Ioan Vida - presedinte Nicolae Cochinescu - judecator Aspazia Cojocaru - judecator Acsinte Gaspar - judecator Petre Lazaroiu - judecator Ion Predescu - judecator Tudorel Toader - judecator Puskas Valentin Zoltan - judecator Augustin Zegrean - judecator Antonia Constantin - procuror Fabian Niculae - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de Emil Havriliuc in Dosarul nr. 6.780/314/2008 al Judecatoriei Suceava.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Magistratul-asistent refera asupra faptului ca autorul exceptiei a depus la dosar o cerere prin care solicita acordarea unui nou termen de judecata in vederea angajarii unui avocat. Curtea pune in discutie aceasta cerere . Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a cererii. Curtea respinge cererea de amanare .
Cauza este in stare de judecata .
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de admitere a exceptiei de neconstitutionalitate.
C U R T E A,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 februarie 2009, pronuntata in Dosarul nr. 6.780/314/2008, Judecatoria Suceava a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru.
Exceptia a fost ridicata de Emil Havriliuc, reclamant in dosarul mentionat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile legale atacate contravin prevederilor art. 1 alin. (3) din Constitutia Romaniei, deoarece instituie o taxa judiciara de timbru disproportionata pentru actiunile avand ca obiect daune morale.
Instanta de judecata opineaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru sunt constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 511 din 28 august 2001, dispozitii prin care s-a abrogat art. 15 lit. f1) din Legea nr. 146/1997.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta este intemeiata si urmeaza sa fie admisa, pentru considerentele ce se vor expune in cele ce urmeaza:
Reglementand raspunderea civila pentru prejudiciile cauzate prin fapte ilicite, Codul civil roman nu se refera expres si la existenta unei forme de raspundere patrimoniala pentru daunele morale. O asemenea forma de raspundere juridica a fost admisa pe cale jurisprudentiala, cu deosebire incepand cu anul 1990.
Legislativ, existenta raspunderii patrimoniale pentru daune morale a fost recunoscuta implicit prin art. 15 lit. f1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, text introdus in lege prin Ordonanta Guvernului nr. 11 din 29 ianuarie 1998, aprobata prin Legea nr. 112/1998, in care se prevedea scutirea de taxa judiciara de timbru a actiunilor si cererilor, inclusiv cele pentru exercitarea cailor de atac, referitoare la "stabilirea si acordarea de despagubiri pentru daunele morale aduse onoarei, demnitatii sau reputatiei unei persoane fizice". Reglementarea reprezenta un mod specific de aparare juridica a mentionatelor atribute ale personalitatii umane - caracterizate in art. 1 alin. (3) din Constitutia Romaniei ca fiind valori supreme in statul de drept . In felul acesta se asigura accesul la justitie, neconditionat de plata unei taxe de timbru, persoanelor vatamate prin proferarea de expresii insultatoare, calomnii ori denigrari savarsite pe orice cale, direct sau prin mijloacele de comunicare in masa .
Luand in considerare aceste ratiuni ale art. 1 alin. (3) din Constitutia Romaniei care au justificat scutirea de taxe judiciare de timbru a actiunilor avand ca obiect stabilirea si acordarea de despagubiri pentru daunele morale aduse onoarei, demnitatii sau reputatiei unei persoane fizice, Curtea Constitutionala constata ca abrogarea art. 15 lit. f1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru contravine prevederilor art. 1 alin. (3) si ale art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutia Romaniei, precum si ale art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
Situatia Autozatiilor de construie emise in baza unor PUZ-uri ulterior anulate Sursa: MCP avocati
Acordarea sporului pentru conditii degradante. Aspecte juridice si Jurisprudenta Sursa: MCP avocati
ICCJ: Decizia de Pensionare Inceteaza Automat Raportul de Serviciu Sursa: avocat Curpas Florian Cristian
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti