Art. 14. - Competentele profesionale de specialitate pentru specialitatea psihopedagogie speciala sunt structurate pe trei niveluri:1. Nivel I - psiholog practicantPsihologul practicant in specialitatea psihopedagogie speciala are urmatoarele competente profesionale de specialitate:a) evaluare psihologica: evaluarea si psihodiagnoza tipului si severitatii disfunctiei persoanelor cu deficiente/handicap, precum si a comportamentelor adaptative, evaluarea psihopedagogica si psihodiagnoza dezvoltarii cognitive, afectiv- motivationale si psihosociale, precum si a personalitatii persoanelor cu dizabilitati sau CES, evaluarea profilului cognitiv, afectiv, psihosocial si de personalitate al membrilor familiilor persoanelor cu dizabilitati. Cunostinte: psihologie generala, psihologia varstelor, psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala, psihopatologie, psihologie clinica, evaluare si testare psihologica in domeniul psihologiei educationale, psihometrie, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, utilizarea testelor psihologice, aplicarea principiilor si standardelor etice in evaluarea psihologica, ascultare activa, abilitati de intervievare, manifestarea unei atitudini empatice, lucrul in echipe multidisciplinare, alaturi de alti specialisti;b) interventie psihoeducationala: consilierea psihologica, psihoeducationala si psihopedagogica in vederea optimizarii procesului invatarii, promovarii atitudinilor si conduitelor prosociale, precum si a celor de viata sanatoasa, stimularii motivatiei vizand dezvoltarea personala, depasirii cu succes a situatiilor de criza, conflict si risc in cazul persoanelor cu dizabilitati, interventia psihologica si psihopedagogica in scopul optimizarii autocunoasterii si dezvoltarii personale, preventiei si remiterii dificultatilor cognitive, afective si comportamentale de intensitate subclinica la persoanele cu dizabilitati, furnizarea terapiilor specifice pentru persoanele cu dizabilitati, interventia logopedica preventiva si curativa in tulburarile de limbaj si comunicare . Cunostinte: fundamentele psihopedagogiei speciale, psihologia dezvoltarii in contextul dizabilitatii, psihologie educationala, psihopatologie si psihiatrie, evaluare psihopedagogica, logopedie, instrumente de evaluare psihologica si psihopedagogica, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, utilizarea instrumentelor de evaluare psihologica si psihopedagogica, aplicarea principiilor si standardelor etice in evaluarea psihopedagogica, abilitatea de ascultare activa, abilitati de realizare a unui interviu developmental, manifestarea unei atitudini empatice, lucrul in echipe multidisciplinare.2. Nivel II - psiholog specialistPsihologul specialist are toate competentele psihologului practicant, la care se adauga urmatoarele competente:a) evaluare psihologica: identificarea factorilor psihologici implicati in contextele de invatare la nivelul clasei de elevi, in contextele de invatare inclusiva si invatamantul special, participarea la dezvoltarea si validarea instrumentelor de evaluare psihologica din domeniul psihologiei educationale, consilierii scolare si vocationale, in contextele de invatare inclusiva si invatamantul special;b) interventie psihoeducationala: identificarea, consilierea si orientarea copiilor si tinerilor supradotati capabili de performanta inalta catre programe adecvate nevoilor lor specifice, in colaborare cu alti specialisti, asistenta, consilierea si interventia psihoeducationala si psihopedagogica in beneficiul persoanelor cu dizabilitati la domiciliu, in institutii, organizatii si comunitate;c) consultanta de specialitate: consultanta de specialitate oferita familiei, cadrelor didactice, altor specialisti, personalului administrativ, liderilor comunitari cu referire la problemele specifice persoanelor cu dizabilitati. Cunostinte: profile atipice de dezvoltare, psihologie clinica, psihopatologie si psihiatrie, metode si tehnici de evaluare a elevilor cu cerinte educationale speciale, tehnici speciale de terapia limbajului, consiliere scolara, instrumente de evaluare psihologica, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana asistata, ascultare activa, lucrul in echipe multidisciplinare, alaturi de alti specialisti, capacitatea de a lua decizii informate in procesul de evaluare psihopedagogica, utilizarea tehnicilor de consiliere scolara si vocationala, aplicarea unei paradigme stiintifice in interventiile psihopedagogice si consilierea persoanelor cu dizabilitati si a familiilor acestora.3. Nivel III - psiholog principalPsihologul principal are toate competentele psihologului specialist, la care se adauga urmatoarele competente:a) evaluare psihologica: organizarea de studii/activitati/programe cu relevanta in reducerea/remiterea abandonului scolar, reintegrare in scoala, cresterea nivelului de aderenta la contextele educationale, elaborarea de metode si instrumente de evaluare psihologica, evaluarea impactului unor evenimente traumatizante majore la nivelul contextelor de scolarizare, dezvoltarea si validarea instrumentelor de evaluare psihologica educationala, orice alta activitate de evaluare psihologica din domeniul educational care nu a fost cuprinsa in competentele celorlalte trepte de specializare - toate cu referire la persoanele cu CES;b) interventie psihoeducationala: elaborarea de metode si instrumente de lucru sau interventie pentru persoanele cu CES, in domeniul psihologiei educationale, consilierii scolare si vocationale, dezvoltarea si validarea metodelor de asistenta psihologica educationala, dezvoltarea si implementarea de proiecte in consiliere psihologica educationala/individual si de grup - pentru persoanele cu CES;c) consultanta de specialitate: consultanta de specialitate oferita familiei, cadrelor didactice, altor specialisti, personalului administrativ, liderilor comunitari cu referire la problemele specifice persoanelor cu dizabilitati.
Art. 15. - Competentele profesionale de specialitate pentru specialitatea psihologie aplicata in domeniul securitatii nationale sunt structurate pe trei niveluri:1. Nivel I - psiholog practicantPsihologul practicant in specialitatea psihologie aplicata in domeniul securitatii nationale are urmatoarele competente profesionale de specialitate:a) evaluare psihologica: Evaluarea psihologica in vederea selectiei pentru angajare/admitere in institutiile de invatamant din domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale; evaluarea psihologica in vederea supravegherii sanatatii personalului din institutiile din domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale; evaluarea psihologica pentru detinerea si utilizarea armelor si munitiilor supuse autorizarii; evaluarea psihologica pentru a desfasura operatiuni cu materiale si substante explozive; evaluarea psihologica a persoanelor arestate preventiv, a celor care executa o pedeapsa privativa de libertate, precum si a altor categorii de persoane aflate in competenta institutiilor din domeniul apararii, ordinii si sigurantei nationale, conform reglementarilor legislative in vigoare; evaluarea contextului muncii in institutiile din domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale in functie de caracteristicile mediului organizational; diagnoza climatului organizational in scopul optimizarii functionarii institutiilor din domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale. Cunostinte: psihologia muncii si organizationala, psihologie clinica, psihologie militara, psihologia sanatatii, psihopatologie si psihiatrie, evaluare psihologica, instrumente, tehnici si metode de evaluare psihologica, metode de evaluare a grupurilor, organizatiei, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, ascultare activa; abilitati de intervievator; manifestarea unei atitudini empatice; utilizarea instrumentelor, tehnicilor si metodelor de evaluare individuala a personalitatii, aptitudinilor, competentei sau motivatiei etc.; utilizarea de metode si tehnici de evaluare a grupurilor, organizatiei, diagnoza climatului organizational; aplicarea principiilor si standardelor etice in evaluarea psihologica; oferirea de feedback clar si relevant, lucrul in echipe multidisciplinare, alaturi de alti specialisti;b) interventie psihologica de specialitate: asistenta psihologica a personalului institutiilor din domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale, prin programe si masuri specifice, menite sa asigure conditiile privind adaptarea la mediul de munca specific, cresterea performantelor profesionale, identificarea timpurie a semnelor/simptomelor tulburarilor psihice si remisiunea starilor disfunctionale, precum si mentinerea sanatatii psihice a asistatilor; asistenta psihologica a persoanelor arestate preventiv, a celor care executa o pedeapsa privativa de libertate, precum si a altor categorii de persoane aflate in competenta institutiilor din domeniul apararii, ordinii si sigurantei nationale, conform reglementarilor in vigoare; consiliere psihologica in specialitate; activitati specifice psihologiei operationale in vederea asigurarii psihologice a operatiilor militare, misiunilor, interventiilor si actiunilor operative. Cunostinte: psihologia muncii si organizationala, psihologie clinica, psihologie militara, psihoterapie, psihopatologie si psihiatrie, consiliere psihologica, psihologia dezvoltarii, psihologia sanatatii, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, ascultare activa; elaborarea si desfasurarea de programe de profilaxie psihologica; utilizarea tehnicilor si metodelor specifice activitatii de asistenta psihologica, utilizarea tehnicilor de interventie privind adaptarea la solicitarile muncii, tehnicilor de reducere a stresului ocupational, tehnicilor de baza privind adaptarea la stres; utilizarea de metode si tehnici privind pregatirea psihica specifica pe tipuri de misiuni; utilizarea tehnicilor de psihoterapie si consiliere psihologica; oferirea de feedback clar si relevant.2. Nivel II - psiholog specialist
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Restituirea sumelor incasate de salariat ca urmare a interpretarii eronate a prevederilor legale privind salarizarea Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Neefectuarea coprespunzatoare a cercetarii disciplinare prealabile Comportamente inadecvate sau nedrepte la locul de munca Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Acordarea drepturilor salariale prevazute in contractul colectiv de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Sporul pentru Conditii Periculoase: Decizia nr. 76/2024 a ICCJ si Implicatiile Sale Sursa: avocat Curpas Florian Cristian
Asistenta juridica prin avocat la promisiunea de vanzare-cumparare. Siguranta si transparenta in piata imobiliara Sursa: MCP avocati
Cumularea de catre functionarul public a pensiei cu salariul. Conditii de incetare si prelungire a raportului de serviciu Sursa: MCP avocati
Hartuirea la locul de munca. Criterii de identificare si masuri legale Sursa: MCP avocati
Regulamentul intern al societatii. Formalism sau instrument esential in caz de conflict de munca? Sursa: MCP avocati
Contractul de calificare profesionala. Analiza juridica si aplicatii practice Sursa: MCP avocati
Retinerea din salariu pentru absente nemotivate. Cum se recupereaza banii de la salariat? Sursa: MCP avocati