Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ


Prima pagină » Dicţionar Juridic » Drept Comunitar » Politica externa si de securitate comuna (PESC)

Politica externa si de securitate comuna (PESC), Drept Comunitar

Politica externa si de securitate comuna (PESC) a fost creata si este reglementata prin Titlul V din Tratatul de instituire a Uniunii Europene. PESC a inlocuit conceptul de Cooperare Politica Europeana (CPE) si are ca principal obiectiv trasarea unui cadru pentru o politica de aparare comunitara care sa conduca, in timp, la o aparare comuna.

Obiectivele celui de-al doilea pilon al Uniunii sunt stabilite in Articolul 11 din Tratatul UE. Pentru realizarea lor sunt folosite instrumente juridice specifice (actiune comuna, pozitie comuna) care trebuie adoptate in unanimitate de catre Consiliu. De la intrarea in vigoare a Tratatului de la Amsterdam (1999), Uniunea dispune de un nou instrument - strategia comuna, prevazuta in noul articol 12. Tratatul de la Amsterdam face de asemenea referire la situatiile in care se voteaza cu majoritate calificata si, de la semnarea acestuia, PESC s-a dezvoltat cu fiecare Consiliu European.

Tratatul de la Nisa (2001) permite, in anumite conditii, cooperarea mai strinsa in domeniul PESC pentru implementarea actiunilor comune si a pozitiilor comune. Nu se poate recurge la aceasta cooperare intarita pentru situatii cu implicatii militare sau de aparare.

Constitutia Europeana, in curs de ratificare, prevede crearea postului de Ministru al Afacerilor Externe al carui rol este de a gestiona PESC. Ministrul va fi asistat de un Serviciu European pentru Actiunea Externa. Constitutia prevede transferul puterii de initiativa in acest domeniu de la Comisie la noul ministru. Votul unanim ramane ca regula dar se poate recurge la mecanismul de transfer pentru a trece la votul cu majoritate calificata in anumite domenii care nu au implicatii militare sau de aparare.

Odata ce procesul de ratificare a Constitutiei se va incheia, recurgerea la instrumente legislative in cadrul PESC va fi eliminata. Instrumentele PESC vor fi utilizate numai pentru decizii europene si acorduri internationale.

Cooperarea intarita poate de asemenea fi implementata in orice domeniu PESC nemaifiind limitata la implementarea unei actiuni comune sau a unei pozitii comune. Votul unamin va fi in continuare necesar.





Alţi termini definiţi în cadrul categoriei Drept Comunitar: Acord European , Acordurile europene, Anexele proiectului, Armonizare legislativa , Comitetul pentru Ocuparea Fortei de Munca , Conferinta Interguvernamentala (CIG) , Consiliul Uniunii Europene , Departamentul pentru Lupta Antifrauda, Europa cu geometrie variabila , Europol, Inaltul Reprezentant pentru PESC , Neregula , Oficiul European de Lupta Antifrauda , Politica agricola comuna (PAC), Procedura de aviz conform , Punte comunitara (Titlul VI al Tratatului UE), RATIFICAREA , Schengen (Acord si Conventie) , Simplificarea legislatiei , Tribunalul de prima instanta (TPI) ,
Articole juridice conexe:
Tratatul de la Lisabona si Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Tratatul de la Lisabona, semnat la 13 decembrie 2007 de cei 27 de sefi de stat sau de guvern ai statelor membre ale Uniunii, intra in vigoare la 1 dec ...
Data publicării: 2009-12-01
Institutiile europene in Tratatul de la Lisabona
Tratatul de la Lisabona nu schimba fundamental structura institutionala a Uniunii, care se va baza, in continuare, pe triunghiul Parlament, Consiliu, ...
Data publicării: 2008-01-01

Ştiri Juridice conexe:
Tratatul de la Lisabona - noul rol si responsabilitatile Parlamentului si functionarea institutiilor europene
Parlamentul European a votat doua rapoarte care analizeaza aspectele legate de noile competente ale acestei institutii, ce vor decurge din implementar ...
Data publicării: 2009-05-07






Articole Juridice

Aspecte practice privind necorespunderea profesionala a salariatului
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Cercetarea disciplinara a salariatilor. Legalitatea Regulamentului intern si a altor Proceduri
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Inechitatile salariale in sectorul public si in sectorul privat
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut



Jurisprudenţă

Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala
Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021

Contestatie pentru depasirea termenului de redactare a unei decizii penale
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 549/2021

Cerere de recurs semnata electronic. Nulitatea recursului
Pronuntaţă de: Decizia nr. 520 din 7 martie 2019, pronuntata de Sectia I civila a Inaltei Curti de Casatie si Justitie

Ştiri Juridice
Legislaţie

OUG nr. 71/2022 pentru modificarea art. 155 din Codul Penal
Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 71/2022 pentru modificarea art. 155 alin. (1) din Legea nr. 28 ...

Legea nr. 140/2022 privind unele masuri de ocrotire pentru persoanele cu dizabilitati intelectuale si psihosociale si modificarea si completarea unor
Lege nr. 140 din 17 mai 2022 privind unele masuri de ocrotire pentru persoanele cu dizabilitati int ...

Legea 144/2022 pentru modificarea si completarea art. 34 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii
Legea 144/2022 pentru modificarea si completarea art. 34 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii Pu ...