OUG 79/2014 pentru modificarea si completarea Legii contabilitatii nr. 82/1991
Publicat in Monitorul Oficial nr. 902 din 11 decembrie 2014
Avand in vedere publicarea in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 182 din 29 iunie 2013 a Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situatiile financiare anuale, situatiile financiare consolidate si rapoartele conexe ale anumitor tipuri de intreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European si a Consiliului si de abrogare a Directivelor 78/660/CEE si 83/349/CEE ale Consiliului, prin care au fost abrogate Directiva 78/660/CEE din 25 iulie 1978 privind conturile anuale ale anumitor forme de societati comerciale si Directiva 83/349/CEE din data de 13 iunie 1983 privind conturile consolidate, directive care au stat pana in prezent la baza reglementarilor contabile aplicabile operatorilor economici din Romania din diferitele domenii de activitate,
tinand cont ca termenul de transpunere a noii directive contabile in legislatia interna, prevazut la articolul 53 "Transpunere" din Directiva 2013/34/UE, este data de 20 iulie 2015, astfel incat primele raportari financiare intocmite de entitati ulterior acestei date trebuie sa fie conforme cu noile cerinte contabile europene,
avand in vedere faptul ca in Romania transpunerea Directivei 2013/34/UE se va realiza prin elaborarea unor acte normative de catre institutiile cu atributii de reglementare prevazute la art. 4 alin. (1) si (3) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
pornind de la necesitatea/utilitatea intrarii in vigoare a reglementarilor nationale conforme cu noua directiva incepand cu data de 1 ianuarie 2015, justificata prin ratiuni de ordin practic, intrucat pentru cea mai mare parte a entitatilor din Romania exercitiul financiar coincide cu anul calendaristic, si luand in considerare ca fezabilitatea implementarii noii directive este sporita daca entitatile debuteaza perioada de raportare cu solduri de deschidere ce respecta noile reguli comunitare,
tinand cont de necesitatea crearii premiselor legale in vederea reducerii sarcinilor administrative ale entitatilor si, implicit, a costurilor, inclusiv a celor asociate contabilitatii si raportarilor financiare, in special pentru intreprinderile mici si mijlocii, obiective cuprinse in diferite comunicari si rezolutii adoptate la nivelul Uniunii Europene,
intrucat amanarea simplificarii sistemului de raportare financiara pentru microentitati, asa cum sunt definite in Directiva 2013/34/UE, ar avea ca efect mentinerea in sarcina acestora a actualelor sarcini administrative, aspect care nu concorda cu obiectivele cuprinse in Comunicarea Comisiei Europene intitulata "Small Business Act pentru Europa",
tinand cont de necesitatea intaririi disciplinei in mediul de afaceri, prin masuri care sa evite cazurile in care societatile publica situatii financiare anuale ce cuprind informatii care sunt ulterior modificate, inducand astfel in eroare utilizatorii acestor informatii, respectiv autoritati ale statului, institutii financiar-bancare si alti creditori,
avand in vedere faptul ca sistemul simplificat de contabilitate prevazut la art. 5 alin. (11) - (14) din Lege nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, aplicabil incepand cu anul 2011 operatorilor economici care in exercitiul financiar precedent au inregistrat cifra de afaceri neta sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro si totalul activelor sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro, nu isi mai gaseste corespondent in noul cadru contabil comunitar reprezentat de Directiva 2013/34/UE deoarece masurile europene de simplificare a sarcinilor administrative sunt construite pe principii si criterii diferite, ceea ce impune abrogarea prevederilor referitoare la sistemul simplificat de contabilitate incepand cu 1 ianuarie 2015,
tinand cont de necesitatea actualizarii cadrului legal in scopul implementarii adecvate a noilor cerinte speciale referitoare la obligatiile entitatilor de interes public definite in noile directive europene din domeniul contabilitatii si al auditului statutar,
avand in vedere necesitatea abrogarii prevederilor referitoare la organizarea si functionarea Consiliului Contabilitatii si Raportarilor Financiare, a carui existenta in cadrul institutional din domeniul reglementarii contabile la nivel national nu se mai justifica deoarece consultarea cu privire la reglementarile contabile aplicabile operatorilor economici se va efectua prin colaborare cu organismele profesionale de profil,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta .
Art. I
Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 454 din 18 iunie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(5) Persoanele fizice care desfasoara activitati in scopul realizarii de venituri au obligatia sa conduca evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla sau, la optiunea acestora, pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla, potrivit reglementarilor contabile emise in acest sens, cu exceptia situatiei in care in legislatia fiscala se prevede altfel."
2. La articolul 4, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Normele si reglementarile contabile specifice anumitor domenii de activitate se elaboreaza si se emit de institutiile cu atributii in acest sens, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, dupa cum urmeaza:
a) de catre Banca Nationala a Romaniei, pentru institutiile de credit, institutiile financiare nebancare, definite potrivit reglementarilor legale, inscrise in Registrul general, institutiile de plata si institutiile emitente de moneda electronica, definite potrivit legii, care acorda credite legate de serviciile de plata si a caror activitate este limitata la prestarea de servicii de plata, respectiv emitere de moneda electronica si prestare de servicii de plata, si pentru Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar;
b) de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, pentru entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de aceasta institutie."
3. La articolul 5, alineatele (1^1) - (1^4) se abroga.
4. La articolul 9, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Societatile-mama, definite astfel in reglementarile contabile aplicabile grupurilor de societati, intocmesc si prezinta si situatii financiare anuale consolidate, in conditiile prevazute de reglementarile contabile aplicabile."
5. La articolul 10, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare.
Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef se intelege o persoana angajata potrivit legii si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii."
6. La articolul 10, alineatul (3^1) se abroga.
7. Articolul 27 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
(1) Exercitiul financiar reprezinta perioada pentru care trebuie intocmite situatiile financiare anuale si, de regula, coincide cu anul calendaristic.
(2) Durata exercitiului financiar este de 12 luni.
(3) Exercitiul financiar poate fi diferit de anul calendaristic pentru sucursalele cu sediul in Romania, care apartin unei persoane juridice cu sediul in strainatate, precum si pentru persoanele juridice cu sediul in Romania.
(4) Prevederile alin. (3) nu se aplica: institutiilor de credit, institutiilor financiare nebancare, definite potrivit legii, inscrise in Registrul general, institutiilor de plata si institutiilor emitente de moneda electronica, definite potrivit legii, care acorda credite legate de serviciile de plata si a caror activitate este limitata la prestarea de servicii de plata, respectiv emitere de moneda electronica si prestare de servicii de plata, entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiara.
(5) Persoanele nou-infiintate, care se incadreaza in categoria celor prevazute la alin. (3), pot opta pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic de la data infiintarii acestora.
(6) Persoanele care opteaza pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, potrivit alin. (3) si (5), au urmatoarele obligatii:
a) sa intocmeasca si sa depuna raportari contabile anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in conditiile prevazute la art. 37;
b) sa instiinteze in scris unitatea teritoriala a Ministerului Finantelor Publice despre exercitiul financiar ales, cu cel putin 30 de zile calendaristice inainte de inceputul exercitiului financiar ales. Persoanele nou-infiintate depun instiintarea respectiva in termen de 30 de zile calendaristice de la data infiintarii.
(7) Cu exceptia cazurilor in care persoana juridica straina sau societatea-mama straina isi schimba data de raportare ori au loc operatiuni de reorganizare, potrivit legii, data aleasa pentru intocmirea de situatii financiare anuale in conditiile prevazute la alin. (3) nu poate fi modificata de la un exercitiu financiar la altul.
(8) Exercitiul financiar al unitatilor nou-infiintate incepe la data infiintarii, potrivit legii.

Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:


















Gestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti















