Legea 36/2012, ref. obtinerea pensiei de intretinere in strainatate
Publicata in Monitorul Oficial nr. 183 din 21 martie 2012
Obtinerea pensiei de intretinere in strainatate
Parlamentul Romaniei adupta prezenta lege.
Capitolul I - Dispozitii generale
Obiectul reglementarii Art. 1
Prezenta lege are ca obiect stabilirea unor reguli in vederea facilitarii aplicarii urmatoarelor regulamente si decizii ale Consiliului Uniunii Europene, precum si instrumente de drept international privat in domeniul obligatiilor de intretinere:
a) Regulamentul (CE) nr. 4/2009 al Consiliului din 18 decembrie 2008 privind compententa, legea aplicabila, recunoasterea si executarea hotararilor si cooperarea in materie de obligatii de intretinere, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 7 din 10 ianuarie 2009, denumit in continuare Regulamentul (CE) nr. 4/2009;
b) Decizia Consiliului 2009/941/CE din 30 noiembrie 2009 privind incheierea de catre Comunitatea Europeana a Protocolului de la Haga din 23 noiembrie 2007 privind legea aplicabila obligatiilor de intretinere, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 331 din 16 decembrie 2009, denumit in continuare Protocolul de la Haga din 2007;
c) Decizia Consiliului 2011/432/UE din 9 iunie 2011 privind aprobarea, in numele Uniunii Europene, a Conventiei de la Haga din 23 noiembrie 2007 privind obtinerea pensiei de intretinere in strainatate pentru copii si alti membri ai familiei, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 192 din 22 iulie 2011, denumita in continuare Conventia de la Haga din 2007.
Rolul Ministerului Justitiei de autoritate centrala Art. 2
(1) Ministerul Justitiei este autoritatea centrala romana desemnata, in temeiul art. 49 din Regulamentul (CE) nr. 4/2009, in relatia cu statele membre ale Uniunii Europene.
(2) Ministerul Justitiei este autoritatea centrala romana desemnata, in temeiul art. 4 din Conventia de la Haga din 2007, in relatia cu statele terte contractante la Conventia de la Haga din 2007.
(3) Ministerul Justitiei transmite Comisiei Europene informatiile prevazute la art. 70 si 71 din Regulamentul (CE) nr. 4/2009, precum si cele prevazute la art. 4, alin. (3) si art. 57 din Conventia de la Haga din 2007.
(4) In calitate de autoritate centrala romana, Ministerul Justitiei coopereaza cu autoritatile centrale din statgele membre ale Uniunii Europene sau cu cele internationale si colaboreaza cu instantele judecatoresti, executorii judecatoresti, avocatii, notarii, mediatorii, precum si cu orice alte institutii si autoritati romane cu atributii in domeniul de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 4/2009 si a Conventiei de la Haga din 2007.
(5) Ministerul Justitiei accepta, pe langa limba romana, folosirea limbilor engleza si franceza pentru comunicarile cu autoritatile centrale din Uniunea Europeana sau internationale, prevazute la art. 59 din Regulamentul (CE) nr. 4/2009, respectiv la art. 44 din Conventia de la Haga din 2007, altele decat cele referitoare la formularele de cerere de intretinere si cererile de masuri specifice, extrase de hotarare, tranzactie judiciara si act autentic, precum si documentele justificative necesare anexate acestora.
Capitolul II - Obtinerea pensiei de intretinere in strainatate
Sectiunea 1 - Obtinerea pensiei de intretinere in statele membre ale Uniunii Europene
Atributiile Ministerului Justitiei de autoritate centrala solicitanta, transmitatoare in relatia cu statele membre ale Uniunii Europene Art. 3
(1) Ministerul Justitiei este autoritatea centrala solicitanta transmitatoare care efectueaza controlul de regularitate internationala, conform art. 58 alkin. (1) si (2), si transmite in statele membre ale Uniunii Europene cererile prevazute la art. 53 si 56 din Regulamentul (CE) nr. 4/2009, insotite de documentele justificative necesare, prevazute in continutul formularelor prevazute in anexele nr. V-VII la Regulamentul (CE) nr. 4/2009.
(2) La primirea documentelor justificative necesare de la creditor sau debitor si dupa controlul de regularitate internationala, Ministerul Justitiei completeaza Partea A din urmatoarele categorii de cereri in aplicarea Regulamentului (CE) nr. 4/2009:
a) cererea de masuri specifice formulata in temeiul art. 53, prevazuta in anexa nr. V la Regulamentul (CE) nr. 4/2009;
b) cererea de recunoastere, de incuviintare a executarii sau de executare a unei hotarari judecatoresti in materie de obligatii de intretinere, formulata in temeiul art. 56 alin. (1) lit. (a) si (b) si alin. (2) lit. (a), prevazuta in anexa nr. VI la Regulamentul (CE) nr. 4/2009;
c) cererea in vederea obtinerii sau modificarii unei hotarari judecatoresti in materie de obligatii de intretinere, formulata in temeiul art. 56 alin. (1) lit. (c)-(f) si alin. (2) lit. (b) si (c), prevazuta in anexa nr. VII la Regulamentul (CE) nr. 4/2009.
(3) La primirea documentelor justificative necesare si dupa controlul de regularitate internationala, Ministerul Justitiei poate asista creditorul sau debitorul sa completeze Partea B din urmatoarele categorii de cereri in aplicarea Regulamentului (CE) nr. 4/2009:
a) cererea de recunoastere, de incuviintare a executarii sau de executare a unei hotarari judecatoresti in materie de obligatii de intretinere, formulata in temeiul art. 56 si 57, prevazuta in anexa nr. VI la Regulamentul (CE) nr. 4/2009;
b) cererea in vederea obtinerii sau modificarii unei hotarari judecatoresti in materie de obligatii de intretinere, formulata in temeiul art. 56 si 57, prevazuta in anexa nr. VII la Regulamentul (CE) nr. 4/2009.
(4) Prevederile alin. (1)-(3) nu exclud posibilitatea ca partea interesata sa se adreseze direct autoritatilor straine competente din statele membre ale Uniunii Europene.
Atributiile instantelor judecatoresti Art. 4
Instantele judecatoresti sunt autoritatile competente care elibereaza, la cererea partii interesate, documentele justificative necesare recunoasterii, incuviintarii executarii sau executarii prevazute la art. 20, 28 si 48 din Regulamentul (CE) nr. 4/2009, prevazute in anexele nr. I-IV la acelasi regulament.
Competenta pentru emiterea extrasului de hotarare judecatoreasca, tranzactie judiciara sau act autentic in conditiile art. 75 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 4/2009 si pentru care procedura de exequatur nu a fost eliminata Art. 5
(1) In cazul hotararilor judecatoresti pronuntate in Romania si pentru care se solicita recunoasterea si incuviintarea executarii intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, competenta de a emite, potrivit art. 28 din Regulamentul (CE) nr. 4/2009, extrasul prevazut in anexa nr. II la acelasi regulament apartine primei instante.
(2) In cazul in care, potrivit art. 48 din Regulamentul (CE) nr. 4/2009, se solicita recunoasterea si incuviintarea executarii pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii Europene a unui act autentic, executoriu potrivit legii romane, competenta de a emite extrasul prevazut in anexa nr. IV la acelasi regulament apartine emitentului actului.
(3) In cazul in care se solicita recunoasterea si incuviintarea executarii pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii Europene a unei hotarari pronuntate de instanta romana, in conditiile legii, pentru incuviintarea unei tranzactii judiciare, competenta de a emite, potrivit art. 28 si 48 din Regulamentul (CE) nr. 4/2009, extrasul prevazut in anexa nr. II la acelasi regulament apartinei acelei instante.
Competenta pentru emiterea extrasului de hotarare judecatoreasca, tranzactie judiciara sau act autentic in conditiile art. 75 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 4/2009 si pentru care procedura de exequatur a fost eliminata in relatia cu statele membre ale Uniunii Europene care au obligatii in temeiul Protocolului de la Haga din 2007 Art. 6
(1) In cazul hotararii judecatoresti pronuntate in Romania, executorie potrivit legii romane si pentru care se solicita executarea in unul dintre statele membre ale Uniunii Europene care au obligatii in temeiul Protocolului de la Haga din 2007, competenta de a emite, potrivit art. 20 din Regulamentul (CE) nr. 4/2009, extrasul prevazut in anexa nr. I la acelasi regulament apartine primei instante.

Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:


















Gestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti















