Pentru a se pronunta astfel instanta de fond a retinut ca reclamanta Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura - Consiliul Judetean Alexandria a acordat paratului sprijin financiar in suma de 1015 lei pentru infiintarea unei culturi de 2,03 ha grau in baza Ordinului Ministrului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale nr.687/2007, iar la data verificarii culturii s-a constatat ca paratul nu a facut dovada ca a infiintat cultura de grau pentru care s-a formulat cererea de sprijin si a fost obligat sa restituie suma incasata astfel necuvenit.
Instanta de fond a retinut ca potrivit art.13 din Ordonanta de Guvern nr.14/2010 privind masuri financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate producatorilor agricoli incepand cu anul 2010 (Legea nr.74/2010) se considera ajutor necuvenit sumele acordate in temeiul acestei ordonante utilizate pentru alte scopuri decat cele pentru care au fost solicitate.
Aceste sume se recupereaza de la beneficiarii ajutoarelor de stat conform procedurii reglementate de Ordonanta de Guvern nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
Potrivit art.19 raportat la art.14 din Ordonanta de Guvern nr.14/2010 constatarea ajutorului necuvenit constand in creante bugetare rezultate, intre altele si din derularea Ordonanta de Guvern nr.123/2006 calculul si individualizarea acestuia se efectueaza de catre organele competente ale institutiei responsabile pentru implementarea ajutoarelor de stat, in speta Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura - Consiliul Judetean Teleorman.
Actul/documentul de constatare, stabilire si individualizare a obligatiilor de plata privind creantele bugetare rezultate din ajutorul necuvenit, in acest caz procesul - verbal de receptie si restituire, reprezinta titlul de creanta .
Acest titlu de creanta se comunica debitorului de catre institutia responsabila, in conformitate cu prevederile Ordonanta de Guvern nr.92/2003, constituind titlu executoriu.
In cazul in care debitorii beneficiari ai ajutorului de stat nu isi indeplinesc obligatia de plata la termenele prevazute, art.16 alin.2 din Ordonanta de Guvern nr.14/2010 prevede ca, institutia responsabila pentru implementarea ajutorului de stat va transmite titlurile executorii organelor fiscale subordonate Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in a caror raza teritoriala isi au domiciliul debitorii, in vederea efectuarii procedurii executarii silite.
Instanta de fond a retinut ca, pentru recuperarea ajutoarelor de stat acordate nejustificat trebuie urmata procedura reglementata de Ordonanta de Guvern nr.92/2003 si nu calea actiunii in instanta de judecata si pentru aceste considerente a respins actiunea ca urmare a admiterii exceptiei inadmisibilitatii actiunii.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs reclamanta criticand-o ca nelegala si netemeinica.
In dezvoltarea motivelor de recurs recurenta reclamanta a aratat ca actul normativ retinut de instanta de fond, Ordonanta de Guvern nr.14/2010 nu este aplicabil in speta intrucat nu poate fi aplicat retroactiv pentru ajutoarele acordate in toamna anului 2007, conform art.1 Cod civil (legea se aplica numai pentru viitor).
Intimatul parat a primit subventiile sub forma de bonuri valorice iar contravaloarea bonurilor valorice nu se poate compensa prin diminuarea subventiilor pentru anii urmatori: 2008 si 2009, pentru ca nu au existat prevederi legislative in 2008 si 2009 iar acestea au fost acordate anual fermierilor care au solicitat la cerere sprijinul financiar agricol.
Ca atare, nu poate fi aplicat art.13 sau art.14 din Ordonanta de Guvern nr.14/2010, art.19 din Ordonanta de Guvern nr.14/2010 mentioneaza si Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006 pentru ca acest act normativ se aplica si in prezent. Ordonanta de Guvern nr.14/2010 se aplica situatiilor din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006 pentru viitor in cazul subventiilor ce s-au acordat din 2010 si nu retroactiv pentru subventii din 2007.
Procesul - verbal de receptie restituire a fost comunicat fermierului conform prevederilor legale in vigoare la data de 12.06.2008, iar acestui act nu i se aplica Ordonanta de Guvern nr.14/2010 act normativ ulterior, nefiind posibila o compensare a ajutorului necuvenit din anul 2007 cu cele viitoare din 2008 si 2009.
Sustine ca intimatul parat a semnat cererea de acordare sprijin financiar si s-a obligat: sa participe la receptionarea lucrarilor, sa faca dovada utilizarii de seminte certificate si de calitate, sa asigure culturi infiintate in toamna anului 2007 si in caz contrar sa restituie in totalitate sumele reprezentand sprijin financiar acordat sub forma de bonuri valorice. Intimatul nu a facut dovada indeplinirii cerintelor art.5 alin.3 din Ordinul Ministrului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale nr.687/2007, astfel ca potrivit art.5 alin.4 din Ordin trebuie sa restituie sumele primite ca sprijin financiar sub forma de bonuri valorice.
Cu privire la solicitarea de obligare a intimatului la plata si a dobanzii legale ceruta prin cererea de chemare in judecata, recurenta a invocat art.17 alin.2 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006, care prevede dobanda de la data punerii in intarziere si pana la data platii efective. Conform art.124 Cod procedura fiscala s-a indicat un procent de 1% pentru fiecare zi intarziere coroborat cu art.120 alin.7 din acelasi cod.
Recurenta sustine ca Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006 nu prevede procentul acestor accesorii mentionand doar aplicarea dobanzilor si penalitatilor prevazute de legislatia in vigoare (art.17 alin.2).
Examinand motivele de recurs in raport de sustinerile partilor si de prevederile legale incidente in cauza, in baza art.304 si art.3041 Cod procedura civila, Curtea retine urmatoarele:
Criticile recurentei reclamante in sensul ca hotararea atacata a fost data cu aplicarea gresita a legii se constata ca sunt nefondate.
Art.19 din Ordonanta de Guvern nr.14/2010 privind masurile financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate producatorilor agricoli, incepand cu anul 2010 dispune expres cu privire la creantele bugetare rezultate din derularea Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006 pentru aprobarea acordarii sprijinului financiar producatorilor agricoli din sectorul vegetal, zootehnic, al imbunatatirilor funciare si al organizarii si sistematizarii teritoriului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.125/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul ca li se aplica prevederile art.14 - 18 din prezenta ordonanta .
Suma de 1015 lei actualizata cu dobanda legala solicitata de recurenta reclamanta prin cererea de chemare in judecata cu titlu de plata nedatorata incasata de intimatul parat reprezinta creanta bugetara rezultata din derularea Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006, conform acceptiunii data de art.19 din Ordonanta de Guvern nr.14/2010.
Sustinerea recurentei in sensul ca Ordonanta de Guvern nr.14/2010 nu se aplica in speta se constata ca este contrara prevederilor exprese ale acestui act normativ. Aplicarea Ordonanta de Guvern nr.14/2010 in speta nu reprezinta o aplicare retroactiva a acestor norme intrucat este vorba despre o creanta actuala, pentru care recurenta nu a depus diligente de recuperare sub imperiul Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 123/2006.
La art. 14 - 18 din Ordonanta de Guvern nr.14/2010 s-a prevazut procedura de recuperare a sumelor reprezentand ajutor necuvenit iar aceasta procedura se aplica si creantelor bugetare nascute sub imperiul Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006.
Sustinerea recurentei in sensul ca Ordonanta de Guvern nr.14/2010 se aplica subventiilor ce s-au acordat incepand din anul 2010 se constata ca este neintemeiata.
Art.19 din Ordonanta de Guvern nr.14/2010 nu face o asemenea distinctie mentionand "creante bugetare rezultate din derularea Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006".
Astfel ca, unde legea nu distinge nu poate distinge nici interpretul (ubi lex non distinguit nec nos distinguere debemus) .
Se constata ca fiind nefondata si sustinerea recurentei in sensul ca Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006 se aplica si in prezent.
Prin Legea nr.281/2010 a fost abrogata expres Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006 prin art.I alin.1 lit.a), iar aceasta lege a intrat in vigoare la 02.01.2011.
Imprejurarea ca recurenta a inceput procedura de recuperare a ajutorului necuvenit acordat intimatului parat sub forma bonurilor valorice, sub imperiul Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006, dar in decurs de doi ani nu a reusit sa recupereze aceste sume, nu conduce la concluzia ca recuperarea se realizeaza conform Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006.
Art.19 din Ordonanta de Guvern nr.14/2010 ofera solutia de recuperare a creantelor bugetare, iar aceasta solutie legislativa nu face trimitere la actul normativ abrogat Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006.
Instanta de fond prin sentinta recurata, a retinut corect situatia ca reclamanta trebuie sa urmeze procedura reglementata de Ordonanta de Guvern nr.92/2003 pentru recuperarea ajutoarelor de stat acordate necuvenit, conform prevederilor Ordonanta de Guvern nr.14/2010.
Fata de solicitarea autoritatii publice, formulata direct in instanta, de obligare a paratului la plata ajutoarelor acordate necuvenit in temeiul unor acte intocmite in baza Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.123/2006, fara ca reclamanta sa urmeze procedura prevazuta de Ordonanta de Guvern nr.14/2010, se constata ca instanta de fond in mod corect a apreciat ca actiunea astfel formulata este inadmisibila.
Pentru aceste considerente, in baza art.312 Cod procedura . civila constatand ca nu sunt motive de casare ori modificare analizate si din oficiu conform art.3041 Cod procedura civila, Curtea va respinge recursul ca nefondat.
ICCJ - Decizia 16/2019: in cadrul procedurii de revocare a suspendarii executarii pedepsei sub supraveghere, serviciul de probatiune este un subiect procesual la care hotararea atacata se refera Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Hotararea in Cauza Deaconu impotriva Romaniei din 29.01.2019 Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Decizia nr. 417/2019 - conflict juridic constitutional intre Parlament si ICCJ Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia CCR nr. 388/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea 115/1996 si din Legea 176/2010 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia nr. 282/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 22 alin. (3) din Codul de procedura penala Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
ICCJ: Situatia in care hotararea redactata de unul dintre membrii completului de recurs semnata pentru ceilalti membri de presedintele completului/instantei nu constituie motiv de contestatie in anulare Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Rejudecarea cauzei. Lipsa motivarii hotararii judecatoresti Pronuntaţă de: ICCJ, Decizia nr. 124 din 23 ianuarie 2019
Depasirea termenului contractual de predare a bunului imobil. Actiune in raspundere civila contractuala Pronuntaţă de: ICCJ, Sectia a II-a civila, Decizia nr. 5143 din 29 noiembrie 2018
Decizia C.C.R. nr. 317/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind organizarea si functionarea politiei judiciare Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia nr. 362/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (7) fraza finala din Legea cetateniei romane nr. 21/1991 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Incidenta Deciziei CCR nr. 279/2015 asupra contractelor de munca suspendate la data pronuntarii. Neretroactivitate si neconstitutionalitate Sursa: Irina Maria Diculescu
Legea contenciosului administrativ: atacarea ordonantelor declarate neconstitutionale – intre disciplinarea justitiabililor si incalcarea principiului neretroactivitatii legii Sursa: Irina Maria Diculescu
Consiliul National Tripartit pentru Dialog Social – intre arbitru si factor de interventie arbitrara Sursa: Irina Maria Diculescu
Aplicarea in timp a legii 165/2013 privind finalizarea procesului de restituire a imobilelor preluate in mod abuziv – aspecte de constitutionalitate Sursa: Irina Maria Diculescu
Revizuirea hotararilor judecatoresti definitive atunci cand exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata in cauza – decizie C.C.R. Sursa: Irina Maria Diculescu
Constitutionalitatea dispozitiilor privind salarizarea la acelasi nivel pentru activitate desfasurata in aceleasi conditii a personalului platit din fonduri publice Sursa: Irina Maria Diculescu
Logodna. Evolutie. Conditii de valabilitate. Efecte juridice. Exemple practice Sursa: Liliana Gologan