din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2618 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Hotararea nr. 882/2010, privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor

INTEGRAL: Hotararea nr. 882/2010, privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor


Hotararea nr. 882/2010, privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor

Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 612 din 30/08/2010


In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 28 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,





Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.






Art. 1. - (1) Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, denumita in continuare Autoritate, este institutie publica si functioneaza ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului si in coordonarea ministrului economiei, comertului si mediului de afaceri.



(2) Autoritatea are sediul in municipiul Bucuresti, Bd. Aviatorilor nr. 72, sectorul 1.



(3) Finantarea Autoritatii se realizeaza integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri.



Art. 2. - (1) Autoritatea coordoneaza si realizeaza strategia si politica Guvernului in domeniul protectiei consumatorilor, actioneaza pentru prevenirea si combaterea practicilor care dauneaza vietii, sanatatii, securitatii si intereselor economice ale consumatorilor.



(2) Autoritatea are ca principale obiective:



a) asigurarea armonizarii cadrului legislativ national cu reglementarile din Uniunea Europeana in domeniul protectiei consumatorilor;



b) desfasurarea activitatii de informare si educare a cetatenilor privind drepturile pe care le au in calitate de consumatori;



c) evaluarea efectelor pe piata ale sistemelor de supraveghere a produselor si serviciilor destinate consumatorilor;



d) protejarea consumatorilor impotriva practicilor comerciale incorecte;



e) efectuarea activitatii de analiza si marcare a metalelor pretioase si de expertizare a acestora si a pietrelor pretioase;



f) autorizarea persoanelor fizice si juridice, in conditiile legii, sa efectueze operatiuni cu metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase;



g) asigurarea, ca autoritate romana desemnata, a aplicarii Programului de atestare a procesului Kimberley.



Art. 3. - (1) Autoritatea are urmatoarele atributii principale:



a) participa, impreuna cu alte organe ale administratiei publice centrale si locale de specialitate cu atributii in domeniu si cu organismele neguvernamentale ale consumatorilor, la elaborarea strategiei in domeniul protectiei consumatorilor, asigurand corelarea acesteia cu cea existenta in Uniunea Europeana;



b) asigura armonizarea cadrului legislativ national cu reglementarile din Uniunea Europeana in domeniul protectiei consumatorilor;



c) propune Guvernului spre adoptare si avizeaza proiecte de acte normative in domeniul protectiei consumatorilor cu privire la fabricarea, ambalarea, etichetarea, conservarea, depozitarea, transportul, importul, comercializarea produselor, prestarea de servicii, inclusiv servicii financiare, precum si interzicerea penalitatilor asimetrice dintre client si prestatorul de servicii publice si alte servicii de interes general pentru abaterile contractuale, astfel incat acestea sa nu puna in pericol viata, sanatatea sau securitatea consumatorilor ori sa afecteze drepturile si interesele lor legitime;



d) elaboreaza, impreuna cu alte organe de specialitate ale administratiei publice, proceduri privind obiectivele, conditiile si modul de colaborare in desfasurarea activitatii de protectie a consumatorilor;



e) participa la realizarea programelor interne si internationale in domeniul protectiei consumatorilor, colaborand cu organizatii si institutii din tara si din strainatate, conform competentelor ce ii revin potrivit dispozitiilor legale in vigoare;



f) prezinta informari periodice Guvernului si organelor administratiei publice centrale interesate, referitoare la activitatea proprie privind respectarea drepturilor si intereselor consumatorilor;



g) evalueaza efectele pe piata ale sistemelor de supraveghere a produselor si serviciilor destinate consumatorilor;



h) controleaza respectarea dispozitiilor legale privind protectia consumatorilor, referitoare la securitatea produselor si serviciilor, precum si la apararea drepturilor legitime ale consumatorilor, prin efectuarea de controale pe piata la producatori, importatori, distribuitori, vanzatori, prestatori de servicii, inclusiv servicii financiare, si in unitatile vamale, avand acces la locurile in care se produc, se depoziteaza ori se comercializeaza produsele sau in care se presteaza serviciile, precum si la documentele referitoare la acestea, exceptie facand controalele igienico-sanitare si sanitar-veterinare la producatori, in cazul produselor alimentare;



i) constata contraventii si dispune masuri de limitare a consecintelor producerii, prestarii, importului, comercializarii sau oferirii gratuite a unor produse alimentare ori nealimentare si servicii, inclusiv servicii financiare, care nu sunt in concordanta cu dispozitiile legale din domeniile de activitate ale Autoritatii, prin aplicarea sanctiunilor contraventionale prevazute de lege, sesizeaza organele de urmarire penala ori de cate ori constata incalcari ale legii penale;



j) controleaza daca mijloacele de masurare folosite pe piata sunt insotite de documentele prevazute de lege care atesta verificarea acestora din punct de vedere metrologic;



k) solicita organelor emitente suspendarea sau retragerea autorizatiei de functionare, a licentei de fabricatie ori a certificatului de clasificare, in conditiile legii;



l) coordoneaza schimbul rapid de informatii cu institutiile si organele competente, nationale si internationale, privind produsele si serviciile care reprezinta risc pentru sanatatea si securitatea consumatorilor;



m) sesizeaza factorii de decizie si operatorii implicati in sistemul de certificare a calitatii produselor si serviciilor, in baza constatarilor proprii si a informatiilor primite de la organismele neguvernamentale si de la consumatori, cu privire la neconformitatile produselor si serviciilor destinate consumului populatiei in raport cu documentele de certificare si propune imbunatatirea sau elaborarea de reglementari in domeniu;



n) efectueaza trimestrial prin prelevari de probe la produsele alimentare si nealimentare analize si incercari in laboratoare acreditate conform legii sau in laboratoare proprii ori agreate;



o) efectueaza sau finanteaza studii, teste comparative si cercetari in domeniu cu privire la calitatea produselor si serviciilor destinate consumatorilor, pe care le aduce la cunostinta publicului;



p) stabileste relatii de colaborare cu institute de cercetare, laboratoare de expertizare si certificare, inclusiv din strainatate, pentru realizarea de studii, cercetari si teste comparative;



r) desfasoara activitati de informare, consiliere si educare a consumatorilor; editeaza publicatii de specialitate in domeniul protectiei consumatorilor;



s) sprijina asociatiile de consumatori in vederea atingerii obiectivelor prevazute de lege;



s) sprijina asociatiile de consumatori in actiunea de infiintare si functionare a centrelor de consultanta, informare si educare a consumatorilor;



t) sustine infiintarea unor organisme de mediere in domeniul protectiei consumatorilor;



t) informeaza permanent consumatorii asupra produselor si serviciilor care prezinta riscuri pentru sanatatea si securitatea lor sau care le pot afecta interesele economice;



u) primeste si rezolva sau, dupa caz, transmite spre solutionare celor in drept, potrivit competentelor, sesizarile asociatiilor pentru protectia consumatorilor, precum si sesizarile persoanelor fizice cu privire la incalcarea drepturilor consumatorilor, in conditiile legii;



v) desfasoara activitati de pregatire a specialistilor in domeniul protectiei consumatorilor;



w) acorda consultanta de specialitate in domeniul protectiei consumatorilor pentru operatorii economici;



x) stabileste si percepe taxe si tarife pentru efectuarea de analize, incercari, expertizari, certificari de laborator, autorizari, consultanta, cursuri de pregatire, specializare ori perfectionare, alte servicii prestate in conditiile legii;



y) stabileste si percepe taxe si tarife pentru autorizarea persoanelor fizice si juridice pentru efectuarea de operatiuni cu metale pretioase si pietre pretioase, pentru activitati de analiza, marcare si expertizare a metalelor pretioase si a pietrelor pretioase;



z) fundamenteaza si propune in proiectul de buget resursele financiare in vederea realizarii politicilor in domeniul sau de competenta;



aa) urmareste, potrivit legii, legalitatea publicitatii pentru produsele si serviciile destinate consumatorilor;



bb) asigura aplicarea sistemului de certificare pentru procesul Kimberley, ca autoritate desemnata;



cc) autorizeaza operatiunile cu metale pretioase si pietre pretioase, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor pretioase si pietrelor pretioase in Romania, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;



dd) stabileste si aproba marcile de certificare, de garantie proprie si de trasabilitate, pe baza de tarife proprii, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 190/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;



ee) efectueaza expertize ale metalelor pretioase si ale pietrelor pretioase, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 190/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;



ff) efectueaza operatiuni de marcare a bijuteriilor si obiectelor din metale pretioase, la cererea persoanelor fizice si juridice interesate;



gg) acorda consultanta de specialitate si sprijin in vederea realizarii de coduri de conduita, la solicitarea operatorilor economici;



hh) instituie procedurile legale corespunzatoare pentru incetarea practicilor comerciale incorecte;



ii) comunica Comisiei Europene masurile legislative adoptate in domeniile guvernate de directivele, regulamentele si deciziile comunitare transpuse, potrivit domeniilor sale de responsabilitate.



(2) Autoritatea indeplineste orice alte atributii stabilite prin acte normative pentru domeniul sau de activitate.



(3) Taxele si tarifele percepute de Autoritate se fac integral venit la bugetul de stat.



Art. 4. - (1) In exercitarea atributiilor ce ii revin, Autoritatea colaboreaza cu ministerele, cu alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale si locale si cu organismele neguvernamentale.



(2) Pentru indeplinirea atributiilor stabilite prin lege, Autoritatea are acces la informatiile necesare, de la Oficiul National al Registrului Comertului, Autoritatea Nationala a Vamilor, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Inspectoratul General al Politiei de Frontiera, in baza unui protocol incheiat cu aceste institutii, precum si de la institutiile financiar-bancare, in conditiile legii.



Art. 5. - (1) Autoritatea este condusa de un presedinte, ajutat de 2 vicepresedinti, numiti prin decizie a primului-ministru.



(2) Functiile de presedinte si vicepresedinte sunt asimilate cu functia de secretar de stat si, respectiv, subsecretar de stat.



(3) Presedintele Autoritatii are calitatea de ordonator secundar de credite.



(4) Presedintele Autoritatii conduce activitatea acesteia si o reprezinta in raporturile cu Guvernul, cu ministerele, cu celelalte autoritati ale administratiei publice centrale si locale, cu institutii nationale si internationale si cu persoane juridice si fizice romane si straine.



(5) In exercitarea atributiilor sale, presedintele Autoritatii emite ordine si instructiuni. Ordinele si instructiunile cu caracter normativ se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in conditiile legii.



(6) Vicepresedintii indeplinesc atributiile si insarcinarile delegate de presedinte prin ordin.



Art. 6. - (1) Structura organizatorica a Autoritatii este prevazuta in anexa nr. 1. In cadrul acesteia, prin ordin al presedintelui, se pot organiza si alte servicii, compartimente, precum si birouri si colective temporare, conform actelor normative in vigoare.



(2) Atributiile si sarcinile directiilor, serviciilor, compartimentelor si unitatilor subordonate din aparatul Autoritatii se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare al acesteia, care se aproba prin ordin al presedintelui.



(3) Numarul maxim de posturi in Autoritate este de 707, exclusiv demnitarii, din care pentru aparatul central 120, iar pentru comisariatele judetene pentru protectia consumatorilor 587.



(4) Autoritatea are un secretar general, inalt functionar public, numit in conditiile legii, care indeplineste atributiile stabilite prin regulamentul de organizare si functionare, precum si orice alte atributii incredintate de presedinte, conform actelor normative in vigoare.



(5) In cazul in care presedintele nu isi poate exercita atributiile curente, acestea sunt indeplinite de catre vicepresedinte.



(6) Autoritatea indruma si controleaza activitatea tuturor structurilor teritoriale si desfasoara actiuni operative pe intregul teritoriu al tarii, in baza sarcinilor si atributiilor stabilite de presedinte.



(7) Autoritatea, prin conducerea si structurile sale, urmareste modul de realizare a atributiilor incredintate structurilor teritoriale si stabileste toate masurile operative pentru optimizarea activitatii de supraveghere si control.



Art. 7. - (1) Autoritatea are in subordine, ca entitati cu personalitate juridica, comisariatele judetene pentru protectia consumatorilor, Comisariatul pentru Protectia Consumatorilor al Municipiului Bucuresti si Centrul National pentru Incercarea si Expertizarea Produselor "Larex" Bucuresti. Organizarea si functionarea Centrului National pentru Incercarea si Expertizarea Produselor "Larex" Bucuresti sunt reglementate prin hotarare a Guvernului. Entitatile cu personalitate juridica din subordinea Autoritatii sunt prevazute in anexa nr. 2.



(2) Comisariatele judetene pentru protectia consumatorilor si Comisariatul pentru Protectia Consumatorilor al Municipiului Bucuresti sunt organizate ca structuri teritoriale, cu competente limitate teritorial, si sunt conduse de comisari-sefi.



(3) Comisarii-sefi au calitatea de ordonatori tertiari de credite si indeplinesc in aceasta calitate toate atributiile legale care le revin pentru comisariatul judetean respectiv.



(4) Functiile publice de conducere de comisar-sef si comisar- sef adjunct sunt asimilate din punct de vedere salarial cu functia publica de conducere de sef serviciu.



(5) In structura Comisariatului pentru Protectia Consumatorilor al Municipiului Bucuresti functioneaza Laboratorul pentru analiza calitatii vinurilor si bauturilor alcoolice.



(6) Structura organizatorica detaliata a Autoritatii, a comisariatelor judetene, normativele de personal, criteriile de constituire a compartimentelor, statele de functii, precum si atributiile acestora se stabilesc prin ordin al presedintelui Autoritatii, conform actelor normative in vigoare.



Art. 8. - (1) Autoritatea are personal specializat pentru supraveghere si control, avand calitatea de functionar public cu statut specific, care poate lua masuri de sanctionare, de suspendare/sistare a activitatii ca urmare a constatarii incalcarii legislatiei de protectie a consumatorilor si a masurilor stabilite prin procesele-verbale de constatare a contraventiei.



(2) In exercitarea atributiilor de serviciu, personalul imputernicit al Autoritatii are dreptul sa aplice sigilii sau semne distinctive cu valoare de sigiliu, in conditiile prevazute de lege, si este investit cu autoritatea publica a statului, pe timpul si in legatura cu indeplinirea atributiilor, precum si a obligatiilor de serviciu.



(3) Personalul Autoritatii beneficiaza de protectia legii si este aparat de orice ingerinta sau amestec in activitatea sa, de natura sa ii influenteze libertatea de apreciere, de executie, de decizie sau de control.



(4) Personalul Autoritatii se legitimeaza cu legitimatia al carei model este aprobat prin ordin al presedintelui.



Art. 9. - (1) Personalul Autoritatii imputernicit sa efectueze controale si verificari este obligat sa pastreze secretul profesional in legatura cu aspectele tehnologice, economice si comerciale de care ia cunostinta in exercitarea atributiilor de serviciu, conform actelor normative in vigoare.



(2) Procedura de control si procedura de rezolvare a reclamatiilor consumatorilor se stabilesc prin ordin al presedintelui.



Art. 10. - (1) Autoritatea are in dotare 103 autoturisme, cu un consum lunar normat de 180 litri/autoturism, din care 3 autoturisme in dotarea Directiei generale metale pretioase, pietre pretioase si proces Kimberley si 95 de autoturisme pentru comisariatele judetene pentru protectia consumatorilor, pentru desfasurarea activitatilor specifice de supraveghere si control.



(2) Autoritatea poate avea in dotare si o autospeciala blindata pentru transportul de valori, cu un consum normat lunar de 180 litri, pentru Directia generala metale pretioase, pietre pretioase si proces Kimberley.



Art. 11. - Contravaloarea marfurilor si a esantioanelor prelevate in cadrul actiunilor de control efectuate potrivit dispozitiilor prezentei hotarari, precum si a cheltuielilor ocazionate de incercarea si verificarea produselor in laboratoare se suporta de Autoritate, daca in urma controlului nu se constata vinovatia operatorului economic. In caz contrar, cheltuielile se suporta de operatorul economic.



Art. 12. - In scopul realizarii rolului si atributiilor ce ii revin, Autoritatea poate beneficia de consultanta si asistenta din tara sau din strainatate, precum si de programe de formare si perfectionare profesionala a personalului sau, in limita fondurilor bugetare acordate sau a altor surse atrase din tara ori din strainatate, potrivit legii.



Art. 13. - (1) Autoritatea se reorganizeaza in conformitate cu prevederile prezentei hotarari, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a acesteia.



(2) Incadrarea in numarul maxim de posturi stabilit potrivit art. 6 alin. (3) se face in termenele si cu procedurile prevazute de lege pentru fiecare categorie de personal.



Art. 14. - (1) Personalul structurilor subordonate Autoritatii se preia/se transfera, in limita posturilor aprobate, de catre comisariatele judetene pentru protectia consumatorilor si Comisariatul pentru Protectia Consumatorilor al Municipiului Bucuresti.



(2) Comisariatele judetene pentru protectia consumatorilor preiau de la comisariatele regionale pentru protectia consumatorilor desfiintate, pe baza de protocol de predare- preluare, cladirile, spatiile si terenurile aferente, precum si toate celelalte bunuri aflate in patrimoniu, necesare desfasurarii activitatii specifice, inclusiv fondurile financiare, existente la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.



Art. 15. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.



Art. 16. - Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga:



a) Hotararea Guvernului nr. 284/2009 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 182 din 24 martie 2009, cu modificarile ulterioare;



b) Hotararea Guvernului nr. 633/2003 privind infiintarea pe langa Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a unei activitati finantate integral din venituri proprii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 407 din 11 iunie 2003.



Art. 17. - In anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 1.634/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 3 din 4 ianuarie 2010, cu modificarile ulterioare, punctul C se modifica si va avea urmatorul cuprins:



"C. Unitati care functioneaza in coordonarea ministrului economiei, comertului si mediului de afaceri, cu finantare integrala de la bugetul de stat, prin bugetul ministerului - Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor - 707 posturi, exclusiv demnitarii".






PRIM-MINISTRU
EMIL BOC





Contrasemneaza:

Ministrul economiei, comertului si mediului de afaceri,
Adriean Videanu
Presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor,
Constantin Cerbulescu
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Mihai Constantin Seitan
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu


Bucuresti, 18 august 2010.



Nr. 882.







Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice