Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Dicţionar Juridic » Drept Comunitar » Politica externa si de securitate comuna (PESC)

Politica externa si de securitate comuna (PESC), Drept Comunitar

Politica externa si de securitate comuna (PESC) a fost creata si este reglementata prin Titlul V din Tratatul de instituire a Uniunii Europene. PESC a inlocuit conceptul de Cooperare Politica Europeana (CPE) si are ca principal obiectiv trasarea unui cadru pentru o politica de aparare comunitara care sa conduca, in timp, la o aparare comuna.

Obiectivele celui de-al doilea pilon al Uniunii sunt stabilite in Articolul 11 din Tratatul UE. Pentru realizarea lor sunt folosite instrumente juridice specifice (actiune comuna, pozitie comuna) care trebuie adoptate in unanimitate de catre Consiliu. De la intrarea in vigoare a Tratatului de la Amsterdam (1999), Uniunea dispune de un nou instrument - strategia comuna, prevazuta in noul articol 12. Tratatul de la Amsterdam face de asemenea referire la situatiile in care se voteaza cu majoritate calificata si, de la semnarea acestuia, PESC s-a dezvoltat cu fiecare Consiliu European.

Tratatul de la Nisa (2001) permite, in anumite conditii, cooperarea mai strinsa in domeniul PESC pentru implementarea actiunilor comune si a pozitiilor comune. Nu se poate recurge la aceasta cooperare intarita pentru situatii cu implicatii militare sau de aparare.

Constitutia Europeana, in curs de ratificare, prevede crearea postului de Ministru al Afacerilor Externe al carui rol este de a gestiona PESC. Ministrul va fi asistat de un Serviciu European pentru Actiunea Externa. Constitutia prevede transferul puterii de initiativa in acest domeniu de la Comisie la noul ministru. Votul unanim ramane ca regula dar se poate recurge la mecanismul de transfer pentru a trece la votul cu majoritate calificata in anumite domenii care nu au implicatii militare sau de aparare.

Odata ce procesul de ratificare a Constitutiei se va incheia, recurgerea la instrumente legislative in cadrul PESC va fi eliminata. Instrumentele PESC vor fi utilizate numai pentru decizii europene si acorduri internationale.

Cooperarea intarita poate de asemenea fi implementata in orice domeniu PESC nemaifiind limitata la implementarea unei actiuni comune sau a unei pozitii comune. Votul unamin va fi in continuare necesar.





Alţi termini definiţi în cadrul categoriei Drept Comunitar: Actul Unic European , Autoritate competenta , Banca Centrala Europeana (BCE), Comitetul pentru Ocuparea Fortei de Munca , Constitutie (tratat instituind o Constitutie pentru Europa) , Europol, Identitatea de aparare si securitate europeana , Ierarhia documentelor comunitare, Legislatia comunitara primara (Drept primar) , Membri asociati UEO , Personalitatea juridica a Uniunii , Phare , Politica sociala , Procedura de infractiune, Punte comunitara (Titlul VI al Tratatului UE), RECUNOASTEREA UNUI STAT, Reteaua Juridica Europeana, Revizuirea tratatelor , Screening, Uniunea Europeana (UE) ,
Articole juridice conexe:
Tratatul de la Lisabona si Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Tratatul de la Lisabona, semnat la 13 decembrie 2007 de cei 27 de sefi de stat sau de guvern ai statelor membre ale Uniunii, intra in vigoare la 1 dec ...
Data publicării: 2009-12-01
Institutiile europene in Tratatul de la Lisabona
Tratatul de la Lisabona nu schimba fundamental structura institutionala a Uniunii, care se va baza, in continuare, pe triunghiul Parlament, Consiliu, ...
Data publicării: 2008-01-01

Ştiri Juridice conexe:
Tratatul de la Lisabona - noul rol si responsabilitatile Parlamentului si functionarea institutiilor europene
Parlamentul European a votat doua rapoarte care analizeaza aspectele legate de noile competente ale acestei institutii, ce vor decurge din implementar ...
Data publicării: 2009-05-07






Articole Juridice

Criterii jurisprudentiale in stabilirea daunelor morale de catre instantele de judecata
Sursa: Irina Maria Diculescu

Deconcentrarea administrativa principiu al administratiei publice in Codul Administrativ. Serviciile publice deconcentrate (VI)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Constituirea unei fundatii. Patrimoniu si documente necesare
Sursa: Irina Maria Diculescu



Jurisprudenţă

ICCJ - Hotararile pronuntate in procedura filtrarii nu pot fi atacate cu contestatie in anulare sau cu revizuire
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia nr. 417/2019 - conflict juridic constitutional intre Parlament si ICCJ
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 504/2019 asupra cererii de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala intre prim-ministru, pe de o parte, si Presedintel
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Ştiri Juridice

Decrete semnate de Presedintele Romaniei in data de 7 octombrie 2019 - a fost promulgata legea de modificare a Codului Fiscal
07 Oct 2019 | 566

Modificari Codul Muncii: Angajatorii obligati sa isi organizeze resursele umane. Cum vor putea fi cercetati disciplinar salariatii?
05 Oct 2019 | 647

Legislaţie

Norma ASF nr. 24/2019 privind Fondul de garantare a asiguratilor
Publicata in Monitorul Oficial nr. 839 din 16.10.2019. ...

Metodologia de organizare a studiilor de evaluare a impactului anumitor proiecte publice si private asupra sanatatii populatiei, din 09.10.2019
Publicata in Monitorul Oficial nr. 841 din 16.10.2019. ...

Regulamentul privind transferul, detasarea si delegarea procurorilor, din 01.10.2019
Regulamentul privind transferul, detasarea si delegarea procurorilor, din 01.10.2019 a fost publicat ...