Legea nr. 127/2019 privind sistemul public de pensii
(2) La stabilirea stagiului complet de cotizare potrivit alin. (1) se iau in considerare si perioadele asimilate prevazute la art. 14 alin. (1) lit. b) -h) si art. 15.
Articolul 58
(1) In termen de 180 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii si Justitiei Sociale, Ministerului Sanatatii si Ministerului Economiei, metodologia de stabilire si determinare a zonelor industriale cu poluare remanenta.
(2) Siturile cu potential de poluare remanenta sunt identificate si nominalizate prin ordin comun al celor trei ministri.
(3) Locuitorii din unitatile administrativ-teritoriale pot beneficia, la cerere, de reducerea varstei standard de pensionare cu pana la 2 ani, daca au locuit si/sau lucrat cel putin 30 de ani in zona determinata prin ordinul comun prevazut la alin. (2), intr-o raza de 8 km in jurul sitului contaminat.
Articolul 59
Reducerea varstei standard de pensionare prevazuta la art. 56-58 nu poate fi cumulata cu nicio alta reducere reglementata de prezenta lege sau de alte acte normative.
SECTIUNEA a 2-a
Pensia anticipata
Articolul 60
(1) Pensia anticipata se cuvine, cu cel mult 5 ani inaintea implinirii varstei standard de pensionare, persoanelor care au realizat stagiul complet de cotizare prevazut in anexa nr. 5, precum si celor care au depasit stagiul complet de cotizare cu pana la 8 ani.
(2) La stabilirea stagiului de cotizare necesar acordarii pensiei anticipate se iau in considerare perioadele asimilate prevazute la art. 14 alin. (1) lit. d) -h) si art. 15.
(3) Cuantumul pensiei anticipate se stabileste prin diminuarea cuantumului pensiei pentru limita de varsta, in raport cu stagiul de cotizare realizat peste stagiul complet de cotizare prevazut in anexa nr. 5 si cu numarul de luni cu care s-a redus varsta standard de pensionare, conform tabelului nr. 3.
Tabelul nr. 3 poate fi consultat aici.
https://lege5.ro/Gratuit/gmztsmbtgm4a/tabelul-nr-3-lege-127-2019?dp=gi4tambshe2dami
Articolul 61
La acordarea pensiei anticipate, reducerea varstei standard de pensionare prevazuta la art. 60 alin. (1) nu poate fi cumulata cu nicio alta reducere reglementata de prezenta lege sau de alte acte normative.
Articolul 62
(1) La data indeplinirii conditiilor pentru acordarea pensiei pentru limita de varsta, pensia anticipata se transforma, din oficiu, in pensie pentru limita de varsta si se recalculeaza prin eliminarea diminuarii si, dupa caz, prin adaugarea eventualelor stagii de cotizare realizate in perioada de anticipare ori, dupa caz, in perioada de suspendare a platii pensiei anticipate si/sau perioadelor asimilate prevazute la art. 14 alin. (1) lit. a) -c).
(2) Beneficiarul unei pensii anticipate nu poate opta pentru pensie de invaliditate in situatia pierderii capacitatii de munca .
SECTIUNEA a 3-a
Pensia de invaliditate
Articolul 63
Pensia de invaliditate se cuvine persoanelor care au realizat stagii de cotizare in sistemul public de pensii, care nu indeplinesc conditiile de pensie pentru limita de varsta si care au capacitatea de munca diminuata din cauza:
a) accidentelor de munca si bolilor profesionale, constatate conform legii;
b) altor boli si accidente care nu au legatura cu munca;
c) participarii la lupta pentru victoria Revolutiei din Decembrie 1989 ori in legatura cu evenimentele revolutionare din decembrie 1989, care erau cuprinsi intr-un sistem de asigurari sociale anterior datei ivirii invaliditatii.
Articolul 64
(1) In raport cu gradul de reducere a capacitatii de munca, invaliditatea este:
a) de gradul I, caracterizata de deficienta functionala grava, capacitate de munca si autoservire diminuate;
b) de gradul II, caracterizata de deficienta functionala accentuata, capacitate de munca diminuata si capacitate de autoservire pastrata;
c) de gradul III, caracterizata de deficienta functionala medie, capacitate de munca diminuata si capacitate de autoservire pastrata.
(2) Pentru orice grad de invaliditate prevazut la alin. (1), in functie de natura afectarii capacitatii de munca si tipul raportului de munca, capacitatea de munca poate fi considerata pastrata pentru anumite activitati profesionale.
Articolul 65
(1) Criteriile si normele pe baza carora se face incadrarea in gradele I, II si III de invaliditate se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii si Justitiei Sociale, cu avizul Ministerului Sanatatii.
(2) CNPP, prin intermediul Institutului National de Expertiza Medicala si Recuperare a Capacitatii de Munca, denumit in continuare INEMRCM, organizeaza, indruma si controleaza activitatea de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca .
Articolul 66
(1) Evaluarea capacitatii de munca, in vederea stabilirii gradului de invaliditate, se face, la cerere, pana la data implinirii varstei standard de pensionare prevazute in anexa nr. 5, cu exceptia urmasilor prevazuti la art. 76 lit. c), de catre medicul specializat in expertiza medicala a capacitatii de munca din cadrul INEMRCM, denumit in continuare medic expert al asigurarilor sociale.
(2) Pentru evaluarea capacitatii de munca, cererea si documentele medicale ale solicitantului se depun la cabinetul de expertiza medicala a capacitatii de munca din subordinea INEMRCM, in functie de domiciliul solicitantului. Listele cu privire la locatia cabinetelor de expertiza medicala a capacitatii de munca din subordinea INEMRCM se vor afisa public atat la sediul CNPP si la sediile fiecarei case teritoriale de pensii, cat si pe site-ul institutiilor.
(3) In urma examinarii clinice, a analizarii documentelor medicale prezentate si, dupa caz, a avizului INEMRCM, medicul expert al asigurarilor sociale completeaza raportul de expertiza medicala a capacitatii de munca si emite decizia medicala asupra capacitatii de munca .
(4) In situatia in care, pentru emiterea deciziei medicale prevazute la alin. (3) sunt necesare investigatii sau examinari de specialitate suplimentare, medicul expert al asigurarilor sociale propune, dupa caz, prelungirea duratei concediului pentru incapacitate temporara de munca, in conditiile legii.
(5) Decizia medicala prevazuta la alin. (3) se emite in termen de 45 de zile de la data inregistrarii cererii si se comunica in termen de 10 zile de la emitere. In situatiile prevazute la alin. (4), termenul de emitere a deciziei medicale se prelungeste corespunzator.
(6) Decizia medicala asupra capacitatii de munca poate fi contestata, in termen de 30 de zile de la comunicare, la cabinetul de expertiza medicala a capacitatii de munca, in functie de domiciliul persoanei. Contestatia se solutioneaza de catre comisiile medicale regionale de contestatii.
(7) Comisiile medicale regionale de contestatii functioneaza in cadrul centrelor regionale de expertiza medicala a capacitatii de munca din subordinea INEMRCM.
(8) Contestatia prevazuta la alin. (6) se solutioneaza in termen de 45 de zile de la inregistrare . Decizia emisa in solutionarea contestatiei se comunica in termen de 10 zile de la data solutionarii.
(9) Deciziile medicale ale comisiilor medicale regionale de contestatii date in solutionarea contestatiilor prevazute la alin. (6) pot fi atacate la instantele judecatoresti competente in termen de 30 de zile de la comunicare .
(10) Deciziile medicale asupra capacitatii de munca necontestate in termen raman definitive.
Articolul 67
(1) In vederea efectuarii de investigatii si examinari de specialitate suplimentare, CNPP, prin INEMRCM, poate incheia contracte de prestari de servicii medicale cu unitati sanitare de specialitate, in conditiile legii.
(2) Listele cu privire la locatia unitatilor sanitare de specialitate se vor afisa public atat la sediul CNPP si la sediile fiecarei case teritoriale de pensii, cat si pe site-ul institutiilor.

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
