din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3512 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Financiar-Bancara » Regulamentul nr. 5/2009, pentru modificarea si completarea Regulamentului BNR nr. 6/2008 privind modificarile in situatia institutiilor de credit, persoane juridice romane, si a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte

Regulamentul nr. 5/2009, pentru modificarea si completarea Regulamentului BNR nr. 6/2008 privind modificarile in situatia institutiilor de credit, persoane juridice romane, si a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte

  Publicat: 27 Mar 2009       19001 citiri        Secţiunea: Legislatie Financiar-Bancara  


Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Regulamentul nr. 5/2009, pentru modificarea si completarea Regulamentului BNR nr. 6/2008 privind modificarile in situatia institutiilor de credit, persoane juridice romane, si a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte

Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 180 din 23/03/2009

(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Modalitate de plata des utilizata in decontarea platilor interne si internationale, intrucat ofera suficiente garantii, atat vanzatorului cat si cumparatorului:
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
In cadrul grupurilor de societati, consta in impartirea puterii de decizie la o societate exploatata in comun, in virtutea unui acord intre asociati sau actionari.
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Modalitate de plata des utilizata in decontarea platilor interne si internationale, intrucat ofera suficiente garantii, atat vanzatorului cat si cumparatorului:
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Este puterea materiala pe care o exercita o persoana asupra bunului dandu-i posibilitatea de a se comporta ca si cum ar fi adevaratul proprietar al bunului.
Contract prin care partile termina un proces inceput ori preintampina un proces ce poate sa se nasca, facandu-si concesii reciproce.
Persoana fizica sau juridica proprietara a uneia sau mai multor actiuni emise de o societate comerciala pe actiuni sau in comandita pe actiuni.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
Este puterea materiala pe care o exercita o persoana asupra bunului dandu-i posibilitatea de a se comporta ca si cum ar fi adevaratul proprietar al bunului.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Institutie specializata care desfasoara o activitate complexa si care are ca functii: efectuarea de operatiuni intre titularii de conturi bancare
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Pricipiu prevazut in Codul penal al Romaniei potrivit caruia legea penal se aplica infractiunilor savarsite in afara teritoriului tarii,
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Sau comiterea unei infractiuni, expresie folosita de legea penala, in t. VIII, art. 144, C. pen., partea generala, prin care se intelege savarsirea oricareia dintre faptele pe care legea le pedepseste
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.

a unei participatii calificate

Art. 152. - (1) Orice achizitor potential trebuie sa notifice in prealabil, in scris, Banca Nationala a Romaniei in legatura cu o achizitie propusa intr-o institutie de credit, persoana juridica romana, in conditiile prevazute la art. 25 alin. (1) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) Obligatia de notificare prevazuta la alin. (1) revine oricarei persoane care a decis in legatura cu o achizitie propusa, indiferent ca este achizitor potential direct ori indirect sau ca actioneaza concertat cu alte persoane ori ca a depasit involuntar un nivel de participatie pentru care exista obligatia de notificare, potrivit legii.

(3) Daca participatia calificata pentru care exista obligatia de notificare urmeaza sa fie detinuta indirect prin una sau mai multe persoane prin intermediul unei relatii de control, toate persoanele aflate in lantul de participatii sunt supuse obligatiei de notificare a achizitiei propuse.

(4) In cazul depasirii involuntare a nivelurilor de participatie pentru care exista obligatia de notificare potrivit legii, aceasta obligatie revine persoanei in cauza de indata ce a luat cunostinta de faptul ca a depasit un anumit nivel, inclusiv in cazul in care intentioneaza sa-si reduca participatia sub nivelul respectiv.

Art. 153. - (1) In aplicarea prevederilor art. 25 si 27 din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale prezentei sectiuni, la determinarea unei participatii calificate, pentru calculul drepturilor de vot ale unei persoane se aplica in mod corespunzator prevederile art. 116 alin. (1) ultimele doua teze, alin. (2) si alin. (7)-(10) din Regulamentul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 1/2006 privind emitentii si operatiunile cu valori mobiliare, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 23/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si prevederile art. 5, 6 si 10 din Regulamentul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 1/2008 privind implementarea Directivei 2007/14/CE de stabilire a normelor de aplicare a anumitor dispozitii ale Directivei 2004/109/CE privind armonizarea obligatiilor de transparenta in ceea ce priveste informatiile referitoare la emitentii ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 28/2008.

(2) La determinarea unei participatii calificate nu se tine seama de drepturile de vot sau de actiunile pe care firmele de investitii sau institutiile de credit le pot detine ca urmare a subscrierii de instrumente financiare si/sau a plasarii instrumentelor financiare in baza unui angajament ferm asumat in desfasurarea activitatii prevazute la art. 7 alin. (1) pct. 6 A. lit. f) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, cu conditia ca, pe de o parte, drepturile de vot sau actiunile respective sa nu fie exercitate ori utilizate pentru a interveni in administrarea activitatii emitentului si, pe de alta parte, drepturile de vot sau actiunile respective sa fie cedate in termen de un an de la data achizitionarii participatiei.

Art. 154. - (1) Evaluarea calitatii achizitorului potential se realizeaza pe baza criteriilor prevazute la art. 26 alin. (1) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, cu luarea in considerare a prevederilor cuprinse in sectiunea 11 "Criterii de evaluare a actionarilor semnificativi" din Regulamentul nr. 11/2007, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) Daca achizitorul potential nominalizeaza persoane care urmeaza sa exercite responsabilitati de administrare si/sau de conducere a institutiei de credit vizate, la evaluarea achizitorului potential se va avea in vedere si modul in care sunt indeplinite de catre aceste persoane cerintele prevazute la art. 108 din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

(3) Evaluarea reputatiei si experientei oricarei persoane care va exercita responsabilitati de administrare si/sau de conducere a institutiei de credit, ca rezultat al achizitiei propuse, se realizeaza concomitent cu evaluarea calitatii achizitorului potential, daca acesta se afla in pozitia de a desemna noi persoane pentru exercitarea responsabilitatilor in cauza, intentioneaza sa propuna noi persoane in acest sens si acestea au fost deja identificate.

Art. 155. - (1) Notificarea prevazuta la art. 152 trebuie sa fie insotita de toate informatiile prevazute in lista cuprinsa in anexa care face parte integranta din prezentul regulament, in functie de natura achizitorului potential si a achizitiei propuse si, daca este cazul, de documentatia specifica, prevazuta in Regulamentul nr. 11/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru persoanele propuse sa exercite responsabilitati de administrare si/sau de conducere a unei institutii de credit .

(2) In cazul persoanelor care actioneaza concertat in calitate de achizitor potential, notificarea drepturilor de vot detinute sau exercitate in mod colectiv poate fi facuta de catre fiecare persoana ori de catre una dintre ele in numele grupului de persoane care actioneaza concertat, fara ca prin aceasta sa se aduca atingere obligatiei de furnizare a informatiilor cuprinse in lista prevazuta in anexa de catre fiecare dintre persoanele in cauza.

(3) Prevederile alin. (2) se aplica in mod corespunzator si in cazul in care participatia calificata supusa obligatiei de notificare urmeaza sa fie detinuta indirect prin una sau mai multe persoane prin intermediul unei relatii de control .

Art. 156. - (1) Informatiile cu caracter general, cuprinse in partea I a listei prevazute in anexa, trebuie sa fie furnizate de achizitorul potential, indiferent de gradul de implicare, raportat la proportia din capital sau din drepturile de vot, pe care acesta o va detine in institutia de credit vizata de achizitia propusa.

(2) Informatiile cu caracter general prevazute la alin. (1) vor fi furnizate prin completarea chestionarului - anexa nr. 2 la Regulamentul nr. 11/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, mai putin la intrebarile 19, 22, 26, 28 si 29, si transmiterea documentatiei indicate in lista prevazuta in anexa.

(3) Informatiile care vizeaza identitatea achizitorului potential, situatia sa financiara si finantarea achizitiei propuse, precum si cele privind existenta sau absenta unor inregistrari in cazierul judiciar si, dupa caz, fiscal, trebuie sa fie insotite de documente corespunzatoare care sa probeze realitatea celor declarate.

(4) Certificatele de cazier judiciar, dupa caz, fiscal sau documentele echivalente trebuie prezentate in original, in termenul legal de valabilitate. Daca astfel de documente nu pot fi obtinute, se va prezenta o declaratie pe propria raspundere, in care se va motiva in mod corespunzator imposibilitatea obtinerii documentului oficial, insotita, dupa caz, de dovezi care sa ateste diligentele depuse pentru obtinerea sa.

Art. 157. - (1) Informatiile specifice cuprinse in partea a II-a a listei prevazute in anexa trebuie sa fie furnizate de achizitorul potential in mod distinct, dupa cum in urma achizitiei propuse acesta va dobandi sau nu controlul asupra institutiei de credit vizate si proportional cu gradul de implicare a sa in administrarea acesteia.

(2) Achizitorul potential care va dobandi controlul asupra institutiei de credit vizate trebuie sa prezinte Bancii Nationale a Romaniei un plan de activitate, conform sectiunii A din partea a II-a a listei prevazute in anexa, care sa reflecte proiectele sale referitoare la activitatea si organizarea institutiei de credit, structura propusa a grupului din care aceasta va face parte si evaluarea consecintelor de natura financiara a achizitiei propuse, inclusiv o proiectie financiara pe termen mediu.

(3) Achizitorul potential care nu va dobandi controlul asupra institutiei de credit vizate, dar va achizitiona o participatie calificata supusa obligatiei de notificare, trebuie sa prezinte Bancii Nationale a Romaniei un document de strategie, conform sectiunii B din partea a II-a a listei prevazute in anexa, cuprinzand informatiile cerute, a caror detaliere va depinde de gradul de implicare a achizitorului potential in administrarea institutiei de credit .

Art. 158. - (1) In functie de circumstantele concrete ale achizitiei propuse, Banca Nationala a Romaniei poate sa excepteze in mod explicit achizitorul potential de la furnizarea anumitor informatii, in situatii cum ar fi:

a) Banca Nationala a Romaniei este deja in posesia informatiilor necesare sau le poate obtine de la alta autoritate de supraveghere;

b) achizitia propusa urmeaza sa se realizeze printr-o tranzactie intra-grup care are loc in cadrul grupului unui actionar existent, fara sa aiba loc o modificare efectiva sau substantiala a detinatorului direct ori indirect al participatiei calificate in institutia de credit sau a influentei pe care grupul o exercita in institutia de credit; in acest caz, vor fi furnizate informatii adecvate care sa permita evaluarea achizitiei propuse, fara a fi necesara o reevaluare a intregului grup;

c) achizitia propusa se realizeaza prin oferta publica si achizitorul potential nu se afla in posesia tuturor informatiilor necesare pentru a-si stabili un plan de activitate complet; in acest caz, achizitorul potential va indica Bancii Nationale a Romaniei dificultatile intampinate in obtinerea informatiilor necesare, precizand care sunt aspectele din planul de activitate care ar putea suferi modificari in perioada urmatoare, absenta informatiilor cerute neconstituind in sine un motiv de respingere a achizitiei propuse, daca informatiile partiale furnizate sunt suficiente pentru evaluarea consecintelor probabile ale achizitiei propuse pentru institutia de credit vizata si daca achizitorul potential se angajeaza ca va furniza informatiile lipsa imediat ce va fi posibil dupa finalizarea achizitiei;

d) participatia calificata care face obiectul notificarii urmeaza sa fie detinuta indirect prin una sau mai multe persoane; in acest caz, evaluarea achizitiei propuse poate fi realizata prin evaluarea doar a persoanei care are calitatea de ultim detinator indirect al participatiei si a persoanelor care urmeaza sa detina in mod direct participatii la institutia de credit vizata, cu exceptia cazului in care Banca Nationala a Romaniei considera ca fiind necesara evaluarea unuia sau a mai multor detinatori intermediari din lantul de participatii;

e) achizitorul potential a facut obiectul unei evaluari anterioare de catre Banca Nationala a Romaniei; in acest caz, informatiile furnizate referitoare la achizitorul potential trebuie sa fie actualizate in mod adecvat, cu luarea in considerare, insa, a influentei pe care acesta o va exercita asupra institutiei de credit vizate ca urmare a achizitiei propuse.

(2) Prevederile alin. (1) nu aduc atingere prerogativelor Bancii Nationale a Romaniei de a excepta achizitorul potential de la furnizarea unor informatii si in alte cazuri in care considera ca aceste informatii nu sunt necesare sau nu prezinta relevanta pentru aprecierea situatiei concrete si pentru realizarea evaluarii conform criteriilor prevazute de lege, in cazurile in care lipsa informatiilor, justificata de particularitatile concrete ale achizitiei propuse, nu impiedica aceasta evaluare sau in cazurile in care achizitorul nu exercita in fapt o influenta corespunzatoare nivelului participatiei ce urmeaza sa fie achizitionate.

Art. 159. - (1) Pe baza analizei efectuate asupra informatiilor transmise de achizitorul potential, desi complete potrivit listei prevazute in anexa, Banca Nationala a Romaniei poate considera ca pentru evaluarea achizitiei propuse sunt necesare anumite informatii suplimentare de natura sa clarifice sau sa detalieze informatiile deja furnizate. In acest caz, devin incidente prevederile art. 25 alin. (5)-(7) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) Cu exceptia cazului in care sunt necesare informatii suplimentare conform alin. (1), lista informatiilor prevazute in anexa este considerata o lista exhaustiva de informatii, relevante din punct de vedere prudential, care sunt necesare Bancii Nationale a Romaniei in scopul evaluarii achizitiei propuse.

Art. 1510. - In sensul prevederilor art. 158 si pentru evitarea unor intarzieri in furnizarea informatiilor necesare in cadrul perioadei de evaluare, inclusiv a unor solicitari suplimentare de informatii, achizitorul potential se poate adresa Bancii Nationale a Romaniei, in anticiparea unei notificari formale, si poate solicita organizarea unor intalniri preliminare in vederea prezentarii si clarificarii elementelor legate de achizitia propusa, in special in cazurile in care aceasta prezinta o complexitate deosebita, datorata unor factori cum ar fi: complexitatea tranzactiei in sine, a structurii grupului din care face parte achizitorul potential, structura institutiei de credit vizate de achizitia propusa.

Art. 1511. - (1) In toate cazurile, achizitorul potential trebuie sa ateste pe propria raspundere ca toate informatiile furnizate sunt complete si conforme cu realitatea .

(2) Prevederile alin. (1) nu aduc atingere cerintelor prevazute la art. 156 alin. (2) si (3) referitoare la sustinerea cu documente adecvate a informatiilor furnizate si nici dreptului Bancii Nationale a Romaniei de a verifica afirmatiile facute de achizitorul potential prin solicitarea de documente care sa probeze ca cele declarate corespund realitatii si/sau prin obtinerea unei confirmari din partea altor autoritati nationale ori straine, dupa caz.

Art. 1512. - (1) In aplicarea prevederilor art. 26 alin. (2) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, Banca Nationala a Romaniei se poate opune unei achizitii propuse, notificata conform prezentei sectiuni, pe baza oricaruia dintre criteriile prevazute la alin. (1) al aceluiasi articol, daca exista motive rezonabile de a considera ca nu sunt indeplinite cerintele privind asigurarea unui management prudent si sanatos al institutiei de credit vizate de achizitia propusa.

(2) In sensul prevederilor alin. (1), Banca Nationala a Romaniei se va opune achizitiei propuse daca, pe baza analizei informatiilor primite:

a) are motive sa considere ca exista elemente care pot pune la indoiala credibilitatea achizitorului potential si/sau competenta sa profesionala ori concluzioneaza ca este putin probabil ca achizitorul potential sa aiba capacitatea de a face fata dificultatilor aparute in procesul de achizitie sau in viitorul anticipat;

b) persoanele propuse de achizitorul potential in conditiile art. 154 alin. (2) nu indeplinesc cerintele de reputatie si experienta prevazute de lege;

c) se poate aprecia ca institutia de credit vizata de achizitia propusa nu va fi in masura sa se conformeze cerintelor prudentiale sau ca achizitia propusa nu va permite exercitarea unei supravegheri eficiente;

d) sunt motive de a suspecta savarsirea unei infractiuni sau a unei tentative de spalare de bani ori de finantare a terorismului in legatura cu achizitia propusa sau cresterea riscului in acest sens.

(3) In orice situatie, Banca Nationala a Romaniei se va opune achizitiei propuse in situatia in care se dovedeste ca anumite informatii transmise de achizitorul potential sunt false sau incomplete, putand duce la concluzii eronate in procesul de evaluare.

Art. 1513. - Orice persoana care a decis sa cedeze direct sau indirect o participatie calificata intr-o institutie de credit, persoana juridica romana, ori sa-si reduca participatia calificata sub nivelurile prevazute la art. 27 din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, trebuie sa notifice in prealabil, in scris, Banca Nationala a Romaniei in legatura cu decizia sa, indicand nivelul participatiei la care intentioneaza sa ajunga in acest mod.

Art. 1514. - Dupa finalizarea achizitiei propuse notificate conform art. 152, respectiv a diminuarii participatiei calificate conform art. 1513, institutia de credit, persoana juridica romana, va transmite Bancii Nationale a Romaniei un extras din registrul in care sunt evidentiate actiunile acesteia, care sa ateste modificarile intervenite; extrasul va fi certificat de institutia de credit in cauza si va fi transmis in termen de 10 zile de la data efectuarii inregistrarilor corespunzatoare.

Art. 1515. - (1) Institutiile de credit, persoane juridice romane, vor tine o evidenta care sa le permita identificarea persoanelor care detin participatii calificate la capitalul acestora. In acest scop vor solicita actionarilor lor, indiferent de cota de participare, informatiile necesare in vederea calificarii acestora in categoria persoanelor care detin, direct sau indirect, participatii calificate.

(2) Institutiile de credit, persoane juridice romane, vor informa de indata Banca Nationala a Romaniei cu privire la orice achizitie sau instrainare a actiunilor lor care depaseste, respectiv se situeaza sub nivelurile pentru care exista o obligatie de notificare potrivit art. 25, respectiv art. 27 din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 1516. - (1) Institutiile de credit, persoane juridice romane, vor transmite anual Bancii Nationale a Romaniei, in termen de 6 luni de la incheierea exercitiului financiar precedent al acestora, informatii financiare in legatura cu actionarii care detin, direct sau indirect ori in mod concertat, participatii calificate, astfel:

a) pentru persoanele juridice - situatiile financiare anuale, individuale si, dupa caz, consolidate; aceasta obligatie nu priveste persoanele juridice aflate sub supravegherea sau monitorizarea Bancii Nationale a Romaniei;

b) pentru persoanele fizice - declaratia pe venitul global depusa la organele fiscale si/sau, dupa caz, o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte sursa si veniturile obtinute si volumul si natura obligatiilor asumate.

(2) Anual, in termen de 30 de zile de la incheierea exercitiului financiar, institutiile de credit, persoane juridice romane, vor comunica Bancii Nationale a Romaniei, prin reteaua de comunicatii interbancare, o situatie a tuturor actionarilor, cuprinzand urmatoarele informatii: identitatea, domiciliul si cetatenia, in cazul persoanelor fizice, nationalitatea si sediul, in cazul persoanelor juridice, numarul si valoarea actiunilor detinute, procentul participatiei la capitalul social si proportia drepturilor de vot.

Art. 1517. - Dispozitiile prezentei sectiuni privind evaluarea calitatii unui achizitor potential nu aduc atingere prerogativelor Bancii Nationale a Romaniei, prevazute de lege, in ceea ce priveste competenta de a evalua pe o baza continua calitatea actionarilor existenti ai unei institutii de credit din perspectiva soliditatii financiare si integritatii acestora, precum si a influentei pe care o exercita asupra administrarii institutiei de credit si de a dispune masurile necesare daca cerintele privind asigurarea unui management prudent si sanatos al acesteia nu mai sunt indeplinite."

10. Subsectiunea 3.5 "Actionarii semnificativi", cuprinzand articolele 21-26, se abroga.





Afişează Regulamentul nr. 5/2009, pentru modificarea si completarea Regulamentului BNR nr. 6/2008 privind modificarile in situatia institutiilor de credit, persoane juridice romane, si a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    BNR

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Restituirea sumelor incasate de salariat ca urmare a interpretarii eronate a prevederilor legale privind salarizarea
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Neefectuarea coprespunzatoare a cercetarii disciplinare prealabile Comportamente inadecvate sau nedrepte la locul de munca
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Acordarea drepturilor salariale prevazute in contractul colectiv de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Model contract de munca 2024. CIM editabil 2024!
Sursa: EuroAvocatura.ro