din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » LEGEA nr. 367/2022 a dialogului social

LEGEA nr. 367/2022 a dialogului social

    20457 citiri       Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
LEGEA nr. 367/2022 privind dialogul social (Inlocuieste Legea nr. 62/2011)

Publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1238 din 22 decembrie 2022

Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Este o procedura diplomatica de reglementare a diferendelor internationale, drept conferit puterilor straine conflictului de a media ostilitatile, chiar in decursul acestora. Mediatorul trebuie sa fie un tertstat, un grup de state, O.N.U. sau institutiile sale specializate, alte organizatii internationale cu vocatie mondiala sau regionala sau o personalitate de prestigiu - acceptat de comun acord, de catre partile aflate in conflict.
1. Din punct de vedere financiar, o actiune de inlocuire a unui titlu dintr-un portofoliu cu alt titlu pentru a obtine un randament mai mare sau un profit mai mare in perspectiva.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
1. Din punct de vedere financiar, o actiune de inlocuire a unui titlu dintr-un portofoliu cu alt titlu pentru a obtine un randament mai mare sau un profit mai mare in perspectiva.
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Este o procedura diplomatica de reglementare a diferendelor internationale, drept conferit puterilor straine conflictului de a media ostilitatile, chiar in decursul acestora. Mediatorul trebuie sa fie un tertstat, un grup de state, O.N.U. sau institutiile sale specializate, alte organizatii internationale cu vocatie mondiala sau regionala sau o personalitate de prestigiu - acceptat de comun acord, de catre partile aflate in conflict.
Reprezinta incetarea voluntara si colectiva a lucrului de catre salariati.
Procedura prin care se urmareste realizarea acordului partilor cu privire la stingerea unor litigii cum ar fi in procesele de divort sau in unele pricini de competenta comisiei de judecata.
Caracteristica a raportului juridic de obligatii cu pluralitate de subiecte, mai multi creditori si un singur debitor, un singur creditor si mai multi debitori, mai multi creditori si mai multi debitori.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Reprezinta incetarea voluntara si colectiva a lucrului de catre salariati.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Reprezinta incetarea voluntara si colectiva a lucrului de catre salariati.
Reprezinta incetarea voluntara si colectiva a lucrului de catre salariati.
Reprezinta incetarea voluntara si colectiva a lucrului de catre salariati.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Conform Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor (care a abrogat Legea 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor),
Caracteristica a raportului juridic de obligatii cu pluralitate de subiecte, mai multi creditori si un singur debitor, un singur creditor si mai multi debitori, mai multi creditori si mai multi debitori.
Reprezinta incetarea voluntara si colectiva a lucrului de catre salariati.
Reprezinta incetarea voluntara si colectiva a lucrului de catre salariati.
Reprezinta incetarea voluntara si colectiva a lucrului de catre salariati.
Reprezinta incetarea voluntara si colectiva a lucrului de catre salariati.
Caracteristica a raportului juridic de obligatii cu pluralitate de subiecte, mai multi creditori si un singur debitor, un singur creditor si mai multi debitori, mai multi creditori si mai multi debitori.

Articolul 139
Rezultatele concilierii vor fi aduse la cunostinta angajatilor/lucratorilor de catre angajator .
Capitolul IV Medierea si arbitrajul

Articolul 140
(1) Dupa declansarea conflictului colectiv de munca partile pot hotari, prin consens, initierea procedurii medierii sau arbitrajului.
(2) In vederea promovarii solutionarii amiabile si cu celeritate a conflictelor colective de munca se infiinteaza Oficiul de Mediere si Arbitraj al Conflictelor Colective de Munca in cadrul ministerului responsabil cu dialogul social, denumit in continuare Oficiul de Mediere.

Articolul 141
(1) Modalitatea de organizare si functionare a Oficiului de Mediere se reglementeaza prin Regulamentul intern de organizare si functionare, care se aproba prin ordin al ministrului responsabil cu dialogul social.
(2) In cadrul Oficiului de Mediere se constituie Corpul de mediatori ai conflictelor colective de munca si Corpul de arbitri ai conflictelor colective de munca .

Articolul 142
(1) Pregatirea profesionala a mediatorilor/ arbitrilor se face potrivit legii.
(2) Atributiile mediatorilor/arbitrilor, precum si procedurile de mediere, respectiv de arbitraj utilizate, se stabilesc prin Regulamentul de mediere si arbitraj, aprobat prin ordin al ministrului responsabil cu dialogul social.
(3) Oficiul de Mediere poate asigura asistenta tehnica la solicitarea partilor aflate in negocierea contractului colectiv de munca, la cerere, la orice nivel, in masura resurselor disponibile.

Articolul 143
In cazul in care conflictul colectiv de munca nu a fost solutionat ca urmare a concilierii organizate de ministerul responsabil cu dialogul social, respectiv de inspectoratul teritorial de munca, dupa caz, partile pot hotari, prin consens, initierea procedurii de mediere sau arbitraj, conform prevederilor art. 142.

Articolul 144
(1) Pe intreaga durata a unui conflict colectiv de munca, partile aflate in conflict pot hotari, prin consens, ca revendicarile formulate sa fie supuse arbitrajului Oficiului de Mediere de pe langa ministerul responsabil cu dialogul social.
(2) Hotararile arbitrale pronuntate de Oficiul de Mediere sunt obligatorii pentru parti, completeaza contractele colective de munca si se aplica prin vointa partilor.

Vezi si Forma actualizata 2023 a Codului munciiAICI

Articolul 145
Medierea sau arbitrajul conflictului colectiv de munca este obligatorie/obligatoriu daca partile, de comun acord, au decis acest lucru inainte de declansarea grevei sau pe parcursul acesteia.
Capitolul V Greva

Articolul 146
(1) Greva poate fi declarata numai daca, in prealabil, au fost epuizate posibilitatile de solutionare a conflictului colectiv de munca prin procedurile obligatorii prevazute de prezenta lege, numai dupa desfasurarea grevei de avertisment si daca momentul declansarii acesteia a fost adus la cunostinta angajatorilor de catre organizatori cu cel putin 2 zile lucratoare inainte, respectiv pentru unitatile prevazute la art. 173, cu cel putin 5 zile lucratoare inainte.
(2) Revendicarile grevei nu pot fi altele decat cele ramase nesolutionate dupa conciliere sau mediere, dupa caz, cu exceptia grevelor de solidaritate.
(3) Declansarea si incetarea grevei se comunica de catre organizatorii grevei inspectoratului teritorial de munca in raza caruia isi are sediul unitatea in care se declanseaza greva, cu minimum 24 de ore inainte de declansarea, respectiv in 24 de ore de la incetarea acesteia, conform modelului prezentat in anexa nr. 4.

Articolul 147
(1) Hotararea de a declara greva se ia de catre organizatiile sindicale indreptatite sa negocieze contractul colectiv de munca si care au declansat conflictul colectiv de munca .
(2) In lipsa sindicatelor reprezentative, hotararea de a declara greva se ia de catre sindicatele nereprezentative cu acordul scris a cel putin unei patrimi din numarul angajatilor/lucratorilor unitatii.
(3) Pentru angajatii/lucratorii unitatilor in care nu sunt organizate sindicate, hotararea de declarare a grevei se ia de catre reprezentantii angajatilor/lucratorilor, cu acordul scris a cel putin unei patrimi din numarul angajatilor/lucratorii unitatii.
(4) Hotararea de a declara greva se comunica in scris angajatorului/organizatiei patronale, precum si inspectoratului teritorial de munca sau ministerului responsabil cu dialogul social, dupa caz.
(5) In vederea derularii in conditii legale a grevei Comitetul de greva si angajatorul/organizatia patronala pot incheia un acord privind partajarea si asumarea responsabilitatii partilor pe parcursul grevei. In cazul in care este incheiata o astfel de intelegere, aceasta se comunica si inspectoratului teritorial de munca sau ministerului responsabil cu dialogul social, dupa caz.
(6) In situatiile prevazute la art. 173, acordul prevazut la alin. (4) va cuprinde modalitatea de stabilire a treimii din activitate prevazuta de lege.
(7) Nerespectarea obligatiei prevazute la alin. (5) constituie contraventie si se sanctioneaza potrivit art. 175.

Articolul 148
Grevele pot fi de avertisment, de solidaritate si propriu-zise.

Articolul 149
(1) Greva de avertisment nu poate avea o durata mai mare de doua ore, si trebuie, in toate cazurile, sa preceada cu cel putin 2 zile lucratoare greva propriu-zisa.
(2) Pentru unitatile prevazute la art. 173, termenul ce trebuie sa preceada greva propriu-zisa este de cel putin 5 zile lucratoare.

Articolul 150
(1) Angajatii/lucratorii au dreptul de a declansa greva de solidaritate.





Documente Atasate

Afişează LEGEA nr. 367/2022 a dialogului social pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea dialogului social    Legea nr. 367/2022.Legea dialogului social 2023

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Prima pagină » Legislaţie

   HEADLINE LEGISLATIE

Ultimele acte normative publicate:

MCP Avocați
Asistenţă juridică şi reprezentare litigii şi conflicte de muncă
www.mcp-avocati.ro
MCP Avocați
Avocat cu experiență în consultanță juridică și reprezentare în instanță
www.mcp-avocati.ro
Articole Juridice

Gestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu

Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu

Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Ştiri Juridice