In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si al art. 9 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2009 privind stabilirea unor masuri de reorganizare in cadrul administratiei publice centrale,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare .
CAPITOLUL I Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului este organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului.
(2) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului are rol de sinteza si coordonare in aplicarea Strategiei si Programului de guvernare in domeniul educatiei, invatamantului, cercetarii stiintifice, dezvoltarii tehnologice, tineretului si sportului.
(3) Sediul principal al Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului se afla in municipiul Bucuresti, str. General Berthelot nr. 28-30, sectorul 1. Acesta isi desfasoara activitatea si in alte sedii, detinute potrivit legii, situate in municipiul Bucuresti, str. Spiru Haret nr. 10, Str. Caransebesului nr. 1, et. 7-12, str. Vasile Conta nr. 16, sectorul 2, str. Eremia Grigorescu nr. 26, sectorul 1, respectiv in str. Dem. I. Dobrescu nr. 4-6, sectorul 1.
CAPITOLUL II Misiune si functii
Art. 2. - Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului organizeaza si conduce sistemul national de educatie, invatamant, cercetare, tineret si sport, exercitand si atributiile stabilite prin legi si prin alte acte normative din sfera sa de activitate .
Art. 3. - Pentru realizarea obiectivelor din domeniile sale de activitate, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului indeplineste urmatoarele functii:
a) de strategie, prin care planifica strategic si asigura elaborarea si implementarea politicilor in domeniul invatamantului, cercetarii, tehnologiei, dezvoltarii tehnologice, inovarii, tineretului si sportului;
b) de administrare, prin care aloca, monitorizeaza si evalueaza utilizarea resurselor pentru implementarea politicilor in domeniile sale de activitate;
c) de evaluare, coordonare si control al realizarii politicilor in domeniul educatiei, invatamantului, cercetarii, tehnologiei, dezvoltarii tehnologice, inovarii, tineretului si sportului;
d) de elaborare a cadrului normativ-metodologic, functional, operational si financiar in care se realizeaza politicile din domeniile sale de activitate;
e) de autoritate de stat, prin care asigura urmarirea si controlul respectarii reglementarilor din domeniile sale de activitate;
f) de reprezentare, prin care asigura, in numele Guvernului, reprezentarea in organismele si in organizatiile nationale, regionale si internationale, ca autoritate de stat pentru domeniile sale de activitate;
g) de comunicare cu celelalte structuri ale administratiei publice centrale si locale si cu societatea civila;
h) de cooperare internationala, prin care asigura aplicarea acordurilor internationale in domeniile sale de activitate si promovarea de noi acorduri;
i) de organism intermediar pentru dezvoltarea resurselor umane, precum si pentru cercetare-dezvoltare, sport si tineret.
CAPITOLUL III Principalele atributii ale Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului
Art. 4. - (1) In domeniile educatiei si invatamantului Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului exercita urmatoarele atributii principale:
a) pune in practica politica Guvernului in domeniu, urmareste indeplinirea planului de guvernare, formuleaza politici si elaboreaza programe de analiza, sinteza si perspectiva in domeniile educatiei si invatamantului de toate gradele si asigura implementarea lor in unitatile si in institutiile subordonate sau coordonate;