LEGEA nr. 367/2022 a dialogului social
Publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1238 din 22 decembrie 2022
Articolul 119
(1) Conform principiului recunoasterii reciproce, orice organizatie sindicala legal constituita poate incheia cu un angajator sau cu o organizatie patronala, orice alte tipuri de acorduri, conventii sau intelegeri, in forma scrisa, care reprezinta legea partilor si ale caror prevederi sunt aplicabile numai membrilor organizatiilor semnatare.
(2) Nu pot face obiectul negocierii unui acord, a unei conventii sau a unei intelegeri, potrivit alin. (1), clauzele incluse intr-un contract/acord colectiv de munca valabil concomitent la nivel de unitate, clauze care sunt aplicabile erga omnes.
(3) Clauzele incluse intr-un acord, conventie sau intelegere nu pot deroga de la drepturile stabilite prin contractul/acordul colectiv de munca aplicabil la nivel de unitate si/sau contractul/acordul colectiv de munca incheiat la nivel superior aplicabil.
Titlul VII Reglementarea modalitatilor de solutionare a conflictelor de munca
Capitolul I Dispozitii generale
Articolul 120
(1) Raporturile de munca stabilite intre angajatori si angajatii/lucratorii acestora se desfasoara cu respectarea prevederilor legale, precum si in conditiile negociate prin contractele colective si individuale de munca .
(2) Incalcarea fara justificare de catre una dintre parti a obligatiilor care ii revin potrivit alin. (1) atrage raspunderea acesteia.
Articolul 121
(1) Conflictele colective de munca se solutioneaza potrivit prevederilor prezentei legi.
(2) Pentru solutionarea conflictelor de munca, partile vor actiona intotdeauna cu buna-credinta, cu scopul asigurarii unui climat de incredere reciproca pe timpul si dupa finalizarea conflictului de munca, in vederea aplicarii eficiente a procedurilor stabilite de prezenta lege.
Capitolul II Conflicte colective de munca
Articolul 122
(1) Dreptul angajatilor/lucratorilor de a declansa conflicte colective de munca in legatura cu inceperea, desfasurarea si incheierea negocierilor contractelor colective de munca este garantat de lege.
(2) In cazul in care nu exista contract colectiv de munca in vigoare, conflictul colectiv de munca poate avea ca obiect revendicari ale angajatilor/lucratorilor privind apararea intereselor colective cu caracter economic, profesional sau social.
Articolul 123
Nu pot constitui obiect al conflictelor colective de munca revendicarile angajatilor/lucratorilor pentru a caror rezolvare este necesara adoptarea unei legi sau a altui act normativ.
Articolul 124
Conflictele colective de munca pot avea loc la nivelul unitatii, al grupului de unitati, al sectorului de negociere colectiva sau la nivel national.
Articolul 125
In conflictele colective de munca de la orice nivel, angajatii/lucratorii sunt reprezentati de partile indreptatite sa participe la negociere sau, dupa caz, de partile care au participat la negocierea colectiva si care i-au reprezentat la negocierile colective, conform mandatului.
Articolul 126
Conflictele colective de munca pot fi declansate in urmatoarele situatii:
a) angajatorul refuza sa inceapa negocierea unui contract in conditiile in care nu are incheiat un astfel de contract ori cel anterior a incetat;
b) angajatorul/organizatia patronala nu accepta revendicarile formulate de angajati/lucratori;
c) partile nu ajung la o intelegere privind incheierea unui contract colectiv de munca pana la data stabilita de comun acord pentru finalizarea negocierilor;
d) in conditiile in care, desi a fost inceputa negocierea unui contract colectiv de munca, angajatorul nu isi respecta obligatia prevazuta de art. 98 alin. (4);
e) angajatorul refuza sa inceapa negocierea in conditiile in care partile au prevazut clauze ce urmeaza a fi renegociate periodic, conform art. 97 alin. (3), iar perioada convenita de catre parti pentru renegocierea acestora a expirat ori daca partile nu ajung la un acord privind renegocierea clauzelor ce urmeaza a fi renegociate periodic;
f) in situatia nefinalizarii renegocierii prevazuta la art. 109 alin. (4), dupa epuizarea procedurilor de negociere prevazute de prezenta lege;
g) daca angajatorul refuza sa adere la contractul/acordul colectiv de munca la nivel de sector de negociere colectiva in conditiile art. 99 alin. (3), desi a participat la negocieri .
Articolul 127
(1) In toate cazurile in care exista premisele declansarii unui conflict colectiv de munca conform prevederilor art. 126, partile prevazute la art. 125 vor sesiza, in scris, angajatorul/organizatia patronala despre aceasta situatie, precizand revendicarile angajatilor/lucratorilor, motivarea acestora, precum si propunerile de solutionare. Angajatorul/organizatia patronala sau, dupa caz, institutia ori autoritatea publica, este obligat/obligata sa primeasca si sa inregistreze sesizarea astfel formulata.
(2) Cerinta prevazuta la alin. (1) se considera indeplinita si in cazul in care revendicarile, motivarea si propunerile de solutionare sunt exprimate de partile prevazute la art. 125 cu ocazia intalnirii cu reprezentantii angajatorului/organizatiei patronale, daca discutiile purtate au fost consemnate intr-un proces-verbal.
(3) Angajatorul/organizatia patronala sau, dupa caz, institutia ori autoritatea publica, are obligatia de a raspunde in scris partilor prevazute la art. 125, in termen de trei zile lucratoare de la primirea sesizarii, cu precizarea punctului de vedere motivat pentru fiecare dintre revendicarile formulate.
Articolul 128
(1) In situatia in care angajatorul/organizatia patronala sau institutia/autoritatea publica, dupa caz, nu a raspuns la toate revendicarile formulate sau, desi a raspuns, partile prevazute la art. 125 nu sunt de acord cu punctul de vedere precizat, conflictul colectiv de munca se poate declansa.
(2) Informarea privitoare la declansarea conflictelor colective de munca si a motivelor declansarii acestora se transmite, in scris, de catre partile prevazute la art. 125, angajatorului/ organizatiei patronale sau institutiei/autoritatii publice, dupa caz, inspectoratelor teritoriale de munca sau ministerului responsabil cu dialogul social, dupa caz.

Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:


















Gestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti















