din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3219 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Legea tichetelor de masa 2024, de cadou, de cresa, de vacanta - Legea 165/2018, actualizata 2024

INTEGRAL: Legea tichetelor de masa 2024, de cadou, de cresa, de vacanta - Legea 165/2018, actualizata 2024


Legea 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, actualizata 2024

Actualizata prin Ordonanta de urgenta 69/2023 pentru modificarea art. 14 din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, precum si pentru stabilirea unor masuri pentru aplicarea acestor prevederi



CAPITOLUL I: Dispozitii generale


Art. 1


(1) Prezenta lege reglementeaza modul de acordare, in beneficiul angajatilor, a biletelor de valoare. Regimul fiscal al biletelor de valoare este prevazut in Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.


(2) Biletele de valoare se emit exclusiv pe suport electronic.


Art. 2


(1) In sensul prezentei legi, biletele de valoare care pot fi acordate sunt: tichete de masa, tichete cadou, tichete de cresa, tichete culturale si vouchere de vacanta.


(2) - Art. 2, alin. (2) din capitolul I a fost abrogat la 18-dec-2021 de Art. XXX, punctul 2. din Ordonanta urgenta 130/2021.


Art. 3


In sensul prezentei legi, angajatorii pot fi:


a) institutiile publice centrale si locale, asa cum sunt definite la art. 2 pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv cele finantate integral din venituri proprii;


b) operatorii economici, astfel cum sunt definiti de Ordonanta Guvernului nr. 26/2013 privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara, aprobata cu completari prin Legea nr. 47/2014, cu modificarile si completarile ulterioare;


c) regiile autonome, societatile si companiile nationale, societatile, indiferent de forma juridica de organizare si de forma de proprietate;


d) institutiile financiare si institutiile de credit;


e) organizatiile cooperatiste, societatile agricole si alte forme de asociere agricola cu personalitate juridica;


f) organizatiile nonprofit, precum si orice alta entitate care are statutul legal de persoana juridica constituita potrivit legislatiei romane.


Art. 4


Biletele de valoare se acorda in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de stat sau, dupa caz, in bugetele locale, pentru unitatile din domeniul bugetar, si in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat, pentru celelalte categorii de angajatori.


Art. 5


(1) Biletele de valoare se emit numai de catre unitatile autorizate de Ministerul Finantelor Publice, denumite in continuare unitati emitente.


(2) Unitatile emitente desfasoara aceasta activitate numai in baza autorizatiei de functionare, acordata de Ministerul Finantelor Publice. Autorizatia de functionare se acorda potrivit criteriilor stabilite de catre Ministerul Finantelor Publice, prin ordin al ministrului, pentru fiecare tip de bilet de valoare in parte, astfel incat sa se asigure dezvoltarea concurentiala a serviciilor prevazute de prezenta lege.


(3) Pot avea calitatea de unitati emitente persoanele juridice infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si institutiile de credit, persoane juridice romane si sucursalele institutiilor de credit autorizate in state membre ale Uniunii Europene si notificate catre Banca Nationala a Romaniei, potrivit legii, cu respectarea prevederilor alin. (1) si (2) .


(4) Unitatile emitente sunt obligate sa ia masurile necesare pentru asigurarea circulatiei biletelor de valoare in conditii de siguranta.


(5) Unitatile emitente actualizeaza lunar sau la cererea angajatorilor lista operatorilor economici si a unitatilor afiliate care accepta bilete de valoare.


Art. 6


(1) Unitatile emitente sunt obligate sa deschida conturi sau subconturi de plati distincte, prin care se vor derula sumele reprezentand incasarile si platile aferente valorii nominale a biletelor de valoare, astfel incat sa permita o evidenta clara a sumelor utilizate in temeiul contractelor incheiate cu angajatorii si cu unitatile care accepta bilete de valoare.


(2) Unitatile emitente de bilete de valoare pe suport electronic pot organiza platforme pentru emiterea acestora sau pot incheia contracte cu organizatii care administreaza schema/aranjamentul de plata ori alte organizatii specializate, dupa caz.


Art. 7


(1) Decontarea biletelor de valoare intre unitatile care accepta aceste bilete de valoare si unitatile emitente se face numai prin intermediul unitatilor bancare sau prin unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului, dupa caz, potrivit legii. Acelasi regim de decontare se va aplica si in cazul relatiei dintre angajator si unitatea emitenta.


(2) Sumele derulate prin operatiunile cu biletele de valoare de catre unitatile emitente nu pot fi utilizate pentru reinvestirea in alte scopuri.


Art. 8


(1) Costurile legate de emiterea biletelor de valoare se suporta integral de angajatori.


(2) Angajatorul care contracteaza cu o unitate emitenta serviciul de emitere a biletelor de valoare achita atat contravaloarea nominala a biletelor de valoare distribuite angajatilor, cat si costul emiterii suportului electronic.


(3) Valoarea nominala a biletelor de valoare acordate angajatilor nu poate fi diminuata in niciun mod.


(4) Suportul electronic al biletelor de valoare nu permite efectuarea de operatiuni de retragere de numerar sau de preschimbare in numerar.


(5) Biletele de valoare pot fi utilizate doar pe teritoriul Romaniei, in termenul de valabilitate si numai pentru achizitionarea bunurilor si serviciilor pentru care au fost emise.


(6) Suportul electronic poate fi alimentat exclusiv cu valoarea nominala a biletelor de valoare acordate angajatilor, stabilita conform prezentei legi.


(7) Biletele de valoare pot fi utilizate numai cu respectarea prevederilor alin. (5) , inclusiv pentru plati online.


Art. 9


- Art. 9 din capitolul I a fost abrogat la 20-ian-2019 de Art. III, punctul 2. din Legea 30/2019.


Art. 10


(1) Angajatorii, impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentantii salariatilor, stabilesc de comun acord categoriile de bilete de valoare care se acorda angajatilor, frecventa acordarii acestora si valoarea lor, acolo unde este cazul, precum si unitatea emitenta.


(2) Unitatile emitente au obligatia de a transmite angajatorilor lista unitatilor corespunzatoare retelei utilizate la care salariatii pot folosi biletele de valoare. La stabilirea acestor unitati vor fi avute in vedere calitatea serviciilor si un nivel redus al preturilor prin practicarea unor adaosuri comerciale minime.


(3) Contractarea serviciilor privind emiterea biletelor de valoare de catre angajatorii care au calitatea de autoritate contractanta in intelesul Legii nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, se realizeaza in conditiile legislatiei in vigoare.


(4) Biletele de valoare pot fi utilizate numai de catre/la unitati care au incheiat direct contracte de prestari ale serviciilor prevazute de prezenta lege cu unitati emitente, pentru fiecare categorie de bilet de valoare in parte.


(5) Valoarea biletelor de valoare nu poate fi transferata salariatilor pe suportul electronic daca, la data stabilita pentru transfer, angajatorii nu au achitat unitatii emitente, integral, contravaloarea nominala a biletelor de valoare achizitionate, inclusiv costurile aferente emiterii acestora pe suport electronic.


CAPITOLUL II: Tichetele de masa


Art. 11


(1) Tichetele de masa sunt bilete de valoare acordate angajatilor lunar, ca alocatie individuala de hrana, utilizate numai pentru achitarea mesei sau pentru achizitionarea de produse alimentare.


(2) Tichetele de masa pot fi utilizate doar in unitati de alimentatie publica, magazine alimentare, cantine-restaurant, bufete sau orice alte tipuri de unitati care comercializeaza produse alimentare si care au incheiat contracte de prestare a serviciilor reglementate de prezenta lege cu unitatile emitente de tichete de masa si trebuie sa permita, in mod exclusiv, utilizarea tichetelor pentru achitarea mesei sau pentru achizitionarea de produse alimentare, inclusiv pentru plata online a acestora.


(3) Debitarea sumelor corespunzatoare produselor alimentare solicitate de salariat se realizeaza la valoarea respectivelor produse alimentare.


Art. 12


(1) Valoarea tichetelor de masa este transferata lunar salariatilor de catre unitatea emitenta, corespunzator numarului de zile lucratoare din luna pentru care se face transferul, conform contractului incheiat de unitatea emitenta cu angajatorul.


(2) Salariatul poate utiliza lunar un numar de tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile lucrate.


(3) Salariatul are obligatia sa restituie angajatorului, la finele fiecarei luni, precum si la incetarea contractului individual de munca, valoarea corespunzatoare tichetelor de masa necuvenite.


Art. 13


Fiecare tichet de masa este valabil numai daca are inscrise pe suportul electronic sau stocate intr-un alt mod in acesta urmatoarele mentiuni:


a) numele si adresa emitentului;


b) perioada de valabilitate a utilizarii tichetului de masa;


c) interdictia de a fi utilizat pentru achizitionarea de tigari sau de produse alcoolice;


d) numele, prenumele si codul numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze tichetul de masa.


Art. 14


(1) Incepand cu data de 1 august 2023, valoarea nominala a unui tichet de masa nu poate depasi suma de 35 lei.


*) Incepand cu data de 1 august 2023, valoarea nominala prevazuta la art. 14 alin. (1) din Legea nr. 165/2018, cu modificarile si completarile ulterioare, se va aplica pana la data de 31 decembrie 2023.


(2) Incepand cu data de 1 ianuarie 2024, valoarea nominala a unui tichet de masa nu poate depasi suma de 40 lei.


*) Incepand cu 1 ianuarie 2024, valoarea nominala prevazuta la art. 14 alin. (2) din Legea nr. 165/2018, cu modificarile si completarile ulterioare, se va aplica si pentru lunile august si septembrie 2024.


CAPITOLUL III: Tichetele cadou


Art. 15


(1) Tichetele cadou sunt bilete de valoare acordate ocazional angajatilor proprii pentru cheltuieli sociale.


(2) Este interzisa acordarea de tichete cadou altor categorii de beneficiari decat cei prevazuti la alin. (1) .


(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) , organizatiile sindicale legal constituite pot acorda din fonduri proprii, ocazional, tichete cadou membrilor proprii care nu au calitatea de angajati ai organizatiei sindicale.


(4) Frecventa acordarii tichetelor cadou prevazute la alin. (3) si valoarea lor se stabilesc de catre conducerea organizatiei sindicale. Prevederile referitoare la achizitionarea si emiterea tichetelor cadou se aplica in mod corespunzator.


Art. 16


(1) Nivelul maxim al sumelor acordate sub forma tichetelor cadou pentru cheltuieli sociale nu poate depasi suma stabilita conform art. 10 alin. (1) .


(2) Valoarea nominala a unui tichet cadou acordat potrivit art. 15 alin. (1) este de 10 lei sau un multiplu de 10, dar nu mai mare de 50 lei.


Art. 17


Fiecare tichet cadou este valabil numai daca are inscrise pe suportul electronic sau stocate intr-un alt mod in acesta urmatoarele mentiuni:


a) numele si adresa emitentului;


b) perioada de valabilitate a utilizarii tichetului cadou;


c) numele, prenumele si codul numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze tichetul cadou.


CAPITOLUL IV: Tichetele de cresa


Art. 18


(1) Tichetele de cresa sunt bilete de valoare care se acorda, lunar, angajatilor care nu beneficiaza de concediul si de indemnizatia acordate pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv de pana la 3 ani in cazul copilului cu handicap.


(2) Tichetele de cresa pot fi utilizate numai pentru achitarea taxelor la cresa unde este inscris copilul.


(3) Tichetele de cresa se acorda, la cerere, unuia dintre parinti sau tutorelui caruia i-a fost incredintat copilul spre crestere si educare, pe baza livretului de familie.


(4) Nu pot beneficia de tichete de cresa asistentii maternali profesionisti sau persoanele la care este gazduit copilul si pentru care s-a instituit masura plasamentului in regim de urgenta, in temeiul Legii nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


Art. 19


(1) Nivelul maxim al sumelor acordate sub forma tichetelor de cresa nu poate depasi suma de 450 de lei pentru o luna, pentru fiecare copil aflat la cresa.


(2) Valoarea nominala a unui tichet de cresa este de 10 lei sau un multiplu de 10, dar nu mai mare de 100 lei.


(3) Valoarea tichetelor de cresa se cumuleaza cu alocatia de stat pentru copii acordata conform prevederilor Legii nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si cu stimulentul de insertie care se acorda la reluarea activitatii, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.


Art. 20


Fiecare tichet de cresa este valabil numai daca are inscrise pe suportul electronic sau stocate intr-un alt mod in acesta urmatoarele mentiuni:


a) numele si adresa emitentului;


b) perioada de valabilitate a utilizarii tichetului de cresa;


c) interdictia de a fi utilizat pentru achizitionarea de alte bunuri/servicii decat cele prevazute la art. 18 alin. (2) ;


d) numele, prenumele si codul numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze tichetul de cresa.


CAPITOLUL V: Tichetele culturale


Art. 21


(1) Tichetele culturale sunt bilete de valoare acordate angajatilor, lunar sau ocazional, pentru achitarea contravalorii de bunuri si servicii culturale.


(2) Bunurile si serviciile culturale pot fi:


a) abonamente sau bilete la spectacole, concerte, proiectii cinematografice, muzee, festivaluri, targuri si expozitii, permanente sau itinerante, parcuri tematice, inclusiv cele destinate copiilor;


b) carti, manuale scolare, albume muzicale, filme, in orice format.


Art. 22


(1) Nivelul maxim al sumelor acordate sub forma tichetelor culturale nu poate depasi suma de 150 de lei pentru tichetele acordate lunar, respectiv suma de 300 de lei/ eveniment, pentru cele acordate ocazional.


(2) Valoarea nominala a unui tichet cultural este de 10 lei sau un multiplu de 10, dar nu mai mare de 50 lei.


Art. 23


Fiecare tichet cultural este valabil numai daca are inscrise pe suportul electronic sau stocate intr-un alt mod in acesta, urmatoarele mentiuni:


a) numele si adresa emitentului;


b) perioada de valabilitate a utilizarii tichetului;


c) interdictia de a fi utilizat pentru achizitionarea de alte bunuri/servicii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2) ;


d) numele, prenumele si codul numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze tichetul cultural.


CAPITOLUL VI: Voucherele de vacanta


Art. 24


(1) Voucherele de vacanta sunt bilete de valoare care se acorda angajatilor pentru acoperirea unor cheltuieli ocazionate de efectuarea concediului de odihna in regim de turism intern.


(2) Angajatul care beneficiaza de vouchere de vacanta nu mai beneficiaza de prima de vacanta in cursul anului fiscal sau de bilete de odihna, acordate potrivit Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare.


(3) Nivelul maxim al sumei care poate fi acordata unui angajat in decursul unui an fiscal sub forma voucherelor de vacanta este de 6 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata.


(4) Acordarea voucherelor de vacanta, cu respectarea prevederilor alin. (3) , poate fi fractionata in maximum doua transe, in functie de optiunea angajatului privind efectuarea concediului de odihna.


(5) Voucherele de vacanta sunt destinate acoperirii cheltuielilor cu servicii turistice, de cazare, de masa si/sau de recuperare a capacitatii de munca.


(6) Voucherele de vacanta pot fi utilizate si pentru acoperirea cheltuielilor cu servicii de calatorie si/sau de divertisment, daca se regasesc intr-un pachet turistic.


(61) Voucherele de vacanta pot fi utilizate si pentru acoperirea cheltuielilor cu taberele scolare, nationale sau tematice, organizate pe teritoriul Romaniei, la care participa copilul titularului. Procedura privind plata taberelor potrivit prezentului alineat se stabileste prin ordin comun al ministrului educatiei si al ministrului finantelor.


(7) Serviciile aferente efectuarii concediului de odihna pot fi achizitionate ca pachete de servicii sau separat.


(8) Continutul minim al pachetului de servicii care se poate achizitiona prin intermediul voucherelor de vacanta se stabileste prin normele de aplicare a prezentei legi, care se aproba prin hotarare a Guvernului.


(9) Voucherele de vacanta pot fi utilizate pentru achizitionarea de servicii de la operatorii economici cu activitate de turism din Romania, autorizati conform legii, care detin structuri de primire turistice clasificate si/sau agentii de turism licentiate si care accepta o astfel de modalitate de plata, denumite, in mod conventional si in intelesul prezentei legi, unitati afiliate.


(10) Ministerul Turismului transmite unitatilor emitente lista cu unitatile afiliate.


(11) Unitatile emitente vor plati contravaloarea voucherelor de vacanta unitatilor afiliate cu care au incheiat contracte pentru decontarea acestora, dupa prestarea serviciilor de turism.


ATENTIE! Conform art. 34, lit. a) modificata, prevederile art. 24 intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2027.


Art. 25


(1) Valoarea nominala permisa pentru un voucher de vacanta este multiplu de 10 lei, dar nu mai mult de 100 lei.


(2) Voucherul de vacanta are perioada de valabilitate de un an de la data emiterii, fara a se intelege ca aceasta este perioada de valabilitate a suportului electronic.


(3) Contravaloarea serviciilor turistice prestate de catre unitatile afiliate peste valoarea voucherelor de vacanta se suporta de catre angajat, titular al voucherelor de vacanta.


Art. 26


Fiecare voucher de vacanta este valabil numai daca are inscrise pe suportul electronic sau stocate intr-un alt mod in acesta, urmatoarele mentiuni:


a) emitentul si datele sale de identificare;


b) angajatorul si datele sale de identificare;


c) perioada de valabilitate a utilizarii voucherului de vacanta;


d) interdictia de a utiliza voucherul de vacanta in alte locuri decat in unitatile afiliate;


e) elementele de identitate vizuala ale brandului de turism al Romaniei,


f) numele, prenumele si codul numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze voucherul de vacanta.


Art. 27


(1) Plafonul maxim cumulat al comisionului perceput de catre unitatile emitente de la angajator si unitatea afiliata este de 1% din valoarea nominala a voucherului de vacanta.


(2) Comisionul maxim perceput de agentiile de turism, in calitate de unitati afiliate, nu poate depasi 10% din valoarea pachetului de servicii oferit titularilor voucherelor de vacanta.


(3) Introducerea, la cererea angajatorului sau a unitatii afiliate, a altor elemente grafice fata de cele minime obligatorii va fi negociata cu unitatile emitente si nu va face obiectul limitarii prevazute la alin. (1) .


ATENTIE! Conform art. 34, lit. a) modificata, prevederile art. 27 intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2027.


CAPITOLUL VII: Contraventii si sanctiuni


Art. 28


(1) Constituie contraventie urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni:


a) utilizarea biletelor de valoare in alt scop decat cel prevazut de prezenta lege;


b) solicitarea si/sau furnizarea de numerar in schimbul biletelor de valoare sau pentru fractiuni din acestea;


c) refuzul nejustificat al operatorilor economici si unitatilor care accepta bilete de valoare de furnizare a bunurilor sau serviciilor. Refuzul este justificat daca exista banuieli intemeiate privind autenticitatea biletelor de valoare, identitatea dintre titularul biletelor de valoare si beneficiarul acestora;


d) diminuarea valorii nominale a biletelor de valoare acordate angajatilor;


e) emiterea de bilete de valoare cu alte valori nominale decat cele prevazute de prezenta lege;


f) emiterea de bilete de valoare de catre alte entitati decat cele prevazute la art. 5 alin. (1) ;


g) comercializarea biletelor de valoare contra unei fractiuni de pret sau a altor bunuri/servicii decat cele stabilite prin prezenta lege;


h) comercializarea de catre unitatile prevazute la art. 11 alin. (2) a unor produse, altele decat cele alimentare, contra tichetelor de masa.


i) utilizarea de catre salariati a unui numar de tichete de masa mai mare decat numarul de zile lucrate.


(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:


a) cu 0,5 puncte-amenda, fapta prevazuta la alin. (1) lit. i) ;


b) cu 1,5 puncte-amenda, faptele prevazute la alin. (1) lit. a) si c) ;


c) cu 3 puncte-amenda, fapta prevazuta la alin. (1) lit. b) ;


d) cu 14 puncte-amenda, faptele prevazute la alin. (1) lit. d) -h) .


(3) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu 14 puncte-amenda fapta unitatilor emitente de a alimenta suportul electronic cu bilete de valoare, cu nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (6) si art. 11 alin. (2) .


(4) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu 14 puncte-amenda fapta unitatilor emitente de a emite bilete de valoare cu nerespectarea prevederilor art. 13, 17, 20, 23 si 26.


(5) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu 7 puncte-amenda acceptarea de catre unitatea afiliata de vouchere de vacanta de la alte persoane decat titularul voucherului de vacanta.


(6) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu 14 puncte-amenda si retragerea certificatului de clasificare, respectiv a licentei de turism acceptarea de catre unitatile afiliate de vouchere de vacanta pentru achizitionarea de servicii care nu indeplinesc conditiile pachetului minim de servicii prevazut la art. 24 alin. (8) .


(7) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu 14 puncte-amenda si retragerea licentei de turism fapta agentiei de turism de a emite, in calitate de unitate afiliata, pachete de servicii turistice pentru achizitionare cu vouchere de vacanta la un pret mai mare fata de pretul pachetului similar de servicii achizitionat prin alte mijloace de plata.


(71) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu 14 puncte-amenda, nerespectarea prevederilor art. 15 alin. (2) .


(8) Un punct-amenda reprezinta contravaloarea unui salariu de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilit in conditiile legii.


Art. 29


Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 28 se fac de catre personalul cu atributii de control, imputernicit in acest sens, din cadrul Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Muncii si Justitiei Sociale, Ministerului Turismului, Ministerului Culturii si Identitatii Nationale, dupa caz.


Art. 30


Contraventiilor prevazute la art. 28 si 29 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.


CAPITOLUL VIII: Dispozitii tranzitorii si finale


Art. 31


(1) Tichetele de masa si voucherele de vacanta prevazute de prezenta lege nu se acorda personalului care beneficiaza de indemnizatie de hrana si de indemnizatie de vacanta potrivit Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare.


(2) Tichetele de masa prevazute de prezenta lege nu se acorda personalului care beneficiaza de drepturi de hrana in temeiul Ordonantei Guvernului nr. 26/1994 privind drepturile de hrana, in timp de pace, ale personalului din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


(3) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi, operatorii economici, astfel cum sunt definiti de Ordonanta Guvernului nr. 26/2013, aprobata cu completari prin Legea nr. 47/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, vor acorda angajatilor proprii primele de vacanta numai sub forma voucherelor de vacanta, in cuantum egal cu contravaloarea unui salariu de baza minim brut pe tara garantat in plata stabilit in conditiile legii, pentru un salariat.


Art. 32


(1) Valoarea nominala maxima a biletelor de valoare prevazute de prezenta lege se indexeaza, semestrial, dupa cum urmeaza:


a) in cazul tichetelor de masa, cu indicele preturilor de consum, inregistrat la marfurile alimentare, comunicat de Institutul National de Statistica;


b) in cazul celorlalte bilete de valoare, cu indicele inflatiei comunicat de Institutul National de Statistica, in functie de evolutia tarifelor/preturilor la serviciile/bunurile a caror contravaloare poate fi achitata cu aceste bilete de valoare, potrivit prezentei legi.


(2) In cazul in care din aplicarea prevederilor alin. (1) rezulta o valoare nominala indexata mai mica decat ultima valoare nominala indexata, pentru perioadele urmatoare, valoarea nominala a biletului de valoare ramane nemodificata.


(3) Indexarea biletelor de valoare, potrivit alin. (1) , se face prin ordin comun al ministrului finantelor publice si al ministrului de resort.


Art. 33


(1) La data intrarii in vigoare a prezentei legi, tichetele de masa, tichetele cadou, tichetele de cresa si voucherele de vacanta emise in temeiul Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, cu modificarile si completarile ulterioare, al Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, cu modificarile ulterioare, respectiv al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 94/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt si raman valabile pana la expirarea datei de valabilitate inscrise pe acestea.


(2) Unitatile emitente care la data intrarii in vigoare a prezentei legi detin autorizatii de functionare valabile pot emite in continuare biletele de valoare pentru care sunt autorizate, in conditiile prevazute de lege la data autorizarii, pana la data expirarii valabilitatii respectivei autorizatii.


Art. 34


Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2019, cu exceptia:


a) art. 24-27, care intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2027;


b) art. 35, care intra in vigoare la 3 zile de la publicarea prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.


Art. 341


Pana la data de 1 ianuarie 2027 prevederile prezentei legi nu se aplica voucherelor de vacanta.


Art. 35


(1) In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentului articol se elaboreaza criteriile privind acordarea autorizatiei de functionare a unitatilor emitente de bilete de valoare, care se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice.


(2) In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentului articol, Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii si Justitiei Sociale, Ministerul Turismului si Ministerul Culturii si Identitatii Nationale elaboreaza normele metodologice de aplicare a prezentei legi, care se aproba prin hotarare a Guvernului.


Art. 36


(1) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:


a) Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 260 din 13 iulie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare;


b) Legea nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 23 mai 2006, cu modificarile ulterioare.


(2) La data de 1 ianuarie 2027 se abroga Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 110 din 24 februarie 2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 94/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.






Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice