din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2823 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: O.U.G. nr. 42 din 24 mai 2023

INTEGRAL: O.U.G. nr. 42 din 24 mai 2023


pentru modificarea si completarea Legii nr. 367/2022 privind dialogul social si a Legii nr. 53/2003 - Codul muncii.

Publicata in Monitorul Oficial nr. 459 din 25 mai 2023


Articolul I


Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1238 din 22 decembrie 2022, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:


1. La articolul 1, punctele 8, 20 si 23 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


8. organizatie sindicala - denumire generica pentru sindicat, federatie sindicala, confederatie sindicala si uniune sindicala teritoriala. Se constituie pe baza dreptului de libera asociere a angajatilor/lucratorilor, in scopul promovarii intereselor lor profesionale, economice, sociale, cultural-artistice si sportive, precum si al apararii drepturilor individuale si colective ale acestora prevazute in contractele colective si individuale de munca, in acordurile colective de munca si raporturile de serviciu, in conventiile colective de munca, precum si in legislatia nationala, in pactele, tratatele si conventiile internationale la care Romania este parte;


...............................................


20. depozitar al contractului/acordului colectiv de munca - autoritatea publica ce are competenta sa inregistreze contractele/acordurile colective de munca;


............................................


23. sectoare de negociere colectiva - sectoarele economiei nationale in care partenerii sociali convin sa negocieze colectiv se stabilesc de catre Consiliul National Tripartit pentru Dialog Social si se aproba prin ordin al ministrului responsabil cu dialogul social, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;


2. La articolul 1 punctul 25, partea introductiva a literei b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


b) neacordarea, in mod colectiv, a unor drepturi individuale prevazute de contractele colective de munca/acordurile colective de munca aplicabile, in conditiile in care a fost inceput un litigiu in acest sens in instanta si nu s-a finalizat in termen de maximum 45 de zile, calculat de la data primului termen de judecata, pentru:


3. La articolul 1, punctul 30 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


30. greva impotriva politicii sociale si economice a Guvernului - incetarea voluntara si colectiva a lucrului de catre angajati/lucratori ca urmare a efectelor politicilor sociale sau economice care conduc la diminuarea unor drepturi prevazute de contractele/acordurile colective de munca aplicabile la data adoptarii politicilor respective;


4. La articolul 3, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(4) Nicio persoana nu poate sa fie constransa sa faca sau sa nu faca parte, sa se afilieze sau nu ori sa se retraga sau sa nu se retraga dintr-o organizatie sindicala.


5. Articolul 11 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Articolul 11


(1) Perioada in care persoana aleasa in organul de conducere este salarizata de organizatia sindicala constituie vechime in munca, in conditiile legii. Pe durata in care persoana aleasa in organul de conducere este salarizata de organizatia sindicala, la notificarea acesteia, contractul sau individual de munca/raportul sau de serviciu se suspenda in conformitate cu prevederile art. 50 lit. e) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv ale art. 514 alin. (1) lit. f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu data notificarii.


(2) Pe durata suspendarii prevazute la alin. (1), angajatorii sunt obligati sa pastreze functia si locul de munca, iar pe postul respectiv, angajatorul poate angaja, in conditiile legii, o alta persoana, numai pe durata determinata.


6. La articolul 17, alineatele (1) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


(1) Judecatoria este obligata sa tina un registru special al sindicatelor, in care se inscriu: denumirea si sediul sindicatului, numele si prenumele membrilor organului de conducere, codul numeric personal al acestora, functia sindicala a membrilor, data inscrierii in registru, precum si numarul si data hotararii judecatoresti definitive de admitere a cererii de dobandire a personalitatii juridice.


..........................................


(4) Ministerul responsabil cu dialogul social are acces liber si gratuit la informatiile din baza de date continute in registrul special prevazut la alin. (1), cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE(Regulamentul general privind protectia datelor).


7. La articolul 20 alineatul (3), literele b) si d) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


b) copie a hotararii judecatoresti definitive de dobandire a personalitatii juridice si copie a ultimei hotarari judecatoresti definitive de modificare a statutului sau a componentei organelor de conducere, dupa caz;


...........................................


d) lista cu membrii organului executiv de conducere, care va cuprinde numele, prenumele, codul numeric personal si functia sindicala a membrilor;


8. La articolul 30, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


(1) Angajatorul invita organizatiile sindicale reprezentative la nivel de unitate sa participe la lucrarile consiliului de administratie sau ale altui organ asimilat acestuia, la discutarea problemelor de interes profesional, economic si social cu impact asupra angajatilor/lucratorilor, in conditiile Legii nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare si consultare a angajatilor, cu modificarile si completarile ulterioare.


(2) In cazul in care nu exista organizatie sindicala reprezentativa la nivel de unitate, sindicatele din unitate isi desemneaza un reprezentant ales sa participe potrivit prevederilor alin. (1).


9. La articolul 31 alineatul (1) litera c), punctul (iii) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(iii) alte informatii necesare solicitate de organizatiile sindicale sau de reprezentantii angajatilor/lucratorilor, precum si de persoanele terte care le asista.


10. La articolul 32, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(3) Regimul informatiilor confidentiale aplicabil angajatilor/lucratorilor, reprezentati conform prevederilor art. 102 alin. (1) lit. B, si persoanelor prevazute la alin. (1) este cel stabilit prin Legea nr. 467/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.


11. Articolul 34 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Articolul 34


La cererea organizatiilor sindicale afiliate, federatiile sau confederatiile sindicale, dupa caz, vor delega reprezentanti sau terte persoane care sa le asiste ori sa le reprezinte interesele in relatia cu angajatorii sau organizatiile acestora.


12. La articolul 42, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


(2) Dupa implinirea termenului prevazut la alin. (1), orice membru al organizatiei sindicale poate cere instantei judecatoresti competente efectuarea mentiunii prevazute la alin. (1).


(3) Mentiunea prevazuta la alin. (1) se va face pe pagina si la locul unde s-a facut inscrierea in registrul special prevazut la art. 17 alin. (1) si/sau la art. 49 alin. (1).


13. La articolul 44, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(3) Federatiile sau confederatiile sindicale pot constitui din sindicatele componente uniuni sindicale teritoriale, cu sau fara personalitate juridica. Structurile organizatorice teritoriale fara personalitate juridica isi desfasoara activitatea in baza statutului organizatiilor sindicatelor din care fac parte.


14. La articolul 45, alineatul (2) partea introductiva si literele c) si e) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


(2) In vederea dobandirii personalitatii juridice, imputernicitul special al federatiei sau confederatiei sindicale va depune la tribunalul in a carui raza teritoriala isi are sediul aceasta o cerere pentru dobandirea personalitatii juridice, la care se anexeaza doua exemplare, semnate pentru conformitate cu originalul pe fiecare pagina de catre imputernicitul special, a urmatoarelor documente:


...........................................


c) hotararile judecatoresti definitive de dobandire a personalitatii juridice de catre organizatiile sindicale care se asociaza, precum si ultima hotarare judecatoreasca definitiva de modificare a statutului sau componentei organelor de conducere, dupa caz;


...........................................


e) lista membrilor din organul executiv de conducere, cu numele, prenumele, codul numeric personal, functia sindicala a membrilor si durata mandatului;


15. Articolul 46 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Articolul 46


(1) Uniunile sindicale teritoriale, constituite potrivit art. 44 alin. (3), dobandesc personalitate juridica la cererea federatiei sau a confederatiei sindicale care a hotarat constituirea acestora. In acest scop, imputernicitul special al federatiei sau confederatiei va depune o cerere de dobandire a personalitatii juridice la tribunalul in a carui raza teritoriala isi are sediul uniunea sindicala teritoriala, la care se anexeaza doua exemplare, semnate pentru conformitate cu originalul pe fiecare pagina de catre imputernicitul special, ale urmatoarelor documente:


a) hotararea federatiei sau a confederatiei pentru constituirea uniunii, potrivit statutului;


b) statutul federatiei sau confederatiei sindicale care a hotarat constituirea uniunii;


c) hotararea judecatoreasca de dobandire a personalitatii juridice a federatiei sau confederatiei, ramasa definitiva, precum si ultima hotarare judecatoreasca definitiva de modificare a statutului si/sau a organelor de conducere;


d) statutul uniunii sindicale teritoriale;


e) lista membrilor din organul executiv de conducere, care va cuprinde numele, prenumele, codul numeric personal, functia sindicala a membrilor si durata mandatului;


f) dovada sediului uniunii.


(2) Uniunile sindicale teritoriale, constituite potrivit art. 44 alin. (3), se desfiinteaza in baza hotararii organului de conducere al federatiei sau confederatiei care a hotarat constituirea acestora.


16. La articolul 48, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(3) Apelul se judeca cu citarea imputernicitului special in termen de 30 de zile. Instanta de apel redacteaza decizia si restituie dosarul tribunalului in termen de 5 zile de la pronuntare.


17. La articolul 49, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(4) Ministerul responsabil cu dialogul social are acces liber si gratuit la informatiile din baza de date continute in registrul special prevazut la alin. (1), cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679.


18. Articolul 51 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Articolul 51


Procesul-verbal de constituire si statutul, impreuna cu cate un exemplar al celorlalte documente depuse, se restituie organizatiei sindicale constituite prin asociere, iar al doilea exemplar al tuturor documentelor prevazute la art. 45 alin. (2) sau la art. 46, in copii semnate pentru conformitate pe fiecare pagina de catre imputernicitul special, se pastreaza in arhiva tribunalului.


19. La articolul 52 alineatul (2), literele b) si d) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


b) copie a hotararii judecatoresti definitive de dobandire a personalitatii juridice si copie a ultimei hotarari judecatoresti definitive de modificare a statutului sau a componentei organelor de conducere, dupa caz;


...............................................


d) lista cu membrii organului executiv de conducere, care va cuprinde: numele, prenumele, codul numeric personal, functia sindicala a membrilor si durata mandatului;


20. La articolul 52, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(4) Instanta este obligata sa mentioneze in registrul special prevazut la art. 49 alin. (1) modificarile din statut, precum si schimbarile din componenta organului executiv de conducere al organizatiei sindicale.


21. La articolul 54 alineatul (1) litera B), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


a) au statut legal de federatie sindicala;


22. La articolul 54, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(3) Indeplinirea de catre organizatiile sindicale a conditiilor de reprezentativitate prevazute la alin. (1) lit. A si B se constata, la cererea acestora, prin hotarare de catre Tribunalul Bucuresti, iar indeplinirea de catre organizatiile sindicale a conditiilor de reprezentativitate prevazute la alin. (1) lit. C se constata la cererea acestora de catre judecatoria in a carei raza teritoriala isi au sediul, prin depunerea la instanta a documentatiei prevazute la art. 55.


23. La articolul 55 litera A, litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


a) copie a hotararii judecatoresti definitive de dobandire a personalitatii juridice de catre confederatie si a ultimei hotarari judecatoresti definitive de modificare a statutului si/sau a componentei organelor executive de conducere;


24. La articolul 55 litera B, literele a) si c) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


a) copie a hotararii judecatoresti definitive de dobandire a personalitatii juridice de catre federatie si a ultimei hotarari judecatoresti definitive de modificare a statutului si/sau a componentei organelor executive de conducere;


............................................


c) adresa de la Institutul National de Statistica sau de la alte institutii abilitate prin lege cu privire la numarul total de angajati/lucratori din sectorul de negociere colectiva la nivelul caruia se solicita reprezentativitatea, exclusiv persoanele prevazute la art. 4;


25. La articolul 55 litera C, litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


a) copie a hotararii judecatoresti definitive de dobandire a personalitatii juridice de catre federatie si a ultimei hotarari judecatoresti definitive de modificare a statutului si/sau a componentei organelor executive de conducere;


26. La articolul 55 litera D, litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


a) copie a hotararii judecatoresti definitive de dobandire a personalitatii juridice de catre organizatia sindicala si a ultimei hotarari judecatoresti definitive de modificare a statutului si/sau a componentei organului executiv de conducere;


27. Articolul 56 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Articolul 56


(1) Anterior depunerii dosarului pentru obtinerea reprezentativitatii la Tribunalul Bucuresti, confederatiile si federatiile sindicale vor depune in format electronic o copie a respectivului dosar la ministerul responsabil cu dialogul social, care o va inregistra si va emite o dovada in acest sens.


(2) Dovada emisa de ministerul responsabil cu dialogul social este obligatorie pentru acceptarea de catre Tribunalul Bucuresti a depunerii dosarului de reprezentativitate.


(3) Dupa constatarea reprezentativitatii organizatiilor sindicale, instanta competenta va inscrie in registrul special prevazut la art. 17 alin. (1) sau art. 49 alin. (1), dupa caz, si urmatoarele informatii: data hotararii de admitere a cererii de constatare a reprezentativitatii si informatiile solicitate la art. 55 privind numarul total al membrilor organizatiilor sindicale.


(4) Confederatiile si federatiile sindicale sunt obligate ca, in termen de 5 zile lucratoare de la data comunicarii hotararii judecatoresti de constatare a reprezentativitatii, sa transmita in format electronic o copie a acesteia ministerului responsabil cu dialogul social.


(5) O copie a dosarului prevazut la alin. (1) si a hotararii judecatoresti de constatare a reprezentativitatii vor fi publicate pe site-ul ministerului responsabil cu dialogul social in termen de 3 zile lucratoare de la depunerea dosarului, respectiv de la data primirii hotararii judecatoresti.


(6) Anterior depunerii dosarului pentru obtinerea reprezentativitatii la judecatorie, sindicatul sau federatia va depune, in format electronic, o copie a respectivului dosar la inspectoratul teritorial de munca, care o va inregistra si va emite o dovada in acest sens.


(7) Dovada emisa de inspectoratul teritorial de munca este obligatorie pentru acceptarea de catre judecatorie a dosarului de reprezentativitate.


(8) Sindicatele si federatiile sindicale reprezentative la nivel de unitate sunt obligate ca, in termen de 5 zile lucratoare de la data comunicarii hotararii judecatoresti de constatare a reprezentativitatii, sa transmita o copie a acesteia in format electronic atat la inspectoratul teritorial de munca, care o va publica, in termen de 3 zile lucratoare, pe site-ul institutiei, cat si angajatorului.


28. Articolul 61 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Articolul 61


Pentru reprezentantii angajatilor/lucratorilor, numarul de ore in cadrul programului normal de lucru, destinat in vederea indeplinirii mandatului pe care l-au primit, se stabileste prin contractul/acordul colectiv de munca aplicabil sau, in lipsa acestuia, prin negociere directa cu conducerea unitatii.


29. La articolul 64 alineatul (1), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


a) patronii/angajatorii se pot asocia pentru constituirea unui patronat/federatie patronala/a angajatorilor;


30. La articolul 64 alineatul (4), partea introductiva si literele a) si b) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


(4) Uniunile patronale teritoriale, constituite potrivit alin. (3), dobandesc personalitate juridica la cererea federatiilor sau a confederatiilor patronale care au hotarat constituirea acestora. In acest scop, imputernicitul special al federatiilor sau confederatiilor patronale va depune o cerere de dobandire a personalitatii juridice la tribunalul in a carui raza teritoriala isi are sediul uniunea patronala teritoriala, la care se anexeaza doua exemplare, semnate pentru conformitate cu originalul pe fiecare pagina de catre imputernicitul special, ale urmatoarelor documente:


a) hotararea definitiva a federatiei sau a confederatiei de constituire a uniunii, potrivit statutului;


b) statutul federatiilor sau confederatiilor patronale care au hotarat constituirea uniunii, hotararile judecatoresti definitive de dobandire a personalitatii juridice de catre acestea, precum si ultimele hotarari judecatoresti privind modificarea statutului si/sau a organelor de conducere, dupa caz;


31. La articolul 64, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(5) Un patron/angajator poate fi afiliat la mai multe patronate, conform obiectelor de activitate inregistrate la registrul comertului, pentru protejarea intereselor specifice fiecarui obiect de activitate. In scopul constatarii reprezentativitatii la nivelul unui sector de negociere colectiva, un angajator poate fi reprezentat de un singur patronat sau de o singura federatie patronala, respectiv de o singura confederatie patronala.


32. Articolul 67 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Articolul 67


(1) Statutul va cuprinde, sub sanctiunea nulitatii, cel putin urmatoarele elemente:


a) denumirea organizatiei patronale si sediul principal;


b) obiectul de activitate si scopul;


c) patrimoniul initial, marimea si compunerea acestuia;


d) sursele de finantare;


e) drepturile si obligatiile membrilor;


f) organele de conducere si durata mandatului acestora;


g) criteriul de constituire;


h) procedura de fuziune, dizolvare si lichidare a organizatiei patronale.


(2) Personalitatea juridica a organizatiei patronale se dobandeste potrivit prezentei legi.


(3) Pentru dobandirea personalitatii juridice de catre o organizatie patronala, imputernicitul special al membrilor fondatori, mentionat in procesul-verbal de constituire a patronatului, respectiv imputernicitul special al federatiei sau confederatiei patronale trebuie sa depuna o cerere de dobandire a personalitatii juridice la judecatoria, respectiv la tribunalul in a carui raza teritoriala isi are sediul acesta/aceasta, dupa caz.


(4) La cererea de dobandire a personalitatii juridice a organizatiei patronale se anexeaza doua exemplare, semnate pentru conformitate cu originalul pe fiecare pagina de catre imputernicitul special, ale urmatoarelor acte, dupa caz:


a) procesul-verbal de constituire a organizatiei patronale, semnat de membrii fondatori;


b) hotararea de constituire a federatiei sau confederatiei patronale;


c) hotararile organizatiilor patronale de a se asocia intr-o federatie sau confederatie, semnate de reprezentantii legali;


d) hotararile judecatoresti definitive de dobandire a personalitatii juridice de catre organizatiile patronale care se asociaza, precum si ultimele hotarari judecatoresti definitive de modificare a statutului sau componentei organelor de conducere, dupa caz;


e) statutul organizatiei patronale;


f) lista membrilor organului executiv de conducere, care va cuprinde numele, prenumele, codul numeric personal, functia patronala a membrilor si durata mandatului;


g) dovada existentei sediului.


(5) In conditiile alin. (3) si ale art. 64 alin. (4), dupa caz, in termen de 5 zile de la inregistrarea cererii, instanta competenta examineaza:


a) in conditiile alin. (4) si ale art. 64 alin (4), daca s-au depus actele, dupa caz;


b) daca procesul-verbal de constituire a organizatiei patronale si statutele organizatiilor patronale sunt conforme cu prevederile legale in vigoare.


(6) In conditiile alin. (3) si ale art. 64 alin. (4), in cazul in care constata ca cerintele legale pentru constituirea organizatiei patronale nu sunt indeplinite, presedintele completului de judecata il citeaza in camera de consiliu pe imputernicitul special caruia ii solicita, in scris, remedierea, in termen de cel mult 7 zile, a neregularitatilor constatate.


(7) In conditiile alin. (3) si ale art. 64 alin. (4), in cazul in care sunt intrunite cerintele, instanta va proceda la solutionarea cererii in termen de 10 zile, cu citarea imputernicitului special al membrilor fondatori ai organizatiei patronale.


(8) Instanta pronunta o hotarare motivata de admitere sau de respingere a cererii.


(9) Hotararea instantei se comunica semnatarului cererii de inscriere, in termen de cel mult 5 zile de la pronuntare.


(10) Hotararea instantei este supusa numai apelului.


(11) Termenul de apel este de 15 zile si curge de la data comunicarii hotararii.


(12) Apelul se judeca cu citarea imputernicitului special al membrilor fondatori ai organizatiei patronale, in termen de 30 de zile. Instanta de apel redacteaza decizia si restituie dosarul judecatoriei sau tribunalului, dupa caz, in termen de 5 zile de la pronuntare.


33. Articolul 68 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Articolul 68


(1) Judecatoria sau tribunalul, dupa caz, este obligata/obligat sa tina un registru special de evidenta a organizatiilor patronale, in care se inscriu: denumirea si sediul organizatiei patronale, criteriul de constituire, numele si prenumele membrilor organului executiv de conducere, codul numeric personal al acestora, functia si durata mandatului, data inscrierii in registru, precum si numarul si data hotararii judecatoresti definitive de admitere a cererii de dobandire a personalitatii juridice.


(2) Inscrierea organizatiei patronale in registrul special prevazut la alin. (1) se face din oficiu, in termen de 7 zile de la data ramanerii definitive a hotararii pronuntate de instanta de judecata.


(3) Certificatul de inscriere a organizatiei patronale in registrul special se comunica acesteia in termen de 5 zile de la inscriere.


(4) Procesul-verbal de constituire si statutul, pe care judecatoria sau tribunalul, dupa caz, certifica inscrierea pe fiecare pagina, impreuna cu cate un exemplar al celorlalte documente depuse, se restituie organizatiei patronale, iar al doilea exemplar al tuturor documentelor prevazute la art. 64 alin. (4) si la art. 67 alin. (4), in copii semnate pentru conformitate pe fiecare pagina de catre imputernicitul special si vizate de judecatorie sau tribunal, dupa caz, se va pastra in arhiva acesteia/acestuia.


(5) Organizatiile patronale sunt obligate sa comunice judecatoriei sau tribunalului in a carei/carui raza teritoriala isi au sediul, dupa caz, in termen de 30 de zile, orice modificare ulterioara a statutului, precum si orice schimbare in componenta organului de conducere.


(6) Instanta prevazuta la alin. (5) mentioneaza in registrul special prevazut la alin. (1) modificarile din statut, precum si schimbarile din componenta organului de conducere al organizatiei patronale.


(7) Cererea privind modificarea statutelor si/sau a organelor de conducere a organizatiei patronale va fi insotita de urmatoarele documente, in doua exemplare, semnate pentru conformitate pe fiecare pagina de catre imputernicitul special desemnat de organul de conducere:


a) procesul-verbal al sedintei statutare a organului abilitat sa hotarasca modificarea statutului si/sau a componentei organelor de conducere;


b) copie de pe hotararea judecatoreasca definitiva de dobandire a personalitatii juridice si copie de pe ultima hotarare judecatoreasca definitiva de modificare a statutului sau a compunerii organelor de conducere, dupa caz;


c) statutul in forma modificata, dupa caz;


d) lista membrilor organului de conducere, care va cuprinde numele, prenumele, codul numeric personal, functia patronala a membrilor si durata mandatului;


e) dovada noului sediu, daca este cazul.


(8) Ministerul responsabil cu dialogul social are acces liber si gratuit la informatiile din baza de date continute in registrul special prevazut la alin. (1), cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor).


34. La articolul 71 alineatul (1), litera k) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


k) infiinteaza si administreaza, in conditiile legii, in interesul membrilor lor, societati mass-media, unitati sociale, societati comerciale, de cultura, de invatamant si cercetare in domeniul propriu de interes, societati de asigurari, precum si banca proprie;


35. La articolul 76 alineatul (3), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


a) infiintarea si administrarea de unitati de pregatire, certificare profesionala si consultanta in domeniile specifice sectoarelor de negociere colectiva din economia nationala pe care le reprezinta, potrivit legii;


36. Articolul 78 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Articolul 78


(1) In termen de 5 zile de la dizolvare, reprezentantul mandatat al organizatiei patronale sau lichidatorii patrimoniului sunt obligati sa solicite instantei judecatoresti competente, care a operat inscrierea in registrul special al organizatiilor patronale ca persoana juridica, sa faca mentiunea dizolvarii organizatiei patronale.


(2) Dupa implinirea termenului prevazut la alin. (1) orice membru al organizatiei patronale poate cere instantei judecatoresti competente efectuarea mentiunii prevazute la alin. (1).


(3) Mentiunea prevazuta la alin. (1) se va face pe pagina unde s-a facut inscrierea in registrul special prevazut la art. 68 alin. (1).


37. La articolul 79 alineatul (1) litera A, litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


d) au ca membri patroni ale caror unitati cuprind cel putin 7% din angajatii/lucratorii din economia nationala, cu exceptia angajatilor/lucratorilor din sistemul bugetar;


38. La articolul 79 alineatul (1) litera B, litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


c) au ca membri patroni ale caror unitati cuprind cel putin 10% din efectivul angajatilor/lucratorilor sectorului de negociere colectiva, cu exceptia angajatilor/lucratorilor din sistemul bugetar.


39. Articolul 81 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Articolul 81


(1) Anterior depunerii dosarului de reprezentativitate la Tribunalul Bucuresti, confederatiile si federatiile patronale vor depune o copie in format electronic a respectivului dosar la ministerul responsabil cu dialogul social care o va inregistra si va emite dovada in acest sens.


(2) Dupa constatarea reprezentativitatii federatiilor sau confederatiilor patronale, Tribunalul Bucuresti va inscrie in registrul special prevazut la art. 68 alin. (1) data hotararii de admitere a cererii de constatare a reprezentativitatii.


(3) Confederatiile si federatiile patronale sunt obligate ca, in termen de 5 zile lucratoare de la comunicarea hotararii judecatoresti de constatare a reprezentativitatii, sa transmita in format electronic o copie a acesteia ministerului responsabil cu dialogul social.


(4) O copie a dosarului prevazut la alin. (1) si o copie a hotararii judecatoresti de constatare a reprezentativitatii vor fi publicate pe site-ul ministerului responsabil cu dialogul social in termen de 3 zile lucratoare de la depunerea dosarului, respectiv de la primirea hotararii.


(5) Dovada emisa de ministerul responsabil cu dialogul social este obligatorie pentru acceptarea de catre Tribunalul Bucuresti a depunerii dosarului de reprezentativitate.


40. Articolul 82 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Articolul 82


In vederea promovarii bunelor practici din domeniul dialogului social tripartit la cel mai inalt nivel se constituie Consiliul National Tripartit pentru Dialog Social, denumit in continuare Consiliul National Tripartit, organism consultativ la nivel national.


41. La articolul 85, litera f) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


f) stabilirea sectoarelor de negociere colectiva in care partenerii sociali convin sa negocieze colectiv se aproba prin ordin al ministrului responsabil cu dialogul social, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;


42. Articolul 92 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Articolul 92


(1) Presedintia comisiilor de dialog social se asigura astfel:


a) la nivelul fiecarui minister, de catre un secretar de stat sau, in situatii exceptionale si cu acordul partenerilor sociali, de catre un alt reprezentant al ministerului, imputernicit prin ordin al ministrului;


b) la nivelul celorlalte institutii/autoritati publice prevazute la art. 89 alin. (1), de catre un reprezentant numit de conducatorul institutiei/autoritatii publice;


c) la nivel teritorial, in baza principiului copresedintiei, de catre prefect si presedintele consiliului judetean sau, pentru municipiul Bucuresti, de catre primarul general.


(2) Secretariatul comisiilor de dialog social se asigura de institutia publica in cadrul careia acestea functioneaza.


43. La articolul 97, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(3) In cazul in care exista incheiat un contract colectiv de munca in vigoare, initiatorul negocierii colective, potrivit alin. (2), poate initia negocierea cu cel putin 60 de zile calendaristice inaintea expirarii contractelor colective de munca sau a expirarii perioadei de aplicabilitate a clauzelor stipulate in actele aditionale la contractele colective de munca la nivel de unitate/grup de unitati/sector de negociere colectiva.


44. La articolul 98, alineatele (1)-(3) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


(1) In termen de 15 zile calendaristice de la data declansarii procedurilor de negociere prevazute de art. 97 alin. (3) la acel nivel, angajatorul are obligatia sa convoace toate partile indreptatite in vederea negocierii contractului colectiv de munca si sa organizeze prima sedinta de negociere.


(2) La prima sedinta a partilor se stabilesc informatiile publice si cu caracter confidential pe care angajatorul sau organizatia patronala le va pune la dispozitia partii sindicale sau a reprezentantilor angajatilor/lucratorilor si data pana la care urmeaza a indeplini aceasta obligatie.


(3) Regimul informatiilor confidentiale puse la dispozitie de angajator este cel stabilit prin Legea nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare si consultare a angajatilor, cu modificarile si completarile ulterioare.


...........................................


(5) Partile vor consemna in procesul-verbal al primei sedinte urmatoarele:


a) componenta nominala a echipelor de negociere pentru fiecare parte, in baza unei imputerniciri scrise;


b) nominalizarea persoanelor mandatate sa semneze contractul colectiv de munca;


c) durata maxima a negocierilor convenita de parti;


d) locul si calendarul sedintelor;


e) in cazul sindicatelor afiliate, existenta dovezii reprezentativitatii sindicatului, federatiei sau confederatiei, dupa caz, iar in cazul sindicatelor nereprezentative si neafiliate, numarul de membri de sindicat din unitate;


f) in cazul in care nu exista organizatii sindicale, dovada alegerii reprezentantilor angajatilor/lucratorilor, in conformitate cu dispozitiile art. 57 si 58;


g) existenta dovezii convocarii tuturor partilor indreptatite sa participe la negociere;


h) pentru negocierile la nivel de unitate existenta dovezii personalitatii juridice a organizatiilor sindicale;


i) alte detalii privind negocierea.


45. La articolul 99, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(3) La contractele colective de munca incheiate la nivel de sector de negociere colectiva sau la nivel de grup de unitati, organizatiile patronale sau angajatorii care nu sunt semnatare/semnatari ale/ai contractelor colective de munca pot adera ulterior la acestea in baza unei solicitari scrise adresate partilor semnatare ale contractului colectiv de munca la acel nivel. Solicitarea de aderare se transmite si depozitarului.


46. La articolul 100, dupa alineatul (5) se introduc trei noi alineate, alin. (5^1)-(5^3), cu urmatorul cuprins:


(5^1) In toate contractele colective de munca incheiate la nivel de sector de negociere colectiva sau national se introduc clauze specifice aplicabile fiecarei categorii de intreprinderi mici si mijlocii, denumite in continuare IMM, definite in conformitate cu Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare.


(5^2) Situatia prevazuta la alin. (5^1) se aplica in conditiile in care in sectorul de negociere colectiva exista sau se infiinteaza IMM-uri.


(5^3) Daca in contractul colectiv de munca, incheiat la nivel de sector de negociere colectiva sau national, nu se introduc clauze specifice fiecarei categorii de IMM-uri, conform alin. (5^1), intreprinderile mici si mijlocii, definite conform Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, nu au obligatia aplicarii contractului colectiv de munca respectiv.


47. La articolul 100, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(6) Prin exceptie de la prevederile alin. (5), contractul colectiv de munca incheiat la nivel national nu poate include clauze referitoare la nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata, care este stabilit prin hotarare a Guvernului.


48. Articolul 102 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Articolul 102


(1) Partile contractului/acordului colectiv de munca sunt angajatorul si angajatii/lucratorii, reprezentati dupa cum urmeaza:


A. Angajatorul:


a) la nivel de unitate, de catre organul de conducere al acesteia, stabilit prin lege, statut ori regulament de functionare, dupa caz;


b) la nivel de grup de unitati, de catre persoana/persoanele mandatata/mandatate de conducerile unitatilor din grup sa negocieze si sa semneze contractul colectiv de munca;


c) la nivelul sectoarelor de negociere colectiva, de catre organizatiile/federatiile patronale legal constituite si reprezentative potrivit prezentei legi;


d) in lipsa organizatiilor prevazute la lit. c), de catre confederatiile patronale legal constituite si reprezentative la nivel national care au patronate/federatii membre in sector, la solicitarea si in baza mandatului acestora;


e) de catre ordonatorul/ordonatorii principal/principali de credite al/ai autoritatii/autoritatilor publice centrale competente;


f) la nivelul regiilor autonome, companiilor nationale, al societatilor cu unic actionar/asociat statul roman sau autoritatea administratiei publice locale, precum si la nivelul grupului de unitati constituit de acestea, de catre conducatorul regiei autonome, companiei nationale sau al societatii, respectiv conducatorii unitatilor din grup; in cazul autoritatilor si institutiilor publice care au in subordine sau in coordonare alte persoane juridice care angajeaza forta de munca, de catre conducatorii autoritatilor si institutiilor publice;


g) la nivel national, de catre confederatiile patronale legal constituite si reprezentative, potrivit prezentei legi.


B. Angajatii/Lucratorii:


a) la nivel de unitate:


1. de catre organizatiile sindicale legal constituite si reprezentative la nivelul unitatii;


2. in cazul in care nu exista organizatii sindicale care sa reprezinte angajatii/lucratorii, conform pct. 1, de catre federatiile sindicale reprezentative la nivelul sectorului de negociere colectiva, la solicitarea si in baza mandatului sindicatelor nereprezentative din unitate afiliate acestora;


3. in cazul in care nu exista organizatii care sa reprezinte angajatii/lucratorii, conform pct. 1 si 2, de catre federatiile sindicale nereprezentative din sectorul de negociere colectiva membre ale confederatiilor reprezentative la nivel national, la solicitarea si in baza mandatului sindicatelor nereprezentative din unitate afiliate acestora;


4. in cazul in care nu exista organizatii care sa reprezinte angajatii/lucratorii, conform pct. 1-3, de catre toate sindicatele nereprezentative din unitate;


5. daca nu exista sindicate constituite la nivelul unitatii, de catre reprezentantii angajatilor/lucratorilor alesi prin votul a cel putin jumatate plus unu din numarul total al angajatilor/lucratorilor din unitate si mandatati special in acest scop, cu respectarea dispozitiilor art. 58 alin. (2);


b) la nivel de grup de unitati, de catre federatiile sindicale reprezentative la nivelul grupului de unitati impreuna cu sindicatele legal constituite si reprezentative la nivelul unitatilor din grup. In toate situatiile, sindicatele au dreptul sa solicite participarea la negociere a federatiilor reprezentative la nivel de sector de negociere colectiva la care sunt afiliate;


c) la nivelul sectoarelor de negociere colectiva, de catre federatiile sindicale legal constituite si reprezentative potrivit legii;


d) in cazul in care la nivel de sector de negociere colectiva nu exista federatii sindicale reprezentative sau in cazul in care acestea exista, dar refuza sa participe la negociere, reprezentarea la negocierea colectiva a angajatilor/lucratorilor se face de catre confederatiile sindicale reprezentative la nivel national care au afiliate federatii sindicale in sectorul respectiv, la solicitarea si in baza mandatului federatiilor sindicale afiliate;


e) la nivelul regiilor autonome, companiilor nationale si societatilor cu unic actionar/asociat statul roman sau autoritatea administratiei publice locale, la nivelul institutiilor bugetare, al autoritatilor si institutiilor publice care au in subordine sau in coordonare alte persoane juridice care angajeaza forta de munca, de catre organizatiile sindicale reprezentative, potrivit legii; in situatia in care nu exista organizatii reprezentative, reprezentarea se face similar cu cea prevazuta la lit. B lit. a);


f) la nivel national, de catre confederatiile sindicale legal constituite si reprezentative potrivit legii.


(2) La negocierea contractului colectiv de munca la nivel sectorial participa un reprezentant al organizatiilor patronale reprezentative ale IMM-urilor, indreptatite sa participe la negociere conform legii.


(3) Refuzul scris de participare si/sau semnare, conform alin. (2), nu reprezinta motiv de neinregistrare al contractului colectiv de munca.


(4) In situatia existentei, la nivel de unitate, a mai multor sindicate nereprezentative indreptatite sa participe la negocierea colectiva, potrivit alin. (1) lit. B lit. a) pct. 4, acestea isi vor desemna de comun acord echipa de negociere, care va include maximum 10 reprezentanti.


(5) In contractele/acordurile colective de munca incheiate la nivel de sector de negociere colectiva pentru personalul din sistemul bugetar, partile stabilesc expres modalitatile de negociere a contractelor/acordurilor colective de munca la nivelul autoritatilor si institutiilor care au in subordine sau in coordonare alte persoane juridice care angajeaza forta de munca, autoritati/institutii aflate in coordonarea sau in subordinea autoritatii publice centrale.


49. Articolul 103 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Articolul 103


Confederatiile sindicale si patronale reprezentative la nivel national, conform prezentei legi, pot participa la negocierea contractelor colective de munca la nivelul sectoarelor de negociere colectiva in care au patronate/sindicate/federatii membre, dupa caz, la solicitarea si in baza mandatului din partea acestora.


50. La articolul 104, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(2) In vederea aplicarii prevederilor art. 102, anterior incheierii si semnarii contractelor colective de munca, angajatorii membri ai organizatiilor patronale reprezentative la nivel de sector de negociere colectiva si la nivel national, dupa caz, si persoanele prevazute la art. 102 alin. (1) lit. A lit. b) si e), dupa caz, precum si organizatiile sindicale membre ale federatiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectiva si la nivel de grup de unitati si ale confederatiilor sindicale reprezentative la nivel national, dupa caz, indreptatite sa participe la negocieri isi vor imputernici reprezentantii sa negocieze si sa semneze prin mandat special.


51. Articolul 105 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Articolul 105


(1) Prin contractele/acordurile colective de munca incheiate pentru angajatii/lucratorii din sistemul bugetar nu pot fi negociate sau incluse clauze referitoare la drepturi salariale ale caror acordare si cuantum sunt prevazute de legislatia in vigoare pentru categoria respectiva de personal.


(2) Prin exceptie de la prevederile art. 97, contractele colective de munca in sistemul bugetar se negociaza, in conditiile legii, dupa aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli ale ordonatorilor de credite, in limitele si in conditiile stabilite prin acestea.


(3) Drepturile salariale din sistemul bugetar se stabilesc prin lege in limita bugetelor de venituri si cheltuieli aprobate, care nu pot constitui obiect al negocierilor si nu pot fi modificate prin contracte colective de munca. In cazul in care drepturile salariale sunt stabilite de legi speciale intre limite minime si maxime, drepturile salariale concrete se determina prin negocieri colective.


(4) Clauzele cuprinse in contractele colective de munca incheiate cu incalcarea prevederilor alin. (1)-(3) sunt lovite de nulitate.


(5) Raspunderea pentru incheierea contractelor colective de munca cu nerespectarea prevederilor alin. (1)-(3) revine angajatorului, care este obligat la recuperarea sumelor acordate necuvenit.


52. Articolul 106 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Articolul 106


(1) Negocierea acordurilor colective de munca pentru functionarii publici se face in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 si ale Hotararii Guvernului nr. 302/2022 pentru aprobarea normelor privind modul de constituire, organizare si functionare a comisiilor paritare, componenta, atributiile si procedura de lucru ale acestora, precum si a normelor privind incheierea si monitorizarea aplicarii acordurilor colective.


(2) Inregistrarea si publicarea pe pagina de internet si in Monitorul Oficial al Romaniei, dupa caz, a acordurilor colective de munca negociate pentru functionarii publici se fac conform procedurii prevazute de lege pentru inregistrarea contractelor colective de munca.


53. La articolul 107, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


(1) In scopul asigurarii participarii la negocierea contractelor colective de munca la nivel de unitate, la nivel de grup de unitati, dupa caz, partea reprezentand angajatorul conform art. 102 alin. (1) lit. A transmite in scris tuturor partilor indreptatite sa negocieze contractul colectiv de munca anuntul/invitatia privind intentia de incepere a negocierilor colective, cu cel putin 15 zile inainte de inceperea acestora.


(2) In cazul contractului colectiv de munca la nivel de sector de negociere colectiva, federatiile sindicale indreptatite sa participe la negocieri vor notifica partii patronale indreptatite sa participe la negocieri lista cu unitatile in care au membri, in vederea invitarii angajatorilor din acele unitati care nu fac parte din federatiile patronale/patronatele indreptatite sa negocieze colectiv.


54. La articolul 107, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu urmatorul cuprins:


(2^1) In cazul contractului colectiv de munca la nivel national, confederatiile sindicale indreptatite sa participe la negocieri vor notifica partii patronale indreptatite sa participe la negocieri anuntul/invitatia privind intentia de incepere a negocierilor colective, cu cel putin 15 zile inainte de inceperea acestora.


55. La articolul 109, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(2) Nulitatea unei clauze a contractului colectiv de munca/acordului colectiv negociate cu nerespectarea dispozitiilor art. 100, art. 101 alin. (3) si ale art. 105 alin. (1)-(3) din prezenta lege este ceruta de catre partile interesate, fie pe cale de actiune, fie pe cale de exceptie, pe durata existentei contractului colectiv de munca.


56. La articolul 110 alineatul (2), litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


d) dovezile de reprezentativitate ale partilor sau lista de semnaturi ale membrilor de sindicat sau dovada incasarii cotizatiilor membrilor, dupa caz, cu specificarea numarului total de membri sau procesele-verbale de alegere a reprezentantilor angajatilor/lucratorilor. In cazul grupului de unitati constituit numai pentru negocierea unui contract colectiv de munca la acest nivel, partea patronala va face dovada constituirii grupului de unitati, conform art. 96 alin. (3) sau prevederilor referitoare la companiile nationale, regiile autonome, institutiile si autoritatile publice;


57. La articolul 113, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(1) Contractele colective de munca nu vor fi inregistrate daca:


a) partile nu au depus dosarul in conformitate cu prevederile art. 110 alin. (2);


b) nu s-a facut dovada invitarii tuturor partilor indreptatite sa participe la negocieri, conform art. 107;


c) nu sunt semnate de toti reprezentantii partilor la negociere, mandatati in acest scop, conform art. 102 si 104.


d) nu sunt indeplinite dispozitiile prevazute la art. 100 alin. (5^1).


58. La articolul 122, alineatul (2) se abroga.


59. La articolul 126, litera g) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


g) daca angajatorul refuza sa adere la contractul/acordul colectiv de munca la nivel de sector de negociere colectiva in conditiile art. 99 alin. (3).


60. Articolul 129 va avea urmatorul cuprins:


Articolul 129


(1) Pe durata valabilitatii unui contract sau acord colectiv de munca angajatii/lucratorii nu pot declansa conflictul colectiv de munca la nivelul de negociere respectiv, cu exceptia situatiilor prevazute in prezenta lege.


(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in cazul contractului/acordului colectiv de munca inregistrat la nivel de sector de negociere colectiva, angajatii/lucratorii unitatilor in care organizatiile sindicale semnatare ale contractului au membri pot declansa conflictul colectiv de munca la nivelul unitatilor daca angajatorii refuza sa adere la contractul colectiv de munca sectorial in conditiile art. 99 alin. (3).


(3) Organizatia sindicala reprezentativa semnatara poate solicita in scris angajatorilor sa adere la contractul sectorial, angajatorul avand obligatia de a raspunde organizatiei sindicale, in termen de maximum 10 zile de la data notificarii.


(4) In termenul prevazut la alin. (3) are loc concilierea prin intermediul inspectoratului teritorial de munca in raza caruia isi are sediul unitatea, lipsa acordului la expirarea termenului dand dreptul organizatiei sindicale reprezentative semnatare de a declansa greva la nivelul angajatorului respectiv.


(5) Prin exceptie de la procedura prevazuta la art. 146-151, declansarea grevei in conditiile alin. (4) se face dupa expirarea termenului de 10 zile prevazut la alin. (3), prin notificare adresata angajatorului de catre organizatia sindicala reprezentativa semnatara, cu cel putin 48 de ore inainte de declansarea grevei.


61. La articolul 147, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(6) In situatiile prevazute la art. 173, acordul prevazut la alin. (5) va cuprinde modalitatea de stabilire a unei treimi din activitate prevazuta de lege.


62. La articolul 147, alineatul (7) se abroga.


63. La articolul 155, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(4) Cu minimum 10 zile anterior declararii grevei, organizatiile sindicale organizatoare au obligatia de a notifica Guvernul cu privire la declansarea grevei. Guvernul invita reprezentantii organizatiilor sindicale organizatoare la negocieri.


64. La articolul 160, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:


(1) Pe toata durata participarii la greva contractul individual de munca sau raportul de serviciu al angajatului se suspenda la initiativa angajatului. Pe perioada suspendarii se mentin doar drepturile de asigurari de sanatate.


65. La articolul 175 alineatul (1), literele c), g) si h) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


c) incalcarea prevederilor art. 7 alin. (2) si (3), cu amenda de la 20.000 lei la 25.000 lei;


..............................................


g) refuzul nejustificat al partilor semnatare de inregistrare a contractelor colective de munca, cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru fiecare parte care refuza inregistrarea;


h) incalcarea dispozitiilor art. 57 alin. (3), cu amenda de la 30.000 lei la 50.000 lei;


66. La articolul 175 alineatul (1), dupa litera h) se introduce o noua litera, lit. i), cu urmatorul cuprins:


i) nerespectarea prevederilor art. 147 alin. (5) teza a II-a constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 la 5.000 lei.


67. La articolul 178, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(2) Organizatiile sindicale si patronale care si-au dobandit personalitatea juridica anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, prin exceptie de la prevederile art. 55 lit. A lit. a), lit. B lit. a), lit. C lit. a), lit. D lit. a) si art. 80 lit. A lit. a), lit. B lit. a), vor depune la dosarul de reprezentativitate hotararile judecatoresti de dobandire a personalitatii juridice obtinute in baza actelor normative in vigoare la momentul dobandirii acesteia.


68. Articolul 179 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Articolul 179


Modelul, modul de completare si operare a registrelor speciale ale organizatiilor sindicale, respectiv ale organizatiilor patronale, prevazute la art. 17 alin. (1) si (4), art. 20 alin. (2), art. 42 alin. (3), art. 49 alin. (1) si (4), art. 52 alin. (4), art. 56 alin. (3) si art. 68 alin. (1), (6) si (8), art. 78 alin. (3), art. 81 alin. (2) si art. 181 alin. (2^1) se stabilesc prin ordin comun al ministrului justitiei si al ministrului responsabil cu dialogul social, cu consultarea Consiliului Superior al Magistraturii in termen de 9 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, dupa consultarea partenerilor sociali.


69. La articolul 181, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu urmatorul cuprins:


(2^1) In cazul in care o organizatie sindicala sau patronala isi pierde reprezentativitatea, instanta prevazuta la alin. (2) va inscrie in registrul special prevazut la art. 17 alin. (1), la art. 49 alin. (1) sau la art. 68 alin. (1), dupa caz, data hotararii de admitere a cererii de contestare a reprezentativitatii.


70. Articolul 184 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Articolul 184


(1) In termen de 2 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi, ministrul responsabil cu dialogul social aproba ordinul prevazut la art. 85 lit. f) referitor la stabilirea sectoarelor de negociere colectiva si a codurilor CAEN aferente acestora.


(2) Pe baza solicitarii consensuale a partenerilor sociali reprezentativi la nivel national si/sau sectorial se pot forma noi sectoare de negociere colectiva, cu specificarea grupelor CAEN de 4 cifre, cu aprobarea Consiliului National Tripartit pentru Dialog Social.


(3) Procedura de constituire de noi sectoare de negociere colectiva, precum si incadrarea in sectoarele stabilite se aproba prin ordin al ministrului responsabil cu dialogul social, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.


(4) In termen de 30 de zile de la aprobarea solicitarii prevazute la alin. (2), ministrul responsabil cu dialogul social va emite ordinul de redefinire a sectoarelor de negociere colectiva.


71. La anexa nr. 2 ``Regulamentul-cadru privind constituirea si functionarea comisiilor de dialog social la nivelul administratiei publice centrale`` punctul I, subpunctul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


2. reprezentanti ai partenerilor sociali - reprezentantii confederatiilor sindicale si patronale reprezentative la nivel national conform copiilor hotararilor judecatoresti depuse la secretariatul comisiei de dialog social. Organizatiile sindicale si patronale, membre ale comisiilor de dialog social, desemneaza prioritar din cadrul federatiilor sectoriale reprezentative afiliate cate un titular si un supleant pentru comisiile de dialog social de la nivelul ministerelor si al institutiilor publice prevazute la art. 89 alin. (1).


72. La anexa nr. 3 ``Regulamentul-cadru privind constituirea si functionarea comisiilor de dialog social la nivelul administratiei publice locale`` punctul I, subpunctul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


3. reprezentanti ai partenerilor sociali - reprezentantii confederatiilor sindicale si patronale reprezentative la nivel national conform copiilor hotararilor judecatoresti depuse la secretariatul comisiei de dialog social constituite la nivelul ministerului responsabil cu dialogul social. Secretariatul comisiei de dialog social constituite la nivelul ministerului responsabil cu dialogul social transmite comisiilor de dialog social constituite la nivel judetean si al municipiului Bucuresti lista confederatiilor patronale si sindicale reprezentative la nivel national, conform acestor hotarari judecatoresti. Organizatiile sindicale si patronale reprezentative la nivel national desemneaza cate un titular si un supleant pentru comisiile de dialog social de la nivel judetean si al municipiului Bucuresti din structurile proprii in teritoriu.


73. La anexa nr. 4 - Fisa grevei, numarul curent 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


4. Sectorul de negociere colectiva, conform legii


Articolul II


Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:


1. La articolul 152^1, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(3) Pe durata perioadei prevazute la alin. (1) salariatii au dreptul la zile libere platite, care nu se includ in durata concediului de odihna anual si constituie vechime in munca si in specialitate


2. La articolul 229, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


(2) Negocierea colectiva la nivel de unitate este obligatorie, cu exceptia cazului in care angajatorul are incadrati mai putin de 10 salariati.


3. La articolul 231^1, alineatele (2) si (10) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


(2) In vederea promovarii solutionarii amiabile si cu celeritate a conflictelor individuale de munca, la incheierea contractului individual de munca sau pe parcursul executarii acestuia, partile pot cuprinde in contract o clauza prin care se stabileste ca orice conflict individual de munca se solutioneaza pe cale amiabila, prin procedura concilierii.


.............................................


(10) In cazul in care partile au incheiat numai o intelegere partiala, precum si in cazurile prevazute la alin. (9) lit. b) si c), orice parte se poate adresa instantei competente cu respectarea prevederilor art. 269, in vederea solutionarii in totalitate a conflictului individual de munca.


4. Articolul 269 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Articolul 269


(1) Cauzele referitoare la conflictele individuale de munca si conflictele colective de munca se solutioneaza in prima instanta de catre tribunal.


(2) Cererile referitoare la cauzele prevazute la alin. (1) se adreseaza tribunalului in a carei circumscriptie reclamantul isi are domiciliul, resedinta sau locul de munca ori, dupa caz, sediul.


(3) Daca sunt indeplinite conditiile prevazute de Codul de procedura civila pentru coparticiparea procesuala activa, cererea poate fi formulata la instanta competenta pentru oricare dintre reclamanti.


5. La articolul 271, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate, alin. (2^1) si (2^2), cu urmatorul cuprins:


(2^1) Termenul de apel este de 10 zile de la data comunicarii hotararii.


(2^2) Hotararile instantei de fond sunt supuse numai apelului.


Articolul III


(1) Litigiile aflate pe rolul instantelor la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se judeca de catre instantele competente la data sesizarii acestora.


(2) Dispozitiile referitoare la competenta se aplica si proceselor inregistrate pe rolul instantelor judecatoresti la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.


(3) Trimiterea dosarelor se va face, pe cale administrativa, instantelor competente sa le judece potrivit prezentei ordonante de urgenta.


Articolul IV


Termenele de apel care au inceput sa curga si nu s-au implinit la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta continua sa curga timp de 10 zile de la publicarea acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.


Articolul V


Prevederile prezentei ordonante de urgenta a Guvernului intra in vigoare de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia prevederilor art. I pct. 65-66, care intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.


Articolul VI


Hotararea Guvernului nr. 171/2023 privind stabilirea sectoarelor de negociere colectiva si a codurilor CAEN aferente acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 190 din 7 martie 2023, se abroga la 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.






Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice