din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1697 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Legea nr. 265/2008, privind auditul de siguranta rutiera

INTEGRAL: Legea nr. 265/2008, privind auditul de siguranta rutiera


Legea nr. 265/2008, privind auditul de siguranta rutiera.
Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 777 din 20/11/2008






Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.






CAPITOLUL I
Dispozitii generale






Art. 1. - (1) Prezenta lege constituie cadrul juridic pentru organizarea activitatii de audit de siguranta rutiera si reglementarea exercitarii independente a profesiei de auditor de siguranta rutiera de catre persoanele care dobandesc aceasta calitate in conditiile prezentei legi.


(2) Auditul de siguranta rutiera este parte integranta a managementului sigurantei rutiere, prin care se realizeaza evaluarea implicatiilor asupra sigurantei rutiere ale diferitelor alternative ale proiectelor de constructie a drumurilor publice, ale proiectelor de reabilitare si/sau de modernizare a drumurilor publice existente, ale proiectelor de mica anvergura, precum si ale proiectelor privind inspectia de siguranta rutiera, in vederea identificarii detaliate a riscurilor care pot contribui la producerea accidentelor rutiere, in scopul cresterii sigurantei infrastructurii rutiere.


(3) Auditul de siguranta rutiera se realizeaza pentru infrastructura rutiera aflata in proiectare, constructie, reabilitare si/sau modernizare ori exploatare.


(4) Infrastructura rutiera care face obiectul prezentei legi cuprinde:


a) autostrazi;


b) drumuri expres;


c) drumuri nationale;


d) drumuri judetene;


e) drumuri comunale amenajate;


f) strazi urbane amenajate.


(5) Auditul de siguranta rutiera realizeaza o analiza detaliata, sistematica si tehnica privind interactiunea dintre elementele constructive ale drumului, infrastructura de reglementare a circulatiei, caracteristicile vehiculelor si comportamentul participantilor la trafic, implicarea acestora asupra sigurantei rutiere, precum si formularea recomandarilor privind diminuarea sau eliminarea riscurilor semnalate.


(6) Auditul de siguranta rutiera se realizeaza pe baza prevederilor Manualului de audit pentru siguranta rutiera, care contine metodologia de realizare a auditului de siguranta rutiera.


Art. 2. - (1) Scopul auditului de siguranta rutiera consta in asigurarea si cresterea gradului de siguranta a circulatiei pe drumurile publice, prevenirea pierderii de vieti, a vatamarii integritatii corporale a persoanelor si a pagubelor materiale produse in urma accidentelor de circulatie.


(2) Auditul de siguranta rutiera se realizeaza cu respectarea urmatoarelor cerinte:


a) asigurarea independentei auditorului de siguranta rutiera fata de beneficiarul auditului, proiectantul si/sau executantul proiectului supus auditarii;


b) pastrarea de catre auditorul de siguranta rutiera a confidentialitatii cu privire la datele si informatiile la care a avut acces in cursul realizarii auditului;


c) auditorul nu trebuie sa participe, in perioada realizarii auditului, la proiectarea si executia proiectului auditat.


Art. 3. - In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarea semnificatie:


a) auditor de siguranta rutiera - persoana fizica atestata potrivit prezentei legi sa efectueze activitati de audit de siguranta rutiera pentru proiectele prevazute la art. 1 alin. (2);


b) Institutul de Siguranta Rutiera, denumit in continuare ISR - institutia desemnata prin prezenta lege cu competente in domeniul organizarii efectuarii auditului de siguranta rutiera si a formarii, atestarii, perfectionarii si instruirii auditorilor de siguranta rutiera;


c) proiecte de mica anvergura - proiecte de eliminare a punctelor negre, de amenajare de intersectii, de reamenajare a curbelor periculoase prin modificarea elementelor geometrice, proiecte de semaforizare, proiecte de reglementare a circulatiei prin indicatoare, marcaje rutiere si mijloace de calmare a traficului, proiecte de dirijare, control si monitorizare a traficului, proiecte de reabilitare si/sau de modernizare a strazilor urbane amenajate;


d) punct negru - segment de drum public care, pe anumite tronsoane, prezinta o rata mai mare de accidente rutiere decat rata medie a accidentelor inregistrate pe unitatea de distanta a drumului respectiv, la nivel national sau local, dupa caz, raportat la aceeasi perioada de timp din anii anteriori si la volumul de trafic inregistrat;


e) inspectie de siguranta rutiera - parte integranta a managementului sigurantei rutiere, cu caracter preventiv, prin care se realizeaza, dupa vizionarea drumului auditat, o evaluare sistematica a indeplinirii cerintelor standardelor de siguranta rutiera de catre un drum public, aflat in faza de dare in folosinta sau de exploatare efectiva, precum si evidentierea riscurilor, formulandu-se propuneri de eliminare a acestora;


f) echipa multidisciplinara - echipa formata din cel putin 3 auditori independenti sau asociati, dintre care unul este specializat in constructia si proiectarea drumurilor, unul specializat in ingineria transporturilor rutiere si unul specializat in comportamentul participantilor la trafic;


g) utilizator vulnerabil - categorie de participanti la traficul rutier, care este expusa riscului de accidentare, soldata cu morti si/sau vatamare corporala grava, intr-un grad mai mare decat restul participantilor;


h) drum public - drum deschis circulatiei publice, ale carui elemente constructive sunt cele definite de Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;


i) beneficiarul auditului de siguranta rutiera, denumit in continuare beneficiarul auditului - administratorul drumului public, in cazul realizarii auditului pentru proiectele de reabilitare/modernizare, de inspectie de siguranta rutiera si pentru proiectele de mica anvergura, cu exceptia proiectelor de constructie de drumuri si strazi urbane, sau investitorul, in cazul realizarii auditului pentru proiecte de constructii de drumuri si strazi.






CAPITOLUL II
Dobandirea si incetarea calitatii de auditor de siguranta rutiera






Art. 4. - Poate fi auditor de siguranta rutiera persoana fizica daca indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:


a) are capacitate deplina de exercitiu;


b) are studii superioare de lunga durata in unul dintre urmatoarele domenii: constructia si proiectarea drumurilor, ingineria transporturilor rutiere si a constructiei de autovehicule, specialist in comportamentul participantilor la traficul rutier, dovedite cu diplome recunoscute in conditiile legii;


c) are o experienta profesionala in unul dintre domeniile prevazute la lit. b) de cel putin 5 ani;


d) a frecventat cursurile pentru formarea auditorilor de siguranta rutiera si a promovat examenul de atestare a calitatii de auditor de siguranta rutiera, in conditiile prezentei legi;


e) este apta din punct de vedere medical pentru exercitarea acestei activitati;


f) nu i s-a interzis exercitarea profesiei, in domeniul specialitatii sale, prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva;


g) are permis de conducere valabil, care sa ateste o vechime de minimum 3 ani in categoria B sau in alta categorie superioara acesteia.


Art. 5. - (1) Formarea, instruirea si perfectionarea profesionala a auditorilor de siguranta rutiera se asigura prin organizarea cursurilor de specialitate de catre ISR.


(2) Formarea, instruirea sau perfectionarea profesionala prevazute la alin. (1) se realizeaza in colaborare cu institutii de invatamant superior acreditate si/sau cu furnizorii de formare profesionala autorizati potrivit legislatiei privind formarea profesionala a adultilor si ale caror programe de formare, instruire si perfectionare profesionala in domeniul auditului de siguranta rutiera sunt aprobate prin ordin al ministrului transporturilor, la propunerea ISR.


(3) Lista institutiilor/furnizorilor prevazute/prevazuti la alin. (2) se pune la dispozitia publicului pe pagina de internet a ISR, pentru a putea fi consultata de orice persoana interesata.


(4) Auditorii de siguranta rutiera sunt obligati sa participe anual la cursurile de instruire periodica organizate de ISR, precum si, o data la 3 ani, la cursurile de perfectionare profesionala organizate.


Art. 6. - (1) Se infiinteaza Comisia de atestare, disciplina si solutionare a contestatiilor, denumita in continuare Comisia, a carei componenta se aproba prin ordin al ministrului transporturilor.


(2) Comisia are in componenta un numar de 9 membri, dupa cum urmeaza: 2 reprezentanti ai Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri din Romania - S.A. si 2 reprezentanti ai Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R., propusi de ministrul transporturilor, 2 reprezentanti ai Inspectoratului General al Politiei Romane, propusi de ministrul internelor si reformei administrative, si 3 reprezentanti ai mediului academic, specializati in domeniile prevazute la art. 4 lit. b), propusi de Academia Romana, si isi desfasoara activitatea sub coordonarea ISR.


(3) Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei se propune de catre ISR si se aproba prin ordin al ministrului transporturilor, in termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei legi.


(4) Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei va stabili si modalitatea de remunerare a activitatii membrilor acesteia si a personalului care o deserveste.


Art. 7. - (1) Atestarea calitatii de auditor de siguranta rutiera se realizeaza conform prevederilor prezentei legi.


(2) Examinarea si evaluarea candidatilor in vederea atestarii se efectueaza de comisia prevazuta la art. 6 alin. (1).


(3) Pentru sustinerea examenului de atestare a calitatii de auditor de siguranta rutiera si pentru eliberarea atestatului respectiv, fiecare candidat achita cate o taxa, dupa caz, stabilita prin Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei, care se fac venit la ISR.


(4) Comisia comunica conducerii ISR numele si datele de identificare ale persoanelor care au obtinut atestatul de auditor de siguranta rutiera, in vederea inscrierii acestora in Registrul auditorilor de siguranta rutiera. Lista auditorilor de siguranta rutiera, actualizata, va fi facuta publica pe pagina de internet a ISR.


(5) Pentru cetateanul unui stat membru al Uniunii Europene sau al unui stat apartinand Spatiului Economic European, care a dobandit calitatea de auditor de siguranta rutiera in unul dintre aceste state, Comisia va recunoaste automat documentul emis de autoritatea competenta din statul de origine, in baza caruia cetateanul exercita legal profesia. Daca cetateanul doreste sa isi desfasoare activitatea de audit de siguranta rutiera in Romania, se inscrie intr-o sectiune speciala a Registrului auditorilor de siguranta rutiera prevazut la alin. (4), cu conditia prezentarii documentelor care atesta dobandirea calitatii de auditor de siguranta rutiera.


(6) Persoanele care au dobandit calitatea de auditor de siguranta rutiera pot fi atestate de catre Comisie ca instructori pentru formarea, instruirea si perfectionarea profesionala in domeniul auditului de siguranta rutiera, in urma sustinerii unui interviu, daca au participat la realizarea a cel putin 3 audituri de siguranta rutiera.


Art. 8. - (1) Calitatea de auditor de siguranta rutiera inceteaza:


a) la cerere, prin renuntare facuta in scris de catre auditorul de siguranta rutiera;


b) in cazul in care persoana nu mai indeplineste una dintre conditiile prevazute la art. 4 lit. a), e) si f);


c) prin retragerea calitatii, potrivit dispozitiilor art. 22 alin. (1) lit. c).


(2) Incetarea calitatii de auditor de siguranta rutiera se dispune de Comisie, prin rezolutia de retragere a atestatului, in una dintre situatiile prevazute la alin. (1).


(3) In caz de incetare a calitatii de auditor de siguranta rutiera, numele acestuia se radiaza din Registrul auditorilor de siguranta rutiera.






CAPITOLUL III
Domeniul de aplicare si exercitarea auditului de siguranta rutiera






Art. 9. - (1) Auditul de siguranta rutiera este parte componenta a unui proiect prevazut la art. 1 alin. (2) si se executa obligatoriu pentru fiecare dintre urmatoarele stadii:


a) studiul de fezabilitate;


b) proiectul preliminar;


c) proiectele detaliate;


d) anterior darii in exploatare a drumului;


e) imediat dupa darea in exploatare a drumului public, in trafic;


f) realizarea inspectiei de siguranta rutiera periodica;


g) realizarea fiecarui proiect de mica anvergura.


(2) Auditul de siguranta rutiera in cazul alin. (1) lit. f) se realizeaza o data la 2 ani, alternativ in perioadele iarna si vara.


(3) Auditul de siguranta rutiera se executa de catre o echipa multidisciplinara, cu exceptia cazului prevazut la alin. (1) lit. f) si g), cand se poate executa de un singur auditor de siguranta rutiera.


(4) In cazul unui accident de circulatie inregistrat pe o autostrada, un drum expres, national sau judetean, soldat cu victime omenesti, administratorul drumului va solicita, obligatoriu, executarea unui audit vizand o inspectie de siguranta suplimentara sau care sa identifice riscurile care au favorizat producerea accidentului respectiv si sa faca recomandarile necesare.


Art. 10. - (1) Stadiile prevazute la art. 9 alin. (1) se supun auditarii in vederea identificarii oricaror deficiente care pot constitui riscuri pentru siguranta circulatiei pe drumurile publice si pentru elaborarea recomandarilor privind corectarea acestor deficiente.


(2) Dupa finalizarea executiei proiectelor prevazute la art. 9 alin. (1), auditorul sau echipa de auditori de siguranta rutiera care a efectuat auditul participa, impreuna cu comisia de receptie, la predarea lucrarii, pentru a prezenta beneficiarului auditului observatiile sale, incluse in raportul de audit.


(3) Beneficiarul auditului proiectelor prevazute la art. 9 alin. (1) va lua in calcul perioada de timp necesara efectuarii auditului de siguranta rutiera, ca facand parte integranta din perioada de realizare a proiectului. Termenul de predare a raportului de audit va fi stabilit, de comun acord, in contractul prevazut la art. 11 alin. (1).


Art. 11. - (1) In vederea realizarii auditului de siguranta rutiera, se incheie un contract intre beneficiarul auditului, pe de o parte, si ISR, pe de alta parte, pe baza unui contract-cadru.


(2) Auditul de siguranta rutiera se realizeaza de un auditor sau de o echipa multidisciplinara de auditori de siguranta rutiera, desemnati de catre ISR din randul auditorilor inscrisi in registrul prevazut la art. 7 alin. (4).


(3) La desemnarea auditorului sau a echipei multidisciplinare de auditori de siguranta rutiera sunt respectate urmatoarele criterii:


a) criteriul zonal geografic, care asigura prioritatea la desemnare auditorilor domiciliati in zona sau cel mai aproape de zona in care se afla sectorul de drum public/proiectul auditat;


b) criteriul desemnarii echitabile a auditorilor, asigurandu-se un grad nediscriminatoriu de incarcare a acestora;


c) criteriul neangajarii unui auditor in executarea a doua sau mai multe auditari simultan.


(4) In cazul in care, intr-o procedura de desemnare, nu exista auditori disponibili, care sa indeplineasca criteriile prevazute la alin. (3), ISR poate desemna, in mod justificat, auditori cu derogare de la unele dintre aceste criterii.


(5) ISR desemneaza auditorii de siguranta rutiera si conducatorul echipei multidisciplinare in termen de 5 zile lucratoare de la data semnarii contractului prevazut la alin. (1) si notifica in acest sens auditorilor desemnati si beneficiarului auditului, publicand pe pagina proprie de internet numele auditorilor, proiectul repartizat si termenul de predare a raportului de audit.


(6) Nu poate conduce o echipa multidisciplinara auditorul de siguranta rutiera care nu a participat la cel putin un audit de siguranta rutiera privind constructia unui drum.


(7) Auditorii de siguranta rutiera nu pot refuza desemnarea decat din motive obiective sau in una dintre situatiile prevazute la alin. (8) si (9).


(8) Auditorul de siguranta rutiera are obligatia de a aduce la cunostinta ISR orice imprejurare de natura a aduce atingere principiului independentei auditorului de siguranta rutiera fata de beneficiarul auditului, proiectantul si/sau executantul implicati in proiectul supus auditarii, imediat ce a luat cunostinta de aceasta.


(9) Independenta auditorului de siguranta rutiera fata de beneficiarul auditului, proiectant si/sau executant este atinsa in urmatoarele cazuri:


a) auditorul sau un membru al familiei sale are relatii contractuale ori este angajat al uneia dintre parti;


b) auditorul sau un membru al familiei sale este actionar ori detine parti sociale la una dintre parti;


c) auditorul sau o ruda pana la gradul al IV-lea este membru in organele de conducere ale uneia dintre parti;


d) auditorul este salariat al unei autoritati sau al administratorului drumului, care are calitatea de beneficiar al auditului, de proiectant si/sau de executant al proiectului;


e) sunt indeplinite alte conditii privind conflictul de interese sau incompatibilitatea.


(10) Pentru incalcarea criteriilor mentionate la alin. (3), in procedura de desemnare, orice auditor indreptatit are dreptul de a inainta ISR o contestatie motivata, in termen de 5 zile de la publicarea pe pagina de internet prevazuta la alin. (5). Daca motivarea contestatiei este corecta, ISR are obligatia de a remedia situatia creata. Decizia ISR poate fi atacata printr-o contestatie adresata ministrului transporturilor, a carui decizie, comunicata in termen de 15 zile, este definitiva.


Art. 12. - (1) Beneficiarul auditului este obligat sa depuna la ISR documentatia proiectului supus auditarii in termen de cel mult 10 zile lucratoare de la data semnarii contractului prevazut la art. 11 alin. (1).


(2) Beneficiarul auditului, proiectantul sau executantul este obligat sa puna la dispozitia auditorului/auditorilor de siguranta rutiera, la cerere, dupa caz, documentatia privind:


a) studiul de fezabilitate;


b) proiectul tehnic;


c) detaliile de executie;


d) planurile generale ale traseului;


e) planurile de situatie si profilurile transversale si longitudinale ale traseului;


f) planurile terenurilor pe care este proiectat traseul;


g) planurile de semnalizare si marcaj rutier de pe traseu, precum si echipamentele rutiere din dotare;


h) analize de trafic, existent si prognozat;


i) date si informatii privind accidentele rutiere inregistrate pe drumuri auditate;


j) alte informatii necesare efectuarii auditului de siguranta rutiera.


(3) La cererea auditorilor de siguranta rutiera, Inspectoratul General al Politiei Romane, prin Politia Rutiera, precum si alte autoritati cu atributii in siguranta rutiera pun la dispozitia acestora, in scris, informatiile necesare realizarii auditului, cu exceptia cazurilor prevazute de lege.


Art. 13. - (1) Auditul de siguranta rutiera se realizeaza la cererea expresa a beneficiarului auditului, adresata ISR, si se concretizeaza intr-un raport scris, depus de auditorii desemnati, cu respectarea termenelor prevazute in contract si a metodologiei de realizare a auditului de siguranta rutiera.


(2) Raportul de audit se depune, in termen, de catre auditor, la beneficiarul auditului, care elibereaza o confirmare de primire auditorului sau echipei multidisciplinare, dupa caz. O copie de pe raport, impreuna cu confirmarea de primire, se depune la ISR de catre auditorii respectivi.


Art. 14. - (1) Concluziile si recomandarile privind eliminarea riscurilor continute in raportul de audit de siguranta rutiera au caracter obligatoriu pentru beneficiarul auditului.


(2) Beneficiarul auditului are obligatia de a intreprinde demersurile necesare, in relatie cu proiectantul si/sau executantul, pentru a asigura, pe cat posibil, respectarea recomandarilor continute in raportul de audit de siguranta rutiera, inainte de finalizarea stadiului supus auditarii.


(3) In termen de 10 zile lucratoare de la data primirii raportului de audit, beneficiarul auditului poate contesta motivat, in tot sau in parte, concluziile si recomandarile, solicitand ISR realizarea unui audit de siguranta rutiera suplimentar vizand problemele contestate.


(4) ISR va desemna, in termen de 5 zile lucratoare de la data inregistrarii contestatiei, un alt auditor de siguranta rutiera sau o alta echipa multidisciplinara, in vederea realizarii auditului suplimentar solicitat.


(5) Auditorii de siguranta rutiera al caror raport de audit de siguranta rutiera a fost contestat potrivit alin. (3) nu pot fi desemnati pentru realizarea auditului suplimentar solicitat.


(6) In masura in care intre auditul initial si auditul suplimentar exista diferente de fond cu privire la problemele contestate conform prevederilor alin. (3), beneficiarul auditului poate solicita ISR restituirea corespunzatoare a tarifului perceput pentru auditul suplimentar.


(7) In cazul in care ISR refuza restituirea totala sau partiala a tarifului respectiv, beneficiarul auditului poate depune o contestatie la ministrul transporturilor in termen de 15 zile de la notificarea refuzului.


(8) Decizia ministrului transporturilor poate fi atacata pe calea contenciosului administrativ.


(9) Tariful restituit de ISR conform prevederilor alin. (6) se retine corespunzator din onorariile auditorilor care au realizat auditul initial.


(10) Dispozitia de retinere, prevazuta la alin. (9), poate fi contestata de auditorii respectivi, in termen de 15 zile, la Comisie. Decizia Comisiei este definitiva.


Art. 15. - (1) In cazul in care beneficiarul auditului nu contesta raportul de audit de siguranta rutiera sau il contesta in afara termenului prevazut la art. 14 alin. (3) ori nu precizeaza motivele care au stat la baza contestatiei, concluziile si recomandarile formulate in raportul de audit respectiv se considera insusite in intregime.


(2) Daca beneficiarul auditului adopta decizia sa nu respecte, in tot sau in parte, obligatia prevazuta la art. 14 alin. (2), acesta isi asuma intreaga responsabilitate in cazul producerii unor accidente de circulatie soldate cu victime omenesti din cauza neeliminarii riscurilor identificate in raportul de audit respectiv.


(3) Copii de pe decizia beneficiarului auditului, prevazuta la alin. (2), la care se anexeaza si motivatiile corespunzatoare, se transmit obligatoriu auditorilor respectivi si ISR.


(4) Rapoartele de audit de siguranta rutiera, si, dupa caz, actele de contestare si deciziile motivate depuse de beneficiarul auditului, hotararile Comisiei si hotararile instantelor judecatoresti, dupa caz, se anexeaza la documentatia proiectului auditat.


Art. 16. - (1) Pana la finalizarea auditului de siguranta rutiera la unul dintre proiectele prevazute la art. 9 alin. (1) si (4), ISR percepe anticipat un tarif stabilit in raport de valoarea totala a investitiei la proiectele de constructie de drumuri publice, la proiectele de reabilitare si/sau de modernizare a drumurilor publice existente.


(2) Pana la finalizarea auditului de siguranta rutiera la proiectele de mica anvergura, ISR percepe anticipat un tarif stabilit in raport de valoarea totala a investitiei, dar nu mai putin decat echivalentul in lei a 500 euro.


(3) Tarifele pentru realizarea auditului de siguranta rutiera, exclusiv al celui efectuat potrivit art. 9 alin. (4), intra in costul investitiei.


(4) Termenele si modalitatea de plata a tarifelor de catre beneficiarul auditului se stabilesc prin contractul incheiat intre acesta si ISR.


(5) Tarifele prevazute la alin. (1) si (2) sunt stabilite prin hotarare a Guvernului, potrivit prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f).


Art. 17. - Sumele incasate potrivit prevederilor art. 16 alin. (1)-(4) se utilizeaza de catre ISR numai in vederea asigurarii onorariilor auditorilor de siguranta rutiera pentru activitatile desfasurate, precum si a finantarii activitatilor proprii ale ISR in domeniul sigurantei rutiere.


Art. 18. - (1) Raporturile dintre ISR si auditori se stabilesc prin contract de prestari de servicii, semnat de ambele parti, care prevede drepturile si obligatiile partilor, termenele pentru finalizarea auditului de siguranta rutiera, cuantumul onorariului auditorilor, termenele si modul de plata a acestuia.


(2) Pentru activitatea depusa in realizarea raportului de audit in baza contractului prevazut la alin. (1), auditorul de siguranta rutiera are dreptul la un onorariu al carui cuantum rezulta din aplicarea tarifelor unitare aplicate la volumul de activitate depusa, astfel cum reiese din decontul aprobat de ISR, anexat la raport. Tarifele unitare, respectiv tariful pe ora de activitate prestata, tariful pe kilometru de drum auditat, tariful pe proiect auditat, se stabilesc prin hotarare a Guvernului, in functie de natura si de complexitatea lucrarii, precum si de specialitatea auditorului.


(3) Pentru desemnarea unei lucrari de audit de siguranta rutiera, auditorul poate primi, la cerere, un avans de 30% din onorariul estimat.


(4) Contractul prevazut la alin. (1) se realizeaza in conformitate cu prevederile unui contract-cadru.






CAPITOLUL IV
Cadrul institutional in domeniul auditului de siguranta rutiera






Art. 19. - Ministerul Transporturilor este autoritatea competenta de reglementare in domeniul sigurantei rutiere, care asigura aplicarea prevederilor prezentei legi prin Institutul pentru Siguranta Rutiera din cadrul Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R.


Art. 20. - (1) Se infiinteaza Institutul pentru Siguranta Rutiera, institutie publica cu personalitate juridica, in subordinea Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. din cadrul Ministerului Transporturilor, finantat integral din venituri proprii.


(2) Institutul pentru Siguranta Rutiera isi exercita atributiile si responsabilitatile in domeniile cu impact asupra sigurantei rutiere, respectiv:


a) infrastructura rutiera;


b) vehiculele rutiere;


c) comportamentul uman pe drumurile publice.


(3) ISR functioneaza teritorial prin intermediul fiecarei agentii teritoriale a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R., prin reprezentanti care coordoneaza activitatea auditorilor de siguranta rutiera, care domiciliaza in judetul respectiv.


Art. 21. - (1) ISR este singura institutie competenta sa organizeze realizarea auditului de siguranta rutiera, precum si activitatile de formare, atestare, instruire si perfectionare profesionala a auditorilor de siguranta rutiera.


(2) In domeniul auditului de siguranta rutiera ISR indeplineste urmatoarele atributii principale:


a) desemneaza auditorii de siguranta rutiera in vederea efectuarii auditului pentru proiectele ce fac obiectul prezentei legi;


b) elaboreaza si propune norme de aplicare a prevederilor prezentei legi, care se aproba prin ordin al ministrului transporturilor;


c) reglementeaza aspectele de ordin contractual cu beneficiarii auditului si cu auditorii de siguranta rutiera pentru realizarea auditului de siguranta rutiera, reglementeaza circuitul documentelor si informatiilor intre partile implicate in procesul de audit de siguranta rutiera;


d) asigura organizarea cursurilor de formare profesionala, in scopul atestarii auditorilor de siguranta rutiera, precum si organizarea cursurilor de instruire si perfectionare pentru auditorii de siguranta rutiera atestati;


e) asigura examinarea si atestarea auditorilor de siguranta rutiera, emite si retrage aceste atestate, prin comisia prevazuta la art. 6;


f) organizeaza periodic informari si dezbateri ale auditorilor de siguranta rutiera pe teme legate de rezultatele cercetarii si practicii in domeniu;


g) fundamenteaza si elaboreaza proiecte privind norme, standarde si ghiduri tehnice in materia auditului de siguranta rutiera, precum si Manualul de audit pentru siguranta rutiera, in concordanta cu evolutia reglementarilor la nivel european si international, si inainteaza aceste proiecte spre aprobare prin ordin al ministrului transporturilor;


h) participa pe plan national si international la activitati specifice domeniului de audit de siguranta rutiera;


i) contribuie la elaborarea strategiilor privind gestiunea sigurantei infrastructurii rutiere;


j) colecteaza si arhiveaza toate rapoartele de audit de siguranta rutiera;


k) propune spre aprobare prin ordin al ministrului transporturilor metodologia de atestare, metodologia de organizare a cursurilor de formare, instruire si perfectionare profesionala a auditorilor de siguranta rutiera, programele tematice ale acestor cursuri, precum si metodologia de desemnare a auditorilor in vederea realizarii auditurilor de siguranta rutiera;


l) tine Registrul auditorilor de siguranta rutiera, pe specialitati, si opereaza modificarile care se impun, pe baza deciziilor Comisiei;


m) realizeaza documentatii si publicatii de specialitate pentru auditorii de siguranta rutiera;


n) distribuie auditorilor documentatiile si publicatiile prevazute la lit. g), j) si l), precum si alte reglementari elaborate.


(3) ISR indeplineste si alte atributii prevazute de legislatia in vigoare si de prevederile prezentei legi.


(4) In termen de 90 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, prin hotarare a Guvernului se aproba urmatoarele:


a) atributiile si responsabilitatile ISR;


b) Regulamentul de organizare si functionare a ISR;


c) raporturile care se stabilesc intre ISR si auditori, ISR si beneficiarii auditului, proiectantii si executantii proiectelor;


d) contractele-cadru prevazute la art. 11 alin. (1) si art. 18 alin. (4);


e) cuantumul indemnizatiilor membrilor Comisiei;


f) cuantumul tarifelor prevazute la art. 16 si al tarifelor unitare prevazute la art. 18 alin. (2);


g) procentul maximal din tariful perceput pentru realizarea unui audit pe care ISR il poate retine pentru finantarea activitatii proprii, conform art. 17.






CAPITOLUL V
Raspunderile si sanctiunile auditorului de siguranta rutiera






Art. 22. - (1) Sanctiunile disciplinare se dispun si se aplica de catre ISR in raport cu gravitatea abaterii si constau in:


a) suspendarea pentru o etapa a desemnarii auditorului pentru a realiza un audit, conform metodologiei de desemnare, in cazul nedepunerii in termen, fara justificare temeinica, a ultimului raport de audit contractat;


b) suspendarea calitatii de auditor de siguranta rutiera, pe o durata de la o luna la 6 luni:


- pentru incetarea indeplinirii uneia dintre conditiile de obtinere a autorizatiei de auditor, prevazute la art. 4, pana la indeplinirea integrala a conditiilor respective. Daca dupa 6 luni conditiile respective nu sunt indeplinite integral, suspendarea se prelungeste corespunzator;


- pentru depasirea nejustificata, cu cel putin un an, a obligatiilor prevazute la art. 5 alin. (4);


c) retragerea calitatii de auditor de siguranta rutiera, pentru cazul in care acesta este obligat sa restituie onorariul primit in conditiile art. 14 alin. (9) pentru mai mult de jumatate dintre recomandarile elaborate care au fost contestate in cel putin 3 rapoarte, intocmite intr-o perioada de 5 ani consecutivi.


(2) Procedura de cercetare a abaterilor disciplinare se realizeaza potrivit legii.


Art. 23. - (1) Decizia ISR de aplicare a unei sanctiuni prevazute la art. 22 alin. (1) poate fi atacata la instanta de contencios administrativ in termen de 15 zile de la comunicare.


(2) Actiunea exercitata potrivit alin. (1) suspenda executarea deciziei atacate.


Art. 24. - Urmatoarele fapte constituie contraventii si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:


a) cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei, aplicata salariatului ISR responsabil, pentru incalcarea prevederilor art. 11 alin. (3)-(6);


b) cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei, aplicata auditorului, pentru nerespectarea prevederilor art. 2 alin. (2) lit. b) si c), art. 11 alin. (7) si (8), pentru nerespectarea metodologiei privind realizarea auditului de siguranta rutiera, precum si pentru depunerea raportului de audit la beneficiar cu depasirea nejustificata a termenului contractat de depunere;


c) cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei, aplicata beneficiarului auditului, pentru nerespectarea prevederilor art. 15 alin. (3);


d) cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, aplicata beneficiarului auditului, pentru nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (2) si (4) si art. 12 alin. (1) si (2);


e) cu amenda de la 10.000 lei la 50.000 lei, aplicata beneficiarului auditului, pentru nerespectarea, fara justificari, a prevederilor art. 14 alin. (2);


f) cu amenda de la 50.000 lei la 100.000 lei, aplicata beneficiarului auditului, pentru nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (1).


Art. 25. - (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 24 se fac de catre personalul imputernicit in acest sens din cadrul Ministerului Transporturilor, Inspectoratului de Stat in Constructii si/sau din cadrul Ministerului Internelor si Reformei Administrative, in limita competentelor acestora.


(2) Contraventiilor prevazute la art. 24 le sunt aplicabile prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.


(3) Contravenientul poate achita, in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la art. 24, agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.






CAPITOLUL VI
Dispozitii tranzitorii si finale






Art. 26. - (1) Persoanele, altele decat cele prevazute la art. 7 alin. (5), care pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi au obtinut certificate de absolvire a unor cursuri de formare a auditorilor de siguranta rutiera cu o durata de cel putin 6 luni si care indeplinesc conditiile prevazute la art. 4 pot obtine atestatul de auditor de siguranta rutiera.


(2) Solicitarea impreuna cu documentele care atesta indeplinirea conditiilor prevazute se depun in scris la secretariatul Comisiei, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a ordinului prevazut la art. 6 alin. (3).


(3) Comisia verifica indeplinirea conditiilor prevazute si atesta calitatea de auditor de siguranta rutiera in termen de 15 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii, dispunand inscrierea in Registrul auditorilor de siguranta rutiera, potrivit prezentei legi.


Art. 27. - Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia prevederilor art. 9, care intra in vigoare la 12 luni de la data intrarii in vigoare a legii.


Art. 28. - La data intrarii in vigoare a prezentei legi, in anexa nr. 2 la Legea nr. 200/2004 privind recunoasterea diplomelor si calificarilor profesionale pentru profesiile reglementate din Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 500 din 3 iunie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, litera h) a literei A se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"h) profesii in domeniul transporturilor aeriene, maritime, fluviale si rutiere: comandant, ofiter punte secund, ofiter punte, sef mecanic, ofiter mecanic secund, ofiter mecanic, sef electrician maritim, ofiter electrician maritim, pilot de mare larga, pilot maritim, pilot maritim aspirant, meteorolog, meteorolog aeronautic, prognozist, personal aeronautic pentru protectia navigatiei aeriene si telecomunicatiei (PNA-TC), inginer de receptie si control aeronave, inginer de receptie si mijloace PNA-TC, profesor de legislatie rutiera, inspector ITP, lector pentru pregatirea si perfectionarea profesionala a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, auditor de siguranta rutiera;".






Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.



Bucuresti, 7 noiembrie 2008.


Nr. 265.







Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice