din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3217 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Ordonanta de urgenta nr. 46/2019 privind operarea Sistemului de avertizare a populatiei in situatii de urgenta "RO-ALERT"

INTEGRAL: Ordonanta de urgenta nr. 46/2019 privind operarea Sistemului de avertizare a populatiei in situatii de urgenta "RO-ALERT"


Publicata in Monitorul Oficial nr. 528 din 27.06.2019.

CAPITOLUL I
Dispozitii generale


Articolul 1
Sistemul de avertizare a populatiei in situatii de urgenta "RO-ALERT", denumit in continuare Sistemul RO-ALERT, este operat de catre Ministerul Afacerilor Interne prin Departamentul pentru Situatii de Urgenta, Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si prin inspectoratele pentru situatii de urgenta subordonate, in cadrul structurilor operationale specializate din componenta sau din coordonare, in scopul transmiterii mesajelor de avertizare a populatiei vizate de producerea unei situatii de urgenta, denumite in continuare mesaje RO-ALERT.


Articolul 2
Termenii si expresiile utilizate in prezenta ordonanta de urgenta au intelesurile definite in Legea nr. 481/2004 privind protectia civila, republicata, cu modificarile ulterioare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 140/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, si in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 15/2005, cu modificarile si completarile ulterioare.


CAPITOLUL II
Operarea Sistemului RO-ALERT


Articolul 3
Operarea Sistemului RO-ALERT presupune desfasurarea urmatoarelor activitati:
a) receptionarea informatiilor de la autoritatile si institutiile publice care monitorizeaza tipuri de risc si prin Sistemul national unic pentru apeluri de urgenta;
b) verificarea atingerii sau depasirii nivelului de gravitate al evenimentului prognozat ori produs, pentru care este necesara avertizarea populatiei;
c) introducerea in Sistemul RO-ALERT a mesajelor RO-ALERT si transmiterea acestora prin intermediul retelelor publice mobile de comunicatii electronice catre telefoanele mobile conectate la aceste retele si aflate in zona vizata de manifestarea situatiei de urgenta.


Articolul 4
(1) In vederea transmiterii mesajelor RO-ALERT, Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta receptioneaza informatii de la autoritatile si institutiile publice care monitorizeaza tipuri de risc si prin intermediul Sistemului national unic pentru apeluri de urgenta.
(2) Fluxul informational privind receptionarea informatiilor de la autoritatile si institutiile publice care monitorizeaza tipuri de risc se realizeaza in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 481/2004, republicata, cu modificarile ulterioare.
(3) Fluxul informational privind receptionarea informatiilor prin intermediul Sistemului national unic pentru apeluri de urgenta se realizeaza in conformitate cu dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea si functionarea Sistemului national unic pentru apeluri de urgenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 160/2008, cu modificarile si completarile ulterioare.


Articolul 5
(1) Pentru a fi transmise in continutul mesajelor RO-ALERT, informatiile receptionate potrivit prevederilor art. 4 sunt selectate in functie de tipul de risc si de nivelul de gravitate al evenimentului prognozat sau produs, potrivit unei proceduri operationale.
(2) Procedura operationala privind stabilirea tipurilor de risc, a nivelului de gravitate si a structurilor responsabile pentru verificarea atingerii sau depasirii nivelului de gravitate al evenimentului prognozat ori produs, pentru care este necesara avertizarea populatiei, se elaboreaza de catre Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, se avizeaza de catre Departamentul pentru Situatii de Urgenta din cadrul Ministerului Afacerilor Interne si se aproba prin hotarare a Comitetului National pentru Situatii Speciale de Urgenta.


Articolul 6
(1) Mesajele RO-ALERT sunt de interes public, gratuite si au caracter de recomandare pentru persoanele aflate in zone amenintate de manifestarea unor situatii de urgenta.
(2) Mesajele RO-ALERT contin recomandari pentru adoptarea unui comportament care sa asigure autoprotectie persoanelor aflate intr-o zona vizata de manifestarea unei situatii de urgenta, in functie de specificul acesteia.
(3) Nerespectarea recomandarilor din continutul mesajelor RO-ALERT nu atrage raspunderea persoanelor care receptioneaza aceste mesaje.


Articolul 7
(1) In vederea transmiterii catre populatie a mesajelor RO-ALERT, Sistemul RO-ALERT se conecteaza cu retelele publice mobile de comunicatii electronice.
(2) Prin intermediul retelelor publice de comunicatii electronice mesajele RO-ALERT pot fi transmise pe intreg teritoriul national sau numai pe o parte din acesta, in functie de zona vizata de manifestarea unei situatii de urgenta.
(3) Furnizorii retelelor publice mobile de comunicatii electronice nu percep tarife sau alte sume de bani, indiferent de titlu, pentru transmiterea mesajelor RO-ALERT.


Articolul 8
(1) Sistemul RO-ALERT prevede interfete deschise pentru conectarea oricarei entitati abilitate sa transmita instiintari, potrivit prevederilor Legii nr. 481/2004, republicata, cu modificarile ulterioare, si care dispune de mijloace compatibile cu acesta.
(2) Modalitatea si conditiile de conectare sunt stabilite in baza protocolului incheiat de fiecare dintre entitatile prevazute la alin. (1) cu Departamentul pentru Situatii de Urgenta, Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si Serviciul de Telecomunicatii Speciale.


CAPITOLUL III
Obligatii si competente ale institutiilor publice


Articolul 9
(1) Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situatii de Urgenta, este responsabil cu organizarea campaniilor de informare a populatiei privind existenta si functionarea Sistemului RO-ALERT.
(2) Societatea Romana de Televiziune si Societatea Romana de Radiodifuziune au obligatia de a difuza, cu titlu gratuit, in cadrul serviciilor publice de televiziune si radiodifuziune furnizate, materiale media, puse la dispozitie de catre Departamentul pentru Situatii de Urgenta sau de catre Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, al caror continut il reprezinta informatii cu privire la existenta, rolul si modul de functionare a Sistemului RO-ALERT.
(3) Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situatii de Urgenta, poate incheia protocoale pentru promovarea, cu titlu gratuit, a Sistemului RO-ALERT, in sensul prevazut la alin. (2), cu orice operator audiovizual privat de pe teritoriul Romaniei.


Articolul 10
(1) In vederea informarii populatiei cu privire la Sistemul RO-ALERT, Serviciul de Telecomunicatii Speciale este responsabil cu punerea in functiune, gazduirea si administrarea portalului web RO-ALERT.
(2) Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta are obligatia publicarii pe portalul prevazut la alin. (1) a informatiilor de interes pentru populatie privind destinatia si modul de functionare a Sistemului RO-ALERT.
(3) Serviciul de Telecomunicatii Speciale are obligatia publicarii pe portalul prevazut la alin. (1) a cerintelor privind interpretarea mesajelor RO-ALERT de catre telefoanele mobile.


Articolul 11
Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situatii de Urgenta, Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si inspectoratele pentru situatii de urgenta subordonate, precum si Serviciul de Telecomunicatii Speciale au obligatia de a asigura confidentialitatea informatiilor tehnice primite de la furnizorii retelelor publice mobile de comunicatii electronice.


Articolul 12
(1) Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta asigura dezvoltarea ulterioara a Sistemului RO-ALERT.
(2) Dezvoltarea Sistemului RO-ALERT potrivit prevederilor alin. (1) se realizeaza in functie de resursele financiare disponibile in bugetul propriu sau prin proiecte cu finantare externa.


Articolul 13
(1) Serviciul de Telecomunicatii Speciale este responsabil de implementarea masurilor tehnice necesare pentru buna functionare a Sistemului RO-ALERT, precum si a masurilor tehnice de securitate cibernetica.
(2) In scopul realizarii activitatii prevazute la alin. (1), Serviciul de Telecomunicatii Speciale colaboreaza cu Directia generala de protectie interna din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
(3) Activitatile prevazute la alin. (1) nu vizeaza elementele apartinand retelelor publice mobile de comunicatii electronice.
(4) Finantarea cheltuielilor pentru activitatile prevazute la alin. (1) se asigura de la bugetul de stat sau din alte surse de finantare, potrivit legii, prin bugetul Serviciului de Telecomunicatii Speciale.


Articolul 14
(1) Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, denumita in continuare ANCOM, stabileste, prin decizie a presedintelui acesteia, conditiile tehnice referitoare la utilizarea retelelor publice mobile de comunicatii electronice si conectarea acestora cu Sistemul RO-ALERT, in scopul transmiterii mesajelor RO-ALERT.
(2) In exercitarea atributiilor prevazute la alin. (1), ANCOM are obligatia de a respecta procedura de consultare prevazuta la art. 135 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 140/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.


CAPITOLUL IV
Obligatii ale entitatilor private


SECTIUNEA 1
Obligatiile furnizorilor retelelor publice mobile de comunicatii electronice


Articolul 15
(1) In vederea transmiterii mesajelor RO-ALERT, furnizorii retelelor publice mobile de comunicatii electronice au obligatia de a transmite Serviciului de Telecomunicatii Speciale informatiile tehnice ale retelelor proprii, relevante pentru transmiterea mesajelor RO-ALERT, in conditiile solicitate de acest serviciu.
(2) Informatiile prevazute la alin. (1) sunt furnizate prin intermediul mijloacelor securizate agreate de fiecare furnizor al retelelor publice mobile de comunicatii electronice cu Serviciul de Telecomunicatii Speciale.
(3) In situatia modificarii informatiilor prevazute la alin. (1), furnizorii au obligatia sa transmita, in termen de 14 zile, actualizarile bazei de date referitoare la celulele radio si, in termen de 24 de ore, actualizarile bazei de date referitoare la elementele de tip controller.


Articolul 16
(1) Furnizorii retelelor publice mobile de comunicatii electronice au obligatia de a asigura si respecta conditiile tehnice, stabilite prin decizia prevazuta la art. 14 alin. (1).
(2) In cazul modificarii unuia dintre amplasamentele de instalare a Sistemului RO-ALERT, furnizorii retelelor publice mobile de comunicatii electronice au obligatia conectarii noului amplasament cu retelele proprii, intr-un termen stabilit prin decizia prevazuta la art. 14 alin. (1).
(3) In vederea asigurarii redundantei conectarii Sistemului RO-ALERT, furnizorii retelelor publice mobile de comunicatii electronice au obligatia de a asigura, suplimentar, prin intermediul infrastructurii proprii, cate o conexiune cu fiecare din amplasamentele de instalare a Sistemului RO-ALERT.
(4) In cazul aparitiei unor disfunctionalitati ale conexiunilor cu amplasamentele de instalare a Sistemului RO-ALERT, furnizorii retelelor publice mobile de comunicatii electronice iau toate masurile necesare pentru remedierea acestora in maximum 8 ore de la notificarea defectiunii de catre Serviciul de Telecomunicatii Speciale.


Articolul 17
(1) In vederea transmiterii mesajelor RO-ALERT, furnizorii retelelor publice mobile de comunicatii electronice au urmatoarele obligatii:
a) asigura distribuirea mesajelor, in toate tehnologiile mobile de acces disponibile, indiferent de forma si continut, fara a modifica/altera continutul acestora;
b) configureaza serviciul de distribuire a mesajelor RO-ALERT, astfel incat distribuirea acestora sa fie prioritara fata de traficul de voce si date al utilizatorilor si, in masura posibilitatilor tehnice, fata de celelalte tipuri de trafic;
c) asigura procesarea simultana a unui numar de minimum 5 mesaje RO-ALERT diferite, pe secunda, in celulele radio dintr-un amplasament;
d) realizeaza toate actualizarile de hardware/software, inclusiv configurari si activari de licente, in vederea preluarii si distribuirii mesajelor in retelele proprii;
e) colaboreaza cu Serviciul de Telecomunicatii Speciale in vederea solutionarii operative a eventualelor disfunctionalitati si incompatibilitati identificate la transmiterea mesajelor RO-ALERT prin intermediul echipamentelor din cadrul retelelor proprii.
(2) Pe langa obligatiile prevazute la alin. (1), furnizorii retelelor publice mobile de comunicatii electronice au obligatia sa asigure, in conditiile si termenele stabilite prin decizia prevazuta la art. 14 alin. (1), pentru fiecare mesaj RO-ALERT, livrarea unui mesaj cu privire la celulele radio din zonele afectate de situatii de urgenta care au transmis mesajul RO-ALERT.


SECTIUNEA a 2-a
Obligatii ale operatoriilor economici


Articolul 18
(1) Operatorii economici care comercializeaza telefoane mobile au obligatia de a furniza si a mentine atat pe paginile web proprii, cat si la punctele de vanzare, pentru telefoanele mobile comercializate, informatii privind:
a) capabilitatile de receptionare a mesajelor RO-ALERT;
b) modalitatile de activare a acestor facilitati pentru fiecare tip de telefon mobil comercializat.
(2) Informatiile prevazute la alin. (1) se transmit si Serviciului de Telecomunicatii Speciale in vederea publicarii in portalul web RO-ALERT.


Articolul 19
Telefoanele mobile care nu au activata posibilitatea receptionarii mesajelor RO-ALERT in toate retelele publice mobile de comunicatii electronice nu pot fi comercializate pe teritoriul Romaniei.


CAPITOLUL V
Contraventii si sanctiuni


Articolul 20
(1) Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni, urmatoarele fapte:
a) nerespectarea de catre furnizorii de retele publice mobile de comunicatii electronice a obligatiilor prevazute la art. 15, art. 16 alin. (3) si (4), art. 17 alin. (1) lit. a) -c);
b) nerespectarea de catre furnizorii de retele publice mobile de comunicatii electronice a obligatiilor prevazute la art. 16 alin. (2) si art. 17 alin. (2), in conditiile si termenele stabilite prin decizia prevazuta la art. 14 alin. (1);
c) nerespectarea de catre furnizorii de retele publice mobile de comunicatii electronice a obligatiei prevazute la art. 16 alin. (1) referitoare la conditiile tehnice stabilite in temeiul art. 14 alin. (1);
d) nerespectarea de catre operatorii economici a obligatiilor prevazute la art. 18 alin. (1);
e) nerespectarea de catre operatorii economici a obligatiilor prevazute la art. 19.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza astfel:
a) cu amenda de la 10.000 lei la 100.000 lei, in cazul contraventiilor prevazute la alin. (1) lit. a) -c);
b) cu amenda de la 5.000 lei la 50.000 lei, in cazul contraventiilor prevazute la alin. (1) lit. d);
c) cu amenda de la 35.000 lei la 75.000 lei, in cazul contraventiilor prevazute la alin. (1) lit. e).
(3) In cazul aplicarii sanctiunii amenzii pentru savarsirea faptei prevazute la alin. (1) lit. e), prin procesul-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii se dispune si masura complementara a confiscarii.
(4) Savarsirea repetata a contraventiilor prevazute la alin. (1) lit. d) sau e) se sanctioneaza astfel:
a) cu amenda de la 10.000 lei la 100.000 lei, in cazul contraventiilor prevazute la alin. (1) lit. d);
b) cu amenda de la 50.000 lei la 100.000 lei, in cazul contraventiilor prevazute la alin. (1) lit. e).


Articolul 21
(1) Contraventiile prevazute la art. 20 alin. (1) lit. a) -c) se constata de catre personalul de control din cadrul ANCOM.
(2) Sanctiunile pentru contraventiile constatate potrivit alin. (1) se aplica prin rezolutie scrisa pe procesul-verbal de constatare a contraventiei, de catre presedintele ANCOM.
(3) Contraventiile prevazute la art. 20 alin. (1) lit. d) si e) se constata si se sanctioneaza de catre personalul de control din cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
(4) In vederea constatarii si sanctionarii faptelor prevazute la art. 20 alin. (1) lit. a) -c), ANCOM are acces la toate informatiile necesare, detinute de Serviciul de Telecomunicatii Speciale, Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, Departamentul pentru Situatii de Urgenta si furnizorii retelelor publice mobile de comunicatii electronice.
(5) ANCOM este obligata sa asigure, potrivit prevederilor art. 11, confidentialitatea informatiilor accesate potrivit alin. (4).


Articolul 22
(1) Prevederile prezentei ordonante de urgenta se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 16 alin. (1) si art. 28 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 22 alin. (2) din Legea nr. 203/2018 privind masuri de eficientizare a achitarii amenzilor contraventionale, cu modificarile ulterioare, in cazul sanctiunilor aplicate pentru savarsirea contraventiilor prevazute la art. 20 alin. (1) lit. a) -c), contravenientul poate achita, in termen de cel mult 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii procesului- verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii, jumatate din cuantumul amenzii aplicate, despre aceasta posibilitate facandu-se mentiune in procesul-verbal.


CAPITOLUL VI
Dispozitii finale


Articolul 23
(1) In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Comitetul National pentru Situatii Speciale de Urgenta aproba prin hotarare procedura operationala prevazuta la art. 5.
(2) In termen de 120 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, presedintele ANCOM emite decizia prevazuta la art. 14 alin. (1).
(3) Pana la emiterea deciziei prevazute la art. 14 alin. (1), obligatia furnizorilor de retele publice mobile de comunicatii, prevazute la art. 17 alin. (2), se indeplineste prin livrarea, intr-un interval de 3 minute, in masura posibilitatilor tehnice, pentru fiecare mesaj RO-ALERT, a unui mesaj cu privire la celulele radio din zonele afectate de situatii de urgenta care au transmis mesajul RO-ALERT.


Articolul 24
(1) Dispozitiile art. 20 si 21 intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii prezentei ordonante de urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Dispozitiile art. 19 si ale art. 20 alin. (1) lit. e) si alin. (3) se aplica la un an de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(3) Dispozitiile art. 20 alin. (1) lit. b) si c) se aplica dupa 60 de zile de la data emiterii deciziei presedintelui ANCOM, prevazuta la art. 14 alin. (1).





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice