Codul deontologic al medicului dentist
Art. 22. - (1) In cazul in care furnizorii de servicii medicale considera ca interventia este in interesul pacientului, iar reprezentantul legal refuza sa isi dea consimtamantul, decizia este declinata unei comisii de arbitraj de specialitate.
(2) Comisia de arbitraj este constituita din 3 medici pentru pacientii internati in spitale si din 2 medici pentru pacientii din ambulator.
Art. 23. - (1) Medicul dentist si persoanele care il asista vor respecta cu strictete secretul profesional. Daca va utiliza fotografiile medicale in publicatiile stiintifice, medicul dentist va avea grija ca identificarea pacientului sa nu fie posibila.
(2) Secretul profesional, instituit in interesul pacientului, este impus tuturor medicilor, in conditiile legii.
(3) Secretul reprezinta tot ceea ce medicului i se aduce la cunostinta prin exercitarea profesiunii, si anume nu numai ceea ce i s-a spus, ci si ceea ce a vazut, auzit sau a inteles.
(4) Medicul dentist trebuie sa vegheze ca persoanele care il asista in exercitiul profesiei sa fie instruite si sa se conformeze in ceea ce priveste secretul profesional. De asemenea, trebuie sa aiba grija ca nici o persoana din anturajul sau sa nu aduca prejudicii secretului profesional sau asociat corespondentei medicale.
Art. 24. - Mass-media are dreptul sa intre in cabinetul de medicina dentara doar cu acceptul medicului coordonator, al medicului curant si al pacientului.
Art. 25. - Medicul dentist este obligat sa respecte dreptul pacientului de a-si alege liber medicul dentist.
Art. 26. - Medicul dentist are datoria de a-si asuma responsabilitatea tratamentelor efectuate. El nu trebuie sa garanteze direct sau indirect reusita tratamentelor.
Art. 27. - (1) Medicul dentist nu poate participa la cercetari biomedicale asupra persoanelor decat in conditiile legii. El trebuie sa se asigure de pertinenta cercetarilor respective si de obiectivitatea concluziilor studiului.
(2) Medicul dentist care participa la cercetari biomedicale trebuie sa vegheze ca studiul sa nu lezeze increderea pacientului si nici continuitatea tratamentului.
Art. 28. - (1) Medicul dentist trebuie sa intocmeasca pentru fiecare pacient un document de evidenta primara - fisa, registru de consultatii, document in format electronic - cu antecedentele medicale si dentare, constatarile clinice, diagnosticul si tratamentul.
(2) Acesta trebuie pastrat in arhiva timp de 5 ani. O copie a acestui document de evidenta primara poate fi inmanata la cerere pacientului, reprezentantilor legali sau instantelor de judecata .
Art. 29. - Medicul dentist trebuie sa informeze periodic pacientul asupra derularii tratamentului.
Art. 30. - (1) Medicul dentist trebuie sa se abtina sa expuna pacientul unui risc nejustificat in investigatiile, interventiile sau actele terapeutice pe care le prescrie.
(2) Nici o interventie mutilanta nu poate fi practicata fara un motiv medical foarte serios, fara a informa si a cere consimtamantul pacientului. Exceptie fac cazurile de urgenta sau cand medicul este in imposibilitate de a lua consimtamantul pacientului ori al reprezentantului sau legal.
Art. 31. - Un prognostic neplacut, fatal, trebuie comunicat cu prudenta. Familia sau apartinatorii trebuie sa cunoasca realitatea .
Art. 32. - Un medic dentist trimis sa examineze sau sa trateze o persoana privata de libertate nu va influenta in nici un mod, direct ori indirect, nici macar prin propria sa prezenta, integritatea fizica sau mentala a acelei persoane ori demnitatea acesteia. Daca medicul dentist constata ca acelei persoane i s-au aplicat rele tratamente, acesta trebuie sa informeze autoritatile judiciare, sub rezerva acordului celui interesat.
CAPITOLUL III
Relatiile dintre medici
Art. 33. - (1) In relatiile intercolegiale medicul dentist trebuie sa-si trateze confratii asa cum ar dori el insusi sa fie tratat de ceilalti.
(2) Medicii dentisti trebuie sa intretina intre ei relatii cordiale. Ei au datoria de a lua apararea unui coleg acuzat pe nedrept.
Art. 34. - In cazul unor divergente profesionale cu un coleg, medicul dentist va face eforturi pentru reconciliere. Daca divergentele nu se rezolva, se face apel la organizatia profesionala in vederea medierii divergentelor.
Art. 35. - (1) Medicul dentist nu are dreptul sa se pronunte cu privire la tratamentele altui coleg.
(2) Daca sanatatea pacientului este pusa in pericol, este obligatia medicului dentist sa avertizeze pacientul.
Art. 36. - Deturnarea pacientilor sau tentativa este interzisa.
Art. 37. - (1) Cand mai multi medici dentisti colaboreaza la examinarea sau tratamentul unui pacient, acestia trebuie sa se informeze reciproc.
(2) Fiecare medic dentist isi asuma responsabilitatea manoperelor medicale efectuate.
Art. 38. - Medicul dentist trebuie sa-si incurajeze colegii mai tineri, sustinandu-i in special la debutul lor in activitatea profesionala.
Art. 39. - Medicii dentisti, in cursul raporturilor lor profesionale cu colegi de alte specialitati, trebuie sa respecte independenta profesionala a acestora.
CAPITOLUL IV
Reclama si publicitatea
Art. 40. - (1) Reputatia medicului dentist trebuie sa se sprijine doar pe competenta si demnitate, fara contributia reclamei de orice fel.
(2) Profesia de medic dentist nu trebuie practicata ca o activitate comerciala.
Art. 41. - (1) Intr-un anuar sau alte publicatii sunt autorizate sa apara numai urmatoarele indicatii;
a) numele, prenumele, adresa, numarul de telefon, de fax, programul de consultatii;
b) specialitatea/competenta, gradul profesional.
(2) Orice alte date si informatii publicate sunt considerate publicitate si sunt interzise.

Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:


















Gestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti















