LEGEA nr. 367/2022 a dialogului social
Publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1238 din 22 decembrie 2022
(1) Reprezentativitatea constatata potrivit legii produce efecte pe o perioada de 4 ani de la data la care hotararea judecatoreasca de constatare a fost pronuntata.
(2) Hotararile judecatoresti prin care se constata reprezentativitatea organizatiilor patronale si organizatiilor sindicale in conditiile prezentei legi, se comunica si ministerului responsabil cu dialogul social, care va tine evidenta acestora.
Articolul 181
(1) Reprezentativitatea organizatiilor patronale sau sindicale poate fi contestata in instanta de catre organizatiile patronale ori sindicale corespondente la nivel national, de sector de negociere colectiva, grup de unitati sau de unitati, in conditiile in care nu mai sunt indeplinite unul ori mai multe dintre criteriile prevazute de art. 54 alin. (1) lit. A-C, respectiv de art. 79 alin. (1) lit. A si B, pe baza carora a fost obtinuta reprezentativitatea in cauza.
(2) Contestatia se depune la instanta judecatoreasca care a acordat reprezentativitatea.
(3) In cazul in care o organizatie patronala/a angajatorilor sau o organizatie sindicala semnatara a unui contract/acord colectiv de munca isi pierde calitatea de organizatie reprezentativa in baza unei hotarari judecatoresti definitive, orice parte interesata indreptatita sa negocieze respectivul contract/acord colectiv de munca are dreptul sa solicite renegocierea contractului/acordului colectiv de munca in cauza, anterior termenului de expirare a acestuia. Daca nu se solicita renegocierea, contractul/acordul colectiv de munca respectiv ramane in vigoare pana la expirarea termenului pentru care a fost incheiat.
(4) In cazul in care pe parcursul derularii unui contract colectiv de munca angajatorul isi modifica obiectul principal de activitate, ii vor fi aplicabile prevederile contractului colectiv de munca incheiat la nivelul sectorului de negociere colectiva in care se incadreaza noul obiect principal de activitate, numai in situatia in care contractul colectiv sectorial este extins la nivelul tuturor unitatilor din sectorul de negociere colectiva, in conformitate cu prevederile art. 110 alin. (4).
Articolul 182
Toate cererile si actele de procedura formulate in baza prezentei legi sunt scutite de taxa judiciara de timbru.
Articolul 183
(1) Reprezentativitatea organizatiilor sindicale si patronale, constatata anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, isi produce efectele pana la expirarea termenului pentru care a fost constatata prin hotarare judecatoreasca.
(2) Actiunea in constatarea neindeplinirii conditiilor de reprezentativitate poate fi formulata de catre organizatiile patronale sau sindicale corespondente la nivel national, de sector de negociere colectiva sau de unitate, in conditiile in care nu mai sunt indeplinite unul ori mai multe dintre criteriile prevazute de art. 54 alin. (1) lit. A-C, respectiv de art. 79 alin. (1) lit. A si B, pe baza carora a fost obtinuta reprezentativitatea in cauza.
(3) Actiunea se depune la instanta competenta, potrivit prezentei legi, sa constate reprezentativitatea organizatiei in cauza.
(4) In situatia modificarilor sectoarelor de negociere colectiva, pentru sectoarele care au facut obiectul modificarilor, federatiile reprezentative isi pastreaza reprezentativitatea in noile sectoare ce contin codurile CAEN din vechiul sector, dar nu mai mult de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
(5) Prin exceptie de la prevederile art. 108 alin. (1), contractele colective de munca incheiate in conditiile reprezentativitatii tranzitorii conform alin. (4) nu se pot incheia pe o perioada mai mare de un an.
(6) Contractele colective de munca in vigoare, incheiate in baza Legii dialogului social nr. 62/2011, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, isi mentin valabilitatea pana la expirarea termenului pentru care au fost incheiate.
Articolul 184
In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, Guvernul Romaniei aproba hotararea prevazuta la art. 85 lit. f) referitoare la stabilirea sectoarelor de negociere colectiva si a codurilor aferente acestora.
Articolul 185
Prevederile prezentei legi nu aduc atingere legislatiei romane privind procedurile specifice de informare si consultare.
Articolul 186
Pentru aplicarea unitara a prevederilor prezentei legi, ministerul responsabil cu dialogul social poate emite instructiuni de aplicare, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
Articolul 187
(1) Incepand cu anul urmator intrarii in vigoare a prezentei legi, se infiinteaza Fondul anual pentru dezvoltarea capacitatii administrative a patronatelor si sindicatelor, in cadrul ministerului responsabil cu dialogul social, finantat de la bugetul de stat, in scopul finantarii proiectelor depuse de organizatiile patronale si sindicale.
(2) Prin hotarare a Guvernului se stabilesc procedura si conditiile de finantare a proiectelor depuse conform alin. (1).
Articolul 188
Dispozitiile contrare prezentei legi din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si din legislatia conexa, vor fi armonizate in termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Articolul 189
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea dialogului social nr. 62/2011, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 625 din 31 august 2012, cu modificarile si completarile ulterioare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
Anexa nr. 1
RAPORT
privind activitatea Comisiei de dialog social
Institutia publica
raportoare
Luna/anul
Nr.
crt.
Data sedintei Comisiei de dialog

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
