Art. 13. - Competentele profesionale de specialitate pentru specialitatea psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala sunt structurate pe trei niveluri:1. Nivel I - psiholog practicantPsihologul practicant in specialitatea psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala are urmatoarele competente profesionale de specialitate:a) evaluare psihologica: evaluarea si psihodiagnoza dezvoltarii cognitive, afectiv-motivationale, psihosociale si a personalitatii copiilor, adolescentilor, adultilor si varstnicilor aflati intr-un context educativ de invatare-dezvoltare, evaluarea si psihodiagnoza elevilor cu nevoi educationale speciale, evaluarea profilului cognitiv, afectiv, psihosocial si de personalitate al membrilor familiilor elevilor. Cunostinte: psihologie generala, psihologia varstelor, psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala, psihopatologie, psihologie clinica, evaluare si testare psihologica in domeniul psihologiei educationale, psihometrie, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, utilizarea testelor psihologice, aplicarea principiilor si standardelor etice in evaluarea psihologica, ascultare activa, abilitati de intervievare, manifestarea unei atitudini empatice, lucrul in echipe multidisciplinare, alaturi de alti specialisti;b) interventie psihologica educationala: consiliere psihoeducationala, vocationala si psihologica in vederea optimizarii sau eficientizarii invatarii, consiliere psihoeducationala si psihologica in vederea promovarii atitudinilor si conduitelor sanogene, consiliere psihoeducationala si psihologica pentru dezvoltarea personala, depasirea situatiilor de criza, conflict si risc . Cunostinte: psihologie generala, psihologie educationala, psihologie clinica, psihopatologie si psihiatrie, evaluare educationala, consiliere scolara, instrumente de evaluare psihologica, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, utilizarea instrumentelor de evaluare psihologica, aplicarea principiilor si standardelor etice in evaluarea psihologica, abilitatea de ascultare activa, abilitati de realizare a unui interviu developmental, manifestarea unei atitudini empatice, lucrul in echipe multidisciplinare.2. Nivel II - psiholog specialistPsihologul specialist are toate competentele psihologului practicant, la care se adauga urmatoarele competente:a) evaluare psihologica: identificarea factorilor psihologici implicati in contextele de invatare la nivelul clasei de elevi, participare la dezvoltarea si validarea instrumentelor de evaluare psihologica din domeniul psihologiei educationale, consilierii scolare si vocationale;b) interventie psihologica educationala: consilierea vocationala vizand identificarea si stimularea abilitatilor, valorilor si intereselor profesionale, optimizarea deciziilor privind cariera si integrarea pe piata muncii, identificarea, consilierea si orientarea copiilor si tinerilor supradotati capabili de performanta inalta catre programe adecvate nevoilor lor specifice, in colaborare cu alti specialisti;c) consultanta de specialitate: consultanta oferita cadrelor didactice, parintilor, personalului administrativ, liderilor comunitari. Cunostinte: psihologie educationala, psihologie clinica, psihopatologie si psihiatrie, evaluare educationala, consiliere scolara, instrumente de evaluare psihologica, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, ascultare activa, lucrul in echipe multidisciplinare, alaturi de alti specialisti, capacitatea de a lua decizii informate in procesul de evaluare, utilizarea tehnicilor de consiliere scolara si vocationala, aplicarea unei paradigme stiintifice in consilierea educationala.
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Restituirea sumelor incasate de salariat ca urmare a interpretarii eronate a prevederilor legale privind salarizarea Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Neefectuarea coprespunzatoare a cercetarii disciplinare prealabile Comportamente inadecvate sau nedrepte la locul de munca Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Acordarea drepturilor salariale prevazute in contractul colectiv de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Pauza de masa intre dreptul la repaus si exigentele disciplinei muncii. Reflectii critice asupra acestui drept Sursa: MCP avocati
Neplata orelor suplimentare. Dreptul ignorat al functionarilor publici cu statut special Sursa: MCP avocati
Accidentul de munca. Obligatia de raportare, rigorile cercetarii si exigentele legale Sursa: MCP avocati
Contractul de colaborare vs. contractul individual de munca. Delimitari juridice si implicatii fiscale? Sursa: MCP avocati
Revocarea deciziei de concediere. Intre executare provizorie si efecte retroactive Sursa: MCP avocati
Decizie obligatorie a ICCJ: Clarificari privind drepturile salariale ale functionarilor publici Sursa: avocat Curpas Florian Cristian
Hartuirea la locul de munca: Noile modificari aduse de HG nr. 27/2025 si impactul lor asupra angajatorilor si angajatilor Sursa: MCP avocati