Statutul politistului, actualizat 2024 - Legea 360/2002
Actualizat prin Legea 153/2023 pentru completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul politistului
b) resurse obtinute de la bugetul de stat si/sau bugetele locale;
c) donatii si sponsorizari din partea unor persoane fizice sau juridice, din tara ori din strainatate, in conditiile legii si ale normelor instituite de ministrul de interne;
d) chirii, dobanzi si orice alte surse legale.
(2) Consiliile prevazute la art. 49 alin. (4) lit. c) vireaza periodic Corpului o cota-parte din veniturile incasate, in conditiile stabilite prin regulament.
(3) Fondurile banesti obtinute in conditiile alin. (1) pot fi utilizate pentru perfectionarea pregatirii profesionale, acordarea de burse si de ajutoare, crearea unor institutii cu scop stiintific, investitii legate de dotarea cu mijloace adecvate activitatilor Corpului, cheltuieli administrativ-gospodaresti, asistenta juridica a membrilor, cumpararea si administrarea unor hoteluri, case de odihna si cluburi ale politistilor si pentru fondul de salarii destinat aparatului tehnico-administrativ propriu.
Art. 52
Modul de organizare si functionare a Corpului se stabileste, in conditiile prezentei legi, prin Regulamentul de organizare si functionare aprobat prin hotarare a Guvernului.
CAPITOLUL IV:Recompense, raspunderea juridica si sanctiuni
SECTIUNEA 1:Recompense
Art. 53
Pentru contributii deosebite la apararea ordinii publice, a drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor si la prevenirea faptelor antisociale, politistului i se pot conferi decoratii, in conditiile legii.
Art. 54
(1) Politistul poate fi recompensat prin:
a) ridicarea unei sanctiuni disciplinare aplicate, in situatia in care se remarca in mod deosebit in activitatea desfasurata;
b) multumiri scrise, aduse la cunostinta individual sau in fata personalului, pentru indeplinirea in conditii foarte bune a atributiilor de serviciu si misiunilor;
c) felicitari scrise sau verbale, aduse la cunostinta individual sau in fata personalului, pentru indeplinirea deosebita a atributiilor de serviciu si misiunilor;
d) premii in bani sau obiecte, atunci cand s-a evidentiat prin obtinerea de rezultate exemplare in activitate;
e) insemne onorifice, diplome de merit si distinctii, pentru obtinerea de rezultate foarte bune la absolvirea unor cursuri sau la competitii sportive, cu prilejul unor aniversari, manifestari cultural-artistice si sociale ori al finalizarii unor actiuni/misiuni, precum si in situatia incetarii raporturilor de serviciu pentru motive neimputabile;
f) arme albe sau de foc, pentru acte de eroism, curaj deosebit, devotament si pentru merite deosebite in indeplinirea unor atributii de serviciu si misiuni;
g) titluri de onoare, pentru acte de eroism, curaj deosebit, devotament si pentru merite deosebite in indeplinirea unor atributii si misiuni;
h) inscrierea pe placa de onoare a gradului profesional, numelui si prenumelui, la absolvirea perioadei de formare intr-o institutie de invatamant a Ministerului Afacerilor Interne, ca sef de promotie.
(11) Recompensele prevazute la alin. (1) se acorda de catre persoanele care au competenta de numire in functie a politistului sau, dupa caz, de catre sefii ierarhici superiori ai persoanelor mentionate, care au competenta de gestiune a resurselor umane.
(12) Pentru o sanctiune disciplinara dispusa de seful ierarhic superior, recompensa prevazuta la alin. (1) lit. a) se acorda tot de catre acesta, la propunerea sefului unitatii in care isi desfasoara activitatea politistul sanctionat. In cazul politistului mutat la alta unitate, recompensa se acorda de catre seful care indeplineste functia similara celui care a aplicat sanctiunea disciplinara.
(13) In cazul politistului aflat sub efectul unei sanctiuni disciplinare, recompensa prevazuta la alin. (1) lit. a) se acorda prioritar, in raport cu celelalte recompense.
(2) Pentru merite exceptionale in atingerea unor obiective deosebite in activitatea politiei, politistul poate fi avansat in gradul profesional urmator, inaintea indeplinirii stagiului minim, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului de interne.
(3) - Art. 54, alin. (3) din capitolul IV, sectiunea 1 a fost abrogat la 01-ian-2012 de Art. VIII, punctul 2. din Ordonanta urgenta 71/2011.
SECTIUNEA 2:Raspunderea juridica si sanctiuni
Art. 55
Incalcarea de catre politist, cu vinovatie, a indatoririlor de serviciu angajeaza raspunderea sa disciplinara, materiala, civila sau penala, dupa caz.
Art. 56
Este absolvit de orice raspundere politistul care, prin exercitarea, in limitele legii, a atributiilor de serviciu, a cauzat suferinte sau vatamari unor persoane ori a adus prejudicii patrimoniului acestora.
Art. 57
Constituie abateri disciplinare, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni, urmatoarele fapte savarsite de politist, comise cu vinovatie:
a) comportarea necorespunzatoare, in serviciu, familie sau in societate, care aduce atingere onoarei, probitatii profesionale a politistului sau prestigiului institutiei;
b) neglijenta manifestata in indeplinirea indatoririlor de serviciu sau a dispozitiilor primite de la sefii ierarhici sau de la autoritatile anume abilitate de lege;
c) intarzierea repetata sau nejustificata a solutionarii lucrarilor;
c1) refuzul nejustificat de a indeplini o atributie de serviciu cuprinsa in fisa postului;
d) depasirea atributiilor de serviciu ori lipsa de solicitu-dine in relatiile cu cetatenii;
e) absenta nemotivata ori intarzierea repetata de la serviciu;
f) producerea de pagube materiale unitatii din care face parte sau patrimoniului Ministerului de Interne;
g) incalcarea normelor privind confidentialitatea activitatii desfasurate;
h) nerespectarea prevederilor juramantului de credinta;
i) imixtiunea ilegala in activitatea altui politist;
j) interventia pentru influentarea solutionarii unor cereri privind satisfacerea intereselor oricarei persoane .
k) incalcarea prevederilor referitoare la indatoriri, incompatibilitati, conflicte de interese si interdictiile stabilite prin lege.
Art. 58
(1) Sanctiunile disciplinare care pot fi aplicate politistilor sunt:
a) mustrare scrisa;
b) diminuarea salariului functiei de baza cu 5-20% pe o perioada de 1-3 luni;
c) amanarea promovarii in grade profesionale sau functii superioare pe o perioada de 1-3 ani;

Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:


















Gestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti















