din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2759 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Statutul Bisericii Ortodoxe Romane

Statutul Bisericii Ortodoxe Romane

  Publicat: 16 Mar 2009       121141 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Statut pentru organizarea si functionarea Bisericii Ortodoxe Romane. Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 50 din 22/01/2008

1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
1. Cuvantare, discurs, expunere facuta in public referitor la o tema stiintifica, literara etc.
Puterile publice existente in stat.
Totalitatea atributelor si calitatilor prin care o presoana este individualizata in societate si familie, din punct de vedere al normelor de drept; stare juridica a persoanei.
Totalitatea atributelor si calitatilor prin care o presoana este individualizata in societate si familie, din punct de vedere al normelor de drept; stare juridica a persoanei.

Art. 70
(1) Protopopul (protoiereul) este preotul conducator al protopopiatului si al cancelariei administrative a protopopiatului, in numele chiriarhului.
(2) Protopopul se numeste sau se reconfirma de catre chiriarh pe o perioada de 4 ani, intr-o sedinta de lucru a Permanentei Consiliului eparhial, tinandu-se seama de urmatoarele criterii: media generala de licenta in teologie - minimum 8,50; cel putin 5 ani vechime in preotie; fara impedimente juridic-canonice si avand o activitate deosebita liturgica, administrativ-pastorala, misionara, culturala si sociala.
(3) Protopopul poate fi revocat de chiriarh, intr-o sedinta de lucru a Permanentei Consiliului eparhial, pentru activitate necorespunzatoare sau abateri disciplinare.

Art. 71
Protopopul are urmatoarele atributii exercitate prin mandat, in numele chiriarhului:
a) indruma, coordoneaza si supravegheaza activitatea bisericeasca a parohiilor si filiilor din protopopiat;
b) inspecteaza, cel putin o data pe an, parohiile, filiile si asezamintele sociale din protopopiat, constatand calitatea vietii religioase, morale si sociale a parohienilor; verifica registrele contabile, arhiva si biblioteca, starea bisericii, a cladirilor bisericesti, a cimitirelor, precum si a altor bunuri bisericesti;
c) inscrie in registrul de inspectie al parohiei procesul-verbal amanuntit privind constatarile facute. O copie a acestuia se inainteaza Centrului eparhial, cu raport si propuneri, iar al treilea exemplar ramane la protopopiat;
d) supravegheaza si indruma activitatea catehetica, misionar-pastorala, culturala si social-filantropica a preotimii, astfel incat aceasta sa se desfasoare in conformitate cu prevederile statutare si regulamentare bisericesti, cu hotararile Sfantului Sinod si ale organismelor eparhiale;
e) intocmeste si prezinta anual Permanentei Consiliului eparhial situatia privind bunurile mobile si imobile proprietati ale parohiilor si filiilor din cuprinsul protopopiatului;
f) urmareste ca ordinele si dispozitiile autoritatilor superioare bisericesti sa fie transmise la timp unitatilor si personalului bisericesc din protopopiat si sa fie aduse la indeplinire;
g) face propuneri chiriarhului cu privire la suplinirea posturilor vacante de preoti, diaconi si cantareti bisericesti;
h) aproba preotilor si diaconilor din protopopiat pana la 8 zile pe an din concediul legal de odihna, asigurand suplinirea parohiei cu un alt preot si informand despre aceasta Centrul eparhial;
i) aproba concediul de odihna personalului neclerical de la parohii si protopopiat, iar pentru personalul clerical inainteaza Centrului eparhial spre aprobare planificarea concediului anual de odihna;
j) intocmeste un raport anual general despre intreaga viata bisericeasca din protopopiat, pe care il inainteaza chiriarhului si il face cunoscut preotilor din protopopiat la prima conferinta administrativa din fiecare an;
k) avizeaza asupra tuturor lucrarilor organismelor parohiale care urmeaza a fi supuse aprobarii organismelor eparhiale;
l) sustine acuzarea in cauzele aflate pe rolul Consistorului disciplinar protopopesc;
m) coordoneaza, supravegheaza si raspunde de activitatea Cancelariei administrative a protopopiatului, in conformitate cu prevederile statutare si regulamentare, cu dispozitiile date de conducerea eparhiala si cu normele legislatiei civile in vigoare;
n) intocmeste trimestrial un raport pastoral-misionar si financiar privind activitatea protopopiatului, pe care il inainteaza pentru aprobare catre Permanenta Consiliului eparhial;
o) intocmeste bugetul anual al protopopiatului si il prezinta spre aprobare Permanentei Consiliului eparhial;
p) propune chiriarhului acordarea de ranguri si distinctii de vrednicie clericilor si credinciosilor merituosi;
q) indeplineste orice alte atributii date de organismele eparhiale sau de chiriarh pentru bunul mers al vietii bisericesti.

Art. 72
Protopopul este pe teritoriul protopopiatului sau reprezentantul oficial al Centrului eparhial fata de autoritatile publice locale si fata de terti si indeplineste sarcinile ce ii sunt atribuite prin prezentul statut, prin regulamentele bisericesti si prin alte dispozitii in vigoare. In aceasta calitate lucreaza cu incuviintarea chiriarhului, pe care il informeaza, in prealabil, asupra problemelor respective.

Sectiunea III - Vicariatul (Ortodox Ucrainean)



Art. 73
(1) Vicariatul este o unitate bisericeasca administrativa cu regim special misionar-pastoral, subordonata direct Patriarhiei Romane, care cuprinde mai multe protopopiate, parohii si manastiri.
(2) Organizarea si functionarea vicariatului se fac pe baza unui regulament propriu aprobat de Sfantul Sinod, la propunerea Patriarhului, si se comunica ministerului de resort.
(3) Conducatorul vicariatului si protopopii din cuprinsul acestuia sunt numiti de Patriarh dintre preotii din vicariat, in aceleasi conditii cu cele prevazute pentru personalul clerical de conducere de la eparhii.
(4) Numirea, transferarea si sanctionarea personalului clerical si neclerical de la unitatile bisericesti din cuprinsul vicariatului se fac de catre Patriarh, la propunerea conducatorului vicariatului, dupa consultarea acestuia cu chiriarhul locului.
(5) Pentru buna desfasurare a activitatii sacramentale, invatatoresti, de conducere, pastoral-misionare si socialfilantropice in cuprinsul vicariatului, Patriarhul poate apela frateste la chiriarhii eparhiilor pe raza carora functioneaza unitatile bisericesti din vicariat.
(6) Personalul clerical de conducere, personalul clerical si neclerical din cadrul vicariatului se bucura de aceleasi drepturi si are aceleasi indatoriri ca si categoriile de personal similar de la eparhii, in conditiile prezentului statut .
(7) Unitatile bisericesti din cuprinsul vicariatului primesc Antimisul, Sfantul si Marele Mir si pastoralele chiriarhale de la Patriarhia Romana.

Sectiunea IV



A. Manastirea

Art. 74
(1) Manastirea este o comunitate de calugari sau calugarite care s-au hotarat in mod liber sa-si duca viata in infranare, saracie de bunavoie si ascultare.
(2) Schitul si metocul functioneaza in subordinea manastirii randuita de chiriarh sau, direct, a Centrului eparhial.
(3) Catedrala eparhiala are statut canonic de manastire.
(4) Manastirea depinde direct de chiriarhul locului, care este conducatorul ei canonic, in conditiile art. 79 alin. (1) din prezentul statut .

Art. 75





Afişează Statutul Bisericii Ortodoxe Romane pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    BOR    Biserica Ortodoxa Romana    Statut

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Restituirea sumelor incasate de salariat ca urmare a interpretarii eronate a prevederilor legale privind salarizarea
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Neefectuarea coprespunzatoare a cercetarii disciplinare prealabile Comportamente inadecvate sau nedrepte la locul de munca
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

In ce masura (doar) forta majora poate fi motiv de concediere a salariatului?
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Negocierea si includerea clauzei de confidentialitate in contractul individual de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Acordarea nejustificata a calificativului nesatisfacator. Metoda de hartuire la locul de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti



Articole Juridice

Incidenta Regulamentului GDPR in cazul difuzarii in direct prin videoconferinta a cursurilor de invatamant scolar
Sursa: MCP Cabinet avocati

Obtinerea unei copie a datelor cu caracter personal impune punerea la dispozitie a unei reproduceri fidele si inteligibila a tuturor acestor date
Sursa: MCP Cabinet avocati

Simpla incalcare a Regulamentului GDPR nu constituie temeiul unui drept la despagubiri
Sursa: MCP Cabinet avocati

Calculul termenului de preaviz la concedierea salariatului. Aspecte practice si procedurale
Sursa: MCP Cabinet avocati

Absenta salariatului de la locul de munca in situatii de urgenta familiala
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Dialogurile MCP (ep. 18): Norma de munca a salariatilor. Notiune si aspecte practice
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Inlaturarea inechitatilor salariale dintre functionarii publici. Anularea hotararilor Consiliilor Locale
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati