din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2537 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: HG 789/2011 privind aprobarea Metodologiei de evaluare in scopul clasificarii universitatilor si ierarhizarii programelor de studii

INTEGRAL: HG 789/2011 privind aprobarea Metodologiei de evaluare in scopul clasificarii universitatilor si ierarhizarii programelor de studii


HG 789/2011 privind aprobarea Metodologiei de evaluare in scopul clasificarii universitatilor si ierarhizarii programelor de studii

Publicata in Monitorul Oficial nr. 569 din 10 august 2011


In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 193 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

Articol unic
Se aproba Metodologia de evaluare in scopul clasificarii universitatilor si ierarhizarii programelor de studii, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare


Anexa - Metodologie de evaluare in scopul clasificarii universitatilor si ierarhizarii programelor de studii

Capitolul I - Dispozitii generale

Art. 1
(1) La procesul de clasificare participa toate universitatile acreditate sau autorizate sa functioneze provizoriu, de stat, particulare si confesionale.
(2) La procesul de ierarhizare participa toate programele de studii universitare de licenta si master, acreditate sau autorizate sa functioneze provizoriu, din universitatile acreditate sau autorizate provizoriu, de stat, particulare si confesionale.

Art. 2
(1) Evaluarea realizata in baza prezentei metodologii se realizeaza de catre organismul stabilit, dupa caz, potrivit prevederilor art. 193 alin. (5) si (6) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, denumit in continuare organism de evaluare.
(2) Selectia organismului international prevazut la art. 193 alin. (5) din Legea nr. 1/2011, respectiv a organismului international sau a agentiei de asigurare a calitatii din strainatate prevazut/prevazute la art. 193 alin. (6) din Legea nr. 1/2011 se face de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, denumit in continuare MECTS.
(3) Consortiul prevazut la art. 193 alin. (5) din Legea nr. 1/2011 isi desfasoara activitatea in conditiile legii.

Art. 3
(1) Evaluarea in scopul clasificarii universitatilor si ierarhizarii programelor de studii se realizeaza pe baza unora dintre urmatoarele criterii:
a) predarea si invatarea;
b) cercetarea stiintifica;
c) creatia artistica, in cazul universitatilor de arte;
d) relatia universitatii cu mediul extern;
e) capacitatea institutionala.
(2) Evaluarea in scopul clasificarii universitatilor utilizeaza cel putin criteriul prevazut la alin. (1) lit. b).
(3) Evaluarea in scopul ierarhizarii programelor de studii utilizeaza cel putin criteriile prevazute la alin. (1) lit. a) si b).
(4) Fiecarui criteriu ii este asociat un set de standarde de referinta, iar fiecarui standard ii este asociat un set de indicatori.
(5) Standardele si indicatorii utilizati in scopul clasificarii universitatilor pot fi distincti fata de cei utilizati in scopul ierarhizarii programelor de studii.


Capitolul II - Evaluarea in scopul clasificarii universitatilor

Art. 4
Evaluarea in scopul clasificarii universitatilor are urmatoarele componente:
a) evaluarea pe baza unor date si informatii structurate pe criteriile prevazute la art. 3, pe standarde si pe indicatori, denumita in continuare evaluarea primara;
b) evaluarea prin vizite realizate in universitati de catre echipe de experti evaluatori, denumita in continuare evaluarea institutionala.

Art. 5
(1) Evaluarea primara se realizeaza anual, pentru toate universitatile supuse evaluarii, inaintea inceperii anului universitar, iar rezultatul acestei evaluari este valabil pe durata anului universitar urmator evaluarii.
(2) Evaluarea institutionala se realizeaza, pentru fiecare universitate, odata la maximum 4 ani, iar rezultatul acestei evaluari este valabil pana la urmatoarea evaluare institutionala.

Art. 6
(1) Categoria in care se clasifica o universitate, dintre cele prevazute la art. 193 alin. (4) din Legea nr. 1/2011, este cea care corespunde celei mai scazute intensitati a activitatii de cercetare stiintifica si/sau de creatie artistica rezultate fie din evaluarea primara, fie din cea institutionala, in cazul in care aceasta din urma evaluare a avut loc.
(2) Rezultatele clasificarii universitatilor, astfel cum acestea au fost stabilite de organismul de evaluare prevazut la art. 2 alin. (1), se constata prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, inainte de inceputul fiecarui an universitar.

Art. 7
(1) Evaluarea primara se realizeaza prin desfasurarea urmatoarelor activitati:
a) constituirea de catre MECTS a unei baze de date cuprinzand datele si informatiile relevante, structurate pe criterii, standarde si indicatori, inclusiv prin rapoarte furnizate de universitatile supuse evaluarii;
b) verificarea datelor si informatiilor furnizate de universitati, cu respectarea prevederilor art. 192 alin. (1)a€”(3) din Legea nr. 1/2011; aceasta verificare are caracter continuu, iar MECTS poate decide depunctarea universitatilor care au raportat date false;
c) prelucrarea datelor si informatiilor colectate, in conformitate cu aplicarea unor formule de calcul si statistice propuse de organismul de evaluare si aprobate prin ordin de catre ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
(2) Rezultatele evaluarii primare se publica anual, pentru toate universitatile supuse evaluarii.

Art. 8
(1) Evaluarea institutionala se realizeaza prin desfasurarea urmatoarelor activitati:
a) asumarea de catre universitate a unei misiuni institutionale specifice de educatie universitara, cercetare stiintifica si/sau creatie artistica, care incadreaza universitatea in una dintre categoriile prevazute la art. 193 alin. (4) din Legea nr. 1/2011;
b) realizarea de catre universitate a unui raport sintetic de autoevaluare care analizeaza dimensiunile prevazute la alin. (4) si alin. (5) lit. b)a€”m);
c) vizitarea universitatii de catre echipe de experti evaluatori, selectati de catre organismul de evaluare prevazut la art. 2 alin. (1), in vederea validarii sau invalidarii externe a indeplinirii misiunii institutionale asumate de universitati si a corespondentei acesteia cu rezultatele evaluarii primare si cu situatia reala a universitatii.
(2) Rezultatele evaluarii institutionale se publica, pentru fiecare universitate evaluata institutional, la finalizarea fiecarei evaluari institutionale a unei universitati.
(3) Echipele de experti evaluatori sunt constituite din persoane care indeplinesc criterii aprobate prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
(4) Echipele de experti evaluatori viziteaza universitatile evaluate si identifica punctele tari si punctele slabe cu privire la diferitele dimensiuni ale activitatii universitatilor.
(5) Evaluarea institutionala are vedere cel putin urmatoarele aspecte:
a) criteriile, standardele si indicatorii pe baza carora se realizeaza evaluarea primara;
b) masura in care universitatea isi indeplineste misiunea si obiectivele organizationale asumate;
c) calitatea si rezultatele activitatii de predare/invatare si de cercetare;
d) calitatea resursei umane;
e) politicile referitoare la recrutarea, evaluarea si formarea personalului didactic si de cercetare:
(i) standardele universitatii pentru ocuparea posturilor didactice si de cercetare, stabilite potrivit art. 1 din Metodologia-cadru de concurs pentru ocuparea posturilor didactice si de cercetare vacante din invatamantul superior, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 457/2011;
(ii) masura in care sunt implicati experti externi in comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor, potrivit art. 23 din Metodologia-cadru de concurs pentru ocuparea posturilor didactice si de cercetare vacante din invatamantul superior, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 457/2011;
(iii) metodologia de evaluare periodica a personalului, masura in care sunt implicati experti externi in evaluarea periodica a personalului si standardele minime ale rezultatelor activitatilor didactice si de cercetare prevazute in contractele de munca ale personalului didactic si de cercetare, potrivit art. 303 din Legea nr. 1/2011;
(iv) procesele decizionale in urma carora se scot la concurs posturile didactice si de cercetare, conform art. 213, 295 si 301 din Legea nr. 1/2011;
(v) formarea profesionala continua a personalului, in special referitoare la competentele didactice;
f) strategia universitatii privitoare la asigurarea si cresterea calitatii activitatilor de predare si cercetare:
(i) existenta acestei strategii;
(ii) masura in care aceasta strategie este implementata si eficienta implementarii acesteia;
(iii) organizarea sistemului de asigurare a calitatii;
(iv) responsabilitatile structurilor universitatii si personalului pentru asigurarea calitatii;
(v) modalitatile de monitorizare si revizuire a sistemului de asigurare a calitatii;
g) sistemele de aprobare, monitorizare si evaluare periodica a programelor de studii si a continutului acestora:
(i) existenta unor proceduri interne de aprobare a programelor de studii de catre un organism care nu include personalul care preda in cadrul acestor programe;
(ii) evaluarea si monitorizarea periodica a programelor de studii de catre specialisti externi, reprezentanti ai angajatorilor, absolventilor, studentilor si de catre alte entitati relevante, organizata de catre universitate;
(iii) participarea studentilor in activitatile de asigurare a calitatii programelor de studii;
h) procedurile de evaluare si notare a studentilor;
i) alte modalitati prin care universitatea isi duce la indeplinire finalitatile asumate, respectiv:
(i) procesele decizionale si administrative;
(ii) alocarea resurselor;
(iii) structura interna;
j) resursele informationale disponibile pentru procesul de predare/invatare: biblioteci, acces online la reviste stiintifice, programe de tutorat;
k) infrastructura de cercetare/de creatie artistica in cazul universitatilor de arte;
l) sistemele informationale utilizate in administrarea universitatii, inclusiv in culegerea datelor si informatiilor utilizate in evaluarea primara;
m) strategia de dezvoltare organizationala.
(6) Procedura de realizare a evaluarii institutionale se propune de catre organismul de evaluare si se aproba prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.


Capitolul III - Evaluarea in scopul ierarhizarii programelor de studii universitare

Art. 9
Programele de studii universitare sunt stabilite potrivit art. 137 din Legea nr. 1/2011.

Art. 10
(1) Ierarhizarea programelor de studii universitare de licenta si master se realizeaza prin pozitionarea universitatii care le organizeaza in domeniul de ierarhizare in care se incadreaza respectivele programe de studii universitare.
(2) Programele de studii sunt plasate, in functie de pozitia universitatii care le organizeaza in domeniul de ierarhizare in care se incadreaza acestea, in 5 categorii: A, B, C, D si E, astfel incat A reprezinta categoria celor mai performante programe, iar E categoria celor mai putin performante.

Art. 11
(1) Lista domeniilor de ierarhizare se propune de Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior, Consiliul National al Cercetarii Stiintifice si de Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare si se aproba prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
(2) Un program de studii universitare se incadreaza intr-un singur domeniu de ierarhizare.
(3) Incadrarea unui program de studii intr-un anumit domeniu de ierarhizare se face de catre universitatea care organizeaza respectivul program. In cazul unei incadrari necorespunzatoare, organismul de evaluare poate modifica aceasta incadrare.

Art. 12
Evaluarea in scopul ierarhizarii programelor de studii universitare se realizeaza prin desfasurarea urmatoarelor activitati:
a) constituirea de catre MECTS a unei baze de date cuprinzand datele si informatiile relevante, structurate pe criterii, standarde si indicatori, inclusiv prin rapoarte furnizate de universitatile supuse evaluarii;
b) verificarea datelor si informatiilor furnizate de universitati, inclusiv a modului in care acestea au incadrat programele de studii in domenii de ierarhizare, cu respectarea prevederilor art. 192 alin. (1)a€”(3) din Legea nr. 1/2011;
c) prelucrarea datelor si informatiilor colectate, in conformitate cu aplicarea unor formule de calcul si/sau statistice propuse de organismul de evaluare si aprobate prin ordin de catre ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.

Art. 13
(1) Evaluarea in scopul ierarhizarii programelor de studii universitare se realizeaza anual.
(2) Rezultatele evaluarii in scopul ierarhizarii programelor de studii universitare se publica inaintea inceperii anului universitar si sunt valabile pe durata anului universitar urmator evaluarii.

Art. 14
Sunt considerate programe de excelenta, in sensul art. 193 alin. (8) din Legea nr. 1/2011, programele de studii universitare de licenta si master plasate in categoria A.


Capitolul IV - Dispozitii finale

Art. 15
Prima evaluare in scopul ierarhizarii programelor de studii si clasificarii universitatilor, care este realizata de catre organismul international sau agentia din strainatate prevazut/prevazuta la art. 193 alin. (6) din Legea nr. 1/2011, este constituita din:
a) evaluarile primare din cadrul evaluarii in scopul clasificarii universitatilor si evaluarile in scopul ierarhizarii programelor de studii ale caror rezultate sunt valabile pentru anii universitari 2011a€”2012, 2012a€”2013, 2013a€”2014 si 2014a€”2015;
b) prima evaluare institutionala din cadrul evaluarii in scopul clasificarii universitatilor a fiecarei universitati supuse evaluarii, realizata in primii 4 ani ulterior intrarii in vigoare a prezentei metodologii.

Art. 16
Urmatoarele informatii sunt considerate informatii de interes public si se publica pe un site web administrat de MECTS:
a) datele si informatiile utilizate pentru realizarea evaluarilor, structurate pe criterii, standarde si indicatori;
b) indicatorii si indicii rezultati prin prelucrarea datelor si informatiilor prevazute la lit. a);
c) formulele de calcul si/sau statistice utilizate in prelucrarea datelor si informatiilor prevazute la lit. a);
d) rapoartele sintetice de autoevaluare prevazute la art. 8 alin. (1) lit. b);
e) componenta nominala a echipelor de experti evaluatori prevazute la art. 8 alin. (1) lit. c);
f) rezultatele evaluarilor.

Art. 17
Organismul de evaluare, angajatii acestuia si expertii evaluatori au obligatia de a sesiza MECTS in cazul in care constata existenta unor date false in cadrul rapoartelor furnizate de universitati.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice