Avand in vedere prevederile art. 5 alin. (1), art. 15 alin. (2), art. 17 alin. (1), (4) si art. 18 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
in temeiul prevederilor art. 17 alin. (6) si ale art. 18 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
CAPITOLUL I
Art. 1. -
(2) Prezentul regulament se aplica in mod corespunzator, in scopul prevazut la alin. (1), si sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit, persoane juridice straine, sucursalelor din Romania ale institutiilor de plata, persoane juridice straine, si sucursalelor din Romania ale institutiilor financiare, persoane juridice straine, inscrise in Registrul special tinut de Banca Nationala a Romaniei.
(3) Pentru scopul prezentului regulament entitatile prevazute la alin. (1) si (2) sunt denumite in continuare institutii.
Art. 2. - Termenii si expresiile utilizate in cuprinsul prezentului regulament au semnificatia prevazuta in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 202/2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 217/2009.
CAPITOLUL II
Art. 3. - In scopul asigurarii desfasurarii activitatii in conformitate cu cerintele Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 202/2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 217/2009, institutiile trebuie sa adopte norme interne pentru punerea in aplicare a sanctiunilor internationale de blocare a fondurilor.
Art. 4. - Normele interne pentru punerea in aplicare a sanctiunilor internationale de blocare a fondurilor trebuie sa includa cel putin urmatoarele elemente:
a) proceduri de depistare a persoanelor sau entitatilor desemnate si a operatiunilor in care sunt implicate bunuri, in sensul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 202/2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 217/2009, aplicabile potentialilor clienti si solicitantilor de tranzactii ocazionale;
b) o politica referitoare la acceptarea in calitate de client si la regimul tranzactiilor ocazionale pentru persoanele sau entitatile desemnate ori pentru persoanele sau entitatile care solicita efectuarea de operatiuni in care sunt implicate bunuri, in sensul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 202/2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 217/2009;
c) proceduri de depistare a persoanelor sau entitatilor desemnate si a operatiunilor in care sunt implicate bunuri, in sensul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 202/2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 217/2009, aplicabile clientelei existente in contextul modificarii si/sau completarii regimurilor sanctionatorii internationale de blocare a fondurilor;
d) regimul pentru clientii care au fost depistati ca persoane sau entitati desemnate aplicabil incepand cu data la care acestia nu mai intra sub incidenta sanctiunilor internationale de blocare a fondurilor, precum si regimul aplicabil persoanelor sau entitatilor care au solicitat efectuarea de operatiuni in care sunt implicate bunuri, in sensul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 202/2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 217/2009;
e) modalitati de intocmire si pastrare a evidentelor privind persoanele sau entitatile desemnate si persoanele ori entitatile care au solicitat efectuarea de operatiuni in care sunt implicate bunuri, in sensul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 202/2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 217/2009;
f) accesul persoanelor cu atributii in domeniu la evidentele institutiei pentru a examina operatiunile derulate in trecut cu persoane ori entitati depistate ca persoane sau entitati desemnate;
g) competentele persoanelor cu responsabilitati in implementarea normelor interne pentru punerea in aplicare a sanctiunilor internationale de blocare a fondurilor potrivit art. 6;
h) procedurile de raportare, intern si catre autoritatile competente.
Art. 5. -
(2) Normele interne pentru punerea in aplicare a sanctiunilor internationale de blocare a fondurilor trebuie sa fie cunoscute de intreg personalul cu responsabilitati in domeniu.
(3) Normele interne pentru punerea in aplicare a sanctiunilor internationale de blocare a fondurilor vor fi transmise Bancii Nationale a Romaniei - Directia supraveghere in termen de 5 zile de la aprobarea acestora, respectiv a modificarii lor, de catre organele competente.
Art. 6. - (1) Institutiile vor numi una sau mai multe persoane cu responsabilitati in coordonarea implementarii normelor interne pentru punerea in aplicare a sanctiunilor internationale de blocare a fondurilor, inclusiv in ceea ce priveste actualizarea permanenta a informatiilor detinute de institutie referitoare la regimurile sanctionatorii internationale de blocare a fondurilor in vigoare, administrarea alertelor primite de la Banca Nationala a Romaniei - Directia supraveghere cu privire la actualizarea informatiilor facute publice pe pagina de internet a bancii centrale, potrivit art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 202/2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 217/2009, si indeplinirea obligatiilor de raportare.
(2) Numele si functia persoanelor mentionate la alin. (1) vor fi comunicate Bancii Nationale a Romaniei - Directia supraveghere in termen de 5 zile de la numirea acestora.
Art. 7. - Institutiile utilizeaza in scopul depistarii persoanelor sau entitatilor desemnate datele, inclusiv cele privind beneficiarul real, obtinute prin aplicarea masurilor de cunoastere a clientelei prevazute de normele interne elaborate in scopul prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului.
Art. 8. - Pentru acele cazuri in care normele interne elaborate in scopul prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului nu prevad aplicarea masurilor de cunoastere a clientelei, institutiile aplica procedurile stabilite prin normele interne pentru punerea in aplicare a sanctiunilor internationale de blocare a fondurilor prevazute la art. 3.
Art. 9. - Raportarile catre Banca Nationala a Romaniei se transmit Directiei supraveghere atat electronic, cat si letric, prin utilizarea modelului unitar de raportare, intocmit potrivit prevederilor art. 18 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 202/2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 217/2009, si aprobat prin ordin al guvernatorului.
Art. 10. - Institutiile furnizeaza Bancii Nationale a Romaniei - Directia supraveghere, la cerere, orice date si informatii suplimentare relevante, conform solicitarii primite.
CAPITOLUL III Masuri de supraveghere si sanctiuni
Art. 11. - In cadrul procesului de supraveghere a modului de punere in aplicare a sanctiunilor internationale de blocare a fondurilor, Banca Nationala a Romaniei poate dispune urmatoarele masuri specifice:
a) solicitarea modificarii normelor interne pentru punerea in aplicare a sanctiunilor internationale de blocare a fondurilor, prevazute la art. 3;
b) solicitarea remedierii deficientelor constatate.
Art. 12. - (1) Incalcarea dispozitiilor prezentului regulament si nerespectarea masurilor dispuse de Banca Nationala a Romaniei se sanctioneaza conform art. 57 din Legea nr. 312/2004 privind statutul Bancii Nationale a Romaniei.
(2) Masurile stabilite la art. 11 pot fi aplicate separat sau concomitent cu sanctiunile prevazute la alin. (1).
CAPITOLUL IV Dispozitii tranzitorii
Art. 13. - Fara a prejudicia conformarea la obligatiile ce le revin potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 202/2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 217/2009, institutiile care functioneaza la data intrarii in vigoare a prezentului regulament asigura transmiterea la Banca Nationala a Romaniei - Directia supraveghere a normelor interne pentru punerea in aplicare a sanctiunilor internationale de blocare a fondurilor prevazute la art. 3, precum si a informatiilor privind persoanele prevazute la art. 6, in termen de cel mult 180 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului regulament.
Presedintele Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei, Mugur Constantin Isarescu
Bucuresti, 15 decembrie 2009.
Nr. 28.
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...
OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...
Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...
Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...
Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006 Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...
Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024 Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...
OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...
Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie Sursa: MCP Cabinet avocati
Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230! Sursa: EuroAvocatura.ro
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti