din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1596 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea 199/2023 a invatamantului superior

Legea 199/2023 a invatamantului superior

  Publicat: 09 Dec 2023       3133 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 199/2023 a invatamantului superior

Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 614 din data de 5 iulie 2023


1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Se acorda autoritatilor publice sau organismelor private autorizate care infiinteaza, organizeaza si dezvolta servicii de prevenire a separarii copilului de familia sa,
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Act adoptat de organele de stat,
Reprezentanta, filiala sau sucursala a unei institutii sau intreprinderi
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
(TVA). Forma sub care exista in prezent taxa generala de consumatie este taxa pe valoarea adaugata (TVA).
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Act adoptat de organele de stat,
Reprezentanta, filiala sau sucursala a unei institutii sau intreprinderi
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.

(1) Pot participa la admiterea la studii universitare de scurta durata absolventii de liceu cu diploma de bacalaureat sau diploma echivalenta.

(2) Prin regulamentul propriu privind organizarea si desfasurarea procesului de admitere, institutiile de invatamant superior pot stabili facilitati sau conditii speciale referitoare la admiterea candidatilor la programe de studii universitare de scurta durata, care au obtinut in perioada studiilor liceale distinctii la olimpiadele scolare si/sau la alte concursuri nationale sau internationale.

(3) Absolventii cu diploma de absolvire a ciclului de studii de scurta durata pot continua studiile in cadrul ciclului I - studii universitare de licenta, prin participarea la examenul de admitere.

(4) Institutiile de invatamant superior echivaleaza disciplinele parcurse in cadrul ciclului de studii universitare de scurta durata cu disciplinele din cadrul programului de studii universitare de licenta la care studentul a fost admis, in baza unei metodologii proprii. In urma echivalarii, studentul poate fi transferat intr-un alt an de studii din cadrul ciclului de licenta .

SECTIUNEA 10:Studii universitare de licenta

SUBSECTIUNEA 1:A. Organizarea

Art. 54

(1) Programele de studii universitare de licenta reprezinta ciclul I de studii universitare si corespund unui numar cuprins intre minimum 180 si maximum 240 de credite de studii transferabile, conform ECTS/SECT, sau intre minimum 240 si maximum 300 de credite, in cazul dublei specializari, si se finalizeaza prin nivelul 6 din CNC.

(2) Acreditarea unui program de studii universitare de licenta si stabilirea numarului maxim de studenti care pot fi scolarizati in cadrul programului si carora li se poate acorda diploma se realizeaza prin hotarare a Guvernului, in urma evaluarii externe realizate de catre ARACIS sau de catre o alta agentie de asigurare a calitatii, din tara sau din strainatate, inregistrata in EQAR, conform art. 248 alin. (2) si (3) .

(3) La invatamantul cu frecventa, durata specifica a studiilor universitare de licenta este de 3-4 ani, dupa caz, si corespunde unui numar de minimum 60 de credite de studii transferabile pentru un an de studii.

(4) Durata programelor de studii universitare de licenta in domeniile artele spectacolului, stiinte ingineresti, stiinte juridice si teologie pastorala este de 4 ani, pentru cele din domeniul muzica este de 3 sau 4 ani, in functie de specializare, iar pentru cele din domeniile stiinte militare, informatii si ordine publica este de 3 sau 4 ani, in functie de arma sau serviciul si specialitatea militara.

(5) Studentii inmatriculati la programe de studii universitare de licenta organizate la forma cu frecventa pot parcurgea�� cu aprobarea consiliului facultatiia�� 2 ani de studii intr-un singur ana�� cu exceptia programelor de studii din domeniile medico-farmaceuticea�� militara�� de informatiia�� de ordine publica si de securitate nationala, precum si a ultimului an de studiia�� in conditiile prevazute de regulamentele de organizare si desfasurare a programelor de studii si cu respectarea legislatiei in vigoare.

(6) In cadrul studiilor universitare de licenta este obligatorie efectuarea unor stagii de practica. Institutiile de invatamant superior au obligatia de a asigura un minimum de 50% din locurile de practica necesare, dintre care cel putin 75% in afara acestora.

(7) Studiile universitare de licenta la forma de invatamant cu frecventa se pot organiza in regim de finantare de la bugetul de stat sau in regim cu taxa . Ministerul Educatiei aloca, pentru studiile universitare de licenta la forma de invatamant cu frecventa, un numar de granturi de studii finantate de la buget, pentru institutiile de invatamant superior de stat si pentru institutiile de invatamant superior confesional particulare pentru care se aplica prevederile art. 9 alin. (4) .

(8) Un program de studiu universitar de licenta poate viza obtinerea unor calificari existente in RNC sau calificari noi, care se inregistreaza in RNC potrivit metodologiei stabilite prin ordin al ministrului educatiei.

(9) Studiile universitare de licenta ofera cunostinte si competente largi, pe domenii de studii.

Art. 55

(1) In cadrul programelor de studii universitare de licenta cu dubla specializare se defineste o specializare principala si una secundara, specializarea secundara fiind aleasa, de regula, din acelasi domeniu fundamental de stiinta. Lista dublelor specializari permise se aproba prin ordin al ministrului educatiei, la propunerea ARACIS, cu consultarea ANC si CNR.

(2) In cadrul institutiilor de invatamant superior acreditate, pentru specializari acreditate, senatul universitar poate decide infiintarea si organizarea programelor de studii universitare cu duble specializari fara parcurgerea procedurilor de acreditare, cu incadrare in numarul maxim de studenti care pot fi scolarizati aprobat pentru cele doua specializari acreditate. In cazul in care se solicita cresterea numarului maxim de studenti care pot fi scolarizati, programul de studii cu dubla specializare va fi supus procedurii de acreditare, conform legii.

(3) Institutiile de invatamant superior care infiinteaza programe de studii universitare de licenta cu dubla specializare au obligatia de a transmite aceste programe la Ministerul Educatiei si ARACIS, pentru informare, si la ANC, pentru a fi inscrise in Registrul National al Calificarilor, anterior inceperii scolarizarii.

SUBSECTIUNEA 2:B. Admiterea

Art. 56

(1) Pot participa la admiterea in ciclul I de studii universitare absolventii de liceu cu diploma de bacalaureat sau diploma echivalenta.

(2) Prin regulamentul propriu privind organizarea si desfasurarea procesului de admitere, institutiile de invatamant superior pot stabili facilitati sau conditii speciale referitoare la admiterea la programe de studii universitare de licenta a candidatilor care au obtinut in perioada studiilor liceale distinctii la olimpiade scolare si/sau la alte concursuri nationale sau internationale.

(3) Candidatii la studiile universitare de licenta care au obtinut, in perioada studiilor liceale, premiile I, II sau III la olimpiade scolare internationale recunoscute de Ministerul Educatiei si premiul I la olimpiade nationale finantate de Ministerul Educatiei beneficiaza de dreptul de a se inscrie fara sustinerea concursului de admitere pe locuri finantate de la bugetul de stat pentru un program de studii universitare de licenta, conform alin. (4) .

(4) Institutiile de invatamant superior pot corela, prin regulamentul propriu privind organizarea si desfasurarea procesului de admitere, disciplinele scolare la care au fost obtinute premiile prevazute la alin. (3) cu domeniile de studii pentru care se organizeaza admiterea la studii.

SECTIUNEA 11:Studii universitare de masterat

SUBSECTIUNEA 1:A. Organizarea

Art. 57

(1) Programele de studii universitare de masterat reprezinta al II-lea ciclu de studii universitare si se finalizeaza prin nivelul 7 din Cadrul european al calificarilor, denumit in continuare EQF/CEC, si din CNC. Acestea au, de regula, durata de 1-2 ani si corespund unui numar minim de credite de studii transferabile, cuprins intre 60 si 120.

(2) Diploma de absolvire sau de licenta a absolventilor invatamantului superior de lunga durata din perioada anterioara aplicarii celor trei cicluri tip Bologna este echivalenta cu diploma de studii universitare de master in specialitate.

(3) Un program de studiu universitar de masterat poate viza obtinerea unei calificari existente in RNC sau a unei calificari noi, care se inscrie si se inregistreaza in RNC, potrivit metodologiei stabilite prin ordin al ministrului educatiei.

Art. 58

(1) Programele de studii universitare de masterat pot fi:

a) masterat profesional, orientat preponderent spre formarea competentelor profesionale;

b) masterat de cercetare, orientat preponderent spre formarea competentelor de cercetare stiintifica. Programele de studii universitare de masterat de cercetare se organizeaza exclusiv la forma de invatamant cu frecventa, reglementata conform art. 32 alin. (1) lit. a) ;

c) masterat didactic, organizat exclusiv la forma de invatamant cu frecventa.

(2) In categoria programelor de studii universitare de masterat profesional se incadreaza si:

a) masteratul profesional de conducere interarme, orientat exclusiv pe evolutia ofiterilor in cariera militara, organizat de catre institutiile de invatamant superior militar din cadrul Ministerului Apararii Nationale;

b) masterat MBA/Executive MBA, ce ofera educatie manageriala, in concordanta cu tendintele si practicile pietei;

c) masteratul profesional pentru formarea initiala a ofiterilor/ofiterilor de politie din Ministerul Afacerilor Interne.

Art. 59

(1) Acreditarea pentru o institutie de invatamant superior a unui domeniu de studii universitare de masterat, impreuna cu stabilirea numarului maxim al studentilor care pot fi scolarizati si carora li se poate acorda diploma, se realizeaza prin hotarare a Guvernului, in urma evaluarii externe realizate de catre ARACIS sau de catre o alta agentie de asigurare a calitatii, din tara sau strainatate, inregistrata in EQAR, conform art. 248 alin. (2) si (3) .

(2) In cadrul domeniului acreditat sau autorizat provizoriu pentru studii universitare de masterat, programele de studii promovate sunt stabilite anual de catre senatul universitar si comunicate Ministerului Educatiei pana la data de 1 februarie a fiecarui an, pentru a fi publicate centralizat.

(3) Institutiile de invatamant superior pot stabili parteneriate cu operatorii economici, asociatii profesionale si/sau institutii publice pentru dezvoltarea unor programe de studii universitare de masterat care sa raspunda cerintelor pietei muncii.

(4) Ministerul Educatiei aloca, pentru studiile universitare de masterat la forma de invatamant cu frecventa un numar de granturi de studii finantate de la buget, pentru institutiile de invatamant superior de stat .

SUBSECTIUNEA 2:B. Admiterea

Art. 60

(1) Pot candida la programe de studii universitare de masterat absolventii cu diploma de licenta sau echivalenta.

(2) Institutiile de invatamant superior elaboreaza regulamente specifice prin care se reglementeaza modalitatea de admitere la programele de studii universitare de masterat, precum si desfasurarea acestora, in conformitate cu metodologia-cadru aprobata prin ordin al ministrului educatiei.





Afişează Legea 199/2023 a invatamantului superior pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 199/2023    Legea 199/2023 actualizata    Legea 1/2011

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.