LEGEA nr. 367/2022 a dialogului social
Publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1238 din 22 decembrie 2022
Articolul 139
Rezultatele concilierii vor fi aduse la cunostinta angajatilor/lucratorilor de catre angajator .
Capitolul IV Medierea si arbitrajul
Articolul 140
(1) Dupa declansarea conflictului colectiv de munca partile pot hotari, prin consens, initierea procedurii medierii sau arbitrajului.
(2) In vederea promovarii solutionarii amiabile si cu celeritate a conflictelor colective de munca se infiinteaza Oficiul de Mediere si Arbitraj al Conflictelor Colective de Munca in cadrul ministerului responsabil cu dialogul social, denumit in continuare Oficiul de Mediere.
Articolul 141
(1) Modalitatea de organizare si functionare a Oficiului de Mediere se reglementeaza prin Regulamentul intern de organizare si functionare, care se aproba prin ordin al ministrului responsabil cu dialogul social.
(2) In cadrul Oficiului de Mediere se constituie Corpul de mediatori ai conflictelor colective de munca si Corpul de arbitri ai conflictelor colective de munca .
Articolul 142
(1) Pregatirea profesionala a mediatorilor/ arbitrilor se face potrivit legii.
(2) Atributiile mediatorilor/arbitrilor, precum si procedurile de mediere, respectiv de arbitraj utilizate, se stabilesc prin Regulamentul de mediere si arbitraj, aprobat prin ordin al ministrului responsabil cu dialogul social.
(3) Oficiul de Mediere poate asigura asistenta tehnica la solicitarea partilor aflate in negocierea contractului colectiv de munca, la cerere, la orice nivel, in masura resurselor disponibile.
Articolul 143
In cazul in care conflictul colectiv de munca nu a fost solutionat ca urmare a concilierii organizate de ministerul responsabil cu dialogul social, respectiv de inspectoratul teritorial de munca, dupa caz, partile pot hotari, prin consens, initierea procedurii de mediere sau arbitraj, conform prevederilor art. 142.
Articolul 144
(1) Pe intreaga durata a unui conflict colectiv de munca, partile aflate in conflict pot hotari, prin consens, ca revendicarile formulate sa fie supuse arbitrajului Oficiului de Mediere de pe langa ministerul responsabil cu dialogul social.
(2) Hotararile arbitrale pronuntate de Oficiul de Mediere sunt obligatorii pentru parti, completeaza contractele colective de munca si se aplica prin vointa partilor.
Vezi si Forma actualizata 2023 a Codului munciiAICI
Articolul 145
Medierea sau arbitrajul conflictului colectiv de munca este obligatorie/obligatoriu daca partile, de comun acord, au decis acest lucru inainte de declansarea grevei sau pe parcursul acesteia.
Capitolul V Greva
Articolul 146
(1) Greva poate fi declarata numai daca, in prealabil, au fost epuizate posibilitatile de solutionare a conflictului colectiv de munca prin procedurile obligatorii prevazute de prezenta lege, numai dupa desfasurarea grevei de avertisment si daca momentul declansarii acesteia a fost adus la cunostinta angajatorilor de catre organizatori cu cel putin 2 zile lucratoare inainte, respectiv pentru unitatile prevazute la art. 173, cu cel putin 5 zile lucratoare inainte.
(2) Revendicarile grevei nu pot fi altele decat cele ramase nesolutionate dupa conciliere sau mediere, dupa caz, cu exceptia grevelor de solidaritate.
(3) Declansarea si incetarea grevei se comunica de catre organizatorii grevei inspectoratului teritorial de munca in raza caruia isi are sediul unitatea in care se declanseaza greva, cu minimum 24 de ore inainte de declansarea, respectiv in 24 de ore de la incetarea acesteia, conform modelului prezentat in anexa nr. 4.
Articolul 147
(1) Hotararea de a declara greva se ia de catre organizatiile sindicale indreptatite sa negocieze contractul colectiv de munca si care au declansat conflictul colectiv de munca .
(2) In lipsa sindicatelor reprezentative, hotararea de a declara greva se ia de catre sindicatele nereprezentative cu acordul scris a cel putin unei patrimi din numarul angajatilor/lucratorilor unitatii.
(3) Pentru angajatii/lucratorii unitatilor in care nu sunt organizate sindicate, hotararea de declarare a grevei se ia de catre reprezentantii angajatilor/lucratorilor, cu acordul scris a cel putin unei patrimi din numarul angajatilor/lucratorii unitatii.
(4) Hotararea de a declara greva se comunica in scris angajatorului/organizatiei patronale, precum si inspectoratului teritorial de munca sau ministerului responsabil cu dialogul social, dupa caz.
(5) In vederea derularii in conditii legale a grevei Comitetul de greva si angajatorul/organizatia patronala pot incheia un acord privind partajarea si asumarea responsabilitatii partilor pe parcursul grevei. In cazul in care este incheiata o astfel de intelegere, aceasta se comunica si inspectoratului teritorial de munca sau ministerului responsabil cu dialogul social, dupa caz.
(6) In situatiile prevazute la art. 173, acordul prevazut la alin. (4) va cuprinde modalitatea de stabilire a treimii din activitate prevazuta de lege.
(7) Nerespectarea obligatiei prevazute la alin. (5) constituie contraventie si se sanctioneaza potrivit art. 175.
Articolul 148
Grevele pot fi de avertisment, de solidaritate si propriu-zise.
Articolul 149
(1) Greva de avertisment nu poate avea o durata mai mare de doua ore, si trebuie, in toate cazurile, sa preceada cu cel putin 2 zile lucratoare greva propriu-zisa.
(2) Pentru unitatile prevazute la art. 173, termenul ce trebuie sa preceada greva propriu-zisa este de cel putin 5 zile lucratoare.
Articolul 150
(1) Angajatii/lucratorii au dreptul de a declansa greva de solidaritate.

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
