din anul 2007, atuul tau de DREPT!


Prima pagină » Jurisprudenţă » Dreptul Muncii » Suspendarea partiala a activitatii angajatorului. Timpul de munca. Munca suplimentara.

Suspendarea partiala a activitatii angajatorului. Timpul de munca. Munca suplimentara.

  Publicat: 19 Mar 2021       2153 citiri        Secţiunea: Dreptul Muncii  


Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Prin actiunea in conflict individual de munca inregistrata pe rolul acestei instante la data de 1 8.0 1.2019 sub nr. 249/97/2019, formulata de S.F.D.in numele si pentru membrii de sindicat, reclamantii C.V., U.F., M.G., T.M., K.L., S.G. si L.I. a chemat in judecata pe parata C.N. de C. F.�CFR� SA Bucuresti � S.R.de C. F.Timisoara, solicitand instantei ca prin hotararea pe care o va pronunta sa dispuna:

- constatarea nulitatii absolute a prevederilor art. 29 pct. 2 din Contract colectiv de munca incheiat la nivelul CNCF CFR SA pentru anii 2018- 2019 potrivit carora pe sectiile de circulatie secundare cu activitatea suspendata, personalul ramas in post peste norma lunara va fi platit cu 70% din salariul de baza, cu sporurile aferente (spor pentru conditii grele de munca feroviara, spor de noapte, spor de 100% pentru zile festive) ;

- obligarea paratei sa includa in norma lunara de munca si orele in care activitatea de miscare a fost suspendata in perioada iunie 2016 � ianuarie 2019 precum si in continuare pentru angajatii C.V., U.F., M.G., T.M., K.L., S.G. si L.I.;

- obligarea paratei la plata drepturilor banesti aferente orelor de suspendare a activitatii de miscare pentru perioada iunie 2016 � ianuarie 2019 precum si in continuare, ca fiind ore suplimentare ce trebuie platite cu fie sporul de 95% pentru ore suplimentare prevazut in Anexa 5, pct. VIII, fie cu sporul de 195% (spor pentru ore festive de 100% prevazut de art. 28 din CCM 2018 � 2019 si sport pentru ore suplimentare de 95%)

Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Calificativ propriu normei juridice care stabileste categoric cerinta ca subiectul de drept sa aiba numai o anumita conduita,
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Act procesual pe care paratul are facultatea sa-l indeplineasca inainte de a incepe dezbaterea orala a procesului
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Foaie care evidentiaza sistematic un mijloc economic, un proces economic, o suma.
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Legea suprema a unui stat care reglementeaza relatiile sociale fundamentale privind instaurarea, mentinerea si exercitarea puterii
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Contract prin care partile termina un proces inceput ori preintampina un proces ce poate sa se nasca, facandu-si concesii reciproce.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Foaie care evidentiaza sistematic un mijloc economic, un proces economic, o suma.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Timpul de munca reprezinta timpul pe care salariatul il foloseste pentru indeplinirea sarcinilor de munca.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Sanctiune care consta in lipsirea actului juridic civil de efectele sale firesti intrucat acesta a fost incheiat cu nerespectarea dispozitiilor legale imperative sau cu incalcarea conditiilor de validitate ale actului respectiv.
Exceptio non adimpleti contractus este expresia latina ; dreptul oricareia din partile unui cotract bilateral, sinalagmatic, de a refuza indeplinirea obligatiilor pe care si le-a asumat, atata vreme cat cealalta parte nu-si indeplineste propriile sale obligatii.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Sanctiune care consta in lipsirea actului juridic civil de efectele sale firesti intrucat acesta a fost incheiat cu nerespectarea dispozitiilor legale imperative sau cu incalcarea conditiilor de validitate ale actului respectiv.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
(Basis) Pretul de cumparare a unui anumit activ, ajustat pentru anumite evenimente cum ar fi acordarea dividendelor in actiuni.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
(Basis) Pretul de cumparare a unui anumit activ, ajustat pentru anumite evenimente cum ar fi acordarea dividendelor in actiuni.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
(lat. culpa "vina")Forma a vinovatiei, prevazuta in cap. I, t. II, art. 19, C. pen., partea generala.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Plata a serviciilor de asistenta juridica prestate de catre un avocat, pe care beneficiarul o face colectivului de asistenta juridica.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Orice forma de comunicare destinata sa promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma sau emblema unui comerciant ori membru al unei profesii liberale;
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Serviciu auxiliar alaturi de registratura, arhiva si biblioteca,

In fapt, in esenta, s-a aratat ca reclamantii sunt angajatii paratei si membrii in S.F.D_; ca potrivit art. 29 pct. 2 din CCM incheiat la nivelul CNCF CFR SA pentru anii 2018 - 2019 ``pe sectiile de circulatie secundare cu activitate suspendata, personalul ramas in post peste norma lunara va fi plat it cu 70% din salariul de baza, cu sporurile aferente (spor pentru conditii grele de munca feroviara, spor de noapte, spor de 100% pentru zile festive). Serviciul nu poate fi suspendat pe o perioada mai mica de 4 ore consecutive, in timpul unei ture de serviciu``; ca aceasta prevedere este nelegala si contrara prevederilor din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) in conditiile in care in perioad a de susp endare a activitatii reclamantii angajati desfasoara activitati de munca, nu pot parasi postul, supravegheaza instalatiile din dotare, raspund la apelurile telefonice, dar mai ales se afla la dispozitia angajatorului; ca in fapt aceste ore sunt ore suplimentare de munca prestate de catre angajati; ca se presteaza astfel un numar desutl de mare de ore, lunar, cu depasirea normei de munca, ore care trebuie platite nu cu 70% din salariul de baza, ci cu remuneratia cuvenita pentru orele suplimentare efectuate fie in regim normal, fie in timpul repaosului saptamanal ori al sarbatorilor legale.


Invocand prevederile art. 265 alin. 5, 6 si 7 din Regulamentul nr. 005/2005 pentru circulatia trenurilor si manevra vehiculelor feroviare aprobat prin Ordinul Ministerului Transportului, Constuctiilor si Turismului nr. 1816/2005, precizeaza ca suspendarea temporara a activitatii de miscare impune prezenta fizica a angajatului la locul de munca si obligatia de a se afla la dispozitia angajatorului, motiv pentru care orele prestate in aceasta maniera trebuie incluse in programul de lucru lunar; ca parata prin suspendarea activitatii se foloseste in mod abuziv de munca prestata de angajatii sai, in mod constant fiind depasita durata normala a timpului de lucru, iar orele de suspendare a activitatii nu sunt incluse in norma de lucru lunara si nu sunt retribuite corespunzator felului muncii prestate; ca in realitate, raportat si la dispozitiile art. 111 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), orele de suspendare a activitatii reprezinta ore suplimentare care trebuie platite de catre parata cu sporul pentru ore suplimentare prevazut in Anexa 5 pct. VIII la CCMM 2018 - 2019, respectiv cu spor de 95% din salariul de baza pentru orele suplimentare prestate in timpul repaosului saptamanal ori al sarbatorilor legale.


Au precizat reclamantii ca, conform art. 142 din Legea nr. 62/2011 clauzele cuprinse in contractul colectiv de munca care sunt negociate cu incalcarea art. 132 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) sunt lovite de nulitate, iar potrivit art. 38 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) salariatii nu pot renunta la drepturile ce le sunt recunoscute prin lege, orice tranzactei prin care se urmareste renuntarea la drepturile recunoscute de lege salariatilor sau limitarea acestor drepturi este lovita de nulitate; ca in conditiile prestarii muncii de catre angajati in afara timpului normal de munca, cu respectarea cerintelor legale, drepturile banesti sunt stabilite imperativ de legislatia muncii si nu pot fi reduse de angajator, sens in care s-au invocat si dispozitiile art. 123 alin.1 si 2 si art. 122 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro).


In drept s-au invocat dispozitiile Contractul colectiv de munca incheiat la nivel de unitate pe anii 201 8 - 201 9, Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) si Regulam entul 005/2005.


Actiunea este scutita de la plata taxei de timbru conform art. 270 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro).


Parata CNCF ``CFR`` SA Bucuresti - S.Regionala de Cai F.Timisoara a formulat intampinare (f. 3 9) prin care a solicitat respingerea actiunii formulate ca neintemeiata si nelegala.


In fapt, in esenta, a aratat ca conform contractelor colective de munca aferente perioadelor iunie 2016 - ianuarie 2019, ``pe sectiile de circulatie secundare cu activitate suspendata, personalul ramas in post peste norma lunara va fi platit cu 70 la suta din salariul de baza, cu sporurile aferente (spor pentru conditii grele de munca feroviara, spor de noapte, spor de 100% pentru zile festive). Serviciu nu poate fi suspendat pe o perioada mai mica de 4 ore consecutive, in cursul unei ture de serviciu``; ca urmare a acestor dispozitii, in luna decembrie a fiecarui an calendaristic, Divizia trafic emite o telegrama prin care aduce la cunostinta pauzele de circulatie, sectiile de circulatie si intervalul orar de suspendare pe fiecare subunitate in parte, precum si faptul ca in cazul in care pe aceste sectii de circulatie, datorita anularii de trenuri sau in lipsa lucrarilor, operatorul RC constata intervale mai mari de 4 ore sau late intervale orare de minim 4 ore, se v a acorda susp endarea serviciului de miscare la subunitatile respective; ca pe sectia de circulatie Livezeni-Lupeni, s-a aplicat intervalul de suspendare intre orele 00.00- 04.00; ca si in tura de zi, atunci cand a fost cazul (cand nu au fost trenuri in circulatie) s-a aplicat suspendarea serviciului de miscare pe interval minim de 4 ore, conform celor dispuse in telegrama; ca sefii de statie de pe aceasta sectie de circulatie au obligatia au obligatia de a tine evidenta orelor in care serviciul de miscare este suspendat si la intocmirea pontajului lunar, sa aplice prevederile CCM, respectiv sa consemneze pe pontaj aceste ore; ca astfel personalul ramas in post peste norma lunara a fost platit cu 70% din salariul de baza, cu sporurile aferente.


Invocand dispozitiile art. 111 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) si Directiva nr. 88/2004 a Consiliului Eurepei, a aratat ca in perioadele cu activitate suspendata salariatii sunt prezenti la locul de munca dar nu indeplinesc nicio sarcina de serviciu prevazuta in fisa postului ; ca este important de mentionat ca, avand in vedere specificul activitatii, exista anumite locuri de munca unde trebuie asigurata permanenta activitatii, pe parcursul a 24 de ore, durata zilnica a timpului de munca a unui angajat din cadrul unor asemenea locuri de munca putand fi mai mica sau mai mare de 8 ore, lucru consacrat si in art. 115 alin. 1 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) ; ca personalul din cadrul sectiilor de circulatie este personal turant; ca in perioada de suspendare a circulatie nu sunt incidente dispozitiile privind munca suplimentara, intrucat acestea se refera la prestarea efectiva a muncii specifice postului, in timp ce suspendarea temporara a activitatii de miscare se face conform prevederilor cuprinse in Cap. II, Sectiuna a-Ii-a, art. 265 din Regulamentul pentru circulatia trenurilor si manevra vehiculelor feroviare nr. 005 aprobat prin Ordinul Ministrului Transportului si Telecomunicatiilor nr. 1816/2005, iar pe perioada suspendarii temporare a activitatii de miscare salariatii ramasi in post au fost platiti conform prevederilor Acordului nr. 1/1345/03.04.2015, Acordul nr. 1/5299/29.10.2015 si Acordului nr. 1/6025/18.12.2015 si conform CCM 2015 - 2017 si CCM 2017 - 2018, art. 29 alin. 2.


Cu privire la nulitatea prevederilor art. 29 pct. 2 din CCM 2018 - 2019 a aratat ca acest a fost inregistrat la Inspectoratul Teritorial de Munca Bucuresti, care, in cazul in care ar fi constat ca a fost incheiat contrar conditiilor prevazute de Legea nr. 62/2011 l-ar fi restituit pentru indeplinirea conditiilor legale; ca pentru a fi aplicat intr-un raport juridic concret, contractul colectiv de munca presupune in mod necesar existenta unui contract individual de munca din care sa izvorasca raportul juridic, contractele individuale concretizand, in masura necesara, drepturile si obligatiile prevazute nu numai de lege ci si de contractul colectiv; ca salariatii CNCF CFR SA au cuprinse in contractele individuale de munca clauze negociate, inclusiv salariul si pentru care si-au dat acordul in sensul ca se completeaza cu prevederile legale si cele ale contractului colectiv aplicabil; ca potrivit art. 229 alin. 4 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), contractele de munca incheiate cu respectarea dispozitiilor legale constituie legea partilor, iar art. 41 alin. 5 din Constitutie garanteaza caracterul obligatoriu al conventiilor incheiate intre parti; ca sunt incidente si dispozitiile art. 1270 si 1470 Cod civil; ca contractele colective de munca la nivel de unitate au fost inregistrate la ITM fara obiectiuni, fiind incidente astfel dispozitiile art. 37, 229 alin. 4 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro).


In ce priveste petitul 3 al cererii de chemare in judecata a aratat ca SRCF Timisoara si-a indeplinit intocmai obligatiile, reclamantilor li s-au platit orele suplimentare prestate in afara programului normal de lucru sau in zilele in care nu se lucreaza sau se platesc cu un spor la salariu, conform CCM sau Codului muncii.


In drept s-au invocat dispozitiile art. 205 Cod procedura civila (reprezentare juridica in instanta - www.MCP-Avocati.ro), precum si toate prevederile legale mentionate in cuprinsului intampinarii.


La data de 15.11.2019 reclamantii au formulat precizare de actiune (f.171) prin care au aratat ca solicita drepturile indicate in actiunea formulata pentru perioada iunie 2018 - iunie 2019, intrucat Contractul colectiv de munca pentru anii 2018 - 2019 a intrat in vigoare la data de 08.06.2018 cu valabilitate de 12 luni.


s-a precizat ca la data de 07.06.2019 a intrat in vigoare Contractul colectiv de munca pentru anii 2019 - 2020, iar in acesta nu se mai regasesc prevederile art. 29 pct. 2 din contractul colectiv de munca anterior.


In probatiune, s-a admis si s-a administrat proba cu inscrisurile depuse de part i si s-a luat interogatoriul paratei (f. 46)


Din examinarea actelor si lucrarilor dosarului, instanta retine urmatoarele:


In fapt, conform actelor aditionale la contractele individuale de munca (f. 9- 28), in perioada iunie 2018 - iunie 2019 vizata in cererea de fata, asa cum a fost precizata, reclamantii au avut calitatea de salariati in cadrul Sucursalei Regionala Cai F.Timisoara. Prin acestea, s-a stipulat la p ct. 3 al lit. J (Salarizare) ca orele suplimentare prestate in afara programului normal de lucru sau in zilele in care nu se lucreaz a, ori in zilele de sarbatori legale se compenseaza cu timp liber corespunzator sau se platesc cu un spor la salariu conform contractului colectiv de munca aplicabil si Codului Muncii. Sub aspectul duratei muncii, s-a mentionat, la pct. 1 lit. H: o norma intreaga, durata timp de lucru fiind de 40 ore/saptamana, iar repartizarea programului de lucru se face dupa cum urmeaza: tura - inegal.


Potrivit art. 29 alin. 2 din Contractul colectiv de munca incheiat la nivelul Companiei Nationale de Cai F.``CFR`` SA pe perioada 201 8 - 201 9 (f.173): ``pe sectiile de circulatie secundare cu activitate suspendata, personalul ramas in post peste norma lunara va fi platit cu 70 la suta din salariul de baza, cu sporurile aferente (spor pentru conditii grele de munca feroviara, spor de noapte, spor de 100 la suta pentru zile festive).``


Potrivit art. 37 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), drepturile si obligatiile privind relatiile de munca dintre angajator si salariat se stabilesc potrivit legii, prin negociere, in cadrul contractelor colective de munca si al contractelor individuale de munca . Insa, conform art. 38, salariatii nu pot renunta la drepturile ce le sunt recunoscute prin lege, orice tranzactie prin care se urmareste renuntarea la drepturile recunoscute de lege salariatilor sau limitarea acestor drepturi este lovita de nulitate, iar potrivit dispozitiilor art. 132 din Legea nr. 62/2011 a dialogului social, clauzele contractelor colective de munca pot stabili drepturi si obligatii numai in limitele si in conditiile prevazute de lege.


Conform dispozitiilor art. 111 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro): ``Timpul de munca reprezinta orice perioada in care salariatul presteaza munca, se afla la dispozitia angajatorului si indeplineste sarcinile si atributiile sale, conform prevederilor contractului individual de munca, contractului colectiv de munca aplicabil si/sau ale legislatiei in vigoare.``


Ori, in acest context, instanta retinad ca suspendarea temporara a activitatii de miscare pe unele sectii de circulatie impun prezenta fizica a angajatului la locul de munca si obligatia de a se afla la dispozitia angajatorului si de a indeplini parte din activitatile specifice functiei, metinonate in fisa postului, constata ca aceste ore de suspendare a activitatii de miscare .notiunea de ``timp de lucru ``.


Se are astfel in vedere faptul ca in perioada de suspendare a activitatii de miscare, reclamantii s-au aflat la dispozitia angajatorului, la post, pentru a putea supraveghea instalatiile si a raspunde la apelurile telefonice, aceste obligatii punandu-i pe salariati in imposibilitatea de a-si alege locul de sedere, de a-si organiza timpul conform vointei lor si de a se dedica propriilor interese.


Asa fiind, instanta apreciaza ca timpul in care salariatii s-au aflat la dispozitia unitatii, in perioada de suspendare a activitatii de miscare pe anumite sectii de circulatie, fara a desfasura toate atributiile specifice functiei, reprezinta timp de munca in sensul Directivei (CE) 2003/88/CE din 4 noiembrie 2003 si a Codului muncii. In atare situatie, orele lucrate, aferente perioadei de suspendare a activitatii de miscare ar trebui incluse in timpul de lucru si, deci, in norma de munca .


In continuare instanta retine ca, conform art. 142 din Legea nr. 62/2011 clauzele cuprinse in contractele colective de munca care sunt negociate cu incalcarea prevederilor art. 132 sunt lovite de nulitate. Nulitatea clauzelor contractuale se constata de catre instantele de judecata competente, la cererea partii interesate, fie pe cale de actiune, fie pe cale de exceptie . In cazul constatarii nulitatii unor clauze de catre instanta de judecata, partile pot conveni renegocierea acestora. Pana la renegocierea clauzelor a caror nulitate a fost constatata, acestea sunt inlocuite cu prevederile mai favorabile angajatilor, cuprinse in lege sau in contractul colectiv de munca aplicabil incheiat la nivelul superior, dupa caz.


Conform art. 132 din Legea nr. 62/2011 a dialogului social, clauzele contractelor colective de munca pot stabili drepturi si obligatii numai in limitele si in conditiile prevazute de lege.


Retinand faptul ca ore efectuate in perioada de suspendare a activitatii de miscare .``timp de lucru``, astfel cum s-a analizat mai sus, instanta va constata nulitatea absoluta a clauzei prevazute la art. 29 pct. 2 teza I din Contractul colectiv de munca incheiat la nivelul Companiei Nationale de Cai F.``CFR`` SA pentru anii 2018 - 2019 si inregistrat la ITM Bucuresti sub nr. 221/08.06.2018.


Din perspectiva remunerarii muncii suplimentare, raman lipsite de relevanta apararile parate referitoare la caracterul obligatoriu al prevederilor contractului colectiv de munca, in conditiile in care esential este ca drepturile si obligatiile din contractele colective de munca sa fie stabilite numai in limitele si in conditiile prevazute de lege.


Astfel, instanta retine ca potrivit art. 122 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro): ``(1) M unca suplimentara se compenseaza prin ore libere platite in urmatoarele 60 de zile calendaristice dupa efectuarea acesteia. (2) In aceste conditii salariatul beneficiaza de salariul corespunzator pentru orele prestate peste programul normal de lucru.``


Conform art. 123: ``(1) in cazul in care compensarea prin ore libere platite nu este posibila in termenul prevazut de art. 122 alin. 1 in luna urmatoare, munca suplimentara va fi platita salariatului prin adaugarea unui spor la salariu corespunzator duratei acesteia. (2) Sporul pentru munca suplimentara, acordat in conditiile prevazute la alin. 1 se stabileste prin negociere, in cadrul contractului colectiv de munca sau, dupa caz, al contractului individual de munca si nu poate fi mai mic de 75 % din salariul de baza .``


Conform art. 142 alin. 2 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro): ``In cazul in care, din motive justificate, nu se acorda zile libere, salariatii beneficiaza, pentru munca prestata in zilele de sarbatoare legala, de un spor la salariul de baza ce nu poate fi mai mic de 100% din salariul de baza corespunzator muncii prestate in programul normal de lucru ``. Conform clauzei prevazuta la art. VIII din Anexa 5 a Contractului colectiv de munca incheiat la nivelul Companiei Nationale de Cai F.``CFR`` SA pe perioada 2018- 2019, orele suplimentare necompensate cu timp liber corespunzator se vor plati cu un spor de 95% din salariul de baza .


La dosarul cauzei s-au depus foile colective de prezenta pentru perioada iunie 2018 - iunie 2019 (f.195 - 238) in care au fost men t ionat numarul orelor suplimentare si a orelor suplimentare festive in cazul fiecarui reclamant si statele de plata aferente (f.238 - 290). Conform actelor aditionale la contractul individual de munca si a foilor colective de prezenta, se retine ca s alariatilor reclamanti avea u o repartizare inegala a normei lunar e.


In acest context, parata va fi obligata sa plateasca fiecarui reclamant drepturile banesti cu titlul de plata ore suplimentare pentru activitatea prestata cu depasirea programului normal de lucru, pentru perioada 08 iunie 2018 - 07 iunie 2019, calculate cu un spor de 95% pentru orele suplimentare efectuate in timpul saptamanii si cu un spor de 100% pentru orele suplimentare efectuate in zilele de sambata, duminica si de sarbatori legale.


Nu se poate da curs solicitarii reclamantilor de a se acorda s porul cumulat de 195% (spor pentru ore festive de 100% prevazut de art. 28 din contract colectiv de munca la nivel de unitate incheiat pentru 2018 - 2019 si sport pentru ore suplimentare de 95%), intrucat se apreciaza ca nu este posibila suprapunerea a doua sporuri cu aceeasi finalitate.


Fata de considerentele de fapt si de drept mai sus mentionate, se va admite in parte actiunea reclamantilor, in limitele mentionate.


Vazand dispozitiile art. 453 Cod procedura civila (reprezentare juridica in instanta - www.MCP-Avocati.ro) si retinand culpa procesuala a paratei, aceasta va fi obligata la plata sumei de 700 lei cu titlu de cheltuieli de judecata, respectiv onorariu avocat.


Pentru aceste motive,


In numele legii,


HOTARASTE


Admite in parte actiunea in conflict individual de munca formulata si precizata de S.F.D., inregistrata in Registrul unic al Judecatoriei D.in baza sentintei nr. 5182/2006 pronuntata de Judecatoria D.in Dosarul nr. x, CUI nr. x, cu sediul in loc. S., jud. Hunedoara si cu sediul procesual ales in loc. S., A1, jud. Hunedoara, la Cabinet de avocat (vezi www.MCP-Avocati.ro) R. a. , in numele si pentru membrii de sindicat, reclamantii C.V., U.F., M.G., T.M., K.L., S.G., CNP x si L.I., impotriva paratei C.Nationala de Cai F.``CFR`` SA Bucuresti - S.R.de Cai F.Timisoara, CUI x, numar de inmatriculare ORC Jx, cu sediul in mun. Timisoara, jud. T.,


Constata nulitatea absoluta a prevederilor art. 29 pct. 2 teza I din Contractul colectiv de munca incheiat la nivelul Companiei Nationale de Cai F.``CFR`` SA pentru anii 2018 - 2019 si inregistrat la ITM Bucuresti sub nr. 221/08.06.2018.


Obliga parata sa includa in norma lunara de munca si orele in care activitatea de miscare a fost suspendata, in perioada 08 iunie 2018 - 07 iunie 2019.


Obliga parata sa plateasca fiecarui reclamant drepturile banesit cu titlul de plata ore suplimentare pentru activitatea prestata cu depasirea programului normal de lucru, pentru perioada 08 iunie 2018 - 07 iunie 2019, calculate cu un spor de 95% pentru orele suplimentare efectuate in timpul saptamanii si cu un spor de 100% pentru orele suplimentare efectuate in zilele de sambata, duminica si de sarbatori legale.


Obliga pe parata sa plateasca reclamantilor suma de 700 lei reprezentand cheltuieli de judecata .


Cu drept de apel in termen de 10 zile de la comunicare . Apelul se depune la Tribunalul Hunedoara


Pronuntata prin punerea solutiei la dispozitia partilor prin grefa instantei, astazi, 26 noiembrie 2019.




Pronuntata de: Tribunalul Hunedoara - Sentinta civila nr. 1302/2019


Citeşte mai multe despre:    plata drepturi banesti    sporuri    norma de munca    plata ore suplimentare    contract colectiv de munca    suspendare activitate
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Speţe

Indemnizatie de concediu de odihna. Stabilirea prin luarea in considerare a sporului pentru conditii deosebite de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 254/14.07.2020

Importanta indicarii unui spor stabilit prin CCM in contractul individual de munca sau actele aditionale la acesta
Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj - Sentinta Civila nr. 1003/10.12.2020

Contestare proces-verbal de control emis de ITM. Masura emisa cu nerespectarea dispozitiilor contractului colectiv de munca
Pronuntaţă de: Tribunalul Constanta - Sentinta civila nr. 920 din data de 10 Iunie 2019

Necompetenta instantei in avizarea locurilor de munca ce se incadreaza in conditii deosebite/speciale de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 2770 din data de 11 septembrie 2020

Dovada calitatii de salariat - suficienta pentru recuperarea drepturilor salariale restante. Sarcina probei in conflictele de munca
Pronuntaţă de: Tribunalul Calarasi - Sentinta civila nr. 286/2019 din data de 09 Aprilie 2019

Flexibilitatea programului prin prisma functiei. Solicitarea implicita de prestare a orelor suplimentare
Pronuntaţă de: Tribunalul Neamt - Sentinta civila nr. 148/2019

Obligativitatea executarii clauzelor din contractele colective de munca. Instanta de judecata nu se poate abate de la vointa partilor
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 5551/2019

Repartizarea inegala a timpului de munca. Plata orelor suplimentare si a sporului de noapte
Pronuntaţă de: Tribunalul Brasov � Sentinta civila nr. 642/25.09.2019

Valabilitatea actelor aditionale de majorare a salariului nesemnate de salariat
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Timisoara - Decizia nr. 641 din 01.07.2019

Perioada petrecuta in consemn la dispozitia si la sediul angajatorului. Timp de lucru
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 2777 din data de 23.11.2019



Articole Juridice

Plata drepturilor cuvenite salariatilor detasati. Aspecte particulare
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati

Dialogurile MCP (XI): Recuperarea prejudiciilor stabilite de Curtea de Conturi de la salariati
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Despagubirile datorate de institutiile publice ca urmare a concedierilor abuzive. Plata integrala sau esalonare pe 5 ani?
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Recunoasterea si aplicarea sporului pentru conditii de munca in domeniul sanatatii si asistentei sociale. Dispozitii legale incidente si paralizante
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Evaluarea salariatilor prin procese automate, aplicatii si platforme electornice
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

Beneficiarii Legii nr. 19/2020. Conditiile de acordare a indemnizatiei
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu

Pastrati-va si protejati-va salariatii! Veti avea din nou nevoie de ei!
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu