(93) Dupa verificare si receptie, pentru a fi aduse la cunostinta publica, documentele tehnice prevazute la alin. (1) se integreaza in sistem si:
a) sunt transmise de catre oficiul teritorial autoritatii administratiei publice locale in vederea afisarii publice, in conditiile art. 14 alin. (1) , prin publicare pe pagina proprie de internet a acesteia, precum si la sediul consiliului local respectiv. Anuntul privind afisarea publica a documentelor tehnice se publica intr-un ziar de larga circulatie, intr-un ziar local, precum si prin alte mijloace de comunicare;
b) se afiseaza pe pagina de internet special creata in acest scop de catre Agentia Nationala, unica la nivel national.
(10) Persoanele interesate au acces deplin pentru a consulta documentele tehnice afisate potrivit alin. (9) .
(11) Persoana autorizata care efectueaza lucrarea de cadastru, care consta in identificarea si masurarea imobilelor, preia o copie legalizata a documentelor, prelucreaza datele obtinute si intocmeste documentele tehnice pentru fiecare sector cadastral in parte . Copiile legalizate ale documentelor se vor prelua numai daca acestea nu exista in arhiva oficiului teritorial sau a autoritatii administratiei publice locale ori a emitentului acestora. Aceste entitati au obligatia eliberarii gratuite a documentelor sau a copiilor certificate de pe acestea in termen de cel mult 30 de zile lucratoare de la data inregistrarii cererii persoanei autorizate.
(12) Reprezentantii autoritatilor si institutiilor publice, ai regiilor autonome si ai societatilor comerciale cu capital partial de stat, precum si ai altor entitati care detin terenuri in administrare, aflate in proprietatea statului roman sau a unitatilor administrativ-teritoriale, au obligatia de a participa la identificarea si masurarea imobilelor in cauza.
(13) Primarul unitatii administrativ-teritoriale, prin compartimentele de resort din cadrul aparatului de specialitate al acestuia, identifica proprietarii, posesorii sau alti detinatori ai imobilelor si pune la dispozitie informatiile si evidentele necesare detinute de primarie, prin eliberarea de certificate sau orice alte documente necesare lucrarii sistematice de cadastru.
(14) Primarul va contrasemna documentele tehnice cadastrale, anterior verificarii si receptiei acestora de catre personalul de specialitate, conform prevederilor alin. (9) , in vederea certificarii veridicitatii informatiilor privitoare la imobile si la proprietari, posesori, respectiv alti detinatori, care au fost furnizate de catre acesta. Contrasemnarea documentelor tehnice cadastrale are drept consecinta insusirea tuturor datelor cu privire la terenuri si constructii, precum si eliminarea procedurilor administrative de emitere a unor certificate confirmative, cum ar fi: certificatul de atestare fiscala, certificatul de atestare a situatiei juridice si tehnice a constructiilor, adeverinta prevazuta la art. 13 alin. (1) lit. b) si altele asemenea.
(15) Contrasemnarea documentelor tehnice de catre primar sau de persoana desemnata se poate efectua si prin emiterea unei adeverinte care sa confirme insusirea de catre reprezentantul autoritatii publice locale a informatiilor cuprinse in documentele tehnice ale cadastrului.
(16) Constructiile se vor inscrie in cartea funciara fie in baza actelor de proprietate, fie a situatiei tehnico-juridice reflectate de documentele tehnice intocmite ca urmare a identificarii realizate conform art. 11 alin. (2) lit. f) si necontestate in perioada de afisare publica sau cu privire la care cererea de rectificare a fost respinsa. Situatia reflectata de documentele tehnice se prezuma a fi in concordanta cu situatia tehnica si juridica reala, pana la proba contrara.
(17) Inscrierea constructiilor in cartea funciara, in procesul de inregistrare sistematica potrivit prezentei legi, nu impiedica autoritatile competente sa aplice sanctiunile prevazute de lege in ceea ce priveste disciplina in constructii si serveste ca baza de stabilire si calculare a taxelor si impozitelor datorate conform legii.
(18) Eliberarea tuturor actelor necesare si contrasemnarea documentelor tehnice cadastrale de catre primar, prin compartimentele de resort din cadrul aparatului de specialitate, se fac in termen de 30 de zile de la inregistrarea solicitarii.
(19) Inspectorul de cadastru verifica lucrarile la teren executate de catre persoanele autorizate.
(20) Pentru persoanele fizice, listele prevazute la alin. (8) lit. d) se asigura de catre serviciile publice comunitare locale de evidenta a persoanelor, la solicitarea primarilor.
Art. 13
(1) In cazul imobilelor care fac obiectul inregistrarii sistematice, in lipsa actelor doveditoare ale dreptului de proprietate, in documentele tehnice se va inscrie posesia de fapt asupra imobilului, in baza identificarii efectuate de persoanele mentionate la art. 12 alin. (9) , cu ocazia efectuarii masuratorilor si sub conditia prezentarii urmatoarelor documente:
a) fisa de date a imobilului semnata de catre posesorul imobilului si de catre persoana autorizata sa efectueze lucrarile de inregistrare sistematica;
b) adeverinta eliberata de autoritatile administratiei publice locale, care atesta faptul ca:
(i) posesorul este cunoscut ca detine imobilul sub nume de proprietar;
(ii) imobilul nu face parte din domeniul public sau nu a fost inscris in evidente ca fiind in domeniul privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale.
(2) Dispozitiile alin. (1) sunt aplicabile inclusiv imobilelor care au fost inregistrate in sistemul integrat de cadastru si carte funciara, din regiunile unde au fost aplicate prevederile Decretului-lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispozitiilor privitoare la cartile funciare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 95 din 27 aprilie 1938, in situatia in care proprietarii nu sunt identificati cu ocazia realizarii interviurilor pe teren, insa sunt identificati posesorii imobilelor din zonele foste necooperativizate, imobilelor din zonele foste cooperativizate pentru care s-a finalizat procesul de retrocedare prin emiterea titlurilor de proprietate, imobilelor situate in intravilanul localitatilor care au facut obiectul legilor de restituire a proprietatilor funciare, precum si imobilelor pentru care au fost emise procesele-verbale de punere in posesie si/sau titluri de proprietate .
(3) Posesia de fapt inscrisa in documentele tehnice potrivit alineatelor anterioare se noteaza in cartile funciare deschise ca urmare a finalizarii inregistrarii sistematice.
(4) In cazul imobilelor situate in extravilanul localitatilor din zonele care nu au facut obiectul aplicarii legilor fondului funciar, procedura de emitere a certificatului prevazut la alin. (8) nu este aplicabila.
(5) Posesia notata in cartea funciara si efectele juridice ale acesteia pot fi dobandite in temeiul actelor juridice intre vii, translative sau constitutive, incheiate in forma autentica, inclusiv prin masuri de executare silita sau pentru cauza de moarte, care se noteaza in cartea funciara.
*) Prin Decizia nr. 58/2022 Inalta Curte de Casatie si Justitie admite sesizarea si stabileste ca, in interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 13 alin. (5) din Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu este necesara respectarea dreptului de preemptiune prevazut de art. 4 alin. (1) din Legea nr. 17/2014 la incheierea unei conventii avand ca obiect instrainarea posesiei asupra unui teren agricol din extravilan.
(6) Ultimul posesor notat in cartea funciara va beneficia de intabularea dreptului sau de proprietate, din oficiu, la implinirea termenului de 3 ani, in conditiile prevazute la alin. (7) , ca efect al jonctiunii posesiilor anterioare cu posesia sa.
(7) In toate cazurile in care s-a notat posesia in cartea funciara, dreptul de proprietate va putea fi intabulat ulterior, in urmatoarele conditii:
a) din oficiu, la implinirea unui termen de 3 ani de la momentul notarii in cartea funciara, daca nu a fost notat niciun litigiu prin care se contesta inscrierile din cartea funciara. In acest caz, prin derogare de la reglementarile referitoare la uzucapiune, dreptul de proprietate se considera dobandit prin efectul legii si de la data implinirii acestui termen, fara nicio alta justificare sau procedura;
b) la cererea posesorului prevazut la alin. (1) sau a succesorilor acestuia, in baza actului de proprietate, ca urmare a dobandirii dreptului de proprietate prin oricare dintre modalitatile prevazute de lege.
(8)
- Art. 13, alin. (8) din titlul I, capitolul III a fost abrogat la 26-iul-2018 de Art. I, punctul 7. din Legea 185/2018.
(9) - Art. 13, alin. (9) din titlul I, capitolul III a fost abrogat la 26-iul-2018 de Art. I, punctul 7. din Legea 185/2018.
(10) - Art. 13, alin. (10) din titlul I, capitolul III a fost abrogat la 26-iul-2018 de Art. I, punctul 7. din Legea 185/2018.
(11) Detinatorii imobilelor care fac obiectul inregistrarii sistematice, precum si emitentii inscrisurilor puse la dispozitie in vederea intocmirii documentelor tehnice prevazute la art. 12 alin. (1) raspund pentru legalitatea, autenticitatea si exactitatea datelor cuprinse in acestea, in conditiile legii.
(12) Angajatii oficiului teritorial nu raspund in ceea ce priveste prima inregistrare sistematica a imobilelor in sistemul integrat de cadastru si carte funciara .
(13) Dispozitiile alin. (1) , (4) , (8) , (10) si (11) nu se aplica imobilelor din patrimoniul statului sau al unitatii administrativ-teritoriale, care se inscriu in baza actelor juridice prevazute de lege.
(14) In cazul in care, cu prilejul efectuarii masuratorilor cadastrale cu privire la imobile situate in extravilan, care au facut obiectul legilor fondului funciar, se constata ca suprafata din masuratori este mai mare decat suprafata din actele de proprietate, diferenta de teren ramane la dispozitia comisiei locale pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor, caz in care se va intabula dreptul de proprietate in favoarea unitatii administrativ-teritoriale cu mentiunea: rezerva comisiei locale de fond funciar.
(141) Dispozitiile alin. (14) nu sunt aplicabile in cazul in care cu ocazia realizarii lucrarilor de inregistrare sistematica a imobilelor pentru care au fost emise titluri de proprietate pe vechile amplasamente, potrivit legilor de restituire a proprietatilor funciare, fara efectuarea masuratorilor de catre comisia locala, recunoasterea reciproca a limitelor proprietatii de catre vecini si in lipsa planurilor parcelare, conform art. 27 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, daca se constata diferente de suprafata in plus sau in minus intre suprafata inscrisa in titlul de proprietate si suprafata masurata a vechiului amplasament, caz in care in documentele tehnice ale cadastrului si in cartile funciare care se vor deschide in baza acestora se va inscrie suprafata rezultata din masuratori.
(142) Raspunderea pentru corectitudinea intocmirii documentelor tehnice ale cadastrului si pentru corespondenta acestora cu realitatea din teren, precum si pentru identificarea limitelor imobilelor pe vechile amplasamente in concordanta cu actele juridice puse la dispozitie de detinatori revine persoanei autorizate sa execute lucrari de specialitate si primarului in calitate de presedinte al comisiei locale de restituire a proprietatilor funciare.
(15) In cazul imobilelor ai caror proprietari, posesori sau alti detentori precari, astfel cum sunt definiti la art. 918 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu pot fi identificati cu ocazia efectuarii din oficiu a lucrarilor de inregistrare sistematica, precum si in lipsa documentelor prevazute la alin. (1) cu privire la calitatea de posesor, dreptul de proprietate se va inscrie provizoriu in favoarea unitatii administrativ-teritoriale. In acest caz, persoanele interesate vor putea solicita ulterior fie justificarea inscrierii provizorii prin intabularea dreptului de proprietate al unitatii administrativ-teritoriale sau inscrierea adevaratului proprietar si radierea inscrierii provizorii, in baza inscrisurilor justificative, fie notarea posesiei, cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) in cazul intabularii dreptului de proprietate al unitatii administrativ-teritoriale prin justificarea inscrierii provizorii se va prezenta hotararea de consiliu local prin care se atesta apartenenta imobilului la domeniul public sau privat al unitatii administrativ-teritoriale;
b) in cazul inscrierii adevaratului proprietar si pentru radierea inscrierii provizorii se vor prezenta certificatul care sa ateste identificarea imobilului in planul cadastral, in scopul de a certifica faptul ca imobilul din actul de proprietate corespunde cu cel din plan si faptul ca imobilul este inregistrat in evidentele fiscale sau, dupa caz, in registrul agricol, eliberat de primarul unitatii administrativ-teritoriale unde este amplasat acest imobil, precum si actul care atesta dreptul de proprietate;
c) in cazul solicitarii notarii posesiei asupra imobilului se va prezenta certificatul care atesta identificarea imobilului in planul cadastral, prevazut la lit. b) , si inscrisurile prevazute la art. 41 alin. (81) lit. b) si d) -f) .
(16) In situatia in care au fost emise procese-verbale de punere in posesie, conform prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, dreptul de proprietate se va inscrie provizoriu in favoarea persoanelor indreptatite in baza procesului-verbal de punere in posesie si a hotararii comisiei judetene de fond funciar privind validarea dreptului de proprietate, emise in conditiile legii, iar intabularea dreptului de proprietate urmeaza a se efectua ulterior in conditiile legii.
(17) In cazul imobilelor cu privire la care au fost emise titluri de proprietate si a fost identificat un posesor, se va nota posesia asupra acestora, cu inscrierea prealabila a titlului de proprietate in partea a II-a a cartii funciare.
Art. 14
(1) Documentele tehnice realizate la nivelul intregii unitati administrativ-teritoriale sau, dupa caz, cele realizate la nivel de sectoare cadastrale se afiseaza, prin grija oficiului teritorial, in conditiile art. 11 alin. (2) lit. k) , pentru o perioada de 60 de zile . Cererile de rectificare a documentelor tehnice ale cadastrului se formuleaza in termen de 60 de zile de la data afisarii si sunt insotite de documente doveditoare. Comisia de solutionare a cererilor de rectificare, formata din reprezentanti desemnati de primar, reprezentanti mandatati ai executantului lucrarii de inregistrare sistematica si reprezentanti desemnati de oficiul de cadastru si publicitate imobiliara, solutioneaza cererile in perioada de afisare publica, dar nu mai tarziu de 90 de zile de la finalizarea perioadei de afisari, conform realitatii din teren si unei proceduri stabilite prin regulament, aprobat prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agentiei Nationale.
(2) In regiunile de transcriptiuni si inscriptiuni imobiliare, titularii sarcinilor inscrise in vechile registre de publicitate imobiliara vor solicita transcrierea acestora in cartile funciare, in termen de 60 de zile de la afisare. Prin sarcini se intelege ipotecile, privilegiile, somatiile, sechestrele, litigiile si orice acte juridice inscrise in vechile registre de publicitate imobiliara.
(3) In urma solutionarii cererilor de rectificare a documentelor tehnice ale cadastrului se emite un proces-verbal, care se va comunica in conditiile Codului de procedura civila.
(31) Situatia cadastral-juridica a imobilelor, inclusiv planul cadastral, se actualizeaza ca urmare a solutionarii cererilor de rectificare, in conditiile legii, la cerere sau din oficiu .
Decizia ICCJ nr. 13/2019: Lipsa autorizatiei de construire sau nerespectarea prevederilor acesteia - impedimente pentru recunoasterea dreptului de proprietate Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Decizia C.C.R. nr. 5/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 32 din Legea nr. 7/1996 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Plangere impotriva incheierii de carte funciara. Somatie notata in cartea funciara. Mentinerea notarii somatiei, in urma dezmembrarii imobilului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 215 din 23 ianuarie 2014
Actiune in revendicare. Imobil ce a apartinut patrimoniului sindicatului. Incidenta dispozitiilor art. 480 C.civ. Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 319 din 30 martie 2014
Revendicare imobil. Concurs intre legea speciala si Conventia Europeana a Drepturilor Omului Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia civila si de proprietate intelectuala, Decizia nr. 1176/R din 11.02.2011
Uzucapiune. Actiune in prestatie tabulara Pronuntaţă de: Judecatoria Intorsura Buzaului, Sentinta civila nr. 124 din 02.03.2011
Respingerea actiunii privind obligarea coproprietarului sa isi dea consimtamantul pentru efectuarea lucrarilor de reparatie a imobilului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I civila, Decizia nr. 3460/R din 07.10.2011
Acord de mediere. Partajul bunurilor succesorale Pronuntaţă de: Tribunalul Alba, Sectia civila, Sentinta civila nr. 1565 din 22.03.2011
Radierea dreptului de superficie din cartea funciara Pronuntaţă de: Tribunalul Sibiu, Sectia civila, Decizia nr. 50 din 02.03.2012
Neplata pretului determina rezolutiunea contractului de vanzare-cumparare Pronuntaţă de: Tribunalul Sibiu, Sectie civila, Decizia nr. 173 din 12.06.2012
Atributiile de control judiciar exercitate de Judecatorie Sursa: EuroAvocatura.ro