Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Dicţionar Juridic » Drept Comunitar » Politica externa si de securitate comuna (PESC)

Politica externa si de securitate comuna (PESC), Drept Comunitar

Politica externa si de securitate comuna (PESC) a fost creata si este reglementata prin Titlul V din Tratatul de instituire a Uniunii Europene. PESC a inlocuit conceptul de Cooperare Politica Europeana (CPE) si are ca principal obiectiv trasarea unui cadru pentru o politica de aparare comunitara care sa conduca, in timp, la o aparare comuna.

Obiectivele celui de-al doilea pilon al Uniunii sunt stabilite in Articolul 11 din Tratatul UE. Pentru realizarea lor sunt folosite instrumente juridice specifice (actiune comuna, pozitie comuna) care trebuie adoptate in unanimitate de catre Consiliu. De la intrarea in vigoare a Tratatului de la Amsterdam (1999), Uniunea dispune de un nou instrument - strategia comuna, prevazuta in noul articol 12. Tratatul de la Amsterdam face de asemenea referire la situatiile in care se voteaza cu majoritate calificata si, de la semnarea acestuia, PESC s-a dezvoltat cu fiecare Consiliu European.

Tratatul de la Nisa (2001) permite, in anumite conditii, cooperarea mai strinsa in domeniul PESC pentru implementarea actiunilor comune si a pozitiilor comune. Nu se poate recurge la aceasta cooperare intarita pentru situatii cu implicatii militare sau de aparare.

Constitutia Europeana, in curs de ratificare, prevede crearea postului de Ministru al Afacerilor Externe al carui rol este de a gestiona PESC. Ministrul va fi asistat de un Serviciu European pentru Actiunea Externa. Constitutia prevede transferul puterii de initiativa in acest domeniu de la Comisie la noul ministru. Votul unanim ramane ca regula dar se poate recurge la mecanismul de transfer pentru a trece la votul cu majoritate calificata in anumite domenii care nu au implicatii militare sau de aparare.

Odata ce procesul de ratificare a Constitutiei se va incheia, recurgerea la instrumente legislative in cadrul PESC va fi eliminata. Instrumentele PESC vor fi utilizate numai pentru decizii europene si acorduri internationale.

Cooperarea intarita poate de asemenea fi implementata in orice domeniu PESC nemaifiind limitata la implementarea unei actiuni comune sau a unei pozitii comune. Votul unamin va fi in continuare necesar.





Alţi termini definiţi în cadrul categoriei Drept Comunitar: Acordurile europene, Aderarea a noi state membre la Uniunea Europeana , Agentia Europeana pentru Securitate si Sanatate in Munca, Comitetul de conciliere , Comitetul Politic si de Securitate (CPS), Comunicarea „de minimis”, Consiliul pentru Dezvoltare Regionala , Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene, Inaltul Reprezentant pentru PESC , Legislatia comunitara primara (Drept primar) , Mediatorul European , Neregula , Organizatia pentru Securitate si Cooperare in Europa , ORGANIZATIILE INTERNATIONALE, Pilonii Uniunii Europene , Presedintia Uniunii Europene, Procedura electorala uniforma, Statutul membrilor Parlamentului european si al partidelor politice europene , REZERVA LA TRATAT, Screening (examinare analitica) , Tribunalul de prima instanta,
Articole juridice conexe:
Tratatul de la Lisabona si Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Tratatul de la Lisabona, semnat la 13 decembrie 2007 de cei 27 de sefi de stat sau de guvern ai statelor membre ale Uniunii, intra in vigoare la 1 dec ...
Data publicării: 2009-12-01
Institutiile europene in Tratatul de la Lisabona
Tratatul de la Lisabona nu schimba fundamental structura institutionala a Uniunii, care se va baza, in continuare, pe triunghiul Parlament, Consiliu, ...
Data publicării: 2008-01-01

Ştiri Juridice conexe:
Tratatul de la Lisabona - noul rol si responsabilitatile Parlamentului si functionarea institutiilor europene
Parlamentul European a votat doua rapoarte care analizeaza aspectele legate de noile competente ale acestei institutii, ce vor decurge din implementar ...
Data publicării: 2009-05-07






Articole Juridice

Ce sunt locurile de munca ecologice?
Sursa: EuroAvocatura.ro

Angajatorii au obligatia de a permite salariatilor verificarea sistemului de masurare a duratei timpului de lucru zilnic
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Timpul de lucru si perioada de repaus in cazul incheierii mai multor contracte individuale de munca
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene



Jurisprudenţă

Lipsa resurselor financiare nu poate constitui o cauza exoneratoare de la plata salariului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 575 din data de 04 Februarie 2019

Retineri din salariu in lipsa unui titlu executoriu care sa constate datoria salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Timis - Sentinta civila nr. 1281/PI din data de 27 Noiembrie 2020

Nicio retinere din salariu nu poate fi operata in afara cazurilor si conditiilor prevazute de lege
Pronuntaţă de: Tribunalul Teleorman - Sentinta civila nr. 339 din data de 01.10.2020

Ştiri Juridice
Legislaţie

Legea nr. 58/2021. Legea kurzarbeit, de modificare a OUG 211/2020 si OUG 132/2020
Legea 58/2021 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 211/2020 privind prelungirea a ...

OUG nr. 11/2021 pentru aprobarea schemelor de plati si a unor instrumente de garantare care se aplica in agricultura in anii 2021 si 2022
Ordonanta de urgenta nr. 11/2021 pentru aprobarea schemelor de plati si a unor instrumente de garant ...

HG nr. 4/2021 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata in anul 2021
Hotararea nr. 4/2021 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata Mo ...