din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2833 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » Legea somajului, actualizata 2024 - Legea 76/2002

Legea somajului, actualizata 2024 - Legea 76/2002

  Publicat: 08 Dec 2023       9005 citiri        Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


Legea 76/2002, actualizata 2024, privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca


Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Desemneaza ansamblul de masuri, prestatii in bani si in natura, acordate in vederea protejarii veniturilor in cazul aparitiei riscurilor sociale.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Creante de recuperat de catre unitate in urma vanzarii pe credit a bunurilor sau a avansurilor de fonduri.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Desemneaza ansamblul de masuri, prestatii in bani si in natura, acordate in vederea protejarii veniturilor in cazul aparitiei riscurilor sociale.

*) Incepand cu 31 decembrie 2021 si pana la data de 31 decembrie 2022, cota contributiei pentru persoanele prevazute la art. 20 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, este 17% din contributia asiguratorie pentru munca reglementata la art. 2203 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) Persoanele prevazute la alin. (1) se pot asigura facultativ in sistemul asigurarilor pentru somaj prin incheierea unui contract de asigurare pentru somaj si prin plata in temeiul acestui contract de asigurare a contributiei la bugetul asigurarilor pentru somaj, a carei cota este egala cu cota prevazuta la art. 2206 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, care revine bugetului asigurarilor pentru somaj din cota contributiei asiguratorie pentru munca prevazuta la art. 2203 din acelasi act normativ.

Art. 21

Angajatorii la care isi desfasoara activitatea persoanele prevazute la art. 19 lit. a) -g) , precum si persoanele fizice prevazute la art. 19 lit. h) si i) , dupa caz, sunt obligati sa depuna declaratia prevazuta la art. 147 alin. (1) Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit prevederilor legale.

Art. 22

(1) Persoanele prevazute la art. 20 pot incheia contract de asigurare pentru somaj cu agentia pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza teritoriala isi au domiciliul sau, dupa caz, resedinta, daca au cel putin varsta de 18 ani si sunt asigurate in sistemul public de pensii si in sistemul asigurarilor sociale de sanatate.

(2) Venitul lunar pentru care se asigura persoanele prevazute la art. 20 nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilit potrivit legii, si mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut, stabilit potrivit legii, in vigoare in luna pentru care se plateste contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj prevazuta la art. 20 alin. (2) .

Art. 221

(1) Persoanele care sunt supuse legislatiei de asigurari sociale din Romania in conditiile prevazute de reglementarile Uniunii Europene cu privire la aplicarea regimurilor de securitate sociala a salariatilor, lucratorilor independenti si membrilor familiilor acestora care se deplaseaza in interiorul Uniunii Europene sau de reglementarile europene privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, avand angajator care nu are sediul social ori reprezentanta pe teritoriul Romaniei, se pot asigura in sistemul asigurarilor pentru somaj din Romania prin incheierea unui contract de asigurare pentru somaj, cu agentia pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza teritoriala isi au, dupa caz, domiciliul, resedinta sau isi exercita dreptul la rezidenta potrivit legii, in conditiile in care sunt asigurate in sistemul public de pensii si in sistemul asigurarilor sociale de sanatate si nu au statut de pensionar, conform legii.

(2) Venitul lunar la care se pot asigura persoanele prevazute la alin. (1) si la care se plateste contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj prevazuta la art. 20 alin. (2) nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilit potrivit legii, si mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut, utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat .

SECTIUNEA 2: Bugetul asigurarilor pentru somaj

Art. 23

(1) Bugetul asigurarilor pentru somaj cuprinde veniturile si cheltuielile sistemului asigurarilor pentru somaj.

(2) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale fundamenteaza anual, pe baza propunerilor Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, proiectul bugetului asigurarilor pentru somaj.

(3) Bugetul asigurarilor pentru somaj se aproba prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat .

Art. 24

(1) Veniturile bugetului asigurarilor pentru somaj se constituie din:

a) sumele care se distribuie bugetului asigurarilor pentru somaj, conform art. 2206 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, din contributia asiguratorie pentru munca .

b) - Art. 24, alin. (1) , litera B. din capitolul III, sectiunea 2 a fost abrogat la 01-ian-2018 de Art. I, punctul 14. din Ordonanta urgenta 95/2017

c) contributiile datorate de persoanele care incheie contract de asigurare pentru somaj;

d) venituri din alte surse, inclusiv din finantare externa.

(11) Cu sumele recuperate din debite provenite din venituri datorate bugetului asigurarilor pentru somaj se reintregesc veniturile acestui buget, in functie de natura sursei la care a fost creat debitul.

(2) In cazul in care sursele prevazute la alin. (1) nu acopera finantarea cheltuielilor, deficitul bugetar va fi acoperit prin subventii de la bugetul de stat .

Art. 25

(1) Constituirea resurselor si efectuarea cheltuielilor bugetului asigurarilor pentru somaj se realizeaza prin trezoreria statului.

(2) Disponibilitatile banesti inregistrate la finele anului de bugetul asigurarilor pentru somaj se reporteaza si se utilizeaza in anul urmator.

(3) Disponibilitatile banesti ale bugetului asigurarilor pentru somaj sunt purtatoare de dobanzi.

(4) Masurile de stimulare a ocuparii fortei de munca a caror finantare se asigura din bugetul asigurarilor pentru somaj si care, potrivit prevederilor legale, continua si in anul bugetar urmator vor fi finantate din bugetul anului respectiv, din creditele aprobate cu acest scop.

Art. 26

- Art. 26 din capitolul III, sectiunea 2 a fost abrogat la 01-ian-2018 de Art. I, punctul 15. din Ordonanta urgenta 95/2017

Art. 27

- Art. 27 din capitolul III, sectiunea 2 a fost abrogat la 01-ian-2018 de Art. I, punctul 17. din Ordonanta urgenta 95/2017

Art. 28

Persoanele asigurate in baza contractului de asigurare pentru somaj au obligatia de a plati lunar la bugetul asigurarilor pentru somaj o contributie a carei cota prevazuta la art. 20 alin. (2) se aplica asupra venitului lunar declarat in contractul de asigurare pentru somaj.

Art. 29

(1) Cota care se aloca bugetului asigurarilor pentru somaj, conform art. 2206 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, din contributia asiguratorie pentru munca, se poate modifica conform art. 2206 alin. (6) din acelasi act normativ.

(2) Cota contributiei pentru persoanele prevazute la art. 20 alin. (1) se poate modifica in functie de necesarul de resurse pentru acoperirea cheltuielilor bugetului asigurarilor pentru somaj, prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat .

Art. 30

(1) Veniturile din alte surse ale bugetului asigurarilor pentru somaj se constituie, in principal, din dobanzi si penalitati de intarziere calculate conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, in limita cotei prevazute la art. 2206 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, restituiri ale creditelor acordate in baza legii, sume reprezentand contravaloarea cursurilor de formare profesionala incasata de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, penalitati, amenzi si orice alte sume incasate potrivit legii la bugetul asigurarilor pentru somaj.

(2) Sumele reprezentand contravaloarea cursurilor de formare profesionala incasata de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca se constituie ca venituri din alte surse ale bugetului asigurarilor pentru somaj, in masura in care, potrivit dispozitiilor legale, nu se prevede altfel.

Art. 31

- Art. 31 din capitolul III, sectiunea 2 a fost abrogat la 01-ian-2018 de Art. I, punctul 20. din Ordonanta urgenta 95/2017

Art. 32

- Art. 32 din capitolul III, sectiunea 2 a fost abrogat la 01-ian-2018 de Art. I, punctul 21. din Ordonanta urgenta 95/2017

Art. 33

(1) Din sursele financiare constituite in cadrul bugetului asigurarilor pentru somaj se acopera, in principal, urmatoarele cheltuieli privind:

a) plata indemnizatiilor de somaj, precum si a prestatiilor de somaj aferente drepturilor stabilite de institutiile competente in materie de somaj din Islanda, Norvegia, Lichtenstein si Elvetia, in conditiile prezentei legi si ale dispozitiilor referitoare la prestatia de somaj prevazute de reglementarile Uniunii Europene cu privire la aplicarea regimurilor de securitate sociala a salariatilor, lucratorilor independenti si membrilor familiilor acestora care se deplaseaza in interiorul Uniunii Europene, precum si ale masurilor adoptate, potrivit legii, in aplicarea acestor reglementari europene;

a1) prestatiile de somaj platite de institutiile competente in materie de somaj din statele membre ale Uniunii Europene in primele 3 luni sau, dupa caz, 5 luni de indemnizare si a caror rambursare este solicitata Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, in calitatea sa de organism de legatura pentru plata prestatiilor de somaj, stabilite in temeiul dispozitiilor instrumentelor juridice europene de catre institutiile competente, in conditiile dispozitiilor referitoare la prestatia de somaj prevazute de reglementarile Uniunii Europene privind coordonarea sistemelor de securitate sociala;

b) plata contributiilor pentru asigurari sociale de stat pentru beneficiarii indemnizatiilor de somaj, stabilite potrivit legii.

c) platile compensatorii acordate potrivit legii;





Afişează Legea somajului, actualizata 2024 - Legea 76/2002 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 76/2002    Legea 76/2002 actualizata    Legea 76/2002 actualizata 2024    Legea somajului actualizata 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

LIPSA PREAVIZULUI.NULITATEA DECIZIEI DE DESFACERE A CONTRACTULUI DE MUNCA
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Brasov - Sectia Conflicte de Munca Decizie 1965/M (26.10.2005)

LIPSA PREAVIZULUI.NULITATEA DECIZIEI DE DESFACERE A CONTRACTULUI DE MUNCA
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Brasov - Sectia Conflicte de Munca Decizie 1965/M (26.10.2005)

LIPSA PREAVIZULUI.NULITATEA DECIZIEI DE DESFACERE A CONTRACTULUI DE MUNCA
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Brasov - Sectia Conflicte de Munca Decizie 1965/M (26.10.2005)

Plata suma reprezentand impozit, asigurari sociale, asigurari de sanatate, somaj, tichete cadou
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Galati - Decizie nr.1177 din data 25.08.2011

Respingere drept la indemnizatie de somaj. Cauza neplatii poate fi asimilata unei situatii de forta majora
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Galati - Hotarare nr. 1233 din data 29.05.2012

Suspendarea executarii silite pe cale de ordonanta presedintiala
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Ploiesti - Decizie nr. 675 din data 23.03.2011

Contract individual de munca. Acordarea primei de instalare prevazuta de Legea 76/2002
Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj - Sentinta civila nr.286 din data 26.01.2012

Suspendare indemnizatie de somaj. Nerespectarea contractului de formare profesionala
Pronuntaţă de: Tribunalul Dolj - Sentinta civila nr. 1014 din data 11.03.2010

LIPSA PREAVIZULUI.NULITATEA DECIZIEI DE DESFACERE A CONTRACTULUI DE MUNCA
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Brasov - Sectia Conflicte de Munca Decizie 1965/M (26.10.2005)

Procedura administrativ jurisdictionala in materie fiscala
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi - Contencios administrativ Decizie 22/C.A. (29.01.2007)



Articole Juridice

Acte necesare si conditii pentru primirea de subventii de catre angajatorii care incadreaza personal din randul somerilor
Sursa: EuroAvocatura.ro

Documente necesare pentru depunerea dosarului de somaj
Sursa: EuroAvocatura.ro