Desfasurarea unor activitati de selectie si de recrutare a lucratorilor temporari in statul membru in care este stabilit agentul de munca temporara nu este suficienta pentru a se considera ca aceasta intreprindere desfasoara acolo ``activitati semnificative``
In cursul anului 2018, un resortisant bulgar a incheiat un contract de munca cu Team Power Europe, o societate de drept bulgar al carei obiect de activitate consta in desfasurarea unei activitati de recrutare si plasare de forta de munca temporara in Bulgaria si in alte tari . In temeiul acestui contract, el a fost pus la dispozitia unei intreprinderi utilizatoare stabilite in Germania. Intre 15 octombrie si 21 decembrie 2018, acesta trebuia sa isi desfasoare munca sub conducerea si supravegherea acestei intreprinderi germane.
Considerand, pe de o parte, ca relatia directa dintre Team Power Europe si lucratorul in cauza nu fusese mentinuta si, pe de alta parte, ca aceasta intreprindere nu desfasura o activitate semnificativa pe teritoriul bulgar, serviciul de venituri al orasului Varna a respins cererea formulata de Team Power Europe avand ca obiect eliberarea unui certificat A 1 care sa ateste ca legislatia bulgara era aplicabila lucratorului in cauza in perioada punerii sale la dispozitie. Potrivit acestui serviciu, situatia acestui lucrator nu intra, asadar, in domeniul de aplicare al articolului 12 alineatul (1) din Regulamentul nr. 883/20041 , in temeiul caruia aceasta legislatie bulgara ar fi fost aplicabila. Contestatia administrativa formulata de Team Power Europe impotriva acestei decizii a serviciului de venituri a fost respinsa.
In acest context, Administrativen sad - Varna (Tribunalul Administrativ din Varna, Bulgaria), sesizat cu o actiune in justitie avand ca obiect anularea deciziei de respingere a acestei contestatii administrative, a hotarat sa solicite Curtii sa se pronunte cu privire la criteriile pertinente care trebuie luate in considerare pentru a aprecia daca un agent de munca temporara desfasoara in mod obisnuit ``activitati semnificative, altele decat cele strict legate de gestionarea interna`` pe teritoriul statului membru unde este stabilit, in sensul articolului 14 alineatul (2) din Regulamentul, care precizeaza articolul 12 alineatul (1) din Regulamentul nr. 883/2004. Astfel, indeplinirea acestei cerinte de catre Team Power Europe conditioneaza aplicabilitatea acestei din urma dispozitii in prezenta cauza.
In hotararea sa, pronuntata in Marea Camera, Curtea precizeaza, in ceea ce priveste agentii de munca temporara, domeniul de aplicare al notiunii de angajator care ``isi desfasoara in mod obisnuit activitatile`` intr-un stat membru, prevazuta de aceasta dispozitie si precizata de articolul 14 alineatul (2) din Regulamentul nr. 987/2009.
Aprecierea Curtii
Curtea efectueaza, mai intai, o interpretare literala a acestei din urma dispozitii si precizeaza ca un agent de munca temporara se caracterizeaza prin faptul ca desfasoara un ansamblu de activitati care constau in selectia, recrutarea si punerea la dispozitie de lucratori temporari catre intreprinderi utilizatoare. In aceasta privinta, Curtea arata ca, in pofida faptului ca activitatile de selectie si recrutare de lucratori temporari nu pot fi calificate drept ``[activitati] strict legate de gestionarea interna`` in sensul acestei dispozitii, desfasurarea acestor activitati in statul membru in care este stabilita o asemenea intreprindere nu este suficienta pentru a se considera ca aceasta desfasoara in acel stat ``activitati semnificative``.
Astfel, desi activitatile de selectie si recrutare de lucratori temporari au o importanta certa pentru agentii de munca temporara, acestea au ca unic obiect punerea la dispozitie ulterioara de catre acestia a unor asemenea lucratori catre intreprinderi utilizatoare. Curtea arata in aceasta privinta ca, desi selectia si recrutarea de lucratori temporari contribuie la generarea cifrei de afaceri realizate de un agent de munca temporara, avand in vedere ca aceste activitati constituie o conditie prealabila indispensabila punerii la dispozitie ulterioare a unor asemenea lucratori, numai punerea la dispozitie a acestor lucratori catre intreprinderi utilizatoare, in executarea contractelor incheiate in acest scop cu acestea din urma, genereaza in mod efectiv cifra de afaceri respectiva. Astfel, veniturile unei asemenea intreprinderi depind de cuantumul remuneratiei platite lucratorilor temporari care au fost pusi la dispozitia unor intreprinderi utilizatoare.
In ceea ce priveste, apoi, contextul in care se inscrie dispozitia vizata, Curtea aminteste ca situatia in care un lucrator detasat pentru a lucra intr-un alt stat membru continua sa fie supus legislatiei primului stat membru constituie o exceptie de la regula generala potrivit careia persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv3 .
In consecinta, dispozitia ce reglementeaza o asemenea situatie trebuie sa faca obiectul unei interpretari stricte. Din aceasta perspectiva, norma derogatorie mentionata nu poate fi aplicata unui agent de munca temporara care, desi desfasoara in statul membru in care este stabilit activitati de selectie si de recrutare de lucratori temporari, nu pune la dispozitie in acest stat, deloc sau, cel mult, doar in mod neglijabil, asemenea lucratori catre intreprinderi utilizatoare care sunt stabilite tot in statul respectiv. Pe de alta parte, definitiile notiunilor de ``agent de munca temporara`` si de ``lucrator temporar``, prevazute de Directiva 2008/1044 , in masura in care evidentiaza finalitatea activitatii unui agent de munca temporara, sustin de asemenea interpretarea potrivit careia nu se poate considera ca o astfel de intreprindere desfasoara, in statul membru in care este stabilita, ``activitati semnificative``, decat daca presteaza acolo in mod semnificativ activitati de punere la dispozitie a acestor lucratori catre intreprinderi utilizatoare stabilite si care isi desfasoara activitatea in acelasi stat membru.
