LEGEA nr. 367/2022 a dialogului social
Publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1238 din 22 decembrie 2022
(5) La nivelul angajatorului la care nu exista un sindicat, angajatii/lucratorii pot constitui un grup de initiativa care elaboreaza procedurile si/sau regulamentul pentru desfasurarea alegerii reprezentantilor angajatilor/lucratorilor.
(6) Procedurile si/sau regulamentul pentru desfasurarea alegerilor se comunica angajatorului, care are obligatia ca, in termen de cel mult 10 zile de la primire, sa informeze toti angajatii/lucratorii unitatii cu privire la continutul procedurilor si/sau regulamentului pentru desfasurarea alegerii reprezentantilor angajatilor/lucratorilor.
(7) Pentru initierea si derularea alegerilor reprezentantilor angajatilor/lucratorilor, grupul de initiativa poate cere consultanta unei federatii sindicale legal constituite in sectorul de negociere colectiva respectiv. In cazul in care federatia sindicala accepta sa ofere consultanta, reprezentantul acesteia are acces in unitate pentru desfasurarea procesului privind alegerea reprezentantilor angajatilor/lucratorilor, cu respectarea regulamentului intern al unitatii.
Articolul 58
(1) Pot avea calitatea de reprezentanti ai angajatilor/lucratorilor persoanele care sunt incadrate la angajator pe baza unui contract individual de munca sau raport de serviciu si au implinit varsta de 18 ani.
(2) Numarul de reprezentanti alesi ai angajatilor/lucratorilor se stabileste de comun acord cu angajatorul, in functie de numarul total de angajati/lucratori. Daca nu se realizeaza acordul, numarul de reprezentanti alesi ai angajatilor/lucratorilor nu poate fi mai mare de:
a) 2 reprezentanti, la angajatorii care au sub 100 de angajati/lucratori;
b) 3 reprezentanti, la angajatorii care au intre 101 si 500 de angajati/lucratori;
c) 4 reprezentanti, la angajatorii care au intre 501 si 1.000 de angajati/lucratori;
d) 5 reprezentanti, la angajatorii care au intre 1.001 si 2.000 de angajati/lucratori;
e) 6 reprezentanti, la angajatorii care au peste 2.000 de angajati/lucratori.
(3) Durata mandatului reprezentantilor angajatilor/lucratorilor nu poate fi mai mare de 2 ani.
(4) Persoanele care ocupa functii de conducere care asigura reprezentarea administratiei in raporturile cu angajatii/lucratorii sau care participa la decizia conducerii intreprinderii la nivelul unitatii nu pot fi alesi ca reprezentanti ai angajatilor/lucratorilor.
(5) Reprezentantii angajatilor/lucratorilor nu pot desfasura activitati ce sunt recunoscute prin lege exclusiv sindicatelor.
(6) Inspectoratele teritoriale de munca au obligatia de a verifica indeplinirea conditiilor prevazute de prezenta lege pentru alegerea reprezentantilor angajatilor/lucratorilor.
Articolul 59
Reprezentantii angajatilor/lucratorilor au urmatoarele atributii principale:
a) sa participe la elaborarea regulamentului intern;
b) sa sesizeze inspectoratul teritorial de munca cu privire la nerespectarea dispozitiilor legale si ale contractului/acordului colectiv de munca aplicabil;
c) sa participe la negocierea contractului/acordului colectiv de munca, potrivit prezentei legi.
Articolul 60
Atributiile reprezentantilor angajatilor/lucratorilor, modul de indeplinire a acestora, precum si durata si limitele mandatului lor se consemneaza in procesul-verbal al adunarii generale a angajatilor/lucratorilor intocmit de grupul de initiativa si se valideaza prin votul a cel putin jumatate plus unu din numarul total al acestora.
Articolul 61
Pentru reprezentantii angajatilor/lucratorilor, numarul de ore in cadrul programului normal de lucru, destinat in vederea indeplinirii mandatului pe care l-au primit, se stabileste prin contractul/acordul colectiv de munca aplicabil sau, in lipsa acestuia, prin negociere directa cu conducerea unitatii, respectiv prin negociere directa cu conducerea unitatii.
Articolul 62
(1) Pe toata durata mandatului sunt interzise modificarea si/sau desfacerea contractelor individuale de munca/raporturilor de serviciu ale reprezentantilor angajatilor/lucratorilor pe motive ce tin de indeplinirea mandatului primit de la angajati/lucratori.
(2) Este interzisa orice interventie din partea autoritatilor publice, a angajatorilor si a organizatiilor patronale de natura sa limiteze ori sa impiedice exercitarea mandatului prevazut la art. 57 alin. (1) si a atributiilor stabilite potrivit art. 60.
Titlul III Organizatiile patronale
Capitolul I Constituirea, organizarea si functionarea organizatiilor patronale
Sectiunea 1 Constituire si organizare
Articolul 63
Organizatiile patronale sunt independente fata de autoritatile publice, de partidele politice si de sindicate .
Articolul 64
(1) Organizatiile patronale se constituie prin asocierea libera, dupa cum urmeaza:
a) patronii/angajatorii se pot asocia pentru constituirea unui patronat sau a unei federatii a angajatorilor/lucratorilor;
b) societatile cooperative, persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale autorizate, care au calitatea de angajatori, potrivit legii, pot constitui si/sau adera la un patronat;
c) doua sau mai multe patronate pot constitui o federatie patronala;
d) doua sau mai multe federatii patronale/ale angajatorilor pot constitui o confederatie patronala/a angajatorilor.
(2) Organizatiile patronale isi pot constitui structuri organizatorice teritoriale proprii, cu sau fara personalitate juridica. Structurile organizatorice teritoriale fara personalitate juridica isi desfasoara activitatea in baza statutului organizatiilor patronale din care fac parte .
(3) Federatiile si confederatiile patronale pot constitui din organizatiile afiliate uniuni patronale teritoriale.
(4) Uniunile patronale teritoriale, constituite potrivit alin. (3), dobandesc personalitate juridica la cererea federatiilor sau a confederatiilor patronale care au hotarat constituirea acestora. In acest scop, imputernicitul special al federatiilor sau confederatiilor patronale va depune o cerere de dobandire a personalitatii juridice la tribunalul in a carui raza teritoriala isi are sediul uniunea patronala teritoriala, insotita de copii ale urmatoarelor acte, semnate pentru conformitate pe fiecare pagina de catre imputernicitul special:
a) hotararea de constituire a uniunii, potrivit statutului;
b) statutul federatiilor sau confederatiilor patronale care au hotarat constituirea uniunii, hotararile judecatoresti de dobandire a personalitatii juridice de catre acestea, ramase definitive;

Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:


















Gestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti















