din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3000 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Codul Rutier actualizat 2024 - OUG 195/2002

Codul Rutier actualizat 2024 - OUG 195/2002

  Publicat: 09 Dec 2023       46482 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Ordonanta de urgenta nr 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice (Codul Rutier), actualizata 2024 - REPUBLICARE

Actualizata prin Legea 168/2023 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice


Reprezinta anularea, suprimarea unei legi sau a unei dispozitii legale si care are ca rezultat scoaterea din vigoare, in total sau in parte, a unui act normativ printr-un alt act normativ de aceeasi valoare juridica sau de o valoare juridica superioara.
Reprezinta anularea, suprimarea unei legi sau a unei dispozitii legale si care are ca rezultat scoaterea din vigoare, in total sau in parte, a unui act normativ printr-un alt act normativ de aceeasi valoare juridica sau de o valoare juridica superioara.
Orice informatii privind o persoana fizica identificata sau identificabila (�persoana vizata�);
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Termenul autoritate competenta desemneaza, ministrul, ministrii sau o alta autoritate echivalenta responsabila de regimurile de securitate sociala pe intreg teritoriul sau pe orice portiune a teritoriului statului in cauza.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Este persoana fizica sau juridica titulara in exclusivitate sau in indiviziune a dreptului real asupra corpului de proprietate supus inscrierii.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Unitate a unei banci fara personalitate juridica, care primeste un anumit mandat din partea acesteia de a efectua operatiuni intr-o anumita zona de interes.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Este persoana fizica sau juridica titulara in exclusivitate sau in indiviziune a dreptului real asupra corpului de proprietate supus inscrierii.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
Zile in care se cuprinde intreg intervalul de timp dintre momentul inceperii si implinirii termenului, inclusiv prima si ultima zi a termenului.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Este persoana fizica sau juridica titulara in exclusivitate sau in indiviziune a dreptului real asupra corpului de proprietate supus inscrierii.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Una din masurile preventive privative de libertate reglementata in Codul de procedura penala si prevazuta si de Constitutia Romaniei, revizuita.
Se considera inregistrare sonora sau fonograma, in sensul legii 8/1996, orice fixare, exclusiv sonora, a sunetelor provenite dintr-o interpretare ori executie a unei opere sau a altor sunete ori a reprezentarilor numerice ale acestor sunete, oricare ar fi metoda si suportul utilizate pentru aceasta fixare.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Categorie de operatiuni intalnita in clasa 1 de conturi si care se refera la operatiunile de casa, operatiunile care se realizeaza in relatie cu BNR;
Este persoana fizica sau juridica titulara in exclusivitate sau in indiviziune a dreptului real asupra corpului de proprietate supus inscrierii.
Este persoana fizica sau juridica titulara in exclusivitate sau in indiviziune a dreptului real asupra corpului de proprietate supus inscrierii.
Inregistrare sistematica a informatiilor privind situatia patrimoniala si a rezultatelor obtinute de catre un agent economico-social, atat pentru necesitatile acestuia cat si pentru relatiile cu asociatii sau actionarii,
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Este persoana fizica sau juridica titulara in exclusivitate sau in indiviziune a dreptului real asupra corpului de proprietate supus inscrierii.
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)

b) datele sa fie prelucrate potrivit procedurilor si prin mijloacele prevazute de dispozitiile legale aplicabile activitatilor in cadrul carora sunt utilizate datele respective;

c) prelucrarea datelor sa respecte dispozitiile legale privind protectia datelor cu caracter personal aplicabile activitatilor in cadrul carora sunt utilizate datele respective.

(7) Instruirea personalului cu privire la regulile de protectie a datelor cu caracter personal va fi realizata de catre fiecare autoritate implicata in parte, in conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor) , Legea nr. 190/2018 privind masuri de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor) , cu modificarile ulterioare, si Legea nr. 363/2018 privind protectia persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de catre autoritatile competente in scopul prevenirii, descoperirii, cercetarii, urmaririi penale si combaterii infractiunilor sau al executarii pedepselor, masurilor educative si de siguranta, precum si privind libera circulatie a acestor date .

Art. 12

(1) Vehiculele care circula pe drumurile publice trebuie sa fie inmatriculate sau inregistrate, dupa caz, cu exceptia urmatoarelor categorii de vehicule:

a) vehiculele trase sau impinse cu mana;

b) bicicletele;

c) trotinetele electrice.

(2) Pentru a circula pe drumurile publice, vehiculele inmatriculate ori inregistrate, dupa caz, trebuie sa poarte placute cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare, cu forme, dimensiuni si continut prevazute de standardele in vigoare.

(3) Vehiculele care nu sunt supuse inmatricularii sau inregistrarii pot circula pe drumurile publice numai in conditiile prevazute prin regulament.

(4) Este interzisa conducerea pe drumurile publice a altor vehicule decat cele care trebuie inmatriculate sau inregistrate, vehiculele trase sau impinse cu mana, bicicletele si trotinetele electrice.

Art. 13

(1) Autovehiculele si remorcile se inmatriculeaza permanent sau temporar la autoritatea competenta in a carei raza teritoriala proprietarii sau detinatorii mandatati isi au domiciliul, resedinta ori sediul, in conditiile stabilite prin reglementarile in vigoare.

(11) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , proprietarii care nu au domiciliul, resedinta sau, dupa caz, sediul in Romania pot solicita inmatricularea temporara a autovehiculelor si remorcilor ce urmeaza a fi scoase din Romania in vederea inmatricularii in alt stat, la oricare autoritate competenta sa realizeze operatiuni de inmatriculare.

(2) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) mopedele, troleibuzele, remorcile destinate a fi tractate de tractoarele agricole sau forestiere si vehiculele lente.

(3) Autovehiculele, remorcile si tractoarele agricole sau forestiere din dotarea Ministerului Apararii Nationale, a Ministerului Afacerilor Interne, a Serviciului de Protectie si Paza, precum si cele ale Serviciului Roman de Informatii se inregistreaza la aceste institutii.

(4) Autovehiculele si remorcile destinate a fi tractate de acestea, mentionate la alin. (3) , pot, dupa caz, sa fie inmatriculate.

(5) Pana la inmatriculare, vehiculele prevazute la alin. (1) pot circula cu numere provizorii, pe baza unei autorizatii speciale eliberate de autoritatea competenta .

(6) La cerere, institutiilor din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala, precum si persoanelor juridice abilitate sa fabrice, sa asambleze, sa caroseze ori sa efectueze activitati de testare a vehiculelor, sistemelor, componentelor, unitatilor tehnice separate, pieselor sau echipamentelor destinate acestora li se pot elibera, pentru aceste vehicule, autorizatii si numere pentru probe.

(7) Pot beneficia de autorizatii si numere pentru probe vehiculele care se supun inmatricularii si se comercializeaza, in vederea efectuarii probelor solicitate de clienti, la cererea persoanelor juridice care au ca obiect de activitate comercializarea vehiculelor rutiere.

(8) Autorizatia de circulatie pentru probe este valabila doar pe teritoriul Romaniei, pentru cazurile prevazute la alin. (6) , si doar pe teritoriul judetului sau al municipiului Bucuresti in raza caruia societatea isi are sediul, pentru cazul prevazut la alin. (7) .

(9) Evidenta vehiculelor inmatriculate se tine la autoritatea competenta pe raza careia proprietarul sau detinatorul mandatat isi are domiciliul, resedinta sau sediul .

Art. 14

(1) Tramvaiele, troleibuzele, mopedele, tractoarele agricole sau forestiere, altele decat cele prevazute la art. 13 alin. (3) , inclusiv remorcile destinate a fi tractate de acestea, vehiculele lente, precum si vehiculele cu tractiune animala se inregistreaza la nivelul primarilor comunelor, ai oraselor, ai municipiilor si ai sectoarelor municipiului Bucuresti.

(2) Evidenta vehiculelor inregistrate se tine la autoritatea competenta prevazuta la alin. (1) pe raza careia proprietarul sau detinatorul mandatat isi are domiciliul, resedinta sau sediul, care inscrie datele de identificare a proprietarului si a vehiculului prevazute la art. 11 alin. (11) -(13) in Registrul de evidenta a vehiculelor inregistrate, constituit la nivelul Directiei Generale Permise de Conducere si Inmatriculari. Inscrierea datelor se realizeaza prin intermediul aplicatiilor informatice puse la dispozitia autoritatilor administratiei publice locale competente, in mod gratuit, de catre Directia Generala Permise de Conducere si Inmatriculari.

(3) Prelucrarea unor date din Registrul de evidenta a vehiculelor inregistrate, inclusiv a unor date cu caracter personal, de catre autoritatile si institutiile publice cu atributii in domeniul apararii, ordinii publice si securitatii nationale se realizeaza pe baza de protocol incheiat intre acestea si Directia Generala Permise de Conducere si Inmatriculari.

Art. 15

(1) Odata cu realizarea operatiunilor de inmatriculare a vehiculului, autoritatea competenta elibereaza proprietarului sau detinatorului mandatat un certificat de inmatriculare, conform categoriei din care face parte vehiculul respectiv, precum si placute cu numarul de inmatriculare. La cererea proprietarului sau detinatorului mandatat al vehiculului, autoritatea competenta elibereaza, pentru situatiile in care se emite un certificat de inmatriculare, o dovada inlocuitoare a acestuia care atesta inmatricularea vehiculului, valabila pana la emiterea certificatului de inmatriculare, dar nu mai mult de 30 de zile .

(11) La cererea scrisa a proprietarului unui vehicul, in certificatul de inmatriculare sau de inregistrare se poate inscrie si o alta persoana decat proprietarul, specificandu-se calitatea in care aceasta poate utiliza vehiculul, in virtutea unui drept legal. In cazul in care proprietarul vehiculului este o societate de leasing, este obligatorie mentionarea in certificatul de inmatriculare sau de inregistrare si a datelor de identificare ale detinatorului mandatat.

(2) - Art. 15, alin. (2) din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 19-ian-2013 de Art. I, punctul 4. din Legea 203/2012

(3) Pentru vehiculele prevazute la art. 13 alin. (3) si art. 14 alin. (1) , autoritatea care le inregistreaza elibereaza proprietarilor acestora certificate si placute cu numere de inregistrare, conform categoriei din care fac parte vehiculele respective.

(4) Forma, dimensiunile si continutul certificatului de inmatriculare si ale certificatului de inregistrare se stabilesc prin ordin al ministrului administratiei si internelor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

(5) Este interzisa punerea in circulatie a unui vehicul, inmatriculat sau inregistrat, care nu are montate placute cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare atribuite de autoritatea competenta ori daca acestea nu sunt conforme cu standardele in vigoare, precum si in cazul in care certificatul de inmatriculare sau de inregistrare este retinut, iar dovada inlocuitoare a acestuia este eliberata fara drept de circulatie sau termenul de valabilitate a expirat. Este asimilata interdictiei de a pune in circulatie un vehicul si situatia in care conducatorul acestuia nu a prezentat documentul de inmatriculare ori de inregistrare la momentul constatarii faptei pentru care prezenta ordonanta de urgenta prevede retinerea certificatului de inmatriculare sau de inregistrare .

Art. 16

Inmatricularea, inregistrarea sau atribuirea numarului provizoriu ori pentru probe a unui vehicul se anuleaza de catre autoritatea care a efectuat-o, daca se constata ca au fost incalcate normele legale referitoare la aceste operatiuni .

Art. 17

(1) Radierea din evidenta a vehiculelor se face de catre autoritatea care a efectuat inmatricularea sau inregistrarea, la cererea proprietarului, numai in urmatoarele cazuri:

a) proprietarul doreste retragerea din circulatie a vehiculului si face dovada depozitarii acestuia intr-un spatiu adecvat, detinut in conditiile legii;

b) proprietarul face dovada dezmembrarii, casarii sau predarii vehiculului la unitati specializate in vederea dezmembrarii, situatie in care radierea este definitiva;

c) la scoaterea din Romania a unui vehicul, in vederea inmatricularii in alt stat;

d) in cazul furtului vehiculului.

(2) Radierea din evidenta a vehiculelor inregistrate, la trecerea acestora in proprietatea altei persoane, se face de catre autoritatea care a efectuat inregistrarea, la cererea proprietarului, in conditiile legii.

(3) Este interzisa circulatia pe drumurile publice a vehiculelor radiate din evidenta .

(4) Vehiculele declarate, potrivit legii, prin dispozitie a autoritatii administratiei publice locale, fara stapan sau abandonate se radiaza din oficiu in termen de 30 de zile de la primirea dispozitiei respective.

(5) Radierea din evidenta a unui vehicul se face, din oficiu, de catre autoritatea care a efectuat inmatricularea, si in urmatoarele situatii:

a) in cazul notificarii primite de la autoritati competente sau operatori economici autorizati sa emita certificatul de distrugere, care atesta faptul ca vehiculul a fost definitiv scos din uz;

b) in cazul notificarii primite de la autoritati competente, care atesta faptul ca vehiculul a fost inmatriculat permanent in alt stat .

c) la notificarea Ministerului Afacerilor Externe, in cazul autovehiculelor si remorcilor apartinand misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si membrilor acestora, precum si altor organizatii si persoane straine cu statut diplomatic sau consular;

d) in baza unei hotarari judecatoresti ramase definitive.

(51) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , radierea unui vehicul poate fi solicitata si de persoana inscrisa ca proprietar in ultimul certificat de inmatriculare, in conditiile stabilite prin ordinul ministrului afacerilor interne prevazut la art. 19.





Afişează Codul Rutier actualizat 2024 - OUG 195/2002 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Codul rutier    Codul rutier 2024    OUG 195/2002 actualizata 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia nr. 439/2019 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea art. 109 din Codul Rutier
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 711/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii ale art. 112 din Codul Rutier
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Inculpat care are o culpa in proportie de 50 la suta in producerea accidentului,
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizie Nr. 1897 din 25.09.2012

Plangere contraventionala. Circulatie rutiera. Prezenta martorilor la incheierea procesului-verbal
Pronuntaţă de: Tribunalul Bistrita-Nasaud, Sectia Comerciala de Contencios Administrativ si Fiscal, Decizia nr. 167/2008



Articole Juridice

Conditiile in care o perioada de garda in regim de permanenta constituie in integralitatea sa timp de lucru
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Telefonul mobil - sursa de tragedii in trafic. Propunerile MAI de modificare a Codului Rutier
Sursa: Irina Maria Diculescu

Retinerea certificatului de inmatriculare al unui vehicul fara ITP valabil � o incalcare a dreptului la proprietate privata?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Cazuri in care trebuie sustinut testul de verificare la cunoasterea regulilor de circulatie
Sursa: EuroAvocatura

Amenda rutiera necomunicata in termen de 1 luna de la aplicare, se prescrie
Sursa: EuroAvocatura.ro