Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Jurisprudenţă » Dreptul Muncii » Interpretarea notiunii de unitate in cazul concedierii colective

Interpretarea notiunii de unitate in cazul concedierii colective

  Publicat: 03 Dec 2010       6776 citiri        Secţiunea: Dreptul Muncii  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
A fost promulgat la 11.09.1865
In temeiul art.68 lit.c din Codul muncii, pentru ca o concediere sa fie colectiva, se impun a fi indeplinite cele doua conditii prevazute de text, respectiv concedierea intr-o perioada de 30 de zile calendaristice, din unul sau mai multe motive care nu tin de persoana salariatului, a unui numar de cel putin 30 de salariati, daca angajatorul care disponibilizeaza are cel putin 300 de angajati.”

A fost promulgat la 11.09.1865
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Dispozitie cuprinsa in testament prin care testatorul dispune ca dupa decesul sau ca o anumita persoana sa primeasca intreaga mostenire (legat universal),
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Drepturi subiective consacrate prin normele dreptului civil.
Concedierea colectiva reprezinta concedierea, intr-o perioada de 30 de zile calendaristice, ca urmare a dificultatilor economice, a transformarilor tehnologice sau a reorganizarii activitatii, a unui numar de:
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Data calendaristica a unui inscris sub semnatura privata, care nu poate fi contestata de terti.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Dorinta populatiei si a companiilor de a detine active care pot fi usor schimbate contra bunurilor si serviciilor.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Plata efectuata din eroare de catre o persoana pentru o datorie inexistenta sau de care nu era tinuta sa raspunda, avand ca urmare obligatia beneficiarului de a restitui cee ce a primit in mod necuvenit.
Perioada electorala - intervalul de timp cuprins intre ziua aducerii la cunostinta publica a datei la care vor avea loc alegerile si data in care rezultatele finale
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
A fost promulgat la 11.09.1865
A fost promulgat la 11.09.1865
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Sanctiune care consta in lipsirea actului juridic civil de efectele sale firesti intrucat acesta a fost incheiat cu nerespectarea dispozitiilor legale imperative sau cu incalcarea conditiilor de validitate ale actului respectiv.
Act normativ care cuprinde principiile si cele mai importante reglementari referitoare la circulatia aeriana
Cheltuielile totale efectuate de utilizatorii interni si externi pentru achizitionarea bunurilor si serviciilor finale produse intr-o economie.
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
In materie civila, institutia stramutarii este reglementata de Codul de procedura civila, in care se arata, printre altele, cauzele si motivele pentru care se poate cere stramutarea
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
In materie civila, institutia stramutarii este reglementata de Codul de procedura civila,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Reglementata in cap. I, t. II, C. proc. pen., partea speciala, hotarare pronuntata de instanta de judecata in cursul judecatii care nu rezolva fondul cauzei,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Mijloace de proba, prevazute in cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.Potrivit legii, inscrisurile pot servi ca mijloace de proba, daca in continutul lor se arata fapte sau imprejurari de natura sa contribuie la aflarea adevarului.
Reglementata in cap. I, t. II, C. proc. pen., partea speciala, hotarare pronuntata de instanta de judecata in cursul judecatii care nu rezolva fondul cauzei,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Dorinta populatiei si a companiilor de a detine active care pot fi usor schimbate contra bunurilor si serviciilor.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
A fost promulgat la 11.09.1865
A fost promulgat la 11.09.1865
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Data calendaristica a unui inscris sub semnatura privata, care nu poate fi contestata de terti.
Act adoptat de organele de stat,
(din Legea 10 din 2001) Actul scris prin care un cult religios sau o comunitate a unei minoritati nationale care se pretinde a fi indreptatit/a,
Dovada scrisa prin care
A fost promulgat la 11.09.1865
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
A fost promulgat la 11.09.1865
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Concedierea colectiva reprezinta concedierea, intr-o perioada de 30 de zile calendaristice, ca urmare a dificultatilor economice, a transformarilor tehnologice sau a reorganizarii activitatii, a unui numar de:
A fost promulgat la 11.09.1865
Concedierea colectiva reprezinta concedierea, intr-o perioada de 30 de zile calendaristice, ca urmare a dificultatilor economice, a transformarilor tehnologice sau a reorganizarii activitatii, a unui numar de:
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Reprezentare grafica, sintetica, a structurii organizatorice a unei unitati, cuprinzand compartimentele ei
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Dorinta populatiei si a companiilor de a detine active care pot fi usor schimbate contra bunurilor si serviciilor.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Concedierea colectiva reprezinta concedierea, intr-o perioada de 30 de zile calendaristice, ca urmare a dificultatilor economice, a transformarilor tehnologice sau a reorganizarii activitatii, a unui numar de:
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Prima treapta in cadrul metodei de cunoastere a contabilitatii si cel mai reprezentativ procedeu prin care se infaptuieste principiul dublei reprezentari
Metoda de conducere care consta in atribuirea temporara unui subordonat, de catre o persoana de conducere, a uneia din sarcinile sale de serviciu, insotita de autoritatea si responsabilitatea corespunzatoare.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Reprezentare grafica, sintetica, a structurii organizatorice a unei unitati, cuprinzand compartimentele ei
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Sunt participanti in procesul penal, alaturi de parti si organele judiciare. Persoanele sunt martorii, experti, interpretii, traducatorii, substituitii procesuali etc.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
A fost promulgat la 11.09.1865
Forma a vinovatiei , reglementata in cap. I , t. II, art. 19, C. pen., partea generala.Legea arata ca fapta este savarsita cu intentie cand infractorul:
A fost promulgat la 11.09.1865
Asezate in cap. I, t. VI, art. 111-112, C. pen., partea generala,sanctiuni de drept penal care au ca scop inlaturarea unei stari de pericol si preintampinarea savarsirii de noi infractiuni,
A fost promulgat la 11.09.1865
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
(termen CNA) Drepturile obtinute de catre un radiodifuzor, în temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment si/sau de la proprietarul ori, dupa caz, administratorul locului unde se desfasoara evenimentul, de la autori si de la alti detinatori de drepturi vizati,
A fost promulgat la 11.09.1865
Concedierea colectiva reprezinta concedierea, intr-o perioada de 30 de zile calendaristice, ca urmare a dificultatilor economice, a transformarilor tehnologice sau a reorganizarii activitatii, a unui numar de:
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Plata efectuata din eroare de catre o persoana pentru o datorie inexistenta sau de care nu era tinuta sa raspunda, avand ca urmare obligatia beneficiarului de a restitui cee ce a primit in mod necuvenit.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
A fost promulgat la 11.09.1865
Sanctiune care consta in lipsirea actului juridic civil de efectele sale firesti intrucat acesta a fost incheiat cu nerespectarea dispozitiilor legale imperative sau cu incalcarea conditiilor de validitate ale actului respectiv.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Parere a unui membru al completului de judecata, care a ramas in minoritate fata de ceilalti membri ai completului cu prilejul deliberarii cauzei.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Cel dintai termen intr-un litigiu civil la care, partile fiind legal citate, pot pune concluzii.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Concept utilizate de stiintele comportamentale (psihologie, sociologie, psihologie judiciara), prin el intelegandu-se ansamblul actelor, reactiilor (glandulare, motorii, afective, verbale) prin care o persoana raspunde intr-o imprejurare data la solicitarile mediului inconjurator.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Principiu de baza al procesului penal, prevazut in cap. I, t. I, C. porc. pen., partea generala, consta in prerogativele
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Zile in care se cuprinde intreg intervalul de timp dintre momentul inceperii si implinirii termenului, inclusiv prima si ultima zi a termenului.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Concedierea colectiva reprezinta concedierea, intr-o perioada de 30 de zile calendaristice, ca urmare a dificultatilor economice, a transformarilor tehnologice sau a reorganizarii activitatii, a unui numar de:
Act normativ care cuprinde principiile si cele mai importante reglementari referitoare la circulatia aeriana
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Totalitatea regulilor obligatorii privind executarea hotararilor.
Concedierea colectiva reprezinta concedierea, intr-o perioada de 30 de zile calendaristice, ca urmare a dificultatilor economice, a transformarilor tehnologice sau a reorganizarii activitatii, a unui numar de:
Sunt participanti in procesul penal, alaturi de parti si organele judiciare. Persoanele sunt martorii, experti, interpretii, traducatorii, substituitii procesuali etc.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Sanctiune care consta in lipsirea actului juridic civil de efectele sale firesti intrucat acesta a fost incheiat cu nerespectarea dispozitiilor legale imperative sau cu incalcarea conditiilor de validitate ale actului respectiv.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Concedierea colectiva reprezinta concedierea, intr-o perioada de 30 de zile calendaristice, ca urmare a dificultatilor economice, a transformarilor tehnologice sau a reorganizarii activitatii, a unui numar de:
A fost promulgat la 11.09.1865
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
A fost promulgat la 11.09.1865
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
Puterile publice existente in stat.
A fost promulgat la 11.09.1865
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Act normativ care cuprinde principiile si cele mai importante reglementari referitoare la circulatia aeriana
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Mijloace de proba, prevazute in cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.Potrivit legii, inscrisurile pot servi ca mijloace de proba, daca in continutul lor se arata fapte sau imprejurari de natura sa contribuie la aflarea adevarului.
Prima treapta in cadrul metodei de cunoastere a contabilitatii si cel mai reprezentativ procedeu prin care se infaptuieste principiul dublei reprezentari
A fost promulgat la 11.09.1865
Concedierea colectiva reprezinta concedierea, intr-o perioada de 30 de zile calendaristice, ca urmare a dificultatilor economice, a transformarilor tehnologice sau a reorganizarii activitatii, a unui numar de:
Legea 10 din 2001. Intervalul de timp in care s-a facut preluarea abuziva, cuprins intre 6 martie 1945 si 22 decembrie 1989, in cazul Legii nr. 10 din 2001 si al O.U.G. nr.94/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002, respectiv cuprins intre 6 septembrie 1940 si 22 decembrie 1989, in cazul O.U.G. nr. 83/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 66/2004;
Este formata din persoanele asociate sub diferite forme, pe baza unor interese comune, si care isi dedica timpul, cunostintele si experienta pentru a-si promova si apara drepturile si interesele;
A fost promulgat la 11.09.1865
Mijloace de proba, prevazute in cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.Potrivit legii, inscrisurile pot servi ca mijloace de proba, daca in continutul lor se arata fapte sau imprejurari de natura sa contribuie la aflarea adevarului.
A fost promulgat la 11.09.1865
Concedierea colectiva reprezinta concedierea, intr-o perioada de 30 de zile calendaristice, ca urmare a dificultatilor economice, a transformarilor tehnologice sau a reorganizarii activitatii, a unui numar de:
A fost promulgat la 11.09.1865
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Dispozitie cuprinsa in testament prin care testatorul dispune ca dupa decesul sau ca o anumita persoana sa primeasca intreaga mostenire (legat universal),
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
NATURA 2000 (Obiectiv de tip NATURA 2000)
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Concedierea colectiva reprezinta concedierea, intr-o perioada de 30 de zile calendaristice, ca urmare a dificultatilor economice, a transformarilor tehnologice sau a reorganizarii activitatii, a unui numar de:
A fost promulgat la 11.09.1865
A fost promulgat la 11.09.1865
Sanctiune care consta in lipsirea actului juridic civil de efectele sale firesti intrucat acesta a fost incheiat cu nerespectarea dispozitiilor legale imperative sau cu incalcarea conditiilor de validitate ale actului respectiv.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
A fost promulgat la 11.09.1865
Drepturi subiective consacrate prin normele dreptului civil.
A fost promulgat la 11.09.1865
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Debitor care se angajeaza alaturi de debitorul initial (numit delegant) sau in locul acestuia sa execute obligatia pe care delegantul o are fata de creditorul delegatar.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
A fost promulgat la 11.09.1865
Concedierea colectiva reprezinta concedierea, intr-o perioada de 30 de zile calendaristice, ca urmare a dificultatilor economice, a transformarilor tehnologice sau a reorganizarii activitatii, a unui numar de:
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.


Art. 68 din Codul muncii este in deplina armonie cu dispozitiile Directivei nr. 98/59/CE privind apropierea legislatiilor statelor membre cu privire la concedierile colective. Aceasta Directiva, in special art. 1 alin. 1 litera ``a``, trebuie interpretata in sensul ca o unitate de productie separata a unei societati care dispune de un echipament si de un personal specializat distincte, a carei functionare nu este influentata de cea a celorlalte unitati si care are un director de productie responsabil de buna desfasurare a activitatii si de supravegherea a tot ceea ce este legat de functionarea instalatiilor unitatii precum si de rezolvarea problemelor tehnice, corespunde notiunii de ``unitate`` in sensul vizat de aceasta directiva.
Contestatorii P.M. s.a. au investit Tribunalul Neamt cu contestatie impotriva deciziilor nr. 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 80, 82, din data de 18.01.2007 emise de SC E. SA, solicitand anularea deciziilor si obligarea intimatei la plata unei despagubiri egale cu salariile indexate, majorate si reactualizate si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat fiecare, precum si repunerea in situatia anterioara emiterii actului de concediere .
In subsidiar, contestatorii au solicitat plata compensatiilor si a drepturilor banesti prevazute in contractul individual de munca si colectiv de munca la nivel national, deoarece disponibilizarea lor s-a facut cu nerespectarea de catre intimata a dispozitiilor legale referitoare la concedierea colectiva.
Federatia Sindicatelor Libere din Industria Lemnului - Romania, a solicitat prin cererea de interventie accesorie formulata in interesul contestatorilor, anularea deciziilor contestate, obligarea intimatei la plata drepturilor salariale cuvenite pana la data pronuntarii si emiterea altor decizii de concediere care sa prevada plata unui numar de 20 zile, ca preaviz si 3 salarii compensatorii asa cum de fapt prevad Protocolul si Notificarea semnate de angajator si sindicat.
La data de 3.06.2008, Federatia Sindicatelor Libere din Industria Lemnului Romania, a facut precizari cu privire la cererea de interventie in sprijinul contestatorilor solicitand: anularea deciziilor de concediere pentru cele 21 persoane, obligarea intimatei ``E`` la plata drepturilor salariale indexate, majorate si reactualizate pe perioada desfacerii contractului individual de munca .
In subsidiar, au fost de acord cu disponibilizarea colectiva, cu obligarea intimatei SC E. SA la plata drepturilor compensatorii prevazute in CCM Unic pe Ramura din industria lemnului, adica trei salarii compensatorii si 30 zile preaviz.
In motivare, contestatorii au aratat ca, prin Hotararea Adunarii Generale Extraordinare a Actionarilor SC E. SA s-a dispus desfiintarea SC E. SA - Sucursala P., iar Sindicatul liber P. a fost notificat cu privire la incetarea activitatii unitatii, personalul acestuia fiind disponibilizat.
La 22.01.2007 contestatorilor li s-au comunicat deciziile nr.60 - 82 emise la 18.01.2007 privind incetarea contractelor individuale de munca in temeiul art.65 din Codul Muncii.
Deciziile de concediere nu respecta prevederile art.74 din Codul muncii privind mentiunile obligatorii referitoare la criteriile de stabilire a ordinii de prioritati, conform art.70 alin.2 lit.d), precum si cele referitoare la lista tuturor locurilor de munca disponibile in unitate si termenul in care salariatii urmeaza sa opteze pentru a ocupa un loc de munca vacant, in conditiile art.64, motiv pentru care se apreciaza ca, deciziile sunt lovite de nulitate absoluta potrivit art.76 din Codul muncii.
Contestatorul D.V. a depus la data de 15.03.2007 cerere precizatoare prin care a mentionat ca nu a imputernicit nici un avocat sa-l reprezinte in acest litigiu si in mod abuziv numele sau apare in contestatia formulata de salariatii concediati, astfel ca, prin incheierea din 13 aprilie 2007 Tribunalul Neamt a dispus scoaterea din cauza a acestuia.
SC E. SA Bucuresti a formulat cerere de stramutare a cauzei si prin incheierea nr.8189 din 4.12.2007 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie s-a admis aceasta cerere dispunandu-se stramutarea cauzei la Tribunalul Tulcea.
Prin incheierea de sedinta pronuntata la data de 28.03.2008, Tribunalul Neamt, a dispus scoaterea cauzei de pe rol si inaintarea spre competenta solutionare Tribunalului Tulcea.
La dosarul format la Tribunalul Tulcea, au fost incuviintata si administrata proba cu inscrisuri depuse de parti.
Prin incheierea de sedinta pronuntata la data de 6 august 2008, instanta, in temeiul art.49 alin.3 si art.52 alin.1 Cod proc.civila, a incuviintat in principiu cererea de interventie formulata de Federatia Sindicatelor Libere din Industria Lemnului - Romania in interesul contestatorilor.
Solutionand pe fond cauza, in complet de divergenta, cu opinie majoritara, Tribunalul Tulcea, prin sentinta civila nr.2161 din 23.09.2008 a respins contestatia formulata de contestatorii P.M. s.a., precum si cererea de interventie formulata de intervenienta Federatia Sindicatelor Libere din Industria Lemnului Romania in interesul contestatorilor, ca nefondata.
Au fost obligati contestatorii sa plateasca intimatei suma de 3520,54 lei cheltuieli de judecata .
Pentru a dispune astfel, prima instanta a retinut urmatoarele aspecte:
Contestatorii au calitatea de angajati ai SC E. SA, desfasurandu-si activitatea la Punctul de lucru P. Piatra Neamt.
Prin emiterea deciziilor din data de 18.01.2007, intimata SC E. SA Bucuresti - Punct de lucru P. Piatra Neamt a dispus incetarea contractelor individuale de munca ale contestatorilor in conformitate cu disp.art.65 din Codul muncii, acordandu-le un preaviz de 20 de zile lucratoare.
Conform art.65 alin.1 din Codul muncii: ``Concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului reprezinta incetarea contractului individual de munca, determinata de desfiintarea locului de munca ocupat de salariat ca urmare a dificultatilor economice, a transformarilor tehnologice sau a reorganizarii activitatii``, iar alin.2 prevede ca: ``desfiintarea locului de munca trebuie sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala si serioasa, dintre cele prevazute la alin.(1)``.
Prin hotararea din data de 22.12.2006 Consiliul de Administratie al SC E. SA a decis sa se restranga activitatea de productie a firmei, desfasurata la Punctul de lucru P. Piatra Neamt, apartinand Sucursalei Productie, prin desfiintarea unui numar de 23 posturi, ca urmare a lipsei comenzilor si a cresterii preturilor la materii prima si utilitati.
Aceasta hotarare a stat la baza emiterii deciziilor din data de 18.01.2007, contestate in prezenta cerere .
Din adeverinta inregistrata sub nr.263/27.03.2007 rezulta ca in luna noiembrie 2006 intimata avea un numar de 2379 salariati, in luna decembrie 2006 intimata avea un numar de 2374 salariati, in luna ianuarie 2007 intimata avea un numar de 2367 salariati iar in luna februarie 2007 intimata avea un numar de 2360 salariati.
Potrivit art.14 alin.2 din Codul Muncii: ``persoana juridica poate incheia contracte individuale de munca, in calitate de angajator din momentul dobandirii personalitatii juridice.``
In prezenta cauza, calitatea de angajator o are SC E. SA Bucuresti, intrucat Punctul de lucru P. Piatra Neamt nu are personalitate juridica.
In temeiul art.68 lit.c din Codul muncii, pentru ca o concediere sa fie colectiva, se impun a fi indeplinite cele doua conditii prevazute de text, respectiv concedierea intr-o perioada de 30 de zile calendaristice, din unul sau mai multe motive care nu tin de persoana salariatului, a unui numar de cel putin 30 de salariati, daca angajatorul care disponibilizeaza are cel putin 300 de angajati.
``
Prima instanta a apreciat ca in cauza nu a fost o concediere colectiva avand in vedere ca SC E. SA Bucuresti a disponibilizat doar 21 de salariati in perioada de 30 de zile prevazuta de art.68 din Codul Muncii, astfel ca, in cazul contestatorilor a avut loc o concediere individuala.
Contestatorii au afirmat ca, prin hotararea Adunarii Generale Extraordinare a Actionarilor SC E. SA s-a dispus desfiintarea SC E. SA - Sucursala P., iar Sindicatul Liber P. a fost notificat cu privire la incetarea activitatii unitatii si ca intentia de concediere colectiva a fost de asemenea notificata Agentiei Teritoriale pentru Ocuparea Fortei de Munca Neamt.
Totusi, contestatorii din prezenta cauza nu au fost inclusi in concedierea colectiva ce a avut loc la Punctul de lucru P. al SC E. SA intrucat prin Protocolul incheiat intre SC E. SA si Sindicatul Liber P. s-a convenit ca un numar de 176 salariati sa fie disponibilizati in cadrul concedierii colective, in perioada cuprinsa intre saptamana de 16 si 19 ale anului 2006, iar contestatorii din prezenta cauza au fost concediati la data de 18.01.2007.
Instanta de fond a retinut din organigrama intimatei ca posturile ocupate de contestatori au fost efectiv desfiintate iar inscrisurile depuse releva cauza concedierii contestatorilor,care este reala si serioasa, aceasta fiind modalitatea in care societatea a inteles sa reduca pierderile si eliminarea unor cheltuieli cum ar fi cele cu salariile,in conditiile in care modalitatea de reorganizare a activitatii este lasata de legiuitor la latitudinea fiecarui angajator .
Fata de aceste considerente, avand in vedere ca desfiintarea locurilor de munca a fost efectiva si a avut o cauza reala si serioasa, instanta a constatat ca sunt legale si temeinice deciziile de concediere contestate astfel ca a respins ca nefondata cererea .
Au fost respinse si capetele de cerere privind obligarea intimatei la plata drepturilor salariale indexate, majorate si reactualizate pe perioada desfasurarii contractelor individuale de munca si repunerea partilor in situatia anterioara emiterii deciziilor de concediere intrucat deciziile de concediere sunt temeinice si legale.
S-a apreciat ca este nefondat si capatul de cerere privind obligarea intimatei la plata compensatiilor si a drepturilor banesti prevazute in CCM la nivelul Ramurii Industriei Lemnului si a celor prevazute in Protocolul semnat de aceasta cu sindicatul, respectiv trei salarii compensatorii si 30 de zile preaviz, intrucat contestatorii din prezenta cauza nu au fost inclusi in concedierea ce a avut loc intre saptamanile 16 si 19 ale anului 2006 (17.04.2006 - 14.05.2006), iar in ceea ce-i priveste, a avut loc o concediere individuala si nu una colectiva.
Fata de solutia adoptata si avand in vedere ca intimata a efectuat cheltuieli in proces, instanta a obligat pe contestatori sa-i plateasca intimatei suma de 3520,54 lei reprezentand cheltuieli de judecata .
Cum cererea de interventie a F.S.L.I.L. a fost formulata in favoarea contestatorilor, iar contestatia acestora a fost respinsa ca nefondata, instanta a respins cererea de interventie formulata de Federatia Sindicatelor Libere din Industria Lemnului - Romania, in interesul contestatorilor, ca nefondata.
In opinia separata, s-a apreciat ca cererea contestatorilor este intemeiata, pentru urmatoarele aspecte:
Desi intimata a invocat ca si motive determinante pentru concedierea contestatorilor lipsa comenzilor, cresterea preturilor la materii prime si utilitati, la dosarul cauzei nu au fost depuse dovezi in acest sens, care sa dovedeasca faptul ca aceste cauze sunt reale si serioase.
La dosar nu a fost depusa de catre intimata o proba care sa reflecte situatia sa financiara precara, respectiv un bilant al profiturilor si pierderilor pentru anii 2006 si 2007 sau o situatie a cifrei de afaceri inregistrata in 2006 si 2007, care sa dovedeasca nivelul pierderilor inregistrate in respectiva perioada de timp de aceasta, urmare a lipsei comenzilor si a cresterii preturilor la materiile prime si la utilitati, atat la nivelul Punctului de lucru P. cat si la nivel de societate, conform mentiunilor din preambulul deciziilor contestate.
Angajatorul contestatorilor a fost de fapt Punctul de lucru P. Piatra Neamt iar SC E. SA Bucuresti recunoaste existenta Punctului de lucru P. Piatra Neamt ca pe o subunitate a sa, cu personalitate juridica, in masura sa incheie si sa modifice contracte individuale de munca fara a i se fi emis de catre societate un mandat in acest sens, sau o delegare de competente.
Actele aditionale sunt semnate de catre directorul Punctului de lucru P. Piatra Neamt si nu de catre presedintele - director general al SC E. SA Bucuresti iar contestatorii si-au desfasurat efectiv activitatea la Punctul de lucru P. Piatra Neamt.
Pentru a se stabili daca in cauza a avut loc sau nu o concediere colectiva, trebuie avut in vedere numarul de angajati care isi desfasurau activitatea la data concedierii la angajatorul real - Punctul de lucru P. Piatra Neamt, care este precizat in actele aditionale ale contestatorilor si care a si incheiat aceste acte si nu numarul total de salariati de la SC E. SA Bucuresti.
Din organigrama incheiata la data de 01 iunie 2006 (anterioara concedierii), la Punctul de lucru P. Piatra Neamt exista un total de personal egal cu 42 de persoane, dintre care 26 personal productiv si 16 personal administrativ.
Dupa concedierea contestatorilor (si a altor persoane care insa nu au formulat contestatie), la Punctul de lucru P. Piatra Neamt figura un total de personal administrativ egal cu 14 persoane .
Intimata nu a respectat obligatiile prevazute de lege in cazul concedierilor colective (art.69, 70, 74 lit.c din Codul muncii) privind initierea de consultari cu sindicatul, notificarea sindicatului, in termenul legal si in mod complet, cu privire la intentia de concediere colectiva, cat si notificarea ITM si AJOFM cu privire la aceasta intentie. Totodata, deciziile contestate nu contin criteriile de stabilire a ordinii de prioritati conform art.70 alin.(2) lit.d) din Codul muncii.
De asemenea, intimata nu a aplicat in mod corespunzator masurile de protectie cuvenite contestatorilor, urmare concedierilor colective, nefacand dovada ca ar fi acordat acestora platile compensatorii in cuantumul stabilit pentru concedieri colective prin CCM la nivel de ramura, sau printr-un Protocol incheiat cu sindicatul.
Pentru aceste considerente, in temeiul art.76 din Codul muncii, s-a apreciat ca cererea este intemeiata si ca se impune admiterea contestatiei si anularea deciziilor de concediere emise la data de 18.01.2007 de SC E. SA Bucuresti - Punctul de lucru P. Piatra Neamt, ca netemeinice si nelegale, si obligarea intimatei la plata unor despagubiri egale cu salariile indexate, majorate si reactualizate cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat acestia, conf. prev. art.78 din Codul muncii.
S-a considerat, de asemenea, ca se impune reincadrarea contestatorilor pe posturile detinute anterior emiterii deciziilor de concediere contestate.
Fata de rezolvarea data capetelor principale de cerere, s-a apreciat ca trebuie respinsa cererea subsidiara, referitoare la obligarea intimatei la plata catre contestatori a compensatiilor banesti, ca nefondata.
S-a admis de asemenea cererea de interventie accesorie in interesul contestatorilor, formulata de Federatia Sindicatelor Libere din Industria Lemnului (FSLIL), avandu-se in vedere admiterea contestatiei formulate de catre contestatori.
Ca urmare a admiterii contestatiei formulate de catre contestatori s-a respins capatul de cerere privind obligarea contestatorilor la plata cheltuielilor de judecata, ca nefondat.
Impotriva acestei sentinte au declarat recurs contestatorii si intervenienta Federatia Sindicatelor Libere din Industria Lemnului - Romania.
I. Recurentii contestatori au criticat sentinta atacata sub urmatoarele aspecte:
Desi intimata a invocat ca motive determinante pentru concedierea contestatorilor, lipsa comenzilor si cresterea preturilor la materiile prime si utilitati, nu au fost depuse la dosar probe in acest sens, pentru a califica drept reala si serioasa cauza desfacerii contractelor de munca .
De asemenea, deciziile nu respecta prevederile imperative ale art.70, art. 74 si art. 76 din Codul muncii ceea ce face ca respectivele decizii sa fie lovite de nulitate.
Mai arata recurentii ca art.64 din acelasi cod, instituie obligatia angajatorului de a oferi un loc de munca vacant avandu-se in vedere ca relatiile de munca se bazeaza pe principiul bunei credinte si al garantarii dreptului la protectie impotriva somajului, dar aceasta obligatie nu a fost respectata de catre intimata parata.
Recurentii contestatori considera ca aprecierile magistratului care a facut opinie separata la pronuntarea hotararii, concorda cu dispozitiile legale in materie si solicita admiterea recursului si modificarea sentintei in sensul admiterii contestatiilor astfel cum au fost formulate.
II. Recurenta intervenienta Federatia Sindicatelor Libere din Industria Lemnului, a formulat urmatoarele critici:
- In conformitate cu art. 76 din legea nr. 168/1999, instanta avea obligatia la prima zi de infatisare sa incerce sa stinga conflictul prin impacarea partilor, lucru care in speta nu s-a realizat.
- Solutia este rezultatul unei interpretari si aplicari gresite a legii iar instanta a avut un comportament partinitor in favoarea societatii intimate.
- Instanta nu a respectat dreptul la aparare al contestatorilor impiedicand organizatia sindicala din care fac parte sa-i apere.
- S-a acordat intimatei mai mult decat a cerut in intampinare, adica a acordat cheltuieli de judecata in valoare de 3520,54 lei cu toate ca nu au fost solicitate, in timp ce contestatorii nu si-au incasat drepturile salariale de ani de zile .
- Gresit a retinut instanta ca in cerere, contestatorii au dorit sa se constate ca a avut loc o concediere colectiva si ca vor in subsidiar plati compensatorii.
In realitate, acestia au sustinut ca a avut loc o concediere din initiativa angajatorului, dar s-a facut cu incalcarea disp. art. 65 si 67 din Codul muncii si art. 62, 63, 64 din CCMR. Platile compensatorii la care se refera contestatorii sunt cele prevazute de art. 78 din CCMN care prevad plata unei compensatii de cel putin un salariu lunar, in afara drepturilor cuvenite la zi.
- Hotararea C.A. de desfiintare a Punctului de lucru Pamex-Piatra Neamt, este legalizata prin incheierea de sedinta a Tribunalului Bucuresti cu nr. 1910/18.01.2008, iar deciziile de desfacere a contractelor de munca sunt tot din data de 18.01.2007, desi functiona legal si trebuia sa respecte procedura de concediere colectiva pentru 236 persoane .
De asemenea, deciziile au fost emise de o alta persoana decat cea care a dispus angajarea contestatorilor la Punctul de lucru P.
- Concedierea nu a avut la baza o cauza reala si serioasa, nu s-a facut dovada situatiei financiare precare a societatii, iar locurile de munca nu au fost desfiintate fiind vorba in realitate de o reorganizare si redistribuire de personal, fara a se respecta procedura legala. De altfel, din data de 18.01.2007 pana la 18.01.2008, Punctul de lucru P. a functionat si mai functioneaza inca, avand cativa angajati.
In subsidiar, recurenta solicita ca instanta sa ia in considerare hotararile Consiliului de administratie nr.37 si nr.40/17.03.2006 din care rezulta incetarea activitatii Punctului de lucru si disponibilizarea personalului, respectiv 236 salariati deoarece aceste hotarari nu au fost desfiintate, iar hotararea din 22.01.2006 nu-si poate produce efectele deoarece cei 21 de contestatori faceau parte din numarul total de 236 salariati la care faceau referire primele hotarari.
Prin intampinare, intimata SC E. SA a solicitat respingerea recursurilor ca nefondate aratand ca in mod corect prima instanta a constatat ca in cauza a avut loc o desfiintare a locurilor de munca ocupate de contestatori iar cauza este reala si serioasa, determinata de lipsa comenzilor si cresterea preturilor la materiile prime si utilitati.
Mai arata intimata ca nici motivele de nulitate ale deciziilor, invocate de recurenti, nu sunt intemeiate deoarece in cauza nu a operat o concediere colectiva .
Societatea se incadreaza in prevederile art. 68 alin.1 litera ``c`` Codul muncii, avand peste 300 de salariati si au fost disponibilizate doar 21 de persoane in 18.01.2007. De altfel caracterul individual al concedierilor ce fac obiectul prezentului litigiu nu a fost contestat nici de recurenti.
Nici cererea de repunere a contestatorilor in situatia anterioara nu mai este posibila deoarece Punctul de lucru P. s-a desfiintat, fiind radiat din registrul comertului asa cum rezulta din incheierea judecatorului delegat, nr. 1910/18.01.2008.
Mai arata intimata ca cererea subsidiara a recurentilor contestatori, privind plata compensatiilor ca urmare a concedierii colective, este ramasa fara obiect deoarece din documentele depuse reiese ca societatea si-a indeplinit toate obligatiile pecuniare prevazute de art. 78 CCMN si art. 67, 73 din Codul muncii.
Analizand sentinta recurata in raport de criticile formulate si de materialul probator administrat, Curtea constata urmatoarele:
Avand in vedere ca parte din criticile formulate de recurenti se refera la lipsa dovezilor privind situatia financiara precara a societatii care ar fi determinat desfiintarea locurilor de munca ocupate de contestatori, instanta a pus in vedere intimatei sa faca aceste dovezi si de asemenea, sa prezinte imputernicirea data directorului Punctului de lucru P. de a incheia acte aditionale si contracte de munca pentru salariatii acestei unitati.
In ce priveste situatia financiara precara a societatii la momentul concedierii contestatorilor, societatea nu a produs niciun fel de dovezi, precizand in notele scrise depuse la ultimul termen de judecata, ca modalitatea de reorganizare a societatii este lasata la latitudinea angajatorului, iar cauza concedierii a fost reala si serioasa.
Din decizia nr. 175/23.12.2005 depusa la dosar de catre intimata, rezulta ca incepand cu data de 23.01.2006, domnul L.P. a fost numit in functia de director al Punctului de lucru P. Piatra Neamt avand mandatul limitat la: angajarea de personal la punctul de lucru P.; incheierea de contracte in numele societatii; reprezentarea Punctului de lucru in raporturile cu autoritatile publice teritoriale.
Potrivit art.65 (1) Codul muncii ``Concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului reprezinta incetarea contractului individual de munca determinata de desfiintarea locului de munca ocupat de salariat, din unul sau mai multe motive fara legatura cu persoana acestuia. (2) Desfiintarea locului de munca trebuie sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala si serioasa.``
Concedierea dispusa in baza art. 65 din Codul muncii pentru motive care nu tin de persoana salariatului trebuie sa indeplineasca doua conditii de fond: cauza concedierii sa constea in desfiintarea locului de munca al salariatului ca urmare a dificultatilor economice,transformarilor tehnologice sau a reorganizarii activitatii si decizia de concediere sa emane de la organul de conducere competent.
In ce priveste persoana care a dispus concedierea contestatorilor, instanta nu poate retine criticile recurentilor, deoarece, asa cum rezulta din decizia nr. 175/23.12.2005, emisa de intimata, directorul Punctului de lucru P. putea doar sa angajeze personal pentru aceasta unitate, neavand mandat pentru a dispune si concedierea astfel ca, in mod corect aceste decizii au fost semnate de directorul SC E., fiind din acest punct de vedere legale.
In ce priveste desfiintarea locurilor de munca ale contestatorilor, acest aspect rezulta cu prisosinta din inscrisurile depuse de parti, iar incepand cu data radierii punctului de lucru P. este evidenta imposibilitatea mentinerii salariatilor in functiile detinute sau a angajarii altor persoane pe aceste functii.
Insa, este de retinut faptul ca societatea intimata nu a depus inscrisuri din care sa reiasa situatia sa economica precara, nu a depus un bilant economic care sa reflecte pierderile suferite, ceea ce era esential pentru a dovedi temeinicia masurii luate, deoarece legiuitorul a prevazut prin notiunea de ``dificultati economice`` doar acele imprejurari care au condus la pierderi economice, la cresterea costurilor de productie etc., nu si situatia in care angajatorul doreste cresterea profitului.
Transformarile tehnologice se refera la inlocuirea unor linii de productie, la introducerea mijloacelor automatizate de productie etc. si poate avea in vedere intreaga unitate sau numai anumite sectii, compartimente in timp ce, reorganizarea activitatii se refera la masuri organizatorice interne, iar nu la situatia reorganizarii persoanei juridice.
Asadar, desi se sustine ca a avut loc o concediere in temeiul art. 65 Codul muncii, intimata nu a facut dovezi cu privire la existenta unei cauze reale si serioase care a stat la baza masurii luate.
A facut in schimb, dovada desfiintarii unitatii in care lucrau contestatorii, respectiv a Punctului de lucru P., depunandu-se in acest sens, atat hotararea AGA din 10.12.2007 prin care se ia aceasta masura cat si actul aditional la actul constitutiv al SC E. SA din 10.12.2007 si incheierea nr.1910/18.01.2008, de radiere din Registrul Comertului a acestei unitati.
In conditiile desfiintarii in integralitatea sa, a unitatii in care erau angajati contestatorii, intimata sustine totusi, ca nu a fost vorba de o concediere colectiva in speta deoarece, in perioada de referinta s-a dispus doar disponibilizarea unui numar de 21 persoane, iar societatea se incadreaza la art. 68 alin. 1 litera ``c`` codul muncii, deoarece are peste 300 angajati.
Prin depunerea unor inscrisuri ce emana de la celelalte Sucursale si Puncte de lucru ale SC E. SA s-a incercat dovada faptului ca in perioada in care au fost emise deciziile contestate nu au mai fost disponibilizati si alti salariati, astfel incat nu sunt indeplinite cerintele art. 68 alin.1 litera ``c`` codul muncii care conditioneaza o astfel de concediere colectiva de disponibilizarea a cel putin 30 de salariati.
Intimata s-a referit in acest sens, la numarul total de angajati, din toate sucursalele si punctele de lucru detinute de aceasta.
Art. 68 din Codul muncii stabileste numarul de salariati concediati in raport de numarul de angajati ai unitatii, ca numar minim pentru a fi in prezenta unei concedieri colective, fiind in deplina armonie cu dispozitiile Directivei nr. 98/59/CE privind apropierea legislatiilor statelor membre cu privire la concedierile colective.
In urma cererii de pronuntare a unei hotarari preliminare privind interpretarea notiunii de ``unitate`` care este prevazuta de art.1 alin.1 litera
``a`` din Directiva 98/59/CE a Consiliului, CURTEA a interpretat in sensul ca o unitate de productie corespunde notiunii de unitate, in sensul vizat de aceasta directiva.
Prin urmare, Directiva 98/59/CE privind apropierea legislatiilor statelor membre, cu privire la concedierile colective, in special art. 1 alin. 1 litera
``a``, trebuie interpretata in sensul ca o unitate de productie separata a unei societati care dispune de un echipament si de un personal specializat distincte, a carei functionare nu este influentata de cea a celorlalte unitati si care are un director de productie responsabil de buna desfasurare a activitatii si de supravegherea a tot ceea ce este legat de functionarea instalatiilor unitatii precum si de rezolvarea problemelor tehnice, corespunde notiunii de ``unitate`` in sensul vizat de aceasta directiva.
Asadar, pentru a aprecia cu privire la natura concedierii dispusa in speta trebuie sa ne raportam doar la Punctul de lucru P. care indeplineste toate cerintele pentru a fi calificata drept ``unitate`` si nicidecum la intreaga SC E. SA.
In urma Protocolului incheiat la 14.04.2006 intre SC E. SA si Sindicatul Liber P., avand in vedere Notificarea nr.40/17.03.2006 adresata sindicatului, partile au convenit aplicarea procedurii concedierii colective pentru un numar de 176 de salariati de la aceasta unitate, cu plata drepturilor compensatorii prevazute de CCM.
Contestatorii din prezenta cauza nu au intrat in aceasta procedura de concediere colectiva deoarece deciziile acestora au fost emise cu mult peste data prevazuta de acest Protocol.
Cu toate acestea, la Punctul de lucru P., anterior concedierii contestatorilor, mai erau 42 de persoane din care 26 personal productie si 16 personal administrativ.
Fata de aspectele retinute anterior prin care am aratat ca Punctul de lucru P. indeplineste cerintele pentru a fi numita ``unitate``, Curtea constata ca numarul de disponibilizari din data de 18.01.2007, trebuie raportat la numarul de angajati existenti in aceasta unitate, deoarece acesta este angajatorul real, care a incheiat actele aditionale la contractele individuale de munca, fiind astfel indeplinite cerintele art. 68 litera ``a ``din Codul muncii.
Nefiind in prezenta unei concedieri reglementata de art. 65 Codul muncii, se constata ca deciziile emise de SC E. SA la 18.01.2007 cu privire la contestatorii din prezenta cauza, sunt lovite de nulitate.
Ca efect al anularii deciziilor, instanta va face aplicarea dispozitiilor art. 78 din Codul muncii si va obliga intimata catre contestatori la plata unor ``despagubiri egale cu salariile indexate, majorate si reactualizate si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat salariatii``, incepand cu data desfacerii contractelor de munca si pana la data pronuntarii prezentei decizii.
Desi potrivit art.78 (2) codul muncii, anularea deciziilor are ca efect repunerea partilor in situatia anterioara, in speta de fata nu se poate dispune reintegrarea contestatorilor in functiile detinute anterior deoarece, asa cum am aratat anterior, Punctul de lucru P. a fost radiat, aspect care rezulta din incheierea judecatorului delegat la CCIND.
Cererea subsidiara - referitoare la plata drepturilor compensatorii stabilite de CCM in cazul concedierii colective nu poate fi admisa in conditiile in care, anuland deciziile, instanta a dispus plata despagubirilor prevazute de art.78 codul muncii, iar compensatiile nu pot fi determinate decat de o concediere colectiva pe care insa, unitatea nu a dispus-o.
In limitele si pentru considerentele expuse, Curtea va admite recursurile formulate de contestatori si intervenienta si va modifica in parte sentinta recurata conform dispozitivului prezentei decizii.
Celelalte critici formulate de recurenta intervenienta referitoare la incalcarea dreptului de aparare si atitudinea partinitoare a instantei de fond vor fi inlaturate deoarece nu rezulta din actele si lucrarile dosarului niciunul din aceste aspecte iar nerespectarea dispozitiilor art.76 din legea nr.168/1999 privind ``impacarea`` partilor nu este in masura sa atraga anularea unei hotarari.
In ce priveste critica referitoare la cheltuielile de judecata solicitate de intimata la fond, se impune a se preciza ca in conditiile art. 274 cod procedura civila, ``partea care cade in pretentii `` poate fi obligata la plata acestor cheltuieli, ori in conditiile admiterii recursului si implicit a admiterii contestatiei, contestatorii nu mai sunt tinuti de plata acestor cheltuieli de judecata deoarece ``nu au cazut in pretentii`` fata de intimata.



Pronuntata de: Curtea de Apel Constanta - Sectia civila


Citeşte mai multe despre:    Concediere    Concediere colectiva    Contractul individual de munca    Decizie de concediere    Anulare decizie de concediere    Codul muncii    Art. 65 Codul muncii    Contractul Colectiv de Munca la nivel national



Comentează: Interpretarea notiunii de unitate in cazul concedierii colective
Alte Speţe

Aprecierea utilitatii unui loc de munca in organigrama societatii revine factorilor de decizie ai angajatorului, ci nu instantei de judecata
Pronuntaţă de: Tribunalul Braila Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 103/2017, in sedinta publica din 27 februarie 2017

Simpla enuntare a celor imputate salariatului si a concluziilor comisiei de cercetare disciplinara nu echivaleaza cu descrierea faptei care constituie abatere disciplinara. Lipsa descrierii faptei nu poate fi acoperita prin alte inscrisuri
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Pitesti Sectia I CIvila, Decizia civila nr. 882/2017, in sedinta publica din 29 martie 2017

Codul muncii nu impune indicarea in convocator a faptelor in detaliu, ci doar a obiectului cercetarii disciplinare in termeni generici
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti Sectia Civila, Sentinta civila nr. 254/2017, in sedinta publica din 24 martie 2017

Concedierea pentru atingerea adusa dreptului la imagine al societatii angajatoare
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti Sectia a VII-a pentru cauze privind C.M.A.S., Decizia civila nr. 1772/2017, in sedinta publica din 20 martie 2017

Cuantumul drepturilor salariale pe care angajatul le-ar fi obtinut in situatia in care contractul sau individual de munca nu ar fi fost suspendat reprezinta criteriul de cuantificare a intinderii despagubirilor
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti Sectia a VII-a pentru cauze privind C.M.A.S., Decizia civila nr. 1847/2017, in sedinta publica din 23 martie 2017

Incetarea litigiului de munca ca efect al procedurii insolventei
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova Sectia I Civila, Decizia civila nr. 586/2017, in sedinta publica din 2 martie 2017

Contestatorul a raspuns la intrebari fara sa cunoasca faptul ca este cercetat disciplinar, fiind astfel in imposibilitatea de a se apara efectiv
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Suceava Sectia I Civila, Decizia civila nr. 171/2017, in sedinta publica din 9 martie 2017

Oportunitatea selectiei salariatilor nu poate face obiectul controlului judecatoresc, unui atare control fiind supusa doar legalitatea masurii de concediere
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Oradea Sectia I Civila, Decizia civila nr. 197/2016A, in sedinta publica din 16 martie 2017

Din declaratia pe proprie raspundere depusa de angajator rezulta ca nu a existat un accident de munca care sa-i dea dreptul reclamantului la obtinerea de diferente salariale si daune morale
Pronuntaţă de: Tribunalul Timis Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 53/PI/LM, in sedinta publica din 16 ianuarie 2017

Decizia de concediere a salariatului aflat in perioada de proba reprezinta o prerogativa discretionara a angajatorului, exigentele acestuia neputand fi cenzurate pe calea contestatiei
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova Sectia I Civila, Decizia civila nr. 681/2017, in sedinta publica din 9 martie 2017



Articole Juridice

Drepturile parintelui salariat la intoarcerea din concediul de crestere a copilului
Sursa: Irina Maria Diculescu

Limitele principiului retroactivitatii efectelor nulitatii deciziei de concediere. Neretroactivitatea deciziei de reintegrare a salariatului
Sursa: Irina Maria Diculescu

Formalitatile necesare transferului salariatilor de la un angajator (cedent) la altul (cesionar)
Sursa: Av. Iulian Gales

Data incetarii de drept a contractului individual de munca atunci cand salariatul nu solicita reintegrarea – aspecte de constitutionalitate si echitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Repunerea partilor in situatia anterioara prin anularea deciziei de concediere – echitate sau discriminare fata de angajator?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Modul de calcul al indemnizatiilor de concediere si de reorientare profesionala ale unui salariat. Discriminare indirecta pe criterii de sex
Sursa: EuroAvocatura.ro

Faptele salariatului care pot constitui abateri disciplinare. Spete si doctrina relevante
Sursa: Irina Maria Diculescu