din anul 2007, atuul tau de DREPT!
918 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Fiscala » OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general

OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general

  Publicat: 02 Jan 2025       4376 citiri        Secţiunea: Legislatie Fiscala  


Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este extinderea competentei unui organ judiciar prin posibilitatea acordata de lege, de a solutiona anumite cauze, care in mod obisnuit nu intra in competenta sa.
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene

Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1334 din 31 decembrie 2024.

In vigoare de la 31 decembrie 2024

Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Unitate economica autonoma de productie, de constructii, de circulatia marfurilor, de transporturi
In cadrul unui contract de inchiriere a suprafetelor locative,
Veniturile si cheltuielile Uniunii Europene sunt prevazute in bugetul comunitatii, in baza unor prognoze anuale. Cheltuielile operationale determinate de transpunerea in practica a Titlurilor V si VI ale Tratatului asupra Uniunii Europene constituie o exceptie de la regula, fiind in sarcina statelor membre.
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Forma a demersului diplomatic in care este prezentata situatia relatiilor dintre state, solutii juridice relative la rezolvarea diferendelor existente intre acestea.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
Infractiune constand in conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul fara permis de conducere
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este persoana numita intr-o functie publica.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Reprezentare grafica, sintetica, a structurii organizatorice a unei unitati, cuprinzand compartimentele ei
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Roman Cristian-Constantin - membru al Parlamentului Romaniei.
Despagubiri stabilite in sarcina partii contractante pentru intarzierea executarii obligatiilor asumate.
Puterile publice existente in stat.
Totalitatea regulilor obligatorii privind executarea hotararilor.
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Suma pe care un imprumutat (debitor) o plateste unui imprumutator (creditor), pentru banii imprumutati pe o anumita perioada.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Incalcarea dispozitiilor cu caracter administrativ sau disciplinar,
Parte a mostenirii, indisponibilizata de lege in favoarea unor anumite categorii de mostenitori, rezervatori, in sensul ca nu poate fi micsorata nici prin acte intre vii cu titlu gratuit, donatii, nici prin testament.

(6) In anul 2025, institutiile si autoritatile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, nu deconteaza cheltuieli de transport la plecarea/intoarcerea din concediul de odihna a personalului.

(7) Institutiile trimitatoare pot aproba cheltuielile reglementate la art. 50 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 495/2004 privind salarizarea si alte drepturi banesti ale personalului din administratia centrala a Ministerului Afacerilor Externe si de la misiunile diplomatice, oficiile consulare si institutele culturale romanesti din strainatate, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. V. -

(1) In anul 2025, pentru personalul militar, politistii si politistii de penitenciare, indemnizatiile, compensatiile, primele, ajutoarele, platile compensatorii, despagubirile, compensatiile lunare pentru chirie si alte drepturi acordate potrivit actelor normative in vigoare, care nu fac parte din solda lunara bruta/salariul lunar brut, se mentin la nivelul lunii noiembrie 2024.

(2) In anul 2025, cuantumul compensatiei banesti, respectiv al alocatiei valorice pentru drepturile de hrana, valoarea financiara anuala a normelor de echipare si valoarea financiara a drepturilor de echipament se mentin in plata la nivelul acordat pentru luna noiembrie 2024.

Art. VI. -

(1) In anul 2025, numarul maxim de posturi care se finanteaza din fonduri publice, pentru institutiile si autoritatile publice, indiferent de modul de finantare si subordonare, se stabileste de catre ordonatorii de credite astfel incat sa se asigure plata integrala a drepturilor de natura salariala acordate in conditiile legii, cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate prin buget .

(2) Daca in cursul exercitiului bugetar intervin evenimente care conduc la majorarea cheltuielilor de personal aprobate prin buget, ordonatorii de credite dispun masurile necesare in vederea incadrarii in bugetul aprobat, in conditiile legii, recurgand dar fara a se limita la masurile prevazute la art. 18 alin. (5) si (6) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. VII. -

(1) Incepand cu 1 ianuarie 2025 se suspenda ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din autoritatile si institutiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii.

(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica posturilor unice vacante.

(3) Prin post unic, in sensul alin. (2), se intelege:

a) acel post ale carui atributii, prin continutul si natura lor, sau responsabilitati stabilite nu se regasesc intr-o alta structura organizatorica;

b) un post dintre cele aflate in structura in care exista numai posturi vacante.

(4) Prevederile alin. (1) nu se aplica posturilor a caror ocupare a fost deja aprobata de Guvern prin memorandum pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, concursului de admitere in rezidentiat, celor necesare a fi ocupate de medici care au incheiat rezidentiatul, medici rezidenti care au promovat examenul de specialitate in anul 2024, precum si posturilor vacante aferente proiectelor cu finantare din fonduri externe nerambursabile si platite din fonduri europene si posturilor aferente proiectelor nationale de cercetare platite din fonduri publice.

(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), ordonatorii principali de credite, in cazuri temeinic justificate, pot aproba ocuparea unui procent de maximum 15% din totalul posturilor ce se vor vacanta dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, numai in conditiile incadrarii in cheltuielile de personal aprobate prin buget, la nivel de ordonator principal de credite, pe fiecare sursa de finantare in parte .

(6) Incadrarea in procentul de 15% prevazut la alin. (5) nu se aplica in situatia in care ocuparea posturilor vacante nu duce la majorarea numarului total de posturi ocupate, cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate prin buget, la nivelul ordonatorului principal de credite, in cazul ocuparii posturilor vacante corespunzatoare:

a) categoriei inaltilor functionari publici;

b) functiilor publice de conducere, functiilor publice de conducere cu statut special si posturilor militare de conducere .

(7) Ocuparea prin concurs sau examen a posturilor prevazute la alin. (2), (4) si (5) se aproba de ordonatorul de credite, in baza solicitarii fundamentate in ceea ce priveste necesitatea si oportunitatea ocuparii si in baza avizului structurii de specialitate a ordonatorului de credite care certifica posibilitatea ocuparii posturilor cu incadrarea in bugetul aprobat la momentul initierii demersurilor pentru ocuparea acestora.

(8) Pentru posturile pentru care s-a demarat procedura de scoatere la concurs anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se pot continua procedurile de ocupare a acestora, conform prevederilor in vigoare la data demararii procedurii.

(9) In termen de 2 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, autoritatile si institutiile publice au obligatia sa publice pe site-ul propriu un anunt cu privire la posturile care indeplinesc cerintele prevazute la alin. (8) si pentru care concursul poate continua.

(10) Prin derogare de la prevederile art. 510 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, pe perioada aplicarii masurii prevazute la alin. (1), functiile publice de conducere pot fi exercitate cu caracter temporar, fara obligativitatea organizarii unor concursuri, cu notificarea prealabila a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici cu 5 zile inainte de dispunerea masurii.

(11) Prin derogare de la prevederile art. 506 alin. (8) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, pe perioada aplicarii masurii prevazute la alin. (1), transferul la cerere se face la solicitarea functionarului public, cu aprobarea conducatorului autoritatii sau institutiei publice in care urmeaza sa isi desfasoare activitatea functionarul public, precum si a conducatorului autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea functionarul public.

(12) Prin derogare de la prevederile art. 507 alin. (9) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, mutarea temporara a unui functionar public de executie se poate dispune de conducatorul autoritatii sau institutiei publice, motivat, cu repartizarea postului corespunzator functiei detinute de functionarul public, pe perioada aplicarii masurii prevazute la alin. (1), in masura in care nu este afectata organigrama autoritatii sau institutiei publice.

Art. VIII. -

(1) Plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti definitive avand ca obiect acordarea unor drepturi de natura salariala stabilite in favoarea personalului din institutiile si autoritatile publice, devenite executorii in perioada 1 ianuarie 2025-31 decembrie 2025, se va realiza astfel:

a) in primul an de la data la care hotararea judecatoreasca devine executorie se plateste 5% din valoarea titlului executoriu;

b) in al doilea an de la data la care hotararea judecatoreasca devine executorie se plateste 10% din valoarea titlului executoriu;

c) in al treilea an de la data la care hotararea judecatoreasca devine executorie se plateste 25% din valoarea titlului executoriu;

d) in al patrulea an de la data la care hotararea judecatoreasca devine executorie se plateste 25% din valoarea titlului executoriu;

e) in al cincilea an de la data la care hotararea judecatoreasca devine executorie se plateste 35% din valoarea titlului executoriu.

(2) Procedura de plata esalonata prevazuta la alin. (1) se aplica si in ceea ce priveste plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti devenite executorii in perioada 1 ianuarie 2025-31 decembrie 2025, avand ca obiect acordarea unor drepturi reprezentand diurna, cazare, hrana sau facilitarea legaturii cu familia, prevazute de legislatia privind participarea fortelor armate la misiuni si operatii in afara teritoriului statului roman .

(3) Procedura de plata esalonata prevazuta la alin. (1) se aplica si in ceea ce priveste plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti devenite executorii in perioada 1 ianuarie 2025-31 decembrie 2025, avand ca obiect acordarea de daune-interese moratorii sub forma dobanzii legale pentru plata esalonata a sumelor prevazute in titluri executorii avand ca obiect acordarea unor drepturi salariale personalului din institutiile si autoritatile publice .

(4) In cursul termenului prevazut la alin. (1), orice procedura de executare silita se suspenda de drept .

(5) La sumele esalonate conform alin. (1) se acorda dobanda legala remuneratorie, calculata de la data la care hotararea judecatoreasca a ramas executorie.

(6) Prin ordin al ordonatorilor principali de credite se stabileste procedura de efectuare a platii titlurilor executorii, cu respectarea termenelor prevazute la alin. (1).

(7) Nerespectarea prevederilor alin. (1) - (6) de catre ordonatorul principal de credite si conducatorul compartimentului financiar-contabil constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza conform legii.

Art. IX. -

(1) In anul 2025, institutiile si autoritatile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, nu acorda ajutoarele sau, dupa caz, indemnizatiile la iesirea la pensie, retragere, incetarea raporturilor de munca/serviciu ori la trecerea in rezerva .

(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica in situatia incetarii raporturilor de munca sau serviciu ca urmare a decesului angajatului.

Art. X. -

In anul 2025 se mentin in plata la nivelul acordat/cuvenit pentru luna noiembrie 2024:

a) indemnizatiile prevazute de Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare;





Afişează OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    OUG nr. 156/2024    Ordonanta trenulet 2025    Ordonanta trenulet 2024    Ordonanta Austeritatii 2025

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.