In ceea ce priveste, in sfarsit, obiectivul urmarit de dispozitia in cauza, Curtea constata ca de derogarea cuprinsa la articolul 12 alineatul (1) din Regulamentul nr. 883/2004, care reprezinta un avantaj oferit intreprinderilor ce exercita libera prestare a serviciilor, nu pot sa beneficieze agentii de munca temporara care isi orienteaza activitatile de punere la dispozitie de lucratori temporari exclusiv sau in principal catre unul sau mai multe state membre, altele decat cel in care sunt stabiliti. Astfel, solutia contrara ar risca sa incite aceste intreprinderi la forum shopping, stabilinduse in statul membru a carui legislatie in materie de securitate sociala le este cea mai favorabila.
Cu timpul, o asemenea solutie ar risca sa conduca la o reducere a nivelului de protectie oferit de sistemele de securitate sociala ale statelor membre. In plus, Curtea subliniaza ca acordarea unui asemenea beneficiu acelorasi intreprinderi ar avea ca efect crearea intre diferitele modalitati de incadrare in munca posibile a unei denaturari a concurentei in favoarea recurgerii la munca temporara in raport cu intreprinderile care isi recruteaza direct lucratorii, care ar fi afiliati la regimul de securitate sociala al statului membru in care lucreaza.
Curtea conchide ca un agent de munca temporara stabilit intr-un stat membru, pentru a se considera ca ``isi desfasoara in mod obisnuit activitatile`` in acest stat membru, trebuie sa realizeze o parte semnificativa a activitatilor sale de punere la dispozitie de lucratori temporari in favoarea unor intreprinderi utilizatoare stabilite si care isi desfasoara activitatile pe teritoriul statului membru respectiv.
Hotararea in cauza C-784/19 A� Team Power Europe A� EOOD/Direktor na Teritorialna direktsia na Natsionalna agentsia za prihodite - Varna
1 Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala (JO 2004, L 166, p. 1, rectificare in JO 2004, L 200, p. 1, Editie speciala, 05/vol. 7, p. 82), astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) nr. 465/2012 al Parlamentului European si al Consiliului din 22 mai 2012 (JO 2012, L 149, p. 4) (denumit in continuare ``Regulamentul nr. 883/2004``). Mai precis, in temeiul articolului 12 alineatul (1) din acest regulament, ``[p]ersoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru a lucra pentru angajator continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca 24 de luni si ca persoana sa nu fi fost trimisa pentru a inlocui o alta persoana detasata``.
2 Regulamentul (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala (JO 2009, L 284, p. 1). Potrivit articolului 14 alineatul (2) din acest regulament, ``[i]n sensul aplicarii articolului 12 alineatul (1) din Regulamentul [nr. 883/2004], expresia A�care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membruA� se refera la un angajator care desfasoara in mod obisnuit activitati semnificative, altele decat cele strict legate de gestionarea interna, pe teritoriul statului membru unde este stabilit, tinand seama de toate criteriile care caracterizeaza activitatile desfasurate de intreprinderea respectiva; criteriile pertinente trebuie sa fie adaptate caracteristicilor specifice fiecarui angajator si naturii reale a activitatilor desfasurate``.
3 Prevazuta la articolul 11 alineatul (3) litera (a) din Regulamentul nr. 883/2004.
4 Directiva 2008/104/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind munca prin agent de munca temporara (JO 2008, L 327, p. 9).
Acordarea sporului pentru conditii degradante. Aspecte juridice si Jurisprudenta Sursa: MCP avocati
Incetarea contractului de munca temporara Sursa: MCP avocati
Contractul de munca temporara: avantaje si dezavantaje Sursa: MCP avocati
Relatia dintre utilizator, salariatul temporar si agentul de munca temporara Sursa: MCP avocati
Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca Sursa: MCP avocati
Calculul termenului de preaviz prin lumina Deciziei ICCJ nr. 8/20.05.2024 Sursa: MCP avocati
O conventie colectiva care micsoreaza remuneratia lucratorilor care isi desfasoara activitatea prin agent de munca temporara fata de lucratorii recrutati direct trebuie sa prevada avantaje compensatorii Sursa: MCP Cabinet avocati
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Dreptul utilizatorului de a dispune incetarea contractului individual de munca a salariatului temporar pentru motive disciplinare Pronuntaţă de: Curtea de apel Bucuresti
Decizie de sanctionare disciplinara. Caracterul restrictiv al dispozitiilor inscrise Codul muncii. Analiza elementelor constitutive ale abaterii disciplinare prin raportare la prevederile actului emis de angajator Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 40/06.02.2020
Litigii de munca - contestatie decizie de concediere; concediere pentru motive care nu tin de persoana salariatului, lipsa descrierii in cuprinsul deciziei a motivelor care determina concedierea - trimiterea la raportul intern al unitatii Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 124/20.05.2020
Contestatie impotriva deciziei de concediere; nulitatea absoluta a deciziei de concediere; continutul deciziei de sanctionare; nemotivare Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 429/13.10.2020