din anul 2007, atuul tau de DREPT!
4229 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Dreptul Muncii » Contestatie decizie de concediere neacordarea preavizului in natura

Contestatie decizie de concediere neacordarea preavizului in natura

  Publicat: 06 Sep 2010       6897 citiri        Secţiunea: Dreptul Muncii  


Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Din punctul de vedere al dreptului civil, actul juridic prin care o persoana (delegant) insarcineaza o alta persoana (delegat) sa execute o anumita prestatie in favoarea unei terte persoane (delegatar), cu consimtamantul acesteia.
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Prin cererea inregistrata sub nr. 14047/63/2007, la data de 02.08.2007 contestatoarea R.I. a formulat contestatie impotriva Deciziei nr. 114/09 07 2007 formulata de paratul PETROM SA Zona PECO Dolj, solicitand instantei ca prin sentinta ce se va pronunta sa dispuna anularea concedierii,reincadrarea in munca pe functia detinuta,considerarea ultimei perioade de 121 zile delegatie perioada de mobilizare, respectarea observatiilor inscrise de salariat in actele aditionale, cresterea salariala neacordata incepand cu 01 01 2007 nerespectarea punctelor 2 si 5 din Planul social PETROM referitor la sprijinul suplimentar pentru angajati, acordarea dreptului la preaviz in natura-inscris ca perioada in cartea de munca .

Contract incheiat intre un salariat si o unitate economica sau institutie prin care cel dintai se obliga sa presteze in favoarea celui din urma o anumita munca, in schimbul unui salariu.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Contabilitatea care se refera la contabilitatea clientilor si a furnizorilor.
Reprezentare grafica, sintetica, a structurii organizatorice a unei unitati, cuprinzand compartimentele ei
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Suma de bani ce se acorda unei persoane pentru suportarea unor cheltuieli suplimentare (de deplasare, detasari etc) sau pentru efectuarea de activitati in afara programului obisnuit de lucru
Contrarietate intre un fapt sau act juridic si prevederile actelor normative.
Viciu al unei hotarari,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Concedierea colectiva reprezinta concedierea, intr-o perioada de 30 de zile calendaristice, ca urmare a dificultatilor economice, a transformarilor tehnologice sau a reorganizarii activitatii, a unui numar de:
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Concedierea colectiva reprezinta concedierea, intr-o perioada de 30 de zile calendaristice, ca urmare a dificultatilor economice, a transformarilor tehnologice sau a reorganizarii activitatii, a unui numar de:
O interfata care este capabila sa incarce, pe rand,
Reprezinta ansamblul actelor cu caracter normativ emise de catre institutiile comunitare, in principal de catre Consiliul UE si Comisia Europeana, in cursul exercitarii competentelor ce le sunt atribuite prin Tratat. Tratatul CEE enumera cinci astfel de instrumente:
Suma de bani ce se acorda unei persoane pentru suportarea unor cheltuieli suplimentare (de deplasare, detasari etc) sau pentru efectuarea de activitati in afara programului obisnuit de lucru
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Zile in care se cuprinde intreg intervalul de timp dintre momentul inceperii si implinirii termenului, inclusiv prima si ultima zi a termenului.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Prevazuta in sectiunea XIII, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala,
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Cauza care inlatura raspunderea penala, reglementata in cap. III, t. VII, art. 131, C. pen., partea generala.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
(din Legea 10 din 2001) Actul scris prin care un cult religios sau o comunitate a unei minoritati nationale care se pretinde a fi indreptatit/a,
Prevazuta in sectiunea XIII, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala,
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Concedierea colectiva reprezinta concedierea, intr-o perioada de 30 de zile calendaristice, ca urmare a dificultatilor economice, a transformarilor tehnologice sau a reorganizarii activitatii, a unui numar de:
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Persoana fizica sau juridica, parte in contractul de asigurare, care, in temeiul acestui contract,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
(din Legea 10 din 2001) Actul scris prin care un cult religios sau o comunitate a unei minoritati nationale care se pretinde a fi indreptatit/a,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Indicator rezultat din analiza raportului unor aspecte diferite din activitatea unei societati, cum ar fi coeficientul de randament, coeficientul de rotatie, de solvabilitate, rentabilitate, lichiditate etc.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Metoda de conducere care consta in atribuirea temporara unui subordonat, de catre o persoana de conducere, a uneia din sarcinile sale de serviciu, insotita de autoritatea si responsabilitatea corespunzatoare.
Desemneaza perioadele de cotizare, de angajare sau de activitate independenta, in masura in care acestea sunt definite sau recunoscute ca perioade de asigurare de catre legislatia in baza careia au fost realizate sau sunt considerate realizate,
Prevazuta in sectiunea XIII, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala,
Zile in care se cuprinde intreg intervalul de timp dintre momentul inceperii si implinirii termenului, inclusiv prima si ultima zi a termenului.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
(din Legea 10 din 2001) Actul scris prin care un cult religios sau o comunitate a unei minoritati nationale care se pretinde a fi indreptatit/a,


In fapt, arata contestatoarea ca a fost angajata societatii intimate in perioada 17.01.2000 - 09.07.2007 in functia de economist cu contract de munca pe perioada nedeterminata.



La data de 09.07.2007 prin Decizia nr. 114 privind incetarea contractului individual de munca, arata contestatoarea ca a fost concediata fara preaviz,incalcandu-se astfel art. 73 alin 1,art. 74 alin 1 lit. b si art. 38 din codul muncii.



Decizia nr. 114 nu prezinta lista tuturor locurilor de munca disponibile in unitate si termenul in care pot opta pentru ocuparea unui loc de munca vacant.



In scop probator, contestatoarea depune un set de acte: decizia nr. 114/09 07 2007,carnetul de munca seria MPS nr. 1325096,CCM-2007 - 2010 in extras,planul social PETROM- versiunea finala din 21 04 2005, anexa 1 la actul aditional la CCM la nivelul PETROM SA pentru anul 2007, decizia 289/10 08 2006,decizia nr. 322/14 10 2006, actul aditional la C I M nr. 11081/17 01 2000,decizia nr. 73/13 03 2007, decizia nr. 103/13 04 2007, decizia nr. 105/16 05 2007,si decizia nr. 111/25 06 2007.



La data de 7 11 2007 unitatea intimata a formulat intampinare, prin care a solicitat sa fie respinsa contestatia formulata ca netemeinica.



In motivarea intampinarii,intimata a sustinut urmatoarele:



SC PETROM SA BUCURESTI din anul 2005 a intrat in procesul de restructurare, conform Planului social adoptat la nivel national ca anexa la contractul colectiv de munca plan valabil pana in anul 2006.



Din anexa respectiva reiese in mod clar ca postul detinut de contestatoare respectiv acela de economist este restructurat. Astfel ca nu mai exista posibilitatea reintegrarii pe postul de economist detinut anterior deoarece in cadrul PECO DOLJ nu mai exista Serviciul Financiar au serviciul Contabilitate .



Contestatoarea a semnat actele aditionale din data de 13 09 2006 si 06 12 2006, primind bonusul de mobilizari in cuantum de 6 salarii de baza in afara salariului lunar incasat. In actele aditionale fiind mentionat expres ca respectivele bonusuri, care includeau toate indexarile salariale de la acea data,se acorda salariatilor in conditiile in care la sfarsitul acestei perioade raporturile de munca inceteaza din initiativa angajatorului. Cu privire la perioada preavizului acesta nu a fost acordat in schimb s-a achitat contestatoarei indemnizatia egala cu salariul de baza si celelalte drepturi care i se cuveneau conform contractului individual de munca pe durata preavizului.



Referitor la organigrama PECO Dolj s-a afirmat ca ultima s-a incheiat in aprilie 2005, ulterior Sucursala PECO Dolj fiind radiata, activitatea financiara fiind organizata unitar in departamentul PETROM Solutions -Divizia Financiara-Bucuresti unde contestatoarea a activat pana la data finalizarii perioadei de mobilizare, respectiv 06 07 2007.



Prin sentinta nr. 4929/28.11.2007, instanta a respins contestatia, constatand ca decizia de concediere a fost emisa cu respectarea prevederilor legale, desfiintarea locului de munca fiind efectiva -radierea SC PETROM SA -Sucursala PECO DOLJ si a avut la baza o cauza reala si serioasa - reorganizarea unitatii.



De asemenea, s-a constatat neintemeiat si capatul de cerere cu privire la acordarea preavizului, deoarece contestatoarea a primit o indemnizatie egala cu salariul si celelalte drepturi salariale ce i se cuveneau conform contractului individual de munca pe durata de 60 zile a preaviz.



Impotriva acestei sentinte a declarata recurs contestatoarea criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie.



Prin decizia nr. 4997/23.06.2008, Curtea de Apel Craiova a admis recursul, a casat sentinta si a trimis cauza spre rejudecare aceleiasi instante, retinand ca instanta de fond nu s-a pronuntat cu privire la capatul de cerere privind cresterile salariale, acordate incepand cu 01.01.2007.



In rejudecare, cauza a fost inregistrata sub nr. 15704/63/2008, fiind dispusa citarea partilor.



La data de 23.10.2008, intimata a formulat intampinare, solicitand respingerea actiunii.



S-a aratat ca din anul 2005 societatea deruleaza un program de restructurare pe baza unui plan social intocmit la nivel national. Concedierea contestatoarei s-a produs ca urmare a acestui program de restructurare, postul detinut, acela de economist, facand parte din categoria posturilor propuse spre desfiintare, conform lit. c din Planul de concediere Colectiva .



La nivelul Petrom au fost desfiintate toate posturile din sectorul financiar contabil, in zonele si punctele de lucru, personalul nerestructurat fiind incadrat in divizia Financiara Prtrom Solutions care isi desfasoara activitatea in Bucuresti.



In ceea ce priveste punctul doi din cererea contestatoarei, s-a aratat ca a fost respectata intocmai procedura prevazuta de art. 70-72 Codul Muncii referitoare la transmiterea in termen a notificarilor catre Sindicatul FSLI Petrom, ITM Bucuresti si ANOFM Bucuresti prin care se comunica existenta si etapele de aplicare a planului de concediere colectiva .



Referitor la actele aditionale incheiate cu contestatoarea, s-a aratat ca aceasta a primit bonusul de mobilizare in cuantum de 6 salarii de baza, in afara salariului incasat lunar, la finalul perioadei de mobilizare, cand a intervenit si concedierea, conform punct . 1 din aceste acte .



Referitor la dreptul contestatoarei de a primi preaviz in natura, s-a aratat ca au fost respectate dispozitiile art. 73 din contractul colectiv de munca unic la nivel national si art. 73 din Codul Muncii, fiindu-i platita o indemnizatie egala cu salariul de baza si celelalte drepturi care i se cuveneau conform contractului individual de munca, pe durata preavizului.



La data expirarii perioadei de delegare, preavizul in natura nu mai putea fi acordat intrucat nu mai existau posturi de natura celui ocupat de contestatoare.



La data de 07.11.2008, contestatoarea a formulat precizare la contestatie aratand ca:



Prin contractul colectiv de munca unic la nivel national pentru anul 2007-2010, prevederea conform careia angajatorul poate acorda preaviz in natura, nu a mai fost inserata. Asa cum prevede si codul muncii, actualul contract colectiv de munca unic la nivel national, prevad dreptul persoanelor concediate in temeiul art. 65 Codul Muncii, la un preaviz de cel putin 15 zile .



Intimata a inserat in cuprinsul deciziei contestate dreptul sau la 60 zile de preaviz, insa neacordarea efectiva a acestuia i-a adus prejudicii constand in: pierderea perioadei de vechime, neplata drepturilor cuvenite catre fondul de pensii, sanatate si somaj, ceea ce a condus la diminuarea fondului de pensie; nu a putut folosi perioada de preaviz pentru a-si cauta un alt loc de munca .



Prin neacordarea preavizului intimata a procedat nelegal ceea ce atrage nelegalitatea deciziei contestate.



Referitor la nerespectarea punctelor 2 si 5 din contractul colectiv de munca aplicabil la nivel de unitate, contestatoarea a aratat ca la concediere, salariatii unitatii beneficiaza de sprijinul companiei, in afara suportului financiar de la punctul 4 si de un sprijin suplimentar constand fie in gasirea unui loc de munca, fie in intemeierea unei mici firme proprii.



Contestatoarea arata ca nu a beneficiat de un astfel de sprijin din partea unitatii, astfel ca nu a fost in masura sa inceapa o afacere proprie, pentru care ar fi avut nevoie de cel putin 15.000 lei.



Contestatoarea a mai aratat ca la data de 01.01.2007 a operat la nivelul unitatii o crestere salariala de care ea nu a beneficiat.



In ceea ce priveste ultimul capat de cerere, contestatoarea a aratat ca a acceptat perioada delegarii, cu conditia sa primeasca un bonus constand in trei salarii, indiferent daca angajatorul era sau nu dispus sa inceteze raporturile de munca si cu posibilitatea prelungirii acestor raporturi, daca asa doreste. A aratat ca a inserat aceste conditii in cuprinsul actelor aditionale incheiate la contractul sau de munca .



Intimata nu a tinut cont de conditiile sale, intrucat nu a primit bonusul pentru cele 121 zile cat a durat delegarea. A mai sustinut ca, de altfel, perioada delegarii a fost depasita, incalcandu-se astfel dispozitiile art. 44 Codul Muncii.



Contestatoarea a mai sustinut ca este dispusa sa renunte la cererile privind preavizul in natura si reintegrarea pe postul detinut anterior, daca unitatea intimata se obliga sa ii plateasca: doua salarii medii la nivelul anului 2008 pentru perioada de preaviz in natura neefectuat, in acest fel considerand acoperit prejudiciile enumerate la punctul 1 din cerere; suma de 15.000 lei pentru nerespectarea punctelor 2 si 5 din Planul Social; patru salarii la nivelul anului 2008 pentru plata celor 121 zile lucrate la Bucuresti pentru care nu a primit bonusul conform solicitarilor sale din actele aditionale; cresterea salariala de la 01.01.2007.



A solicitat judecarea cauzei in lipsa .



Intimata a formulat noi aparari la data de 22.01.2009, aratand ca preavizul in natura nu a mai fost posibil sa fie acordat, ca urmare a desfiintarii tuturor posturilor de natura celui ocupat de contestatoare, la sfarsitul perioadei de delegare, respectiv la data de 06.07.2007.



In ceea ce priveste sprijinul financiar acordat de societate salariatilor, in cazul concedierilor, s-a aratat ca prevederile pct. 2 si 5 din Planul Social nu ii sunt aplicabile contestatoarei. Conform prevederilor acestui plan, salariatul trebuie sa formuleze o cerere in acest sens, existand o procedura de acordare a sumelor prevazute, iar contestatoarea nu a formulat o astfel de cerere .



Bonusurile de mobilizare au fost achitate contestatoarei conform dispozitiilor actelor aditionale, pentru perioadele 04.10.2006 - 31.12.2006 si 01.01.2007-28.02.2007, cu respectarea dispozitiilor alin. 2 pct. a din actele aditionale. Ulterior, delegarea contestatoarei s-a efectuat in baza unor decizii, pe care aceasta nu le-a contestat. Nemaifiind incheiate acte aditionale, care sa prevada acordarea bonusurilor, nu mai exista un temei in baza caruia, contestatoarea sa primeasca suma solicitata, reprezentand bonusuri de mobilizare.



Cresterea salariala din 01.01.2007 nu a fost aplicata tuturor salariatilor, fiind acordata dupa criteriile stabilite in adresa Petrom nr. 396/2007.



La solicitarea instantei, contestatoarea a precizat ca in principal solicita anularea deciziei de concediere, plata drepturilor prevazute de art. 78 Codul Muncii, reprezentand repararea prejudiciului suferit ca urmare a neacordarii preavizului in natura, dar si plata a doua salarii medii la nivelul anului 2008, reprezentand repararea prejudiciului suferit.



A mai aratat ca solicita si plata a 15.000 lei pentru nerespectarea punctelor 2 si 5 din Planul Social; obligarea paratei la acordarea cresterii salariale aplicate de 01.01.2007; patru salarii medii la nivelul anului 2008, reprezentand plata celor 121 zile lucrate in Bucuresti pentru care nu a primit bonusul de mobilizare, conform solicitarilor inscrise in actele aditionale.



Prin sentinta nr. 277/25.01.2010 instanta a admis in parte cererea precizata, a anulat decizia de concediere, a repus partile in situatia anterioara emiterii actului de concediere, a obligat intimata la plata unei despagubiri egale cu salariile indexate, majorate si reactualizate si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat contestatoarea de la data concedierii si pana la reintegrarea efectiva si a respins celelalte capete de cerere, constatand urmatoarele:



Prin decizia nr. 114/09.07.2007, intimata S.C. Petrom S.A. Bucuresti a dispus incetarea contractului individual de munca al contestatoarei Radu Ioana, in temeiul art. 65 si 66 din Codul Muncii.



In decizie s-a mentionat acordarea unei indemnizatii in conditiile art. 74 alin 4 din contractul colectiv de munca unic la nivel national, ca urmare a neacordarii in natura a preavizului de 60 zile la care contestatoarea avea dreptul conform art. 3 alin. 4 din Planul Social.



Conform art. 73 din Codul Muncii, persoanele concediate in temeiul dispozitiilor legale enuntate "beneficiaza de dreptul la preaviz ce nu poate fi mai mic de 15 zile", obligatie prevazuta si de contractul colectiv de munca unic la nivel national 2007/2010, in art. 74 alin. 2, aplicabil la data concedierii.



In art. 74 alin. 1 lit. b Codul Muncii se prevede obligatia angajatorului de a cuprinde in decizia de concediere durata preavizului. Reglementarea are un caracter imperativ, statuand obligatia angajatorului de a stabili si, implicit, de a acorda un termen de preaviz in cazul concedierilor intemeiate pe dispozitiile art. 65 Codul Muncii.



Neindeplinirea acestei obligatii produce o vatamare salariatului, prin pierderea vechimii in munca aferenta perioadei de preaviz(in speta de 60 zile), respectiv a stagiului de cotizare, in vederea pensionarii.



Acordarea unei indemnizatii egala cu salariul de baza si celelalte drepturi prevazute de contractul individual de munca pe durata preavizului nu mai este posibila in conditiile contractului colectiv de munca unic la nivel national 2007/2010, asa cum sustine intimata.



Ca urmare, instanta constata ca intimata nu a respectat conditiile de procedura la emiterea deciziei contestate, ceea ce atrage, potrivit art. 76 Codul Muncii, nulitatea deciziei de concediere .



In consecinta, avand in vedere si dispozitiile art. 78 Codul Muncii, instanta va dispune anularea deciziei de concediere nr. 114/09.07.2007, va repune partile in situatia anterioara emiterii actului de concediere si va obliga intimata la plata despagubirilor prevazute la art. 78 alin. 1 Codul Muncii.



Referitor la capatul doi de cerere, privind despagubirile datorate de intimata ca urmare a faptului ca nu i-a asigurat sprijin suplimentar la concediere, instanta constata ca, in conditiile in care contestatoarea a fost reintegrata prin prezenta hotarare, are calitatea de salariat al intimatei. Ca urmare, nu mai opereaza niciuna din prevederile referitoare la masurile de sprijin in cazul concedierii salariatului, prevazute de contractul colectiv de munca la nivel de unitate, motiv pentru care instanta va respinge aceasta cerere .



In ceea ce priveste capatul trei din cerere, privind cresterile salariale incepand cu data de 01.01.2007, stabilite de unitatea intimata dar neacordate, instanta constata urmatoarele:



Conform mentiunilor din carnetul de munca, contestatoarei nu i-a fost aplicata nicio majorare salariala la data de 01.01.2007.



La negocierile finalizate in 23.02.2007 (filele 29-32) Comisia Paritara a stabilit doar reasezarea salariilor de baza individuale prin cresterea salariului de baza minim pe unitate la 650 lei, fara afectarea coeficientilor de functie cuprinsi in anexa 3 bis.



Astfel, incepand cu data de 01.01.2007, au crescut doar acele salarii de baza care se situau sub noul salariu minim de baza stabilit la nivelul unitatii(de 650 lei), dupa aplicarea coeficientului de multiplicare corespunzator functiei.



Pentru functia de economist, detinuta de reclamanta, coeficientul de multiplicare prevazut de anexa 3 bis este de 1,6. Conform modalitatii de calcul stabilit de contractul colectiv de munca aplicabil la nivel de unitate in anul 2007, in art. 128 alin. 5 lit. b, acest coeficient se aplica la salariul minim de baza stabilit pentru acest an, de 650 lei, rezultand un salariu de baza de 1040 lei.



Conform mentiunilor din carnetul de munca al reclamantei, salariul de baza in plata la data de 01.01.2007 a fost de 1248 lei, motiv pentru care nu a facut parte din categoria salariatilor care au beneficiat de majorarea salariala aplicata la 01.01.2007.



Pentru aceste considerente, instanta a respins acest capat de cerere, ca neintemeiat.



Cu privire la ultimul capat de cerere, privind bonusurile stabilite prin actele aditionale incheiate la contractul individual de munca, a constat ca:



Incepand cu data de 14.08.2006, reclamanta si-a desfasurat activitatea in cadrul Petrom Solutions - Divizia Financiara, locul muncii fiind initial modificat in baza deciziilor de delegare nr. 289/10.08.2006 si nr. 322/14.10.2006 emise de intimata, ulterior fiind incheiate acte aditionale la contractul individual de munca al contestatoarei.



La pct. 1 din actele aditionale incheiate la data de 13.09.2006 si 06.12.2006, s-a convenit acordarea unor bonusuri de mobilizare pentru activitatea desfasurata pe perioada de mobilizare (stabilita expres la acelasi punct) in situatia in care raporturile de munca ar fi incetat din initiativa angajatorului in timpul sau la sfarsitul acestei perioade .



Conform art. 42 si art. 44 Codul Muncii, locul muncii salariatului poate fi modificat din initiativa angajatorului prin delegarea salariatului pe o perioada de 60 zile . Prelungirea delegarii se poate face pe o perioada de inca cel mult 60 zile, doar cu acordul salariatului.



Masura prelungirii delegarii, dispusa de intimata prin cea de a doua decizie, nu a fost contestata si nici nu s-a facut dovada desfiintarii sale. Mai mult, actele aditionale ulterioare, incheiate in acelasi sens, au fost semnate de contestatoare, care a acceptat in acest fel modificarea contractului de munca, asa cum prevede art. 41 Codul Muncii.



Conditiile inserate olograf de contestatoare in cuprinsul actelor aditionale nu au nicio relevanta, neintrunind acordul angajatorului. De altfel, ratiunea acordarii bonusurilor consta in protejarea salariatului pe perioada programului de mobilizare, reprezentand o optiune a angajatorului si nu trebuie confundate cu celelalte drepturi de care acesta beneficiaza pe perioada delegarii, in conditiile art. 44 alin. 2 Codul Muncii, obligatorii pentru angajator .



In consecinta, instanta constata neintemeiata contestatia si sub acest aspect, a respins cererea privind plata bonusurilor de mobilizare solicitate de contestatoare.



Pentru considerente de fapt si de drept mentionate, instanta a constat intemeiata in parte contestatia asa cum a fost precizata, a anulat decizia de concediere, a repus partile in situatia anterioara emiterii actului de concediere, a obligat intimata la plata unei despagubiri egale cu salariile indexate, majorate si reactualizate si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat contestatoarea de la data concedierii si pana la reintegrarea efectiva si a respins celelalte capete de cerere .






Pronuntata de: Tribunalul Dolj - Sentinta civila nr. 277 din 25 ianuarie 2010


Citeşte mai multe despre:    Concediere    Contractul individual de munca    Decizie de concediere    Petrom    Anulare decizie de concediere    Codul muncii    Art. 65 Codul muncii    Contractul Colectiv de Munca la nivel national
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Speţe

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Neefectuarea coprespunzatoare a cercetarii disciplinare prealabile Comportamente inadecvate sau nedrepte la locul de munca
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

In ce masura (doar) forta majora poate fi motiv de concediere a salariatului?
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Greva, context in care angajatorul poate dispune concedierea salariatilor?
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Negocierea si includerea clauzei de confidentialitate in contractul individual de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti



Articole Juridice

Concedierea Salariatilor. Modalitati de incetare a CIM si contestarea deciziei de concediere
Sursa: MCP Cabinet avocati

Interdictia suprapunerii programului de lucru in cazul salariatilor cu mai multe locuri de munca
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Calculul termenului de preaviz la concedierea salariatului. Aspecte practice si procedurale
Sursa: MCP Cabinet avocati

Conditiile si durata perioadei de proba. Noi obligatii in sarcina angajatorilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Codul muncii aplicabil 2023 | Descarca integral PDF
Sursa: MCP Cabinet avocati

Concediul de maternitate si concediul de crestere a copilului. Aspecte practice
Sursa: MCP Cabinet avocati

Aspecte practice privind necorespunderea profesionala a salariatului
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut