c) nu are antecedente penale;
d) se bucura de o buna reputatie;
e) cunoaste limba romana;
f) este apt din punct de vedere medical pentru ocuparea functiei;
g) a indeplinit timp de 5 ani functia de asistent-registrator sau a exercitat timp de 3 ani functia de notar public, judecator, procuror, avocat, consilier juridic sau alta functie de specialitate juridica.
(5) Vechimea in functia de registrator de carte funciara, respectiv in functia de asistent-registrator principal constituie vechime in specialitate juridica, cu conditia ca persoana in cauza sa aiba studii superioare de specialitate juridica.
(6) Pana la data organizarii concursului, registratorii pot fi numiti din cadrul angajatilor serviciilor de publicitate imobiliara care, desi nu indeplinesc conditiile de studii, au cel putin 5 ani de experienta in domeniul publicitatii imobiliare.
(7) Registratorul raspunde pentru activitatea sa, in conditiile legii, si este subordonat profesional registratorului-sef. Registratorul de carte funciara are obligatia sa respecte reglementarile speciale in materie de cadastru si publicitate imobiliara si practica unitara stabilita la nivel national si, dupa caz, la nivelul oficiului teritorial, precum si orice alte decizii cu caracter obligatoriu emise potrivit alin. (12) .
(71) In solutionarea unei incheieri de carte funciara, registratorul de carte funciara nu poate fi supus influentelor, presiunilor, constrangerilor sau intimidarilor din partea niciunei persoane fizice sau juridice.
(8) Angajatilor Agentiei Nationale si ai unitatilor subordonate le este interzis sa instrumenteze cauzele in care beneficiari sunt ei sau sotul/sotia, rudele sau afinii pana la gradul al treilea inclusiv, persoanele juridice la care ei ori una dintre persoanele mentionate anterior detin calitatea de actionari, asociati, directori sau administratori, precum si cauzele care au ca obiect documentatii intocmite de ei anterior dobandirii calitatii de salariat al institutiei, de persoanele fizice autorizate care sunt sot/sotie, ruda sau afin pana la gradul al treilea inclusiv cu acestia ori de persoanele juridice autorizate la care ei sau una dintre persoanele mentionate anterior detin calitatea de actionari, asociati, directori sau administratori.
(9) In cazul in care se afla in una dintre situatiile prevazute la alin. (8) , angajatul este obligat sa se abtina si sa instiinteze de indata, in scris, conducerea institutiei, pentru repartizarea lucrarii unei alte persoane .
(10) Angajatilor Agentiei Nationale si ai institutiilor subordonate le este interzis sa execute, in calitate de persoane fizice autorizate sau de experti judiciari, lucrari de specialitate in domeniul cadastrului, geodeziei, cartografiei si publicitatii imobiliare, cu exceptia personalului desemnat sa execute lucrarile prevazute la art. 4 lit. r1) . Personalului prevazut la art. 4 lit. r1) ii este interzis sa inscrie, sa receptioneze sau sa avizeze lucrarile executate ca urmare a identificarii acestora ca fiind necesare si urgente si aprobate ca atare prin ordin al directorului general ori sa exercite atributiile prevazute la art. 4 lit. l) cu privire la aceste imobile.
(11) In cadrul Agentiei Nationale functioneaza Directia de publicitate imobiliara, care organizeaza, coordoneaza si controleaza activitatea de publicitate imobiliara din cadrul oficiilor teritoriale, in vederea respectarii legilor si reglementarilor in materie.
(12) In exercitarea atributiilor de coordonare si control, directorii Directiei de publicitate imobiliara si Directiei de cadastru emit decizii cu caracter obligatoriu a caror nerespectare atrage pentru personalul de specialitate din Agentia Nationala si institutiile subordonate, implicat in solutionarea cererilor de receptie si inscriere, sanctiunile disciplinare prevazute in regulamentele interne.
(13) In baza protocolului de colaborare privind modul de efectuare a operatiunilor de publicitate imobiliara, in vederea unificarii procedurilor de lucru, Agentia Nationala si Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania organizeaza sedinte de lucru periodice ale caror solutii, consemnate in minutele de sedinta, sunt obligatorii pentru notarii publici si personalul de specialitate din oficiile teritoriale, de la data comunicarii lor, cu privire la modul de solutionare a situatiei juridice analizate si sunt urmate concomitent de emiterea deciziilor prevazute la alin. (12) .
Art. 221
(1) Prelucrarea de catre Agentia Nationala si institutiile sale subordonate a datelor cu caracter personal in temeiul prezentei legi, al Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, precum si al altor acte normative incidente se face cu respectarea prevederilor cu caracter general ale Regulamentului (UE) nr. 679/2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor) , intr-o masura necesara si proportionala cu scopul prelucrarii, astfel incat exercitarea drepturilor de catre persoanele vizate sa nu faca imposibila sau sa nu afecteze in mod grav desfasurarea activitatii specifice ce are ca scop ocrotirea interesului public.
(2) In scopul indeplinirii atributiilor prevazute de prezenta lege, Agentia Nationala are acces la informatiile relevante din Registrul national de evidenta a persoanelor administrat de Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Afacerilor interne, denumita in continuare D.E.P.A.B.D., cu limitarea stricta la categoriile de date necesare pentru desfasurarea in bune conditii a activitatii proprii.
(3) Accesul prevazut la alin. (2) se realizeaza prin mijloace informatice dezvoltate si controlate de D.E.P.A.B.D., in limitele conditiilor tehnice existente. Pe masura dezvoltarii sistemelor informatice administrate de catre D.E.P.A.B.D. accesul se poate realiza prin mecanisme automatizate de natura sa asigure finalitatea scopurilor prevazute de prezenta lege.
(4) Conditiile privind accesul la Registrul national de evidenta a persoanelor se stabilesc prin protocol incheiat intre Agentia Nationala si D.E.P.A.B.D., care trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele elemente:
a) obligatiile partilor pentru asigurarea unei prelucrari legale si echitabile;
b) categoriile de date care fac obiectul prelucrarii, inclusiv modalitatea prin care se asigura respectarea principiului reducerii la minimum a datelor;
c) operatiunile si procedurile de prelucrare a datelor cu caracter personal;
d) conditiile in care datele cu caracter personal furnizate din Registrul national de evidenta a persoanelor pot fi comunicate altor persoane fizice sau juridice;
e) descrierea masurilor necesare pentru asigurarea securitatii prelucrarilor;
f) masurile necesar a fi instituite pentru asigurarea confidentialitatii prelucrarilor;
g) masurile instituite pentru asigurarea exercitarii drepturilor de catre persoanele vizate,
(5) Datele cu caracter personal furnizate din Registrul national de evidenta a persoanelor in scopul prevazut la alin. (2) nu pot fi prelucrate ulterior in alt scop, cu exceptia prelucrarilor efectuate in temeiul unei dispozitii legale exprese.
Art. 23
Cartea funciara este alcatuita din titlu, indicand numarul ei si numele localitatii in care este situat imobilul, precum si din 3 parti:
A.partea I, referitoare la descrierea imobilelor, care va cuprinde:
a) numarul de ordine si cel cadastral al imobilului;
b) suprafata imobilului, reiesita din masuratori cadastrale, destinatia, adresa administrativa, categoriile de folosinta si, dupa caz, constructiile. Scoaterea definitiva si temporara din circuitul agricol a imobilelor situate in intravilanul aprobat potrivit legii se face prin autorizatia de construire.
c) planul imobilului cu descrierea imobilului constituie anexa la partea I a cartii funciare, intocmita conform regulamentului aprobat prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agentiei Nationale, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;
B.partea a II-a, referitoare la inscrierile privind dreptul de proprietate si alte drepturi reale, care cuprinde:
a) numele sau denumirea proprietarului si ale titularului dreptului real asupra imobilului, dupa caz;
b) actul sau faptul juridic care constituie titlul dreptului de proprietate, precum si mentionarea inscrisului pe care se intemeiaza acest drept;
c) stramutarile proprietatii;
d) dreptul de administrare, dreptul de concesiune si dreptul de folosinta cu titlu gratuit, corespunzatoare proprietatii publice;
e) servitutile constituite in folosul imobilului;
f) faptele juridice, drepturile personale sau alte raporturi juridice, precum si actiunile privitoare la proprietate;
g) receptia propunerii de dezmembrare ori de comasare si respingerea acesteia, respingerea cererii de receptie si/sau de inscriere, in cazul imobilelor cu carte funciara deschisa;
class="MsoNormal">h) obligatii de a nu face; interdictiile de instrainare, grevare, inchiriere, dezmembrare, comasare, construire, demolare, restructurare si amenajare;
i) clauza de inalienabilitate a imobilului, potrivit art. 628 alin. (2) din Codul civil si clauza de insesizabilitate, potrivit art. 2.329 alin. (3) din Codul civil;
i1) comodatul constituit cu privire la imobil;
j) orice modificari, indreptari sau insemnari ce s-ar face in titlu, in partea I sau a II-a a cartii funciare, cu privire la inscrierile facute;
C.partea a III-a, referitoare la inscrierile privind dezmembramintele dreptului de proprietate, drepturile reale de garantie si sarcini, care va cuprinde:
a) dreptul de superficie, uzufruct, uz, abitatie, servitutile in sarcina fondului aservit, ipoteca si privilegiile imobiliare, precum si locatiunea si cesiunea de creanta;
b) faptele juridice, drepturile personale sau alte raporturi juridice, precum si actiunile privitoare la drepturile reale inscrise in aceasta parte;
c) sechestrul, urmarirea imobilului sau a veniturilor sale;
Decizia ICCJ nr. 13/2019: Lipsa autorizatiei de construire sau nerespectarea prevederilor acesteia - impedimente pentru recunoasterea dreptului de proprietate Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Decizia C.C.R. nr. 5/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 32 din Legea nr. 7/1996 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Plangere impotriva incheierii de carte funciara. Somatie notata in cartea funciara. Mentinerea notarii somatiei, in urma dezmembrarii imobilului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 215 din 23 ianuarie 2014
Actiune in revendicare. Imobil ce a apartinut patrimoniului sindicatului. Incidenta dispozitiilor art. 480 C.civ. Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 319 din 30 martie 2014
Revendicare imobil. Concurs intre legea speciala si Conventia Europeana a Drepturilor Omului Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia civila si de proprietate intelectuala, Decizia nr. 1176/R din 11.02.2011
Uzucapiune. Actiune in prestatie tabulara Pronuntaţă de: Judecatoria Intorsura Buzaului, Sentinta civila nr. 124 din 02.03.2011
Respingerea actiunii privind obligarea coproprietarului sa isi dea consimtamantul pentru efectuarea lucrarilor de reparatie a imobilului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I civila, Decizia nr. 3460/R din 07.10.2011
Acord de mediere. Partajul bunurilor succesorale Pronuntaţă de: Tribunalul Alba, Sectia civila, Sentinta civila nr. 1565 din 22.03.2011
Radierea dreptului de superficie din cartea funciara Pronuntaţă de: Tribunalul Sibiu, Sectia civila, Decizia nr. 50 din 02.03.2012
Neplata pretului determina rezolutiunea contractului de vanzare-cumparare Pronuntaţă de: Tribunalul Sibiu, Sectie civila, Decizia nr. 173 din 12.06.2012
Atributiile de control judiciar exercitate de Judecatorie Sursa: EuroAvocatura.ro