din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3513 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor

INTEGRAL: Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor


Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor

Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor


Art. 1


(1) Prezenta lege stabileste cadrul legal privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor in scopul asigurarii unui nivel ridicat de protectie a acestora si al unei bune functionari a pietei interne a Uniunii Europene.


(2) Prezenta lege urmareste imbunatatirea accesului consumatorilor la justitie si ofera totodata garantii adecvate consumatorilor.


(3) Prezenta lege asigura mecanismul procedural care permite entitatilor calificate sa introduca actiuni in reprezentare in scopul obtinerii atat a masurilor de incetare, cat si a masurilor reparatorii.


(4) Drepturile si obligatiile privind protectia consumatorilor prevazute in Lista privind domeniile reglementate de actele normative nationale si de actele juridice europene, denumita in continuare Lista, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta lege, se mentin indiferent de aplicarea prezentei legi.


(5) Entitatile calificate sunt libere sa aleaga orice mijloc procedural pe care il au la dispozitie, in vederea protejarii intereselor colective ale consumatorilor.


(6) Prelucrarea datelor cu caracter personal de catre entitatile calificate se realizeaza cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), precum si ale Legii nr. 190/2018 privind masuri de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), cu modificarile ulterioare.


Art. 2


(1) Prezenta lege se aplica actiunilor in reprezentare introduse impotriva incalcarilor de catre profesionisti a Listei prevazute la art. 1 alin. (4), incalcari care prejudiciaza sau pot prejudicia interesele colective ale consumatorilor.


(2) Prevederile legale reglementate in Lista prevazuta la art. 1 alin. (4) se aplica fara a tine seama de prevederile prezentei legi.


(3) Prezenta lege se aplica incalcarilor la nivel intern si transfrontalier, inclusiv atunci cand incalcarile respective au incetat inainte de introducerea actiunii in reprezentare sau atunci cand incalcarile respective au incetat inainte de ramanerea definitiva a solutiei pronuntate de instanta de judecata investita cu actiunea in reprezentare.


(4) Prezenta lege nu aduce atingere prevederilor legale care stabilesc remedieri de natura contractuala si necontractuala care sunt disponibile consumatorilor in cazul incalcarilor prevazute la alin. (1) si (3).


(5) Prezenta lege nu aduce atingere prevederilor legale de drept international privat, in special celor referitoare la competenta judiciara si de recunoastere si executare a hotararilor judecatoresti in materie civila si comerciala, si nici prevederilor legale referitoare la legea aplicabila obligatiilor contractuale si necontractuale.


Art. 3


In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:


a) actiune in reprezentare - o actiune in vederea protejarii intereselor colective ale consumatorilor care este introdusa de o entitate calificata in calitate de parte reclamanta in numele consumatorilor pentru a solicita o masura de incetare, o masura reparatorie ori ambele;


b) actiune in reprezentare interna - o actiune de reprezentare introdusa la o instanta judecatoreasca nationala de o entitate calificata desemnata in Romania;


c) actiune in reprezentare transfrontaliera - o actiune in reprezentare introdusa de o entitate calificata intr-un alt stat membru al Uniunii Europene decat cel in care a fost desemnata entitatea calificata;


d) consumator - orice persoana fizica ce actioneaza in scopuri care nu se incadreaza in activitatea comerciala, economica, mestesugareasca sau liberala a respectivei persoane;


e) conflict de interese - un conflict intre interesele proprii ale entitatii calificate si interesele consumatorilor, in care entitatea calificata/reprezentantul/finantatorul ei, in calitatea sa de persoana privata, are interese care ar putea influenta necorespunzator indeplinirea obligatiilor si responsabilitatilor asumate in calitate de reprezentant al consumatorilor, fie prin luarea unor decizii contrare intereselor consumatorilor, fie prin calitatea entitatii calificate/reprezentantului/finantatorului ei, de concurent al profesionistului parat;


f) decizie definitiva - o hotarare a unei instante judecatoresti sau o decizie a unei autoritati administrative dintr-un stat membru al Uniunii Europene, care nu poate sau nu mai poate face obiectul niciunei cai de atac ordinare;


g) entitate calificata - orice organizatie sau organism public care reprezinta interesele consumatorilor si care a fost desemnata de un stat membru al Uniunii Europene, calificata sa introduca actiuni in reprezentare in conformitate cu prezenta lege;


h) interese colective ale consumatorilor - interesele generale ale unui grup de consumatori care vizeaza recunoasterea unui drept prevazut de prezenta lege;


i) masura reparatorie - o masura care obliga profesionistul sa le ofere consumatorilor in cauza remedieri, precum despagubirea, repararea, inlocuirea, reducerea pretului, incetarea contractului sau rambursarea pretului platit, dupa caz, in conformitate cu prevederile legale;


j) profesionist - orice persoana fizica sau juridica, publica sau privata, care actioneaza, inclusiv prin intermediul unui tert care actioneaza in numele sau in contul respectivei persoane, in scopuri legate de activitatea comerciala, economica, mestesugareasca sau liberala a respectivei persoane;


k) practica - orice actiune sau omisiune a unui profesionist.


Art. 4


(1) Actiunile in reprezentare, astfel cum sunt prevazute in prezenta lege, pot fi introduse de entitatile calificate desemnate in acest scop de autoritatile nationale sau de statele membre ale Uniunii Europene, dupa caz.


(2) Entitatile, mai ales asociatiile de consumatori, inclusiv asociatiile de consumatori care reprezinta membri din cel putin doua state membre, sunt eligibile pentru a fi desemnate drept entitati calificate in scopul introducerii de actiuni in reprezentare interne, actiuni de reprezentare transfrontaliere sau ambele.


(3) O entitate, astfel cum este prevazuta la alin. (2), este desemnata entitate calificata in scopul introducerii de actiuni in reprezentare transfrontaliere, actiuni in reprezentare interne sau ambele, daca entitatea respectiva a depus o cerere in acest sens si indeplineste urmatoarele criterii:


a) este persoana juridica infiintata potrivit art. 194 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si care dovedeste desfasurarea, in decursul a 12 luni anterioare cererii de desemnare, a unei activitati publice efective in ceea ce priveste protectia intereselor consumatorilor;


b) obiectul sau de activitate demonstreaza ca are un interes legitim de a proteja interesele consumatorilor, astfel cum este mentionat in Lista prevazuta la art. 1 alin. (4);


c) este o entitate fara scop lucrativ;


d) nu face obiectul unei proceduri de insolventa si nu este declarata insolventa sau nu se afla in stare de insolvabilitate caracterizata prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor certe, lichide si exigibile si impotriva sa nu a fost demarata o procedura care are ca efect dizolvarea;


e) este independenta si nu este influentata de persoane care nu sunt consumatori, in special de profesionisti, care au un interes economic in introducerea unei actiuni in reprezentare, inclusiv in cazul finantarii de catre terti, si, in acest scop, a stabilit proceduri pentru preintampinarea unei astfel de influente, precum si pentru preintampinarea conflictelor de interese intre entitatea insasi, finantatorii sai si interesele consumatorilor;


f) prezinta in mod public, intr-un limbaj simplu si inteligibil, prin toate mijloacele de comunicare, inclusiv pe pagina de internet proprie, informatii care sa demonstreze ca indeplineste criteriile enumerate la lit. a)-e), precum si informatii cu privire la sursele de finantare in general, structura sa organizatorica si de conducere, structura membrilor sai, obiectul sau de activitate si activitatile sale.


(4) O entitate isi pierde statutul de entitate calificata in scopul introducerii unei actiuni in reprezentare interne daca nu respecta prevederile art. 23 alin. (3).


(5) O entitate este desemnata in mod ad-hoc drept entitate calificata in scopul introducerii unei anumite actiuni in reprezentare interne, la cererea respectivei entitati, in cazul in care indeplineste criteriile pentru desemnarea drept entitate calificata in conformitate cu prezenta lege.


(6) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), autoritatile si organismele prestatoare de servicii publice cu atributii in aplicarea Listei prevazute la art. 1 alin. (4) sunt, fiecare dintre ele, pe domeniul pe care are atributii conform acestor prevederi, entitati calificate in scopul introducerii de actiuni in reprezentare interne si/sau transfrontaliere.


Art. 5


(1) Autoritatile si organismele prestatoare de servicii publice cu atributii in aplicarea Listei prevazute la art. 1 alin. (4) desemneaza, fiecare dintre ele pe domeniul de competenta stabilit prin aceste prevederi, entitati calificate in scopul introducerii de actiuni in reprezentare.


(2) Autoritatile si organismele prestatoare de servicii publice cu atributii in aplicarea Listei prevazute la art. 1 alin. (4) transmit Ministerului Economiei, Antreprenoriatului si Turismului lista entitatilor calificate pe care le-au desemnat in prealabil in conformitate cu prevederile alin. (1), in scopul introducerii de actiuni in reprezentare transfrontaliere, inclusiv numele si obiectul de activitate al acestor entitati calificate, pana la data de 10 decembrie 2023, precum si orice modificare ulterioara care intervine.


(3) Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului transmite Comisiei Europene lista entitatilor calificate desemnate de autoritatile si organismele prestatoare de servicii publice cu atributii in aplicarea Listei prevazute la art. 1 alin. (4), in conformitate cu prevederile alin. (1), in scopul introducerii de actiuni in reprezentare transfrontaliere, inclusiv numele si obiectul de activitate ale acestora, pana la data de 26 decembrie 2023, precum si orice modificare ulterioara a datelor transmise, in scopul intocmirii de catre Comisia Europeana a unei evidente publice a entitatilor calificate sa introduca actiuni in reprezentare transfrontaliere din toate statele membre ale Uniunii Europene, pusa la dispozitia publicului.


(4) Autoritatile si organismele prestatoare de servicii publice cu atributii in aplicarea prevederilor legale din anexa publica pe site-ul propriu informatiile transmise Ministerului Economiei, Antreprenoriatului si Turismului in conformitate cu prevederile alin. (2).


(5) Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului publica pe site-ul propriu lista entitatilor calificate desemnate in prealabil sa introduca actiuni in reprezentare transfrontaliere din toate statele membre ale Uniunii Europene, intocmita de Comisia Europeana.


(6) Entitatile prevazute la alin. (5), potrivit domeniului propriu de competenta, dobandesc calitate procesuala activa in litigiile introduse pe rolul instantelor de judecata.


(7) Autoritatile si organismele prestatoare de servicii publice cu atributii in aplicarea Listei prevazute la art. 1 alin. (4) publica pe site-ul propriu informatii actualizate referitoare la entitatile calificate pe care le-au desemnat in prealabil in conformitate cu prevederile alin. (1), in scopul introducerii de actiuni in reprezentare interne.


(8) Autoritatile si organismele prestatoare de servicii publice cu atributii in aplicarea Listei prevazute la art. 1 alin. (4) evalueaza cel putin o data la cinci ani daca entitatile calificate pe care le-au desemnat in prealabil in conformitate cu prevederile alin. (1), in scopul introducerii de actiuni in reprezentare, respecta in continuare criteriile enumerate la art. 4 alin. (3).


(9) Daca in urma evaluarii prevazute la alin. (8) se constata de catre autoritatile si organismele prestatoare de servicii publice prevazute la alin. (8) ca entitatea calificata nu mai indeplineste unul sau mai multe dintre criteriile enumerate la art. 4 alin. (3), acestea dispun retragerea statutului de entitate calificata, ce poate fi contestata in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.


(10) Daca autoritatile si organismele prestatoare de servicii publice care au desemnat o entitate calificata in conformitate cu alin. (1) sunt informate de catre un alt stat membru al Uniunii Europene sau Comisia Europeana cu privire la existenta unor suspiciuni referitoare la respectarea criteriilor prevazute la art. 4 alin. (3) de catre entitatea calificata, acestea examineaza motivele prezentate si, daca este cazul, retrag desemnarea respectivei entitati si informeaza Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului, in calitate de punct national de contact.


(11) Daca o instanta sau o autoritate ori un organism prestator de serviciu public din Romania are indicii temeinice cu privire la nerespectarea, de catre o entitate calificata, desemnata in alt stat membru al Uniunii Europene, a criteriilor de desemnare in calitate de entitate calificata, transmite Ministerului Economiei, Antreprenoriatului si Turismului aceste indicii temeinice. Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului, in calitate de punct national de contact, potrivit prevederilor alin. (13), informeaza in mod corespunzator statul membru care a desemnat respectiva entitate calificata. In cazul in care intervine o astfel de solicitare in cadrul unui litigiu in Romania, instanta dispune suspendarea judecarii actiunii in reprezentare, potrivit prevederilor art. 412 alin. (1) pct. 8 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul retragerii desemnarii drept entitate calificata, orice actiune in reprezentare initiata de catre o astfel de entitate, aflata in curs de judecata, se va respinge ca inadmisibila. Suspendarea dispusa in conditiile prezentului alineat este valabila pana la pronuntarea definitiva a autoritatilor din statul in care entitatea calificata a fost desemnata cu privire la informarea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului si Turismului.


(12) Profesionistul parat in cadrul unei actiuni in reprezentare introduse in fata unei instante din Romania are posibilitatea sa prezinte instantei indicii temeinice privind nerespectarea, de catre entitatea calificata care a introdus actiunea in reprezentare, a criteriilor enumerate la art. 4 alin. (3). Daca va gasi cererea profesionistului intemeiata, instanta va respinge actiunea in reprezentare ca inadmisibila. Hotararea se ataca doar cu apel.


(13) Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului este desemnat punct national de contact care asigura schimbul de informatii prevazute la alin. (10) si (11), intre statele membre ale Uniunii Europene sau Comisia Europeana si autoritatile si organismele publice nationale care au desemnat entitatile calificate.


(14) Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului, in calitate de punct national de contact, desemnat in conformitate cu prevederile alin. (13), comunica Comisiei Europene denumirea si datele de contact ale acestuia in vederea intocmirii de catre Comisia Europeana a unei liste cu punctele de contact din toate statele membre ale Uniunii Europene, care este disponibila acestora.


Art. 6


(1) Entitatile calificate desemnate in prealabil intr-un alt stat membru al Uniunii Europene in scopul introducerii de actiuni in reprezentare transfrontaliere pot introduce astfel de actiuni in reprezentare in fata instantelor judecatoresti din Romania.


(2) In cazul in care o presupusa incalcare a prevederilor legale a Listei prevazute la art. 1 alin. (4) afecteaza sau ar putea afecta consumatori din diferite state membre, actiunea in reprezentare poate fi introdusa in fata instantei judecatoresti nationale de catre mai multe entitati calificate din diferite state membre ale Uniunii Europene, in scopul protejarii intereselor colective ale consumatorilor din statele membre respective.


Art. 7


(1) Entitatile calificate desemnate in conformitate cu prevederile art. 4 pot introduce actiuni in reprezentare, astfel cum sunt prevazute in prezenta lege, in fata instantelor judecatoresti nationale.


(2) Actiunile in reprezentare se judeca potrivit dreptului comun. Hotararea primei instante este supusa apelului, potrivit legislatiei in vigoare. Decizia pronuntata in apel poate fi atacata cu recurs, in conditiile legii. Recursul suspenda executarea.


(3) Instantele judecatoresti nationale evalueaza admisibilitatea unei actiuni in reprezentare specifice in conformitate cu prezenta lege si cu prevederile Legii nr. 134/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


(4) Entitatile calificate pot solicita urmatoarele masuri:


a) masuri de incetare;


b) masuri reparatorii.


(5) Entitatile calificate pot sa solicite masurile prevazute la alin. (4) in cadrul unei singure actiuni in reprezentare.


(6) Instanta de judecata se poate pronunta prin aceeasi hotarare judecatoreasca asupra masurilor prevazute la alin. (4).


(7) Drepturile si interesele consumatorilor in cadrul actiunilor in reprezentare vor fi exercitate de catre entitatile calificate, avand pozitia procesuala de reclamant.


(8) Consumatorii vizati de actiunea in reprezentare au dreptul de a beneficia de masurile prevazute la alin. (4).


Art. 8


(1) Masurile de incetare prevazute la art. 7 alin. (4) lit. a) se aplica dupa cum urmeaza:


a) prin instituirea unor masuri provizorii de incetare a unei practici sau, dupa caz, de interzicere a unei practici, dispuse de instanta de judecata in cadrul procedurii speciale prevazute de Legea nr. 134/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv procedura ordonantei presedintiale, atunci cand respectiva practica constituie o incalcare astfel cum a fost prevazuta la art. 2 alin. (1);


b) prin dispunerea unor masuri definitive de incetare a unei practici, dupa caz, de interzicere a unei practici printr-o hotarare definitiva, de catre instanta de judecata atunci cand se constata faptul ca respectiva practica constituie o incalcare astfel cum este prevazuta la art. 2 alin. (1).


(2) Hotararea definitiva pronuntata de instanta, astfel cum este prevazuta la alin. (1) lit. b), poate include urmatoarele:


a) o masura de constatare a faptului ca practica constituie o incalcare, astfel cum este prevazuta la art. 2 alin. (1);


b) o obligatie de a publica decizia privind masura, integral sau partial, intr-o forma considerata adecvata de catre instanta judecatoreasca din Romania ori o obligatie de a publica o declaratie de rectificare.


(3) Pentru ca o entitate calificata sa solicite o masura de incetare, consumatorii, la nivel individual, nu sunt obligati sa isi exprime consimtamantul de a fi reprezentati de entitatea calificata.


(4) In situatia prevazuta la alin. (3), entitatea calificata nu este obligata sa dovedeasca:


a) pierderea reala sau prejudiciul real suferit de consumatori, la nivel individual, afectati de incalcare, astfel cum este prevazuta la art. 2 alin. (1);


b) intentia sau neglijenta din partea profesionistului.


Art. 9


(1) O masura reparatorie obliga profesionistul sa le ofere consumatorilor in cauza remedieri, precum despagubirea, repararea, inlocuirea, reducerea pretului, incetarea contractului sau rambursarea pretului platit, dupa caz, in conformitate cu prevederile legale.


(2) Entitatile calificate care introduc actiuni in reprezentare la o instanta judecatoreasca nationala pentru obtinerea de masuri reparatorii solicita in scris, in format letric sau electronic, consimtamantul la nivel individual, asumat sub semnatura, de la consumatorii vizati de respectiva actiune in reprezentare, in termen de 30 de zile de la data introducerii acestei actiuni in instanta cu privire la:


a) acceptarea expresa de a fi reprezentati de entitatea calificata in cadrul actiunii in reprezentare respective;


b) acceptarea expresa ca rezultatul actiunii in reprezentare sa fie obligatoriu pentru ei.


(3) In cazul in care actiunea in reprezentare pentru obtinerea de masuri reparatorii se introduce la o instanta judecatoreasca nationala, consumatorii vizati de respectiva actiune in reprezentare trebuie sa isi exprime consimtamantul in mod explicit si in scris, sub semnatura privata, cu privire la aspectele prevazute la alin. (2), in termen de 30 de zile de la solicitarea consimtamantului. Acesta poate fi acordat pana la inchiderea dezbaterilor la fond si trebuie comunicat instantei de judecata care va mentiona numele consumatorului in cadrul sentintei.


(4) In cazul in care actiunea in reprezentare pentru obtinerea de masuri reparatorii se introduce la o instanta judecatoreasca nationala, consumatorii vizati de respectiva actiune in reprezentare care nu isi au resedinta in Romania trebuie sa isi exprime in mod explicit si in scris consimtamantul de a fi reprezentati in cadrul acelei actiuni in reprezentare, la nivel individual, pentru ca rezultatul actiunii in reprezentare sa fie obligatoriu pentru respectivii consumatori.


(5) In cazul in care actiunea in reprezentare pentru obtinerea de masuri reparatorii se introduce la o instanta judecatoreasca sau autoritatea administrativa din alt stat membru, consumatorii vizati de respectiva actiune in reprezentare care isi au resedinta in Romania trebuie sa isi exprime in mod explicit si in scris consimtamantul de a fi reprezentati in cadrul acelei actiuni in reprezentare, la nivel individual, pentru ca rezultatul actiunii in reprezentare sa fie obligatoriu pentru respectivii consumatori.


(6) Consumatorii care si-au exprimat in mod explicit consimtamantul de a fi reprezentati in cadrul unei actiuni in reprezentare nu pot fi reprezentati in alte actiuni in reprezentare avand acelasi obiect si impotriva aceluiasi profesionist si nici nu pot introduce in mod individual o actiune avand acelasi obiect si impotriva aceluiasi profesionist.


(7) Consumatorii primesc despagubiri doar o singura data pentru cauzele avand acelasi obiect si fiind indreptate impotriva aceluiasi profesionist.


(8) Atunci cand o masura reparatorie nu specifica consumatorii la nivel individual care au dreptul sa beneficieze de remedierile prevazute in masura reparatorie, aceasta descrie cel putin grupul de consumatori care are dreptul sa beneficieze de respectivele remedieri.


(9) O masura reparatorie, dispusa printr-o decizie definitiva de instanta sau autoritatea administrativa la care a fost introdusa o actiune in reprezentare, da dreptul consumatorilor vizati de actiunea in reprezentare sa beneficieze de remedierile prevazute in respectiva masura reparatorie in mod direct, fara a fi nevoie sa introduca o actiune separata.


(10) Termenul in care consumatorii vizati de o actiune in reprezentare pot beneficia de masurile reparatorii dispuse de o instanta judecatoreasca nationala este de 3 ani de la pronuntarea hotararii definitive.


(11) Entitatile calificate pot introduce actiuni in reprezentare pentru obtinerea unei masuri reparatorii fara a fi necesar ca o instanta judecatoreasca sau o autoritate administrativa sa fi constatat in prealabil, printr-o procedura separata, existenta unei incalcari, astfel cum este prevazuta la art. 2 alin. (1).


(12) Remedierile prevazute in masurile reparatorii din cadrul unei actiuni in reprezentare nu aduc atingere remedierilor suplimentare aflate la dispozitia consumatorilor in temeiul oricareia dintre prevederile legale, care nu au facut obiectul respectivei actiuni in reprezentare.


Art. 10


(1) O actiune in reprezentare pentru obtinerea de masuri reparatorii poate fi finantata de un tert, in conformitate cu prevederile Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare, numai daca nu exista conflicte de interese.


(2) Finantarea unei actiuni in reprezentare pentru obtinerea de masuri reparatorii de catre terti care au un interes economic in introducerea sau in rezultatul respectivei actiuni nu afecteaza protectia intereselor colective ale consumatorilor.


(3) In scopul prevazut la alin. (1) si (2), sunt asigurate urmatoarele:


a) deciziile entitatilor calificate in contextul unei actiuni in reprezentare, inclusiv deciziile privind tranzactiile, nu sunt influentate in mod necorespunzator de un tert intr-un mod care ar aduce atingere intereselor colective ale consumatorilor vizati de actiunea in reprezentare;


b) actiunea in reprezentare nu este introdusa impotriva unui parat care este un concurent al finantatorului sau impotriva unui parat de care finantatorul este dependent.


(4) Instantele judecatoresti nationale sesizate cu actiuni in reprezentare pentru obtinerea de masuri reparatorii au competenta de a evalua respectarea dispozitiilor alin. (1) - (3) in cazul in care apar motive justificate cu privire la acest aspect.


(5) In scopul prevazut la alin. (4), entitatile calificate comunica instantei judecatoresti nationale o situatie financiara care enumera sursele de finantare utilizate pentru sprijinirea actiunii in reprezentare, astfel incat instanta sa poata verifica un eventual conflict de interese.


(6) In scopurile prevazute la alin. (1) - (3), instantele judecatoresti nationale au competenta de a lua toate masurile necesare, cum ar fi obligarea entitatii calificate sa refuze sau sa faca modificari referitor la finantarea respectiva, si, daca este necesar, sa constate lipsa calitatii procesuale a entitatii calificate intr-o anumita actiune in reprezentare si sa respinga actiunea.


(7) In cazul in care se constata lipsa calitatii procesuale a entitatii calificate intr-o anumita actiune in reprezentare si se respinge actiunea, nu sunt afectate drepturile consumatorilor vizati de respectiva actiune in reprezentare.


Art. 11


(1) Partile pot stinge litigiul prin tranzactie judiciara, in cadrul unei actiuni in reprezentare pentru obtinerea de masuri reparatorii, in temeiul art. 438-441 din Legea nr. 134/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare:


a) entitatea calificata si profesionistul pot propune impreuna instantei judecatoresti nationale o tranzactie privind remedierile pentru consumatorii vizati;


b) instanta judecatoreasca nationala, dupa consultarea entitatii calificate si a profesionistului, poate invita entitatea calificata si profesionistul sa incheie o tranzactie privind remedierile intr-un termen rezonabil;


c) tranzactiile fac obiectul controlului instantei judecatoresti. Instanta judecatoreasca evalueaza daca trebuie sa respinga o tranzactie care este inechitabila, contrara dispozitiilor imperative ale legii sau care include conditii ce nu pot fi executate, luand in considerare drepturile si interesele tuturor partilor si mai ales pe cele ale consumatorilor vizati;


d) daca instanta judecatoreasca respinge tranzactia, aceasta examineaza in continuare actiunea in reprezentare in cauza.


(2) Tranzactiile aprobate sunt obligatorii pentru entitatea calificata, pentru profesionist si pentru consumatorii care au consimtit expres la incheierea acestora.


(3) Remedierile obtinute prin intermediul unei tranzactii aprobate in conformitate cu prevederile alin. (2) nu aduc atingere remedierilor suplimentare aflate la dispozitia consumatorilor in temeiul oricaror prevederi legale care nu au facut obiectul respectivei tranzactii.


Art. 12


(1) Consumatorii la nivel individual vizati de o actiune in reprezentare pentru obtinerea de masuri reparatorii nu platesc cheltuieli de judecata, acestea fiind suportate de entitatea calificata.


(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in circumstante exceptionale, un consumator individual vizat de o actiune in reprezentare pentru obtinerea de masuri reparatorii poate fi obligat la plata costurilor de procedura generate ca urmare a conduitei sale deliberate sau neglijente.


Art. 13


(1) Entitatile calificate desemnate in Romania furnizeaza informatii actualizate, in special pe pagina de internet proprie, privind:


a) actiunile in reprezentare pe care au decis sa le introduca in fata instantei judecatoresti sau a autoritatii administrative;


b) stadiul actiunilor in reprezentare pe care le-au introdus in fata instantei judecatoresti sau a autoritatii administrative;


c) rezultatele actiunilor in reprezentare prevazute la lit. a) si b).


(2) Consumatorii vizati de o actiune in reprezentare in curs de desfasurare pentru obtinerea de masuri reparatorii sunt informati, in format letric sau electronic, de catre entitatea calificata, despre actiunea in reprezentare imediat ce aceasta a fost introdusa in instanta, pentru a le permite acestora sa isi exprime in mod explicit consimtamantul de a fi reprezentati in respectiva actiune in reprezentare in temeiul prevederilor art. 9 alin. (2) - (5).


(3) Fara a aduce atingere informatiilor prevazute la alin. (1) si (2), instanta judecatoreasca nationala solicita profesionistului sa informeze consumatorii vizati de actiunea in reprezentare, pe cheltuiala profesionistului, despre orice decizii definitive care prevad masurile prevazute la art. 7 si despre orice tranzactii aprobate, astfel cum sunt prevazute la art. 11, prin mijloacele si in termenele stabilite de instanta judecatoreasca, inclusiv sa informeze fiecare consumator vizat, daca este cazul.


(4) Obligatia impusa profesionistului in conformitate cu prevederile alin. (3) nu se aplica in cazul in care consumatorii vizati sunt informati in alt mod despre decizia definitiva sau despre tranzactia aprobata.


(5) Cerintele privind informatiile prevazute la alin. (3) si (4) se aplica in aceeasi masura si entitatilor calificate in ceea ce priveste deciziile definitive privind respingerea actiunilor in reprezentare pentru obtinerea de masuri reparatorii.


(6) Partea care are castig de cauza poate recupera costurile legate de furnizarea informatiilor catre consumatori in contextul actiunii in reprezentare, in conformitate cu art. 12 alin. (1).


Art. 14


(1) Prin intermediul bazei de date electronice create si gestionate de Comisia Europeana in acest scop se realizeaza:


a) toate comunicarile intre autoritatile si organismele publice cu atributii in aplicarea prevederilor legale din anexa, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului si Comisia Europeana, prevazute la art. 5 alin. (1) - (5), alin. (10) - (14) si art. 23;


b) cooperarea intre entitatile calificate, precum si schimbul si diseminarea bunelor practici si a experientei acumulate cu privire la gestionarea incalcarilor la nivel national si transfrontalier, in conformitate cu art. 20 alin. (4).


(2) Baza de date electronica prevazuta la alin. (1) este direct accesibila:


a) Ministerului Economiei, Antreprenoriatului si Turismului, in calitate de punct de contact, in conformitate cu prevederile art. 5 alin. (13);


b) instantelor judecatoresti din Romania;


c) entitatilor calificate desemnate de statele membre in scopul introducerii de actiuni in reprezentare interne si de actiuni in reprezentare transfrontaliere, in conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) - (3);


d) Comisiei Europene.


(3) Informatiile partajate de catre Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului in baza de date electronica prevazuta la alin. (1) privind entitatile calificate desemnate in scopul introducerii de actiuni in reprezentare transfrontaliere, in conformitate cu prevederile art. 5 alin. (3), se publica pe pagina de internet proprie a Ministerului Economiei, Antreprenoriatului si Turismului.


Art. 15


Decizia definitiva a unei instante judecatoresti sau a unei autoritati administrative a oricarui stat membru privind existenta unei incalcari care prejudiciaza interesele colective ale consumatorilor poate fi folosita de toate partile drept proba in contextul oricarei alte actiuni in fata instantelor judecatoresti nationale pentru obtinerea de masuri reparatorii impotriva aceluiasi profesionist si pentru aceeasi practica, in conformitate cu Legea nr. 134/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


Art. 16


(1) O actiune in reprezentare aflata in curs de derulare pentru obtinerea unei masuri de incetare, astfel cum este prevazuta la art. 8, are ca efect suspendarea termenelor de prescriptie aplicabile consumatorilor vizati de respectiva actiune in reprezentare, astfel incat respectivii consumatori sa nu fie impiedicati sa introduca ulterior o actiune pentru obtinerea de masuri reparatorii privind presupusa incalcare, astfel cum este prevazuta la art. 2 alin. (1).


(2) O actiune in reprezentare pentru obtinerea unei masuri reparatorii, in conformitate cu prevederile art. 9 alin. (1), aflata in curs de derulare, are ca efect suspendarea termenelor de prescriptie aplicabile consumatorilor vizati de actiunea in reprezentare respectiva.


Art. 17


(1) Actiunile in reprezentare pentru obtinerea masurilor de incetare, in conformitate cu prevederile art. 8, sunt judecate cu celeritate.


(2) Actiunile in reprezentare pentru obtinerea masurilor de incetare, in conformitate cu prevederile art. 8 alin. (1) lit. a), se judeca, daca este cazul, printr-o procedura de urgenta.


Art. 18


Atunci cand o entitate calificata sau paratul a prezentat elemente de proba suficiente si a indicat ca alte elemente de proba sunt sub controlul uneia dintre parti sau al unui tert, daca se solicita de catre entitatea calificata respectiva sau de catre parat, instanta judecatoreasca nationala poate obliga sa se infatiseze aceste elemente de proba, in conformitate cu prevederile Legii nr. 134/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 si ale Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice, cu modificarile si completarile ulterioare.


Art. 19


(1) In sensul prezentei legi, urmatoarele fapte constituie contraventii:


a) nerespectarea de catre profesionist a unei masuri provizorii de incetare sau de interzicere a unei practici, dispusa anterior printr-o hotarare definitiva pronuntata de o instanta judecatoreasca nationala, conform prevederilor art. 8 alin. (1) lit. a), se sanctioneaza cu amenda de la 30.000 lei la 70.000 lei;


b) neducerea la indeplinire de catre profesionist a unei masuri definitive de incetare sau de interzicere a unei practici, dispusa de o instanta judecatoreasca nationala printr-o hotarare judecatoreasca definitiva, conform prevederilor art. 8 alin. (1) lit. b), se sanctioneaza cu amenda de la 80.000 lei la 100.000 lei;


c) refuzul sau omisiunea unui profesionist de a publica decizia sau declaratia de rectificare, dispusa de instanta de judecata nationala printr-o hotarare definitiva, conform prevederilor art. 8 alin. (2) lit. b), se sanctioneaza cu amenda de la 60.000 lei la 80.000 lei;


d) refuzul sau omisiunea unui profesionist de a informa consumatorii vizati de actiunea in reprezentare, pe cheltuiala sa, despre orice decizii definitive dispuse de o instanta judecatoreasca nationala, conform prevederilor art. 13 alin. (3), se sanctioneaza cu amenda de la 60.000 lei la 80.000 lei.


(2) Contraventiile prevazute la alin. (1), amenda si despagubirea se stabilesc de catre instanta judecatoreasca nationala pe rolul careia a fost introdusa actiunea in reprezentare, prin hotararea judecatoreasca prin care solutioneaza cauza.


(3) Nerespectarea de catre entitatea calificata, de catre un profesionist sau de catre un tert a unei dispozitii a unei instante judecatoresti nationale de a pune la dispozitie elemente de proba care sunt sub controlul oricaruia dintre ei, conform prevederilor art. 18, se sanctioneaza cu amenda judiciara conform prevederilor Legii nr. 134/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


(4) Impotriva hotararii judecatoresti se poate formula calea de atac a apelului.


Art. 20


(1) Entitatile calificate se asigura ca au fondurile necesare procedurilor aferente unei actiuni in reprezentare in vederea exercitarii in mod efectiv a dreptului de a solicita masuri, in conformitate cu prevederile art. 7.


(2) Entitatile calificate care introduc actiuni in reprezentare in conformitate cu prezenta lege sunt scutite de plata taxei judiciare de timbru.


(3) Fondurile necesare derularii de catre entitatile calificate a procedurilor aferente unei actiuni in reprezentare pot fi din finantare publica, inclusiv sub forma unui sprijin structural pentru entitatile calificate.


(4) Autoritatile si organismele publice cu atributii in aplicarea Listei prevazute la art. 1 alin. (4), Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului si Comisia Europeana sprijina si faciliteaza cooperarea dintre entitatile calificate, precum si schimbul si diseminarea bunelor practici si a experientei acumulate cu privire la gestionarea incalcarilor la nivel national si transfrontalier, astfel cum sunt prevazute la art. 2 alin. (1).


Art. 21


La data intrarii in vigoare a prezentei legi, Hotararea Guvernului nr. 1.553/2004 privind unele modalitati de incetare a practicilor ilicite in domeniul protectiei intereselor colective ale consumatorilor, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 695 din 30 septembrie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga.


Art. 22


(1) Prezenta lege se aplica actiunilor in reprezentare introduse incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi.


(2) Pentru actiunile de incetare a practicilor ilicite in domeniul protectiei intereselor colective ale consumatorilor introduse inainte de data intrarii in vigoare a prezentei legi, se aplica prevederile Hotararii Guvernului nr. 1.553/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


(3) Prevederile art. 16 se aplica numai cererilor prevazute la art. 2 alin. (1), care au fost introduse incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi.


Art. 23


(1) Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului transmite Comisiei Europene pana la data de 26 iunie 2027 si, ulterior, anual urmatoarele informatii:


a) numarul si tipul de actiuni in reprezentare care au fost solutionate definitiv de instantele judecatoresti;


b) tipul incalcarilor, astfel cum sunt prevazute la art. 2 alin. (1), si partile la respectivele actiuni in reprezentare;


c) rezultatele respectivelor actiuni in reprezentare.


(2) Autoritatile si organismele publice cu atributii in aplicarea Listei prevazute la art. 1 alin. (4) transmit Ministerului Economiei, Antreprenoriatului si Turismului informatiile prevazute la alin. (1) pana la data de 26 iunie 2027 si, ulterior, anual pana la data de 31 mai, pentru entitatile calificate pe care le-au desemnat, fiecare dintre ele pe domeniul de competenta, in scopul introducerii de actiuni in reprezentare in conformitate cu prezenta lege.


(3) Entitatile calificate transmit autoritatilor sau organismelor publice care le-au desemnat in scopul introducerii de actiuni in reprezentare in conformitate cu prezenta lege informatiile prevazute la alin. (1), pana la 26 iunie 2027 si, ulterior, anual pana la data de 30 aprilie.


*


Prezenta lege transpune Directiva (UE) 2020/1.828 a Parlamentului European si a Consiliului din 25 noiembrie 2020 privind actiunile in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor si de abrogare a Directivei 2009/22/CE, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 409 din 4 decembrie 2020.


Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.


ANEXA LISTA privind domeniile reglementate de actele normative nationale si de actele juridice europene, prevazute la art. 1 alin. (4)


1. Legea nr. 240/2004 privind raspunderea producatorilor pentru pagubele generate de produsele cu defecte, republicata, cu modificarile ulterioare;


2. Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;


3. Regulamentul (CE) nr. 2.027/97 al Consiliului din 9 octombrie 1997 privind raspunderea operatorilor de transport aerian privind transportul aerian al pasagerilor si al bagajelor acestora (JO L 285, 17.10.1997, p. 1), cu modificarile si completarile ulterioare;


4. Hotararea Guvernului nr. 947/2000 privind modalitatea de indicare a preturilor produselor oferite consumatorilor spre vanzare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;


5. art. 5, art. 6 alin. (2), art. 8 si 9 din Legea nr. 365/2002 privind comertul electronic, republicata, cu modificarile ulterioare;


6. art. 811-813, art. 815, 816, 824 si 826 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;


7. art. 3-5 din Legea nr. 245/2004 privind securitatea generala a produselor, republicata;


8. art. 50-51, art. 592 -64, art. 66-662, art. 68-752, art. 84, art. 142 pct. 40-4013 si art. 1561 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 140/2012, cu modificarile si completarile ulterioare;


9. art. 3-7 si 12 din Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice, cu modificarile si completarile ulterioare;


10. Ordonanta Guvernului nr. 85/2004 privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta privind serviciile financiare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;


11. Regulamentul (CE) nr. 178/2002 al Parlamentului European si al Consiliului din 28 ianuarie 2002 de stabilire a principiilor si a cerintelor generale ale legislatiei alimentare, de instituire a Autoritatii Europene pentru Siguranta Alimentara si de stabilire a procedurilor in domeniul sigurantei produselor alimentare (JO L 31, 1.02.2002, p. 1), cu modificarile si completarile ulterioare;


12. Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 11 februarie 2004 de stabilire a unor norme comune in materie de compensare si de asistenta a pasagerilor in eventualitatea refuzului la imbarcare si anularii sau intarzierii prelungite a zborurilor si de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 295/91 (JO L 46, 17.02.2004, p. 1);


13. Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor, cu modificarile si completarile ulterioare;


14. Legea nr. 158/2008 privind publicitatea inselatoare si publicitatea comparativa, republicata;


15. art. 20 si 26 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii si libertatea de a furniza servicii in Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 68/2010, cu modificarile ulterioare;


16. Regulamentul (CE) nr. 1.107/2006 al Parlamentului European si al Consiliului din 5 iulie 2006 privind drepturile persoanelor cu handicap si ale persoanelor cu mobilitate redusa pe durata calatoriei pe calea aerului (JO L 204, 26.07.2006, p. 1);


17. Regulamentul (UE) 2021/782 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2021 privind drepturile si obligatiile calatorilor din transportul feroviar (reformare) (JO L 172, 17.05.2021, p. 1);


18. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 288/2010, cu modificarile si completarile ulterioare;


19. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/2011 pentru protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor privind dobandirea dreptului de folosinta pe o perioada determinata a unuia sau a mai multor spatii de cazare, a contractelor pe termen lung privind dobandirea unor beneficii pentru produsele de vacanta, a contractelor de revanzare, precum si a contractelor de schimb, aprobata cu modificari prin Legea nr. 25/2015;


20. articolul 23 din Regulamentul (CE) nr. 1.008/2008 al Parlamentului European si al Consiliului din 24 septembrie 2008 privind normele comune pentru operarea serviciilor aeriene in Comunitate (reformare) (JO L 293, 31.10.2008, p. 3), cu modificarile si completarile ulterioare;


21. articolele 1-35 din Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 decembrie 2008 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si a amestecurilor, de modificare si de abrogare a Directivelor 67/548/CEE si 1999/45/CE, precum si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.907/2006 (JO L 353, 31.12.2008, p. 1);


22. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv in valori mobiliare si societatile de administrare a investitiilor, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 297/2004 privind piata de capital, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 10/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;


23. Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare;


24. Legea nr. 210/2019 privind activitatea de emitere de moneda electronica;


25. art. 14 si sectiunea 1 din anexa nr. 3 la Hotararea Guvernului nr. 55/2011 privind stabilirea cerintelor in materie de proiectare ecologica aplicabile produselor cu impact energetic;


26. art. 107-109 si sectiunile A si B din anexa nr. 1 la Legea nr. 237/2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare, cu modificarile si completarile ulterioare;


27. Regulamentul (CE) nr. 392/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 aprilie 2009 privind raspunderea in caz de accident a transportatorilor de persoane pe mare (JO L 131, 28.05.2009, p. 24), cu modificarile ulterioare;


28. Regulamentul (UE) 2021/1.230 al Parlamentului European si al Consiliului din 14 iulie 2021 privind platile transfrontaliere in Uniune (JO L 274, 30.07.2021, p. 20);


29. Regulamentul (UE) 2020/740 al Parlamentului European si al Consiliului din 25 mai 2020 privind etichetarea pneurilor in ceea ce priveste eficienta consumului de combustibil si alti parametri, de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1.369 si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.222/2009 (JO L 177, 5.06.2020, p. 1);


30. articolele 3-8 si 19-21 din Regulamentul (CE) nr. 1.223/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind produsele cosmetice (JO L 342, 22.12.2009, p. 59), cu modificarile si completarile ulterioare;


31. art. 27-29, art. 31, 32, 34, 35, art. 36 alin. (1), (2) si (4), art. 37, 38, art. 427 -429, art. 61, art. 82 alin. (1) - (12), (4) si (6) - (8) si art. 912 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare;


32. articolele 9 si 10 din Regulamentul (CE) nr. 66/2010 al Parlamentului European si al Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind eticheta UE ecologica (JO L 27, 30.01.2010, p. 1), cu modificarile ulterioare;


33. Regulamentul (UE) nr. 1.177/2010 al Parlamentului European si al Consiliului din 24 noiembrie 2010 privind drepturile pasagerilor care calatoresc pe mare si pe cai navigabile interioare si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004 (JO L 334, 17.12.2010, p. 1);


34. Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investitii alternative, cu modificarile si completarile ulterioare;


35. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, aprobata cu modificari prin Legea nr. 157/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;


36. Regulamentul (UE) nr. 181/2011 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 februarie 2011 privind drepturile pasagerilor care calatoresc cu autobuzul si autocarul si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004 (JO L 55, 28.02.2011, p. 1);


37. Regulamentul (UE) nr. 1.169/2011 al Parlamentului European si al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.924/2006 si (CE) nr. 1.925/2006 ale Parlamentului European si ale Consiliului si de abrogare a Directivei 87/250/CEE a Comisiei, a Directivei 90/496/CEE a Consiliului, a Directivei 1999/10/CE a Comisiei, a Directivei 2000/13/CE a Parlamentului European si a Consiliului, a Directivelor 2002/67/CE si 2008/5/CE ale Comisiei si a Regulamentului (CE) nr. 608/2004 al Comisiei (JO L 304, 22.11.2011, p. 18), cu modificarile si completarile ulterioare;


38. art. 10-12 din Legea nr. 121/2014 privind eficienta energetica, cu modificarile si completarile ulterioare;


39. Regulamentul (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European si al Consiliului din 14 martie 2012 de stabilire a cerintelor tehnice si comerciale aplicabile operatiunilor de transfer de credit si de debitare directa in euro si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 924/2009 (JO L 94, 30.03.2012, p. 22), cu modificarile ulterioare;


40. Regulamentul (UE) 2022/612 al Parlamentului European si al Consiliului din 6 aprilie 2022 privind roamingul in retelele publice de comunicatii mobile in interiorul Uniunii (reformare) (JO L 115, 13.04.2022, p. 1);


41. art. 25 din Ordonanta Guvernului nr. 38/2015 privind solutionarea alternativa a litigiilor dintre consumatori si comercianti, cu modificarile ulterioare;


42. articolul 14 din Regulamentul (UE) nr. 524/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 mai 2013 privind solutionarea online a litigiilor in materie de consum si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004 si a Directivei 2009/22/CE (Regulamentul privind SOL in materie de consum) (JO L 165, 18.06.2013, p. 1);


43. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 134/2023;


44. Hotararea Guvernului nr. 710/2015 privind stabilirea conditiilor pentru punerea la dispozitie pe piata a aparatelor de cantarit cu functionare neautomata, cu modificarile ulterioare;


45. Hotararea Guvernului nr. 409/2016 privind stabilirea conditiilor pentru punerea la dispozitie pe piata a echipamentelor electrice de joasa tensiune;


46. art. 76-101 din Legea nr. 126/2018 privind pietele de instrumente financiare, cu modificarile si completarile ulterioare;


47. Legea nr. 258/2017 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plati, schimbarea conturilor de plati si accesul la conturile de plati cu servicii de baza;


48. Regulamentul (UE) nr. 1.286/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 26 noiembrie 2014 privind documentele cu informatii esentiale referitoare la produsele de investitii individuale structurate si bazate pe asigurari (PRIIP) (JO L 352, 09.12.2014, p. 1), cu modificarile ulterioare;


49. Regulamentul (UE) 2015/760 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2015 privind fondurile europene de investitii pe termen lung (JO L 123, 19.05.2015, p. 98);


50. Regulamentul (UE) 2015/2.120 al Parlamentului European si al Consiliului din 25 noiembrie 2015 de stabilire a unor masuri privind accesul la internetul deschis si tarifele cu amanuntul pentru comunicatiile in interiorul UE reglementate si de modificare a Directivei 2002/22/CE si a Regulamentului (UE) nr. 531/2012 (JO L 310, 26.11.2015, p. 1), cu modificarile si completarile ulterioare;


51. Ordonanta Guvernului nr. 2/2018 privind pachetele de servicii de calatorie si serviciile de calatorie asociate, precum si pentru modificarea unor acte normative;


52. Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plata si pentru modificarea unor acte normative;


53. art. 3 alin. (1) pct. 8, art. 4 alin. (21) - (23), art. 5 alin. (16), art. 12 alin. (1) - (4), (6) si (7), art. 13-16, art. 18, art. 23 alin. (1) si (2), art. 25 alin. (2) - (4), art. 26, 27, art. 36 alin. (2) lit. a) si b) din Legea nr. 236/2018 privind distributia de asigurari, cu modificarile si completarile ulterioare;


54. Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor) (JO L 119, 4.05.2016, p. 1);


55. capitolul II din Regulamentul (UE) 2017/745 al Parlamentului European si al Consiliului din 5 aprilie 2017 privind dispozitivele medicale, de modificare a Directivei 2001/83/CE, a Regulamentului (CE) nr. 178/2002 si a Regulamentului (CE) nr. 1.223/2009 si de abrogare a Directivelor 90/385/CEE si 93/42/CEE ale Consiliului (JO L 117, 5.05.2017, p. 1), cu modificarile si completarile ulterioare;


56. capitolul II din Regulamentul (UE) 2017/746 al Parlamentului European si al Consiliului din 5 aprilie 2017 privind dispozitivele medicale pentru diagnostic in vitro si de abrogare a Directivei 98/79/CE si a Deciziei 2010/227/UE a Comisiei (JO L 117, 5.05.2017, p. 176), cu modificarile si completarile ulterioare;


57. Regulamentul (UE) 2017/1.128 al Parlamentului European si al Consiliului din 14 iunie 2017 privind portabilitatea transfrontaliera a serviciilor de continut online in cadrul pietei interne (JO L 168, 30.06.2017, p. 1);


58. Regulamentul (UE) 2017/1.129 al Parlamentului European si al Consiliului din 14 iunie 2017 privind prospectul care trebuie publicat in cazul unei oferte publice de valori mobiliare sau al admiterii de valori mobiliare la tranzactionare pe o piata reglementata, si de abrogare a Directivei 2003/71/CE (JO L 168, 30.06.2017, p. 12), cu modificarile si completarile ulterioare;


59. Regulamentul (UE) 2017/1.131 al Parlamentului European si al Consiliului din 14 iunie 2017 privind fondurile de piata monetara (JO L 169, 30.06.2017, p. 8), cu modificarile ulterioare;


60. articolele 3-6 din Regulamentul (UE) 2017/1.369 al Parlamentului European si al Consiliului din 4 iulie 2017 de stabilire a unui cadru pentru etichetarea energetica si de abrogare a Directivei 2010/30/UE (JO L 198, 28.07.2017, p. 1);


61. articolele 3-5 din Regulamentul (UE) 2018/302 al Parlamentului European si al Consiliului din 28 februarie 2018 privind prevenirea geoblocarii nejustificate si a altor forme de discriminare bazate pe cetatenia sau nationalitatea, domiciliul sau sediul clientilor pe piata interna si de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2.006/2004 si (UE) 2017/2.394, precum si a Directivei 2009/22/CE (JO L 601, 2.03.2018, p. 1);


62. art. 7, art. 14 alin. (1), art. 15 alin. (1) si art. 17 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 46/2019 privind operarea Sistemului de avertizare a populatiei in situatii de urgenta "RO-ALERT", aprobata prin Legea nr. 24/2021;


63. art. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;


64. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 141/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de furnizare de continut digital si de servicii digitale;


65. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vanzare de bunuri, aprobata cu modificari prin Legea nr. 205/2023;


66. Regulamentul (UE) 2022/1.925 al Parlamentului European si al Consiliului din 14 septembrie 2022 privind piete contestabile si echitabile in sectorul digital si de modificare a Directivelor (UE) 2019/1.937 si (UE) 2020/1.828 (Regulamentul privind pietele digitale) (JO L 265, 12.10.2022, p. 1).





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice