(5) In scopul accelerarii inregistrarii sistematice, precum si al cresterii numarului imobilelor inscrise in sistemul integrat de cadastru si carte funciara, Agentia Nationala, prin oficiile teritoriale, poate deschide carti funciare din oficiu, la nivelul unitatii administrativ-teritoriale, prin conversia in format electronic a informatiilor existente in evidentele oficiilor teritoriale referitoare la drepturile reale pentru care au fost indeplinite formalitatile legale de publicitate, precum si a informatiilor grafice si textuale ale imobilelor.
(6) Ulterior finalizarii inregistrarii efectuate potrivit alin. (5) , se vor afisa opisul alfabetic al proprietarilor, precum si registrul cadastral.
(7) Afisarea documentelor prevazute la alin. (6) se face conform mijloacelor prevazute pentru inregistrarea sistematica, respectiv prin publicarea si afisarea, la nivel central, pe pagina de internet special creata de catre Agentia Nationala in acest scop, iar contestarea acestora se poate face si electronic, inclusiv pe pagina de internet special creata de catre Agentia Nationala in acest scop, si se solutioneaza prin proces-verbal, care se contesta in conditiile art. 14 alin. (4) .
(8) Titularii drepturilor asupra imobilelor inscrisi in cartile funciare deschise potrivit prevederilor alin. (5) au la dispozitie un termen de un an de la data deschiderii din oficiu a cartilor funciare, in care pot sa solicite actualizarea gratuita a acestora.
(9) In cartile funciare astfel infiintate se vor face mentiunile corespunzatoare referitoare la deschiderea acestora din oficiu, prin convertirea informatiilor existente, precum si cu privire la posibilitatea indreptarii erorilor sau actualizarii inscrierilor dupa caz, in termen de un an de la data deschiderii.
(10) Actualizarea evidentelor astfel convertite se poate efectua si prin deschiderea din oficiu a cartilor funciare la finalizarea inregistrarii sistematice, prin redarea realitatii din teren, potrivit dispozitiilor alin. (1) , ca urmare a parcurgerii etapelor prevazute la art. 11 alin. (2) .
Art. 11
(1) Unitatile administrativ-teritoriale si/sau, dupa caz, sectoarele cadastrale in care se vor derula lucrari de inregistrare sistematica se aduc la cunostinta publica, pe pagina de internet special creata de catre Agentia Nationala, in scopul informarii autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, precum si a persoanelor fizice si juridice care detin drepturi referitoare la imobile.
(2) Specificatiile tehnice de realizare a lucrarilor sistematice de cadastru in vederea inscrierii imobilelor in cartea funciara se aproba prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agentiei Nationale, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si cuprinde, in principal, urmatoarele etape:
a) instiintarea proprietarilor, respectiv a posesorilor si a altor detinatori, prin intermediul campaniei de informare publica, organizata la nivel national si local, cu privire la inceperea lucrarilor de inregistrare sistematica, precum si cu privire la procedura de realizare, beneficiile, drepturile si obligatiile ce le revin pe parcursul derularii lucrarilor de inregistrare sistematica a proprietatilor;
b) identificarea limitelor unitatii administrativ-teritoriale;
c) stabilirea sectoarelor cadastrale;
d) integrarea de catre persoana autorizata sa execute lucrarile de cadastru a tuturor informatiilor tehnice si juridice preluate de la oficiul teritorial, autoritatile si institutiile publice sau de la alte persoane fizice si juridice;
e) identificarea amplasamentelor imobilelor in cadrul sectoarelor cadastrale;
f) identificarea titularilor drepturilor reale si a posesorilor, precum si preluarea, in cazul in care inscrisul nu exista in arhiva oficiului teritorial sau a autoritatii administratiei publice locale ori a emitentului acestora, de catre persoana autorizata care efectueaza lucrarile de inregistrare sistematica, a actelor in original sau in copie legalizata;
g) sesizarea camerei notarilor publici de catre primarie, in cazul succesiunilor nedezbatute, in vederea repartizarii cauzei succesorale notarului public competent;
h) actualizarea informatiilor culese din teren cu cele din inregistrarea sporadica si intocmirea documentelor tehnice cadastrale;
i) receptia documentelor tehnice cadastrale de catre personalul de specialitate numit in aplicarea dispozitiilor art. 9 alin. (28) ;
j) publicarea, in scop de informare publica, cu cel putin 5 zile inainte de afisare, a anuntului prealabil privind afisarea publica a documentelor tehnice ale cadastrului, intr-un ziar de larga circulatie, intr-un ziar local, la sediul consiliului local, pe pagina de internet a administratiei publice locale, precum si pe cea apartinand Agentiei Nationale;
k) publicarea si afisarea, la nivel central, pe pagina de internet special creata de catre Agentia Nationala in acest scop, precum si la nivel local, la sediul consiliului local sau intr-un alt loc stabilit in acest scop de catre primarul unitatii administrativ-teritoriale, pe pagina de internet a autoritatii administratiei publice locale a documentelor tehnice cadastrale;
l) inregistrarea cererilor de rectificare a documentelor tehnice ale cadastrului, inclusiv in ceea ce priveste contestarea calitatii de posesor, se poate face si electronic, inclusiv pe pagina de internet special creata de catre Agentia Nationala in acest scop;
m) modificarea continutului documentelor tehnice cadastrale, in urma solutionarii cererilor de rectificare, si actualizarea evidentei conform lucrarilor de inregistrare in cadastru si in cartea funciara realizate la cerere, in perioada de afisare;
n) inchiderea lucrarilor sistematice de cadastru in vederea inscrierii in cartea funciara;
o) deschiderea noilor carti funciare;
p) informarea publica, prin afisare, pe pagina de internet special creata de catre Agentia Nationala in acest scop, cu privire la finalizarea lucrarilor de inregistrare sistematica la nivelul sectorului cadastral sau a intregii unitati administrativ-teritoriale;
q) punerea la dispozitia persoanelor interesate conform inscrierilor din cartea funciara a extraselor de carte funciara pentru informare, emise fara a fi semnate de oficiul teritorial, acestea fiind generate automat de sistemul informatic integrat de cadastru si carte funciara, precum si a extrasului din noul plan cadastral, prin intermediul unitatii administrativ-teritoriale pentru documentele in format analog, sau prin accesarea serviciului destinat acestei operatiuni de pe pagina de internet special creata in acest sens a Agentiei Nationale;
r) arhivarea documentelor care stau la baza lucrarilor de cadastru si inscriere in cartea funciara;
s) - Art. 11, alin. (2) , litera S. din titlul I, capitolul III a fost abrogat la 26-iul-2018 de Art. I, punctul 7. din Legea 185/2018.
(3) Lucrarile tehnice de cadastru se realizeaza utilizand limitele unitatilor administrativ-teritoriale si limitele intravilanelor din sistemul integrat de cadastru si carte funciara .
(4) Limitele unitatilor administrativ-teritoriale sunt identificate, marcate, rectificate ori actualizate de catre comisia de delimitare, numita in acest scop prin ordin al prefectului.
(5) Limitele recunoscute reciproc de catre reprezentantii unitatilor administrativ-teritoriale sunt descrise si reprezentate in procesul-verbal de delimitare ce contine si inventarul coordonatelor punctelor ce definesc aceste limite, determinate in sistem national de proiectie. Dupa semnarea si stampilarea procesului-verbal de delimitare si a tuturor anexelor de catre membrii comisiei de delimitare si aprobarea de catre prefect, limitele devin oficiale si sunt introduse in sistemul integrat de cadastru si carte funciara .
(6) Contestatiile unitatilor administrativ-teritoriale privind limitele administrative pot fi solutionate pe cale amiabila, prin mediere de catre institutia prefectului sau pe cale judecatoreasca.
(7) Medierea de catre institutia prefectului se finalizeaza prin semnarea si stampilarea procesului-verbal de delimitare, precum si a tuturor anexelor, de catre membrii comisiei de delimitare.
(8) In situatia in care limitele sunt contestate, pana la solutionarea definitiva a litigiului, se utilizeaza cele din sistemul integrat de cadastru si carte funciara, folosite de oficiile teritoriale in activitatea de receptie a documentatiilor cadastrale si de inscriere in cartea funciara. Daca exista diferente intre limitele gestionate de oficiile teritoriale ale judetelor invecinate, pana la solutionarea litigiului, Agentia Nationala decide asupra limitei care este utilizata.
(81) Pana la aprobarea delimitarii unitatilor administrativ-teritoriale prin lege, in cazul in care limitele acestora sunt stabilite prin procese-verbale de delimitare, procese-verbale de conciliere sau, dupa caz, prin hotarari judecatoresti definitive, aceste limite devin oficiale si Agentia Nationala are obligatia de a le introduce in sistemul integrat de cadastru si carte funciara, dispozitiile alin. (16) fiind aplicabile.
(9) Ulterior stabilirii limitelor unitatilor administrativ-teritoriale, acestea pot fi rectificate, actualizate sau modificate, dupa caz.
(10) Actualizarea limitelor este operatiunea tehnica prin care limita dintre doua unitati administrativ-teritoriale se schimba pe o portiune limitata, pe baza acordului comisiei de delimitare.
(11) Actualizarea limitelor unitatilor administrativ-teritoriale din sistemul integrat de cadastru si carte funciara se efectueaza exclusiv pe baza masuratorilor in teren .
(12) In situatia in care se actualizeaza limitele, comisia de delimitare, numita prin ordin al prefectului, intocmeste un nou proces-verbal de delimitare similar celui prevazut la alin. (5) . Aceeasi procedura se utilizeaza si in cazul in care actualizarea limitelor este necesara ca urmare a restabilirii acesteia, prin proces-verbal de delimitare semnat de comisia de delimitare, numita prin ordin al prefectului.
(13) Daca unitatile administrativ-teritoriale sunt situate in judete diferite, procesul-verbal de delimitare este semnat si stampilat de comisiile de delimitare numite prin ordin al prefectilor celor doua judete si aprobat de catre acestia.
(14) Rectificarea erorilor de identificare a limitelor este operatiunea tehnica prin care se realizeaza punerea in concordanta a coordonatelor limitelor existente in sistemul integrat de cadastru al Agentiei Nationale cu limita legala si existenta in teren, stabilite initial de comisia de delimitare pe baza de ortofotoplan.
(15) Operatiunea de rectificare prevazuta la alin. (14) se realizeaza de catre oficiul teritorial, pe baza masuratorilor la teren pentru a se identifica si constata erorile de integrare a limitelor si doar in situatia in care tronsoanele de limita sunt clar identificate in teren . In situatia in care tronsoanele nu sunt clar identificate, se procedeaza la actualizarea limitelor, conform procedurii reglementate la alin. (11) -(13) .
(16) Limitele unitatilor administrativ-teritoriale sunt afisate pe geoportalul INSPIRE al Romaniei si sunt utilizate in activitatea autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale.
(17) Modificarea limitelor teritoriale ale unitatilor administrativ-teritoriale priveste infiintarea, reinfiintarea sau reorganizarea, dupa caz, a unitatilor administrativ-teritoriale, care se organizeaza potrivit legii.
(18) Lucrarile de specialitate stabilite prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agentiei Nationale pot fi executate si de catre persoanele autorizate in acest scop:
a) din aparatul de specialitate al primarului;
b) de la nivelul structurilor judetene cu personalitate juridica ale structurilor asociative ale autoritatilor administratiei publice locale, recunoscute ca fiind de utilitate publica;
c) din cadrul Centrului National de Cartografie.
(19) In cadrul lucrarilor de inregistrare sistematica in cadastru si cartea funciara, situatia tehnica si juridica a imobilelor inregistrate anterior in planul cadastral sau topografic si in cartea funciara se modifica conform situatiei tehnico-juridice actuale, identificata prin masuratorile efectuate si actele juridice colectate.
(20) Cu ocazia realizarii lucrarilor de inregistrare sistematica a imobilelor pentru care au fost emise titluri de proprietate potrivit legilor de restituire a proprietatilor funciare, daca la nivelul unei tarlale se constata un deficit de suprafata, suprafata fiecarui imobil din respectiva tarla se diminueaza proportional cu suprafata din titlul de proprietate . Ulterior finalizarii procedurilor de inventariere a terenurilor prevazute de Legea nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, se va proceda, la cererea proprietarului, la atribuirea diferentei de suprafata, in conditiile legii.
Decizia ICCJ nr. 13/2019: Lipsa autorizatiei de construire sau nerespectarea prevederilor acesteia - impedimente pentru recunoasterea dreptului de proprietate Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Decizia C.C.R. nr. 5/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 32 din Legea nr. 7/1996 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Plangere impotriva incheierii de carte funciara. Somatie notata in cartea funciara. Mentinerea notarii somatiei, in urma dezmembrarii imobilului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 215 din 23 ianuarie 2014
Actiune in revendicare. Imobil ce a apartinut patrimoniului sindicatului. Incidenta dispozitiilor art. 480 C.civ. Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 319 din 30 martie 2014
Revendicare imobil. Concurs intre legea speciala si Conventia Europeana a Drepturilor Omului Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia civila si de proprietate intelectuala, Decizia nr. 1176/R din 11.02.2011
Uzucapiune. Actiune in prestatie tabulara Pronuntaţă de: Judecatoria Intorsura Buzaului, Sentinta civila nr. 124 din 02.03.2011
Respingerea actiunii privind obligarea coproprietarului sa isi dea consimtamantul pentru efectuarea lucrarilor de reparatie a imobilului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I civila, Decizia nr. 3460/R din 07.10.2011
Acord de mediere. Partajul bunurilor succesorale Pronuntaţă de: Tribunalul Alba, Sectia civila, Sentinta civila nr. 1565 din 22.03.2011
Radierea dreptului de superficie din cartea funciara Pronuntaţă de: Tribunalul Sibiu, Sectia civila, Decizia nr. 50 din 02.03.2012
Neplata pretului determina rezolutiunea contractului de vanzare-cumparare Pronuntaţă de: Tribunalul Sibiu, Sectie civila, Decizia nr. 173 din 12.06.2012
Atributiile de control judiciar exercitate de Judecatorie Sursa: EuroAvocatura.ro