Pentru a se pronunta astfel instanta de fond a retinut ca reclamanta Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura - Consiliul Judetean Alexandria a acordat paratului sprijin financiar in suma de 1015 lei pentru infiintarea unei culturi de 2,03 ha grau in baza Ordinului Ministrului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale nr.687/2007, iar la data verificarii culturii s-a constatat ca paratul nu a facut dovada ca a infiintat cultura de grau pentru care s-a formulat cererea de sprijin si a fost obligat sa restituie suma incasata astfel necuvenit.
Instanta de fond a retinut ca potrivit art.13 din Ordonanta de Guvern nr.14/2010 privind masuri financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate producatorilor agricoli incepand cu anul 2010 (Legea nr.74/2010) se considera ajutor necuvenit sumele acordate in temeiul acestei ordonante utilizate pentru alte scopuri decat cele pentru care au fost solicitate.
Aceste sume se recupereaza de la beneficiarii ajutoarelor de stat conform procedurii reglementate de Ordonanta de Guvern nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
Potrivit art.19 raportat la art.14 din Ordonanta de Guvern nr.14/2010 constatarea ajutorului necuvenit constand in creante bugetare rezultate, intre altele si din derularea Ordonanta de Guvern nr.123/2006 calculul si individualizarea acestuia se efectueaza de catre organele competente ale institutiei responsabile pentru implementarea ajutoarelor de stat, in speta Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura - Consiliul Judetean Teleorman.
Actul/documentul de constatare, stabilire si individualizare a obligatiilor de plata privind creantele bugetare rezultate din ajutorul necuvenit, in acest caz procesul - verbal de receptie si restituire, reprezinta titlul de creanta .
Acest titlu de creanta se comunica debitorului de catre institutia responsabila, in conformitate cu prevederile Ordonanta de Guvern nr.92/2003, constituind titlu executoriu.
In cazul in care debitorii beneficiari ai ajutorului de stat nu isi indeplinesc obligatia de plata la termenele prevazute, art.16 alin.2 din Ordonanta de Guvern nr.14/2010 prevede ca, institutia responsabila pentru implementarea ajutorului de stat va transmite titlurile executorii organelor fiscale subordonate Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in a caror raza teritoriala isi au domiciliul debitorii, in vederea efectuarii procedurii executarii silite.
Instanta de fond a retinut ca, pentru recuperarea ajutoarelor de stat acordate nejustificat trebuie urmata procedura reglementata de Ordonanta de Guvern nr.92/2003 si nu calea actiunii in instanta de judecata si pentru aceste considerente a respins actiunea ca urmare a admiterii exceptiei inadmisibilitatii actiunii.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs reclamanta criticand-o ca nelegala si netemeinica.
In dezvoltarea motivelor de recurs recurenta reclamanta a aratat ca actul normativ retinut de instanta de fond, Ordonanta de Guvern nr.14/2010 nu este aplicabil in speta intrucat nu poate fi aplicat retroactiv pentru ajutoarele acordate in toamna anului 2007, conform art.1 Cod civil (legea se aplica numai pentru viitor).
Intimatul parat a primit subventiile sub forma de bonuri valorice iar contravaloarea bonurilor valorice nu se poate compensa prin diminuarea subventiilor pentru anii urmatori: 2008 si 2009, pentru ca nu au existat prevederi legislative in 2008 si 2009 iar acestea au fost acordate anual fermierilor care au solicitat la cerere sprijinul financiar agricol.
Ca atare, nu poate fi aplicat art.13 sau art.14 din Ordonanta de Guvern nr.14/2010, art.19 din Ordonanta de Guvern nr.14/2010 mentioneaza si Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006 pentru ca acest act normativ se aplica si in prezent. Ordonanta de Guvern nr.14/2010 se aplica situatiilor din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006 pentru viitor in cazul subventiilor ce s-au acordat din 2010 si nu retroactiv pentru subventii din 2007.
Procesul - verbal de receptie restituire a fost comunicat fermierului conform prevederilor legale in vigoare la data de 12.06.2008, iar acestui act nu i se aplica Ordonanta de Guvern nr.14/2010 act normativ ulterior, nefiind posibila o compensare a ajutorului necuvenit din anul 2007 cu cele viitoare din 2008 si 2009.
Sustine ca intimatul parat a semnat cererea de acordare sprijin financiar si s-a obligat: sa participe la receptionarea lucrarilor, sa faca dovada utilizarii de seminte certificate si de calitate, sa asigure culturi infiintate in toamna anului 2007 si in caz contrar sa restituie in totalitate sumele reprezentand sprijin financiar acordat sub forma de bonuri valorice. Intimatul nu a facut dovada indeplinirii cerintelor art.5 alin.3 din Ordinul Ministrului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale nr.687/2007, astfel ca potrivit art.5 alin.4 din Ordin trebuie sa restituie sumele primite ca sprijin financiar sub forma de bonuri valorice.
Cu privire la solicitarea de obligare a intimatului la plata si a dobanzii legale ceruta prin cererea de chemare in judecata, recurenta a invocat art.17 alin.2 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006, care prevede dobanda de la data punerii in intarziere si pana la data platii efective. Conform art.124 Cod procedura fiscala s-a indicat un procent de 1% pentru fiecare zi intarziere coroborat cu art.120 alin.7 din acelasi cod.
Recurenta sustine ca Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006 nu prevede procentul acestor accesorii mentionand doar aplicarea dobanzilor si penalitatilor prevazute de legislatia in vigoare (art.17 alin.2).
Examinand motivele de recurs in raport de sustinerile partilor si de prevederile legale incidente in cauza, in baza art.304 si art.3041 Cod procedura civila, Curtea retine urmatoarele:
Criticile recurentei reclamante in sensul ca hotararea atacata a fost data cu aplicarea gresita a legii se constata ca sunt nefondate.
Art.19 din Ordonanta de Guvern nr.14/2010 privind masurile financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate producatorilor agricoli, incepand cu anul 2010 dispune expres cu privire la creantele bugetare rezultate din derularea Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006 pentru aprobarea acordarii sprijinului financiar producatorilor agricoli din sectorul vegetal, zootehnic, al imbunatatirilor funciare si al organizarii si sistematizarii teritoriului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.125/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul ca li se aplica prevederile art.14 - 18 din prezenta ordonanta .
Suma de 1015 lei actualizata cu dobanda legala solicitata de recurenta reclamanta prin cererea de chemare in judecata cu titlu de plata nedatorata incasata de intimatul parat reprezinta creanta bugetara rezultata din derularea Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006, conform acceptiunii data de art.19 din Ordonanta de Guvern nr.14/2010.
Sustinerea recurentei in sensul ca Ordonanta de Guvern nr.14/2010 nu se aplica in speta se constata ca este contrara prevederilor exprese ale acestui act normativ. Aplicarea Ordonanta de Guvern nr.14/2010 in speta nu reprezinta o aplicare retroactiva a acestor norme intrucat este vorba despre o creanta actuala, pentru care recurenta nu a depus diligente de recuperare sub imperiul Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 123/2006.
La art. 14 - 18 din Ordonanta de Guvern nr.14/2010 s-a prevazut procedura de recuperare a sumelor reprezentand ajutor necuvenit iar aceasta procedura se aplica si creantelor bugetare nascute sub imperiul Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006.
Sustinerea recurentei in sensul ca Ordonanta de Guvern nr.14/2010 se aplica subventiilor ce s-au acordat incepand din anul 2010 se constata ca este neintemeiata.
Art.19 din Ordonanta de Guvern nr.14/2010 nu face o asemenea distinctie mentionand "creante bugetare rezultate din derularea Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006".
Astfel ca, unde legea nu distinge nu poate distinge nici interpretul (ubi lex non distinguit nec nos distinguere debemus) .
Se constata ca fiind nefondata si sustinerea recurentei in sensul ca Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006 se aplica si in prezent.
Prin Legea nr.281/2010 a fost abrogata expres Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006 prin art.I alin.1 lit.a), iar aceasta lege a intrat in vigoare la 02.01.2011.
Imprejurarea ca recurenta a inceput procedura de recuperare a ajutorului necuvenit acordat intimatului parat sub forma bonurilor valorice, sub imperiul Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006, dar in decurs de doi ani nu a reusit sa recupereze aceste sume, nu conduce la concluzia ca recuperarea se realizeaza conform Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006.
Art.19 din Ordonanta de Guvern nr.14/2010 ofera solutia de recuperare a creantelor bugetare, iar aceasta solutie legislativa nu face trimitere la actul normativ abrogat Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006.
Instanta de fond prin sentinta recurata, a retinut corect situatia ca reclamanta trebuie sa urmeze procedura reglementata de Ordonanta de Guvern nr.92/2003 pentru recuperarea ajutoarelor de stat acordate necuvenit, conform prevederilor Ordonanta de Guvern nr.14/2010.
Fata de solicitarea autoritatii publice, formulata direct in instanta, de obligare a paratului la plata ajutoarelor acordate necuvenit in temeiul unor acte intocmite in baza Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006, fara ca reclamanta sa urmeze procedura prevazuta de Ordonanta de Guvern nr.14/2010, se constata ca instanta de fond in mod corect a apreciat ca actiunea astfel formulata este inadmisibila.
Pentru aceste considerente, in baza art.312 Cod procedura . civila constatand ca nu sunt motive de casare ori modificare analizate si din oficiu conform art.3041 Cod procedura civila, Curtea va respinge recursul ca nefondat.
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Restituirea sumelor incasate de salariat ca urmare a interpretarii eronate a prevederilor legale privind salarizarea Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Negocierea si includerea clauzei de confidentialitate in contractul individual de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Temeinicia concedierii care in aparenta nu are la baza motive care tin de persoana salariatului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Acordarea nejustificata a calificativului nesatisfacator. Metoda de hartuire la locul de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Dreptul utilizatorului de a dispune incetarea contractului individual de munca a salariatului temporar pentru motive disciplinare Pronuntaţă de: Curtea de apel Bucuresti
Anulare Hotarare CNSSU privind instituirea carantinei si interzicerea de participare doar la evenimente religioase Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL SUCEAVA SECTIA DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL Sedinta publica din 24 mai 2021 Dosar nr. 479/32/2020
Restituirea, cu titlu de plata nedatorata, a drepturilor salariale incasate fara temei legal Pronuntaţă de: Decizia civila nr.410/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati
Comunicarea publica a fonogramelor. Obligatia utilizatorului de a achita organismelor de gestiune colectiva remuneratiile cuvenite atat artistilor interpreti sau executanti cat si producatorilor de fonograme Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 2516 din 24 noiembrie 2020
Pensionarii militari decorati cu ordinul �Meritul Militar�. Beneficiul semnului onorific se acorda in favoarea beneficiarului pensionar militar sub forma unui spor adaugat la cuantumul pensiei brute Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 304/16.07.2020
Inlaturarea inechitatilor salariale dintre functionarii publici. Anularea hotararilor Consiliilor Locale Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati
Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Motivarea decizie de concediere versus Oportunitatea acesteia. Solutii jurisprudentiale Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Forma si continutul contractului de munca la domiciliu, in cazul activitatii de telemunca Sursa: MCP Cabinet avocati
Plata cheltuielilor de judecata. Aspecte practice. Netemeinicia solicitarii de cenzurare a cheltuielilor de judecata. Solutii jurisprudentiale Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu
Incidenta Deciziei CCR nr. 279/2015 asupra contractelor de munca suspendate la data pronuntarii. Neretroactivitate si neconstitutionalitate Sursa: Irina Maria Diculescu
Legea contenciosului administrativ: atacarea ordonantelor declarate neconstitutionale � intre disciplinarea justitiabililor si incalcarea principiului neretroactivitatii legii Sursa: Irina Maria Diculescu