Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Legislaţie » Diverse Domenii juridice » Normele privind analizele deterministe de securitate nucleara pentru instalatiile nucleare, din 22.10.2019

Normele privind analizele deterministe de securitate nucleara pentru instalatiile nucleare, din 22.10.2019

  Publicat: 02 Nov 2019       217 citiri        Secţiunea: Diverse Domenii juridice  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Publicate in Monitorul Oficial nr. 876 din 31.10.2019

1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Document eliberat de catre o autoritate prin care se atesta legalitatea efectuarii unei activitati
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
In cadrul grupurilor de societati, consta in impartirea puterii de decizie la o societate exploatata in comun, in virtutea unui acord intre asociati sau actionari.
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Document eliberat de catre o autoritate prin care se atesta legalitatea efectuarii unei activitati
Initierea reprezinta dobandirea unor cunostinte, priceperi si deprinderi minime necesare pentru desfasurarea unei activitati.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Document eliberat de catre o autoritate prin care se atesta legalitatea efectuarii unei activitati
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Initierea reprezinta dobandirea unor cunostinte, priceperi si deprinderi minime necesare pentru desfasurarea unei activitati.
Initierea reprezinta dobandirea unor cunostinte, priceperi si deprinderi minime necesare pentru desfasurarea unei activitati.
Initierea reprezinta dobandirea unor cunostinte, priceperi si deprinderi minime necesare pentru desfasurarea unei activitati.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Intamplare neplacuta care produce ranirea, mutilarea sau moartea cuiva.
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Initierea reprezinta dobandirea unor cunostinte, priceperi si deprinderi minime necesare pentru desfasurarea unei activitati.
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Intamplare neplacuta care produce ranirea, mutilarea sau moartea cuiva.
Totalitatea bunurilor si creantelor (drepturi de incasare) apartinand subiectului economic;
Reprezentant al unei institutii, regii autonome, societati comerciale, care are anumite insarcinari.
Termen care defineste creanta
(termen CNA). Orice eveniment, organizat sau neorganizat, care poate prezenta interes pentru o parte importanta a publicului si care este cuprins în lista aprobata de Consiliul National al Audiovizualului.
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si

CAPITOLUL I

SECTIUNEA 1
Domeniu si scop

Articolul 1
(1) Prin prezentele norme se stabilesc cerintele generale privind analizele deterministe de securitate nucleara pentru instalatiile nucleare.
(2) Respectarea prevederilor prezentelor norme constituie o conditie obligatorie pentru autorizarea de catre Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, denumita in continuare CNCAN, a activitatilor de proiectare, amplasare, constructie si montaj, punere in functiune si exploatare ale unei instalatii nucleare.
(3) Prevederile prezentelor norme se aplica atat titularilor, cat si solicitantilor de autorizatie pentru instalatiile nucleare.

Articolul 2
Prezentele norme se aplica urmatoarelor categorii de instalatii nucleare:
a) centrale nuclearoelectrice;
b) reactoare nucleare de demonstratie;
c) reactoare nucleare de cercetare, reactoare nucleare de putere zero si ansambluri subcritice;
d) reactoare nucleare pentru producerea de energie si izotopi pentru scopuri medicale;
e) alte instalatii nucleare a caror autorizare este necesara in baza prevederilor Legii nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta, reglementarea, autorizarea si controlul activitatilor nucleare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si pentru care CNCAN impune aplicarea acestor norme in procesul de autorizare.

SECTIUNEA a 2-a
Definitii

Articolul 3
(1) Termenii utilizati in prezentele norme sunt definiti in anexa nr. 1, cu exceptia acelora ale caror definitii se regasesc in textul prezentelor norme.
(2) Abrevierea ADSN se utilizeaza pentru a face referire la analizele deterministe de securitate nucleara.
(3) Abrevierea SSCE se utilizeaza pentru a face referire in mod generic la sistemele, structurile, componentele si echipamentele unei instalatii nucleare, inclusiv software-ul pentru sistemele de instrumentatie si control .

CAPITOLUL II
Prevederi generale privind analizele deterministe de securitate nucleara

SECTIUNEA 1
Cerinte privind analizele baza de proiect

Articolul 4
(1) Analizele baza de proiect, denumite in continuare ABP, constau in totalitatea analizelor de securitate nucleara care fundamenteaza alegerea bazelor de proiectare pentru SSCE ale unei instalatii nucleare, in conformitate cu cerintele stabilite prin Normele fundamentale de securitate nucleara pentru instalatiile nucleare, aprobate prin Ordinul presedintelui CNCAN nr. 114 din 30 mai 2017, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 441 din 14 iunie 2017.
(2) Titularul de autorizatie trebuie sa demonstreze ca toate evenimentele externe relevante pentru amplasamentul instalatiei nucleare, mecanismele de initiere a evenimentelor interne, efectele de cauza comuna si interdependentele sistemelor au fost luate in considerare la efectuarea ABP.
(3) Titularul de autorizatie trebuie sa utilizeze ABP ca sa justifice eficienta solutiilor tehnice adoptate, alegerea cerintelor de performanta minima admisibila pentru SSCE, stabilirea limitelor si conditiilor tehnice de operare si sa demonstreze conformitatea proiectului instalatiei nucleare cu cerintele relevante din normele in vigoare si din standardele si codurile aplicabile acceptate de CNCAN.

Articolul 5
(1) Pentru definirea evenimentelor baza de proiect, denumite in continuare EBP, se va stabili si se va lua in considerare pentru analiza o lista completa de evenimente de initiere interne si externe, care sa acopere toate starile si modurile de operare ale instalatiei nucleare si toate evenimentele care pot conduce la afectarea functiilor de securitate nucleara.
(2) Identificarea evenimentelor de initiere postulate trebuie efectuata intr-un mod sistematic, pe baza evaluarii proiectului conceptual al instalatiei nucleare, a procedurilor de operare si a potentialelor influente externe specifice amplasamentului.
(3) Lista evenimentelor selectate pentru analiza trebuie sa includa toate defectarile sau disfunctionalitatile plauzibile ale componentelor si sistemelor, inclusiv cele cauzate de interactiunile umane, precum si evenimentele de initiere interne de cauza comuna si evenimentele externe care pot influenta securitatea nucleara a instalatiei nucleare, atat cele de origine naturala, cat si cele induse de activitati umane.
(4) Din lista prevazuta la alin. (1) se va selecta un set de EBP care sa includa evenimente anticipate in exploatare, tranzienti si situatii de accident care sa acopere toate starile si modurile de operare ale instalatiei nucleare.
(5) Selectia EBP trebuie justificata si sustinuta de analize si evaluari, cum ar fi analize de hazard/pericol, analize de fiabilitate, analize de operabilitate, analiza modurilor de defectare ale SSCE si a efectelor acestora, analize deterministe si/sau evaluari probabilistice de securitate nucleara, denumite in continuare EPSN, precum si de judecati ingineresti, dupa caz.

Articolul 6
(1) EBP trebuie sa acopere urmatoarele categorii generice de evenimente:
a) evenimente de initiere interne si externe, impreuna cu toate consecintele acestora;
b) combinatii de defectari ale sistemelor de proces, impreuna cu toate consecintele acestora;
c) combinatii de evenimente interne si evenimente externe, impreuna cu toate consecintele acestora;
d) combinatii de evenimente din categoriile prevazute la lit. a)-c) si defectari sau indisponibilitati ale sistemelor sau echipamentelor a caror actiune poate atenua consecintele acestor evenimente.
(2) Trebuie considerate in ABP toate evenimentele, inclusiv secventele de eveniment, care sunt fizic posibile si care au o frecventa estimata de aparitie mai mare de 1E-5/an. In ceea ce priveste evenimentele externe de origine naturala baza de proiect, se va folosi o frecventa de aparitie mai mare sau egala cu 1E-4/an.
(3) Anexa nr. 2 la prezentele norme contine exemple tipice de evenimente luate in considerare in ABP. Excluderea din ABP a anumitor evenimente sau tipuri de evenimente din cele enumerate in anexa nr. 2 trebuie justificata. Justificarile acceptabile includ demonstrarea imposibilitatii fizice de producere a unor astfel de evenimente si/sau analize cantitative de risc care sa demonstreze ca excluderea acestor evenimente din bazele de proiectare are un efect neglijabil asupra securitatii nucleare. Pentru reactoarele nucleare se poate considera ca excluderea unui eveniment din bazele de proiectare are efect neglijabil asupra securitatii nucleare daca secventele de accident care includ respectivul eveniment contribuie cu mai putin de 1% la riscul total de avariere a zonei active a reactorului.
(4) Pentru instalatiile nucleare care utilizeaza agent de racire in stare lichida in circuitul primar de racire a reactorului, EBP vor include, ca accidente baza de proiect, ruperea oricarei conducte sau a oricarui colector din sistemul primar de racire a reactorului, inclusiv a conductei sau colectorului cu cel mai mare diametru, indiferent de frecventa estimata de aparitie a acestui eveniment . Pentru ruperile circumferentiale se va considera/analiza o arie de descarcare a fluidului pana la inclusiv de doua ori suprafata sectiunii conductei. Nu este necesara combinarea in ABP a evenimentelor de pierdere a agentului de racire cu alte defectiuni daca frecventa estimata de aparitie a acestor combinatii este mai mica de 1E-5/an.
(5) Lista de evenimente considerata in ABP si analizele evenimentelor respective trebuie sa fie specifice proiectului si amplasamentului instalatiei nucleare respective si sa tina cont de experienta de exploatare la nivel national si international, inclusiv de analizele efectuate pentru instalatii similare.

Articolul 7
(1) ABP trebuie sa includa evaluarea comportarii instalatiei nucleare ca urmare a aparitiei evenimentelor de cauza comuna, adica a evenimentelor de initiere, interne sau externe, care ar putea conduce la defectarea a doua sau mai multe SSCE.
(2) Analizele mentionate la alin. (1) trebuie efectuate pentru a demonstra ca instalatia nucleara poate face fata evenimentelor de cauza comuna fara depasirea limitelor si criteriilor de doza stabilite de legislatia in vigoare.



Afişează Normele privind analizele deterministe de securitate nucleara pentru instalatiile nucleare, din 22.10.2019 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Norme    Analize deterministe    Securitate nucleara    Cerinte generale    CNCAN



Comentează: Normele privind analizele deterministe de securitate nucleara pentru instalatiile nucleare, din 22.10.2019
Jurisprudenţă

Decizia CCR nr. 657/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a sintagmei "pe baza de abonament" - Legea 1/2011
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

ICCJ - Decizia 16/2019: in cadrul procedurii de revocare a suspendarii executarii pedepsei sub supraveghere, serviciul de probatiune este un subiect procesual la care hotararea atacata se refera
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

RIL - Decizia ICCJ 2/2019 - tribunalele specializate sunt competente sa solutioneze apelurile in cererile formulate in procedura executarii silite in materiile ce fac obiectul specializarii lor.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Hotararea in Cauza Deaconu impotriva Romaniei din 29.01.2019
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului

Decizia CCR nr. 466/2019 - admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum si a Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

ICCJ - Actul de control efectuat de Curtea de Conturi nu marcheaza inceputul termenului de prescriptie a actiunii pentru raspunderea patrimoniala a salariatului
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

CCR - Decizia 506/2019 asupra obiectiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul ordinii si sigurantei publice
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 417/2019 - conflict juridic constitutional intre Parlament si ICCJ
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 504/2019 asupra cererii de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala intre prim-ministru, pe de o parte, si Presedintele Romaniei, pe de alta parte
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

ICCJ: In ipoteza renuntarii la urmarirea penala fata de un minor care a implinit varsta de 16 ani poate fi dispusa fata de acesta obligatia prestarii unei munci neremunerate in folosul comunitatii.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie



Articole Juridice

Cand un calator urca la bordul unui tren fara legitimatie de transport, acesta incheie un contract cu operatorul de transport
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Incidenta Deciziei CCR nr. 279/2015 asupra contractelor de munca suspendate la data pronuntarii. Neretroactivitate si neconstitutionalitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Raspunderea administrativa in Codul Administrativ (VII)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Deconcentrarea administrativa – principiu al administratiei publice in Codul Administrativ. Serviciile publice deconcentrate (VI)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Functia publica sub imperiul Noului Cod Administrativ (V)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Aplicarea unui spor obligatoriu la pedeapsa principala a inchisorii – pedeapsa echitabila sau asuprire neconstitutionala
Sursa: Irina Maria Diculescu

Calificarea juridica si natura fiscala a diurnei externe, a cheltuielulor cu transportul si cazarea. Deducerea diurnei externe. Legislatie incidenta
Sursa: av. Emilia Alexandra Ioana