LEGEA nr. 367/2022 a dialogului social
Publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1238 din 22 decembrie 2022
Articolul 76
(1) Activitatea economico-financiara a organizatiilor patronale se desfasoara potrivit bugetului propriu de venituri si cheltuieli .
(2) Sursele veniturilor organizatiilor patronale pot fi: taxe de inscriere, cotizatii, donatii, sponsorizari si alte venituri, potrivit statutelor si legilor in vigoare.
(3) Organizatiile patronale pot desfasura, in conditiile legii, si alte activitati specifice generatoare de venituri, cum sunt:
a) infiintarea si administrarea de unitati de pregatire, certificare profesionala si consultanta in domeniile specifice sectoarelor de activitate din economia nationala pe care le reprezinta, potrivit legii;
b) desfasurarea de activitati de certificare profesionala, perfectionare si reconversie profesionala, potrivit legii;
c) alte activitati potrivit statutului.
(4) Veniturile organizatiilor patronale sunt destinate realizarii scopurilor pentru care au fost infiintate si nu pot fi repartizate membrilor acestora.
(5) Controlul activitatii financiare proprii a organizatiilor patronale se realizeaza prin comisia de cenzori sau organele interne de audit ale acestora care functioneaza potrivit statutului si legislatiei in vigoare.
(6) Controlul activitatii economice desfasurate de organizatiile patronale, precum si asupra stabilirii si virarii obligatiilor fata de bugetul de stat si bugetele de asigurari sociale se realizeaza de catre organele administratiei de stat competente, potrivit legii.
Capitolul II Dizolvarea organizatiilor patronale
Articolul 77
(1) In cazul dizolvarii unei organizatii patronale, patrimoniul acesteia se imparte cu respectarea prevederilor statutului si ale dreptului comun in materie.
(2) In cazul in care o organizatie patronala nu mai intruneste conditiile minime de constituire, orice tert interesat poate solicita instantei competente dizolvarea organizatiei in cauza, in baza unei cereri motivate.
Articolul 78
(1) In termen de 5 zile de la dizolvare, reprezentantul mandatat al organizatiei patronale sau lichidatorii patrimoniului sunt obligati sa solicite instantei judecatoresti competente, care a operat inscrierea in registrul special al patronatelor ca persoana juridica, sa faca mentiunea dizolvarii organizatiei patronale.
(2) Dupa implinirea termenului prevazut la alin. (1) orice persoana interesata poate cere instantei judecatoresti competente efectuarea mentiunii prevazute la alin. (1).
Capitolul III Reprezentativitatea organizatiilor patronale
Articolul 79
(1) Sunt reprezentative organizatiile patronale care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
A. la nivel national:
a) au statut legal de confederatie patronala;
b) au independenta organizatorica si patrimoniala;
c) au structuri teritoriale in cel putin jumatate plus unu din judetele Romaniei, inclusiv in municipiul Bucuresti;
d) au ca membri patroni ale caror unitati cuprind cel putin 7% din angajatii/lucratorii din economia nationala, cu exceptia angajatilor/lucratorilor din sectorul bugetar;
B. la nivel de sector de negociere colectiva:
a) au statut legal de patronat/federatie patronala;
b) au independenta organizatorica si patrimoniala;
c) au ca membri patroni ale caror unitati cuprind cel putin 10% din efectivul angajatilor/lucratorilor sectorului de negociere colectiva, cu exceptia angajatilor/lucratorilor din sectorul bugetar;
C. la nivel de unitate, reprezentativ de drept este angajatorul.
(2) Federatiile patronale pot fi reprezentative concomitent in mai multe sectoare de negociere colectiva, daca indeplinesc cumulativ conditiile prevazute la alin. (1) lit. B la nivelul mai multor sectoare de negociere colectiva.
(3) Indeplinirea conditiilor de reprezentativitate prevazute la alin. (1) lit. A si B se constata, prin hotarare, de catre Tribunalul Municipiului Bucuresti, la cererea organizatiei patronale, prin depunerea la instanta a documentatiei prevazute la art. 80.
(4) Hotararea se motiveaza si se comunica in 15 zile de la pronuntare.
(5) Hotararea judecatoreasca poate fi atacata numai cu apel.
(6) Uniunile patronale teritoriale, constituite conform art. 64 alin. (3), nu pot obtine reprezentativitate in vederea negocierilor colective teritoriale.
Articolul 80
Dovada indeplinirii conditiilor de reprezentativitate a organizatiilor patronale se face astfel:
A. la nivel national:
a) copie a hotararii judecatoresti definitive de dobandire a personalitatii juridice de catre confederatie si a ultimei hotarari judecatoresti definitive de modificare a statutului si/sau a componentei organelor de conducere;
b) copii ale documentelor de aderare ale federatiilor patronale la confederatia patronala;
c) tabel centralizator semnat de reprezentantul legal al confederatiei patronale cuprinzand lista cu structurile judetene ale confederatiei in cel putin jumatate plus unu din numarul judetelor Romaniei, inclusiv in municipiul Bucuresti;
d) adresa de la Institutul National de Statistica cu numarul total al angajatilor/lucratorilor din economia nationala, din sistemul privat, exclusiv persoanele prevazute la art. 4;
e) situatie cumulativa, semnata de reprezentantul legal al confederatiei patronale, cuprinzand lista federatiilor patronale afiliate, cu specificarea organizatiilor patronale si a unitatilor membre ale acestora, precum si a numarului total de angajati/lucratori al fiecareia, certificat de inspectoratele teritoriale de munca; eliberarea certificatului in acest scop se face gratuit;
B. la nivel de sector de negociere colectiva:
a) copie a hotararii judecatoresti definitive de dobandire a personalitatii juridice de catre patronat sau federatia patronala si a ultimei hotarari judecatoresti definitive de modificare a statutului si/sau a componentei organelor de conducere, dupa caz;
b) copii ale documentelor de aderare la patronat sau la federatia patronala;

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
