Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Dreptul Muncii » Convocarea nelegala a salariatului la cercetarea disciplinara atrage nulitatea deciziei de sanctionare

Convocarea nelegala a salariatului la cercetarea disciplinara atrage nulitatea deciziei de sanctionare

  Publicat: 03 Jun 2021       391 citiri        Secţiunea: Dreptul Muncii  


Activitatea sau ansamblul de activitati organizate de o autoritate a administratiei publice ori de o institutie publica sau autorizata/autorizate ori delegata de aceasta, in scopul satisfacerii unei nevoi cu caracter general sau a unui interes public, in mod regulat si continuu.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):

Prin cererea formulata la data de 01.10.2018 si inregistrata sub nr. x, reclamanta C.S.R.in contradictoriu cu P.M.Calarasi - Serviciul public p.Gestionarea Cainilor fara Stapan Calarasi, a formulat contestatie impotriva Deciziei nr. 29 din data de 27.08.2018 emisa de catre parata prin care a fost sanctionata cu reducerea salariului d e baza pe o luna cu 5%, si solicita constatarea nulitatii acest e ia, obligarea paratei la plata sumei de bani retinuta cu caracter de sanctiune disciplinara si plata cheltuielilor de judecata .

Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Mijloc procesual care da posibilitatea de a se invoca unele stari de fapt si situatii (lipsa unui martor, a unor acte) pe care instanta trebuie sa le solutioneze imediat.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Incalcarea dispozitiilor cu caracter administrativ sau disciplinar,
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
1. (ca probe noi in apel si recurs) orice inscrisuri avand legatura cu obiectul litigiului si fiind de natura sa lamureasca anumite aspecte ale raporturilor dintre impricinati, dar pe care partea interesata, indiferent din ce motive, nu le-a infatisat primei instante pentru ca aceasta sa le poata lua in considerare cu ocazia solutionarii pricinii.
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Activitatea sau ansamblul de activitati organizate de o autoritate a administratiei publice ori de o institutie publica sau autorizata/autorizate ori delegata de aceasta, in scopul satisfacerii unei nevoi cu caracter general sau a unui interes public, in mod regulat si continuu.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Persoana care face parte din conducerea unei institutii,
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Concept utilizate de stiintele comportamentale (psihologie, sociologie, psihologie judiciara), prin el intelegandu-se ansamblul actelor, reactiilor (glandulare, motorii, afective, verbale) prin care o persoana raspunde intr-o imprejurare data la solicitarile mediului inconjurator.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Reprezinta un mijloc de proba scris ce trebuie sa cuprinda mentiunile necesare si sa aiba forma ceruta de lege.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Activitatea sau ansamblul de activitati organizate de o autoritate a administratiei publice ori de o institutie publica sau autorizata/autorizate ori delegata de aceasta, in scopul satisfacerii unei nevoi cu caracter general sau a unui interes public, in mod regulat si continuu.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Activitatea sau ansamblul de activitati organizate de o autoritate a administratiei publice ori de o institutie publica sau autorizata/autorizate ori delegata de aceasta, in scopul satisfacerii unei nevoi cu caracter general sau a unui interes public, in mod regulat si continuu.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Calificativ propriu normei juridice care stabileste categoric cerinta ca subiectul de drept sa aiba numai o anumita conduita,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Activitatea sau ansamblul de activitati organizate de o autoritate a administratiei publice ori de o institutie publica sau autorizata/autorizate ori delegata de aceasta, in scopul satisfacerii unei nevoi cu caracter general sau a unui interes public, in mod regulat si continuu.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Incalcarea dispozitiilor cu caracter administrativ sau disciplinar,
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Trasatura esentiala a infractiunii, prevazuta in cap. I, t. II, art. 19 , C. pen., partea generala. Ea priveste latura subiectiva a infractiunii,
Trasatura esentiala a infractiunii, prevazuta in cap. I, t. II, art. 19 , C. pen., partea generala. Ea priveste latura subiectiva a infractiunii,
Incalcarea dispozitiilor cu caracter administrativ sau disciplinar,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Sanctiune care consta in lipsirea actului juridic civil de efectele sale firesti intrucat acesta a fost incheiat cu nerespectarea dispozitiilor legale imperative sau cu incalcarea conditiilor de validitate ale actului respectiv.
Sanctiune care consta in lipsirea actului juridic civil de efectele sale firesti intrucat acesta a fost incheiat cu nerespectarea dispozitiilor legale imperative sau cu incalcarea conditiilor de validitate ale actului respectiv.
Incalcarea dispozitiilor cu caracter administrativ sau disciplinar,
Calificativ propriu normei juridice care stabileste categoric cerinta ca subiectul de drept sa aiba numai o anumita conduita,
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Activitatea sau ansamblul de activitati organizate de o autoritate a administratiei publice ori de o institutie publica sau autorizata/autorizate ori delegata de aceasta, in scopul satisfacerii unei nevoi cu caracter general sau a unui interes public, in mod regulat si continuu.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Forma a vinovatiei , reglementata in cap. I , t. II, art. 19, C. pen., partea generala.Legea arata ca fapta este savarsita cu intentie cand infractorul:
Foaie care evidentiaza sistematic un mijloc economic, un proces economic, o suma.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Foaie care evidentiaza sistematic un mijloc economic, un proces economic, o suma.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Reprezinta un mijloc de proba scris ce trebuie sa cuprinda mentiunile necesare si sa aiba forma ceruta de lege.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Pricipiu general de drept, potrivit caruia autoritatile de stat, institutiile publice si toti cetatenii sunt obligati sa respecte legea,comportamentul lor sa fie conform prevederilor acesteia.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
CODUL MUNCII
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Mijloace de proba, prevazute in cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.Potrivit legii, inscrisurile pot servi ca mijloace de proba, daca in continutul lor se arata fapte sau imprejurari de natura sa contribuie la aflarea adevarului.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Concept utilizate de stiintele comportamentale (psihologie, sociologie, psihologie judiciara), prin el intelegandu-se ansamblul actelor, reactiilor (glandulare, motorii, afective, verbale) prin care o persoana raspunde intr-o imprejurare data la solicitarile mediului inconjurator.
(termen CNA). Ansamblul programelor de radiodifuziune sau de televiziune, al emisiunilor si al celorlalte elemente ale unor servicii specifice, furnizat de un radiodifuzor,
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Mijloace de proba, prevazute in cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.Potrivit legii, inscrisurile pot servi ca mijloace de proba, daca in continutul lor se arata fapte sau imprejurari de natura sa contribuie la aflarea adevarului.
Act procesual pe care paratul are facultatea sa-l indeplineasca inainte de a incepe dezbaterea orala a procesului
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.

Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 2834 din 27.05.2019


In motivarea cererii arata ca a fost sanctionata prin Decizia nr. 29 din data de 27.08.2018 cu reducerea salariului cu 5% pe o perioada de luna p.un incident petrecut in afara orelor de program intre reclamanta si o colega, B.M.Georgiana.


Din cercetarile efectuate de catre comisia de disciplina s-a stabilit, fara a exista o norma de stabilire a gradului de vinovatie, ca este mai vinovata decat colega sa si s-a dispus sa fi e sanctionata cu reducerea salariului cu 5% p.o luna iar colega sa cu un avertisment.


A c onsider at ca decizia de sanctionare este nelegala si netemeinica deoarece asa cum rezulta, imperativ, din dispozitiile art. 252 alin. 1 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), angajatorul are obligatia de a respecta urmatoarele:


art. 252 alin 2: Sub sanctiunea nulitatii absolute, in decizie se cuprind in mod obligatoriu: a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara; precizarea prevederilor din statutul de personal, regulamentul intern, contractul individual de munca sau contractul colectiv de munca aplicabil care au fost incalcate de salariat; motivele p.care au fost inlaturate apararile formulate de salariat in timpul cercetarii disciplinare prealabile sau motivele p.care, in conditiile prevazute la art. 251 alin. (3), nu a fost efectuata cercetarea; temeiul de drept in baza caruia sanctiunea disciplinara se aplica; termenul in care sanctiunea poate fi contestata; instanta competenta la care sanctiunea poate fi contestata. (3) Decizia de sanctionare se comunica salariatului in cel mult 5 zile calendaristice de la data emiterii si produce efecte de la data comunicarii.


s-a p reciza t ca in Decizia nr. 29, dispozitiile art. 252 alin. 2 lit. a, b si c din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) nu sunt mentionate, fapt ce duce la nulitatea absoluta a actului sanctionator.


Mai mult decat atat nici in notificarea prin care ii este adus la cunostinta faptul ca va fi cercetata disciplinar nu este mentionata fapta, daca are dreptul de a se prezenta cu un avocat (vezi www.MCP-Avocati.ro) sau cu un reprezentant al sindicatului sau al salariatilor, fiind astfel nerespectate dispozitiile art. 251 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro).


Fata de aceste considerente a solicit at admiterea contestatiei asa cu a fost formulata, anularea Deciziei nr. 29 din data de 27.08.2018 emisa de catre parata ca fiind nelegala si netemeinica si obligarea paratei la plata sumei de bani retinuta cu caracter de sanctiune disciplinara, precum si plata cheltuielilor de judecata .


In drept s-au invoc at dispozitiile art. 252 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), iar in probatiune depune inscrisuri .


Prin intampinare, parata S. P. P. Gestionarea Cainilor fara Stapan Calarasi a invocat exceptia tardivitatii formularii contestatiei, pe considerentul ca raportat la dispozitiile art. 252 alin. 5 din Legea nr. 53/2003 decizia de sanctionare poate fi contestata de salariat la instantele judecatoresti competente in termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicarii, or, reclamanta a luat la cunostinta de continutul Deciziei nr. 29/27.08.2018, la data de 28.08.2018, semnand de primire si a formulat contestatie impotriva actului sanctionator, peste termenul reglementat de legiuitor, respectiv la data de 01.10.2018, potrivit site-ului Tribunalului Calarasi. s-a a precia t ca reclamanta nu a respectat prevederile normative mentionate anterior, iar contestatia impotriva Deciziei nr.29/27.08.2019, este tardiv formulata, fapt p.care solicita admiterea exceptiei invocate.


Pe fondul cauzei s-a aprecia t actiunea reclamantei ca fiind neintemeiata si solicita respingerea acesteia, p.considerentele ce succed:


Sustinerea reclamantei potrivit careia a fost sanctionata cu reducerea salariului de baza pe o luna, cu 5%, fara a exista o norma de stabilire a gradului de vinovatie, este neintemeiata raportat la urmatoarele aspecte:


Anterior emiterii deciziei contestate (nr. 29/2018), reclamanta a mai fost sanctionata disciplinar prin Decizia nr. 27/2018, situatie de fapt care va fi prezentata in considerentele urmatoare:


Reclamanta omite sa ia in considerare faptul ca potrivit art. 250 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), angajatorul stabileste sanctiunea disciplinara aplicabila in raport cu gravitatea abaterii disciplinare savarsite de salariat, avand in vedere imprejurarile in care fapta a fost savarsita, gradul de vinovatie a salariatului, consecintele abaterii disciplinare, comportarea generala in serviciu a salariatului, precum si eventualele sanctiuni disciplinare suferite anterior de catre acesta.


Analizand probatoriul administrat la dosarul cauzei, respectiv, sesizarea numitului R. a. inregistrata la Serviciul Public p.Gestionarea Cainilor tara Stapan (SPGCS) sub nr. 1910/23.07.2018, nota explicativa nr. 2049/06.08.2018 data de numita B.M.R., nota explicativa nr. 2050/06.08.2018 data de reclamanta, referatul nr. 2061/07.08.2018 intocmit de Directorul Adjunct Economic al serviciu lui, respectiv numita S.G.D., adresele nr. 2148 si 2150, din data de 22.08.2018 intocmite de Directorul serviciului, procesul-verbal nr. 2182/24.08.2018, intocmit de catre membri comisiei de cercetare administrativa, s-a constat at faptul ca reclamanta a avut un comportament necorespunzator in relatiile cu alte persoane, in discutii le private purtate cu persoana care a adoptat un caine, respectiv R. a. , fapt p.care a fost sanctionata prin Decizia nr. 27/24.08.2018, cu avertisment, astfel ca apreciaza ca prin emiterea deciziei contestate reclamantei nu i se putea aplica aceeasi sanctiune.


In ceea ce priveste respectarea prevederilor art. 252 alin. 2 lit. a din lege inveder eaz a ca analiza legalitatii si temeiniciei Deciziei nr. 29/27.08.2018, se raporteaza la documentele justificative care au stat la baza emiterii acesteia, iar ca modalitate de descriere a faptei, aceasta a fost prin trimitere expresa la procesul verbal nr. 2196/24.08.2018, care constituie parte integranta a deciziei.


Prin Sentinta civila nr. 834 din data de 27.11.2018, pronuntata de Tribunalul Calarasi-Sectia Civila, in Dosarul nr. x, instanta a respins exceptia tardivitatii formularii contestatiei, invocata de parata P.M.Calarasi - Serviciul Public p entru Gestionarea Cainilor f ara Stapan Calarasi ; a admis exceptia nulitatii absolute a Deciziei nr. 29/27.08.2018 emisa de parata P.M.Calarasi - Serviciul Public p entru Gestionarea Cainilor f ara Stapan Calarasi, invocata din oficiu, constatandu-se nulitatea absoluta a Deciziei nr. 29/27.08.2018 emisa de parata si a d ispu s obligarea paratei la restituirea sumelor retinute reclamantei in baza Deciziei de sanctionare nr. 29/27.08.2018.


Prin aceeasi sentinta, a respins capatul de cerere privind obligarea paratei la plata cheltuielilor de judecata, ca nedovedit.


P. a pronunta aceasta solutie, instanta a retinut urmatoarele:


Fata de exceptia tardivitatii formularii contestatiei instanta a retin ut ca potrivit dispozitiilor art. 268 alin.1 lit. b din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) `` Cererile in vederea solutionarii unui conflict de munca pot fi formulate in termen de 30 de zile calendaristice de la data in care s-a comunicat decizia de sanctionare disciplinara.``, iar potrivit art. 252 alin. 4 si 5 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) `` Comunicarea se preda personal salariatului, cu semnatura de primire, ori, in caz de refuz al primirii, prin scrisoare recomandata, la domiciliul sau resedinta comunicata de acesta.


(5) Decizia de sanctionare poate fi contestata de salariat la instantele judecatoresti competente in termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicarii.``


Conform acestor dispozitii legale, termenul de introducere a contestatiei impotriva masurilor de sanctionare disciplinara este de 30 de zile calendaristice de la data la comunicarii deciziei. Acesta este un termen legal (fiind prevazut de lege), imperativ (deoarece marcheaza limitele de timp inauntrul carora trebuie indeplinit un act de procedura) si absol ut (nerespectarea sa afectand valabilitatea contestatiei ca act de procedura).


In cauza, s-a aratat faptul ca decizia contestata a fost comunicata reclamantei la data de 28.08.2018, iar potrivit stampilei oficiului postal aplicata, cererea de chemare in judecata a fost inaintata Tribunalului prin scrisoare recomandata la data de 28.09.2018, in termen legal conform dispozitiilor art. 181Cod Procedura civila, astfel ca instanta va respinge exceptia tardivitatii formularii contestatiei instanta invocata de parata P.M.Calarasi - Serviciul public p.Gestionarea Cainilor fara Stapan Calarasi.


Fata de exceptia nulitatii absolute a Deciziei nr. 29/27.08.2018, instanta a apreciat ca prin decizia contestata, paratul angajator, a dispu s sanctionarea reclamantei C.S.R., avand functia de inspector de specialitate grad IA, cu reducerea salariului de baza cu 5%, pe o luna.


In cuprinsul deciziei, la art. 2, s-a consem n a t ca se anexeaza deciziei copia procesului-verbal redactat cu prilejul cercetarii.


Analizand modul cum a fost intocmita decizia de sanctionare disciplinara, sub aspect formal si al elementelor obligatorii, prevazute de art. 252 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), instanta a consider at ca aceasta nu a fost intocmita in mod legal.


Astfel, potrivit art. 252 alin. (2) din Lega 53/2003 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), ``Sub sanctiunea nulitatii absolute, in decizie se cuprind in mod obligatoriu:


a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara;


b) precizarea prevederilor din statutul de personal, regulamentul intern, contractul individual de munca sau contractul colectiv de munca aplicabil care au fost incalcate de salariat;


c) motivele p.care au fost inlaturate apararile formulate de salariat in timpul cercetarii disciplinare prealabile sau motivele p.care, in conditiile prevazute la art. 251 alin. (3), nu a fost efectuata cercetarea;


d) temeiul de drept in baza caruia sanctiunea disciplinara se aplica;


e) termenul in care sanctiunea poate fi contestata;


f) instanta competenta la care sanctiunea poate fi contestata.``


Tribunalul a apreciat ca raspunderea disciplinara este o forma de raspundere personala (p.fapta proprie) si subiectiva (bazata pe vinovatia salariatului in cauza). Asadar, salariatul nu poate fi tinut raspunzator fara a se intelege ce anume a savarsit in mod concret si in ce a constat vinovatia sa p.savarsirea respectivei fapte, daca aceasta s-ar obiectiva.


Prin urmare, descrierea faptei care constituie abatere disciplinara nu se poate rezuma la mentionarea actului administrativ incheiat de catre comisia de disciplina cu referire la fapta, ci ea trebuie sa aiba caracter concret.


Din cuprinsul deciziei contestate de reclamanta, instanta a constatat ca nu se face o descriere in mod concret a faptelor comise de catre salariata, ori textul de lege prevede obligatia de a mentiona in mod concret faptele savarsite de salariat, tocmai p. a da posibilitatea ca in cazul contestarii deciziei de sanctionare sa-si poata pregati o aparare adecvata.


Mai mult, potrivit dispozitiilor art. 251 din Legea nr. 53/2003 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) ``Sub sanctiunea nulitatii absolute, nici o masura, cu exceptia celei prevazute la art. 248 alin. 1 lit. (a), nu poate fi dispusa mai inainte de efectuarea unei cercetari disciplinare prealabile.


(2) In vederea desfasurarii cercetarii disciplinare prealabile, salariatul va fi convocat in scris de persoana imputernicita de catre angajator sa realizeze cercetarea, precizandu-se obiectul, data, ora si locul intrevederii.


(3) Neprezentarea salariatului la convocarea facuta in conditiile prevazute la alin. (2) fara un motiv obiectiv da dreptul angajatorului sa dispuna sanctionarea, fara efectuarea cercetarii disciplinare prealabile.


(4) In cursul cercetarii disciplinare prealabile salariatul are dreptul sa formuleze si sa sustina toate apararile in favoarea sa si sa ofere persoanei imputernicite sa realizeze cercetarea toate probele si motivatiile pe care le considera necesare, precum si dreptul sa fie asistat, la cererea sa, de catre un reprezentant al sindicatului al carui membru este.


Din actele dosarului a rezultat ca citarea contestatoarei s-a realizat fara respectarea dispozitiilor legale evocate, respectiv, fara precizarea obiectului, conditii in care decizia emisa este lovita de nulitate absoluta.


Fata de cele expuse, instanta a constat at ca decizia de sanctionare disciplinara a reclamantei este lovita de nulitate absoluta, intrucat nu cuprinde descrierea faptei ce constituie abatere disciplinara, asa cum prevede in mod imperativ art. 252 alin. 2 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), iar convocarea contestatoarei in vederea desfasurarii cercetarii disciplinare prealabile nu a respectat rigorile impuse de art. 251 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro).


Impotriva acestei sentintei a declarat apel parata P.M.Calarasi - Serviciul Public p entru Gestionarea Cainilor f ara Stapan Calarasi, apreciind solutia instantei de fond ca nelegala si netemeinica p.urmatoarele motive:


Instanta de fond a retinut ca nu au fost respectate dispozitiile art. 252 alin. 2 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), in sensul ca nu se face o descriere in mod concret a faptelor comise de salariata, fara a analiza continut inscrisurile depuse la dosarul cauzei si fara a analiza apararile paratului, dand eficienta sustinerilor reclamantei.


Apreciaza ca din analiza procesului-verbal nr. 2196/24.08.2018, act care sta la baza emiterii deciziei contestate, rezulta ca fapta a fost savarsita cu intentie directa, existand antecedente referitor la conduita necorespunzatoare a reclamantei, respectiv sanctionarea acesteia cu avertisment, conform Deciziei nr. 27/24.08.2018, membrii comisiei propunand respectarea obligatiilor si a conduitei de serviciu prevazute in fisa postului nr. 89/22.01.2018.


Analiza legalitatii si temeiniciei Deciziei nr. 29/27.08.2018, se raporteaza la documentele justificative care au stat la baza emiterii acesteia, respectiv referatul nr. 2005/01.08.2018; HCL nr. 166/2017 - Anexa nr. 1, art. 41, lit. f din Regulamentul de organizare si functionare, contractul individual de munca; fisa postului; procesul - verbal nr. 2196/24.08.2018; precum si Ia dispozitiile legale aplicabile, respectiv art. 39, alin. 2, lit. c din Legea nr. 53/2003 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), mentionate in preambulul acestui document. Ca si modalitate de descriere a faptei, aceasta a fost realizata prin trimitere expresa la procesul verbal nr. 2196/24.08.2018, care constituie parte integranta a deciziei.


Actul administrativ contestat are la baza un proces - verbal in care sunt consemnate in mod concret faptele savarsite de reclamanta, precum si temeiul de drept care determina aplicarea sanctiunii in sarcina reclamantei, raport ce face corp comun cu decizia contestata in sensul analizarii in integralitate a acestor considerente. Practic, decizia neinsotita de proces-verbal sau invers, goleste de continut actul administrativ supus controlului de legalitate al instantei.


In ceea ce cel de al Ii-lea considerent retinut de catre instanta de fond, respectiv ca citarea contestatoarei s-a realizat f a ra respectarea dispozitiilor art. 251 din Legea 53/2003 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), respectiv f a ra precizarea obiectului, inveder eaz a instantei de control judiciar urmatoarele aspecte:


Prin notificarea nr. 2149/22.08.2018, reclamantei i-a fost adus la cunostinta faptul ca se va intruni comisia de cercetare disciplinara in vederea analizarii evenimentului produs in data de 31.07.2018, in care au fost implicate salariatele B.M.G. si reclamanta, iar pana la data de 23.08.2018, ora 12, acestea puteau depune inscrisuri sau alte probe, in vederea clarificarii situatiei respective. Asadar, apreci aza ca instanta a retinut in mod gresit ca citarea reclamantei s-a realizat fara respectarea dispozitiilor legale, respectiv art. 251 din C odul civil.


Prin nota explicativa nr. 2040/06.08.2018, formulata de reclamanta, anterior emiterii notificarii, aceasta a prezentat in mod detaliat circumstantele producerii evenimentului in care a fost implicata direct, ca urmare a manifestarii unui comportament ofensator fata de o alta colega de serviciu . Astfel, au fost incalcate cu vinovatie, prevederile art. 41, lit. f din Anexa nr. 1 privind Regulamentul intern, aprobat prin HCL nr. 166/2017.


Din coroborarea si analiza celor doua inscrisuri (notificarea 2149/2018 si nota 2040/2018), rezulta fara echivoc ca reclamanta cunostea destul de bine situatia de fapt precum si obiectul cercetarii disciplinare, intrucat prin notificare se face referire la evenimentul produs in data de 31.07.2018, eveniment pe care reclamanta 1- a descris in mod detaliat prin nota explicativa.


Intimata-reclamanta a depus intampinare prin care a solicitat respingerea apelului ca nefondat.


Curtea, analizand actele si lucrarile dosarului din perspectiva motivelor de apel invocate, vazand continutul deciziei de sanctionare nr. 29/27.08.2018 constata ca intr-adevar aceasta nu contine descrierea faptei, astfel cum prevad dispozitiile art. 252 alin. 2 lit. a din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro).


Aceste dispozitii legale prevad in mod imperativ, sub sanctiunea nulitatii absolute, mentiunile ce trebuie cuprinse obligatoriu in decizia de sanctionare.


Cum aceste dispozitii legale sunt clare, fara echivoc, imprejurarea ca decizia de sanctionare nu cuprinde mentiunile obligatorii, care nu pot fi inlocuite printr-un alt inscris, Curtea, va constata ca instanta de fond a facut o corecta aplicare a legii la situatia de fapt dedusa judecatii, astfel cum prevad dispozitiile art. 479 Cod procedura civila (reprezentare juridica in instanta - www.MCP-Avocati.ro)


Ca urmare, fata de dispozitiile art. 480 alin. (1) C. pr. civ, Curtea va respinge apelul ca nefondat.


PENTRU ACESTE MOTIVE


IN NUMELE LEGII


DECIDE:


Respinge ca nefondat apelul formulat de apelanta-parata P.M.CALARASI -SERVICIUL PUBLIC P.GESTIONAREA CAINILOR FARA STAPAN CALARASI, cu sediul in municipiul Calarasi, 36 E, judetul Calarasi, impotriva Sentintei civile nr. 834 din data de 27.11.2018, pronuntata de Tribunalul Calarasi-Sectia Civila, in Dosarul nr. x, in contradictoriu cu intimata-reclamanta C.S.R., cu domiciliul procesual ales la C. Av. D.M.L., cu sediul in municipiul Calarasi, 9, judetul Calarasi.


Definitiva.




Pronuntata de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 2834 din 27.05.2019


Citeşte mai multe despre:    cercetare disciplinara    sanctiune disciplinara    convocarea la cercetarea disciplinara    descrierea faptei    nulitatea deciziei de sanctionare disciplinara    Codul muncii    Legea 53/2003
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Speţe

Personalul didactic auxiliar si cel de conducere raspund disciplinar conform Legii educatiei nationale nr. 1/2011, iar nu in baza dispozitiilor Codului muncii
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 1045 din 28 noiembrie 2019, pronuntata de Curtea de Apel Suceava, Sectia I civila

Functionari publici. Sanctiune disciplinara. Principiul unicitatii sanctiunii disciplinare
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 890/20.10.2020

Conflict de competenta functionala intre sectiile instantei. Actiune introdusa de personalul silvic. Determinarea naturii juridice a actelor contestate
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Sentinta civila nr. 8/3.03.2020

Decizie de sanctionare disciplinara. Caracterul restrictiv al dispozitiilor inscrise Codul muncii. Analiza elementelor constitutive ale abaterii disciplinare prin raportare la prevederile actului emis de angajator
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 40/06.02.2020

Contestatie impotriva deciziei de concediere; nulitatea absoluta a deciziei de concediere; continutul deciziei de sanctionare; nemotivare
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 429/13.10.2020

Detasarea unui salariat fara acordul acestuia
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bacau Sectia I Civila- Decizia civila nr. 470 din 12 iunie 2019

Mobbing-ul este considerat un fenomen la granita cu discriminarea
Pronuntaţă de: Tribunalul Arad - Sentinta civila nr. 571 din data de 08 septembrie 2020

Afirmatii defaimatoare. Depasirea limitelor dreptului la libera exprimare. Despagubiri morale
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 246 din 30 ianuarie 2020

Dovedirea faptei ce reprezinta abatere disciplinara. Sarcina probei
Pronuntaţă de: Curtea de Apel BUCURESTI - Decizie civila nr. 1343/07.03.2019

Daunele morale in litigiile de munca. Salariatul trebuie sa faca dovada unor consecinte negative pe plan social si psihic, argumentarea acestora nefiind suficienta.
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 255/2014 din 07.03.2014



Articole Juridice

Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

Consultantul extern specializat in legislatia muncii. Calitate, atributii si responsabilitati
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

Modificarea contractelor de munca in contextul noilor realitati economice
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu

Cum interpretati articolul 48 din Codul Muncii? Angajatorul poate face concedieri in baza lui?
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Evitati abuzurile! Informati-va despre suspendarea, modificarea si incetarea contractului individual de munca!
Sursa: av. Emilia Alexandra Ioana

Modificarea unilaterala si temporara a locului si felului muncii in contextul pandemiei cu coronavirus
Sursa: MCP Cabinet avocati

Neacordarea concediului de odihna si a sporurilor
Sursa: MCP Cabinet avocati