Legea nr. 678/2001, privind prevenirea si combaterea traficului de persoane
Text actualizat avandu-se in vedere urmatoarele acte:
- O.U.G. nr. 143/2002
- Legea nr. 39/2003
- O.U.G. nr. 79/2005
- Legea nr. 287/2005.
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta lege reglementeaza prevenirea si combaterea traficului de persoane, precum si protectia si asistenta acordata victimelor unui astfel de trafic, care constituie o violare a drepturilor persoanei si o atingere a demnitatii si integritatii acesteia.
Art. 2. - In prezenta lege, termenii si expresiile de mai jos au urmatorul inteles:
1. prin trafic de persoane se intelege faptele prevazute la art. 12 si 13;
2. prin exploatarea unei persoane se intelege:
a) executarea unei munci sau indeplinirea de servicii in mod fortat ori cu incalcarea normelor legale privind conditiile de munca, salarizare, sanatate si securitate;
b) tinerea in stare de sclavie sau alte procedee asemanatoare de lipsire de libertate ori de aservire;
c) obligarea la practicarea prostitutiei, la reprezentari pornografice in vederea producerii si difuzarii de materiale pornografice sau alte forme de exploatare sexuala;
d) prelevarea de organe;
e) efectuarea unor alte asemenea activitati prin care se incalca drepturi si libertati fundamentale ale omului.
CAPITOLUL II
Prevenirea traficului de persoane
Art. 3. - Pentru o lupta eficienta impotriva traficului de persoane autoritatile si institutiile publice prevazute in prezentul capitol, organizatiile neguvernamentale si alti reprezentanti ai societatii civile vor desfasura, separat sau, dupa caz, in cooperare, o activitate sustinuta de prevenire a traficului de persoane, in special de femei si copii.
Art. 4. - Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, Ministerul Administratiei Publice, Ministerul Educatiei si Cercetarii, Ministerul Sanatatii si Familiei, Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie, Ministerul de Interne, Ministerul Justitiei, precum si alte organisme guvernamentale cu atributii in combaterea traficului de persoane iau masurile necesare pentru elaborarea si aplicarea in domeniile lor de activitate a Planului national de actiune in combaterea traficului de persoane .
Art. 5. - (1) Ministerul Afacerilor Externe intocmeste o lista cu statele care prezinta potential ridicat sub aspectul traficului de persoane, care va fi comunicata, la cerere, institutiilor interesate.
(2) Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul de Interne vor adopta masurile necesare, in baza Legii nr. 123/2001 privind regimul strainilor in Romania, pentru a impiedica accesul pe teritoriul Romaniei al cetatenilor straini in legatura cu care exista indicii temeinice ca ar fi implicati in traficul de persoane, in sensul prezentei legi.
Art. 6. - (1) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, prin structurile sale specializate de la nivel central si teritorial, elaboreaza si aplica masuri speciale de integrare pe piata muncii a persoanelor cu risc ridicat de a fi traficate, in special pentru femeile din zonele defavorizate si pentru persoanele marginalizate social.
(2) Pentru persoanele cu risc ridicat de a fi traficate Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca dezvolta programe de informare privind piata muncii si drepturile angajatilor, programe de formare profesionala, precum si de informare a agentilor economici, pentru angajarea acestora cu prioritate.
(3) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale impreuna cu Ministerul Finantelor Publice studiaza oportunitatea elaborarii unor masuri de stimulare a agentilor economici care angajeaza atat persoane cu risc ridicat de a fi traficate, cat si victime ale traficului, care au absolvit cursuri de formare profesionala, facand propuneri in acest sens.
Art. 7. - Ministerul Administratiei Publice realizeaza si difuzeaza materiale documentare privind riscurile la care pot fi expuse persoanele, potentiale victime ale traficului de persoane .
Art. 8. - Ministerul Educatiei si Cercetarii realizeaza, cu sprijinul celorlalte ministere implicate si in colaborare cu organizatiile neguvernamentale cu activitate in domeniu, programe educative pentru parinti si copii, in special pentru grupurile cu risc crescut de a fi victime, in vederea prevenirii traficului de persoane .
Art. 9. - (1) Ministerul de Interne, prin structurile sale specializate, cu sprijinul altor ministere, realizeaza si mentine in actualitate baza de date privind fenomenul traficului de fiinte umane, monitorizeaza si evalueaza periodic acest fenomen, luand in considerare atat persoanele care traficheaza, cat si victimele traficului, precum si persoanele juridice implicate in activitatea de trafic de persoane .
(2) Publicarea informatiilor statistice si a rapoartelor de evaluare se face semestrial de catre Inspectoratul General de Politie, cu avizul ministrului de interne.
Art. 10. - Ministerul Justitiei si Ministerul Public, pe baza datelor proprii, efectueaza studii periodice in scopul identificarii cauzelor care determina si a conditiilor ce favorizeaza traficul de persoane .
Art. 11. - Pentru prevenirea traficului de persoane organizatiile neguvernamentale coopereaza cu ministerele interesate si organizeaza campanii de informare privind fenomenul traficului de persoane si riscurile la care sunt supuse victimele acestuia.
CAPITOLUL III
Infractiuni
SECTIUNEA 1
Infractiuni privind traficul de persoane
Art. 12. - (1) Constituie infractiunea de trafic de persoane recrutarea, transportarea, transferarea, cazarea sau primirea unei persoane, prin amenintare, violenta sau prin alte forme de constrangere, prin rapire, frauda ori inselaciune, abuz de autoritate sau profitand de imposibilitatea acelei persoane de a se apara sau de a-si exprima vointa, ori prin oferirea, darea, acceptarea sau primirea de bani ori de alte foloase pentru obtinerea consimtamantului persoanei care are autoritate asupra altei persoane, in scopul exploatarii acestei persoane, si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 12 ani si interzicerea unor drepturi .
(2) Traficul de persoane savarsit in una dintre urmatoarele imprejurari:
a) de doua sau mai multe persoane impreuna;
b) s-a cauzat victimei o vatamare grava a integritatii corporale sau a sanatatii;
c) de un functionar public in exercitiul atributiilor de serviciu, se pedepseste cu inchisoare de la 5 ani la 15 ani si interzicerea unor drepturi .
(3) Daca fapta a avut ca urmare moartea sau sinuciderea victimei, pedeapsa este inchisoare de la 15 la 25 de ani si interzicerea unor drepturi .
Art. 13. - (1) Recrutarea, transportarea, transferarea, gazduirea sau primirea unui minor, in scopul exploatarii acestuia, constituie infractiunea de trafic de minori si se pedepseste cu inchisoare de la 5 ani la 15 ani si interzicerea unor drepturi .

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
