din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2147 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Regulamentul privind examenul de capacitate al judecatorilor stagiari si al procurorilor stagiari, din 04.06.2019

INTEGRAL: Regulamentul privind examenul de capacitate al judecatorilor stagiari si al procurorilor stagiari, din 04.06.2019


Publicat in Monitorul Oficial nr. 527 din 27.06.2019.

CAPITOLUL I
Dispozitii comune


Articolul 1
Dispozitiile prezentului regulament se aplica auditorilor de justitie admisi la Institutul National al Magistraturii pana in anul 2019 inclusiv.


CAPITOLUL II
Pregatirea judecatorilor si procurorilor in perioada de stagiu


Articolul 2
(1) Judecatorii stagiari si procurorii stagiari efectueaza un stagiu cu o durata de un an, potrivit legii.
(2) Perioada de stagiu incepe din ziua in care judecatorii stagiari si procurorii stagiari au fost numiti in aceste functii.
(3) Nu sunt incluse in perioada de stagiu concediile de maternitate si concediile pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap, precum si alte concedii sau orice alte intreruperi ale activitatii care, insumate, depasesc 30 de zile lucratoare, pentru partea care depaseste aceasta durata.
(4) Prin exceptie de la alin. (3), concediile de odihna, cursurile de pregatire profesionala organizate de Institutul National al Magistraturii, precum si concediile de studii de specialitate platite pentru pregatirea si sustinerea examenului de capacitate sunt incluse in perioada de stagiu.


Articolul 3
Judecatorii stagiari si procurorii stagiari sunt obligati sa continue pregatirea profesionala pe toata durata stagiului, sub coordonarea indrumatorului de stagiu.


Articolul 4
(1) Conducerea judecatoriei si conducerea parchetului de pe langa aceasta sunt obligate sa asigure conditii optime pentru desfasurarea stagiului si pentru pregatirea judecatorilor stagiari si a procurorilor stagiari, in scopul perfectionarii cunostintelor teoretice si practice specifice activitatii.
(2) In acest scop, presedintii judecatoriilor si prim-procurorii parchetelor de pe langa acestea vor desemna la inceputul perioadei de stagiu un judecator, respectiv un procuror, cu o pregatire profesionala temeinica si experienta, care va coordona pregatirea judecatorilor stagiari si, respectiv, a procurorilor stagiari.
(3) Activitatea fiecarui judecator stagiar si procuror stagiar va fi analizata trimestrial de catre judecatorul, respectiv procurorul desemnat. Acestia din urma vor propune conducerii judecatoriei sau, dupa caz, a parchetului de pe langa aceasta masurile ce se impun pentru imbunatatirea pregatirii profesionale si a activitatii judecatorilor stagiari si a procurorilor stagiari, intocmind trimestrial un referat de evaluare privind insusirea de catre acestia a cunostintelor practice specifice activitatii de judecator sau de procuror.


Articolul 5
(1) In vederea prezentarii la examenul de capacitate, ultimul referat de evaluare va fi insotit de avizul consultativ al presedintelui curtii de apel sau, dupa caz, al procurorului general al parchetului de pe langa aceasta.
(2) Constatarile referatelor de evaluare vor fi consemnate in fisa pentru stagiul de practica a judecatorului sau a procurorului. In aceasta fisa presedintele judecatoriei sau, dupa caz, prim- procurorul parchetului de pe langa aceasta va inscrie si perioadele de intrerupere a stagiului.


CAPITOLUL III
Organizarea si desfasurarea examenului de capacitate


Articolul 6
(1) Dupa incheierea perioadei de stagiu, judecatorii stagiari si procurorii stagiari sunt obligati sa se prezinte la examenul de capacitate.
(2) In cazul in care judecatorul stagiar sau procurorul stagiar este respins la examenul de capacitate, acesta este obligat sa se prezinte la urmatorul examen, organizat potrivit prezentului regulament.
(3) Lipsa nejustificata de la examenul de capacitate sau respingerea candidatului la doua sesiuni atrage pierderea calitatii de judecator stagiar sau de procuror stagiar, din ziua validarii rezultatelor examenului de catre Consiliul Superior al Magistraturii. In aceasta situatie, judecatorul stagiar sau procurorul stagiar este obligat sa restituie bursa de auditor de justitie si cheltuielile de scolarizare.
(4) Consiliul Superior al Magistraturii, pentru motive temeinice, la cererea judecatorului stagiar sau a procurorului stagiar, cu avizul conducatorului instantei sau al parchetului la care acesta functioneaza, poate aproba amanarea examenului de capacitate numai o singura data.
(5) Judecatorul stagiar sau procurorul stagiar care, din motive justificate, nu s-a prezentat la examenul de capacitate poate sustine acest examen daca de la incheierea stagiului si pana la data fixata pentru examen nu au trecut mai mult de 2 ani. Dispozitiile alin. (3) se aplica in mod corespunzator.
(6) Dupa trecerea termenului de 2 ani, persoanele prevazute la alin. (5) sunt obligate sa efectueze din nou stagiul, potrivit legii.


Articolul 7
(1) Examenul de capacitate al judecatorilor stagiari si al procurorilor stagiari se organizeaza de Consiliul Superior al Magistraturii, prin intermediul Institutului National al Magistraturii.
(2) Data, locul, modul de desfasurare a examenului de capacitate si calendarul de desfasurare se aproba de Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea Directiei resurse umane si organizare si a Institutului National al Magistraturii, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, precum si pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a Institutului National al Magistraturii si se comunica instantelor judecatoresti si parchetelor de pe langa acestea, cu cel putin 90 de zile inainte de data stabilita pentru examenul de capacitate.
(3) Tematica si bibliografia, precum si cererea-tip de inscriere se aproba de Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea Institutului National al Magistraturii, se transmit instantelor si parchetelor si se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a Institutului National al Magistraturii, cu cel putin 90 de zile inainte de data stabilita pentru examenul de capacitate.


Articolul 8
(1) Inscrierea la examenul de capacitate se face in termen de 60 de zile de la publicarea datei examenului.
(2) Cererile de inscriere la examenul de capacitate se depun la Consiliul Superior al Magistraturii.
(3) La cererea-tip de inscriere se anexeaza:
a) diploma de absolvire a Institutului National al Magistraturii, in copie;
b) referatele de evaluare si avizul consultativ al presedintelui curtii de apel sau, dupa caz, al procurorului general al parchetului de pe langa aceasta;
c) fisa de stagiu, in original.


Articolul 9
Se pot inscrie la examen judecatorii stagiari si procurorii stagiari al caror stagiu se va implini pana in ultima zi a examenului de capacitate.


Articolul 10
Examenul de capacitate consta in verificarea cunostintelor teoretice si practice prin probe scrise si orale.


Articolul 11
(1) Probele scrise constau in lucrari cu subiecte distincte pentru judecatori si procurori, inclusiv solutionarea unor spete si redactarea de lucrari cu caracter practic, in functie de specificul activitatii candidatilor.
(2) Probele scrise se sustin la urmatoarele materii:
a) drept civil;
b) drept procesual civil;
c) drept penal;
d) drept procesual penal.


Articolul 12
Probele scrise se vor sustine pe parcursul a doua zile, dupa urmatoarea repartizare:
- prima zi: proba la drept civil si drept procesual civil;
- a doua zi: proba la drept penal si drept procesual penal.


Articolul 13
(1) Probele orale se sustin la urmatoarele materii: fundamentele constitutionale ale statului de drept, institutiile de baza (din: dreptul civil, dreptul procesual civil, dreptul penal, dreptul procesual penal), organizarea judiciara si Codul deontologic al judecatorilor si procurorilor.
(2) Examinarea se face pe baza de bilete.


Articolul 14
Pe durata desfasurarii probelor scrise si orale este permisa consultarea legislatiei indicate in tematica si bibliografie, cu exceptia celei comentate si adnotate.


Articolul 15
(1) Consiliul Superior al Magistraturii numeste comisia de organizare a examenului de capacitate, comisia de elaborare a subiectelor, comisia de corectare, comisia de solutionare a contestatiilor si comisia de mediere.
(2) Nu vor fi numite in comisii persoanele care au sotul sau sotia, rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv in randul candidatilor. Toti membrii comisiilor vor completa declaratii in acest sens.
(3) Daca incompatibilitatea prevazuta la alin. (2) se iveste ulterior desemnarii membrilor comisiilor, membrul in cauza are obligatia sa se retraga si sa comunice de indata aceasta situatie presedintelui comisiei, in vederea inlocuirii sale.


Articolul 16
(1) Comisia de organizare a examenului de capacitate se constituie prin hotarare a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea Directiei resurse umane si organizare a Consiliului Superior al Magistraturii si a Institutului National al Magistraturii, si coordoneaza organizarea si desfasurarea actiunilor pentru examen.
(2) Comisia de organizare a examenului de capacitate se compune din:
- presedinte: secretarul general al Consiliului Superior al Magistraturii, secretarul general adjunct sau directorii Directiei resurse umane si organizare, dupa caz;
- vicepresedinti: directorii Institutului National al Magistraturii sau directorii Directiei resurse umane si organizare, dupa caz;
- membri: directori, sefi de serviciu, judecatori si procurori detasati in cadrul Consiliului National al Magistraturii sau al Institutului National al Magistraturii, consilieri juridici asimilati magistratilor din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii si al Institutului National al Magistraturii, functionari publici si personal contractual din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii si al Institutului National al Magistraturii;
- responsabili de sala si supraveghetori, precum si alte persoane care desfasoara activitate pentru buna organizare a examenului. Prin exceptie de la dispozitiile alin. (1), aceste persoane sunt numite prin hotarare a presedintelui comisiei de organizare a examenului de capacitate, de regula, din aceleasi categorii de personal ca si membrii comisiei.


Articolul 17
(1) Comisia de organizare a examenului de capacitate are, in principal, urmatoarele atributii:
1. transmite cererea-tip de inscriere, tematica si bibliografia de examen catre curtile de apel si parchetele de pe langa acestea;
2. centralizeaza cererile de inscriere la examen, intocmeste listele de inscriere, verifica indeplinirea de catre candidati a conditiilor legale de participare la examen, intocmeste si afiseaza lista candidatilor care indeplinesc conditiile legale de participare la examen si afiseaza lista finala a candidatilor;
3. controleaza si indruma actiunile privind organizarea si desfasurarea examenului, constand, in principal, in: identificarea si, dupa caz, inchirierea spatiilor adecvate pentru sustinerea probelor de examen, procurarea necesarului de rechizite, asigurarea asistentei medicale pe parcursul desfasurarii examenului si a pazei necesare pentru pastrarea ordinii publice la centrele de examen si de evaluare, asigurarea cheltuielilor de transport, cazare si diurna, dupa caz, pentru membrii comisiilor;
4. ia masuri pentru securizarea subiectelor, a baremelor de evaluare si notare si a lucrarilor scrise la sediul Institutului National al Magistraturii si in timpul transportului acestora, precum si pastrarea ordinii publice la centrele de examen si de evaluare;
5. asigura confectionarea stampilelor-tip pentru examen, numerotate;
6. instruieste, cu 24-48 de ore inaintea datei examenului, responsabilii de sala numiti prin hotarare a presedintelui comisiei de organizare a examenului de capacitate;
7. preia de la comisia de elaborare a subiectelor subiectele pentru proba scrisa si baremele de evaluare si notare, in plicuri distincte, inchise si sigilate;
8. coordoneaza multiplicarea subiectelor pentru probele scrise, imediat dupa extragerea variantei de examen, in functie de numarul candidatilor, sigiland apoi plicurile care contin necesarul de subiecte pentru fiecare sala;
9. distribuie candidatilor subiectele multiplicate pentru probele scrise;
10. afiseaza baremul de evaluare si notare la centrele de examen, dupa incheierea probei scrise, si asigura publicarea acestuia, precum si a subiectelor de examen pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii si Institutului National al Magistraturii;
11. preia, in ziua desfasurarii examenului, lucrarile scrise, organizeaza transportul acestora de la centrele de examen la centrul de evaluare si raspunde de securitatea lor;
12. ia masuri pentru ca in spatiile in care se desfasoara probele de examen, precum si in cele in care isi desfasoara activitatea comisia de corectare sau comisia de solutionare a contestatiilor sa nu patrunda persoane straine, neautorizate de comisie sau neprevazute de prezentul regulament;
13. preda si primeste de la comisiile de corectare si de solutionare a contestatiilor, dupa caz, lucrarile scrise, borderourile individuale de notare, borderoul centralizator si procesele-verbale cuprinzand deciziile acestor comisii;
14. asigura respectarea procedurii de evaluare si notare;
15. calculeaza mediile generale si intocmeste listele finale;
16. analizeaza desfasurarea si rezultatele examenului si prezinta concluziile Consiliului Superior al Magistraturii;
17. informeaza de indata conducerea Consiliului Superior al Magistraturii cu privire la orice situatie deosebita a carei rezolvare nu este prevazuta in prezentul regulament, precum si cu privire la orice situatie care impune anularea unor subiecte, cum ar fi pierderea, deteriorarea ori desecretizarea unui subiect;
18. propune Plenului Consiliului Superior al Magistraturii eventualele modificari in modul de organizare si desfasurare a examenului;
19. asigura afisarea si publicarea simultana pe paginile de internet, de catre Consiliul Superior al Magistraturii si Institutul National al Magistraturii, a rezultatelor finale ale examenului;
20. indeplineste orice alte atributii necesare bunei desfasurari a examenului.
(2) Presedintele comisiei de organizare a examenului de capacitate ia toate masurile necesare indeplinirii atributiilor prevazute la alin. (1). In acest scop, presedintele comisiei de organizare a examenului de capacitate stabileste fisa de atributii pentru vicepresedinti si membrii comisiei, precum si instructiunile pentru responsabilii de sala si supraveghetori.


Articolul 18
(1) Comisia de organizare a examenului de capacitate verifica indeplinirea conditiilor de participare la examen a candidatilor si intocmeste lista acestora cu cel putin 25 de zile inaintea datei examenului. Lista candidatilor se afiseaza la sediul Institutului National al Magistraturii si se publica simultan pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii si Institutului National al Magistraturii.
(2) Candidatii respinsi pot formula contestatii in termen de 48 de ore de la publicarea listei pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii si Institutului National al Magistraturii.
(3) Contestatiile se depun la Consiliul Superior al Magistraturii de catre personalul de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor sau la curtile de apel si parchetele de pe langa acestea de catre judecatori si procurori si se inainteaza de indata, prin fax, comisiei de organizare a examenului de capacitate.
(4) Contestatiile vor fi solutionate de Sectia pentru judecatori, respectiv Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, in termen de 3 zile, prin hotarare care se comunica de indata contestatarului.
(5) Dupa pronuntarea hotararii sectiei corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii se intocmeste lista finala a candidatilor care indeplinesc conditiile de participare la examen, lista care se aduce la cunostinta publica prin modalitatile prevazute la alin. (1).


Articolul 19
(1) Comisiile de elaborare a subiectelor si, in cazul probelor scrise, comisiile de corectare, de solutionare a contestatiilor si de mediere sunt numite prin hotarare a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, distinct pentru judecatori, respectiv procurori. Comisiile de elaborare a subiectelor pentru probele orale constituie, in cazul acestora, si comisii de examinare.
(2) Comisiile pentru judecatori sunt alcatuite din judecatori de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, judecatori de la curtile de apel si formatori de la Institutul National al Magistraturii.
(3) Comisiile pentru procurori sunt alcatuite din procurori de la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, procurori de la parchetele de pe langa curtile de apel si formatori de la Institutul National al Magistraturii.
(4) Comisia de mediere este formata din membrii comisiei de elaborare a subiectelor, membrii comisiei de corectare si un alt membru.
(5) Comisiile prevazute la alin. (1) au un presedinte comun, distinct pentru judecatori, respectiv procurori. Presedintele este membru al comisiei de elaborare a subiectelor, vegheaza la respectarea regulilor de elaborare a subiectelor, stabileste timpul de examen, precum si repartizarea lui intre comisii si coordoneaza activitatea comisiilor pe care le conduce. Presedintele nu poate corecta lucrari si nici solutiona contestatii.
(6) Aceeasi persoana, cu exceptia situatiei prevazute la alin. (4) si a presedintelui comisiilor indicate la alin. (1), nu poate face parte din mai mult de o comisie.
(7) Desemnarea membrilor acestor comisii se face pe baza consimtamantului scris, exprimat anterior.
(8) Componenta nominala a acestor comisii se stabileste in conformitate cu dispozitiile legii si ale prezentului regulament, Institutul National al Magistraturii putand formula recomandari in acest sens.
(9) Membrii comisiilor de elaborare a subiectelor, de corectare, de solutionare a contestatiilor si de mediere vor semna contracte de participare in comisii cu privire la modalitatile de plata si respectarea atributiilor ce le revin potrivit dispozitiilor prezentului regulament.
(10) Declaratiile si contractele de participare in comisii vor fi centralizate de comisia de organizare a examenului de capacitate si se pastreaza alaturi de celelalte documente de examen.
(11) In comisiile prevazute la alin. (1) vor fi numiti si membri supleanti.


Articolul 20
(1) Comisiile pentru probele scrise se constituie in mod distinct, la drept civil si drept procesual civil, respectiv la drept penal si drept procesual penal.
(2) Comisiile de examinare la probele orale au cel putin 3 membri si se constituie in mod distinct, la urmatoarele materii:
a) drept civil;
b) drept procesual civil;
c) drept penal;
d) drept procesual penal;
e) fundamentele constitutionale ale statului de drept;
f) organizarea judiciara si Codul deontologic al judecatorilor si procurorilor, care constituie o singura materie de examen.


Articolul 21
Numirea membrilor comisiilor de elaborare a subiectelor pentru probele scrise si orale se face cu cel putin 5 zile inaintea datei de desfasurare a acestor probe.


Articolul 22
Comisia de elaborare a subiectelor are, in principal, urmatoarele atributii:
1. elaborarea subiectelor de examen, cu respectarea urmatoarelor reguli:
a) sa fie in concordanta cu tematica si bibliografia aprobate si publicate de Consiliul Superior al Magistraturii si de Institutul National al Magistraturii;
b) sa evidentieze operatiile gandirii - analiza, sinteza, generalizare - in trasaturi ale procesului de gandire - flexibilitate, dimensiunea critica etc.;
c) sa fie astfel formulate incat tratarea lor sa angajeze cat mai multe posibilitati de analiza, de sinteza si de generalizare din partea candidatilor;
d) sa asigure o cuprindere echilibrata a materiei studiate, sa aiba un grad de complexitate corespunzator continutului tematicii si bibliografiei, pentru a fi tratate in timpul stabilit;
e) sa se evite repetarea subiectelor de la examenele anterioare;
f) timpul necesar rezolvarii subiectelor sa nu depaseasca timpul alocat desfasurarii probei de examen;
g) sa anunte/sa indice pentru fiecare subiect atat punctajul prevazut in barem, cat si timpul recomandat pentru rezolvare;
h) sa se evite, pe cat posibil, subiectele ce contin probleme controversate in doctrina si in practica sau, in cazul unor astfel de situatii, sa se puncteze toate solutiile a caror corectitudine din punct de vedere legal poate fi argumentata logic si coerent;
i) in notarea lucrarilor sa se puna accentul pe motivarea solutiei alese de candidat; in barem pot sa fie punctate modalitati alternative de motivare a solutiei alese de candidat;
j) sa se asigure unitatea de evaluare la nivel national;
2. predarea catre comisia de organizare a examenului de capacitate, cu cel putin 12 ore inainte de desfasurarea probelor scrise, a subiectelor si baremelor de evaluare si de notare, pe discipline de examen, in plicuri distincte, inchise si sigilate;
3. elaborarea, pentru probele scrise, a cate 3 variante de subiecte pentru fiecare materie, din care se alege prin tragere la sorti numarul subiectului probei scrise;
4. predarea catre comisia de corectare, cel tarziu la momentul inceperii corectarii lucrarilor, a ghidurilor de corectare pentru probele scrise;
5. elaborarea, pentru probele orale, a unui punctaj de evaluare.


Articolul 23
(1) Comisia de corectare se constituie odata cu numirea membrilor comisiei de elaborare a subiectelor.
(2) Instruirea corectorilor se efectueaza de catre presedintele comun prevazut la art. 19 alin. (5).
(3) Comisia de corectare examineaza contestatiile la barem, sub coordonarea presedintelui comisiei si cu consultarea comisiei de elaborare a subiectelor.
(4) In cazul in care comisia de corectare respinge toate contestatiile, baremele initiale de evaluare si notare devin definitive.
(5) In cazul in care membrii comisiei de corectare apreciaza ca una sau mai multe contestatii sunt intemeiate, iar membrii comisiei de elaborare a subiectelor sunt de acord cu aceasta solutie, comisia de corectare adopta baremele definitive.
(6) In situatia prevazuta la alin. (5), daca membrii comisiei de corectare si cei ai comisiei de elaborare a subiectelor nu ajung la un acord, baremele de evaluare si notare definitive se stabilesc de catre comisia de mediere. Comisia de mediere hotaraste cu votul majoritatii membrilor sai.


Articolul 24
(1) Numirea membrilor comisiei de solutionare a contestatiilor pentru probele scrise are loc odata cu numirea membrilor comisiei de elaborare a subiectelor.
(2) Comisiile de solutionare a contestatiilor reevalueaza lucrarile ale caror note initiale au fost contestate si acorda note, conform baremelor de evaluare si notare definitive si ghidurilor de corectare.


Articolul 25
(1) Comisia de elaborare a subiectelor stabileste cate 3 variante de subiecte pentru fiecare materie.
(2) Subiectele si baremele de evaluare si de notare, pe discipline de examen, vor fi puse in plicuri separate, sigilate si vor fi predate comisiei de organizare a examenului de capacitate cu cel putin 12 ore inainte de desfasurarea probei scrise.
(3) Prin tragere la sorti de catre un reprezentant desemnat de candidati vor fi stabilite subiectele pentru lucrarile scrise, care vor fi multiplicate in numar egal cu cel al candidatilor la examen, introduse in plicuri sigilate si predate responsabililor din salile de examen. Presedintele comisiei de organizare a examenului de capacitate si persoana care a efectuat tragerea la sorti semneaza pe versoul plicului ce contine varianta extrasa.
(4) Dupa verificarea integritatii plicurilor cu subiecte, supraveghetorii le vor distribui candidatilor, comunicand ora inceperii si ora incheierii probei de examen.


Articolul 26
(1) Accesul candidatilor in salile de examen este permis pe baza unui act de identitate, cel mai tarziu cu 30 de minute inainte de inceperea probei.
(2) Pe durata desfasurarii probelor scrise si orale este permisa consultarea legislatiei indicate explicit in tematica si bibliografie. Se interzice candidatilor sa detina asupra lor pe timpul desfasurarii probelor scrise si orale orice alte lucrari care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum si orice mijloc electronic de comunicare. Incalcarea acestor dispozitii atrage eliminarea din examen.
(3) In vederea elaborarii lucrarilor scrise candidatii folosesc numai cerneala sau pix cu pasta de culoare neagra.
(4) Candidatii se asaza in ordine alfabetica, conform listelor afisate. Fiecare candidat primeste o teza de examen tipizata, cu stampila Consiliului Superior al Magistraturii, pe care isi scrie cu majuscule numele si prenumele si completeaza citet celelalte date de pe coltul ce urmeaza a fi lipit, precum si coli obisnuite, marcate cu stampila Consiliului Superior al Magistraturii, pentru ciorne. Coltul tezei de examen va fi lipit si stampilat la momentul predarii lucrarii, numai dupa ce persoanele care supravegheaza in sala au verificat identitatea candidatilor si completarea corecta a tuturor datelor prevazute si dupa ce responsabilii de sala au semnat in interiorul portiunii care urmeaza a fi sigilata.
(5) Din momentul deschiderii plicului cu subiecte niciun candidat nu mai poate intra in sala si niciun candidat nu poate parasi sala decat daca preda lucrarea scrisa si semneaza de predarea acesteia. Candidatii care nu se afla in sala in momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai sustine proba respectiva.
(6) Pe toata durata desfasurarii probelor scrise este interzisa parasirea salii de examen de catre candidati. In cazuri exceptionale, daca un candidat solicita parasirea temporara a salii, el trebuie sa fie insotit de un supraveghetor, pana la inapoierea in sala de examen.
(7) Niciun membru al comisiei de organizare a examenului de capacitate nu poate parasi centrul de examen si nu poate comunica in exterior continutul subiectelor de examen pana la incheierea probei scrise.


Articolul 27
(1) Timpul destinat elaborarii lucrarilor scrise este cel stabilit de comisia de elaborare a subiectelor si nu poate depasi 4 ore, socotite din momentul in care s-a incheiat distribuirea subiectelor fotocopiate pentru fiecare candidat. Punctajul acordat si timpul recomandat pentru rezolvare, pentru fiecare subiect, se transmit candidatilor odata cu subiectele.
(2) Pe parcursul desfasurarii probei scrise membrii comisiei de organizare a examenului de capacitate si supraveghetorii de sali nu pot da candidatilor indicatii referitoare la rezolvarea subiectelor si nu pot aduce modificari subiectelor sau baremelor. Orice nelamurire legata de subiecte se discuta direct cu comisia de elaborare a subiectelor.
(3) Candidatii care doresc ca corecteze o greseala taie fiecare rand din pasajul gresit cu o linie orizontala. In cazul in care unii candidati, din diferite motive - corectari numeroase si greseli care ar putea fi interpretate drept semn de recunoastere -, doresc sa isi transcrie lucrarea, fara sa depaseasca timpul stabilit, acestia primesc alte coli tipizate. Acest lucru este consemnat de catre supraveghetori in procesul-verbal de predare-primire a lucrarilor scrise. Colile folosite initial se anuleaza pe loc de catre supraveghetori, mentionandu-se pe ele "anulat", se semneaza de acestia si se pastreaza in conditiile stabilite pentru lucrarile scrise.
(4) Fiecare candidat primeste teze de examen tipizate si coli de ciorna cate ii sunt necesare.
(5) La expirarea timpului acordat candidatii predau lucrarile in faza in care se afla, sub semnatura, fiind interzisa depasirea timpului stabilit. Ultimii 3 candidati raman in sala pana la predarea ultimei lucrari.
(6) La predarea lucrarilor supraveghetorii bareaza spatiile nescrise, verifica numarul de pagini si il trec in procesele- verbale pe care le semneaza candidatii, precum si in rubrica prevazuta pe prima pagina a lucrarii.
(7) Presedintele sau vicepresedintele comisiei de organizare a examenului de capacitate preia lucrarile sub semnatura de la responsabilii de sala, membrii comisiei procedand ulterior la amestecarea si numerotarea lucrarilor.
(8) Frauda dovedita atrage eliminarea din examen. Se considera frauda si inscrierea numelui candidatului pe teza de examen in afara rubricii care se sigileaza si orice alte semne distinctive care ar permite identificarea lucrarii, precum si nerespectarea dispozitiilor art. 26 alin. (2). In aceste cazuri responsabilul de sala consemneaza intr-un proces-verbal faptele si masurile luate, iar lucrarea se anuleaza cu mentiunea "frauda". Procesul-verbal se comunica comisiei de organizare a examenului de capacitate si candidatului respectiv.
(9) Pentru fiecare sala de examen se intocmeste un proces- verbal.


Articolul 28
(1) Corectarea lucrarilor se face conform baremelor si ghidurilor de corectare stabilite de comisia de elaborare a subiectelor, pentru fiecare subiect de examen, bareme care se afiseaza dupa incheierea probelor scrise, la centrele de examen. In termen de 24 de ore de la afisare candidatii pot face contestatii la barem, care se transmit Consiliului Superior al Magistraturii si se solutioneaza potrivit art. 23 alin. (3) - (6).
(2) In situatiile prevazute la art. 23 alin. (4) si (5), contestatiile la barem se solutioneaza in termen de 48 de ore de la expirarea termenului de contestare, iar in situatiile prevazute la art. 23 alin. (6), in termen de 72 de ore de la expirarea termenului de contestare. Solutia se motiveaza in termen de 3 zile de la expirarea termenului prevazut pentru solutionarea contestatiilor. Baremele definitive stabilite in urma solutionarii contestatiilor se publica de indata pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii si Institutului National al Magistraturii.
(3) In cazul admiterii de contestatii la barem, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii poate dispune sanctionarea membrilor comisiei de elaborare a subiectelor care sunt raspunzatori de admiterea contestatiilor, in masura in care se retine reaua-credinta sau grava neglijenta a acestora.
(4) Persoanele prevazute la alin. (3) pot fi sanctionate cu reducerea sau neplata drepturilor banesti cuvenite pentru activitatea prestata; acestor persoane le poate fi interzisa si participarea in comisii similare pe o perioada de pana la 3 ani.
(5) Sanctiunile prevazute la alin. (4) se aplica in functie de circumstantele concrete si proportional cu consecintele produse.


Articolul 29
(1) Corectarea lucrarilor se face separat de catre 2 membri ai comisiei de corectare, pentru fiecare dintre materiile prevazute la art. 11 alin. (2), respectandu-se baremele de evaluare si de notare si ghidurile de corectare stabilite de comisia de elaborare a subiectelor sau modificate in conformitate cu dispozitiile art. 28 alin. (1). Lucrarile scrise se noteaza, pentru fiecare dintre materiile prevazute la art. 11 alin. (2), cu note de la 0 la 10, cu doua zecimale. Corectarea si notarea pe baza baremului se inregistreaza in borderouri de notare separate, de catre fiecare corector, semnate de acestia pe fiecare pagina. Nota finala la fiecare materie o reprezinta media celor doua note acordate. Daca intre notele acordate diferenta este mai mare de un punct, nota finala va fi stabilita de o comisie formata din cei 2 corectori si un arbitru desemnat dintre ceilalti corectori de catre presedintele comisiilor, prin tragere la sorti. Nota data la reevaluare se consemneaza intr-un borderou de notare distinct, sub semnatura celor 3 membri ai comisiei de reevaluare, si se trece pe lucrare, in rubrica speciala a foii de examen, cu cerneala neagra, sub semnatura, de catre comisia de organizare a examenului de capacitate. Nota 1 se acorda atunci cand punctajul obtinut de candidat, ca medie sau in urma reevaluarii, este mai mic sau egal cu aceasta nota.
(2) Pe timpul corectarii, coltul lucrarii nu se desigileaza. Notele acordate se inscriu in borderou sub semnatura celor care le-au acordat si apoi pe lucrare, in rubrica speciala a foii de examen, cu cerneala neagra, sub semnatura, de catre comisia de organizare a examenului de capacitate. Dupa ce toate lucrarile scrise au fost corectate si notate, iar notele inscrise pe lucrari, acestea se deschid in prezenta presedintelui comisiei de organizare a examenului de capacitate, iar notele finale se inregistreaza imediat in borderourile de examen.
(3) Mediile aritmetice vor fi calculate cu doua zecimale.


Articolul 30
Rezultatele probelor scrise ale examenului de capacitate se inscriu intr-un tabel care se afiseaza la sediul Institutului National al Magistraturii si se publica simultan pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a Institutului National al Magistraturii.


Articolul 31
(1) Contestatiile pentru examenul de capacitate cu privire la probele scrise se depun de catre candidati, in termen de 72 de ore de la afisarea rezultatelor, la sediul Institutului National al Magistraturii sau la sediile curtilor de apel ori parchetelor de pe langa acestea, caz in care se inainteaza de indata, prin fax, Institutului National al Magistraturii.
(2) In vederea solutionarii contestatiilor, lucrarile scrise vor fi resigilate si renumerotate, fiind inscrise intr-un borderou separat.
(3) Fiecare lucrare a carei nota initiala a fost contestata se recorecteaza de catre 2 membri ai comisiei de solutionare a contestatiilor. In cazul in care se constata o diferenta mai mare de un punct intre notele celor 2 corectori si cel putin una dintre note este minimum 5 sau daca diferenta dintre media stabilita de comisia de corectare si de comisia de solutionare a contestatiilor este mai mare de 1,5 puncte, in favoarea candidatului, nota finala va fi stabilita de o comisie formata din cei 2 corectori membri ai comisiei de solutionare a contestatiilor si un arbitru desemnat dintre ceilalti corectori prin tragere la sorti de catre presedintele comisiilor.
(4) Contestatiile se solutioneaza de catre comisia de solutionare a contestatiilor in termen de 3 zile de la expirarea termenului prevazut la alin. (1), iar decizia comisiei este irevocabila.
(5) Nota acordata la contestatii nu poate fi mai mica decat nota contestata.
(6) Lista cuprinzand rezultatele finale ale probei scrise, dupa solutionarea contestatiilor, se publica simultan pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii si Institutului National al Magistraturii si se afiseaza la sediul Institutului National al Magistraturii.


Articolul 32
(1) Cu cel putin 24 de ore inainte de desfasurarea probelor orale, comisia de organizare a examenului de capacitate intocmeste lista alfabetica a candidatilor, cu precizarea orei la care trebuie sa se prezinte grupele de candidati, si dispune publicarea listelor candidatilor pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii si Institutului National al Magistraturii.
(2) Accesul candidatilor in sala de examen este permis pe baza unui act de identitate, in ordinea afisata, respectandu-se ora prevazuta pentru fiecare grupa.
(3) Pentru pregatirea raspunsurilor, fiecare candidat va beneficia de un timp de gandire de cel putin 30 de minute de la extragerea subiectelor, inaintea sustinerii probei orale.
(4) Se interzice candidatilor sa detina asupra lor, pe timpul desfasurarii probelor orale, orice alte lucrari care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, cu exceptia legislatiei relevante, precum orice mijloc electronic de comunicare. Incalcarea acestor dispozitii atrage eliminarea din examen.
(5) Inregistrarea probelor orale este obligatorie, cel putin prin mijloace tehnice audio. Inregistrarile se pastreaza o perioada de un an de la data desfasurarii probei, dupa care se distrug.


Articolul 33
(1) Notarea se face, in baza punctajului de evaluare elaborat de comisia de examinare, cu note de la 0 la 10, cu doua zecimale. Nota acordata la proba orala reprezinta media notelor acordate de fiecare membru al comisiei. Nota 1 se acorda atunci cand punctajul obtinut de candidat este mai mic sau egal cu aceasta nota.
(2) Notarea la probele orale este definitiva.


Articolul 34
(1) Media generala a examenului de capacitate reprezinta media aritmetica a notelor obtinute la probele scrise si orale. Pentru a fi declarat admis la examen, candidatul trebuie sa obtina cel putin media generala 7 si cel putin nota 5 la fiecare proba scrisa si orala.
(2) La terminarea examenului comisia de organizare a examenului de capacitate va intocmi un proces-verbal, in care vor fi mentionate conditiile de desfasurare a examenului, notele obtinute de candidati la probele scrise si orale si media generala pe baza careia au fost declarati admisi sau respinsi.
(3) Procesul-verbal va fi semnat de presedintele comisiilor prevazute la art. 19 alin. (1).


Articolul 35
Rezultatele finale ale examenului de capacitate se inscriu in tabelul de clasificare a candidatilor, care se afiseaza la sediul Institutului National al Magistraturii si se publica simultan pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a Institutului National al Magistraturii.


CAPITOLUL IV
Validarea examenului de capacitate si repartizarea candidatilor pe posturi


Articolul 36
(1) Rezultatele examenului de capacitate, procesul-verbal prevazut la art. 34 alin. (3) si raportul intocmit de compartimentul de specialitate vor fi inaintate Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii vor analiza indeplinirea conditiilor legale de catre judecatorii stagiari si procurorii stagiari care au promovat examenul de capacitate, in termen de 10 zile de la comunicarea procesului-verbal prevazut la alin. (1).
(3) In raport cu concluziile sectiilor, compartimentul de specialitate al Consiliului Superior al Magistraturii centralizeaza rezultatele, intocmeste, in ordinea mediilor obtinute, tabelul de clasificare a candidatilor si efectueaza celelalte lucrari necesare procedurii de validare a examenului de capacitate.
(4) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii se pronunta cu privire la validarea examenului de capacitate in prima sedinta care urmeaza sedintelor in care sectiile au analizat indeplinirea conditiilor legale de catre judecatorii stagiari si procurorii stagiari care au promovat examenul de capacitate.
(5) Consiliul Superior al Magistraturii poate invalida, in tot sau in parte, examenul de capacitate in cazurile in care constata ca nu au fost respectate conditiile prevazute de lege ori de regulament cu privire la organizarea examenului sau ca exista dovada savarsirii unei fraude.
(6) In cazul invalidarii rezultatelor, Consiliul Superior al Magistraturii va stabili o noua data pentru sustinerea examenului de capacitate.


Articolul 37
Dupa validarea examenului de capacitate, lista tuturor posturilor vacante de la judecatorii si parchetele de pe langa aceste instante se publica de indata, separat pentru judecatori si procurori, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, si se afiseaza la sediile instantelor si parchetelor, prin grija Consiliului Superior al Magistraturii.


Articolul 38
(1) Candidatii declarati admisi la examenul de capacitate au dreptul, in ordinea mediilor, sa isi aleaga posturile, in termen de 15 zile libere de la publicarea acestora in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a. In acest sens, candidatii vor fi convocati de catre Consiliul Superior al Magistraturii, in vederea repartizarii pe post. Candidatii nu pot reveni asupra optiunii formulate.
(2) Judecatorii stagiari pot opta doar pentru posturi de judecator, iar procurorii stagiari pot opta doar pentru posturi de procuror.


Articolul 39
(1) Candidatului care nu si-a exercitat dreptul de alegere in termenul prevazut la art. 38 alin. (1) i se va propune, din oficiu, un post de catre Consiliul Superior al Magistraturii.
(2) Refuzul de a accepta propunerea, precum si necomunicarea acceptarii postului in termen de 10 zile de la primirea propunerii se considera demisie.


Articolul 40
Repartizarea pe posturi se afiseaza la sediul Consiliului Superior al Magistraturii, la sediile instantelor si ale parchetelor si se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii.


Articolul 41
(1) La medii egale are prioritate, la alegerea postului, in ordinea urmatoare, candidatul care functioneaza la instanta sau parchetul pentru care a optat ori cel care are o vechime mai mare in magistratura.
(2) In circumscriptiile instantelor si parchetelor unde o minoritate nationala are o pondere de cel putin 50% din numarul locuitorilor, la medii egale au prioritate candidatii cunoscatori ai limbii acelei minoritati.


Articolul 42
In termen de cel mult 30 de zile de la data validarii examenului de capacitate, sectiile corespunzatoare ale Consiliului Superior al Magistraturii vor propune Presedintelui Romaniei numirea in functie a judecatorilor si procurorilor care au promovat examenul de capacitate.


Articolul 43
(1) Dispozitiile prezentului regulament se aplica in mod corespunzator personalului de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii si al institutiilor coordonate sau subordonate, Ministerului Public, precum si din cadrul Ministerului Justitiei si al institutiilor coordonate sau subordonate acestuia.
(2) Personalul de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor, prevazut la alin. (1), opteaza, prin cererea de inscriere la examenul de capacitate, pentru sustinerea probelor scrise si orale, fie impreuna cu judecatorii, fie impreuna cu procurorii, lucrarile cu caracter practic pe care le vor sustine urmand sa fie particularizate in functie de institutiile de la care provin.
(3) La cererea-tip de inscriere, personalul de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor va anexa referatul de evaluare intocmit de catre conducatorul compartimentului in care stagiarul isi desfasoara activitatea, avizat de conducerea institutiei in cauza.


CAPITOLUL V
Dispozitii finale


Articolul 44
Termenele prevazute de prezentul regulament se calculeaza potrivit dispozitiilor art. 181 din Codul de procedura civila.


Articolul 45
(1) Pentru cazurile in care prezentul regulament stipuleaza ca un document urmeaza sa fie afisat la sediile instantelor ori ale parchetelor, anuntul se va afisa de indata, pe sau langa usa de intrare a instantei ori parchetului.
(2) Conducatorii instantelor sau parchetelor de pe langa acestea transmit documentele primului grefier ori grefierului insarcinat cu activitatea de registratura, indicand perioada pentru care vor fi afisate. In momentul afisarii, precum si al retragerii documentului, grefierul va nota ora si data afisarii sau a retragerii pe document, insotite de semnatura sa. Grefierul transmite de indata documentul retras conducerii instantei sau conducatorului parchetului.


Articolul 46
(1) Cererile de inscriere la examen, insotite de actele prevazute la art. 8 alin. (3), sau, dupa caz, cererile de amanare, precum si lucrarile scrise si rezultatele finale obtinute la examenul de capacitate vor fi pastrate in mapa profesionala a judecatorului sau procurorului.
(2) Toate celelalte documente privind desfasurarea examenului de capacitate se arhiveaza si se pastreaza in arhiva Consiliului Superior al Magistraturii, prin grija Directiei resurse umane si organizare.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice