din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1655 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Codurile Esentiale » Codul Vamal din 2006 al Romaniei, actualizat 2024

Codul Vamal din 2006 al Romaniei, actualizat 2024

  Publicat: 08 Dec 2023       1827 citiri        Secţiunea: Codurile Esentiale  


Codul Vamal din 2006 al Romaniei, actualizat 2024

Actualizat prin OUG 85/2022 privind modificarea si completarea unor acte normative din domeniul fiscal si vamal


Scoatere din circuitul financiar al unei unitati economice a unor fonduri.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Sunt acele mijloace prin care se constata elementele de fapt ce pot servi ca proba, inscrisurile, depozitiile martorilor, marturisirea, cercetarea la fata locului si expertiza.
Dovada pe care o poate face cel chemat sa raspunda pentru insulta sau calomnie, in scopul de a stabili adevarul afirmatiei sau imputarii facute si a inlatura astfel caracterul penal al faptei.
In cadrul grupurilor de societati, consta in impartirea puterii de decizie la o societate exploatata in comun, in virtutea unui acord intre asociati sau actionari.
Una din masurile preventive privative de libertate reglementata in Codul de procedura penala si prevazuta si de Constitutia Romaniei, revizuita.
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
In sensul Codului vamal sunt considerate marfuri romanesti:
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
In sensul Codului vamal sunt considerate marfuri romanesti:
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Orice actiune a autoritatii vamale pentru asigurarea respectarii reglementarilor vamale si,
Orice actiune a autoritatii vamale pentru asigurarea respectarii reglementarilor vamale si,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ansamblul atributiilor si responsabilitatilor, stabilite in temeiul legii, in scopul exercitarii prerogativelor de putere publica de catre autoritatile si institutiile publice.
Act adoptat de organele de stat,
Orice actiune a autoritatii vamale pentru asigurarea respectarii reglementarilor vamale si,
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.

(1) Personalul vamal este investit cu exercitiul autoritatii publice si are dreptul sa conduca la sediul biroului vamal persoanele suspecte de incalcarea reglementarilor vamale, a caror identitate nu a putut fi stabilita in conditiile legii.

(2) Echipajele mobile ale autoritatii vamale, identificabile prin dotari si insemne specifice, au dreptul de a opri mijloacele de transport, in vederea verificarii respectarii reglementarilor vamale, folosind semnale formale specifice. Cand conducatorii mijloacelor de transport refuza sa opreasca, pot fi utilizate pentru imobilizare si alte modalitati prevazute de lege.

(3) In caz de infractiuni flagrante, personalul vamal are obligatia sa il inainteze de indata procurorului pe faptuitor, impreuna cu lucrarile efectuate si cu mijloacele de proba .

Art. 13

(1) Personalul vamal abilitat are dreptul ca, in vederea efectuarii controlului vamal in conditiile legii, sa urce la bordul oricaror nave, inclusiv al celor militare, aflate in porturile maritime sau fluviale, precum si in rada acestora.

(2) Comandantul sau, in absenta acestuia, secundul navei comerciale ori militare este obligat sa primeasca autoritatea vamala, sa o insoteasca in timpul controlului si sa ii creeze posibilitatea de a verifica orice loc de pe nava susceptibil de a ascunde marfuri sau valori supuse reglementarilor vamale.

(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica si aeronavelor comerciale sau militare aflate in aeroporturi, la sosirea ori plecarea din tara.

Art. 14

(1) Autoritatea vamala poate controla marfurile supuse reglementarilor vamale in orice loc s-ar afla pe teritoriul tarii. Pe durata controlului si a verificarilor efectuate de personalul vamal cu atributii in acest domeniu se pot retine, potrivit legii, de la persoanele fizice si juridice, documente de orice natura si pe orice fel de suport, care pot facilita indeplinirea misiunii de control . Retinerea documentelor se face pe baza unui proces-verbal.

(2) In acest scop, autoritatea vamala poate:

a) verifica, in conditiile legii, cladiri, depozite, terenuri, mijloace de transport susceptibile de a transporta marfuri supuse unui regim vamal sau care ar trebui supuse unui regim vamal, precum si orice alte obiective;

b) preleva, in conditiile legii, probe pe care le analizeaza in laboratoarele proprii sau agreate, in vederea identificarii si expertizarii marfurilor;

c) efectua investigatii, supravegheri si verificari in cazurile in care sunt semnalate situatii de incalcare a reglementarilor vamale;

d) desfasura activitatile necesare pentru gestionarea riscurilor;

e) exercita controlul ulterior la sediul agentilor economici asupra schimbului de marfuri dintre Romania si alte tari, in scopul verificarii respectarii reglementarilor vamale;

f) identifica, pe baza de documente, persoanele care se afla in raza de activitate a biroului vamal, precum si persoanele care au legatura cu marfurile si se afla in locurile verificate potrivit lit. a) ;

g) participa, in conditiile legii, la realizarea livrarilor supravegheate;

h) coopera direct cu alte institutii centrale romane sau cu administratii vamale straine, in conditiile legii si cu respectarea obligatiilor ce decurg din conventiile si intelegerile la care Romania este parte;

i) culege, prelucra si utiliza informatii specifice necesare pentru prevenirea si combaterea incalcarii reglementarilor vamale, inclusiv prin gestionarea, potrivit legii, a unor baze de date privind schimbul de marfuri .

Art. 15

Pentru efectuarea controlului vamal al marfurilor si, cand este cazul, institutiile si orice alte persoane au obligatia sa puna la dispozitie autoritatii vamale, fara plata, datele si informatiile pe care le detin referitoare la acele marfuri . Aceste date si informatii se transmit, in scris sau inregistrate pe alt suport material compatibil, in termenul solicitat.

Art. 16

(1) Organele postale sunt obligate sa prezinte pentru control, autoritatii vamale aflate in incinta oficiului postal, coletele si trimiterile postale internationale, cu respectarea normelor postale.

(2) In exercitarea atributiilor de control, autoritatea vamala nu poate sa aduca atingere secretului corespondentei si trimiterilor postale.

Art. 17

(1) Autoritatea vamala isi exercita atributiile pe intreg teritoriul vamal al Romaniei, in conditiile stabilite prin prezentul cod.

(2) Organele de politie si alte autoritati publice ce au, potrivit legii, competente in domeniul controlului fiscal, al circulatiei si utilizarii marfurilor pe teritoriul vamal al Romaniei sunt obligate sa anunte de indata autoritatea vamala cea mai apropiata cand constata incalcari ale reglementarilor vamale si sa depuna la aceasta marfurile care au facut obiectul acelor incalcari, precum si documentele doveditoare.

Art. 18

(1) In scopul prevenirii incalcarii reglementarilor vamale, se instituie o zona speciala de supraveghere vamala, cuprinsa intre limita exterioara a marii teritoriale si frontiera de stat, precum si o fasie de 30 km in interiorul frontierei de stat .

(2) In zona speciala de supraveghere vamala autoritatea vamala efectueaza si alte actiuni specifice, prin infiintarea de posturi de supraveghere vamala, permanente sau temporare, fixe ori mobile. Totodata, realizeaza controale inopinate, urmareste si identifica persoanele suspectate de incalcarea reglementarilor vamale.

SECTIUNEA 3: Drepturile si obligatiile autoritatii vamale

Art. 19

Autoritatea Nationala a Vamilor si directiile regionale vamale exercita coordonarea, indrumarea si controlul efectuarii operatiunilor realizate de birourile vamale, asigurand aplicarea uniforma a reglementarilor vamale.

Art. 20

Birourile vamale efectueaza operatiunile de control si supraveghere vamala in cazurile si in conditiile prevazute de reglementarile vamale.

Art. 21

Autoritatea vamala comunica, in conditiile legii, la cererea ministerelor si a altor institutii centrale, precum si a Bancii Nationale a Romaniei, date privind operatiunile vamale care le sunt necesare pentru indeplinirea atributiilor lor prevazute de lege.

SECTIUNEA 4: Personalul vamal. Drepturi si obligatii

Art. 22

Personalul vamal cuprinde functionarii numiti in functia publica in cadrul sistemului institutional al autoritatii vamale.

Art. 23

Conditiile de recrutare, de numire in functia publica, de promovare si evaluare, precum si de incetare a raportului de serviciu se stabilesc prin legislatia aplicabila functionarilor publici si personalului vamal.

Art. 24

Personalul vamal poarta, in timpul serviciului, uniforma, insemne, ecusoane distincte si, dupa caz, echipament de protectie, care se atribuie gratuit. Modelul si durata de intrebuintare ale acestora se stabilesc prin hotarare a Guvernului.

Art. 25

(1) Personalul vamal isi exercita atributiile in cadrul operatiunilor de control si supraveghere vamala numai pe baza legitimatiilor de serviciu, in care sunt inscrise competentele conferite prin normele legale.

(2) Organele de politie sunt obligate sa acorde, la cerere, sprijin autoritatii vamale in exercitarea atributiilor care le revin.

Art. 26

Personalul vamal, in exercitarea atributiilor de serviciu, beneficiaza de ocrotirea speciala prevazuta de lege pentru ofiterii de politie.

Art. 27





Afişează Codul Vamal din 2006 al Romaniei, actualizat 2024 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Codul Vamal al Romaniei    Codul Vamal al Romaniei actualizat    Codul Vamal al Romaniei actualizat 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia CCR nr. 255/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 270 alin. (3) din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al Romaniei
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 331/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 74/2013
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Conflict de competenta ivit intre sectia penala si sectia civila din cadrul aceleiasi curti de apel. Cerere de asistenta judiciara in materie penala
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 1620 din 23 septembrie 2016

Taxe vamale. Calculul majorarilor de intarziere.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 4438 din 21 septembrie 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Taxe vamale. Mijloc de transport aflat in regim de admitere temporara. Donatie. Regim vamal aplicabil.
Pronuntaţă de: Decizia nr.1554 din 10 martie 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Regim vamal. Scutire de la plata taxelor vamale. Utilaje importate de intreprinderi mici si mijlocii. Instrainarea utilajelor catre o societate din ca
Pronuntaţă de: Decizia nr.1306 din 1 martie 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Contrabanda. Elemente constitutive. Introducerea in tara de munitie, fara drept
Pronuntaţă de: I.C.C.J., sectia penala, decizia nr. 677 din 2 februarie 2006

Taxe vamale. Calculul majorarilor de intarziere.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 4438 din 21 septembrie 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Taxe vamale. Mijloc de transport aflat in regim de admitere temporara. Donatie. Regim vamal aplicabil.
Pronuntaţă de: Decizia nr.1554 din 10 martie 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Regim vamal. Scutire de la plata taxelor vamale. Utilaje importate de intreprinderi mici si mijlocii. Instrainarea utilajelor catre o societate din ca
Pronuntaţă de: Decizia nr.1306 din 1 martie 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal