Republicata in temeiul art. III din Hotararea Guvernului nr. 1904/2006 pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 568/2002 privind iodarea universala a sarii destinate consumului uman, hranei pentru animale si utilizarii in industria alimentara, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1038 din 28 decembrie 2006, dandu-se textelor o noua numerotare. Hotararea Guvernului nr. 568/2002 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 407 din 12 iunie 2002 si ulterior adoptarii a mai fost modificata prin Hotararea Guvernului nr. 473/2004 pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 568/2002 privind iodarea universala a sarii destinate consumului uman, hranei animalelor si utilizarii in industria alimentara, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 348 din 21 aprilie 2004.
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 Prezenta hotarare reglementeazA¤ conditiile referitoare la iodarea universala a sarii destinate consumului uman, hranei animalelor si utilizarii in industria alimentara, in scopul prevenirii tulburarilor prin carenta de iod. Art. 2 In sensul prezentei hotarari, termenii si expresiile de mai jos semnifica dupa cum urmeaza: a) tulburarile prin deficit de iod sunt starile patologice, manifeste sau fruste, aparute ca rezultat al disfunctiilor tiroidei cauzate printr-un aport insuficient de iod in organism; b) prevenirea tulburarilor prin deficit de iod este ansamblul de masuri care au ca scop acoperirea nevoilor de iod ale organismului, consumul de sare iodata universal fiind mijlocul cel mai accesibil pentru realizarea acestui scop; c) iodarea universala a sarii reprezinta procesul de introducere a iodului in sare, pontru orice tip de consum: uman, animal, industrie alimentara; d) sarea pentru consum alimentar uman este un produs cristalin in a carui compozitie predomina clorura de sodiu (NaCl), obtinut prin extragere din depozitele naturale subterane sau din apa de mare, potrivit Codex Standard pentru sarea destinata consumului alimentar; e) sarea iodata este sarea dostinata consumului uman, hranei animalelor si utilizarii in industria alimentara, la care s-a adaugat iod, sub forma de iodat sau iodura de potasiu.
Capitolul II - Conditii de calitate si de securitate
Art. 3 (1) In Romania, in alimentatia oamenilor se utilizeaza numai sare iodata. (2) In hrana animalelor si in industria alimentara utilizarea sarii iodate este optionala, cu exceptia fabricarii painii si a produselor de panificatie. Art. 4 (1) Conditiile de calitate si de securitate pentru sarea utilizata ca suport in vederea obinerii sarii iodate trebuie sa fie conforma cu SR 13 360/1996. Continutul de NaCl din sarea utilizata pentru iodare nu trebuie sa fie mai mic de 97%. (2) Sarea iodata trebuie sa contina 30 mg iod/kg de sare, respectiv 50,6 mg iodat de potasiul/ kg de sare sau 39,2 iodura de potasiu/kg de sare. Se admite ca limita minima un continut de 25 mg iod/kg de sare, respectiv 42 mg iodat de potasiu/kg de sare sau 32,5 mg iodura de potasiu/kg de sare, iar ca limita maxima un continut de 40 mg iod/kg sare, respectiv 67,2 mg iodat de potasiu/kg de sare sau 52 mg iodura de potasiu/kg do sare. Art. 5 Metoda de iodare a sarii, calitatea si securitatea, concentratia de iod, metodele de control aplicate in procesul de iodare si pastrarea pana in momentul consumului/utilizarii a concentratiei de iod stabilita prin prozenta hotarare trebuie sa intruneasca toate conditiile prevazute de reglementarile in vigoare. Art. 6 (1) Procesele de productie a€” purificare, recristalizare, iodare a€”, de ambalare si etichetare, precum si activitatile de transport, depozitare, comercializare a sarii trebuie sa se desfasoare cu respectarea stricta a normelor de igiena in vigoare privind siguranta alimentelor, evitandu-se orice risc de contaminare. (2) Normele privind siguranta alimentelor se aplica si pentru sarea iodata importata. Art. 7 Pontru sarea iodata se folosesc ambalaje care mentin calitatea sarii si concontratia de iod stabilite, pana la data dr durabilitate minimala stabilita de producator. Art. 8 Autoritatile/institutiile cu atributii de control in domeniul sigurantei alimentelor au obligatia sa identifice/ determine prezenta iodului/concentratia de iod din sarea iodata. Art. 9 Etichetarea sarii iodate se face in conformitate cu prevederile legale in vigoare. Denumirea sub care se vinde produsul este Sare iodata. Art. 10 (1) Pe teritoriul Romaniei este interzisa comercializarea cu amanuntul a sarii neiodate, atat pentru uzul personal, cat si pentru utilizarea in alimentatia publica si colectiva. (2) Prin derogare de la prevederile alin. (1) este permisa comercializarea sarii neiodate numai prin reteaua do magazine PLAFAR, magazine naturiste si farmacii, in segmentul produselor care nu necesita reteta pentru achizitionare, ambalata in cantitati ce nu depasesc 0,5 kg.
Capitolul III - Inspectia si controlul sarii iodate
Art. 11 Inspectia si controlul aplicarii prevederilor prezentei hotarari se efectueaza de catre reprezentantul Ministerului Sanatatii, Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, conform competentelor.
Capitolul IV - Sanctiuni
Art. 12 (1) Constituie contraventii urmatoarele fapte: a) comercializarea sarii iodate pentru consumul uman sau pentru fabricarea painii si a produselor de panificatie, cu un continut de iod in afara limitelor stabilite de art. 4 alin. (2); b) comercializarea cu amanuntul a sarii neiodate, cu exceptia situatiei prevazute la art. 10 alin. (2); c) nerespectarea conditiilor de transport, depozitare si comercializare a sarii iodate, stabilite de producator in conformitate cu prevederile legale; d) utilizarea sarii neiodate la fabricarea painii si a produselor de panificatie, precum si la consumul in alimentatia publica si colectiva. (2) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) si c) se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 4.000 lei, iar cele prevazute la alin. (1) lit. b) si d) se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei. (3) Odata cu aplicarea amenzii contraventionale, agentul constatator poate dispune urmatoarele sanctiuni complementare: a) confiscarea sarii neiodate folosite la comercializarea cu amanuntul, cu exceptia situatiei prevazute la art. 10 alin. (2), sau utilizate la fabricarea painii si a produselor de panificatie, precum si la consumul in alimentatia publica si colectiva; b) confiscarea sarii iodate folosite la comercializarea cu amanuntul sau utilizate la fabricarea painii si a produselor de panificatie, precum si la consumul in alimentatia publica si colectiva, ce prezinta data durabilitatii minimale depasita; c) confiscarea sarii iodate folosite la comercializarea cu amanuntul sau utilizate la fabricarea painii si a produselor de panificatie, precum si la consumul in alimentatia publica si colectiva, ce prezinta continutul de iod in afara limitelor stabilite la art. 4 alin. (2); d) confiscarea sarii iodate folosite la comercializarea cu amanuntul sau utilizate la fabricarea painii si a produselor de panificatie, precum si la consumul in alimentatia publica si colectiva, ce nu prezinta elementele de identificare si caracterizare in conformitate cu prevederile in vigoare referitoare la etichetarea alimentelor. Art. 13 Savarsirea faptelor prevazute la art. 12 se sanctioneaza, pe langa amenda, si cu suspendarea activitatii operatorului economic, potrivit reglementarilor specifice ale autoritatilor prevazute la art. 11. Art. 14 Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre personalul imputernicit al autoritatilor competente prevazute la art. 11, conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare. Art. 15 (1) Contraventiilor prevazute la art. 12 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare. (2) Contravenientii pot achita pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia jumatate din minimul amenzilor prevazute la art. 12, agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.
Capitolul V - Dispozitii finale
Art. 16 Ministerul Economiei, Ministerul Sanatatii, Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii, Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor au obligatia de a elabora planurile de masuri pentru aplicarea prezentei hotarari. Art. 17 Prevederile prezentei hotarari se aplica, pentru sarea destinata consumului uman, incepand cu data de 31 decembrie 2002, iar pentru sarea utilizata in industria alimentara si pentru sarea utilizata pentru hrana animalelor, incepand cu data de 31 decembrie 2003, cu exceptia prevederilor art. 16 care se aplica de la data publicarii prezentei hotarari in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Art. 18 Pe data de 31 decembrie 2002 se abroga Hotararea Guvernului nr. 779/1995 privind reglementarea consumului de sare iodata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 233 din 10 octombrie 1995, si lit. c) a pct. 16 din anexa nr. 1 a) la Hotararea Guvernului nr. 106/2002 privind etichetarea alimentelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 147 din 27 februarie 2002, precum si orice alte prevederi contrare prezentei hotarari. NOTA: Reproducem mai jos prevederile art. II din Hotararea Guvernului nr. 473/2004 pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 568/2002 privind iodarea universala a sarii destinate consumului uman, hranei animaielor si utilizarii in industria alimentara, si ale art. II din Hotararea Guvernului nr. 1.904/2006 pentru modificarea Hotararii Guvernuiui nr. 568/2002 privind iodarea universala a sarii destinate consumului uman, hranei pentru animate si utilizarii in industria alimentara, care nu fac parte din presenta forma republicata:
A· art. II din Hotararea Guvernului nr. 473/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 348 din 21 apriiie 2004: " Art. II Prezenta hotarare intra in vigoare la 10 zile de la data publicarii in Monitoru! Oficial al Romaniei, Partea I."
A· art. II din Hotararea Guvernului nr. 1.904/2006, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.038 din 28 decembrie 2006: " Art. II (1) Prezenta hotarare intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia prevederilor art. I pct. 1 si 3, care intra in vigoare la data publicarii prezentei hotarari in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. (2) Cantitatlie de sare iodata aflate in stoc sau contractate inainte de intrarea in vigoare a prezentei hotarari se pot comercializa cu parametrii initiali si cu elementele de identificare si caracterizare marcate initial, dar nu mai tarziu de 180 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari."
OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...
Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025 Codul muncii actualizat 2025 Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...
OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...
Revocarea deciziei de concediere. Intre executare provizorie si efecte retroactive Sursa: MCP avocati
Contractul de colaborare vs. contractul individual de munca. Delimitari juridice si implicatii fiscale? Sursa: MCP avocati
Accidentul de munca. Obligatia de raportare, rigorile cercetarii si exigentele legale Sursa: MCP avocati
Neplata orelor suplimentare. Dreptul ignorat al functionarilor publici cu statut special Sursa: MCP avocati
Pauza de masa intre dreptul la repaus si exigentele disciplinei muncii. Reflectii critice asupra acestui drept Sursa: MCP avocati
Decizie obligatorie a ICCJ: Clarificari privind drepturile salariale ale functionarilor publici Sursa: avocat Curpas Florian Cristian
Legea nr. 57/2025 - Simplificarea procedurilor pentru cererile de valoare redusa Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti