din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2272 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Contencios Administrativ » Functionar public. Refuzul de a da curs detasarii pentru motive familiale

Functionar public. Refuzul de a da curs detasarii pentru motive familiale

  Publicat: 12 Oct 2012       6674 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Este persoana numita intr-o functie publica.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Asigurarea mijloacelor de existenta unui minor sau altei persoane fizice
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Este persoana numita intr-o functie publica.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Refuzul unui functionar public de a accepta detasarea, in conditiile in care avea incheiat cu parintii sai - aflati la o varsta inaintata si cu o stare de sanatate precara - un contract de intretinere prin care si-a asumat obligatia de a-i ingriji pe toata durata vietii, se incadreaza in ipoteza reglementata de dispozitiile art. 89 alin. (3) lit. f) din Legea nr. 188/1999, privind existenta unor motive familiale temeinice, ordinul prin care s-a dispus detasarea acestui functionar public fiind, prin urmare, nelegal.

Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Act procesual pe care paratul are facultatea sa-l indeplineasca inainte de a incepe dezbaterea orala a procesului
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Modificare temporara a contractului de munca, prin trimiterea persoanei incadrate sa presteze munca la o alta unitate, intr-o perioada de pana la 6 luni,
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Modificare temporara a contractului de munca, prin trimiterea persoanei incadrate sa presteze munca la o alta unitate, intr-o perioada de pana la 6 luni,
Activitatea de solutionare, de catre instantele de contencios administrativ competente potrivit legii, a litigiilor in care cel putin una dintre parti este o autoritate publica,
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Asigurarea mijloacelor de existenta unui minor sau altei persoane fizice
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Unul dintre modurile de sesizare a organelor de urmarire penala,
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modificare temporara a contractului de munca, prin trimiterea persoanei incadrate sa presteze munca la o alta unitate, intr-o perioada de pana la 6 luni,
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.

Prin actiunea in contencios administrativ inregistrata la aceasta instanta sub dosar nr.226/57 din 18.03.2011 reclamantul CM a chemat in judecata parata Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca Bucuresti, solicitand ca prin hotararea ce se va pronunta sa se anuleze Ordinul nr.153/15.03.2011 emis de parata si obligarea acesteia la plata cheltuielilor de judecata;

In motivarea actiunii s-a aratat ca a fost detasat prin Ordinul nr.153/ 15.03.2011 la Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca Calarasi ca director executiv, insa din motive familiale temeinic justificate a inteles sa refuze detasarea prevalandu-se de dispozitiile art.89 din Legea nr.188/ 1999, formuland si procedura prealabila prevazuta de Legea nr.554/ 2004, cerere de care parata nu a tinut cont invocand motivul ca Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca Calarasi are postul de director executiv vacant.

Parata a depus la dosar intampinare invocand exceptia neindeplinirii procedurii prealabile, iar pe fond netemeinicia actiunii avand in vedere ca Ordinul nr.153/15.03.2011 este motivat in fapt si drept si indeplineste conditiile de fond si forma cerute pentru validitatea actelor administrative.

Prin Sentinta nr.118 din 15 aprilie 2011, Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia contencios administrativ si fiscal a respins exceptia lipsei procedurii prealabile invocata de parata Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca si a admis actiunea formulata de reclamantul CM impotriva paratei Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca - A.N.O.F.M.

A anulat Ordinul de detasare nr.153 din 15.03.2011 emis de parata si a obligat-o pe aceasta la plata catre reclamanta a sumei de 800 lei cheltuieli de judecata .

Pentru a pronunta aceasta sentinta prima instanta a retinut ca exceptia neindeplinirii procedurii prealabile este nefondata deoarece prin cererea din data de 16.03.2011 reclamantul a solicitat anularea ordinului de detasare invocand motive familiale justificate cu acte medicale si prevederile art.89 alin.3 lit.f) din Legea nr.188/1999 republicata. Totodata reclamantul a formulat si procedura prealabila prevazuta de Legea nr.554/ 2004 privind contenciosul administrativ.

Pe fondul cauzei, s-a apreciat ca din actele medicale depuse la dosar rezulta ca tatal reclamantului in varsta de 84 ani este grav bolnav astfel ca avand in vedere si varsta mamei de 78 ani, reclamantul este cel care se ocupa efectiv de ingrijirea acestora, avand incheiat cu parintii si contract de intretinere.

Fata de actele medicale depuse la dosar, s-a constatat ca motivul neacceptarii de catre reclamant a detasarii la Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca Calarasi se incadreaza in prevederile art.89 alin.3 lit.f) din Legea nr.188/1999.

Impotriva acestei sentinte a declarat recurs Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca .

In motivarea recursului s-a sustinut ca reclamantul a solicitat revocarea Ordinului nr.153 din 15.03.2011, prin adresa inregistrata sub nr.5765 din 23.03.2011, iar actiunea s-a introdus la 18.03.2011, situatie in care actiunea era prematura.

S-a precizat ca Ordinul nr.153/2011 a fost emis cu respectarea art.87 si 89 din Legea nr.188/1999, ca masura modificarii raportului de serviciu a fost adoptata de conducatorul Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca pentru asigurarea coordonarii A.J.O.F.M. Calarasi.

S-a mai aratat ca prin Ordinul nr.232 din 28.04.2011 a incetat detasarea intimatului-reclamant la Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca Calarasi.

Inalta Curte, examinand motivele de recurs, actiunea, probele cauzei si legislatia aplicabila, a retinut:

Cu privire la exceptia lipsei de interes in promovarea recursului


Interesul este definit in literatura juridica de specialitate ca fiind folosul practic pe care o parte il urmareste prin punerea in miscare a procedurii judiciare.

Conditia interesului nu este ceruta numai la punerea in miscare a actiunii, prin introducerea cererii de chemare in judecata, ci ea trebuie indeplinita in legatura cu toate formele procedurale care alcatuiesc continutul actiunii, respectiv aparari, exercitarea cailor de atac, etc.

Reclamantul a considerat ca recursul este lipsit de interes, deoarece s-a emis de catre recurenta Ordinul nr.232 din 28.04.2011 prin care s-a incetat detasarea dispusa prin Ordinul nr.153/2011.

Prin motivele de recurs, insa, recurenta a sustinut legalitatea Ordinului nr.153/2011 pentru perioada cat acesta a avut existenta proprie, cat a produs efecte juridice.

In consecinta, se afla in analiza legalitatea Ordinului nr.153/2011 care a produs consecinte in perioada de la data emiterii si pana la adoptarea Ordinului nr.232 din 28.04.2011 si ca urmare, exceptia este nefondata.

Cu privire la exceptia prematuritatii actiunii


Reclamantul a solicitat prin cererea inregistrata sub nr.1022 din 16.03.2011 sa se revoce Ordinul nr.153/2011.

Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca a raspuns la aceasta cerere cu adresa nr.5384 din 17.03.2011 (fila 15, dosar fond).

Actiunea a fost introdusa la Curtea de Apel Alba Iulia la data de 18.03.2011, deci dupa primirea raspunsului la cererea reclamantei.

Prematuritatea este o exceptie procesuala de fond, peremptorie, care se aplica in situatia in care nu s-a formulat plangere prealabila si partea se adreseaza instantei inainte de a expira termenul pentru introducerea acesteia.

Asadar, solutia de admitere a exceptiei prematuritatii se pronuntata atunci cand nu a expirat termenul pentru formularea reclamatiei administrative.

Potrivit art.11 alin.1 lit.a) din Legea nr.554/2004, cererile prin care se solicita anularea unui act administrativ se pot introduce la instanta in termen de 6 luni de la data raspunsului la plangerea prealabila.

Dreptul de a introduce actiunea s-a nascut la 17.03.2011 cand reclamantul a primit raspuns la cererea sa, astfel ca exceptia prematuritatii nu este fondata.

Cu privire la fondul cauzei

Prin Ordinul nr.153/2011 reclamanta a fost detasata de la Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca Sibiu la A.J.O.F.M. Calarasi.

Potrivit art.87 alin.1 din Legea nr.188/1999 mobilitatea in cadrul corpului functionarilor publici se realizeaza prin modificarea raportului de serviciu, fie pentru eficientizarea activitatii institutiilor sau autoritatilor publice, fie in interesul functionarului.

Una dintre modalitatile de modificare a raportului de serviciu o constituie detasarea.

Modul, conditiile si perioadele in care se efectueaza detasarea sunt reglementate in cuprinsul art.89 din Legea nr.188/1999.

Legiuitorul a prevazut in cadrul art.89 alin.3 din Legea nr.188/1999 si dreptul functionarului public de a refuza detasarea, daca se afla in una din situatiile enumerate in textul legal.

Reclamantul-intimat a refuzat detasarea de la A.J.O.F.M. Sibiu la A.J.O.F.M. Calarasi din motive familiale.

Instanta de fond a apreciat corect ca refuzul de a accepta detasarea se circumscrie situatiei reglementate de art.89 alin.3 lit.f) din Legea nr.188/ 1999.

Reclamantul a incheiat cu parintii sai un contract de intretinere, prin care si-a asumat obligatia de a-i ingriji pe toata durata vietii.

Din referatul medical nr.403/2011 rezulta ca tatal reclamantului-intimat are diagnosticul de neoplasm de colon, aceeasi stare a sanatatii fiind confirmata si de alte acte medicale.

De asemenea, parintii acestuia au varsta de 84 ani si respectiv 78 ani.

Aceasta situatie de fapt dovedita cu acte se circumscrie motivului de refuz al detasarii reglementat de art.89 alin.3 lit.f) din Legea nr.188/1999, context in care ordinul de detasare a fost nelegal, adoptat cu exces de putere, prin incalcarea dreptului functionarului public, de a refuza detasarea.

Avand in vedere considerentele expuse, in baza art.312 Cod procedura civila, recursul a fost respins, sentinta primei instante fiind legala si temeinica.




Pronuntata de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1135 din 2 martie 2012


Citeşte mai multe despre:    Legea 188/1999    Functionar public    Detasare    Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca    Curtea de Apel Alba Iulia    Legea 554/2004
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Speţe

Achitare in procesul penal. Dreptul la plata tuturor drepturile salariale aferente perioadei de suspendare a contractului de munca
Pronuntaţă de: Tribunalul Prahova

Actiune impotriva unui fost functionar public pentru recuperarea prejudiciului produs in perioada in care a avut aceasta calitate
Pronuntaţă de: Decizia nr. 109/23 ianuarie 2018 a Curtii de Apel Galati

Dispozitia contestata priveste modificarea contractului de munca sub aspectul salarizarii ceea ce caracterizeaza litigiul ca fiind un conflict de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 6 din data de 22 Ianuarie 2019

Pe calea contestatiei in anulare nu pot fi valorificate decat nereguli procedurale, iar nu relative la dezlegarea data de instanta fondului raportului juridic
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Alba Iulia - Decizia civila nr. 398/2020

Jurisdictia muncii si solutionarea conflictelor de munca. Exceptia necompetentei functionale
Pronuntaţă de: Tribunalul GORJ � Sentinta civila nr. 78/10.01.2019

Suspendarea ordinului de destituire din functie. Cercetarea disciplinara a functionarului public pe perioada starii de urgenta.
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Pitesti, Decizia nr. 675 din 15.07.2020

Obligarea angajatorului la mentinerea salariatei in activitate pana la varsta de 65 de ani. Incheierea un nou contract de munca
Pronuntaţă de: Tribunalul NEAMT - SENTINtA CIVILa NR. 345 din 04.06.2019

Nerespectarea procedurii de evaluare profesionala atrage anularea hotararii prin care a fost stabilit calificativul, insa instanta nu se poate substitui evaluatorului
Pronuntaţă de: Tribunalul Timis Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 213/PI/LM/2017, in sedinta publica din 2 martie 2017

Egalitatea de tratament si interzicerea discriminarii nu permit angajatorului sa ii dezavantajeze pe unii salariati in favoarea altora in ce priveste cuantumul salariilor
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj Sectia I Civila, Decizia civila nr. 100/A/2017, in sedinta publica din data de 25 ianuarie 2017

Decizia ICCJ 5/2017. Medicul sef de sectie din cadrul unui spital public are calitatea de functionar public in sensul legii penale
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie



Articole Juridice

Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

Protectia sociala a salariatilor. Drepturi si Proceduri de care acestia pot beneficia (I � in general)
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu

Raspunderea administrativa in Codul Administrativ (VII)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Functia publica sub imperiul Noului Cod Administrativ (V)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Numarul minim de salariati pentru constituirea unui sindicat � o incalcare a dreptului la libera asociere?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Constitutionalitatea stabilirii persoanelor competente cu privire la raporturile de munca ale politistilor prin ordin de ministru
Sursa: Irina Maria Diculescu

Precizari privind evaluarea functionarilor publici pentru anul 2018, conform Legii nr. 24/2019
Sursa: MCP Cabinet avocati