din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2913 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare

INTEGRAL: OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare


Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare

Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 1197 din data de 29 decembrie 2023



Luand in considerare necesitatea reglementarii printr-un act normativ cu forta de lege a nivelului de salarizare in anul 2024 pentru toate categoriile de personal din sistemul bugetar,


avand in vedere faptul ca unele categorii de personal bugetar au beneficiat in anul 2023 de majorari salariale semnificative, altele decat cele reglementate de legislatia aplicabila in domeniul salarizarii personalului bugetar in anul 2023, acordate prin acte administrative ale ordonatorilor principali de credite,


apreciind ca acordarea unei majorari salariale suplimentare celei stabilite prin acte administrative ar constitui o situatie discriminatorie pentru celelalte categorii de personal din sectorul bugetar,


in contextul procesului de aderare a Romaniei la Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica, tinand cont de necesitatea eficientizarii activitatii intreprinderilor publice, se impune adoptarea masurilor privind stabilirea unor termene maximale de aprobare a bugetelor de venituri si cheltuieli. Neadoptarea acestora conduce la imposibilitatea urmaririi in executie a performantelor financiare ale operatorilor economici, actionarul stat fiind astfel lipsit de parghiile necesare adoptarii unor masuri rapide de eficientizare a activitatii operatorilor economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara.


Avand in vedere faptul ca bancile de dezvoltare din Romania sunt infiintate in temeiul Legii nr. 207/2022 pentru reglementarea unor masuri privind cadrul general aplicabil constituirii si functionarii bancilor de dezvoltare din Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, in vederea asigurarii unui cadru legal coerent aplicabil bancilor de dezvoltare si tinand cont de faptul ca prin Legea nr. 207/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 4/2023 privind cerinte prudentiale pentru bancile de dezvoltare reglementeaza cadrul specific atat in ceea ce priveste disciplina financiara a bancilor de dezvoltare, cat si in ceea ce priveste functionarea lor, se impune astfel adoptarea masurilor de modificare si completare a legislatiei privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara. Neadoptarea masurilor in ceea ce priveste disciplina financiara a bancilor de dezvoltare creeaza sincope majore in functionarea acestora.


Intrucat problemele mentionate mai sus vizeaza interesul public si strategic al Romaniei pentru asigurarea sustenabilitatii finantelor publice, consolidare fiscala, gestionarea fondurilor europene si constituie o situatie extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata, se impune adoptarea de masuri imediate pe calea ordonantei de urgenta.


In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,


Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.


Art. I


Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1139 din 15 decembrie 2023, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:


1.La articolul I, dupa alineatul (5) se introduc doua noi alineate, alin. (6) si (7) , cu urmatorul cuprins:


"(6) Prin derogare de la prevederile art. 13 alin. (1) , din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2024, incepand cu data de 1 ianuarie, indemnizatiile lunare pentru functiile de demnitate publica si functiile asimilate acestora, prevazute in anexa nr. IX la aceasta lege, altele decat cele prevazute la alin. (2) , se mentin la nivelul aferent lunii decembrie 2023.


(7) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , pentru personalul care a beneficiat de majorarea salariilor de baza prin aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 81/2023 privind consolidarea capacitatii institutionale a Ministerului Finantelor, exercitarea controlului financiar de specialitate al statului, pentru unele reglementari specifice, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv aplicarea Legii nr. 371/2023 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 21/2023 pentru modificarea si completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative cu impact in domeniul sanatatii, precum si pentru personalul din sistemul de justitie pentru care in cursul anului 2023, prin acte administrative ale ordonatorilor de credite, au fost stabilite majorari ale salariilor de baza/indemnizatiilor de incadrare, in anul 2024, incepand cu data de 1 ianuarie, nivelul salariilor de baza/indemnizatiilor de incadrare se mentine la nivelul stabilit pentru luna decembrie 2023."


2.La articolul VII, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , in cazuri temeinic justificate, prin memorandum aprobat in sedinta Guvernului se poate aproba organizarea de concursuri sau examene pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante din institutiile si autoritatile publice prevazute la alin. (1) lit. a) , cu justificarea necesitatii si cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate cu aceasta destinatie in buget, respectiv prin memorandum aprobat in sedinta Guvernului, initiat de Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei, pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante din autoritatile/institutiile publice locale prevazute la alin. (1) lit. b) , precum si de Ministerul Educatiei pentru posturile vacante sau temporar vacante din unitatile de invatamant preuniversitar de stat si institutiile de invatamant superior."


3.La articolul. XIV, litera c) se abroga.


Art. II


Ordonanta Guvernului nr. 26/2013 privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 549 din 29 august 2013, aprobata cu completari prin Legea nr. 47/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:


1.La articolul 2, litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"a) institutiilor de credit, institutiilor financiare, societatilor definite potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, bancilor de dezvoltare care sunt constituite si functioneaza potrivit Legii nr. 207/2022 pentru reglementarea unor masuri privind cadrul general aplicabil constituirii si functionarii bancilor de dezvoltare din Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si fondurilor de garantare si contragarantare care indeplinesc conditiile de la art. 1;"


2.La articolul 4, dupa alineatul (5) se introduc trei noi alineate, alin. (6) -(8) , cu urmatorul cuprins:


"(6) Bugetele de venituri si cheltuieli ale operatorilor economici se transmit Ministerului Finantelor in vederea avizarii in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a legii anuale a bugetului de stat si se aproba, in conditiile alin. (1) -(3) , in termen de 120 de zile de la data intrarii in vigoare a legii anuale a bugetului de stat.


(7) Exceptie de la prevederile alin. (6) fac operatorii economici nou-infiintati, ale caror bugete de venituri si cheltuieli se aproba, in conditiile alin. (1) -(3) , pana la finele exercitiului financiar al anului curent.


(8) In situatia nerespectarii termenului de aprobare prevazut la alin. (6) , se suspenda alocarea de fonduri de la bugetul de stat pentru operatorii economici respectivi."


Art. III


Termenul prevazut la alin. (7) al art. XLVII din Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, cu modificarile si completarile ulterioare, se proroga pana la data de 30 iunie 2024.


Art. IV


- Articolul I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 415 din 15 mai 2023, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza


1.Alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. I


(1) Prin derogare de la prevederile art. 49 alin. (4) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu luna urmatoare intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pana la 31 decembrie 2025, Guvernul aproba lunar, prin memorandum, pana la finele lunii in curs pentru luna urmatoare, limite lunare de credite de angajament si credite bugetare pentru ordonatorii principali de credite finantati integral de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, in cadrul carora ordonatorii principali de credite incheie angajamente legale, respectiv deschid si repartizeaza credite bugetare pentru bugetul propriu si pentru institutiile publice subordonate."


2.La alineatul (2) , literele b) si c) se abroga.


3.Dupa alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alin. (4) -(6) , cu urmatorul cuprins:


"(4) Limitele lunare de credite bugetare se stabilesc tinand cont de urmatoarele:


a) evolutia incasarilor de venituri la bugetul general consolidat, respectiv procentul de realizare a planului de venituri de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala;


b) nivelul lunar si evolutia deficitului bugetului general consolidat;


c) evolutia nivelului arieratelor;


d) alti factori specifici activitatii curente si de investitii a ordonatorilor de credite.


(5) Limitele lunare de credite de angajament se stabilesc tinand cont de urmatoarele:


a) nivelul planificat al cheltuielilor de capital aprobat prin buget pentru ordonatorii de credite;


b) nivelul fondurilor nerambursabile si rambursabile aprobat prin Planul national de redresare si rezilienta al Romaniei, precum si prin Politica de coeziune;


c) alti factori specifici activitatii curente si de investitii a ordonatorilor de credite.


(6) Modificarea limitelor lunare de cheltuieli aprobate potrivit alin. (1) si (11) se face prin memorandum aprobat in Guvernul Romaniei, la solicitarea ordonatorilor de credite, in cazuri temeinic justificate si numai pe baza de documente justificative din care sa reiasa:


a) angajamentele legale ale ordonatorilor de credite;


b) incadrarea platilor in categoria platilor restante sau a arieratelor;


c) incadrarea in alte situatii temeinic justificate de ordonatorii de credite."


Art. V


(1) Ordonatorii principali de credite au obligatia de a solicita Ministerului Finantelor lunar, in primele cinci zile lucratoare ale lunii curente, retragerea creditelor bugetare deschise si neutilizate in luna precedenta, astfel incat soldul cumulat al creditelor bugetare deschise si neutilizate in luna precedenta sa nu depaseasca 2% din valoarea deschiderilor de credite cumulate aferente aceleiasi perioade.


(2) Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (1) , Ministerul Finantelor este abilitat sa blocheze deschiderile de credite bugetare pentru ordonatorii principali de credite pana la momentul transmiterii de catre acestia a solicitarii prevazute la alin. (1) .


(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) sumele prevazute in depozitele constituite potrivit prevederilor art. 4 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Directia Nationala Anticoruptie, aprobata cu modificari prin Legea nr. 503/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale prevederilor art. 20 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2016 pentru organizarea si functionarea Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, aprobata cu modificari prin Legea nr. 120/2018, cu modificarile ulterioare.


Art. VI


La articolul 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiara a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate Romaniei din Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranzitie justa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1207 din 20 decembrie 2021, aprobata cu modificari prin Legea nr. 231/2023, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"(3) Prin derogare de la prevederile art. 61 alin. (1) din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, pe parcursul executiei bugetare, pentru asigurarea resurselor de finantare prevazute la alin. (1) , autoritatile administratiei publice locale pot aproba contractarea de finantari rambursabile, inclusiv pentru proiectele implementate de asociatiile de dezvoltare intercomunitara din care fac parte, proportional cu contributia asumata, precum si pentru proiectele implementate de societatile la care acestea sunt actionari, corespunzator cu contributia stabilita in sarcina unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, contributie confirmata de autoritatea de management. Unitatile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale pot aproba contractarea de finantari rambursabile pentru proiectele implementate de societatile la care sunt actionari numai pentru bunuri din domeniul public al unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, cu respectarea legislatiei in domeniul ajutorului de stat."


Art. VII


Prin derogare de la prevederile art. 506 alin. (8) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2024, transferul la cerere se face la solicitarea functionarului public, cu aprobarea conducatorului autoritatii sau institutiei publice in care urmeaza sa isi desfasoare activitatea functionarul public, precum si a conducatorului autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea functionarul public.


Art. VIII


Sumele transferate beneficiarilor Programului national de dezvoltare locala, etapele I si II, si Programului national de investitii "Anghel Saligny", ramase neutilizate la finele exercitiului bugetar al anului 2023, se reflecta in excedentul bugetului local si se utilizeaza in anul 2024 cu aceeasi destinatie pentru care aceste sume au fost acordate.


Art. IX


Sumele aferente cotei prevazute la art. 6 alin. (1) lit. e) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr. 368/2022, alocate bugetelor locale ale unitatilor administrativ-teritoriale in anul 2023, ramase neutilizate la finele exercitiului bugetar, se reflecta in excedentul bugetului local si se utilizeaza in anul urmator cu aceeasi destinatie pentru care aceste fonduri au fost alocate.


Art. X


Prin derogare de la prevederile art. XVIII si art. XIX din Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la finalizarea masurilor prevazute la alin. (6) al art. XVIII din Legea nr. 296/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, dar nu mai tarziu de 30 iunie 2024, functiile de conducere de sef birou pot fi exercitate cu caracter temporar.


Art. XI


Prin derogare de la prevederile art. 6 alin. (3) din Legea nr. 318/2015 pentru infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, mandatul directorului general si al directorului general adjunct poate fi prelungit, prin ordin al ministrului justitiei, pana la finalizarea implementarii activitatilor aferente tintei 446 din Planul national de redresare si rezilienta al Romaniei, dar nu mai tarziu de 30 iunie 2026.


Art. XII


(1) Termenul prevazut la art. 142 alin. (10) din Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciara se proroga pana la data de 30 iunie 2024.


(2) Pana la termenul prevazut la alin. (1) , Inalta Curte de Casatie si Justitie are obligatia de a derula si incheia procesul de dobandire a deplinei capacitati institutionale necesare gestionarii bugetului prevazut la art. 142 alin. (2) din Legea nr. 304/2022.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice