din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1964 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Regulamentul de constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de la reglementarile emise in domeniul de activitate al A.N.R.S.C.

INTEGRAL: Regulamentul de constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de la reglementarile emise in domeniul de activitate al A.N.R.S.C.


Regulamentul de constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de la reglementarile emise in domeniul de activitate al Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice - A.N.R.S.C., din 23.10.2019 a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 869 din 28.10.2019.

CAPITOLUL I
Dispozitii generale


Articolul 1
Prezentul regulament de constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de la reglementarile emise in domeniul de activitate al Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice - A.N.R.S.C., denumit in continuare regulament, este elaborat in conformitate cu prevederile art. 21 alin. (1) lit. b) din Legea serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


Articolul 2
Prezentul regulament stabileste procedura conform careia Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice, denumita in continuare A.N.R.S.C., desfasoara actiunile de control, respectiv stabilirea regimului de constatare, notificare si de sanctionare a abaterilor de la actele normative emise in domeniul serviciilor comunitare de utilitati publice, pentru aplicarea in mod unitar a dispozitiilor legale privind regimul contraventiilor.


CAPITOLUL II
Domeniu de aplicare


Articolul 3
Prevederile regulamentului se aplica:
a) operatorilor furnizori/prestatori de servicii comunitare de utilitati publice;
b) operatorilor economici si institutiilor publice care desfasoara in conditii de monopol activitati specifice serviciilor de utilitati publice, din sfera de reglementare a A.N.R.S.C.;
c) autoritatilor administratiei publice locale;
d) asociatiilor de dezvoltare intercomunitara.


Articolul 4
Aplicarea prevederilor prezentului regulament va fi asigurata de catre Directia generala control - D.G.C. prin reprezentantii imputerniciti de catre presedintele A.N.R.S.C., in conformitate cu prevederile legale in vigoare.


CAPITOLUL III
Definitii


Articolul 5
In sensul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) agent constatator - persoana imputernicita de catre presedintele A.N.R.S.C. sa desfasoare activitati de control, sa constate, sa notifice si sa sanctioneze abaterile de la reglementarile emise in domeniul de activitate al A.N.R.S.C., precum si sa dispuna masuri pentru prevenirea, stoparea/remedierea efectelor produse de incalcarea prevederilor legale;
b) actiunea de control - ansamblu de activitati desfasurate de A.N.R.S.C. in vederea verificarii modului in care sunt respectate reglementarile in domeniul serviciilor comunitare de utilitati publice;
c) control planificat - actiune a unei echipe de control, efectuata pe baza planului anual de control aprobat de catre presedintele A.N.R.S.C.;
d) control neplanificat - actiune a unei echipe de control dispuse de catre presedintele A.N.R.S.C., efectuate in teritoriu, ca urmare a unor sesizari, semnale primite de la terti ori ca urmare a sesizarii din oficiu, sau controale specifice efectuate la sediul A.N.R.S.C./agentiilor sale teritoriale. Controlul neplanificat specific efectuat la sediul A.N.R.S.C./agentiilor sale teritoriale are ca obiect:
- respectarea obligatiilor de plata fata de bugetul A.N.R.S.C. - reprezinta activitatea care are ca obiect verificarea evidentelor contabile cu privire la veniturile inregistrate de furnizorii/prestatorii de servicii comunitare de utilitati publice, precum si de catre operatorii economici care presteaza activitati specifice serviciului de alimentare cu apa si de canalizare si care nu exploateaza sisteme publice, ca urmare a furnizarii/prestarii serviciilor/activitatilor aflate in sfera de reglementare a Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice (A.N.R.S.C.) si determinarii nivelului contributiei datorate;
- verificarea respectarii reglementarilor din domeniul serviciilor de utilitati publice;
e) convocare - act prin care un furnizor/prestator de servicii comunitare de utilitati publice este solicitat sa se prezinte la sediul central al A.N.R.S.C. sau al agentiilor teritoriale, dupa caz, impreuna cu documentele justificative care fac obiectul unui control neplanificat specific privind respectarea obligatiilor de plata fata de bugetul A.N.R.S.C., sau ca urmare a nerespectarii reglementarilor specifice serviciilor de utilitati publice;
f) echipa de control - echipa formata din doua sau mai multe persoane angajate in cadrul A.N.R.S.C., din care cel putin una are calitatea de agent constatator, desemnate prin mandat de control pentru efectuarea unor actiuni de control planificat si control neplanificat;
g) imputernicire de control - document prin care se atesta calitatea de agent constatator;
h) mandat de control - document prin care se autorizeaza membrii unei echipe de control sa efectueze o activitate de control;
i) masura de conformare - masura corectiva, obligatorie, dispusa printr-un document scris intocmit de echipa de control a A.N.R.S.C., in urma unei actiuni de control, pentru restabilirea legalitatii si/sau aplicarea corecta a reglementarilor sau in vederea remedierii unei situatii existente neconforme;
j) nota de control - document unilateral care se intocmeste de catre echipa de control, in care sunt consemnate datele, verificarile si concluziile actiunii de control, precum si masurile si termenele de conformare stabilite;
k) nota de control neplanificat specific, intocmita de echipa de control, intr-o actiune de control neplanificat privind respectarea obligatiilor de plata fata de bugetul A.N.R.S.C. - document unilateral prin care se stabileste nivelul contributiei datorate de catre furnizorii/prestatorii de servicii comunitare de utilitati publice din veniturile proprii inregistrate ca urmare a furnizarii/prestarii serviciilor/activitatilor aflate in sfera de reglementare a Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice (A.N.R.S.C.), precum si de catre operatorii economici care presteaza activitati specifice serviciului de alimentare cu apa si de canalizare si care nu exploateaza sisteme publice. Nota de control neplanificat specific constituie titlu de creanta bugetara, iar prin neachitare devine titlu executoriu;
l) plan anual de control - document aprobat de catre presedintele A.N.R.S.C. prin care sunt planificate activitatile de control aferente unui an calendaristic;
m) proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor - document care se intocmeste de catre un agent constatator pentru acele fapte care, potrivit legii, constituie contraventii, a caror constatare si sanctionare sunt de competenta A.N.R.S.C.;
n) masura de remediere - orice masura dispusa de agentul constatator in planul de remediere care are ca finalitate indeplinirea de catre contravenient a obligatiilor prevazute de lege in sarcina sa;
o) plan de remediere - anexa la procesul-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii incheiat in conditiile prevazute la art. 4 din Legea prevenirii nr. 270/2017, prin care agentul constatator stabileste masuri si un termen de remediere;
p) termen de remediere - perioada de timp de maximum 90 de zile calendaristice de la data inmanarii sau, dupa caz, a comunicarii procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii incheiat in conditiile art. 4 din Legea prevenirii nr. 270/2017, in care contravenientul are posibilitatea remedierii neregulilor constatate si a indeplinirii obligatiilor legale; durata termenului de remediere se stabileste cu luarea in considerare a circumstantelor savarsirii faptei si a duratei de timp necesare pentru indeplinirea obligatiilor legale; durata termenului de remediere stabilita de organul de control nu poate fi modificata.


CAPITOLUL IV
Acte normative de referinta


Articolul 6
Dispozitiile prezentului regulament sunt elaborate in concordanta cu prevederile urmatoarelor acte normative:
a) Legea serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) Legea serviciului de salubrizare a localitatilor nr. 101/2006, republicata, cu modificarile ulterioare;
c) Legea serviciului de iluminat public nr. 230/2006;
d) Legea serviciului de alimentare cu apa si de canalizare nr. 241/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) Legea serviciilor publice de transport persoane in unitatile administrativ-teritoriale nr. 92/2007, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control;
h) Legea prevenirii nr. 270//2017;
i) Hotararea Guvernului nr. 33/2018 privind stabilirea contraventiilor care intra sub incidenta Legii prevenirii nr. 270/2017, precum si a modelului planului de remediere, cu modificarile ulterioare;
j) Hotararea Guvernului nr. 745/2007 pentru aprobarea Regulamentului privind acordarea licentelor in domeniul serviciilor comunitare de utilitati publice, cu modificarile ulterioare;
k) Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27.04.2016 privind protectia datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor);
l) Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.


CAPITOLUL V
Modalitati si documente de referinta ale activitatii de control


Articolul 7
(1) Activitatea de control a A.N.R.S.C. are ca obiectiv prevenirea si limitarea abaterilor de la legislatia specifica serviciilor comunitare de utilitati publice si se exercita prin:
a) controale planificate;
b) controale neplanificate.
(2) Pentru exercitarea atributiilor de control prevazute la alin. (1), A.N.R.S.C. poate coopera si face schimb de informatii cu orice alte institutii publice, organisme si autoritati din Romania si poate participa la actiuni de control in echipe mixte cu alte institutii.


Articolul 8
Indiferent de modalitatea prin care se exercita actiunea de control, echipa de control trebuie sa fie formata din minimum doi membri, angajati ai A.N.R.S.C., din care cel putin un membru va avea calitatea de agent constatator - imputernicit in acest sens de catre presedintele A.N.R.S.C. printr-un document denumit imputernicire de control.


Articolul 9
Imputernicirea de control este valabila pentru o perioada de maximum 2 ani, insotita de actul de identitate al agentului constatator, iar continutul acesteia este prevazut in anexa nr. 1.


Articolul 10
(1) Actiunea de control planificat va fi precedata de transmiterea catre entitatea controlata, cu cel putin zece zile calendaristice inainte de data inceperii efective a actiunii, a unei notificari care va fi transmisa prin scrisoare cu confirmare de primire, fax sau e-mail si va cuprinde:
a) denumirea si adresa A.N.R.S.C.;
b) denumirea si adresa persoanei juridice/autoritatii administratiei publice locale/asociatiei de dezvoltare intercomunitara la care urmeaza a se efectua controlul;
c) obiectul controlului, precum si perioada controlata;
d) data inceperii controlului si durata acestuia;
e) documentele, evidentele, datele si informatiile minime pe care persoana juridica controlata trebuie sa le puna la dispozitia echipei de control;
f) semnatura conducatorului Directiei generale control.
(2) Modelul notificarii este prevazut in anexa nr. 2.
(3) Controalele neplanificate nu se notifica.


Articolul 11
Actiunea de control, indiferent de modalitate, trebuie sa se desfasoare pe baza unui mandat de control, semnat de presedintele A.N.R.S.C., conform formularului prezentat in anexa nr. 3.


Articolul 12
(1) Toate constatarile echipei de control, precum si masurile si termenele de conformare stabilite pe parcursul unei actiuni de control, indiferent de modalitate, trebuie sa fie cuprinse intr-un document, denumit nota de control, prevazut in anexa nr. 4.
(2) Nota de control va fi intocmita numai pe baza documentelor si informatiilor solicitate, verificate si anexate in copie notei de catre echipa de control si puse la dispozitie de persoana juridica controlata.
(3) Nota de control, intocmita de catre echipa de control in minimum trei exemplare, va fi semnata si stampilata pe fiecare pagina de catre toti membrii echipei de control si de catre reprezentantul persoanei juridice controlate.
(4) Dupa semnarea notei de control aceasta va fi inregistrata la registratura persoanei juridice controlate si, ulterior, mentionata in Registrul unic de control.
(5) Un exemplar al notei de control va fi inmanat reprezentantilor persoanei juridice controlate, iar un exemplar va fi transmis Directiei generale control pentru inregistrare.
(6) Exemplarul trei al notei de control, impreuna cu anexele aferente, se arhiveaza prin grija sefului echipei de control.
(7) In cazul in care furnizorul/prestatorul care face obiectul controlului refuza sa semneze nota de control, membrii echipei de control vor mentiona in nota imprejurarile care au condus la aceasta situatie, urmand ca acest document sa fie transmis entitatii, conform procedurilor prevazute la art. 18 alin. (6) din prezentul regulament.
(8) In situatia in care furnizorul/prestatorul nu se supune controlului prin orice mijloace, membrii echipei de control mentioneaza in cuprinsul notei de control situatia. In acest caz, nota de control trebuie sa fie semnata si de catre un martor care sa confirme cele mentionate, urmand ca acest document sa fie transmis entitatii, conform procedurilor prevazute la art. 18 alin. (6) si (8) din prezentul regulament.


CAPITOLUL VI
Echipa de control


Articolul 13
(1) Echipa de control este formata din cel putin doi membri, unul dintre acestia avand obligatoriu calitatea de agent constatator.
(2) Componenta echipei de control poate cuprinde, in functie de tematica controlului, agenti constatatori si experti din cadrul oricarui compartiment de specialitate al A.N.R.S.C.
(3) Unul dintre membrii echipei de control, care are si calitatea de agent constatator, va fi nominalizat in mandatul de control ca sef al echipei de control.
(4) Seful echipei de control nominalizat in mandatul de control are urmatoarele responsabilitati principale:
a) reprezinta echipa de control in fata conducerii persoanei juridice controlate;
b) prezinta si inregistreaza mandatul de control la registratura persoanei juridice care urmeaza sa fie controlata;
c) raspunde de modul de organizare si desfasurare a activitatilor si etapelor aferente procedurii de control;
d) coordoneaza si asigura intocmirea notei de control si, daca este cazul, a procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor;
e) asigura arhivarea notelor de control impreuna cu anexele aferente;
f) urmareste indeplinirea masurilor stabilite prin nota de control la scadenta fiecarei masuri si propune actiuni de control neplanificat, dupa caz.
(5) Orice fapta savarsita impotriva membrilor echipei de control se sanctioneaza potrivit dispozitiilor legale aplicabile.


Articolul 14
Pe timpul desfasurarii actiunii de control, membrii echipei de control au, in principal, urmatoarele drepturi in raport cu persoanele prevazute la art. 3:
a) sa efectueze actiuni de control, planificate si neplanificate, privind respectarea prevederilor legale a actelor normative din sfera de competenta a A.N.R.S.C. pe baza mandatului de control si sa aplice sanctiuni eficace, proportionale si cu efect de descurajare, in cazul nerespectarii acestora;
b) sa aiba acces, daca acest lucru se impune, in conditiile legii, in cladiri, incaperi, la instalatii si in orice alt loc, unde au dreptul sa verifice instalatiile de utilizare, precum si sa execute masuratori si determinari. Atat operatorii, cat si utilizatorii sunt obligati sa puna la dispozitia reprezentantilor imputerniciti documentele cu privire la serviciul de utilitati publice furnizat/prestat;
c) sa solicite, iar persoana juridica controlata are obligatia sa puna la dispozitie orice document cu privire la serviciile de utilitati publice furnizate/prestate;
d) sa solicite/sa analizeze si sa preia in copie documente sau inregistrari relevante care au legatura cu obiectul actiunii de control.


Articolul 15
Membrii echipei de control au urmatoarele responsabilitati si obligatii:
a) sa isi decline calitatea, legitimandu-se in fata reprezentantului persoanei juridice care urmeaza sa fie controlata, prezentand mandatul de control, legitimatiile de serviciu, imputernicirea/imputernicirile de control si actele de identitate;
b) sa solicite persoanei juridice controlate Registrul unic de control si sa consemneze, inaintea inceperii controlului, toate elementele prevazute;
c) in situatia neprezentarii Registrului unic de control, actiunea de control se efectueaza, iar cauzele neprezentarii se consemneaza in nota de control;
d) sa consulte, inainte de inceperea actiunii de control, actele de control incheiate anterior care au legatura cu domeniul de activitate al A.N.R.S.C., pentru a cunoaste constatarile facute, masurile stabilite si stadiul indeplinirii lor;
e) sa efectueze controlul conform procedurii stabilite de prezentul regulament;
f) sa intocmeasca nota de control;
g) sa pastreze secretul informatiilor cu caracter confidential, detinute ca urmare a exercitarii atributiilor de serviciu, si sa nu le faca publice decat in cazurile expres prevazute de reglementarile legale in vigoare;
h) sa nu pretinda si sa nu primeasca bunuri sau bani si sa nu isi creeze avantaje in legatura cu serviciul sau prin exercitarea functiei;
i) sa efectueze actiunea de control cu obiectivitate si sa incheie proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor in cazul in care constata ca au fost savarsite fapte care constituie contraventii in domeniul de reglementare al A.N.R.S.C.;
j) agentii constatatori nu pot depasi obiectivele controlului stabilite prin mandatul de control;
k) sa exercite activ rolul de indrumare a persoanelor controlate, oferind, conform procedurilor, indicatiile si orientarile necesare pentru evitarea pe viitor a incalcarii prevederilor legale. Despre indeplinirea acestei obligatii se va face mentiune expresa in nota de control, aratandu-se indicatiile si orientarile oferite.


CAPITOLUL VII
Procedura de realizare a controlului


Articolul 16
Procedura de realizare a controlului neplanificat specific efectuat la sediul A.N.R.S.C./agentiilor sale teritoriale, dupa caz, pentru verificarea respectarii obligatiilor de plata fata de bugetul A.N.R.S.C. este urmatoarea:
a) controlul neplanificat specific privind respectarea obligatiilor de plata fata de bugetul A.N.R.S.C. se realizeaza prin convocarea contribuabilului la sediul central al A.N.R.S.C. sau al agentiilor sale teritoriale, dupa caz, in baza mandatului de control, semnat de presedintele A.N.R.S.C.;
b) controlul neplanificat specific privind respectarea obligatiilor de plata fata de bugetul A.N.R.S.C., efectuat la sediul A.N.R.S.C. sau al agentiilor sale teritoriale, va fi precedat de transmiterea catre contribuabilul furnizor/prestator care face obiectul mandatului de control, cu cel putin 5 zile calendaristice inainte de data controlului, prin posta cu confirmare de primire, fax sau e-mail, a unei convocari scrise;
c) in convocare se mentioneaza obligatia entitatii controlate de a se prezenta la sediul A.N.R.S.C., la data si ora stabilita, cu documentele necesare controlului, actele de identitate ale reprezentantului legal/persoanei imputernicite si ale entitatii controlate, stampila si registrul de control. Modelul convocarii este prevazut in anexa nr. 5;
d) actiunea de control neplanificat specific privind respectarea obligatiilor de plata fata de bugetul A.N.R.S.C. va fi finalizata prin intocmirea unui document denumit nota de control privind stabilirea nivelului contributiei datorate Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice (A.N.R.S.C.), prevazuta in anexa nr. 6;
e) nota de control privind stabilirea nivelului contributiei datorate Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice, intocmita de catre echipa de control, in trei exemplare, reprezinta titlu de creanta bugetara, in conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) dupa semnarea notei de control privind stabilirea nivelului contributiei datorate Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice, aceasta va fi avizata de catre seful ierarhic superior al sefului echipei de control, aprobata de catre conducatorul directiei din care acesta face parte si inregistrata la registratura A.N.R.S.C.;
g) un exemplar al notei de control intocmite de catre echipa de control specific va fi comunicat contribuabilului furnizor/prestator prin una dintre modalitatile prevazute de art. 47 din Legea nr. 207/2015, dupa caz;
h) un exemplar al notei de control intocmite de catre echipa de control specific va fi transmis Directiei financiar, contabilitate, administrativ, dupa expirarea termenului legal de contestatie, pentru punerea in aplicare conform legislatiei specifice in vigoare;
i) exemplarul 3 al notei de control, impreuna cu anexele aferente, se arhiveaza prin grija Directiei generale control;
j) in cazul in care contribuabilul furnizor/prestator convocat pentru controlul neplanificat specific privind obligatiile de plata fata de bugetul A.N.R.S.C., efectuate la sediul A.N.R.S.C. sau al agentiilor sale teritoriale, nu raspunde convocarii si refuza sa se prezinte cu documentele solicitate, echipa de control aplica sanctiunea contraventionala prevazuta de lege in aceasta situatie, iar finalizarea actiunii de control se realizeaza printr-un raport in care se vor consemna imprejurarile care au determinat nepunerea in aplicare a mandatului de control pe care il inainteaza conducatorului D.G.C.


Articolul 17
Procedura de realizare a controalelor neplanificate specifice pentru verificarea respectarii reglementarilor serviciilor de utilitati publice, efectuate la sediul A.N.R.S.C./agentiilor sale teritoriale, este urmatoarea:
a) controlul neplanificat specific privind verificarea respectarii reglementarilor serviciilor de utilitati publice se realizeaza prin convocarea la sediul central al A.N.R.S.C. sau al agentiilor sale teritoriale, dupa caz, in baza mandatului de control, semnat de presedintele A.N.R.S.C.;
b) controlul neplanificat specific privind verificarea respectarii reglementarilor serviciilor de utilitati publice, efectuat la sediul A.N.R.S.C. sau al agentiilor sale teritoriale, va fi precedat de transmiterea de catre Directia generala control la entitatea care face obiectul mandatului de control, cu cel putin 5 zile calendaristice inainte de data controlului, prin posta cu confirmare de primire, fax sau e-mail, a unei convocari scrise;
c) in convocare se mentioneaza obligatia entitatii controlate de se prezenta la sediul A.N.R.S.C., la data si ora stabilita, cu documentele necesare controlului, actele de identitate ale reprezentantului legal/persoanei imputernicite si ale entitatii controlate, stampila si registrul de control;
d) actiunea de control neplanificat specific privind verificarea respectarii reglementarilor serviciilor de utilitati publice va fi finalizata prin intocmirea unui document denumit nota de control, prevazuta in anexa nr. 4, in conditiile respectarii prevederilor art. 12 din prezentul regulament.


CAPITOLUL VIII
Procedura de constatare si sanctionare a contraventiilor


Articolul 18
(1) Constatarea si sanctionarea savarsirii unei contraventii trebuie consemnate intr-un proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor, intocmit si semnat de catre seful echipei de control.
(2) Modelul procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor este prevazut in anexa nr. 7.
(3) Procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei se semneaza de catre seful echipei de control si de catre reprezentantul persoanei juridice contraveniente.
(4) Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii se efectueaza in urma analizarii notei de control, pe baza datelor, informatiilor/inregistrarilor si a documentelor anexate acesteia.
(5) Un exemplar al procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor se inmaneaza contravenientului, iar in cazul in care acesta nu este prezent sau, desi este prezent, refuza sa semneze procesul-verbal, comunicarea acestuia se face prin grija sefului echipei de control, in termen de cel mult doua luni de la data incheierii.
(6) Comunicarea procesului-verbal se face prin intermediul serviciilor de trimiteri postale, cu aviz/confirmare de primire, iar in cazul in care acest lucru nu este posibil, prin afisare la domiciliul sau la sediul contravenientului. Afisarea procesului- verbal se va efectua in conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor).
(7) Operatiunea de afisare se consemneaza intr-un proces- verbal de afisare semnat de cel putin un martor, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 8 la prezentul regulament.
(8) In cazul in care contravenientul nu se afla de fata, refuza sau nu poate sa semneze, seful echipei de control va face mentiune despre aceste imprejurari, care trebuie sa fie confirmate de cel putin un martor. In acest caz, procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor va cuprinde si datele personale din actul de identitate al martorului si semnatura acestuia.
(9) Nu poate avea calitatea de martor un alt agent constatator.
(10) In lipsa unui martor, seful echipei de control va preciza motivele si imprejurarile care au condus la incheierea procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor in acest mod.
(11) In conformitate cu prevederile actelor normative privind regimul juridic al contraventiilor, agentii constatatori pot cere sprijinul organelor de politie sau de jandarmi.
(12) In cazul constatarii savarsirii uneia dintre contraventiile prevazute de Hotararea Guvernului nr. 33/2018, cu modificarile ulterioare, agentul constatator, conform procedurilor mentionate de Legea prevenirii nr. 270/2017, incheie un proces-verbal de constatare a contraventiei prin care se aplica sanctiunea avertismentului si la care anexeaza un plan de remediere, conform modelului din anexa la procesul-verbal prevazut in anexa nr. 7. In aceasta situatie nu se aplica sanctiuni contraventionale complementare.
(13) In termen de maximum 10 zile lucratoare de la data expirarii termenului de remediere, seful echipei de control are obligatia sa initieze reluarea controlului si sa completeze partea a II-a a planului de remediere anexat la procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor.
(14) In situatia in care, cu ocazia reluarii controlului, se constata neindeplinirea de catre contravenient a obligatiilor legale conform masurilor de remediere stabilite, in termenul acordat, agentul constatator incheie un alt proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor, prin care se constata savarsirea de contraventii si se aplica sanctiunea/sanctiunile contraventionala/contraventionale, altele decat avertismentul.
(15) Dispozitiile referitoare la contraventii se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii prevenirii nr. 270/2017.
(16) In cazul in care persoana juridica care face obiectul mandatului de control neplanificat specific nu se prezinta la convocarea de la sediul A.N.R.S.C. sau al agentiilor sale teritoriale, se vor aplica contraventiile prevazute de legislatia in vigoare, conform procedurii prevazute la alin. (8).


Articolul 19
(1) Daca persoana juridica controlata a savarsit mai multe fapte care constituie contraventii, sanctiunea se va aplica pentru fiecare fapta.
(2) Cand contraventiile au fost constatate prin acelasi proces- verbal, sanctiunile contraventionale se cumuleaza fara a putea depasi dublul maximului amenzii prevazut pentru contraventia cea mai grava.
(3) Procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei se intocmeste in trei exemplare, dintre care exemplarul doi se inmaneaza persoanei juridice sanctionate, exemplarul trei se transmite organelor de specialitate ale directiilor generale ale finantelor publice judetene, municipale, respectiv a municipiului Bucuresti si unitatilor subordonate acestora, in a caror raza teritoriala isi are sediul contravenientul, iar exemplarul original va ramane la A.N.R.S.C., urmand a fi arhivat conform reglementarilor stabilite pentru imprimatele cu regim special.
(4) Sanctiunea contraventionala nu absolva contravenientul de indeplinirea obligatiei pentru care a fost sanctionat.
(5) Evidenta carnetelor continand procesele-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor, a proceselor-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor si a imputernicirilor de control se tine de catre D.G.C.


CAPITOLUL IX
Cai de atac


Articolul 20
(1) Impotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei se poate face plangere in termen de 15 zile calendaristice de la data inmanarii sau a comunicarii acestuia. Plangerea se depune la judecatoria in a carei circumscriptie a fost savarsita contraventia, insotita de o copie a procesului-verbal de constatare a contraventiei.
(2) Plangerea impotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei, precum si exercitarea cailor de atac impotriva hotararii judecatoresti sunt suspensive de executare.


Articolul 21
Procesul-verbal neatacat in termenul prevazut la art. 20, precum si hotararea judecatoreasca definitiva prin care s-a solutionat plangerea constituie titlu executoriu, fara vreo alta formalitate.


Articolul 22
In cazul aplicarii sanctiunii cu amenda, A.N.R.S.C., prin D.G.C., va comunica in termen legal organelor de specialitate ale directiilor generale ale finantelor publice judetene, municipale, respectiv a municipiului Bucuresti si unitatilor subordonate acestora, in a caror raza teritoriala isi are sediul contravenientul, exemplarul trei al procesului-verbal de constatare si de sanctionare a contraventiei, incheiat in vederea urmaririi executarii acestuia.


CAPITOLUL X
Raspunderi si sanctiuni


Articolul 23
Incalcarea prevederilor prezentului regulament atrage raspunderea materiala, disciplinara, contraventionala, civila sau penala, dupa caz, in conditiile legii.


Articolul 24
(1) Plata amenzilor contraventionale se face in contul prevazut in procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor.
(2) Sumele provenite din amenzi constituie venit la bugetul de stat, potrivit legii.


Articolul 25
Aplicarea sanctiunii contraventionale si executarea acesteia se prescriu in conformitate cu prevederile actelor normative in vigoare privind regimul juridic al contraventiilor.


Articolul 26
Anexele nr. 1-8 fac parte integranta din prezentul regulament.


Anexele pot fi consultate aici: Anexa 1, Anexa 2, Anexa 3, Anexa 4, Anexa 5, Anexa 6, Anexa 7, Anexa 8.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice