LEGEA nr. 367/2022 a dialogului social
Publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1238 din 22 decembrie 2022
Articolul 29
Organizatiile sindicale pot adresa autoritatilor publice competente, potrivit art. 74 din Constitutia Romaniei, republicata, propuneri de legiferare in domeniile de interes sindical.
Articolul 30
(1) Angajatorul invita sindicatul reprezentativ la nivel de unitate sa participe la lucrarile consiliului de administratie sau ale altui organ asimilat acestuia, numai la discutarea problemelor de interes profesional si social cu impact asupra angajatilor/lucratorilor, in conditiile Legii nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare si consultare a angajatilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In cazul in care nu exista sindicat reprezentativ la nivel de unitate, organizatiile sindicale impreuna cu angajatii/lucratorii isi desemneaza un reprezentant ales sa participe potrivit prevederilor alin. (1).
(3) In scopul apararii drepturilor si promovarii intereselor profesionale, economice si sociale, angajatii/lucratorii, reprezentati conform prevederilor art. 102 alin. (1) lit. B, vor primi de la angajatori sau de la organizatiile acestora informatiile necesare pentru negocierea contractelor colective de munca sau, dupa caz, pentru incheierea acordurilor colective de munca privind raporturile de serviciu, in conditiile legii.
(4) Hotararile consiliului de administratie sau ale altor organe asimilate acestuia, privitoare la probleme care fac obiectul informarii si consultarii angajatilor/lucratorilor conform legii, vor fi comunicate in scris angajatilor/lucratorilor reprezentati conform prevederilor art. 102 alin. (1) lit. B, in termen de doua zile lucratoare de la data desfasurarii sedintei.
Articolul 31
(1) Informarea si consultarea angajatilor/ lucratorilor, reprezentati conform prevederilor art. 102 alin. (1) lit. B, cu privire la evolutia recenta si evolutia probabila a activitatilor si a situatiei economice a unitatii, se face dupa cum urmeaza:
a) angajatorul va initia procesul de informare si consultare dupa raportarea situatiilor financiare ale unitatii pe anul precedent;
b) in cazul in care angajatorul nu initiaza procesul de informare si consultare cu privire la evolutia recenta si evolutia probabila a activitatilor si a situatiei economice a unitatii, acesta va incepe la cererea scrisa a angajatilor/lucratorilor;
c) pentru a permite examinarea situatiei in mod adecvat, angajatorii vor transmite angajatilor/lucratorilor intr-un termen rezonabil pentru a pregati consultarea, urmatoarele informatii:
(i) situatiile cu caracter financiar relevante pentru pregatirea negocierilor colective;
(ii) informatii detaliate privind efectivele unitatii, situatia si politica sociala;
(iii) alte informatii necesare solicitate de organizatiile sindicale si/sau de reprezentantii angajatilor/lucratorilor, precum si de expertii care le asista..
(2) Informarea si consultarea angajatilor/lucratorilor reprezentati conform art. 102 alin. (1) lit. B, cu privire la deciziile care pot duce la modificari importante in organizarea muncii, in relatiile contractuale sau in raporturile de munca, acestea incluzand, dar nelimitandu-se la: situatiile de transfer de intreprindere, achizitii, fuziuni, concedieri colective, inchideri de unitati de productie etc., se fac dupa cum urmeaza:
a) angajatorii vor initia si finaliza procesul de informare si consultare a angajatilor/lucratorilor, inainte de implementarea deciziilor respective, pentru a permite acestora sa formuleze propuneri pentru protectia drepturilor angajatilor/lucratorilor;
b) in cazul in care angajatii/lucratorii considera ca exista o amenintare la adresa locurilor de munca, procesul de informare si consultare va incepe la cererea scrisa a acestora, in termen de cel mult 10 zile calendaristice de la comunicarea solicitarii;
c) in vederea pregatirii consultarii, angajatorii au obligatia sa transmita, in baza unei solicitari, angajatilor/lucratorilor informatiile necesare pentru a permite examinarea problemei in mod adecvat.
(3) Consultarea va avea loc la un nivel relevant de reprezentare a angajatorului si a angajatilor/lucratorilor, si intr-o forma care sa permita angajatilor/lucratorilor reprezentati conform prevederilor art. 102 alin. (1) lit. B, sa obtina un raspuns motivat la orice punct de vedere si se va incheia cu intocmirea unui proces-verbal de consemnare a pozitiilor partilor pe marginea subiectelor discutate de catre acestea.
Articolul 32
(1) Pe parcursul exercitarii dreptului la informare si consultare, precum si in cadrul negocierilor colective, organizatiile sindicale si/sau reprezentantii angajatilor/ lucratorilor, dupa caz, pot fi asistati de terte persoane desemnate de acestia.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) vor fi desemnate de organizatiile sindicale si/sau de reprezentantii angajatilor/ lucratorilor, dupa caz, si vor avea acces la totalitatea informatiilor disponibile in cadrul procesului de informare si consultare sau in negocierea colectiva.
(3) Regimul informatiilor confidentiale la care sunt supusi angajatii/lucratorii, reprezentati conform prevederilor art. 102 alin. (1) lit. B, si expertii este cel stabilit prin Legea nr. 467/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 33
(1) In unitatile unde nu sunt constituite organizatii sindicale, angajatorul are obligatia ca, cel putin o data pe an, sa permita organizarea unei sesiuni publice de informare privind drepturile individuale si colective ale angajatilor/lucratorilor, la cererea federatiilor sindicale din sectorul de negociere colectiva al unitatii respective, cu invitarea reprezentantilor acestor federatii.
(2) Locul, data si ora la care se organizeaza sesiunile publice de informare potrivit alin. (1) sunt facute publice, prin afisare, la loc vizibil, la toate punctele de acces in unitate sau prin comunicare, prin orice alte mijloace de informare, cu cel putin 15 zile inainte de desfasurarea lor.
Articolul 34
La cererea organizatiilor sindicale afiliate, federatiile sau confederatiile sindicale, dupa caz, vor delega reprezentanti sau experti care sa le asiste ori sa le reprezinte interesele in relatia cu angajatorii sau organizatiile acestora.
Sectiunea a 6-a Raporturile organizatiilor sindicale cu membrii lor
Articolul 35
Raporturile dintre organizatiile sindicale si membrii lor sunt reglementate prin statutele proprii si prin prezenta lege.
Articolul 36
(1) Membrii unei organizatii sindicale au dreptul de a se retrage din organizatia sindicala, in baza unei notificari scrise, fara obligatia de a arata motivele.
(2) Organizatia sindicala are obligatia de a opera retragerea in evidentele sale a membrilor si, in situatia prevazuta la art. 24 alin. (1), de a notifica angajatorul in vederea sistarii retinerii cotizatiei, cel tarziu in ultima zi lucratoare din luna in care are loc retragerea membrului din sindicat.
Articolul 37
Membrii alesi in organele de conducere sau organele executive de conducere ale organizatiilor sindicale, personalul de specialitate si administrativ din aparatul acestora pot fi salarizati din fondurile organizatiei sindicale.
Articolul 38
(1) Membrii alesi in organele de conducere ale sindicatului, care lucreaza nemijlocit in unitate in calitate de angajati/lucratori, au dreptul la reducerea programului lunar de lucru pentru activitatea sindicala, proportional cu numarul de membri, in conditiile negociate prin contractul sau acordul colectiv de munca la nivel de unitate sau, in lipsa acestuia, prin negociere directa cu conducerea unitatii.
(2) Zilele/Orele negociate potrivit alin. (1), neutilizate pentru activitatea sindicala intr-o luna pot fi reportate pentru luna urmatoare daca s-a convenit prin negociere .

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
