se face prin selectia nediscriminatorie a proiectelor;
b) principiul incurajarii initiativei private in domeniul protejarii patrimoniului cultural: pentru proiecte de valoare egala vor avea prioritate cele initiate de persoane fizice sau juridice de drept privat;
c) principiul primordialitatii valorii artistice si istorice: in procesul de selectie se tine seama de semnificatia artistica si istorica a monumentelor istorice;
d) principiul incurajarii parteneriatelor, colaborarilor la nivel local, regional, national si international: solicitantii de finantari sunt incurajati sa realizeze parteneriate cu alte persoane fizice sau juridice;
e) principiul publicitatii si transparentei: informatiile referitoare la finantarile acordate de INP sunt aduse la cunostinta publicului;
f) principiul tratamentului egal: toti detinatorii de monumente istorice pot participa la selectiile de proiecte, cu respectarea prevederilor prezentei proceduri;
g) principiul confidentialitatii: informatiile care conform legii nu pot fi aduse la cunostinta publica nu vor fi comunicate altor persoane decat cele pentru care legislatia in vigoare permite acest lucru;
h) principiul cofinantarii: acordarea finantarilor se face numai daca beneficiarul participa cu o cofinantare;
i) principiul profesionalismului: realizarea actiunilor sau lucrarilor finantate se face cu respectarea celor mai inalte standarde profesionale in domeniul patrimoniului cultural;
j) principiul respectului pentru valorile monumentului istoric: nu pot fi acordate finantari pentru lucrari de reconstructie, renovare, innoire sau reabilitare;
k) principiul calitatii actiunilor sau lucrarilor: proiectele vor cuprinde masuri clare si detaliate privind asigurarea calitatii lucrarilor prin parametri expliciti si masurabili; vor stabili de asemenea parametrii calitativi necesari pentru atribuirea lucrarilor;
l) principiul necesitatii: nu se finanteaza lucrari care nu sunt strict necesare in raport cu starea monumentului si scenariul de utilizare;
m) principiul participarii: proiectele vor cuprinde componente de implicare a comunitatilor patrimoniale sau se vor baza in intregime pe dimensiunea participativa a comunitatilor in care se afla monumentele istorice;
n) principiul informarii si educarii publicului: toate proiectele vor cuprinde activitati de informare, constientizare si educare a publicului, referitoare la valoarea si semnificatia monumentelor istorice.


CAPITOLUL III
Conditii de participare la selectia de proiecte


Articolul 6
(1) Proiectele participante la selectie pot fi depuse de catre persoane fizice sau juridice de drept public sau privat, care au calitatea de proprietar, titular al unui drept de superficie, de concesiune sau de folosinta pentru o durata mai mare de 25 de ani sau titular al dreptului de administrare a unui monument istoric.
(2) Nu pot depune proiecte la sesiunile de finantare organizate de INP personalul INP si membrii comisiei de selectie sau membrii familiilor acestora, pana la gradul al II-lea inclusiv.
(3) Nu pot solicita finantare dezmembramintele fara personalitate juridica ale persoanelor juridice, sucursale sau puncte de lucru.
(4) Proiectele participante la selectie pot avea ca obiect monumente istorice aflate pe teritoriul Romaniei sau monumente istorice, proprietati ale statului roman, aflate pe teritoriul altor state.


Articolul 7
(1) In vederea depunerii dosarului de participare pentru selectia de proiecte sunt necesare, dupa caz, in functie de subprogram, urmatoarele documente:
a) cererea-tip, conform modelului din anexa nr. 1 la prezenta procedura;
b) declaratia pe propria raspundere a solicitantului, conform modelului din anexa nr. 2 la prezenta procedura;
c) bugetul proiectului, inclusiv justificarea fiecarei cheltuieli, conform modelului din anexa nr. 3 la prezenta procedura;
d) extras de carte funciara din care sa rezulte ca solicitantul este titularul dreptului real asupra imobilului, precum si lipsa oricaror sarcini, ipoteci sau privilegii;
e) relevee, planuri de amplasament si documente de arhiva sau documentatii anterioare, daca exista si se afla in posesia beneficiarului;
f) fotografii relevante ale monumentului, cu evidentierea zonelor degradate, inclusiv a picturii sau elementelor decorative;
g) plan de masuri si activitati privind intretinerea si protejarea monumentului, propus si insusit de catre beneficiar.
(2) Pentru proiectele care presupun lucrari de conservare sau punere in siguranta, restaurare, consolidare, punere in valoare si interventii de urgenta, pe langa documentele prevazute la alin. (1), dosarul de participare va mai cuprinde:
a) nota de fundamentare privind necesitatea interventiei, in acord cu prevederile documentatiei tehnice de interventie;
b) fazele proiectului, DALI (documentatie pentru avizarea lucrarilor de interventie), PT (proiectul tehnic), DE (detaliu de executie), PFU (proiect faza unica), iar pentru componente artistice, documentatie economica;
c) avizul pentru documentatia de proiectare, potrivit legii;
d) autorizatie de construire insotita de documentatia tehnica pentru obtinerea acesteia, vizata spre neschimbare.
(3) Pentru proiectele care se implementeaza in parteneriat cu alte persoane fizice sau juridice, toate obligatiile rezultate din prezenta procedura sunt in sarcina solicitantului, iar dosarul de participare va cuprinde, pe langa documentele prevazute la alin. (1), un acord de parteneriat incheiat intre partile interesate.
(4) In cazul in care solicitantul este persoana juridica, pe langa documentele prevazute la alin. (1), dosarul de participare va mai cuprinde:
a) acte de constituire actualizate;
b) dovada privind bonitatea persoanei juridice, emisa de banca la care are deschis contul, din care sa reiasa ca solicitantul dispune de diferenta de fonduri necesara lucrarilor fata de sumele alocate, conform prevederilor prezentei proceduri;
c) raportul privind activitatea persoanei juridice in domeniul protejarii monumentului istoric;
d) situatia lucrarilor efectuate anterior solicitarii, descriere si finantare, dupa caz.
(5) Dosarul de participare la selectia de proiecte se depune conform cerintelor din anuntul prevazut la art. 4 alin. (1) pana la data si ora-limita precizate in anuntul de incepere a sesiunii de finantare.
(6) Dosarul de participare depus sau trimis dupa expirarea datei si orei-limita de depunere nu va face obiectul selectiei.
(7) Dosarul de participare nu se restituie, cu exceptia dosarelor primite dupa expirarea datei-limita de depunere, care se restituie la cererea persoanelor care le-au depus.
(8) Conformitatea dosarului cu cerintele de continut prevazute la alin. (1) - (4) este verificata, la depunerea dosarului sau la primirea sa prin posta, de catre Oficiul credite si timbrul monumentelor istorice din cadrul INP, care formuleaza si eventualele solicitari de completari in termen de 3 zile lucratoare.
(9) In termen de 10 zile de la primirea solicitarii de completari, proprietarii sau beneficiarii de folosinta transmit, in formatul precizat, toate completarile solicitate.
(10) Cererile de completari nu pot avea ca obiect modificarea continutului unor documente.


CAPITOLUL IV
Procedura de constituire a comisiei de selectie a proiectelor


Articolul 8
(1) Comisia de selectie a proiectelor este formata din 5 (cinci) membri, numiti prin decizie a managerului INP, in urma desemnarilor facute de Consiliul de administratie al INP cu cel putin 15 zile inainte de inceperea sesiunii de selectie a proiectelor, si va fi facuta publica la finalizarea selectiei.
(2) Membrii comisiei de selectie sunt desemnati de Consiliul de administratie al INP, dupa cum urmeaza:
a) 2 membri din personalul de specialitate al INP, dintre care unul este presedintele comisiei;
b) 3 membri profesionisti in domeniile de referinta, specialisti sau experti atestati de Ministerul Culturii si Identitatii Nationale in domeniul protejarii monumentelor istorice, propusi de organizatii profesionale, asociatii sau fundatii ori societati comerciale.
(3) Selectia membrilor prevazuti la alin. (2) lit. b) se face pe baza urmatoarelor criterii:
a) experienta profesionala in domeniul monumentelor istorice;
b) experienta in domeniul managementului de proiect si evaluarii proiectelor.
(4) Secretariatul comisiei de selectie a proiectelor se asigura de catre INP, prin Oficiul credite si timbrul monumentelor istorice.
(5) Persoanele numite ca membri conform alin. (2) lit. b) pot face parte din comisia de selectie in cadrul a doua sesiuni consecutive si maximum trei sesiuni de finantare.


Articolul 9
(1) Nu poate face parte din comisia de selectie a proiectelor o persoana care se afla in una sau mai multe din urmatoarele situatii:
a) este solicitant/partener pentru un proiect inclus in selectie;
b) este sot sau ruda pana la gradul al doilea inclusiv ori un afin pana la gradul al doilea inclusiv cu unul dintre participantii la selectie;
c) face parte din consiliul de administratie sau din orice alt organ de conducere sau de administrare al unuia dintre solicitanti;
d) detine parti sociale sau actiuni din capitalul social subscris al unuia dintre solicitanti;
e) are un interes patrimonial sau nepatrimonial care ar putea influenta indeplinirea cu obiectivitate a atributiilor ce ii revin in calitate de membru, in legatura cu unul dintre solicitanti sau cu unul dintre programele si proiectele incluse in selectie;
f) a fost condamnata penal pentru fapte aflate in legatura cu profesia.
(2) Daca unul dintre membrii comisiei de selectie constata ca se afla in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la alin. (1), acesta are obligatia de a solicita de indata inlocuirea sa cu o alta persoana sau de a se abtine de la luarea unei decizii cu privire la proiectul pentru care exista stare de incompatibilitate.
(3) Daca unul dintre membrii comisiei nu indeplineste obligatia prevazuta la alin (2), acesta va fi revocat prin decizia managerului INP in baza unui raport intocmit in acest scop de secretariatul comisiei.


Articolul 10
Incetarea calitatii de membru al comisiei de selectie intervine in urmatoarele situatii:
a) la incheierea procedurii de selectie corespunzatoare unei sesiuni;
b) in cazul renuntarii la calitatea de membru, prin solicitare scrisa adresata managerului INP;
c) in cazul absentei de la lucrarile comisiei de selectie, prin revocare prin decizia managerului INP in baza unui raport intocmit in acest scop de secretariatul comisiei;
d) in caz de deces;
e) in situatiile de incompatibilitate prevazute la art. 9, in momentul abtinerii sau, dupa caz, a revocarii membrului comisiei de selectie.


Articolul 11
Pentru activitatea desfasurata in cadrul comisiei de selectie, membrii acesteia, cu exceptia personalului contractual al INP, beneficiaza de o remuneratie stabilita prin decizie a managerului INP, dupa consultarea Consiliului de administratie al INP, pe baza unor contracte civile incheiate, conform legii.


CAPITOLUL V
Procedura de selectie a proiectelor


Articolul 12
(1) Selectia proiectelor se desfasoara in trei etape, dupa cum urmeaza:
a) etapa I - etapa administrativa: verificarea existentei, continutului si conformitatii documentelor solicitate in anuntul public - etapa eliminatorie;
b) etapa a II-a - evaluarea proiectelor depuse de participanti;
c) etapa a III-a - comunicarea rezultatelor si incheierea contractelor de finantare.
(2) Dosarul de participare se verifica de catre secretariatul comisiei de selectie din cadrul INP, conform prevederilor art. 7 alin. (1) - (5), dupa caz.


Articolul 13
(1) Etapa administrativa dureaza cel mult 30 de zile de la data-limita stabilita pentru depunerea proiectelor.
(2) Rezultatele selectiei administrative vor fi facute publice prin afisarea pe site-ul INP.
(3) Proiectele considerate eligibile din punct de vedere administrativ sunt transmise comisiei de selectie, care le evalueaza si le noteaza conform fisei de evaluare.
(4) Fisa de evaluare este disponibila simultan cu anuntul public aferent selectiei de proiecte, prin accesarea adresei: www.patrimoniu.ro.
(5) Fiecare membru al comisiei va completa cate un raport de evaluare motivat, structurat pe baza fisei de evaluare.
(6) Fisele si rapoartele de evaluare aferente proiectelor depuse vor putea fi consultate de persoanele interesate la sediul INP sau vor fi transmise acestora prin e-mail, dupa anuntarea rezultatelor finale ale selectiei.
(7) Comunicarea fiselor si rapoartelor de evaluare se face prin anonimizarea numelor membrilor comisiei care le-au intocmit.
(8) Rezultatele selectiei proiectelor vor fi facute publice prin afisarea pe site-ul INP.


Articolul 14
(1) Persoanele nemultumite de rezultatele selectiei proiectelor pot depune contestatii in scris, la secretariatul comisiei de selectie, sau prin e-mail, cu confirmare de primire, in temenele stabilite prin anuntul public.
(2) Contestatiile se solutioneaza in termen de o zi lucratoare, de catre comisia de solutionare a contestatiilor.
(3) Comisia de solutionare a contestatiilor este desemnata de catre Consiliul de administratie si numita prin decizie a managerului INP, cu cel putin 15 zile inainte de inceperea sesiunii de selectie a proiectelor.
(4) Rezultatele finale, dupa solutionarea contestatiilor depuse, vor fi facute publice prin afisarea pe site-ul INP.


Articolul 15
(1) Secretariatul comisiei de selectie va comunica, in scris, beneficiarilor ale caror proiecte au fost selectate spre finantare, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data stabilirii rezultatelor finale, pentru a se prezenta la sediul INP, in vederea incheierii contractului de finantare.
(2) Daca, in termen de 10 zile lucratoare de la data anuntarii rezultatelor finale, beneficiarul al carui proiect a fost selectat nu se prezinta pentru incheierea contractului de finantare la sediul INP, se considera ca acesta refuza sa incheie contractul, iar suma alocata se redistribuie in cadrul subprogramului.


Articolul 16
(1) Contractele de finantare vor cuprinde, in mod obligatoriu, dar fara a se limita la acestea, clauze privind:
a) cuantumul finantarii acordate proiectului selectionat de catre INP;
b) cofinantarea din partea beneficiarului;
c) obiectul si durata contractului;
d) drepturile si obligatiile partilor in realizarea proiectului;
e) eligibilitatea cheltuielilor;
f) obligatia beneficiarului finantarii de a utiliza sumele alocate numai pentru proiectul selectat, in limitele si potrivit destinatiilor stabilite conform legii, cu respectarea prevederilor legale in materia achizitiilor publice, a legislatiei in domeniul constructiilor si a legislatiei fiscale;
g) obligatia beneficiarului finantarii de a prezenta documente justificative privind cheltuielile aprobate, efectuate in conformitate cu dispozitiile legale in materie, aflate in vigoare, inclusiv a legislatiei primare in domeniul achizitiilor publice;
h) masurile de informare si publicitate, inclusiv conditiile de realizare a materialelor de promovare si publicitate care contin elemente de identitate vizuala a INP, a Ministerului Culturii si Identitatii Nationale si a programului;
i) obligatiile partilor cu privire la activitatile de monitorizare si raportare;
j) situatiile care atrag rezilierea contractului de finantare, suspendarea platilor si/sau recuperarea sumelor platite;
k) obligatia rambursarii finantarii totale sau partiale in cazul neindeplinirii totale sau partiale a obligatiilor contractuale asumate de beneficiar.
(2) Sumele aferente realizarii proiectelor finantate de INP vor fi utilizate in limitele si potrivit destinatiilor stabilite conform legii, numai pentru acoperirea cheltuielilor aferente realizarii proiectelor selectate, exclusiv pentru perioada de derulare a contractului de finantare.
(3) Proiectele selectate nu creeaza obligatii pentru INP, in sensul acordarii de expertiza de specialitate, de echipamente sau orice fel de alte mijloace tehnice aflate in dotarea acestuia.


Articolul 17
Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezenta procedura.


Anexele pot fi consultate aici: Anexa 1, Anexa 2, Anexa 3.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice