din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2598 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: OUG 1/1999, actualizata, privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta

INTEGRAL: OUG 1/1999, actualizata, privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta


Ordonanta de urgenta Nr. 1/1999, actualizata 2020, privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta

Actualizata 2020 prin:
- Legea 164/2019 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta (M. Of. 811 din 07.10.2019)
- Legea 453/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta (M. Of. 1052 din 12.11.2004)
- Ordonanta urgenta 34/2020 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta (M.Of. 268 din 31-mar-2020)


CAPITOLUL I: Dispozitii generale


Articolul 1


Starea de asediu si starea de urgenta privesc situatii de criza ce impun masuri exceptionale care se instituie in cazuri determinate de aparitia unor pericole grave la adresa apararii tarii si securitatii nationale, a democratiei constitutionale ori pentru prevenirea, limitarea sau inlaturarea urmarilor unor dezastre.


(Din 15-nov-2004 Art. 1 din capitolul I modificat de Art. I, punctul 1. din Legea 453/2004)


Articolul 2


Starea de asediu reprezinta ansamblul de masuri exceptionale de natura politica, militara, economica, sociala si de alta natura aplicabile pe intreg teritoriul tarii ori in unele unitati administrativ-teritoriale, instituite pentru adaptarea capacitatii de aparare a tarii la pericole grave, actuale sau iminente, care ameninta suveranitatea, independenta, unitatea ori integritatea teritoriala a statului, in cazul instituirii starii de asediu se pot lua masuri exceptionale aplicabile pe intreg teritoriul tarii ori in unele unitati administrativ-teritoriale.


(Din 15-nov-2004 Art. 2 din capitolul I modificat de Art. I, punctul 2. din Legea 453/2004)


Articolul 3


Starea de urgenta reprezinta ansamblul de masuri exceptionale de natura politica, economica si de ordine publica aplicabile pe intreg teritoriul tarii sau in unele unitati administrativ-teritoriale care se instituie in urmatoarele situatii:


a) existenta unor pericole grave actuale sau iminente privind securitatea nationala ori functionarea democratiei constitutionale;


b) iminenta producerii ori producerea unor calamitati care fac necesara prevenirea, limitarea sau inlaturarea, dupa caz, a urmarilor unor dezastre.


(Din 15-nov-2004 Art. 3 din capitolul I modificat de Art. I, punctul 3. din Legea 453/2004)


Articolul 31


Starea de asediu si starea de urgenta pot fi instituite si mentinute numai in masura ceruta de situatiile care le determina si cu respectarea obligatiilor asumate de Romania potrivit dreptului international.


Articolul 32


Pe durata starii de asediu si a starii de urgenta sunt interzise:


a) limitarea dreptului la viata, cu exceptia cazurilor cand decesul este rezultatul unor acte licite de razboi;


b) tortura si pedepsele ori tratamentele inumane sau degradante;


c) condamnarea pentru infractiuni neprevazute ca atare, potrivit dreptului national sau international;


d) restrangerea accesului liber la justitie.


(Din 15-nov-2004 Art. 3 din capitolul I completat de Art. I, punctul 4. din Legea 453/2004)


Articolul 4


Pe durata starii de asediu sau a starii de urgenta, exercitiul unor drepturi si libertati fundamentale poate fi restrans, cu exceptia drepturilor omului si libertatilor fundamentale prevazute la art. 32, numai in masura in care situatia o cere si cu respectarea art. 53 din Constitutia Romaniei, republicata.


(Din 15-nov-2004 Art. 4 din capitolul I modificat de Art. I, punctul 5. din Legea 453/2004)


Articolul 5


Starea de asediu se poate institui pe o perioada de cel mult 60 de zile, iar starea de urgenta, pe o perioada de cel mult 30 de zile.


Articolul 6


[Art. 6 din capitolul I a fost abrogat la 15-nov-2004 de Art. I, punctul 6. din Legea 453/2004]


Articolul 7


(1) La instituirea starii de asediu sau a starii de urgenta, unele atributii ale administratiei publice centrale de specialitate si ale administratiei publice locale trec in competenta autoritatilor militare si a altor autoritati publice, prevazute in decretul de instituire a starii de asediu sau de urgenta.


(2) Autoritatile civile ale administratiei publice continua exercitarea atributiilor care nu au fost transferate autoritatilor prevazute la alin. (1) si au obligatia de a acorda sprijin acestora.


(Din 15-nov-2004 Art. 7 din capitolul I modificat de Art. I, punctul 7. din Legea 453/2004)


Articolul 8


[Art. 8 din capitolul I a fost abrogat la 15-nov-2004 de Art. I, punctul 8. din Legea 453/2004]


Articolul 9


(1) Conducatorii autoritatilor publice, ai celorlalte persoane juridice, precum si persoanele fizice au obligatia sa respecte si sa aplice toate masurile stabilite in prezenta ordonanta de urgenta, in actele normative conexe, precum si in ordonantele militare sau in ordine, specifice starii instituite.


(2) Conducatorii autoritatilor publice si administratorii operatorilor economici care asigura servicii de utilitate publica in domeniile energetic, sanatate, agricultura si alimentatie, alimentare cu apa, comunicatii si transporturi au obligatia de a asigura continuitatea furnizarii serviciilor esentiale pentru populatie si pentru fortele destinate apararii.


(Din 10-oct-2019 Art. 9 din capitolul I completat de Art. 1, punctul 1. din Legea 164/2019)


CAPITOLUL II: Procedura instituirii si incetarii starii de asediu si a starii de urgenta


(Din 15-nov-2004 capitolul II modificat de Art. I, punctul 10. din Legea 453/2004)


Articolul 10


Starea de asediu sau starea de urgenta se instituie de Presedintele Romaniei prin decret, contrasemnat de primul - ministru si publicat de indata in Monitorul Oficial al Romaniei.


Articolul 11


Decretul de instituire a starii de asediu sau a starii de urgenta se aduce neintarziat la cunostinta populatiei prin mijloacele de comunicare in masa, impreuna cu masurile urgente de aplicare, care intra imediat in vigoare. Decretul se difuzeaza pe posturile de radio si de televiziune, in cel mult doua ore de la semnare, si este retransmis in mod repetat in primele 24 de ore de la instituirea starii de asediu sau de urgenta.


Articolul 12


In termen de cel mult 5 zile de la instituirea starii de asediu sau a starii de urgenta, Presedintele Romaniei solicita Parlamentului incuviintarea masurii adoptate.


Articolul 13


In situatia in care Parlamentul nu incuviinteaza starea instituita, Presedintele Romaniei revoca de indata decretul, masurile dispuse incetandu-si aplicabilitatea.


(Din 15-nov-2004 Art. 13 din capitolul II modificat de Art. I, punctul 11. din Legea 453/2004)


Articolul 14


Decretul de instituire a starii de asediu sau a starii de urgenta trebuie sa prevada urmatoarele:


a) motivele care au impus instituirea starii;


b) zona In care se instituie;


c) perioada pentru care se instituie;


c1) masurile de prima urgenta care urmeaza a fi luate;


(Din 15-nov-2004 Art. 14, litera C. din capitolul II completat de Art. I, punctul 12. din Legea 453/2004)


d) drepturile si libertatile fundamentale al caror exercitiu se restrange, in limitele prevederilor constitutionale si ale art. 4 din prezenta ordonanta de urgenta;


e) autoritatile militare si civile desemnate pentru executarea prevederilor decretului si competentele acestora;


f) alte prevederi, daca se considera necesare.


Articolul 15


In functie de evolutia situatiilor de pericol, Presedintele Romaniei, cu incuviintarea Parlamentului, poate prelungi durata starii instituite si poate extinde sau restrange aria de aplicare a acesteia. Prelungirile se dispun in conditiile prevederilor art. 5.


(Din 15-nov-2004 Art. 15 din capitolul II modificat de Art. I, punctul 13. din Legea 453/2004)


Articolul 16


(1) Incetarea starii de asediu sau de urgenta are loc la data stabilita in decretul de instituire sau in decretul de prelungire.


(2) In cazul inlaturarii situatiilor de pericol, inainte de expirarea termenului stabilit, incetarea aplicarii masurii exceptionale se dispune prin decret, cu incuviintarea prealabila a Parlamentului.


(Din 15-nov-2004 Art. 16, alin. (2) din capitolul II modificat de Art. I, punctul 14. din Legea 453/2004)


CAPITOLUL III: Competente si responsabilitati


Articolul 17


Coordonarea aplicarii masurilor dispuse prin decretul de instituire a starii de asediu revine, in principal, Ministerului Apararii Nationale.


Articolul 18


(1) In cazul instituirii starii de urgenta in temeiul art. 3 lit. a) , coordonarea aplicarii masurilor dispuse prin decret revine Ministerului Administratiei si Internelor.


(2) In conditiile alin. (1) , Politia Comunitara poate fi militarizata, in totalitate sau numai in anumite unitati administrativ-teritoriale, desfasurandu-si activitatea in subordinea Ministerului Administratiei si Internelor.


(3) In cazul prevazut la art. 3 lit. a) , Ministerul Apararii Nationale sprijina fortele Ministerului Administratiei si Internelor, la cererea acestuia, in baza aprobarii Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, in limitele si conditiile stabilite de acesta.


(4) Fortele Ministerului Apararii Nationale pot acorda sprijin numai in misiuni pentru care au pregatirea si dotarea corespunzatoare.


(Din 15-nov-2004 Art. 18 din capitolul III modificat de Art. I, punctul 15. din Legea 453/2004)


Articolul 19


Pe durata starii de urgenta, instituita in temeiul art. 3 lit. b) , gestionarea masurilor dispuse revine Sistemului National de Management al Situatiilor de Urgenta, sub conducerea nemijlocita a ministrului administratiei si internelor si in coordonarea primului-ministru.


(Din 15-nov-2004 Art. 19 din capitolul III modificat de Art. I, punctul 16. din Legea 453/2004)


Articolul 20


Pentru aplicarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta, precum si a masurilor prevazute in decretul de instituire a starii de asediu sau a starii de urgenta, autoritatile militare, precum si celelalte autoritati publice prevazute la art. 7 alin. (1) au urmatoarele atributii si raspunderi:


(Din 15-nov-2004 Art. 20 din capitolul III modificat de Art. I, punctul 17. din Legea 453/2004)


a) sa intocmeasca planurile de actiune si planurile de ridicare graduala a capacitatii de lupta, in conformitate cu ordinele si instructiunile proprii;


b) sa dispuna depunerea temporara, la organele de politie de pe raza judetului sau a municipiului Bucuresti, a armelor, munitiilor si materialelor explozive aflate asupra populatiei si sa procedeze la cautarea celor nedepuse in termenul stabilit, urmand ca la incetarea masurii exceptionale acestea sa fie inapoiate celor in drept sa le detina; sa dispuna inchiderea temporara a societatilor care comercializeaza arme si munitii si sa instituie paza acestora;


(Din 15-nov-2004 Art. 20, litera B. din capitolul III modificat de Art. I, punctul 17. din Legea 453/2004)


c) sa limiteze sau sa interzica circulatia vehiculelor sau a persoanelor in anumite zone ori intre anumite ore si sa elibereze, in cazuri justificate, permise de libera circulatie;


d) sa efectueze controale asupra unor persoane sau locuri, cand acestea se impun;


(Din 15-nov-2004 Art. 20, litera D. din capitolul III modificat de Art. I, punctul 17. din Legea 453/2004)


e) sa efectueze razii;


f) sa exercite in mod exclusiv dreptul de a autoriza desfasurarea adunarilor publice,a manifestatiilor sau marsurilor;


g) sa evacueze din zona supusa regimului starii de asediu sau de urgenta persoanele a caror prezenta nu se justifica;


h) sa dirijeze persoanele evacuate sau refugiate pe directiile si in zonele stabilite si sa tina evidenta acestora;


i) sa protejeze informatiile cu caracter militar destinate a fi comunicate prin mass - media; informatiile cu privire la starea de asediu sau la starea de urgenta, cu exceptia celor referitoare la dezastre, se dau publicitatii numai cu avizul autoritatilor militare; mijloacele de comunicare in masa, indiferent de natura si de forma de proprietate, sunt obligate sa transmita, cu prioritate, mesajele autoritatilor militare, la cererea acestora;


j) sa dispuna inchiderea temporara a unor statii de distribuire a carburantilor, a unor restaurante, cafenele, cluburi, cazinouri, sedii ale asociatiilor si ale altor localuri publice;


k) sa suspende temporar aparitia sau difuzarea unor publicatii ori a unor emisiuni ale posturilor de radio sau de televiziune;


(Din 15-nov-2004 Art. 20, litera K. din capitolul III modificat de Art. I, punctul 17. din Legea 453/2004)


l) sa asigure paza militara a statiilor de alimentare cu apa, energie, gaze, a sediilor posturilor de radiodifuziune si de televiziune publice, a operatorilor economici care detin capacitati de importanta strategica la nivel national, precum si a obiectivelor de importanta deosebita pentru aparare, prin punerea in aplicare a Planului de mobilizare a economiei nationale pentru aparare; cand situatia impune, dispun oprirea temporara a alimentarii cu gaze, energie si apa potabila, dupa caz;


(Din 10-oct-2019 Art. 20, litera L. din capitolul III modificat de Art. 1, punctul 2. din Legea 164/2019)


m) sa dispuna rationalizarea alimentelor si a altor produse de stricta necesitate;


n) sa emita ordonante militare sau ordine, dupa caz;


(Din 15-nov-2004 Art. 20, litera N. din capitolul III modificat de Art. I, punctul 17. din Legea 453/2004)


o) sa interzica circulatia rutiera, feroviara, maritima, fluviala si aeriana pe diferite rute;


p) [textul din Art. 20, litera P. din capitolul III a fost abrogat la 15-nov-2004 de Art. I, punctul 18. din Legea 453/2004]


Articolul 201


In exercitarea atributiilor ce le revin pe durata starii de asediu sau a starii de urgenta, autoritatile prevazute la art. 7 alin. (1) pot emite ordonante militare, respectiv ordine, care sunt obligatorii, conform legii.


(Din 15-nov-2004 Art. 20 din capitolul III completat de Art. I, punctul 19. din Legea 453/2004)


Articolul 21


(1) In functie de situatia operativa concreta, pe timpul starii de asediu sau al starii de urgenta, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii poate dispune ca unitatile militare din fortele destinate apararii sa fie trecute in trepte superioare ale capacitatii de lupta, potrivit planurilor intocmite, inclusiv completarea lor cu resurse umane si materiale, conform organizarii la razboi.


(Din 10-oct-2019 Art. 21, alin. (1) din capitolul III modificat de Art. 1, punctul 3. din Legea 164/2019)


(2) Cheltuielile prilejuite de punerea in aplicare a prevederilor alin. (1) se asigura de catre Guvernul Romaniei, din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia acestuia.


(3) In conditiile alin. (1) , institutiile cu atributii in domeniul apararii, ordinii publice si securitatii nationale pot concentra rezervisti pentru instruire si indeplinirea unor misiuni sau pot chema persoane fizice apte de munca pentru prestari de servicii in interes public.


(Din 10-oct-2019 Art. 21, alin. (2) din capitolul III completat de Art. 1, punctul 4. din Legea 164/2019)


Articolul 22


Pe timpul starii de asediu sau al starii de urgenta, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, in limitele prevazute de legea sa organica, poate prelungi durata indeplinirii indatoririlor militare ale cetatenilor.


(Din 15-nov-2004 Art. 22 din capitolul III modificat de Art. I, punctul 21. din Legea 453/2004)


CAPITOLUL IV: Ordonante militare si ordine ale altor autoritati publice


(Din 15-nov-2004 capitolul IV modificat de Art. I, punctul 22. din Legea 453/2004)


Articolul 23


Ordonantele militare se emit in limitele stabilite prin decretul de instituire a masurii exceptionale, astfel:


(Din 15-nov-2004 Art. 23 din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 23. din Legea 453/2004)


1.pe durata starii de asediu:


a) de ministrul apararii nationale sau de seful Statului Major General, cand starea de asediu a fost instituita pe intregul teritoriu al tarii;


b) de comandantii de mari unitati in raza teritoriala pentru care au fost imputerniciti de seful Statului Major General, cand starea de asediu a fost instituita in anumite unitati administrativ-teritoriale;


(Din 15-nov-2004 Art. 23, punctul 1., litera B. din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 23. din Legea 453/2004)


2.pe durata starii de urgenta:


a) de ministrul administratiei si internelor sau de inlocuitorul de drept al acestuia, cand starea de urgenta a fost instituita pe intregul teritoriu al tarii;


(Din 15-nov-2004 Art. 23, punctul 2., litera A. din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 24. din Legea 453/2004)


b) de ofiterii imputerniciti de ministrul administratiei si internelor sau de inlocuitorii legali ai acestora, cand starea de urgenta a fost instituita in anumite unitati administrativ-teritoriale;


(Din 15-nov-2004 Art. 23, punctul 2., litera B. din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 24. din Legea 453/2004)


c) [textul din Art. 23, punctul 2., litera C. din capitolul IV a fost abrogat la 15-nov-2004 de Art. I, punctul 25. din Legea 453/2004]


Articolul 231


Pe durata starii de urgenta, conducatorii altor autoritati prevazute la art. 7 alin. (1) pot emite ordine sau pot imputernici persoane in acest sens.


(Din 15-nov-2004 Art. 23 din capitolul IV completat de Art. I, punctul 26. din Legea 453/2004)


Articolul 24


Ordonanta militara sau ordinul cuprinde:


(Din 15-nov-2004 Art. 24 din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 27. din Legea 453/2004)


a) titlul si numarul;


(Din 15-nov-2004 Art. 24, litera A. din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 27. din Legea 453/2004)


b) autoritatea emitenta;


(Din 15-nov-2004 Art. 24, litera B. din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 27. din Legea 453/2004)


c) baza legala a emiterii;


(Din 15-nov-2004 Art. 24, litera C. din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 27. din Legea 453/2004)


d) perioada de aplicare;


(Din 15-nov-2004 Art. 24, litera D. din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 27. din Legea 453/2004)


e) regulile si masurile speciale care se dispun in zona in care s-a instituit starea de asediu sau starea de urgenta, precum si sanctiunile aplicabile in cazul nerespectarii acestora;


f) autoritatea abilitata sa asigure aplicarea si respectarea dispozitiilor acesteia;


g) modul de aducere la cunostinta populatiei;


(Din 15-nov-2004 Art. 24, litera G. din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 27. din Legea 453/2004)


h) data, stampila si semnatura autoritatii emitente.


CAPITOLUL V: Masuri care se pot dispune pe durata starii de asediu


(Din 15-nov-2004 capitolul V modificat de Art. I, punctul 28. din Legea 453/2004)


Articolul 25


(1) Pe durata starii de asediu se pot dispune urmatoarele masuri:


(Din 15-nov-2004 Art. 25, alin. (1) din capitolul V modificat de Art. I, punctul 29. din Legea 453/2004)


a) aplicarea planurilor de actiune specifice si de cooperare aprobate, precum si luarea altor masuri care se impun;


(Din 15-nov-2004 Art. 25, alin. (1) , litera A. din capitolul V modificat de Art. I, punctul 29. din Legea 453/2004)


b) inchiderea frontierei de stat in intregime sau in zona in care a fost instituita starea de asediu, intensificarea controlului la punctele de trecere a frontierei care raman deschise, precum si a pazei si supravegherii frontierei pe toata lungimea sa;


c) amplificarea activitatilor de productie a operatorilor economici care, prin natura domeniului de activitate, au atributii in realizarea produselor cu destinatie militara, executa reparatii la unele categorii de tehnica militara sau asigura servicii pentru fortele destinate apararii, prin punerea in aplicare a Planului de mobilizare a economiei nationale pentru aparare, in conditiile legii, si a Sistemului de prioritati si alocare a resurselor pentru aparare;


(Din 10-oct-2019 Art. 25, alin. (1) , litera C. din capitolul V modificat de Art. 1, punctul 5. din Legea 164/2019)


d) organizarea si asigurarea cu prioritate a transporturilor, comunicatiilor, produselor, resurselor si infrastructurii pentru nevoile fortelor destinate apararii;


(Din 10-oct-2019 Art. 25, alin. (1) , litera D. din capitolul V modificat de Art. 1, punctul 5. din Legea 164/2019)


e) luarea masurilor pregatitoare specifice de catre autoritatile publice care au atributii la mobilizare si razboi;


f) intensificarea masurilor organizatorice si de pregatire pentru protectia civila;


f1) rechizitionarea de bunuri, potrivit legii;


(Din 10-oct-2019 Art. 25, alin. (1) , litera F. din capitolul V completat de Art. 1, punctul 6. din Legea 164/2019)


g) [textul din Art. 25, alin. (1) , litera G. din capitolul V a fost abrogat la 15-nov-2004 de Art. I, punctul 30. din Legea 453/2004]


h) [textul din Art. 25, alin. (1) , litera H. din capitolul V a fost abrogat la 15-nov-2004 de Art. I, punctul 30. din Legea 453/2004]


(2) Arestarea persoanei retinute se poate face pe baza mandatului dat de procurorul delegat.


CAPITOLUL VI: Masuri care se pot dispune pe durata starii de urgenta


(Din 15-nov-2004 capitolul VI modificat de Art. I, punctul 31. din Legea 453/2004)


Articolul 26


(1) Pe durata starii de urgenta, instituita in temeiul art. 3 lit. a) , se pot dispune urmatoarele:


a) aplicarea planurilor aprobate, conform dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta si ale decretului de instituire;


b) organizarea si asigurarea cu prioritate a transporturilor, comunicatiilor, produselor, resurselor si infrastructurii pentru nevoile fortelor destinate apararii;


(Din 10-oct-2019 Art. 26, alin. (1) , litera B. din capitolul VI modificat de Art. 1, punctul 7. din Legea 164/2019)


c) inchiderea frontierei de stat, in intregime sau in zona in care a fost instituita starea de urgenta, intensificarea controlului la punctele de trecere a frontierei care raman deschise, precum si supravegherea frontierei pe toata lungimea sa.


d) rechizitionarea de bunuri, potrivit legii.


(Din 10-oct-2019 Art. 26, alin. (1) , litera C. din capitolul VI completat de Art. 1, punctul 8. din Legea 164/2019)


(2) Pe durata starii de urgenta, instituita in temeiul art. 3 lit. b) , autoritatile si institutiile publice, operatorii economici si populatia sunt obligate sa respecte si sa aplice prevederile legale speciale pe domeniu, precum si masurile dispuse de autoritatile competente.


(Din 10-oct-2019 Art. 26, alin. (2) din capitolul VI modificat de Art. 1, punctul 9. din Legea 164/2019)


CAPITOLUL VII: Sanctiuni


Articolul 27


Incalcarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta sau a dispozitiilor ordonantelor militare ori a ordinelor emise pe timpul starii de asediu si al starii de urgenta atrage raspunderea disciplinara, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.


(Din 15-nov-2004 Art. 27 din capitolul VII modificat de Art. I, punctul 33. din Legea 453/2004)


(Din 20-mar-2020 Art. 28 din capitolul VII a se vedea referinte de aplicare din Art. 4 din Ordinul 44/2020)


Articolul 28


(1) Nerespectarea prevederilor art. 9 constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 20.000 lei, pentru persoane fizice, si de la 10.000 lei la 70.000 lei, pentru persoane juridice.


(2) Pe langa sanctiunea contraventionala principala prevazuta la alin. (1) , in functie de natura si gravitatea faptei, se pot aplica si una sau mai multe dintre urmatoarele sanctiuni contraventionale complementare, prevazute in ordonantele militare:


a) confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contraventie;


b) interzicerea accesului prin aplicarea sigiliului de catre organele abilitate;


c) suspendarea temporara a activitatii;


d) desfiintarea unor lucrari;


e) refacerea unor amenajari.


(Din 03-apr-2020 Art. 28 din capitolul VII modificat de Art. I, punctul 1. din Ordonanta urgenta 34/2020)


*) In cazul sanctiunilor contraventionale aplicate potrivit art. 28 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 453/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, nu sunt aplicabile prevederile art. VII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/2020 privind unele masuri economice si fiscal-bugetare.


(Din 03-apr-2020 Art. 28 din capitolul VII a se vedea referinte de aplicare din Art. I, punctul 5. din Ordonanta urgenta 34/2020)


Articolul 281


Bunurile confiscate ca urmare a aplicarii sanctiunilor contraventionale prevazute la art. 28, care sunt cuprinse in categoriile stabilite, potrivit art. 282 alin. (1) , in Necesarul de bunuri in stare de urgenta sau in Necesarul de bunuri in stare de asediu, se atribuie direct, cu titlu gratuit, si nu se supun dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului si conditiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


Articolul 282


(1) Pe perioada starii instituite, Ministerul Afacerilor Interne, respectiv Ministerul Apararii Nationale intocmeste Necesarul de bunuri in stare de urgenta, respectiv Necesarul de bunuri in stare de asediu, care cuprinde lista categoriilor de bunuri aflate in cantitati insuficiente punerii in aplicare a masurilor dispuse in starea instituita. Documentele se comunica autoritatilor abilitate sa asigure aplicarea si respectarea dispozitiilor ordinelor si/sau ordonantelor militare.


(2) Organul constatator care a dispus confiscarea bunurilor prevazute de art. 281 transmite Ministerului Afacerilor Interne, respectiv Ministerului Apararii Nationale, in cel mult 24 de ore de la data constatarii faptei, in copie, procesul-verbal de constatare a contraventiei si aplicare a sanctiunii, impreuna cu documentele de insotire a bunurilor confiscate.


(3) Ministrul afacerilor interne, respectiv ministrul apararii nationale sau persoanele imputernicite de acestia dispun prin ordin de distributie:


a) atribuirea cu titlu gratuit a bunurilor confiscate, institutiilor sau autoritatilor publice, in termen de cel mult 3 zile de la data primirii documentelor prevazute la alin. (2) ;


b) atribuirea bunurilor confiscate in vederea prelucrarii voluntare unor operatori specializati, in situatia in care acestea sunt materii prime si materiale care pot fi folosite pentru obtinerea unor produse necesare autoritatilor si institutiilor publice pentru punerea in aplicare a masurilor dispuse pe perioada starii instituite.


(4) Transportul bunurilor de la organul constatator la autoritatile si institutiile publice beneficiare sau/si la operatorii specializati se asigura de catre structuri publice specializate, desemnate prin ordinul de distributie prevazut la alin. (3) .


Articolul 283


(1) Produsele obtinute de operatorii prevazuti la art. 282 alin. (3) lit. b) sunt atribuite cu titlu gratuit autoritatilor si institutiilor publice beneficiare stabilite prin ordin de distributie al ministrului afacerilor interne, respectiv al ministrului apararii nationale sau al persoanelor imputernicite de catre acestia.


(2) Conditiile si termenii in care se realizeaza predarea-preluarea materiilor prime, materialelor, precum si a produselor obtinute se stabilesc de catre Ministerul Afacerilor Interne, respectiv de catre Ministerul Apararii Nationale si operatorii specializati prevazuti la art. 282 alin. (3) lit. b) prin protocol de predare-preluare.


(3) Cheltuielile operatorilor economici efectuate in vederea obtinerii produselor prevazute la alin. (1) , precum si cheltuielile ocazionate de transportul produselor catre autoritatile si institutiile beneficiare sunt deductibile fiscal.


(4) Taxa pe valoarea adaugata datorata potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, de catre operatorii economici prevazuti la art. 282 alin. (3) lit. b) pentru produsele prevazute la alin. (1) , se suporta de catre autoritatile si institutiile publice beneficiare.


Articolul 284


(1) Plangerea formulata impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunilor prevazute la art. 28 nu suspenda executarea sanctiunilor contraventionale complementare aplicate.


(2) In caz de anulare sau de constatare a nulitatii procesului-verbal instanta judecatoreasca dispune sa se achite celui in drept o despagubire care se stabileste in raport cu valoarea de circulatie a bunurilor la momentul confiscarii si care se asigura din bugetul autoritatilor si institutiilor publice beneficiare.


(Din 31-mar-2020 Art. 28 din capitolul VII completat de Art. I, punctul 2. din Ordonanta urgenta 34/2020)


Articolul 29


(Din 31-mar-2020 Art. 29 din capitolul VII a se vedea referinte de aplicare din Ordinul 56/2020)


Constatarea contraventiilor prevazute la art. 28 si aplicarea sanctiunilor se fac de catre persoanele imputernicite de ministrul apararii nationale sau, dupa caz, de ministrul administratiei si internelor.


(Din 15-nov-2004 Art. 29 din capitolul VII modificat de Art. I, punctul 35. din Legea 453/2004)


Articolul 291


(1) Contravenientul poate achita, in termen de cel mult 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii procesului-verbal, jumatate din cuantumul amenzii aplicate de agentul constatator pentru contraventiile prevazute la art. 28.


(2) Sumele provenite din amenzile aplicate pentru contraventiile prevazute la art. 28 se fac venit integral la bugetul de stat.


(Din 31-mar-2020 Art. 29 din capitolul VII completat de Art. I, punctul 3. din Ordonanta urgenta 34/2020)


Articolul 30


In masura in care prezenta ordonanta de urgenta nu prevede altfel, contraventiilor prevazute la art. 28 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.


(Din 31-mar-2020 Art. 30 din capitolul VII modificat de Art. I, punctul 4. din Ordonanta urgenta 34/2020)


Articolul 31


[Art. 31 din capitolul VII a fost abrogat la 10-oct-2019 de Art. 1, punctul 11. din Legea 164/2019]


CAPITOLUL VIII: Dispozitii finale


Articolul 32


Autoritatile militare si celelalte autoritati publice, carora le revin indatoriri in temeiul prezentei ordonante de urgenta, au obligatia ca, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a acesteia, sa elaboreze planuri de cooperare si de actiune specifice, sa stabileasca fortele si mijloacele necesare punerii lor in aplicare si sa asigure cunoasterea de catre personalul din structurile subordonate a obligatiilor ce ii revin.


(Din 15-nov-2004 Art. 32 din capitolul VIII modificat de Art. I, punctul 38. din Legea 453/2004)


Articolul 33


Cercetarea si judecarea infractiunilor contra sigurantei statului si a infractiunilor contra pacii si omenirii, savarsite pe durata starii de asediu sau a starii de urgenta, intra in competenta parchetelor si instantelor civile sau militare, conform Codului de procedura penala.


Articolul 331


Pe perioada starii de asediu sau a starii de urgenta, normele legale referitoare la transparenta decizionala si dialogul social nu se aplica in cazul proiectelor de acte normative prin care se stabilesc masuri aplicabile pe durata starii de asediu sau a starii de urgenta ori care sunt o consecinta a instituirii acestor stari.


Articolul 332


(1) Valabilitatea documentelor eliberate de institutiile si autoritatile publice se mentine pe toata perioada starii de asediu sau a starii de urgenta, precum si pentru o perioada de 90 de zile de la incetarea acestor stari.


(2) Prin exceptie de la alin. (1) , in cazul dovezilor inlocuitoare ale permiselor de conducere - cu drept de circulatie, se mentine numai valabilitatea celor emise in temeiul art. 111 alin. (1) lit. b) sau alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, pe toata perioada starii de asediu sau a starii de urgenta, precum si pentru o perioada de 10 zile de la incetarea acestor stari. Pentru aceleasi perioade se mentine si valabilitatea prelungirii dreptului de circulatie dispusa de procuror sau de instanta de judecata potrivit art. 111 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.


(Din 31-mar-2020 Art. 33 din capitolul VIII completat de Art. I, punctul 5. din Ordonanta urgenta 34/2020)


Articolul 34


In termen de 60 de zile de la incetarea starii de asediu sau a starii de urgenta, Presedintele Romaniei prezinta Parlamentului o informare asupra evenimentelor care au determinat instituirea acestora, actiunile intreprinse si masurile necesare prevenirii unor astfel de situatii.


(Din 15-nov-2004 Art. 34 din capitolul VIII modificat de Art. I, punctul 39. din Legea 453/2004)


Articolul 35


[Art. 35 din capitolul VIII a fost abrogat la 15-nov-2004 de Art. I, punctul 40. din Legea 453/2004]


Articolul 36


[Art. 36 din capitolul VIII a fost abrogat la 15-nov-2004 de Art. I, punctul 40. din Legea 453/2004]


Articolul 37


Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga orice dispozitie contrara.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice